Miten muilla inssi mennyt?

Neiti Tumpelo

Kirjalliset meni huippuhyvin, mutta samaa ei voi sanoa inssiajostani. Mieli on maassa ja laskua tuli lisää. Ketuttaa, kun katsastusmies ajatti "vaikeaan" paikkaan, jossa en ollut ajotunnilla ajannut kertaakaan ja muutenkin paikka oli outo. Lisäksi oloa ei helpota yhtään se, että tunnen itseni ja tiedän, etten opi ajamaan autoa kuin ajamalla ja autokoulun ajotunnit ei riitä (ellen maksa lisää, eikä sekään ole kivaa). Taitaa olla vielä piiiiiitkä matka korttiin..........ja iso lasku. Mut kertokaa muutkin rohkeasti inssi kokemuksistanne! Ehkä se auttaa/lohduttaa......

33

25577

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miss

      Kyllä se on vaan semmoinen juttu että katsastusmies ajattaa sellaisinkiin paikkoihin missä et ole harjoitellut, sehän on itsestäänselvää. Vai meinasitko kortin saatuasikin ajella vain ns. helpoissa paikoissa..? Muista että harjoitus tekee mestarin, tässäkin asiassa. Halpaahan se ei tosin ole, myönnetään...

      Tsemppiä!

    • heh

      mulla on ens maanataina kolmas inssi...

    • Tikru

      Kävin autokoulun "hieman" vanhempana kuin useimmat. Kirjalliset meni hyvin läpi mutta eka inssi ei. Inssimies määräsi neljä ajokertaa lisää tietysti uuden inssin ja siitähän ropsahti laskua lisää kaikkiaan lähes tuhat markkaa.
      Omasta mielestäni virheet eka inssissä eivät olleet hylkäämisen arvoisia, mutta inssimies oli toista mieltä.
      Toisella kerralla oli eri inssimies ja läpi meni kerta laakista. Ei tarvinnut edes neuvotella.

    • autokortti -88

      Olihan siinä muutama läheltäpiti tilanne. Yhden kerran huomasin kun katsastusmies nosti jalan jarrupolkimelle mutta ei ehtinyt vielä painamaan. Siitä arvasin että on jarrutustilanne lähellä ja samalla huomasin suojatielle pyrkivän jalankulkijan. Ehdin jarruttamaan ennen katsastusmiestä.

      Olihan sitä alkuun sellainen tunne että "tottakai mä nyt autoa osaan ajaa" mutta oli se alkuun melkoista haparointia. Monta kertaa toisten autoilijoiden valppaus ja liikenteessä joustava asenne on pelastanut pahimmalta.
      Koskaan ei opi täydelliseksi, ehkä onkin parempi huomata autokoulun jälkeen että on vasta opettelemassa kun luulla olevansa kokenut rattimies tai nainen. Vaarallisimmat tilanteet ainakin minulla on sattunut juuri silloin kun on ollut se "pitää näyttää kavereille"

    • Siesta

      Ei mennyt meikäläiselläkään ekalla kerralla läpi ja kyllähän se masensi. Ajokertoja oli melkein 100 kasassa (opetuslupa siis, autokoulussa aika hintava vaihtoehto) ja sisimmässä kyllä tiesin, että hyvät mahdollisuudet mulla kuitenkin on päästä läpi. Mutta ei. Jännitti liian paljon ja tein pari tyhmää virhettä.

      Kyllä muakin ajatettiin vieraassa paikassa, varsinkin tokalla kerralla, jolloin ajo menikin virheittä sitten läpi. Pitäisihän se kuitenkin jo inssi-vaiheessa osata ajaa missä vain (vaikkei siltä välttämättä tuntuisikaan). Mutta tsemppiä sulle!

