Mikä on paras talviauto ja miksi ?
Paras talviauto ? ? ?
52
1918
Vastaukset
- arkorea54664
Vuosien 1978-1993 Saab 900. Lämmin, hyvä kulkemaan lumessa, vakaa, käynnistyy kovillakin pakkasilla, talviauton varustelu.
- fsfssgssg
Juurikin nuo mainitut saab 900:set. Mitä talvisemmat olosuhteet niin sitä parempi auto se on
- Saabille 1 ääni
Myös Saab 9-5 on erinomainen talviauto. Käynnistyy ongelmitta ja lämpenee sekin todella nopeasti, tuuletus on toteutettu harkiten, ajo-ominaisuudet pöperössäkin ovat vakaat ja yllätyksettömät.
Toki moni uusi diesel-neliveto on myös aika nappivaihtoehto suomalaiseen talveen, mutta harva hakkaa kokonaisuutena tuota Saabia talviautona, paitsi kulutksen osalta:)
Mielestäni nuo vanhat takavetoiset Volvot eivät ole erityisen hyviä talviautoja, koska etenemiskyky yhtään paksummalla hangella on aika surkea. Toki ovat muuten hauskoja ajaa, juurikin tuon takavetoisuutensa vuoksi. - sdkflsdfksdfsd
Saabille 1 ääni kirjoitti:
Myös Saab 9-5 on erinomainen talviauto. Käynnistyy ongelmitta ja lämpenee sekin todella nopeasti, tuuletus on toteutettu harkiten, ajo-ominaisuudet pöperössäkin ovat vakaat ja yllätyksettömät.
Toki moni uusi diesel-neliveto on myös aika nappivaihtoehto suomalaiseen talveen, mutta harva hakkaa kokonaisuutena tuota Saabia talviautona, paitsi kulutksen osalta:)
Mielestäni nuo vanhat takavetoiset Volvot eivät ole erityisen hyviä talviautoja, koska etenemiskyky yhtään paksummalla hangella on aika surkea. Toki ovat muuten hauskoja ajaa, juurikin tuon takavetoisuutensa vuoksi.Nyt äkkiä ostamaan saab, kohta niitä ei enää saa.
Tänäänhän tuo firma siis sopivasti hakeutui konkurssiin. - ex-saabisti
Mielestäni nuo vanhat takavetoiset Volvot eivät ole erityisen hyviä talviautoja, koska etenemiskyky yhtään paksummalla hangella on aika surkea. Toki ovat muuten hauskoja ajaa, juurikin tuon takavetoisuutensa vuoksi.Mistäköhän sanonta "saabismi on sairaus" on peräisin?
- Volvon etenemiskyky
Mielestäni nuo vanhat takavetoiset Volvot eivät ole erityisen hyviä talviautoja, koska etenemiskyky yhtään paksummalla hangella on aika surkea. Toki ovat muuten hauskoja ajaa, juurikin tuon takavetoisuutensa vuoksi.vaihtelee (renkaiden lisäksi) riippuen siitä, onko autossa jäykkä taka-akseli vai peräti Multilink. Ero on huomattava. Toinen juttu on sitten se että ainakin bensa-kutosessa lämpöä riittää ja sitä tulee äkkiä. No, sitähän tulee kun bensa palaa.
- Painonjakauma
Mielestäni nuo vanhat takavetoiset Volvot eivät ole erityisen hyviä talviautoja, koska etenemiskyky yhtään paksummalla hangella on aika surkea. Toki ovat muuten hauskoja ajaa, juurikin tuon takavetoisuutensa vuoksi.Saabista jää tarinat elämään.
240 GLT lukkoperällä menee pahemmista paikoista kuin etuveto. Tankki täyteen ja pari säkkiä sepeliä lisäksi konttiin. Moottorihan tuossa on etuakelin takapuolella, pitkittäin. - 99 fani
99 saab oli noista ensimmäinen ja ei juuri eroa 900 saabiin, jos nuo ysisatasetkin olisi olleet 165 leveillä 80 sarjan renkailla, niin meno olisi vielä parempaa myös hangessa
- rgegdfgdgdfgdfgd
Painonjakauma kirjoitti:
Saabista jää tarinat elämään.
240 GLT lukkoperällä menee pahemmista paikoista kuin etuveto. Tankki täyteen ja pari säkkiä sepeliä lisäksi konttiin. Moottorihan tuossa on etuakelin takapuolella, pitkittäin.Se tankki vaan ei kauaa täytenä pysy...
Ihastuttava bensankulutus, vielä jos automaatti. - B23EM46nappivitonen
rgegdfgdgdfgdfgd kirjoitti:
Se tankki vaan ei kauaa täytenä pysy...
Ihastuttava bensankulutus, vielä jos automaatti.min. 8 litraa satasella, sen alle ei maantiellä pääse mitenkään, paukkupakkasilla 16 ltr taajamassa.
Mutta lumihangessa menee ahnaasti, lukkoperällä ihan kiihtyy, suorastaan.
Mutta se oli silloin, nyt on nyt!
- ei ainakaa disselit
Kaikki jossa on iso bensa kone lämpenee nopeammin ja vakaa ajettava.
- DN
Nimenomaan tiisseli, varma käyntiinlähtijä, ei mikää kakslitranen vaan sellanen väh 2.8 litranen, lämpenee hyvin ja pysyy lämpimänä ilman pikkuisten erilliskamiinaa.
