Lestaadius aikoinaan saapui maahamme kuin narsisti joka ei kunnioittanut paikallisväestön tapoja toimia, lappissahan se tapahtui eikö. Miksi kunnioittaa sellaista joka ei kunnioita muiden tapoja vaan määräsi ne laittomiksi.
Onko tämä alistaminen ja lähimmäisen vähätteleminen jäänyt käyttäytymistapoihinne ja miten sellaisesta on voinut muodostua jotain mitä kutsutaan uskonnoksi?
Lapinrummut ovat suomalaista perinnettä ja juurikin omaa uskoamme jotka kumajavat suomalaisen sydämen tahtiin. Miksi suomalaisesta perinteestä piti luopua, mikä siinä oli niin vähäteltävää?
Kysymys tulee tässä
7
204
Vastaukset
- 12.
Hmmmm....?
Liekö Lestadius käynyt koskaan Suomen puolella? Ruotsissa oli. - avara henki
Eiköhän jo ristiretkien aikaan pitänyt luopua kaikesta perinneuskosta, koska kaikki paitsi Raamatun totuudet ovat himouskovien mielestä saatanasta. Samaa kuulee tänäänkin asioista tietämättömien pelkkään luterialisuuteen nojautuvien kiihkosten suusta. Pelkäävät raukat henkisyyttä ja luonnonuskontoja. Heillä kun ei ole mitään selitystä näillä omassa uskonopissaan kuin että väärässä ovat ja saatanasta ovat ja helvettiin menevät jne.
- Lapinrumpu
Ok, anteeksi kömmähdykseni, sanotaan siis niinpäin kun hänen oppinsa tuotiin suomeen se tapahtui paikallisväestön oppeja vähätellen.
Eli penään yksinkertaista asiaa yhtä käskyistä:
Minä olen jumalasi älä pidä muita jumalia.
Elikkä se on rikos käännyttää toisen uskoa väkisin ja raakuudella. Ja teko kääntyy silloin itseä vastaan niinkuin sanassa kerrotaankin. Siinä hyvinkin kerrotaan paljon, eli älä mene leikkimään toisen jumalaista voimaa. Vaan anna hänen kokea ja löytää itse itsensä. Ja suo tämä rakkaudella hänen erinlaisuutensa hyväksyen.
Ei ole mitään ulkopuolisia pahoja voimia ne ovat kaikki omien tekojemme ja raakuuksiemme seurauksia läheisillemme. Elikkä toisten voimien väheksymisestä johtuvaa.
Minulla on tunne jotta tämä käsky tulkitaan aivan liian usein väärin, olenkohan oikeassa :)- katsoppas se
Ketä käännytettiin ja miten käännytettiin? Miten alkuperäis asutus käännytettiin häipymään pois Suomalaisten jaloista Lappiin? Historiaa. Historiaa.
Elokuva: Kautokeinon-kapina. Norjalaistekoinen. Kannattaa katsoa.
Eräällä Arkeologian luennolla, eräs maankuulu arkeologian professori luennoi lappalaisten siirtymisestä, pois Suomalaisten jaloista kauas pohjoiseen, eli Lappiin.
Ns. Lappalaiset asuttivat koko Suomea. Suomalaiset jotka muuttivat tälle alueelle etelästä, ajoivat siis ns. Lappalaiset eli alkuperäiset Suomalaiset nurkkaan.
Se oli ensimmäinen uhka koko kansalle. He selviytyivät siitä. Seuraava uhka oli viina. Viina oli tuhota nämä alkuperäiset Suomen-niemen asukkaat sukupuuttoon. Luennolla käsiteltiin asiaa niin että Lars Leevi Lestadiuksen tuoma kristillinen sanoma oli se joka pelasti Lappalaiset kuolemasta sukupuuttoon, viinan jounnin seurauksena.
Mutta tuo Norjalainen elokuva kannattaa katsoa, sillä se on saanut tunnustusta ja on palkittu. Selvittää paljon asioita. (Suomenkielinen tekstitys)
(Noin vuosi sitten oli varmaan linkitettynä näillekkin sivuille.)
- Lapinrumpu
Nyt haluan jatkaa tätä, kun kesken jäi aikanaan. Lestaadius siis aikoinaan alisti suomen kansan kuten historiassa monet digtaattorit ovat tehneet. Tosin en mene sanomaan juuta enkä jaata joskus digtatuurilla on ollut puolensa. Esimerkiksi Hitleriä kohtaan on vihapuheita ja silti nyt koko kansa kaasuttaa itseään suvaitsevaisesti autojen ja muun päästöliikenteen kanssa huomaamatta omia tekojaan. En osaa päätellä kumpi on hirveämpi teko ihmisluontoa ja muutakin luontoa kohtaan.
En usko tähänkään elokuvaan totuutena, sillä se olisi tekijöidensä kaltainen myöskään viinanjuonti ei ole hävinnyt vaan edelleenkin vaikuttamassa yhteiskunnassamme. Se on myöskin valinta henkilökohtainen, tiedän hyvin lämpimiä alkoholisteja jotka huomioivat läheisiään käsittämättömällä rakkaudella ja sitten taas lasten vanhempia jotka vähät välittävät minkälaista maaperää lapsilleen esimerkiksi rakentavat. Lisäksi ihmetyttää, että te ette tätä perusajatusta kenties enää näe mitä elokuvat voivat mieliimme manipuloida, eikä sitä, miten vääristyneen käsityksen internetkin voi mielenmaailmasta muokata kohtaamattomuuksineen.
