Minä ja lapsen isä erottiin viisi vuotta sitten. Lapsen isä ei ole meidän kanssa missään tekemisissä mutta olen hyvin tiiviisti tekemisissä hänen äitinsä ja mummonsa kanssa. Tämä mummo eli isomummo asuu meidän lähellä ja auttanut meitä todella paljon ja hänestä on tullut minulle jopa niinkuin oma mummo. Aloitin 2 vuotta sitten opinnot alalla jossa tulevaisuudessa työt tulevat olemaan 2- ja 3- vuorotyötä, kysyin tottakai isomummolta ensin, auttaako hän minua jos lähden alaa lukemaan ja hän suostui ilomielin hoitamaan. Nyt tämä minun lapseni on mennyt kouluun ensimmäiselle luokalle ja hänellä on todella paha ns. 7- vuoden uhma. Itse annan lapseni kasvaa rauhassa ja olla jo iso tyttö mutta tämä isomummo pitää tätä lasta vieläkin vauvana, ei päästä kavereiden kanssa leikkimään ja jopa suuttui minulle kun ostin lapselle kännykän.
Kerran lapseni naljaili minulle että tämä mummo oli sanonut etten minä huolehdi lapsesta yhtään jos en esim. suostu kääntämään sukkahousuja oikeinpäin tai muuta vastaavaa jonka tuon ikäinen osaa kyllä itsekin tehdä ja näitä asioita lapsi nyt käyttää minua vastaan, haukkuu ja huutaa. Tänään lapsi tuli kotiin sieltä mummon luota, tapansa mukaan lapsi oli ollut pikkaisen hankala, niinkuin koko viikon. Lapsi oli ollut yökylässä isomummolla koska olin katsomassa sairasta siskoani toisella paikkakunnalla enkä mielelläni halunnut ottaa lasta sinne matkaan. Kotiin tullessa lapsi alkoi ottamaan kenkiä pois jalasta, isomummo meni heti siihen auttamaan ja minä sanoin että antaa lapsen itse ottaa ne pois, tiedän että myös lapseni menettää hermonsa jos ei saa itse tehdä asioita ja siitä tulee vain enemmän tappelua. Tämä isomummo suuttui minulle ja lähti ovet paukkuen täältä meiltä, lapsikin oli ihan ihmeissään että mitä tässä nyt tapahtui.
Nyt minua pelottaa, kouluni on ihan loppusuoralla ja pitäisi alkaa töitä kalastelemaan tulevaisuutta varten mutta miten sen teen, jättämällä ekaluokkalaisen lapsen tänne illaksi yksinkö? Vaadinko minä tältä mummolta kuitenkin liikoja koska hän ei kuitenkaan ole minun mummoni!! Pitäisikö minun vain yrittää löytää jokin toinen hoitaja lapselleni ja antaa lapsen käydä siellä vain kylässä silloin kuin itse haluaa tai yrittää löytää töitä joita voi tehdä vain päivällä?
Ylihuolehtivainen isomummo
30
1192
Vastaukset
- yxmuzi
Luinka vanha tämä isomummo on? Varmaan jo eläkeiässä? Jaksaakohan hän ruveta ammattimaiseksi lapsenhoitajaksi? Mitä mieltä hän itse on asiasta? Entä palkkaus, miten se vaikuttaa hänen eläkkeeseensä?
Oletko laatinut työllistymissuunnitelmasi kokonaan tämän isomummon varaan, niin että vaihtoehdoiksi jää lapsen oleminen illat yksin kotona?
Et voi vaatia, että toisella ihmisellä, varsinkaan sukupolvia sinua vanhemmalla, on aivan samanlaiset kasvatusperiaatteet kuin sinulla. Et löydä sellaista hoitajaa.
Omalta mummoltasi et voisi vaatia yhtään sen enempää. Luultavasti hän puhuisi suunsa puhtaaksi jo aikaisemmin kuin tämä isomummo, koska tuntisi sinut paremmin.
Olethan muistanut kiittää tätä isomummoa hänen antamastaan merkittävästä avusta, varsinkin, jos se on ollut palkatonta. - Apua!!!!
Onhan tuolla isomummolla jo ikää jonkin verran ja ymmärrän että kasvatusperiaatteet ovat erilaiset kuin minulla mutta kyllä pitäisi vanhempien kasvatusperiaatteita kunnioittaa, oli sitten kuinka erilainen käsitys niistä tahansa.