- Tiisseli :-D
DN kirjoitti:
Nimenomaan tiisseli, varma käyntiinlähtijä, ei mikää kakslitranen vaan sellanen väh 2.8 litranen, lämpenee hyvin ja pysyy lämpimänä ilman pikkuisten erilliskamiinaa.
Eka pakkasilla jämähtää polttoaineensuodatin joten se siitä talviautosta.
- jo vain
Taksi. Se on aina lämmin ja tulee paikalle pyydettäessä. Kinokset eivät haittaa, eikä ole pysäköintiongelmia. Jos jää kinokseen, voi soittaa toisen paikalle.
- DN
Jatkoa tiisseliin, ei haitta kinokset, neliveto, ei mikään audin räppänä, talviplaatua tankissa. Naru mukana etuvetoisten ja kitkakumisten, myös audien hangesta repimiseen.
Ei kitkoilla jäädä hankeen, paremmin ne siinä pitävät kuin nastat... :)
Minulla on muuten kitkat takavetoisessa nyt. Saapa nähdä tuleeko ongelmia, kun lumen määrä lisääntyy. Jäällä ja sohjossa on ainakin pitoa ollut ihan riittävästi.
- r43t4y343
Vanhemmat ruotsalaiset kuten Saab 900 ja Volvo 240/740. Myös Lada on hyvä talviauto, ainakin lämpöä riittää sisätiloissa. Nuo takavedot tosin tarvii vähän painoa takakonttiin että riittäis pitoa.
Uudet autot tehdään periaatteessa kaikki samoista halvoista kiinalaiskomponenteista että pärjättäis markkinoilla joten niiden talvilaadussa on aika lailla tingitty, sen takia vanhemmat ovat parempia talviautoja.
Mulla on myös Mazda 626 -90 toiminut erinomaisesti talvella, kaasutinkone ja käsiryyppy, lähtee aina käyntiin jos vaan akussa on virtaa.- tietäjä92
Itsekin olen sitä mieltä, että kaasutin ja käsiryyppy takaavat sen, että lohkolämmitin on lähinnä lämpenemismukavuutta varten.
- paltaampa nykyaikaan
Olen ajellut reilu 10 vuotta volvo 240 sarjalaisella, mutta empä kehuisi sitä parhaaksi. Toki se on hyvä lähtemään käyntiin, käsiryyppy takaa että auto pysyy myös käynnissä. Mutta minun volvot eivät ainakaan ole lämmenneet yhtä nopeasti kuin toinen autoni uudehko ford ja toinen huono puoli volvossa on juuri tuo takaveto. Hiekkasäkki pitää olla aina takakontissa ja olen useamman kerran "pääkallokelillä" jäänyt lähes tasamaalle kiinni kun vollen takagumit vain pyörii tyhjää. Nykyaikaisessa foordissa ei tällaista ongelmaa ole koskaan ollut.
Luulen, että nämä saabbi ja volvo kehut ovat lähinnä tallaisia nostalgia muisteluja, aika kultaa muistot tyyliin. Minusta nykyaikaisista autoista joku nelivetomalli hyvillä varusteilla on varmasti paras talviauto. Esimerkkinä voisin heittää vaikka uuden neliveto Toyota Hiluxin, siihen kaikki herkut kuten lämmitettävät takalasit, tuulilasit, sivupeilit, ratti, penkit jne., luistonestot, sutimisenestot, xenon-valot, kääntyvät ajovalot, mäkilähtöavustimet jne. jne. - 0llkje33
Noita takavetoisia volvoja olen milloin vetänyt etuvteoisella hangesta tai käsin työntänyt ojasta. Järkyttäviä autoja ajaa liukkaalla.
- 32646432
paltaampa nykyaikaan kirjoitti:
Olen ajellut reilu 10 vuotta volvo 240 sarjalaisella, mutta empä kehuisi sitä parhaaksi. Toki se on hyvä lähtemään käyntiin, käsiryyppy takaa että auto pysyy myös käynnissä. Mutta minun volvot eivät ainakaan ole lämmenneet yhtä nopeasti kuin toinen autoni uudehko ford ja toinen huono puoli volvossa on juuri tuo takaveto. Hiekkasäkki pitää olla aina takakontissa ja olen useamman kerran "pääkallokelillä" jäänyt lähes tasamaalle kiinni kun vollen takagumit vain pyörii tyhjää. Nykyaikaisessa foordissa ei tällaista ongelmaa ole koskaan ollut.
Luulen, että nämä saabbi ja volvo kehut ovat lähinnä tallaisia nostalgia muisteluja, aika kultaa muistot tyyliin. Minusta nykyaikaisista autoista joku nelivetomalli hyvillä varusteilla on varmasti paras talviauto. Esimerkkinä voisin heittää vaikka uuden neliveto Toyota Hiluxin, siihen kaikki herkut kuten lämmitettävät takalasit, tuulilasit, sivupeilit, ratti, penkit jne., luistonestot, sutimisenestot, xenon-valot, kääntyvät ajovalot, mäkilähtöavustimet jne. jne.Meillä on 240 kitkaperällä, sillä pääse ihan hyvin talvellakin.
- kjkj.n k
Tuon ikäiset 626:sethan on jo ruoste syönyt pois.
