Mielestäni hyvä kirjoitus. Miettikääpä...
http://jukkarelander.puheenvuoro.uusisuomi.fi/91121-pitaisko-oikeasti-rakastua-suomenruotsalaiseen
Pitäisikö? Kuis olis?
7
66
Vastaukset 7
- totta tosiaan
"Vastentahtoisesti tankattu ja huonosti opittu kieli ei paranna yhdenkään suomenruotsalaisen asemaa. Olisi parmpi, jos nykyistä hieman harvemmat osaisivat ruotsia nykyistä paljon paremmin."
- 27
Mitä tarkoitat Ankdam? Relanderhan kirjoittaa kuin vanha nettifenno:
- On sinällään totta, että toisella kotimaisella kansanryhmällä on enemmän rahaa. Ruotsinkielistä pääomaa on suhteessa monin verroin suomenkieliseen omaisuuteen verrattuna.
- Ruotsinkieliset ovat yliedustettuina yläluokassa, ja aliedustettuina itsemurhatilastoissa.
- On --- mahdollista perustaa suomalais-ranskalainen päiväkoti, suomalais-saksalainen yläaste ja suomalais-kiinalainen lukio, mutta kunnon suomalais-ruotsalaisia kielikylpyjä tarjoava kaksikielisine kouluympäristö kuuluu kiellettyjen vaihtoehtojen listalle.
- --- suomenruotsalaiset itse tulevat kasvattaneeksi itseensä kohdistuvia ennakkoluuloja, joiden olemassaolo jo sinällään heikentää suomenruotsalaisten asemaa.
- Vastentahtoisesti tankattu ja huonosti opittu kieli ei paranna yhdenkään suomenruotsalaisen asemaa. Olisi parmpi, jos nykyistä hieman harvemmat osaisivat ruotsia nykyistä paljon paremmin.
- Kielipolitiikassa on painotettu eristäytymistä aivan liikaa, ja kieliraja yli tapahtuvaa yhteydenpitoa liian vähän.
Jos RKP ottaa tämän tekstin vakavasti, niin sitten ollaa jo tosi pitkällä.Tarkoitan muun muassa sitä ettei meihin voi oikeasti tutustua ellei osaa jonkun verran ruotsia. Jos suomenkielinen osaa vain suomea niin ei hän koskaan pääse kokonaan sisään meidän ruotsinkielisten maailmaan.
Minä elän itse täysin sujuvasti kahdessa kieli- ja kulttuurimaailmassa. Minulla on paljon sekä ruotsin- että suomenkielisiäkin ystäviä. Omissa ruotsinkielisissä piireissäni on myös paljon äidinkieletään suomenkielisiä jotka ovat joukossamme kuin kalat vedessä. He kaikki kuitenkin vähintään ymmärtävät ruotsia, oikeastaan sen enempää ei tarvitsekaan osata, sekin riittää, suomea saa toki puhua koska kaikki sitä kuitenkin ymmärtävät.
Me surut osaamme suomea ja useimmat puhuvatkin sitä joka päivä, ainakin pääkaupunkiseudulla useimpien työarki on jopa lähes täysin suomenkielistä.
Suomenkielinen ei kuitenkaan pääse meidän ruotsinkielisten joukkoon ja täysillä siihen sisäpiirin sosiaaliseen elämään mukaan jos me ko hlön takia joudumme kohteliaisuudesta myös keskenämme puhumaan itsellemme vierasta kieltä.
Tervetuloa!- ankka pimahti
Ankdam kirjoitti:
Tarkoitan muun muassa sitä ettei meihin voi oikeasti tutustua ellei osaa jonkun verran ruotsia. Jos suomenkielinen osaa vain suomea niin ei hän koskaan pääse kokonaan sisään meidän ruotsinkielisten maailmaan.
Minä elän itse täysin sujuvasti kahdessa kieli- ja kulttuurimaailmassa. Minulla on paljon sekä ruotsin- että suomenkielisiäkin ystäviä. Omissa ruotsinkielisissä piireissäni on myös paljon äidinkieletään suomenkielisiä jotka ovat joukossamme kuin kalat vedessä. He kaikki kuitenkin vähintään ymmärtävät ruotsia, oikeastaan sen enempää ei tarvitsekaan osata, sekin riittää, suomea saa toki puhua koska kaikki sitä kuitenkin ymmärtävät.