Minä olen yrittänyt saada muitakin hoitajia lapselleni ja kun joku muu hoitaa lasta niin tälle isomummolle tulee oikein hätä ettei lasta saa laittaa muualle hoitoon ja hän itse vaatii että lapseni menisi sinne, kyselee hädissään että miksi lapsi nyt esim. menee minun isäni luokse ja minun on pakko sitä hänelle selitellä.
Joka kerta olen sanallisesti kiittänyt hoidosta paitsi tällä kertaa kun en kerennyt kun hän lähti niin kiireellä ja käyttäytyminen oli jotenkin aggressiivista.
Olen miettinyt johtuuko tämä isomummon käytös siitä että tämä minun lapseni on hänen ainoa lapsenlapsenlapsensa ja hänen omat lapsenlapset ovat jo niin isoja ettei he enää tarvitse mummoa jos hän tuntee olonsa tarpeettomaksi kun tämä minunkaan lapseni ei ole enää mikään vauva vaan kasvaa kokoajan!!- thl
EI mummo ole lapsenvahti!
- mummon kullat
Miksi pidät mummoa vakihoitajana. Mummon tehtävä on olla MUMMO - hän voi silloin tällöin katsoa lasta tarvittaessa tai (yö)kylässä. Eli, jos opiskelet vakituisesti, hanki lapsellesi hoitaja ja seurustelkaa vapaa-aikoina mummon luona. Isomummon olettaisi olevan jo melko iäkäskin vakituiseen lapsenhoitoon ja hoitopäivät saattaa olla rankkaa pitemmän päälle, vaikkei mummo sitä myöntäisi edes itselleen. Ja maksatko edes mitään korvauksia mummolle?
- Apuva!!!
Jotenkin vain tuntuu siltä että tämä mummo loukkaantuu siitäkin jos minä kysyn jotain toista hoitajaa tai nyt kun olen miettinyt että lapsi voisi mennä päivähoitoon niihin aikoihin kuin olen ilta/yötöissä (täällä meidän kaupungissa voi koululainenkin mennä päivähoitoon jos vanhempi on yh) niin hän kielsi sen jyrkästi ja sanoi ettei missään nimessä, kyllä hän hoitaa, loukkaantuu ja hänestä näkee miten hän tuntee olonsa tarpeettomaksi.
- muuta käytöstä
sano selvästi mummolle, äläkä luule et mummo tietää mitä ajattelet, varmaan on niin huolissaan ja siksi kyselee ja yrittää auttaa, vaikka ei oikeasti jaksa, myös on vanha kiltti ihminen, joka luulee, että vastuu kuuluu hänelle myös..
- ota vastuu itse
noinhan sitä sanotaa kun ollaan huolissaan, eli mummo on jo stressaantunut selvästi
- Lapsenkin vastuu
Kuten itsekin sanot, lapsikin oli ihmeissään.
Korosta lapselle, että lapsi on vastuussa omasta käytöksestään ja on jo iso ja koululainen.
Sano hänelle selvin sanoin, että mummoa tekee lapselle ja teille suuren palveluksen ja häntä pitää lapsen kiltisti totella ja ymmärtää, että mummo tekee tätä työtä vapaaehtoisesti ja siksi, että lapsi on hänelle rakas.
Lapsenkin on vastattava omalta kantiltaan, että yhteistyö sujuu ja mummon ei tarvitse hermostua ja kilahtaa pikkuasioista.
Jos mummo auttaa liikaa, on lapsen itsensä sanottava, että hän jo osaa, koska koulussakin pitää jo osata.- Apuva!!!
Minä olen sanonut lapselleni että antaa isomummon hössöttää ja hyysätä ja että hänestä tulee surullinen mummo jos hän ei saa hoitaa lastani. Lapsellani vain ei ole helppo elämä, hän kaipaa isäänsä todella paljon ja on ihan senkin takia hankala tuon iän tuoman uhman lisäksi.
Lapseni on sanonut isomummolle että haluaa tehdä itse, kerrankin lapsi huusi minua auttamaan että haluaa tehdä itse ja isomummo laittaa väkisin villasukkia jalkaan eikä kuuntele vaikka sanon että antaa hänen itse yrittää, sanoo vain että lapsi tekee sen väärin.
Lisäksi isomummo mustamaalaa minua lapselleni, sanoo etten minä huolehdi lapsesta ja ostan kuulemma aina vääränlaisia vaatteita jne...