- tietäjä92
Luulen, että nämä saabbi ja volvo kehut ovat lähinnä tallaisia nostalgia muisteluja, aika kultaa muistot tyyliin. Minusta nykyaikaisista autoista joku nelivetomalli hyvillä varusteilla on varmasti paras talviauto. Esimerkkinä voisin heittää vaikka uuden neliveto Toyota Hiluxin, siihen kaikki herkut kuten lämmitettävät takalasit, tuulilasit, sivupeilit, ratti, penkit jne., luistonestot, sutimisenestot, xenon-valot, kääntyvät ajovalot, mäkilähtöavustimet jne. jne.Voisin melkein sanoa, etteivät viimetalven muistelut ole kovin nostalgisia, kun kaverin Saab 900:iä kokeilin. OG-mallinen oli eli juuri tuo 1978-93 tehty korimalli. En ole elämäni aikana yhtä lämpimässä ja erityisesti nopeasti lämpenevässä autossa istunut! Ja mitä liikkumiseen tulee niin 900 kulkee lumessa vallan hyvin, paino on edessä kuten vetokin ja renkaat ovat isot.
- jcfhjgujyfujgy
tietäjä92 kirjoitti:
Voisin melkein sanoa, etteivät viimetalven muistelut ole kovin nostalgisia, kun kaverin Saab 900:iä kokeilin. OG-mallinen oli eli juuri tuo 1978-93 tehty korimalli. En ole elämäni aikana yhtä lämpimässä ja erityisesti nopeasti lämpenevässä autossa istunut! Ja mitä liikkumiseen tulee niin 900 kulkee lumessa vallan hyvin, paino on edessä kuten vetokin ja renkaat ovat isot.
Kuinka nopeasti sitä lämpöä sitten alkoi tulemaan?
Peugeot 406, 1997. Lämmintä alkaa tulla kahden minuutin kuluttua käynnistyksestä. Kovallakin pakkasella, ilman mitään lohkolämmittimiä.
En usko että pösö on paras auto tuossa nopeudessa joten saabin on oltava sitten jo huippunopea. - tietäjä92
jcfhjgujyfujgy kirjoitti:
Kuinka nopeasti sitä lämpöä sitten alkoi tulemaan?
Peugeot 406, 1997. Lämmintä alkaa tulla kahden minuutin kuluttua käynnistyksestä. Kovallakin pakkasella, ilman mitään lohkolämmittimiä.
En usko että pösö on paras auto tuossa nopeudessa joten saabin on oltava sitten jo huippunopea.Kyllä Ranskastakin löytyy lämpimiä autoja. Saabilla muistaakseni vajaa kilometri täytyi ajella ennenkuin alkoi jo selvästi lämmetä sisusta. Pakkasasteita oli noin 20. Ei siinä autossa lämmitystä täysillä tarvinnut pitkään pitää, tuli jo tukala. Myös esimerkiksi BMW:n 3-sarja on todella lämmin, samoin Mersun klassikko W123. Tykkäsin Saabin ajettavuudesta. Tukeva ja hyvin linja-automaisen vankka joka puolelta. Jotkut pitävät sitä liian jäykkänä, mutta itse tykkäsin.
- Retkuilija
Luulen, että nämä saabbi ja volvo kehut ovat lähinnä tallaisia nostalgia muisteluja, aika kultaa muistot tyyliin. Minusta nykyaikaisista autoista joku nelivetomalli hyvillä varusteilla on varmasti paras talviauto. Esimerkkinä voisin heittää vaikka uuden neliveto Toyota Hiluxin, siihen kaikki herkut kuten lämmitettävät takalasit, tuulilasit, sivupeilit, ratti, penkit jne., luistonestot, sutimisenestot, xenon-valot, kääntyvät ajovalot, mäkilähtöavustimet jne. jne.Vika on nykyisissä talvirenkaissa. Leveät, lyhyillä nastoilla, ei toimi.
- Hrrrr..
Luulen, että nämä saabbi ja volvo kehut ovat lähinnä tallaisia nostalgia muisteluja, aika kultaa muistot tyyliin. Minusta nykyaikaisista autoista joku nelivetomalli hyvillä varusteilla on varmasti paras talviauto. Esimerkkinä voisin heittää vaikka uuden neliveto Toyota Hiluxin, siihen kaikki herkut kuten lämmitettävät takalasit, tuulilasit, sivupeilit, ratti, penkit jne., luistonestot, sutimisenestot, xenon-valot, kääntyvät ajovalot, mäkilähtöavustimet jne. jne.Toyota Hilux on luotettava ja hyvä japanilainen. Pikku puute on kuitenkin se että siinä on erikseen kytkettävä neliveto. Normaalisti ajellaan takavedolla ja dieseliä säästyy. Vaara on olemassa esim. silloin kun ajellaan takavedolla ja siirrytään sitten liukkaammalle tielle tai ohitellaan liukkaalla, eikä muisteta kytkeä etuvetoa mukaan. Tällöin kevytperäinen takavetoinen lava-auto voi muuttua vaaralliseksi. Onhan se myös vähän traktorimainen ja vain 2 istuttava työkalu ehkä ennemminkin. Itse arvostan jotakin jatkuvasti nelivetoista luotettavaa japanilaista, kuten Suzuki Grand Vitaraa tai sitten Subaru Forresteria talviautona. Esim. suosittu Honda CRV on siinämielessä huono, että se on etuvetoinen. Takaveto tulee mukaan vasta etupyörien reilun sutaisun jälkeen ja silloin ollaankin jo jumissa. Maavarakin vain normi henkilöauto tasoa. Edellämainitut puutteet koskevat useimpia muitakin citymaastureita.