    • EräsJokaHeräs

      Kirjalliset meni multa tosi hyvin läpi ja tänään oli inssi, joka myös meni läpi! Siis se meni läpi! Mä en oikein vieläkään taho tajuta sitä. Kun olin katsastusmiehen kanssa ajelemassa, mulla monta kertaa tuli mieleen "Nyt ei menny läpi!". Tein tyhmiä ja yksinkertasia virheitä tässä ajussa. Kaks kertaa onnistuin sammuttamaan auton, kerran kääntyessä vasemmalle ootin liian kauan (yhessä kohti oisin kerenny mennä, mutta jäin vaan oottamaan ja hyvä, ettei siitä tullu liikenteen hidastamisesta. Tai kyllähän siitä tuli, mutta onneks takana ei ollu paljoo autoja) ja kun ajoin parkkiin, sain auton valkosten viivojen sisälle, mutta katsastusmies sano "Otahan eteen ja tuu takas". Olin ajanu liian lähelle oikeella olevaa autoo, vaikka valkosten viivojen sisällä olikin. Parkkeeramisen jälkeen se sano "Ja nyt katsastusasemalle". Ajattelin, että nyt en ainakaan päässy läpi, koska taskuun perruuttamista ei oltu otettu. Kun pysäytin auton, olin apeella mielellä. Mies vierellä sano "Asia on niin, että... Onneks olkoon". Olin ihan hämmästyny ja hyvä, etten kiljunu ja pomppinu. Ihanaa, että autokoulu on ohi ja kortti taskussa. Heti inssin jälkeen lähin, tietysti, ajelemaan. Huu.. Se todellakin meni läpi!

      • Keira

        Miten ihmeessä jotkut onnistuvat vielä inssissä sammuttamaan auton? Ymmärtäähän sen jos vieras auto alla, mutta tuskin inssinajossa kuitenkaan..


      • EräsJokaHeräs
        Keira kirjoitti:

        Miten ihmeessä jotkut onnistuvat vielä inssissä sammuttamaan auton? Ymmärtäähän sen jos vieras auto alla, mutta tuskin inssinajossa kuitenkaan..

        Erehdyksiä sattuu kaikille. Kukaan ei oo täydellinen. En mahtanu mitään, kun se auto vaan törräytti sammua. Kai se johtu siitä, että välillä olin hermostunu ja jännittyny, koska luulin, etten pääsis läpi.


      • Asiat ovat opittavissa, jos...

        Käytyäni useassa teoriakokeessa eri korttiluokkia suorittaessani, on kaikki menneet ekalla läpi. Mitä ajokokeisiin tulee, ei ongelmia ole niissäkään ollut. Mistähän se voisi johtua? -jos oikeasti ymmärtää liikennesäännöt ja handlaa ajoneuvonsa, miksi ei onnaa??? Kehoittaisin tutustumaan auton tekniikkaan niin, että tietää, miten kytkin esimerkiksi toimii. Panostamalla opiskeltavaan asiaan kunnolla ja tunnollisesti... ONNISTUT varmaan. Löydä oikea tilannenopeus, se on avaoin kaikkeen, jotta pystyt havainnoimaan oikeat asiat reaalia-ajassa.

        Mitä teoriakokeeseen tulee, etsikää sellainen lapsi, joka ei osaa vastata esimerkiksi suojatiellä käveleviin ihmisiin...pitäiskös v ai eikös pitäis väistää heitä. Jos pääsee nykyisen teoriakokenn läpi, ei se kerro kenenkään osaamisesta mitään. Testit ovat naurettavan helppoja ja vanhanaikaisia. Luulisi nykytekniikalla pystyttävän parempaankin.
        No muta se siitä taas.

        Ajokortti ei ole kansalaisoikeus...on ymmärrettävä vastuunsa muista... SIKSI SINULLE EI VARMAAN KORTTIA ANNETTU!!!


    • EräsJokaHeräs

      Ja tsemppiä, kyllä se siitä. Luotat vaan ihtees ja keskityt kunnolla. Kyllä se vielä läpi menee, jos mullakin meni. (Oisitpa vaan nähny mun ajon ennen inssiä. Autokoulun opettaja oli aika hermoilla luullen, että reputus tulee, mutta vielä mitä.)

      • Neiti Tumpelo

        Pitää toivoa tosissaan, että se inssi menee läpi. Osaanpahan nyt varautua siihen "vaikeaan" kohtaan, jos eteen tulee. Ja olisihan se kiva, jos kortti olis jo kädessä! No, kiitos nyt vielä kerran kannustuksesta! Uusi inssiajo onkin jo ylihuomenna...