Minulla on keskiviikkona työhaastattelu paikkaan jossa on kolmivuorotyötä, toivottavasti saan tämän hoitoasian ratkaistua edes jollain tavalla että päästään mekin elämään kiinni kunnolla! Haluaisin todella saada elämän jossa en ole toisten avun varassa mutta tällä hetkellä se on mahdotonta kun lapsi on kuitenkin vielä niin pieni! - yxmuzi
Apuva!!! kirjoitti:
Minä olen sanonut lapselleni että antaa isomummon hössöttää ja hyysätä ja että hänestä tulee surullinen mummo jos hän ei saa hoitaa lastani. Lapsellani vain ei ole helppo elämä, hän kaipaa isäänsä todella paljon ja on ihan senkin takia hankala tuon iän tuoman uhman lisäksi.
Lapseni on sanonut isomummolle että haluaa tehdä itse, kerrankin lapsi huusi minua auttamaan että haluaa tehdä itse ja isomummo laittaa väkisin villasukkia jalkaan eikä kuuntele vaikka sanon että antaa hänen itse yrittää, sanoo vain että lapsi tekee sen väärin.
Lisäksi isomummo mustamaalaa minua lapselleni, sanoo etten minä huolehdi lapsesta ja ostan kuulemma aina vääränlaisia vaatteita jne...
Minulla on keskiviikkona työhaastattelu paikkaan jossa on kolmivuorotyötä, toivottavasti saan tämän hoitoasian ratkaistua edes jollain tavalla että päästään mekin elämään kiinni kunnolla! Haluaisin todella saada elämän jossa en ole toisten avun varassa mutta tällä hetkellä se on mahdotonta kun lapsi on kuitenkin vielä niin pieni!Luepa oma tekstisi ja huomaa, mitä oikein kirjoitat:
Olet vihainen ja katkera isomummulle, et hyväksy hänen kasvatusmetodejaan, mutta käytät häntä hyväksesi, koska hän huolehtii ilmaiseksi lapsestasi, joka on vielä pieni. Ja uskottelet itsellesi ja muille tekeväsi isomummolle siten suuren palveluksen.
Kuulostaa epäreilulta. - Aivan....
yxmuzi kirjoitti:
Luepa oma tekstisi ja huomaa, mitä oikein kirjoitat:
Olet vihainen ja katkera isomummulle, et hyväksy hänen kasvatusmetodejaan, mutta käytät häntä hyväksesi, koska hän huolehtii ilmaiseksi lapsestasi, joka on vielä pieni. Ja uskottelet itsellesi ja muille tekeväsi isomummolle siten suuren palveluksen.
Kuulostaa epäreilulta.Ihan samoin minäkin tulkitsin ap:n kirjoituksen.
Iso-mummu on jo stressattu loppuun ja vielä ap kehtaakin mollata ja moittia saamaansa apua.... purkaa omaa stressiään iso-mummu parkaan.
Tässä se taas nähdään Kiittämättömyys on maailman palkka! - Apuva!!!
Aivan.... kirjoitti:
Ihan samoin minäkin tulkitsin ap:n kirjoituksen.
Iso-mummu on jo stressattu loppuun ja vielä ap kehtaakin mollata ja moittia saamaansa apua.... purkaa omaa stressiään iso-mummu parkaan.
Tässä se taas nähdään Kiittämättömyys on maailman palkka!Te olette ihan oikeassa etten ole kiittänyt isomummoa tarpeeksi saamastani avusta ja olen pitänyt tätä isomummoa itsestään selvyytenä. Toivottavasti saan lapselleni hoitopaikan kaupungin 3 vuorotarhasta ja pääsen aloittamaan ne työni siellä mihin hainkin töihin tai saan oman alani töitä jollain ilveellä sellaisesta paikasta jossa voi tehdä töitä vain päivällä... Ja aion vastaisuudessa patistaa lasta käymään isomummon luona kylässä useammin enkä aio edes kuunnella sitä jos hän haluaa lapseni ottaa hoitoon joskus...
Sitä minä ihmettelen että ennen perheen auttoivat enemmän lastenhoidossa, nykyään sitä pidetään pahana jos isovanhemmat auttaa lastenhoidossa! Jokaisen pitää tulla toimeen omillaan ja vanhukset unohdetaan omiin koteihinsa. - iloa lastenlapsista
Apuva!!! kirjoitti:
Te olette ihan oikeassa etten ole kiittänyt isomummoa tarpeeksi saamastani avusta ja olen pitänyt tätä isomummoa itsestään selvyytenä. Toivottavasti saan lapselleni hoitopaikan kaupungin 3 vuorotarhasta ja pääsen aloittamaan ne työni siellä mihin hainkin töihin tai saan oman alani töitä jollain ilveellä sellaisesta paikasta jossa voi tehdä töitä vain päivällä... Ja aion vastaisuudessa patistaa lasta käymään isomummon luona kylässä useammin enkä aio edes kuunnella sitä jos hän haluaa lapseni ottaa hoitoon joskus...
