VENÄLÄINEN BENSIINI 12.12.2011

joo terveppä terve vaan kaikille! Tästäkin on varmasti paljon jo asiaa täällä mutta ajattelin tehdä tällaisen uuden version,kun näyttää keskustelut olevan nuin vanhoja kyseisestä asiasta.

Keskustelua siis venäläisestä bensiinistä( hinta,laatu,ongelmat auton toiminnnassa yms)

Itse olen alkanut tankkaamaan autoani (vw vento 2.0i vm 93 venäläisellä bensalla kun on niin halpaa :D

Auto on toiminut ihan normaalisti,käy sievästi,lähtee hyvin käyntiin,eikä mitään valittamista ole ollut. Mutta tuo on alkanut mietityttämään,kun paljon puhutaan että venäläinen bensa hajottaa katalysaattorin. omassa ventossa tosiaan katti on. Ja nyt on alkanut pakokaasu haisemaan silloin tällöin semmoiselta ruudilta,joskus haisee myös ihan mädäntyneelle kananmunalle. eikös se niin ole että suomessa myydään lyijytöntä bensiiniä? eli mietin että onko tuo venäläinen menovesi sitten samaa kuin täällä kotosuomessa? olisi mukava kuulla muidenkin kertomuksia tuosta venäläisen bensan laadusta! (:

17

2053

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rikki != sönder

      Ruskibensassa on vaan enemmän rikkiä kuin nykyisessä suomalaisessa. Haisi ne kattiautot 90-luvulla Suomessakin, mutta polttoaineet ovat niiltä ajoilta muuttuneet.

      Autosi on ihan sopiva sille polttoaineelle. Venäläisillä on paljon käytössä kyseisiä VW:n yksipisteräkijöitä. Ne kun ovat osoittautuneet luotettaviksi ja eivät ole kovin kranttuja polttoaineen oktaanipitoisuudelle.

      Lyijy on myrkkyä katalysaattorille. Mutta tuskin Venäjälläkään enää lyijyllistä bensaa on käytössä?

    • parappa

      Joo nimen omaan polttoaineen sisältämästä rikistä se mädän kananmunan haju tulee, taikka siis se kitkerä haju. Ainakin katalysaattori autot haisee sellaselta puolilämpiminä, jos polttoaineessa on rikkiä.

      Venäläinen polttoaine on yleisesti ottaen ihan käypää, koska niidenkin autot toimii siellä. On toki huomattava että aivan huippulaatuista se ei ole, eli Suomesta ja Ruotsista saa parempia polttoaineita.

      • Lyijy ei ainoa paha

        Venäjällä on ollut käytössä rautaa ja mangaania lyijyn tilalla halpoina oktaaniluvun korottajina. Ne ajan mittaan tuhoavat katalysaattorin ja lambda-anturin. Raudasta ensimmäinen hätämerkki on sytytystulppien meno punaruskeiksi. Menneinä vuosina tämä oli merkittävä ongelma Venäjällä tankanneille ja katalysaattorin vaihdon maksumiestä pohdittiin kuluttajansuojalautakuntia myöten päätöksenä että epävarmaa polttoainetta tankannut maksaa viulut itse.

        Toki Venäjällä on myös hyviä polttoaineita, onhan siellä Nesteen huoltoasemiakin.

        Vaikka samanlaisia autoja olisi käytössä Venäjällä, niin onko niille mitään katsastuspakokaasumittausta? Onko niille tiheämpi huoltoväli kuin Suomessa? Esim. minun entisen auton huoltokirjassa oli tiheämpi tulppien vaihtoväli jos ajoi muulla kuin Länsi-Euroopan bensalaadulla.


      • Rikki
        Lyijy ei ainoa paha kirjoitti:

        Venäjällä on ollut käytössä rautaa ja mangaania lyijyn tilalla halpoina oktaaniluvun korottajina. Ne ajan mittaan tuhoavat katalysaattorin ja lambda-anturin. Raudasta ensimmäinen hätämerkki on sytytystulppien meno punaruskeiksi. Menneinä vuosina tämä oli merkittävä ongelma Venäjällä tankanneille ja katalysaattorin vaihdon maksumiestä pohdittiin kuluttajansuojalautakuntia myöten päätöksenä että epävarmaa polttoainetta tankannut maksaa viulut itse.