Me surut osaamme suomea ja useimmat puhuvatkin sitä joka päivä, ainakin pääkaupunkiseudulla useimpien työarki on jopa lähes täysin suomenkielistä.
Suomenkielinen ei kuitenkaan pääse meidän ruotsinkielisten joukkoon ja täysillä siihen sisäpiirin sosiaaliseen elämään mukaan jos me ko hlön takia joudumme kohteliaisuudesta myös keskenämme puhumaan itsellemme vierasta kieltä.
Tervetuloa!"Tarkoitan muun muassa sitä ettei meihin voi oikeasti tutustua ellei osaa jonkun verran ruotsia"
Oletko nyt ihan pimeä? Eiköhän se riitä, että TE opettelette suomen. Sitten voimme tutustua teihin.
- Vanha jäärä
" On yksinkertaisesti vain positiivista ja jännittävää, että maastamme löytyy tällainenkin kieli ja kulttuuri. "
Uudet pakkoruotsin perusteet on paalutettu..! Se on nykyisin positiivinen ja jännitävä..? Sillähän mennään pitkälle järkevässä kielikeskustelussa. Mikä kieli ,mikä kulttuuri..? Minusta Saamelaisten kieli ja kulttuuri on paljon positiivisempaa, ja jänitävämpää.! Eikä sitä opeteta pakolla kellekkään suomenkieliselle..! Se on makuasia sano kärpänen tunkiolla..! RKP ei ota mitään muuta vakavasti kuin heidän "kulttuurinsa" suojelemisen suomenkielisten avulla nykyaikana, kun kirjoituskonekkin on keksitty.;-) - Juntti af Norden
Ankdam! Suomenkieliset tutustuvat teihin jo ihan kyllästymiseen asti. Lukemalla pakkoruotsia, antamalla teille koulutuspaikkoja kiintiöiden kautta (esimerkiksi kaupallisessa on ruotsinkielisillä hurja yliedustus) ja kilpailemalla työpaikoista virastoissa opettelemalla virkamiesruotsia, mikä ei kuitenkaan riitä työpaikan saantiin. Koska suomenkielisen muumijokellusta ei ymmärrä edes muumit.
- IHRAa
Eiköhän suomenruotsalaisuuden perusominaisuudet ole jo tulleet liiankin tutuiksi...Heikki Tala on tuon kansanryhmän vetovoimatekijät pelkistänyt yhteen sanaan: IHRA! Ei kiinnosta tutustua enempää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas uusi PS:n rasismiKOHU!
Nyt Mauri Peltokangas on taas huuliaan lepattanut. Suomen rasistisin puolue - PS! https://www.iltalehti.fi/politiikka/a419883- 56549
Onnittelut taktiikan vaihdoksesta mies!
Esität nykyisin varattua, ettei naiset jää roikkumaan , mutta sinä saat haluamasi. Oletpa sinä hieno mies. 👏🏻 Osasin o157540- 51535
Olen henkisesti väsynyt. Takki tyhjä.
Olen joutunut elämään yksin liian kauan. Työttömänä ja somepaskaa. Työpaikoilla joudun kiusatuksi. En enää tiedä, mitä163511Jarruton, viritetty ja kilvetön mopo
Ajo-oikeudeton ja uppiniskainen kuski. Tuloksena vääntynyt aita, rusinaksi muuttunut mopo ja pari pipiä.216485Tiedätkö mitä mies
Sinulla ei ole kaikki kunnossa päänupissa! Älä pilaa sitä, mitä sinulla on oikeassa elämässä. Tämä ei ole mitään rakkaut20436Naisten liian suuret vaatimukset?
Palstalla näkee usein vlituksia siitä, että naisilla on miehille liian suuria vaatimuksia. Haluankin nyt mielenkiinnosta90424Se siitä sitten
Hyvin lyhyt oli loppuelämä, kun ei suhde ehtinyt edes alkaa ennen, kuin päätit lopettaa. Nauti olostasi sitten.22410Katotaan miten jaksat tätä
Olen valmis pelaamaan tätä seuraavat 10v. Voit kysyä tutuilta miten olen erittäin kärsivällinen.63401