    • minifani

      Moicca !. Sä et todellakaan ole ainoa, joka ei päässyt inssiä ekalla kerralla läpi, en päässyt mäkään. Kyllä se otti päähän, mutta virheistä oppii...

      Kaikki meni aluksi ihan hyvin. Sitten kaupungissa en huomannut suojatien eteen pysäköityä autoa, enkä tietenkään pysähtynyt. Se oli pummi heti, mutta ah, niin armas katsastusmies ei viitsinyt sitä sanoa. Hermostuin vielä enemmän, enkä päästänyt jalankulkijoita yli, meinasin ajaa yhden eteen kolmiolta ja ajolinjani olivat kuulemma aivan päin prinkkalaa. Arvaa, ottiko päähän ,kun se sanoi, että menee toiseen kertaan ?. Rapsahti kolme tuntia lisää ja tietysti uusi inssimaksu. Tosin en sitä itse maksanut, pappa betalar!!

      Toisella kerralla oli sitten vaan neljä pientä virhettä ja pääsin inssin läpi. Tosin oli eri "inssimies". Olisi ollut se, joka hylkäsi mut, olisin halunnut näyttää sille, että osaan ajaa...mutta onnea sulle uuteen yritykseen!. Kyllä se siitä, kun et jännitä turhaan ja muistat, että osaat ajaa!!. Tsemppiä !!. Ilmoittele sitten, miten kävi !!

    • joku

      mulla oli eilen eka inssi enkä menny läpi. Kiilasin vahingossa yhen auton eteen kun en huomannu et se oli sieltä tulossa. Käytin kyllä peilejä ja pääkin käänty mut en vaa nähny sitä. SItte huomasin ku olin jo etee menny et sielt ois toinen auto tullu takaa.. ja ajan liian lähellä keskiviivaa :(. Ajotunteja tuli 5 lisää ja uus inssi. Mut ehkäpä ens kerralla parempi tuuri :). Mut onnee sulle ja toivottavasti sä pääset nyt sitte läpi :)!

      • Neiti Tumpelo

        Jee, sain inssin läpi tokalla- nippa nappa... Mut kuitenkin sain ja nyt pääsen kunnolla harjoittelemaan.
        Onneks toi autokoulu on taas vähäks aikaa ohi, mut jossain vaiheessa pitää vielä suorittaa pimeäajo ja kakkosvaihekin on edessä. Täytyy kyllä sanoa, että pää oli pikkuisen pyörällä ja olo sekava, kun kuulin, että suoritus oli hyväksytty. Eikä sitä vieläkään uskois.
        Ja sit muille, jotka ei oo läpässy inssii ekalla: Kyllä se siitä! Täytyy vaan luottaa itseensä ja olla ajon aikana tarkkana kuin leppäkeihäs. Onnea!


      • Misteikkeri

        Itellä meni läpi kolmannella, kaks ekaa kertaa en vaan seurannut tarpeeksi tarpeeksi mitä ympärillä tapahtu. Kolmannella sitten vaan otin järjen käteen ja katoin joka risteyklsestä ne ykssuuntaset, kolmiot, stop-merkit jne.. Ei kehtais alkaa nyt neuvomaan, mutta hyvin se menee kun vaan on tarkkana ja keskittyy kunnolla!


      • Guthwulf
        Neiti Tumpelo kirjoitti:

        Jee, sain inssin läpi tokalla- nippa nappa... Mut kuitenkin sain ja nyt pääsen kunnolla harjoittelemaan.
        Onneks toi autokoulu on taas vähäks aikaa ohi, mut jossain vaiheessa pitää vielä suorittaa pimeäajo ja kakkosvaihekin on edessä. Täytyy kyllä sanoa, että pää oli pikkuisen pyörällä ja olo sekava, kun kuulin, että suoritus oli hyväksytty. Eikä sitä vieläkään uskois.
        Ja sit muille, jotka ei oo läpässy inssii ekalla: Kyllä se siitä! Täytyy vaan luottaa itseensä ja olla ajon aikana tarkkana kuin leppäkeihäs. Onnea!

