Olen kohta 13 vuotias, ja olen jo 5 vuotiaasta asti haaveillut hevosesta. Keväällä hankkisin hevosen, ehkä vasta kesällä. Olen HeA / HeB ratsastaja, re 80cm. Minua kiinnostaa enemmän esteet kuin koulu, mutta eihän koulussakaan mitään vikaa ole. Kenttää olen mennyt vähemmin. Hevosen pitäisi olla sellainen, joka ei lähde aina käsistä, pukittele tai heitä heti esteen jälkeen päätä alas. Haluaisin kokeilla sen kanssa aika paljon kaikenlaista, kenttään, maastoilua, ehkä kärryillä ajoa, ilman satulaa ja suitsia, ehkä lännenratsastusta... onnistuisiko nämä pv'llä ? Hevonen menisi naapuriin, nyt se on neljän hevosen talli. lähes 100 m pihaltamme, joten vuokrankin saisi halvemmalla jos ruokkisin aamuisin, koulun jälkeen ja illalla. TAI, sitten hevonen tulisi meille. Mahdollista olisi ehkä ottaa sille poni, vuohi tai lammas kaveriksi, olisiko se hyvä ratkaisu ? mitä maksaisi rakentaa kenttä ja aitaukset, kunnostaa talli, ostaa heinät ja rehut vesikulut, sekä kengittäjä, eläinlääkäri ja hevosen varusteet vuodessa ?
Mitä kaikkea varusteita hevonen tarvitsee arkipäivään, kuten satulan, suitset, suojat, pintelit, kumilenkit, ämpärit, talikot, lapiot, kotikärryt, kaikenlaiset saippuat, linimentit ja varusteen kunnossapitoon auttavat välineet. Riimu(t) ja riimunarut, aitojen tolpat/kepit, aita, ja mahdollisesti sähkö. Turve/heinä/puru karsinaan, rehut, vesi, hikiviilat, letkut tms.. Kiitos jos autat (: laitathan myös mielipiteitä ja vinkkejä arkeen ? (=
Oma pv.
5
1117
Vastaukset
- jj
Minulla oma hevoseni on puolan puoliverinen. Ilman kyyditys/traileri kuluja on noin 1000e./kk. ja tohon plus jotain sairaskustannuksii jos tulee. Tallivuokramme on tällähetkellä 480e.
- _Katherine_
Yksin et vastuuta voi ottaa vaan vahempien tulee tietää paljon hevosista. Myös rahaa tulee olla paljon.
Jos lähdette kunnostamaan tallia ja rakentamaan kenttää aitauksia, kannattaa varata ainakin noin 15 000€. Riippuen toki tallin kunnosta, huonokuntoiseen talliin menee vielä enemmän rahaa,
Koulutettu,osaava ja terve hevonen maksaa noin 5000€ ylöspäin ja poni noin 3000€ ylöspäin. Satuloihin kahdelle hevoselle kannattaa varata vähintään 1500€ ja muihin varusteisiin noin 1000€.
Eli yhteensä koko projektiin kannattaa varata vähintään sellainen 30 000€. Jos tämä raha löytyy, niin onnea projektiin :)- lagannathesiiri
Kentän ja tallin rakennuksessa menee kymmeniätuhansia, mutta ei hevonen kyllä todellakaan noin paljon maksa! Esim. Puolalaisen puoliverisen hinta on noin 4000, eikä kyllä yhtään yli! :/
- Hillah
En suosittele oman tallin perustamista, olet kuitenkin vasta 12 vuotias! Tuohon hankkeeseen uppoaa helposti 40 000 jos kunnon kentän yms haluat... Kuinka monta vuotta olet ratsastanut? Ja riippuu ihan hevosesta, yleistää ei kannata sillä puoliverisiä löytyy kuumia ja ryöstäviä, rauhallisia ja pystyyn kuolleita. Jokainen hevonen on oma yksilönsä. Ja mieti tarkkaan haluatko nousta aamulla 2 tuntia aikaisemmin ruokkimaan hevoset... Oman hevosen voit vamaan ottaa, tarkemmine en sinusta tiedä mutta jos sen hankit niin ehdottomasti naapuriin, mieti onko vanhempasi mukana sillä oma hevonen vie paljon aikaa ja rahaa.
- Mä vain
Ja mä tähän väliin kommentoisin, että kun me viime vuonna rakennettiin kenttä, niin se makso 32 000€ siis pelkkä se kenttä! Miettikää nyt: kentän salaojitus, valtava määrä hiekkaa ja aitojen teko tarpeet. Eli mieti kahdesti kannattaako ottaa hevosta kotiin vai viekö sen naapuriin hoitoon...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä531389- 1231334
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1231198- 1391025
- 101897
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten336829Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82724Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54646Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50633Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64602