- Kapea rengas
Retkuilija kirjoitti:
Vika on nykyisissä talvirenkaissa. Leveät, lyhyillä nastoilla, ei toimi.
pitää paremmin ainoastaan lumikelillä. Luin pari viikkoa sitten saksalaisen artikkelin asiasta. Muilla keleillä onkin leveä rengas jo parempi. Tämä koski sitten kitkarenkaita.
- karvaperse ukko
Lada Nivalla oli kiva viime talvena edetä hymyssä suin, kun bisnespuppelit suditteli premiumeineen.
Hyvin Niva pärähtää käyntiinkin, vaikka olisi kuinka kylmä. - sfgsfsgfsgfsgsfgsfsg
"Mulla on myös Mazda 626 -90 toiminut erinomaisesti talvella, kaasutinkone ja käsiryyppy, lähtee aina käyntiin jos vaan akussa on virtaa."
Et muistanut mainita niitä mainioita ajo-ominaisuuksia... etenkin talvella.- 4y3y35y53
Ei Mazdan ajo-ominaisuuksissa mitään vikaa ole jos sitä yrität sanoa. Hangessa etenee paremmin kuin moni uusi auto, muistan viime talvella tapauksen kun monen uuden auton omistajat luovuttivat kun yrittivät ulos auraamattomalta parkkipaikalta, Mazdalla sieltä pääsi aika helpostikin. Tuntuma tiehenkin on loistava moneen muuhun autoon verrattuna, sillä voi jopa ajaa pientä hallittua luisua jäällä, sen verran rauhallisesti ja hyvällä tuntumalla takapääkin käyttäytyy. Ei ajo-ominaisuuksissa mitään vikaa ole.
- jokumuu.
4y3y35y53 kirjoitti:
Ei Mazdan ajo-ominaisuuksissa mitään vikaa ole jos sitä yrität sanoa. Hangessa etenee paremmin kuin moni uusi auto, muistan viime talvella tapauksen kun monen uuden auton omistajat luovuttivat kun yrittivät ulos auraamattomalta parkkipaikalta, Mazdalla sieltä pääsi aika helpostikin. Tuntuma tiehenkin on loistava moneen muuhun autoon verrattuna, sillä voi jopa ajaa pientä hallittua luisua jäällä, sen verran rauhallisesti ja hyvällä tuntumalla takapääkin käyttäytyy. Ei ajo-ominaisuuksissa mitään vikaa ole.
Mazdassasi ei ehkä ole ohjaustehostinta?
Isäpapalla oli aikoinaan -88 626 jossa tehostin oli, ja "ohjaustuntuma", tai siis sen totaalinen puute, oli liukkaalla pikkutiellä jo vähän pelottava. Ratin perusteella ei ollut hajuakaan onko etupää luistossa vai ei.
Tuo sen ja sen auton käynnistyminen pakkasella on vähän hymyilyttävää luettavaa. Omista kinnereistä jokainen bensaruiskulla tai dieselillä varustettu vekotin on aina lähtenyt avainta kääntämällä kunhan koneessa on kunnon öljyt ja akussa virtaa. Ehkä joskus 80-luvun kaasariaikoina oli vielä kova juttu että auto lähti pakkasella käyntiin? - 5h4h45h43
jokumuu. kirjoitti:
Mazdassasi ei ehkä ole ohjaustehostinta?
Isäpapalla oli aikoinaan -88 626 jossa tehostin oli, ja "ohjaustuntuma", tai siis sen totaalinen puute, oli liukkaalla pikkutiellä jo vähän pelottava. Ratin perusteella ei ollut hajuakaan onko etupää luistossa vai ei.
Tuo sen ja sen auton käynnistyminen pakkasella on vähän hymyilyttävää luettavaa. Omista kinnereistä jokainen bensaruiskulla tai dieselillä varustettu vekotin on aina lähtenyt avainta kääntämällä kunhan koneessa on kunnon öljyt ja akussa virtaa. Ehkä joskus 80-luvun kaasariaikoina oli vielä kova juttu että auto lähti pakkasella käyntiin?Kyllä löytyy ohjaustehostin, kummalista jos sun mielestä on huono ajotuntuma, omassa se on erinomainen verrattuna moneen muuhun autoon jota olen kokeillut. Pystyn hyvin rattituntumalla huomamaan esim. koska lähtee aliohjaamaan. Ehkä se johtuu erilaisista renkaista, nehän vaikuttaa aika paljonkin.
Kyllähän automaattiryypyllä on enemmän kylmäkäynnistysongelmia kuin käsiryypyllä, vaikka se ruisku nyt oliskin parempi kuin kaasari. - lsdfnlsdfksdfsf
5h4h45h43 kirjoitti:
Kyllä löytyy ohjaustehostin, kummalista jos sun mielestä on huono ajotuntuma, omassa se on erinomainen verrattuna moneen muuhun autoon jota olen kokeillut. Pystyn hyvin rattituntumalla huomamaan esim. koska lähtee aliohjaamaan. Ehkä se johtuu erilaisista renkaista, nehän vaikuttaa aika paljonkin.
Kyllähän automaattiryypyllä on enemmän kylmäkäynnistysongelmia kuin käsiryypyllä, vaikka se ruisku nyt oliskin parempi kuin kaasari.Minä viittasin noihin 626 ajo-ominaisuuksiin.