Sitä minä ihmettelen että ennen perheen auttoivat enemmän lastenhoidossa, nykyään sitä pidetään pahana jos isovanhemmat auttaa lastenhoidossa! Jokaisen pitää tulla toimeen omillaan ja vanhukset unohdetaan omiin koteihinsa.Höpö höpö, tottakai on ihanaa ettää eri sukupolvet ovat väleissä toistensa kanssa ja kaikista välitetään, mutta rajansa kaikella. Et todellakaan voi vaatia iäkästä isomummoa hoitamaan vakituisesti lapsiasi. Jos olet aikuisopiskelija, niin saatm lapsesi kunnalliseen päiväkotiin tai perhepäivähoitoon. Isomummo voisi sitten vointinsa mukaan auttaa teitä vointinsa mukaan, niin kaikki voivat hyvin ja jaksavat.
Minä olen 68-v. eläkeläismummo ja hoidan silloin tällöin lastenlapsiani ihan ilolla. Jos he ovat toipilaina ettei voi viedä päiväkotiin tai vanhemmat joutuvat olemaan pitempään työssä tai jopa työmatkalla. Otan mielelläni lastenlapseni yökylään yhdeksi yöksi, mutta vakituiseksi hoitajaksi en todellakaan jaksa ruveta. Lastenhoito on rankkaa ja sitovaa hommaa, vaikka olen suht'koht' terve.
Ja on minulla omiakin ystäviä, menoja ja rientoja, etten minä ihan lasteni ja lastenlasten kautta elä: harrastan vielä ja sellainenkin asia tuottaa minulle iloa.
Tottakai lapseni ottavat itsestään selvänä asiana huomioon minun- mummon jaksamisen ja usein vielä tyttäreni tai miniäni tuo ruokakassinkin lasten mukana, ettei mummon tarvitse lapsille ruokia kuin lämmittää. - Lapsenkin vastuu
Apuva!!! kirjoitti:
Minulla on keskiviikkona työhaastattelu paikkaan jossa on kolmivuorotyötä, toivottavasti saan tämän hoitoasian ratkaistua edes jollain tavalla että päästään mekin elämään kiinni kunnolla! Haluaisin todella saada elämän jossa en ole toisten avun varassa mutta tällä hetkellä se on mahdotonta kun lapsi on kuitenkin vielä niin pieni!Älä sano enää, että mummo saa hössöttää ja hyysätä, vaan sano että isoa koululaista ei enää tarvitse palluttaa. Sano se myös mummulle, sano, että lapsen pitää opetella itse hoitamaan asioitaan, koska koulussa ei kukaan jelpi kuitenkaan,
Mummo pelkää, että ei enää kelpaa. Sano selvin sanoin, kuinka tyytyväinen olet, mutta vuosien myötä asiat muuttuvat, ja nyt ne ovat muuttumassa. - Apuva!!!
Lapsenkin vastuu kirjoitti:
Älä sano enää, että mummo saa hössöttää ja hyysätä, vaan sano että isoa koululaista ei enää tarvitse palluttaa. Sano se myös mummulle, sano, että lapsen pitää opetella itse hoitamaan asioitaan, koska koulussa ei kukaan jelpi kuitenkaan,
Mummo pelkää, että ei enää kelpaa. Sano selvin sanoin, kuinka tyytyväinen olet, mutta vuosien myötä asiat muuttuvat, ja nyt ne ovat muuttumassa.Niinhän minä olen yrittänyt tehdäkin mutta tuntuu että ne sanat menee kuuroille korville tai sitten suututaan ja paukutellaan ovia. Tämä isomummo on haukkunut kaikki, koulun, iltapäiväkerhon miten he eivät hoida minun pientä lastani ja minä olen yrittänyt hänelle selittää että tuon ikäisen lapsen pitäisi itse oppia pitämään tavaroistaan huolta mutta sekin menee kuuroille korville. Hän on haukkunut jopa minut etten huolehdi lapsesta laisinkaan jos en tee asioita lapsen puolesta jotka hänen pitäisi osata jo. Lapseni on muutenkin ns. erityislapsi jolle pitää olla tiukkana ja patistaa itse tekemään asioita, muuten jää oman ikäisistään jälkeen muttei tätäkään asiaa isomummo kuuntele yhtään. Olen jopa onnellinen siitä että lapselleni on vihdoin tullut näinkin vahva oma tahto jolloin tahtoo tehdä asioita ja oppia uutta, tämä vaihe on jäänyt kokonaan pois silloin parivuotiaana.