        Toki Venäjällä on myös hyviä polttoaineita, onhan siellä Nesteen huoltoasemiakin.

        Vaikka samanlaisia autoja olisi käytössä Venäjällä, niin onko niille mitään katsastuspakokaasumittausta? Onko niille tiheämpi huoltoväli kuin Suomessa? Esim. minun entisen auton huoltokirjassa oli tiheämpi tulppien vaihtoväli jos ajoi muulla kuin Länsi-Euroopan bensalaadulla.

        Haisemisen lisäksi rikki pilaa katalysaattorin ajan kanssa. Ei kuitenkaan niin äkkiä kuin lyijy. Sen takia rikki on sivistysmaissa rajattu nollaan jo aikoja sitten.


      • Ihan samasta
        Lyijy ei ainoa paha kirjoitti:

        Venäjällä on ollut käytössä rautaa ja mangaania lyijyn tilalla halpoina oktaaniluvun korottajina. Ne ajan mittaan tuhoavat katalysaattorin ja lambda-anturin. Raudasta ensimmäinen hätämerkki on sytytystulppien meno punaruskeiksi. Menneinä vuosina tämä oli merkittävä ongelma Venäjällä tankanneille ja katalysaattorin vaihdon maksumiestä pohdittiin kuluttajansuojalautakuntia myöten päätöksenä että epävarmaa polttoainetta tankannut maksaa viulut itse.

        Toki Venäjällä on myös hyviä polttoaineita, onhan siellä Nesteen huoltoasemiakin.

        Vaikka samanlaisia autoja olisi käytössä Venäjällä, niin onko niille mitään katsastuspakokaasumittausta? Onko niille tiheämpi huoltoväli kuin Suomessa? Esim. minun entisen auton huoltokirjassa oli tiheämpi tulppien vaihtoväli jos ajoi muulla kuin Länsi-Euroopan bensalaadulla.

        paikasta ne litkut tulee sinne nesteellekin...


      • ei kyllä se
        Rikki kirjoitti:

        Haisemisen lisäksi rikki pilaa katalysaattorin ajan kanssa. Ei kuitenkaan niin äkkiä kuin lyijy. Sen takia rikki on sivistysmaissa rajattu nollaan jo aikoja sitten.

        rikki on ihan ympäristösyistä vähennetty...


      • da
        Ihan samasta kirjoitti:

        paikasta ne litkut tulee sinne nesteellekin...

        teboililta saa venäläistä bensaa suomen hinnoilla. Meneeköhän ne autot rikki kun sieltä tankkaa?


      • hyvää tai huonoa
        da kirjoitti:

        teboililta saa venäläistä bensaa suomen hinnoilla. Meneeköhän ne autot rikki kun sieltä tankkaa?

        enpä tiedä mistä teboil bensansa hankkii.... ei se ratkaise missä maassa bensa on tehty vaan se ratkaisee onko se tehty eurooppalaisen, amerikkalaisen, venäjäläisen vai minkä normin mukaan - vai ei minkään normin mukaan

        rikkiä vähennettiin joskus vuosikymmeniä sitten ympäristösyistä

        rikittömään laatuun mentiin siksi että katalysaattorit kestää ja hajuttomuus tuli siinä kylkiäisenä (hajuahan ei mitata, autotehtaille riittää että CO, HC ja NOx ovat aisoissa)

        jos haluaa ajaa venäläisellä, niin siitä vaan kunhan se on eurooppalaista normia vastaavaa koska täällä myytävät autotkin on tehty sille bensalaadulle

        autoalan asiantuntijaväen tiedossa on huonon polttoaineen aiheuttamia harmeja vaikka kuinka paljon, ne halvalla huonoa tankanneet vain nuolevat haavojaan hiljaisuudessa