        Paljon onnea vaan onnistuneen inssin johdosta :)

        Autokouluhan on sen verran lyhyt että siellä ei opi kuin perusteet. Vain ajamalla sitä oppii paremmaksi kun kokemusta kertyy. Täytyy vaan muistaa pysyä valppaana myös silloin kun kukaan ei ole vieressä valvomassa ;)

        Turvallisia kilometrejä kaikille kortin saaneille!


    • Solo

      Arvoisa nimimerkki Neiti Tumpelo...
      Kenties nimimerkkisi herätti minussa jo lievää hilpeyttä mutta ymmärrän toki, että itseironiasi on vain yksi keino kerätä säälipisteitä sekä juuri aiheuttaa kokemani reaktio muissakin lukijoissa. Päivästä toiseen tämä palstatila täyttyy kummallisista vuodatuksista, joissa päivitellään vuoroin sitä, että ajo-ope on ihan tyhmä ja inssi ihan liian vaikea. Se, että kokee itsensä avuttomaksi ratissa, on jonkinlainen yhteinen piirre monella tänne kirjoittajalla. En tiedä minkälaista "avunhuutoa" meiltä muilta kaipaat mutta ymmärrä toki, että inssi Sinun on jossain kohtaa läpikäytävä, eikä kukaan täällä voi sitä puolestasi tehdä.
      Kokemus tietty tuo tietynlaista varmuutta, opit muistamaan virheesi ja jossain kohtaa osaat ajella tehokkaasti liikenteen seassa -olitpa sitten yksin tai tuhannen muun kanssa samoissa valoissa.
      Mielestäni yksi äärimmäisen tehokas keino on uskaltaa sanoa ajo-opettajallesi, ettet tunne olevasi vielä valmis inssiin tai pelkäät ajavasi kymmenen eläkeläisen päälle. Usko pois, et todellakaan ole ensimmäinen "tumpelo" joka on tärissyt auton ratissa opettajasi silmien alla. Hän ei ehkä enää tässä vaiheessa kykene valamaan Sinuun sitä uskoa, minkä toivot nyt tipahtavan taivaalta mutta tästä et periaatteessa voi syyttää ketään muuta kuin itseäsi.

      Venkulan luonne ei todellakaan ole hyvä kriteeri ihmisessä, joten ota ihmeessä itseäsi niskasta kiinni ja päätä osata ja oppia. Ajaminen ei ole salatiedettä mutta vaatii hyvää pelisilmää.
      Go for it

    • Lilla My

      Juu, eli ekallahan tuo meni läpi. Jännitin etukäteen kovasti, oli meinaan tunneilla tullut sen verran virheitä. Itse ajokoetilanteessa jännitys katosi ja ajoin vaan rauhallisesti käskyjen mukaan. Sitten ykskaks aika olikin jo kulunut ja palattiin konttorille. Kyllä oli hymy pyllyssä kokopäivän sen jälkeen :)
      Yrität vaan rauhottua, etkä hermostu jos huomaat tehneesi virheen.. jne. Tsemppiä! :)

      • siis

        Pidit naamasi väkisin peruslukemilla loppupäivän?


    • kjukka

      Tänään oli inssi ja se meni läpi, tosin vasta toisella kerralla. Sain peräti 5 h-merkintää, eli melko hyvin se loppujen lopuksi meni. Toista oli ekalla kerralla. Inssi oli heti juhannuksen jälkeisenä maanantaiaamuna. Edellisenä yönä olin nukkunut noin 5 tuntia ja oli vielä krapula päällä. Meinasin nukahtaa rattiin ja ajaa jalankulkijoiden päälle. Lisäksi alennusmyynnit olivat juuri alkaneet ja keskustassa oli kauhea ruuhka. Seurasin edellä ajavaa, joka teki kaikki mahdolliset virheet, minä perässä. Aiheutin kaksi konfliktia ja tein muutamia virheitä. Ei ihan tullut korttia.

    • onneton(ko) naiskuski?