Itsekin tulin siihen tulokseen että tämä isomummo tuntee ettei häntä enää tarvita kun omat lapsenlapset ovat jo aikuisia tai niin isoja ettei enää tarvitse mummon hoitoa enää niin paljoa mutten minä voi sille mitään ettei hän kuuntele minua yhtään kun yritän selittää että on hyvä että lapsellani on vihdoin niinkin vahva minä itse-vaihe.
Huomenna minulla on työhaastattelu, toivottavasti saan töitä, lapseni on viikolla yötä päiväkodissa, viikonloppuisin saa olla myöskin aamulla, illalla ja jopa yöt siellä. Illat jos olen töissä niin minun teini-ikäinen pikkusiskoni hoitaa lastani, saapi pikkuisen taskurahaa ja pysyy poissa ikävyyksistä ;)
Isomummon luona lapseni saa käydä kyläilemässä aina kuin itse sitä haluaa ja aion kyllä lastani patistaakin sinne ja hätätapauksessa aion ottaa yhteyttä isomummoon jos sellainen tulee niin eiköhän tämä tilanne tästä rauhotu pikkuhiljaa! - Aivan....
Apuva!!! kirjoitti:
Te olette ihan oikeassa etten ole kiittänyt isomummoa tarpeeksi saamastani avusta ja olen pitänyt tätä isomummoa itsestään selvyytenä. Toivottavasti saan lapselleni hoitopaikan kaupungin 3 vuorotarhasta ja pääsen aloittamaan ne työni siellä mihin hainkin töihin tai saan oman alani töitä jollain ilveellä sellaisesta paikasta jossa voi tehdä töitä vain päivällä... Ja aion vastaisuudessa patistaa lasta käymään isomummon luona kylässä useammin enkä aio edes kuunnella sitä jos hän haluaa lapseni ottaa hoitoon joskus...
Sitä minä ihmettelen että ennen perheen auttoivat enemmän lastenhoidossa, nykyään sitä pidetään pahana jos isovanhemmat auttaa lastenhoidossa! Jokaisen pitää tulla toimeen omillaan ja vanhukset unohdetaan omiin koteihinsa."Sitä minä ihmettelen että ennen perheen auttoivat enemmän lastenhoidossa, nykyään sitä pidetään pahana jos isovanhemmat auttaa lastenhoidossa! Jokaisen pitää tulla toimeen omillaan ja vanhukset unohdetaan omiin koteihinsa."
Ennen lapset tehtiin nuorempina ja sen ajan isomummit olivat nykyisten mummien iässä, tosin silloin kuoltiinkin nuorempina.
Ei ennenkään lapsia enää isomummeilla hoidatettu, ainakaan vakituisesti.
Niin ... tarkoittaako tuo tekstisi sitä että mummu hyljätään heti oitis kun siitä ei enää irtoa hyötyä? Omituinen tapa ajatella.
Oletko muuten ajatellut avittaa tuota isomummia sitten kun hän alkaa apua tarvita? vai onko tuo avunanto vain yksisuuntaista? - Lapsenkin vastuu
Apuva!!! kirjoitti:
Niinhän minä olen yrittänyt tehdäkin mutta tuntuu että ne sanat menee kuuroille korville tai sitten suututaan ja paukutellaan ovia. Tämä isomummo on haukkunut kaikki, koulun, iltapäiväkerhon miten he eivät hoida minun pientä lastani ja minä olen yrittänyt hänelle selittää että tuon ikäisen lapsen pitäisi itse oppia pitämään tavaroistaan huolta mutta sekin menee kuuroille korville. Hän on haukkunut jopa minut etten huolehdi lapsesta laisinkaan jos en tee asioita lapsen puolesta jotka hänen pitäisi osata jo. Lapseni on muutenkin ns. erityislapsi jolle pitää olla tiukkana ja patistaa itse tekemään asioita, muuten jää oman ikäisistään jälkeen muttei tätäkään asiaa isomummo kuuntele yhtään. Olen jopa onnellinen siitä että lapselleni on vihdoin tullut näinkin vahva oma tahto jolloin tahtoo tehdä asioita ja oppia uutta, tämä vaihe on jäänyt kokonaan pois silloin parivuotiaana.