      • hyvää tai huonoa kirjoitti:

        enpä tiedä mistä teboil bensansa hankkii.... ei se ratkaise missä maassa bensa on tehty vaan se ratkaisee onko se tehty eurooppalaisen, amerikkalaisen, venäjäläisen vai minkä normin mukaan - vai ei minkään normin mukaan

        rikkiä vähennettiin joskus vuosikymmeniä sitten ympäristösyistä

        rikittömään laatuun mentiin siksi että katalysaattorit kestää ja hajuttomuus tuli siinä kylkiäisenä (hajuahan ei mitata, autotehtaille riittää että CO, HC ja NOx ovat aisoissa)

        jos haluaa ajaa venäläisellä, niin siitä vaan kunhan se on eurooppalaista normia vastaavaa koska täällä myytävät autotkin on tehty sille bensalaadulle

        autoalan asiantuntijaväen tiedossa on huonon polttoaineen aiheuttamia harmeja vaikka kuinka paljon, ne halvalla huonoa tankanneet vain nuolevat haavojaan hiljaisuudessa

        kirijotellaanpa tänne taasen pitkästä aikaa!

        elikkäs.. tuossa mietin että kun taloudessamme on myös tiisseli volokkari( 95vm passat,1.9td) niin syksyllä siitä otin pakokaasupäästöt,monta tankillista oli jo venäjän dieselillä ajettu. Päästöt olivat erinomaiset ja helposti meni läpitte, että ei ainakaan tuo venäjän diesel aiheuttanut ongelmia päästöissä.. ja tuokin volokkari toimii ihan samallalailla kuin suomessa tankaltulla aineelle,venäjän tiisselin haju on kyllä ihan hirviä! :D

        Eli onko kellään siis kokemuksia tuosta,että kun pensa-autolla on ajellu tuolla ryssänlitkulla, että onko ajossa ilmennyt just tuommosta hajua,mistä alussa mainitsin ja menikö silti päästöistä läpi vai joko oli katti sanonu sopimuksen irti? :D PS. Hyvin kulukee volokkarit vieläki ;D


      • 2*diesel
        jeesus231 kirjoitti:

        kirijotellaanpa tänne taasen pitkästä aikaa!

        elikkäs.. tuossa mietin että kun taloudessamme on myös tiisseli volokkari( 95vm passat,1.9td) niin syksyllä siitä otin pakokaasupäästöt,monta tankillista oli jo venäjän dieselillä ajettu. Päästöt olivat erinomaiset ja helposti meni läpitte, että ei ainakaan tuo venäjän diesel aiheuttanut ongelmia päästöissä.. ja tuokin volokkari toimii ihan samallalailla kuin suomessa tankaltulla aineelle,venäjän tiisselin haju on kyllä ihan hirviä! :D

        Eli onko kellään siis kokemuksia tuosta,että kun pensa-autolla on ajellu tuolla ryssänlitkulla, että onko ajossa ilmennyt just tuommosta hajua,mistä alussa mainitsin ja menikö silti päästöistä läpi vai joko oli katti sanonu sopimuksen irti? :D PS. Hyvin kulukee volokkarit vieläki ;D

        Mistä asemalta tankkaat dieseliä. Itse eilen ekaa kertaa dieseliä Volvoon hakemassa ja minusta haju aika lähellä Suomen dieseliä (Värtsilä, Regina). Onkos ollu jäätymis ongelmia kovilla pakkasilla. Onko Puikkolan Lukoilin diesel parempaa tavaraa? Mistä asemilta olette CDI Mersuja tankanneet, lähinnä Värtsilästä yli menevät?


      • 2*diesel kirjoitti:

        Mistä asemalta tankkaat dieseliä. Itse eilen ekaa kertaa dieseliä Volvoon hakemassa ja minusta haju aika lähellä Suomen dieseliä (Värtsilä, Regina). Onkos ollu jäätymis ongelmia kovilla pakkasilla. Onko Puikkolan Lukoilin diesel parempaa tavaraa? Mistä asemilta olette CDI Mersuja tankanneet, lähinnä Värtsilästä yli menevät?