Itse ajoin pari talvea -89 mallilla, kahden litran koneella. Auto oli oikeasti kuin heppoinen corolla, mutta isolla moottorilla. Talvisissa olosuhteissa ne ajo-ominaisuudet olivat lähinnä ryskyttävää kovuutta, epämääräistä luistoa ja hidasta etenemistä. Huurteiset lasit, periaatteessa aina.
Huonoissa olosuhteissa, kuka veti jonoa? No minä tietysti.
Annan sen verran kommentissani periksi, että autohan ei toki ollut uusi, mutta kun samassa pihassa oli aivan samanikäinen 405 pösö, se hakkasi talviominaisuuksissa tuon mazdan aivan huikealla erolla ja kaikissa mahdollisissa ominaisuuksissa. Pösön rattiin kun hyppästi mazdan jälkeen niin se tuntui oikeasti aivan loistoluokan autolta. - jokumuu.
lsdfnlsdfksdfsf kirjoitti:
Minä viittasin noihin 626 ajo-ominaisuuksiin.
Itse ajoin pari talvea -89 mallilla, kahden litran koneella. Auto oli oikeasti kuin heppoinen corolla, mutta isolla moottorilla. Talvisissa olosuhteissa ne ajo-ominaisuudet olivat lähinnä ryskyttävää kovuutta, epämääräistä luistoa ja hidasta etenemistä. Huurteiset lasit, periaatteessa aina.
Huonoissa olosuhteissa, kuka veti jonoa? No minä tietysti.
Annan sen verran kommentissani periksi, että autohan ei toki ollut uusi, mutta kun samassa pihassa oli aivan samanikäinen 405 pösö, se hakkasi talviominaisuuksissa tuon mazdan aivan huikealla erolla ja kaikissa mahdollisissa ominaisuuksissa. Pösön rattiin kun hyppästi mazdan jälkeen niin se tuntui oikeasti aivan loistoluokan autolta.Kaksilitrainen se faijankin Maksa oli. Ryskyttävän jousituksen olinkin jo unohtanut mutta nyt kun mainitsit niin sellainenhan se oli.
Meillä oli samaan aikaan myös mm. -86 Corolla, -85 Pösö 505 ja -88 Alfa 164 ja Masa oli talvella noista selvästi huonoin ajettava. Alfaan ja Pösöön vertaaminen ei ehkä olisi ihan reilua mutta yllättävästi Rollankin ohjaus oli tunnokkaamman ja luonnollisemman tuntuinen.
Noista kaikissa muissa paitsi Alfassa oli muuten kaasutin automaattiryypyllä, ja kaikista se meni jossain vaiheessa rikki. Alfa taas monipisteruiskuineen ja kaksoissytytyksineen pärähti käyntiin kelissä kuin kelissä ja vetojakin löytyi heti, tosin kerran jäätyi huohotin kun kukaan ei ollut kertonut että se kannattaisi puhdistaa kylmälimasta ennen talvea. - 52642y24y24
jokumuu. kirjoitti:
Kaksilitrainen se faijankin Maksa oli. Ryskyttävän jousituksen olinkin jo unohtanut mutta nyt kun mainitsit niin sellainenhan se oli.
Meillä oli samaan aikaan myös mm. -86 Corolla, -85 Pösö 505 ja -88 Alfa 164 ja Masa oli talvella noista selvästi huonoin ajettava. Alfaan ja Pösöön vertaaminen ei ehkä olisi ihan reilua mutta yllättävästi Rollankin ohjaus oli tunnokkaamman ja luonnollisemman tuntuinen.
Noista kaikissa muissa paitsi Alfassa oli muuten kaasutin automaattiryypyllä, ja kaikista se meni jossain vaiheessa rikki. Alfa taas monipisteruiskuineen ja kaksoissytytyksineen pärähti käyntiin kelissä kuin kelissä ja vetojakin löytyi heti, tosin kerran jäätyi huohotin kun kukaan ei ollut kertonut että se kannattaisi puhdistaa kylmälimasta ennen talvea.Kyllä käsiryyppyinen kaasutin ruiskun päihittää talvikäynnissä. Jos vertaa kuinka usein kaasarissa on ongelmia verrattuna automaattiryyppyyn niin automaattiryypyssähän ne ongelmat esiintyy, ei kaasarissa. Meillä on ollut kymmeniä kaasariautoja eikä kaasutin ole ikinä tuotanut ongelmia, ainoastaan automaattiyypyt. ja niissä ruiskuissakin on automaattiryyppy, jos sitä nyt ryypyksi voi sanoa mutta kuitenkin seoksen säätöä kylmänä. Tälläkin hetkellä pihassa olevan 2000 luvun ruiskuauton tyhjäkäynti seilaa välillä 1000-3000 kylmänä vaikkei satu kaasuun, sen sijaan mazda käsiryypyllä toimii kuin unelma.
Ja olen edelleenkin sitä mieltä että mazda 626 on hyvä ajettava talvella, päihittää ajettavuudessa ja ohjaustuntumassa mm Volvon, Saabon, VWn, Toyotan mitä nyt itse olen kokeillut. Ainoastaan jos tehostimessa on liian vähän öljyä ohjaus voi olla tunnoton mutta muuten ohjaus toimii hyvin ja tuntuma tienpintaan on loistava. Ja alustakin toimii hyvin kovallakin vauhdilla mutkatiellä. - jokumuu.