Mutta kovasti tätä siis ihmettelen jos siis on rakkaudenusko teidän, niin miksi sitä näin kivitetään nyt, kun tunnelma on sellainen että juuri siihen totuuteen teitä ollaan johdattamassa. Ei ne hienot puheet vaan kauniit sydämelliset rakkauden teot, niitä nyt etsin, oletteko oikean lähteen äärellä.
En näitä nimityksiä niin aina tunne itse olen osa luontoa, kuljen luonnon kanssa sopusoinnussa, en tunnista ulkopuolisia jumalia vaan ainoa mikä täällä vastaan tulee ovat omat teot ja niiden seuraukset. Tiedän luonnon olevan ihmeellinen ihmisellle joka kuulee sen sydämen se resonoi rakkaudella keskenään. Aina tulee apu tarvitsevalle sanoja käyttämättä.
Tälläisiä ajatuksia tänään.- Brita Kajsa
Lapinrumpu,
sinulla oli mainioita ajatuksia.
Huolimatta erilaisesta uskon ymmärtämisestä on sinulla ja minulla paljon yhteistä.
Uskonnolliset oppikiistat, mistä ne lähtevät...oikeassa olemisen halu. On ymmärretty ja Jumala on kirkastanut jotakin hyvää, siitä tehdään pääopinkappale. Kristittyjen keskuudessa on paljon tätä oikeassa olemista.
Luontoa ei ole kuitenkaan unohdettu. Jumala puhuu tavalla ja toisellakin. Voi kuulla Jumalan puheen vaikkapa tuulen huminassa. Minä olen varmasti ihan pöljä kun minun täytyy sanoa pihapuulle kolatessani lunta ja jos vahingossa töyssäisen: anteeksi, se oli vahinko. En minä usko, että puilla on henkeä, mutta kuitenkin nekin ovat Jumalan luomia ihania...Joskus katselen puiden kaarnapintaa, siinä olevaa jäkälää. Niistä muodostuvat ikäänkuin kasvot. Tuntuisi pahalta kaataa nämä vanhat rakkaat puut.
Luonto on ihana, syksyiset sienireissut ja muutenkin. Joskus pitää ihan pysähtyä katsomaan varpujen alle, ihmetellä sitä rikkautta mitä siellä on. Sammalpeite, sen pehmeys. Joskus ajattelen, että miltähän tuntuisi jos olisin mikroihminen. Täältä yhden puolukkapuskan alla on todellinen luonnon mikrovaltakunta.
Ihmeellisesti on Jumala tosiaankin kaiken luonut. On paljon kaunista. Mieli rauhoittuu kun vaeltaa metsässä. Mnä olen onnekas: meillä metsä alkaa lähes pihapiiristä. Mene tien yli ja kerää marjat ja sienet.
Sinulla oli hyviä ajatuksia. Minulla tänään tällaisia. Odotan kevättä ja luonnon heräämistä eloon.
BK
- Lapinrumpu
Kiitos BK niin kauniita ajatuksia kirjoittelit, olen vältellyt minkään uskonnon kirjojen lukemista, löytäisin toki hyvää tietoa niistä sen tiedän, mutta kun luonto kertoo aivan itse tavallaan kaiken tarvitsemani minkätahansa uskomuksen tapaa voisin kertoakseni käyttää. Ja se on ihmeellinen johdattaja. Hyvälle ihmiselle se tuo vain hyvää kohdalleen ja hänelle joka vastoinkäymisistään elää, hän niitä rukoillen kohdalleen pyytää. Niin paljon haluaisi joitain oikealle polulle johdatella, mutta niin laki sanoo on heitä sellaisenaan kunnioitettava.
Minäkin pyytänyt olen päästä lähemmäs luontoa jokin tehtävä vielä täällä kaupungissa kiinni pitelee, on täälläkin paljon kaikkea. Näen luonnoneläinten lähentyneen koteihin suljettuja ja niistä huolehtivan kauniisti. Kaikki kertovat jonkinmoista tarinaa, eläimet haluavat niin paljon kertoa. Ne ovat niin tuskastuneita, kun ihminen ei niitä enää kuule eikä näe, ne ovat pelkkää omaisuutta mun mun mun. Mun kiva. Minä Minä Minä, Mulle Mulle, Minä oikeassa, puhuu ihmisten suut. Mitä se oikea sitten kuitenkaan on, näkyykö harhan keskeltä kenellekin minkämoisena.
Maaseutukotia odotellessa, sieluni silmin sen jo näen idyllisen tasapainoisen ja onni ja autuus niitä marjoja ja sienia ja kaikkea muuta keräillä ja hengittää vapaudessa. Sitä suurempi onni kun sitä on saanut asfaltin ja betonin keskellä kauan odottaa. On niillä puillakin henki on toki niilläkin, kaikessa huokuaa elämä missä rakkaus/läsnäolo on paikalla. Läsnäolo herättää kaiken eloon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh932245Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1561838- 1761393
- 234845
- 62769
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol11766- 65764
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako212633- 50628
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </349591