Itsekin tulin siihen tulokseen että tämä isomummo tuntee ettei häntä enää tarvita kun omat lapsenlapset ovat jo aikuisia tai niin isoja ettei enää tarvitse mummon hoitoa enää niin paljoa mutten minä voi sille mitään ettei hän kuuntele minua yhtään kun yritän selittää että on hyvä että lapsellani on vihdoin niinkin vahva minä itse-vaihe.
Huomenna minulla on työhaastattelu, toivottavasti saan töitä, lapseni on viikolla yötä päiväkodissa, viikonloppuisin saa olla myöskin aamulla, illalla ja jopa yöt siellä. Illat jos olen töissä niin minun teini-ikäinen pikkusiskoni hoitaa lastani, saapi pikkuisen taskurahaa ja pysyy poissa ikävyyksistä ;)
Isomummon luona lapseni saa käydä kyläilemässä aina kuin itse sitä haluaa ja aion kyllä lastani patistaakin sinne ja hätätapauksessa aion ottaa yhteyttä isomummoon jos sellainen tulee niin eiköhän tämä tilanne tästä rauhotu pikkuhiljaa!Toivottavasti saat lapsesi ikäistensä joukkoon päivähoitoon. Isomummu on kymmeniä vuosia vanhempi sinuakin, joten hänellä ei voi olla näkemystä tämän päivän kouluun ja lapsen arkeen.
Tsemppiä teille kaikille! - Apuva!!!
Aivan.... kirjoitti:
"Sitä minä ihmettelen että ennen perheen auttoivat enemmän lastenhoidossa, nykyään sitä pidetään pahana jos isovanhemmat auttaa lastenhoidossa! Jokaisen pitää tulla toimeen omillaan ja vanhukset unohdetaan omiin koteihinsa."
Ennen lapset tehtiin nuorempina ja sen ajan isomummit olivat nykyisten mummien iässä, tosin silloin kuoltiinkin nuorempina.
Niin ... tarkoittaako tuo tekstisi sitä että mummu hyljätään heti oitis kun siitä ei enää irtoa hyötyä? Omituinen tapa ajatella.
Oletko muuten ajatellut avittaa tuota isomummia sitten kun hän alkaa apua tarvita? vai onko tuo avunanto vain yksisuuntaista?Tottakai autan häntä kun sen aika tulee että apua tarvitsee, hän on minullekin niinkuin oma mummo mutta hän on ikäisekseen todella hyvässä kunnossa!!
- yxmuzi
Aivan.... kirjoitti:
"Sitä minä ihmettelen että ennen perheen auttoivat enemmän lastenhoidossa, nykyään sitä pidetään pahana jos isovanhemmat auttaa lastenhoidossa! Jokaisen pitää tulla toimeen omillaan ja vanhukset unohdetaan omiin koteihinsa."
Oletko muuten ajatellut avittaa tuota isomummia sitten kun hän alkaa apua tarvita? vai onko tuo avunanto vain yksisuuntaista?Vielä muutama vuosikymmen sitten isommat lapset - alkaen 4-5-vuotiaista - katsoivat pienempiensä perään päivät pitkät. Nykyään sitäkin pidetään pahana. Vielä tavallisempaa oli, että äidit hoitivat lapsiaan ympäri vuorokauden, pitivät niitä mukanaan niin navetalla kuin pellollakin. Kun äiti oli tehtaassa työssä, odottivat isommat lapset vauvan kanssa portilla ja äiti tuli ruokatunnillaan imettämään kuopusta.
Jos mummo hoiti vauvaa, hän ruokki sitä pureskemalla leipää suussaan, panemalla kostean leipämössön kangastilkun sisään ja antamalla nyytin vauvalle imeskeltäväksi.
Maailma muuttuu, Eskoseni. - hohhoijaa
Aivan.... kirjoitti:
Oletko muuten ajatellut avittaa tuota isomummia sitten kun hän alkaa apua tarvita? vai onko tuo avunanto vain yksisuuntaista?ei ennen vanhaan naiset käyneet töissäkään,kun hoisivat lapset kotona itse!
- 29
Silloin kun ollaan palkkatyössä kokopäiväisesti, on työpäivä 8 tuntia ja työmatkat päälle.
Täytyy vain ihmetellä näitä "ennen hoitaneita" mummuja veivätkö he lapsenlapset työpaikalle mukanaan jne.. ainakaan työaikana ja matkoihin kuluvana aikana eivät hoitaneet..