      Mulla kortin saamisesta jo yli vuosi ja vieläkin inssimies kummittelee mielessäni ilkeine sanoinee, vaikka yhtään virhemerkintää ei papereihinsa laittanu ja inssi meni siis ekalla kerralla puhtaasti läpi. Haukkui mut vaan ihan lyttyyn inssin jälkeen. Ehdin siinä moneen otteeseen ajatella, et no niin, se siitä sitten. Ajo-opettajalleni oli kyllä heti ajon jälkeen kehunut ajotaitojani(!!). Tämmöstä täällä Lapissa ;)

      Ps. Toivottavasti se inssis sit meni läpi:)

    • ööö

      paremman autokoulun. Jokainen normaali ihminen oppii siinä ajassa ajamaan autoa. Itse ajoin vieläpä talvella kortin (pimeää & lunta _aina_), enkä inssissäkään päässyt "tuttuihin" paikkoihin ajamaan, liikennesäännöt ovat samat olet sitten missä päin tahansa.

    • Suze

      Pe oli inssi eikä menny läpi.ennen tutkintoa ajettiin open kanssa keskustassa ja kaikki meni tosi hyvin.Kun inssi alkoi, menin ihan kipsiin.Tein tosi typeriä virheitä enkä kyllä sen näytön perusteella olisi itelleni korttia antanu..kaista-ajo meni päin p..tä, en tajua omaa panikointiani.Nyt on pe toinen yritys ja että toivon sen menevän läpi.edellisestä tuli 5 ajotuntia lisää. Pelkään, että jos se paniikki iskee uudelleen..

    • Trailerinvetäjä

      Kolme inssiä tuli ajettua. Ekana B, sitten C ja viimeisenä pikku-e. Kaikki meni laakista läpi, sekä kirjallinen että ajo, nyt on suunnitteilla A ja mahdollisesti CE...

    • BECE

      Olen suorittanut teoriakokeen yhteensä neljä kertaa. Autokoulussa B ja C kortit ja intissä vielä uudelleen C:n ja sit E:n. Inssejä olen suorittanut kolme, B:n, C:n ja E:n. Kuvakokeessa olen myös ollut kolmesti.
      Kaikki teoriakokeet, kuvakokeet ja inssit menivät ensimmäisellä kerralla läpi. Ja se on sukuvika.

    • parhaansa yrittänyt

      Eilen oli kirjalliset ja tänää inssi.. kirjalliset läpi mut inssi pomppas..kuinkas muutenkaan. Aika masentunu olo, mielestäni ajoin hyvin, mut en sit kuulemma pysähtyny stop-merkin taakse tarpeeks selvästi. Vaihdoin ykkösen ja annoin auton pysähtyä pysäytysviivalle,mutta olis kai sit pitäny pysäyttää ku seinään.. Sit oli jokunen pikkuvirhe, mut toi äskeinen oli se hylkäämissyy.. Kaks ajokertaa tuli lisää ja huomenna uus yritys, toivotaan et nyt menee läpi.

      • Suze

        kerrohan kuinka meni tuo toinen inssi.mulla sama huomenna edessä..jänskättää


      • -Suse-
        Suze kirjoitti:

        kerrohan kuinka meni tuo toinen inssi.mulla sama huomenna edessä..jänskättää

        Huomenna pitäis mennä toista kertaa inssiin ja jännittää ihan hulluna, toivon vaan että kaikki menisi huomenna hyvin ja saisin sen kortin.
        Pelkään että jännityksen takia jää kortti saamatta, mutta täytyy vaan toivoa nytten parasta!


    • KONFLIKTI

      Mulla oli tänään inssi eikä mennyt läpi. olin odottanut korttia kuin kuuta nousevaa ja pettymys oli inssi-miehen sanojen jälkeen tyrmääjä. kyyneleet silmissä nyökyttelin haukkuja saadessani. uusi inssi ties koska ja 4 ajokertaa lisää. (inssi-mies muisti vielä kehaista kuina kiltti on kun antoi vain 4 ajokertaa...) mielestäni olisin kortin ansainnut.

      • '''

        Paljon se inssimaksu on jos pomppaa inssissä? Eilen oli ja läpi ei menny. Eli onko se vaan se sama maksu ku ekallakin kerralla ajotunnit vai mitä?