52642y24y24 kirjoitti:
Kyllä käsiryyppyinen kaasutin ruiskun päihittää talvikäynnissä. Jos vertaa kuinka usein kaasarissa on ongelmia verrattuna automaattiryyppyyn niin automaattiryypyssähän ne ongelmat esiintyy, ei kaasarissa. Meillä on ollut kymmeniä kaasariautoja eikä kaasutin ole ikinä tuotanut ongelmia, ainoastaan automaattiyypyt. ja niissä ruiskuissakin on automaattiryyppy, jos sitä nyt ryypyksi voi sanoa mutta kuitenkin seoksen säätöä kylmänä. Tälläkin hetkellä pihassa olevan 2000 luvun ruiskuauton tyhjäkäynti seilaa välillä 1000-3000 kylmänä vaikkei satu kaasuun, sen sijaan mazda käsiryypyllä toimii kuin unelma.
Ja olen edelleenkin sitä mieltä että mazda 626 on hyvä ajettava talvella, päihittää ajettavuudessa ja ohjaustuntumassa mm Volvon, Saabon, VWn, Toyotan mitä nyt itse olen kokeillut. Ainoastaan jos tehostimessa on liian vähän öljyä ohjaus voi olla tunnoton mutta muuten ohjaus toimii hyvin ja tuntuma tienpintaan on loistava. Ja alustakin toimii hyvin kovallakin vauhdilla mutkatiellä.> automaattiryypyssähän ne ongelmat esiintyy, ei kaasarissa.
Ja automaattiryyppy on osa kaasaria. Vähän niin kuin sanoisi että ei moottorissa ole vikaa, laakerit sieltä vaan ovat kuluneet eikä siksi pidä öljynpaineita.
Se perheessä ollut Mazda hankittiin kaksi vuotta vanhana ja sitä pidettiin kymmenisen vuotta, tuskin nyt ihan koko aikaa oli ohjaustehostimen öljyt vähissä. Omistaja muuten oli entinen katsastusmies, silloinen ajomestari ja muutenkin "ikuinen automies" joten oletettavasti kyllä osasi katsoa autostaan nesteet. - sdfgsdfgsdfsdf
52642y24y24 kirjoitti:
Kyllä käsiryyppyinen kaasutin ruiskun päihittää talvikäynnissä. Jos vertaa kuinka usein kaasarissa on ongelmia verrattuna automaattiryyppyyn niin automaattiryypyssähän ne ongelmat esiintyy, ei kaasarissa. Meillä on ollut kymmeniä kaasariautoja eikä kaasutin ole ikinä tuotanut ongelmia, ainoastaan automaattiyypyt. ja niissä ruiskuissakin on automaattiryyppy, jos sitä nyt ryypyksi voi sanoa mutta kuitenkin seoksen säätöä kylmänä. Tälläkin hetkellä pihassa olevan 2000 luvun ruiskuauton tyhjäkäynti seilaa välillä 1000-3000 kylmänä vaikkei satu kaasuun, sen sijaan mazda käsiryypyllä toimii kuin unelma.
Ja olen edelleenkin sitä mieltä että mazda 626 on hyvä ajettava talvella, päihittää ajettavuudessa ja ohjaustuntumassa mm Volvon, Saabon, VWn, Toyotan mitä nyt itse olen kokeillut. Ainoastaan jos tehostimessa on liian vähän öljyä ohjaus voi olla tunnoton mutta muuten ohjaus toimii hyvin ja tuntuma tienpintaan on loistava. Ja alustakin toimii hyvin kovallakin vauhdilla mutkatiellä.Ehkä noissa 626:ssa on eroja, riippuen mallista.
Työkaverini kehui 626:n ajettavuutta ainakin kesäkelillä. Sanoi että auto on ihan okei ajettava kunhan alapallonivelien väljyydet on poissa. Noihin tulee kuulemma väljyyttä, jota ei huomata katsastuksessa. Kun tuota väljyyttä on, kulku on epämääräistä.
Silti, omassa 626:ssani esiinytynyt rymisevä ja tärisevä jousitus ei johtunut kyllä tuosta. Sen lisäksi takaiskarit jäätyivät pakkasella sellaisiksi, että niiden vaimennusteho oli nolla.
Tietysti sekin saattaa vaikuttaa, minkälaisia autoja on vertailukohtana ja mistä on itse tottunut pitämään.
Eläköön erilaiset mielipiteet. Minun mielestäni 626 oli erittäin huono auto ajaa talvella, maantiellä. Kaupunkiolosuhteissa varmaankin ihan siedettävä, max. 50 km/h vauhdissa, mutta siinäkin rymisevä kuoppatutka. - 4t55y3y35
jokumuu. kirjoitti:
> automaattiryypyssähän ne ongelmat esiintyy, ei kaasarissa.
Ja automaattiryyppy on osa kaasaria. Vähän niin kuin sanoisi että ei moottorissa ole vikaa, laakerit sieltä vaan ovat kuluneet eikä siksi pidä öljynpaineita.
Se perheessä ollut Mazda hankittiin kaksi vuotta vanhana ja sitä pidettiin kymmenisen vuotta, tuskin nyt ihan koko aikaa oli ohjaustehostimen öljyt vähissä. Omistaja muuten oli entinen katsastusmies, silloinen ajomestari ja muutenkin "ikuinen automies" joten oletettavasti kyllä osasi katsoa autostaan nesteet.Vois ehkä sanoa paremmin että käsiryyppyiset toimii luotettavammin kuin automaattisesti kylmäkäyntiseosta säätävät poltooaineensyöttöjärjestelmät.