Maaseutu oli luku erikseen, siellä emäntämummu teki työnsä kodinhoitajana ja navetassa aamulla sekä illalla n. 1-2 tuntia. Maatalousväestöä on nykyään 2 % koko työväestöstä ei taida osua jokaisen lastenhoitoa tarvitsevan mummuksi. - tupla äiti ja mummu
Onko kyse kuten alussa lukee neljännen polven äidistä Isomummu on vanhemman äidin äiti.
Jos esikoinen syntyi tilaston mukaan sai omat lapsensa 20 v. hänen lapsensa sai omansa 24 v. sinä sait lapsesi 29 v. eli mummu on 20 24 29 7 = 80 vuotta vanha.
Ihailla täytyy keskivertoa huomattavasti ketterämpi ja terveempi mummu. Mutta pyydä ja vaadi lisää siinä mummulle terveyskuuri pysyy vetreenä ja ketteränä. - järkevää vai mitä?
Ei isomummon pitäisi enää hoitaa pieniä lapsia; ajattelepa jos hän saa sairaskohtauksen pienen lapsen seurassa. Vaikka on kuinka hyvät ja lämpimät välit, niin täytyy jo nuoremman ihmisen ajatella järkevästi asiaa; kyllä ne lastenlasten hoitamiset täytyy olla nuorempien hoitaa muulla tavoin.
Onhan Suomessa kunnallinen tai yksityinen päivähoito aika kattava, voit valita yksityisen päivähoitajan tai kunnallisella puolella perhepäivähoitajan tai päiväkodin. Tuntuu oudolta sälyttää lapsenhoito iäkkäälle vanhukselle, vaikka tämä kuinka rakastaisi lasta.
Se on ihanaa, että teillä on isomummon kanssa hyvät välit ja olette kanssakäymisissä toistenne kanssa, mutta takuulla on isomummolla jaksamista pienen lapsen hoidossa - johan sen osoittaa tuo liiallinen hätääntyminen ja hössöttäminen hänen käytöksestään.
Joten järjestä lastenhoito rasittamatta läheisiäsi, niin voitte kaikki keskittyä omaan elämään paremmin ja nautitte toistenne seurasta hermoilematta. - huom.
Lapsi on 7-vuotias KOULULAINEN, ei päiväkoti-iässä.
- rilla-anoppi
"Ennen isomummut hoitivat lapset " ... olen kolmivuorotyössä ollut kolmen lapsen äiti , lapset olivat monenlaisessa hoidossa , milloin lappu kaupan ilmoitustaululla , jos joku hoitaja löytyisi .. kaikki eivät päässeet vielä 80 -luvun alussa hoitopaikkoihin . Sen lisäksi hoidimme kummankin meidän vanhat vanhempamme , rmiehen äiti oli muistinsa menettänyt ja hyvin epäsiisti , koska elämän taidot olivat unohtuneet . Omilla vanhemmillani oli pientila, jossa kävimme auttamassa ja siivoamassa kerran viikossa . Meitä ei auttanut kukaan , ei missään .
Nyt on päiväkodit , koulun jälkeen hoitopaikat ja riittää kun pitää oman huushollinsa kunnossa .
Alkuperäisen ongelmaan , kiitä mummoa lapsesi nähden ja kunnioita . Älä nyt rupea marttyyriksi , jos hän on pahoittanut mielensä , olet siihen syyn antanut , ehkä .
Älä puhu pahaa mummosta lapsesi aikana ja kanssa , tuollainen mummosuhde on kultaakin kalliimpi .
Jos lasta ei saa tuossa iässä ruotuun ja käyttäytymään hyvin , se tulee aina vaina vaikeammaksi ja näitä uhmakausia riittää , puhumattakaan sitten nuoresta aikuisuudesta .
Liikaa ei voi lasta rakastaa , vaikka mummo kuinka passaisi , se ei riko lastasi , itse voit sitten pitää erilaista tyyliä .
Onhan päiväkodissakin monesti tiukemmat säännöt kuin kodissa .
Keskity omaan lapseesi ja opiskeluusi / työhösi , muu saa jäädä vähemmälle .
