Missä viettäisitte joulun, jos haluaisitte viettää sen yksin kaukana kaikesta mitä kutsutaan sivistykseksi?
joulua karkuun
21
228
Vastaukset
Mä tykkään olla kotona, yksin, kaksin, kissojen kanssa.
- ...
Kaks eri asiaa, joulu ja sivistys. Itseasiassa täysin päinvastaisia asioita. Mieluiten olisin sivistysmaassa, missä ei palvottaisi pakanoita, kuten joulupukkia tai jotain jumaloita.
Ja nyt pitää hokata yks juttu. Joulupukki on ikivanha pohjoismaalinen satu. Sen on valjastaneet omiin tarkoituksiinsa kaksi kv- organisaatiota. Ja siksi humpuuki leviää ympäri maapalloa.
Coca Cola otti jenkkilässä joulupukin mainostarkoituksiinsa joskus 1930- luvulla.
Kirkko puolestaan pölli joulun osaksi omaa muinaistarustoaan.
Siinä sitten iloisesti on sotkettu kansanperinteet, kaupallisuus, uskonto. Varmaan poliittisilla tarkoitusperillä suurin merkitys koko jouluhumpuukissa.
=DW=- tiesitkö sitä
Joikaamisen tarkoitus on kutsua henkiä esiin.
- joikaaja
tiesitkö sitä kirjoitti:
Parempaa tietoa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Joiku - ...
tiesitkö sitä kirjoitti:
Juu kyllä
Tässä on just se, että nykyään joulupukki on muuttunut amerikkalaiseksi markkinapelleksi ja luterilanen kirkko on myös käyttänyt joulupukkia samaan tarkoitukseen "Kauneimmat joululaulut" konsertteja ja ties mitä jumalanpalveluksia ja joulumessuja. Ei jonkun jeesuksen olemassa oloa ikinä ole voitu todistaa, eikä taruolennon oletettua syntymäpäivää voi siis tietää kukaan.
Nämät perinteiset suomalaiset jutut on jyrätty ulkomaalaisten toimesta. Shamanismikin hävitettiin kristinuskon tunkeuduttua maahan. Ihan samahan se on käynyt kaikkialla, ihan intiaaneista alkaen. Kaikkialla, minne valkoinen mies on tunkeutunut, se on käyttänyt paikallisia taikauskoja hyväkseen vallan takia.
Kai tiesit, Woodoo on sekoitus haitin alkuperäisiä uskontoja ja katolilaisuutta? Zombie on vain väännös jeesuksen kuolleista heräämisestä.
=DW= - ...
joikaaja kirjoitti:
Parempaa tietoa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/JoikuRunonlaulantaa.
Mutta mun käsittääkseni kaikilla alkuperäiskansoilla omat laulunsa keskusteluun jumaliensa kanssa. Tossa wikin artikkelissa siihen ei otettu kantaa. Muuten kuin että mainittiin kristtyjen tultua maahan, joikaaminen kiellettiin syntinä.Ja samalla poltettiin noitarummut. Siitä niinkuin vois tehdä johtopäätöksiä.
=DW=
Miks pitäs lähtee jonnekinkarkun? ;))) kyl joulun voi viettää kotonaankin ihan stressaamatta.
Mut tulee mieleen vaik se kämppä Ylläksellä jossa oltiin syksyllä.
Oli kyl niin kaukana kaikesta, että varmaan jonkun sellasen vuokraaminen olis kiva.
Ja onhan noita kämppiä Villillä Pohjolalla, joka lähtöön...
Mut jos pitäs ottaa aikaa itselleen, ottasin varmaan semmosen lasi-iglun Kakslauttasesta...Tämä oli muuten ensimmäinen joulu, jolloin katselin vaihtoehtoisia tapoja viettää joulua. Jos en olisi ollut viime viikolla matkalla, niin luultavasti olisin lähtenyt jouluksi. Katsoin myös jouluristeilyä, mutta hinnat ovat sen verran kalliita, että jätän väliin.
Se Ylläksen mökki olisi oivallinen paikka viettää joulua kaikesta erillään tai muutenkin sellaisiin tilanteisiin, kun haluaa olla täysin itsekseen. Hmm.. kesällä kunhan opin purjehtimaan yksikseen, niin on mahdollisuus vetäytyä omiin oloihin :).- Putkivalo
brutsparklingwine kirjoitti:
Tämä oli muuten ensimmäinen joulu, jolloin katselin vaihtoehtoisia tapoja viettää joulua. Jos en olisi ollut viime viikolla matkalla, niin luultavasti olisin lähtenyt jouluksi. Katsoin myös jouluristeilyä, mutta hinnat ovat sen verran kalliita, että jätän väliin.