Omassa 626ssa tehostinöljyä pitää olla hieman yli maksimirajan että ohjaus tuntuu hyvältä kovillakin pakkasilla. Ekana talven kun ajelin mazdalla tehostinöljyä oli hieman alle maksimirajan ja silloin tuntui että pyörät ei kääntyny vaikka kuinka pyöritti rattia. - jokumuu.
4t55y3y35 kirjoitti:
Vois ehkä sanoa paremmin että käsiryyppyiset toimii luotettavammin kuin automaattisesti kylmäkäyntiseosta säätävät poltooaineensyöttöjärjestelmät.
Omassa 626ssa tehostinöljyä pitää olla hieman yli maksimirajan että ohjaus tuntuu hyvältä kovillakin pakkasilla. Ekana talven kun ajelin mazdalla tehostinöljyä oli hieman alle maksimirajan ja silloin tuntui että pyörät ei kääntyny vaikka kuinka pyöritti rattia.Tehostinöljyn määrällä ei ole muuta merkitystä kuin että sitä pitää olla sen verran ettei pumppu haukkaa ilmaa kiertoon. Ja kyllä sen sitten huomaa jos niin käy.
Ei sen kasikasin ohjaus ainakaan liian raskas ollut, ennemminkin päin vastoin. Ongelmana oli että voima, joka vastusti ratin kääntämistä, tuntui tulevan jostain muualta kuin renkaan ja tien välisestä kitkasta eikä siis pahemmin kertonut onko keulassa pitoa vai ei. Tuntuma oli samantyyppinen kesälläkin mutta silloin pidon määrä ei yleensä ollut ongelma, ja lisäksi tienpinnan ja renkaan välinen suurempi kitka varmaan välitti rattiin enemmän sitä "oikeaakin" tuntoa.
Onhan tuosta kulunut jo yli kymmenen vuotta kun 626:lla viimeisen kerran ajoin, mutta tuo talvinen ohjaustuntuma oli niin hallitseva ominaisuus että juuri se jäi mieleen. Muut muistiin painuneet asiat olivat jotekin tasapaksu ja innoton joskin riittävän tehokas moottori ja se, ettei auto millään meinannut mennä rikki. Paitsi se automaattiryyppy.
Asiasta ei kannattane sen enempää vääntää, mahtuuhan maailmaan mielipiteitä.
- veivi
Kuka noita Ladoja kehuu joka palstalla,itse en oo nähny Ladaa liikenteessä vuosiin ja talvella joskus 80-luvulla.Kyllä hirvittäis lähtee Ladalla lappiin,pitäis työkalupakki ja leirivarusteet ottaa mukaan.....
- rin-tin-tin
Monenlaista on tarjottu, mutta voiton veisi kuitenkin lumipöperössä tuo legendaarinen "kajakkikaksikko" eli Saab 96 , missä olli isot kapeat pyörät ja etuveto. Sillä vedeltiin paksussa pakkaslumessa, niin että lumi lensi välillä yli konepellin . mutta aina vaan jaksoi puskea eteenpäin kun vain sai aikaiseksi jonkinlaisen alkuvahdin. Tasainen peltipohja vain liukui yli suurempien kinosten ja sitten taas etupyörät vetivät. Tuossa vähätehoisessa autossa oli suorastaan äimistyttävä kyky liikkua lumessa. OLisi tarvittu viime talvena helsingissäkin.
- 5437y45745
rin-tin-tin kirjoitti:
Monenlaista on tarjottu, mutta voiton veisi kuitenkin lumipöperössä tuo legendaarinen "kajakkikaksikko" eli Saab 96 , missä olli isot kapeat pyörät ja etuveto. Sillä vedeltiin paksussa pakkaslumessa, niin että lumi lensi välillä yli konepellin . mutta aina vaan jaksoi puskea eteenpäin kun vain sai aikaiseksi jonkinlaisen alkuvahdin. Tasainen peltipohja vain liukui yli suurempien kinosten ja sitten taas etupyörät vetivät. Tuossa vähätehoisessa autossa oli suorastaan äimistyttävä kyky liikkua lumessa. OLisi tarvittu viime talvena helsingissäkin.
Tuo on totta että isoilla kapeilla pyörillä etuvedolla pääsee hyvin hangessa. Tiedä vaikka 96 päihittäisi lumessa etenemisessä useamman nykypäivän matalan ja leveärenkaisen nelivedonkin, hyvinkin mahdollista.
- =LMKK##""
5437y45745 kirjoitti:
Tuo on totta että isoilla kapeilla pyörillä etuvedolla pääsee hyvin hangessa. Tiedä vaikka 96 päihittäisi lumessa etenemisessä useamman nykypäivän matalan ja leveärenkaisen nelivedonkin, hyvinkin mahdollista.
Mulla oli teininä ensiautona saab 96. Vetelin sillä lumeen ja hiekkaan juuttunutta takavetoista farkkuvolvoa esim. Hyvä auto ajaa, ralliautoissa on aina hyvä tuntuma tiehen. Kestävyys kuitenkin oli melko huono, eräs pakkaspäivä en käyttänyt lohkolämmitintä ja kone hajosi siihen. Uusi kone romikselta tosin ei paljoa maksanut, mutta rahaa paloi korjauksiin enemmän kuin auto maksoi.