        dieseliä tankkaan vartiuksen rajanylityspaikan jälkeen heti olevalta asemalta. onkohan se lyttä vai mikähä lie pikkupaikka se olikaa.. aseman nimi on"TNK", mikäli oikeen oon ymmärtäny. bensaa myös samasta puljusta. tuo dieselin haju on tosiaan semmonen öö,mitenhän sen kuvailis? No semmone niiku haisis jollekkin jäteöljylle :D Mutta nytten on ollut tääläpäin pakkasta koko viikon vähintään sen -25 eikä oo ollu ongelmia jäätymisen kanssa! hyvin on kulkenu tuolla aineella.
        Kellään kokemuksia tuosta kattiauton hajusta,kun haisee ruudilta kun polettaa,että onko menny läpi päästöistä? että onko tosiaan niin että se katti haisee sen takia kun on palanut vai sitte se että tuo haju kuuluu vaan tuohon asiaan.?


    • harashooooo...

      kaveri ajanu monta vuotta ja uudella volvo v70 ja ei mitään ongelmaa pelaa kin pläkki jotta piruako kallista ostaa kun saa halvemmalla naapurista ja matkaa noin 100km iikorin tankille..

      • Noniin. Nyt on ventokin leimattu ja läpi meni päästöistäkin! Tosiaan olin itekkin melko varma ettei menis läpi päästöistä, koska tuo katti tosiaan haisee aina ihan siltä kuin olisi jo sökönä, kerta haisee aina just semmoselle mädäntyneelle kananmunalle. Tuoko on sitten ihan normaalia tuo haju kun ajelee tuolla ryssänlitkulla?? Paljon oon kuullut että katit palaa ja ei mee läpi päästöistä jnejne.. Mutta hyvin on volokkari toiminut ja venäjän pensallakait sitä ajellaan tästäkin eteenpäin ku nämä suomen hinnat on jo niin älyttömiä..


      • Rajallepäin!
        jeesus231 kirjoitti:

        Noniin. Nyt on ventokin leimattu ja läpi meni päästöistäkin! Tosiaan olin itekkin melko varma ettei menis läpi päästöistä, koska tuo katti tosiaan haisee aina ihan siltä kuin olisi jo sökönä, kerta haisee aina just semmoselle mädäntyneelle kananmunalle. Tuoko on sitten ihan normaalia tuo haju kun ajelee tuolla ryssänlitkulla?? Paljon oon kuullut että katit palaa ja ei mee läpi päästöistä jnejne.. Mutta hyvin on volokkari toiminut ja venäjän pensallakait sitä ajellaan tästäkin eteenpäin ku nämä suomen hinnat on jo niin älyttömiä..

        Mikähän mahtais olla sopiva auto venakon pensapistooleille? kun ajattelin jotta joko V70 volvo tai Mersu CDI/TD Farmari paku, ajoa tulee vuoteen 55tkm. Minimi tankki mielellään 70l, Mitähän tankkikokoa nuo autot pitää sisällään kun en vikipediasta löytänyt.


    • peräpruktu

      Onkos joku käyttäny vennäin bensaa nelitahtiperämoottorissa. Onko syynä se etanoli ettei 95E suositella uusiin perämoottoreihin vai mikä.
      Vennäin 95 lie samaa kuin ennen oli täällä meillä.

    • http://www.eastoil.fi/index.html Vissiin noilta asemilta järkevämpi tankata bensaa ?
      Kun tonne voi kuitenkin jättää valituksen jos katti menee.

      Mut itellä ainakin diesel toiminu hyvin, tankkas sitten mistä asemalta vaan.

    • Niin ja jos venäjän bensaa tankkaisin niin 95 olisi mun oktaaniluku.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      51
      2264
    2. Hyvä että lähdit siitä

      Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      25
      1078
    3. Aavistatko että moni tietää

      Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut
      Ikävä
      82
      992
    4. Yritin saada

      Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      11
      914
    5. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

      Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      54
      893
    6. Onko vielä

      mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      873
    7. Olisitko mies valmis?

      Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      126
      853
    8. Kronikat..

      Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      10
      783
    9. vieläkin sanoa voin...

      💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      22
      773
    10. Täällä istun ja mietin

      Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu
      Ikävä
      49
      759
    Aihe