    • KNH aka L

      Jep, meikäläiselläkin se inssi tänään oli ja odotettu hylsyhän sieltä tulikin. Teoriakoekin meni vasta toisella kerralla läpi. En olisi kai muuten surrut hylkäämistäni, jollei ajo olisi omasta mielestäni mennyt aika hyvinkin. Yhtään varsinaista virhettä en tehnyt - homma jäi kiinni hienomotorisista pikkuasioista. Ajoin kerran risteykseen liian ison vaihteen kanssa, jolloin auto alkoi raksuttaa, kääntyessä vasemmalle ryhmitin auton liian lähelle oikeaa reunaa, risteystä lähestyttäessä en aloittanut hidastusta tarpeeksi kaukaa ym. Mielestäni pieniä kauneusvirheitä, jotka oppii hiomaan vasta itse ajamalla. Inssi kehtasi vielä päälle hymyssäsuin sanoa, että eihän sitä ajamaan voi oppia muutoin kuin ajamalla. Ajokertoja tuli kaksi lisää ja mätkyä ajokerroista sekä uudesta tutkinnosta yhteensä 126 euroa. Kyllä kismittää. Perheen rahatilanne on aika heikoilla, ettei ole mikään itsestäänselvyys, että noita satasia noin vain hassataan inssin mielihalujen mukaan.

      Voin myöntää, että alkoi ihan itkettää, kun inssi koitti nassuttaa: "en tainnut tänään nähdä parasta ajamistasi, mutta kyllä se siitä pienellä hienosäädöllä." Onko oikeudenmukaista, että luokkakaveriani ajelutettiin kaukana Lahden keskustasta joillain pikkuteillä kymmenisen minuuttia ja homma oli sillä kuitattu. Itse jouduin keskustaan ja tuntui kuin olisin ajanut siellä tuntikaupalla. Ikävää, kun lähtöviiva ei ole kaikille sama. Totta helvetissä sitä voi kehuskella, miten inssi meni kertalaakista läpi, jos ajamisessa ei ollut vähäisintäkään haastetta. Ja nauraa muiden tyhmyyttä, kun joutuivat vaikeisiin paikkoihin ajelemaan, eivätkä päässeet läpi. Jos inssi olettaa minun osaavan ajaa virheettä, niin voi ihan suosiolla jättää sen kortin antamatta. Kyllä minä osaan kohtuullisesti jo nyt ajaa, mutta täydellisesti tuskin koskaan.

    • ajoot honosti

      Inssi reputti kun vilkku ei palauttanutkaan heti oikealle käännyttäessä,ja jouduin jarruttamaan yhtaikaa inssin kanssa kuorma-auton tullessa oikealta pihatieltä eteen!
      Eikun uusiksi ...joka hintana on sairaan iso kun ajattelee auton vuokraa 3 ajotuntia lisää inssimaksu 150-200 € (HUH -HUH )toivottavasti ei tarvi käydä 10kertaa ( inssiä X 150€ = ?)

      • Anonyymi

        Se vähän riippuu kuka sulla on inssissä se ohjaaja


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mites meillä nainen tämä yhteys

      Onko se yhteistä se kokemus siitä, että tunnemme syvästi toisemme? Tunnemme vetoa ja sielunyhteyttä, jotain kuin toisest
      Ikävä
      65
      1208
    2. Miltä kaivattusi näyttää

      Kehtaako esitellä kenellekään? 🤣🙆‍♂️
      Ikävä
      46
      839
    3. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      49
      769
    4. Olen lihonut vähän

      Sekin nolottaa. Onneksi ei nähdä ihan heti. Ehdin palata ennalleni.
      Ikävä
      93
      743
    5. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      58
      740
    6. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      76
      690
    7. Toivoisin niin

      Että edes kerran heräisin vierestäsi uuteen aamuun.. 💔
      Ikävä
      41
      661
    8. Mitä haluaisit sanoa

      Minulle? Tiedän että aikaa on kulunut mutta ihan mielenkiinnosta, kuitenkin kutkuttelit mun sisintä. T. V
      Ikävä
      42
      615
    9. Tiedät, että ottaisin yhteyttä heti

      Ja ihan kevyesti, jos vain tietäisin, että se on toivottua. Miehelle naiselta.
      Ikävä
      28
      611
    10. Miksi, siis miksi haluat kirjoitella minun kanssa?

      En vain oikeen ymmärrä. Onko sulla tylsää, vai mikä homma?
      Ikävä
      49
      594
    Aihe