Se Ylläksen mökki olisi oivallinen paikka viettää joulua kaikesta erillään tai muutenkin sellaisiin tilanteisiin, kun haluaa olla täysin itsekseen. Hmm.. kesällä kunhan opin purjehtimaan yksikseen, niin on mahdollisuus vetäytyä omiin oloihin :).Ei olis karhuja ainakaan siihen aikaan vuodessa :) susia kylläkin :/
Mulla on perinteisesti yksinäinen aatto joulupäivä, ja otan kaiken ilon irti. Teen just mitä huvittaa kun huvittaa. Yleensä se tarkoittaa että kotiini pesäni teen. Nautin kahden tunnin joulusaunasta (lenkkisauna) ja hymyilen irvistäen kaikille jotka tohottaa sitä joulun Ensi-iltaa :)) Teen jotain erikoista syötävää, sekä SUKLAATA saa ahmia. Joka ikinen pala konvehtirasiassa on MUN! Putkivalo kirjoitti:
Ei olis karhuja ainakaan siihen aikaan vuodessa :) susia kylläkin :/
Mulla on perinteisesti yksinäinen aatto joulupäivä, ja otan kaiken ilon irti. Teen just mitä huvittaa kun huvittaa. Yleensä se tarkoittaa että kotiini pesäni teen. Nautin kahden tunnin joulusaunasta (lenkkisauna) ja hymyilen irvistäen kaikille jotka tohottaa sitä joulun Ensi-iltaa :)) Teen jotain erikoista syötävää, sekä SUKLAATA saa ahmia. Joka ikinen pala konvehtirasiassa on MUN!Koirasi tuntien tunnet painostavan painon sylissäsi, kun yrität syödä jotakin :D. Kyllä DQ on seuraa, joten et ole yksin.
Eilen kävin hakemassa veneella laituripaikan ja joku päivä täytyy käydä katsomassa, minkälaiset kiinnityssysteemit pitää hankkia.
Pohjois-Pohjanmaalla pienen järven rannalla, erämaassa, omassa hirsimökissä ilman sähköä, mutta en missään tapauksessa yksin, vaan oman heimoni parissa.
ilmeisesti sitten kotona :)
- :))
Kotona mekin ollaan. Joulustaan saa kukin haluamanlaisensa.
Meille riittää rauha ja rakkaus.
Tuolla Lapin perukoilla viettäisin. Ei se niin kaukana sivistyksestä ole mutta jos on kännykkä kiinni eikä mukavuuksia niin aika kaukana tavanomaisesta. Joka tapauksessa hermot lepää kun ei tiedä mitä muualla tapahtuu :) Lumen keskellä poissa arjesta saavuttamattomissa; siellä olisin ja joulurauha olisi taattu.
Omalta kohdalta se olisi Lappi.
- Putkivalo
Karkaan kotiin, sohvani pehmeimpään nurkkaan, siellä on sivistys kaukana ;)))
Kukas mun vastauksen taas on sensuroinut (niin kuin en tietäisi)?
Tällä palstalla.
1) yksin
2) kaukana kaikesta mitä kutsutaan sivistykseksi.
Molemmat ehdot täyttyvät loistavasti.- Rimmir tänään
Hih, ja minä kun vastasin eilen siihen sinun kommenttiisi niin se sensuroitiin siinä silmänräpäyksessä. Täällä tapahtuu kummia, mutta hyvät naurut sain. Siis on tämä aika erikoista kun ei saa käyttää sarkasmia vastauksissaan, me aikuiset ihmiset!?
Rimmir tänään kirjoitti:
Hih, ja minä kun vastasin eilen siihen sinun kommenttiisi niin se sensuroitiin siinä silmänräpäyksessä. Täällä tapahtuu kummia, mutta hyvät naurut sain. Siis on tämä aika erikoista kun ei saa käyttää sarkasmia vastauksissaan, me aikuiset ihmiset!?
Sarkasmi on sen verran vaikeeta ettei sitä turhan moni tajua, ainakaan jos tuntuu kolahtavan Primitiivireaktio voittaa.
Voisin mennä vaik saareen, siellä ei olis töllöö, konetta eikä muutakaan metelii.
Meri on vielä avoin.
Mutta olen nyt laiska lähtemään minnekään, joten kotona olen, kaukana kavala maailma.Näyttää toteutuvan tänä jouluna. Olemme todennäköisesti kotona.
Onhan tämä kahden olokin vaihtelua vuosien jälkeen.
Aikanaan olimme kaksi joulua Espanjan asunnollamme toisen joulun ainoina vieraina poikamme perheineen.
Tuon jälkeen olemme säännönmukaisesti olleet joulumme virolaisissa kylpylöissä.
Nyt, olosuhteiden johdosta, emme ole pystyneet suunnitteleman mitään.
Vastauksena kysymykseesi sanon, että vaihteluna runsaaseen kahden oloon, sosiaalisista kontakteista, olemme joulumme mieluummin keskellä elämää.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 313060
- 951626
- 1291484
Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?
HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa421345- 901247
Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä
Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo261119- 541028
Julkisuuden henkilön päiväin päätös
Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa270971MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil231969Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa
On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall125950