Kunnioita lähimmäisiäsi ja saat sen monenverroin takaisin , se helpottaa ja auttaa lastasi kasvamaan tasapainoiseksi . Onnea elämääsi : ) - iuityiouv
mielestäni lapsen isoisovanhemmat (niin kuin ymmärsin olevan kyse) ei pitäisi enää hoitaa lapsia, hehän ovat yleensä jo vanhoja ja eivät he jaksa todellakaan hoitaa joka viikko useita päiviä. Mielestäni isovanhemmat, mummot ovat sitten erikseen jos ovat hyvässä kunnossa, haluavat auttaa ja heillä on aikaa. Mutta silloinkaan kenenkään ei pitäisi nojata kokonaan isovanhempiin ja olettaa, että he hoitavat aina ja useana päivän viikossa! Mielestäni on ihan kohtuullista välillä auttaa tarvittaessa, mutta ei niin, että lapsi on melkein pääsääntöisesti mummoilla hoidossa. Minut hoiti pienenä mummo ja ala-kouluiässä olin aina joka vloppu toisella mummolla..välit ja muistot heihin ovat hyvät ja rakkaat, mutta miten paljon olen menettänyt minun ja äitini välisessä suhteessa! Olemme nykyään läheisiä, mutta valehtelematta en juuri muista, että hän olisi minua lapsena hoitanut. Meillä mummot auttavat katsomalla molemmat lapsia ehkä pari, kolme kertaa vuodessa, jos käymme miehen kanssa jossain vuorokauden reissulla ehkä. Lisäksi oma äitini tulee katsomaan lapsiani ehkä kerran viikossa tai kerran kahdessa viikossa pari tuntia, että pääsen asioille (jumppaan, lääkäriin tai kampaajalle), koska olen kotiäiti ja mies paljon töissä. Anoppi ei juuri hoida/katso lapsiamme vastaavalla tavalla, mutta hän onkin työelämässä ja huonommassa kunnossa ja mielestäni se on ok, hän kuitenkin tulee aina kyläilemään ja katsomaan meille lapsia kun olemme kotona :-)
- niinpä....
ole onnellinen kun lapsellasi on mummo tai edes joku ilmainen hoitaja. kaikilla ei sitä ole.edes ilmaista hoitajaa pariksi tunniksi.
meillä ei ollut minkäänlaista hoitoapua,eikä toinen mummoista edes ole koskaan hoitanut kuin 2 tuntia elämässään lastamme.toinen, parempi mummo oli niin kiinni työelämässä ja sairastelevassa miehessään etten halunnut enempää paineita ja stressiä luoda hänen vapaa-ajalleen viemällä lastamme hänelle hoitoon.
mielestäni isovanhempien tehtävä ei ole toimia hoitajana lapsenlapselleen.asia on eri, jos isovanhempi välttämättä haluaa ja on sen myös kertonut sinulle.
maailmassa mikään ei ole ilmaista.kai muistat mummoa jotenkin kun hän on ollut hoitajana lapsellesi. - äiti iisalmesta
Enpä voi mitään sanoa. Itsellä 1v, 5v ja 6v lapset. Lapset ovat olleet kerran yökylässä koko elämänsä aikana. 1v hoidossa kodin ulkopuolella kaksi kertaa. Mummo sanoi suoraan, että jos lapsen hankin niin myöskin itse hoidan AINA. Mummu haluaa olla mummu eikä lapsenvahti.
Puolisen vuotta sitten mainitsi että jos haluan mennä yksin joskus kauppaan tai muualle niin hän voi ottaa 10€/tunti hoitoon. En ole vienyt. - ööppö
Ihan kaikkia viestejä en jaksanut lukea. Mutta se tuli mieleen, että anna tyttösi toki mennä (ja välillä ohjaakin menemään) muille isovanhemmilleen, silloin kun se on mahdollsita. - mainitsit isäsi. Sekä tytön että isoisomummun on hyvä oppia, että on muitakin aikuisia tyttöä hoitamassa. Toisaalta ihana, että sinulla ja tytölläsi on välit isänsä puolen mummoihin vaikka isäänsä ei tapaa.
Tuo pikkusiskosi hoitajana esim viikonloppuna on hyvä idea.
Isoisomummu lienee sen ikäinen, että hänen käsityksensä hoivasta, tapansa ja ohjeensa eivät enää muuksi muutu. Niitä vastaan on ihan turha taistella, eikä pidäkään.
onnea matkaan, toivottavasti asiasi järjestyy. - pettynyt mummo
Eli on mummosi vika kun lapsesi ei arvosta sinua. Ei kyllä se on niin että et osaa selkeästi huolehtia lapsestasi ja lapsikin sen jo tajuaa 7 vuoden iässä.
Lapsesi saa sen takia hermostumiskohtauksia vähän väliä tuossakin iässä, niin kasvatus on mennyt piloille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272900Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332545- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542249Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241870Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3911706Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041652- 3111561
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446