- C5-mään
Citroen BX:llä jouset ylös ja läpi tuiskuttaneiden peltoaukeitten ja kinoksien. Kerran oli puunrunko kaatunut tien yli mutkan takana...äkkiä vivusta jouset ylös ja yli meni hienosti.
http://www.youtube.com/watch?v=BTJMdLMPVlU- ei ainakaan C5
Muistan kun entisellä kolleegalla oli ihan uusi citroen C5.
Hän lähti sitten perheensä kanssa joululomalle lappiin ja jossain rovaniemen ja kemijärven välillä uusi citroen hyytyi tienposkeen.
Siellä kylmästä hytisten lähes -30 asteen pakkasella odottivat taksia ja hinausautoa. Citroenin kone meni täysin sököksi ja taksisin stadiin joutuivat tulemaan vuokra-autolla kaiken sählingin jälkeen. Ainoa mitä kaveri harmitteli oli se, että kun leasig sopimusta oli vielä reilu parivuotta jäljellä eikä pääse citikasta eroon. - C5-mään
ei ainakaan C5 kirjoitti:
Muistan kun entisellä kolleegalla oli ihan uusi citroen C5.
Hän lähti sitten perheensä kanssa joululomalle lappiin ja jossain rovaniemen ja kemijärven välillä uusi citroen hyytyi tienposkeen.
Siellä kylmästä hytisten lähes -30 asteen pakkasella odottivat taksia ja hinausautoa. Citroenin kone meni täysin sököksi ja taksisin stadiin joutuivat tulemaan vuokra-autolla kaiken sählingin jälkeen. Ainoa mitä kaveri harmitteli oli se, että kun leasig sopimusta oli vielä reilu parivuotta jäljellä eikä pääse citikasta eroon.Kyllä se oli sen sun kaverin vika, kun ei älynnyt että jotain puuttuu keulalta ja läks sinne lapin-maahan.
Varmaan sylki öljyt pihalle, kuten monet muunkin merkkiset autot tekee kovilla pakkasilla.
Sitikassa vaan toimitetaan tollainen suoja auton mukana, se pitäisi vaan älytä asentaa samaan aikaan talvikumien kanssa sinne keulalle.
Ja C5:sta en tässä ketjussa talviautoksi ylistänytkään, vaikkei sillä mitään isoja ongelmia talvisaikaan ilmene. Lämmin auto, tuntuma tiehen tosin hieman etäinen.
Ikävin asia on pyyhkijät, jotka hautautuu kaukalossaan lumeen ja jäähän, pitää erikseen ajaa ne talviasentoon. Sama ongelma on mm. kansanautossa...ja monessa muussa... - C5-mään
C5-mään kirjoitti:
Kyllä se oli sen sun kaverin vika, kun ei älynnyt että jotain puuttuu keulalta ja läks sinne lapin-maahan.
Varmaan sylki öljyt pihalle, kuten monet muunkin merkkiset autot tekee kovilla pakkasilla.
Sitikassa vaan toimitetaan tollainen suoja auton mukana, se pitäisi vaan älytä asentaa samaan aikaan talvikumien kanssa sinne keulalle.
Ja C5:sta en tässä ketjussa talviautoksi ylistänytkään, vaikkei sillä mitään isoja ongelmia talvisaikaan ilmene. Lämmin auto, tuntuma tiehen tosin hieman etäinen.
Ikävin asia on pyyhkijät, jotka hautautuu kaukalossaan lumeen ja jäähän, pitää erikseen ajaa ne talviasentoon. Sama ongelma on mm. kansanautossa...ja monessa muussa...Lisäys:
Ite oon heittänny talvisin 4 lapinreissua C5:lla. Tilaa ja lämpöä riittävästi ja jopa Kitkoilla pärjätty. Lumiketjutkin löytyy, mutta ei ole vielä koskaan tarvinnut.
- 4
Nelivetoinen hakkaa etu- ja takavetoiset kirkkaasti talvella. Paras talviauto on joku nelivetoinen.
- VolvoVille
Moi, en tiedä parhaasta mutta vanhat volvot pääsevät aika lähelle, niissä on tehokas lämmityslaite, hyvät ajo-ominaisuudet talvella, hyvät valot ja hyvä ja tunnokas ohjaus.
Etuvetoiset toisaalta etenevät paremmin lumessa mutta volvot ovat muuten hyviä ajaa. - Kylpytakki..
Ferrari tms. jossain trooppisessa maassa.
käynnistyy joka aamu kuin palmun alla
lämmin
hyvä pito
jne. - jp
LADA
on siperian auto, joten kyllä se täällä suomen trooppisessa talvi-ilmastossakin selviää heleposti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Henkirikos kiuruvedellä
Poliisi tutkii maaliskuussa tapahtunutta 50 luvulla syntyneen kuolemaa henkirikoksena. Missä päin tälläinen sattunut1514529Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?
Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi1983959Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi342689Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs102472100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es342209Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks91802Läpäiseekö Martina Aitolehti Erikoisjoukot - kyllä vai ei?
Martina Aitolehti on pärjännyt mainiosti Erikoisjoukoissa. Yrittäjä on mielipiteiltään napakka ja hän sivaltaakin koulut1181592Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa491454- 341325
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä241321