TULI VAAN MIELEEN MISTÄ SE ON LYHENNE.JA MITÄ NÄÄ NUMEROSARJAT KERTOO 2101.2102.2103.2107.
VAZ MISTÄ TÄÄ ON LYHENNE
6
1066
Vastaukset
- jurtsa
se on lyhenne tästä Volzhsky Automobilny Zavod.
Ja noi numerosarjat on Lada-malleja.
2101 on 1200 perusmalli
2102 on 1200 Combi eli farmariversio
2103 on 1500S malli
2107 on hiukan muutettu malli 2105, muutokset sisustuksessa , puskureissa , rengaskoossa sekä hiukan pientä viilausta ulkonäköön.- jurtsa
edellisestä elikkä numerosarjat on Ladan korimalleja.
- 884 Sucks!
Terveisiä 884:lle Jippiin autofoorumista!
- BAABE
Neuvostoliitossa 60-luvun lopussa käyttöön otettu autojen numerointi järjestelmä on oikein tulkittuna aivan selkeä ja informatiivinen. Tässä hieman ohjetta, miten pääset alkuun. Esimerkissä muodostamme yhden mallinumeron.
Mallinimessä ensimmäinen kirjain yhdistelmä kertoo valmistaja tehtaan. VAZ on volgan autotehdas (lyhenne tulee venäjän kielisestä nimestä). Kirjaimien jälkeen yleensä väliviivan (-) jälkeen tulee ryhmä numeroita, joita on vähintään neljä ja korkeintaan kuusi.
Ensimmäinen numero kertoo auton koko luokan. Jako sylinterin tilavuuksien mukaan on suurin piirtein seuraavanlainen 1 = alle 1,2 litraa, 2 = 1,2 - 2,0 litraa, 3 = yli 2,0 litraa mutta alle 3,5 ja 4 = yli 3,5 litraa. Numerot 5 - 7 ovat erikokoisia kurma-autoja, jotka jaetaan kokonaispainon mukaan. Numerot 8 - 9 on perävaunuja. Suurin osa Ladan malleista alkaa numerolla 2. VAZ tehtaan pieni 0,75 litrainen Oka mallin koodi on VAZ-11113. Poikkeuksena on Lada Calina mallit joiden koodit alkaa 1 (VAZ-1119) vaikka moottorit ovat 1,6 - 1,8 litraiset
Toinen numero kertoo ajoneuvolajin. 1 on henkilöauto, 2 linja-auto, bussi 3 lava-auto tai alusta, 4 puoliperävaunun vetoauto, 5 maansiirtoauto (kippi lava), 6 säiliöauto, 7 pakettiauto, 8 varalla ja 9 erikoisajoneuvot (ambulanssit). Ladoista suurin osa on henkilöautoja siksi toinen numero on 1, mutta on myös lava-autoja kuten VIS-2345 eli toinen numero on 3.
Seuraavat kaksi numeroa erottavat mallit toisistaan ja niitä tehtaat antavat, joko järjestyksessä tai miten sattuu. Esimerkiksi Samaran perusmallin yksilöinti numerot ovat 08 kun takavetoinen perusmalli VAZ-2101:ssä oli 01. Nämä neljä numeroa yleensä muodostaa perusmallin numeron.
Viides numero näiden perässä erittelee mallimuunnoksen perusmallista. Aiemmissa kohdissa olemme muodostaneet Samaran perusmallin koodin VAZ-2108 kun perään lisätään numero 3 on kyseessä 1,5 litran moottorilla varustettu muunnos 2108 autosta. Kuudes numero erittelee samaan tapaan muunnoksen edellisestä. Esimerkki tapauksessa se on 0, eli muunnosta ei siis ole. Viimeisenä olevat nollat jätetäänkin, useimmiten, malli merkinnästä pois. Eli Samara kolmiovinen 1,5 litran versio on VAZ-21083. Muunnoksien numerot on myös tehtaan päätettävissä ja usein tehtailla on omia tunnistus sääntöjään. VAZ-autoissa viides numero 5 tarkoittaa usein diesel moottoria ja Bronton valmistamissa kuudes numero 2 tarkoittaa panssaroitua mallia. Pääsääntö on kuitenkin, että kahdella eri autolla ei voi olla täysin samaa numerokoodia. Usein tästä syystä tuotantomallin numero onkin eri kuin prototyypille annettu numero.
Malli merkinnän perään voidaan vielä merkitä lisämääre, kuten mallissa VAZ-21083-20, jossa -20 tarkoittaa polttoaineenruiskutusta. Nämäkin koodit ovat tehtaan valittavissa.
Myyntinimiä voidaan antaa eri koodeille, kuten Lada, Samara jne. Tai myynti mallina nykyään jätetään usein mallinumeron ensimmäinen 2 pois, kuten Lada 110 mallissa joka onkin VAZ-2110.
Edellä tehtiin siis autolle mallinumero, mutta on vielä erikseen VIN koodi, joka löytyy auton tyyppikilvestä. Käydään sen tulkintaa myös lyhyesti läpi, käyttäen edellä luomaamme mallinumeroa 21083-20.
80-luvun alussa käyttöön tulleessa kansainvälisessä VIN koodi järjestelmässä Lada tehdas on merkitty lyhenteellä XTA. Kirjaimet yksilöi tehtaan ja sen sijainnin. Perään tulee edellä luotu mallinumero, mutta otetaan viimeinen nollakin mukaan, mutta ei lisämäärettä, XTA210830. Sen perään tulee merkki joka ilmaisee valmistus vuoden, laskenta alkaa mallivuodesta 1980 joka on kirjain A. Eli malli XTA210830S on jo aika lähellä 90-luvun loppua. Sitten tulee vielä auton sarjanumero, joka on tehtaalla annettu juokseva numerointi. Valmis VIN koodi voisi olla seuraavanlainen XTA210830S2001274.
Vuosikoodit
1980 1981 1982 1983 1984 1985 1986 1987 1988 1989
A B C D E F G H J K
1990 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999
L M N P R S T V W X
2000 2001 2002 2003 2004
Y 1 2 3 4 ..... - viljami
BAABE kirjoitti:
Neuvostoliitossa 60-luvun lopussa käyttöön otettu autojen numerointi järjestelmä on oikein tulkittuna aivan selkeä ja informatiivinen. Tässä hieman ohjetta, miten pääset alkuun. Esimerkissä muodostamme yhden mallinumeron.
Mallinimessä ensimmäinen kirjain yhdistelmä kertoo valmistaja tehtaan. VAZ on volgan autotehdas (lyhenne tulee venäjän kielisestä nimestä). Kirjaimien jälkeen yleensä väliviivan (-) jälkeen tulee ryhmä numeroita, joita on vähintään neljä ja korkeintaan kuusi.
Ensimmäinen numero kertoo auton koko luokan. Jako sylinterin tilavuuksien mukaan on suurin piirtein seuraavanlainen 1 = alle 1,2 litraa, 2 = 1,2 - 2,0 litraa, 3 = yli 2,0 litraa mutta alle 3,5 ja 4 = yli 3,5 litraa. Numerot 5 - 7 ovat erikokoisia kurma-autoja, jotka jaetaan kokonaispainon mukaan. Numerot 8 - 9 on perävaunuja. Suurin osa Ladan malleista alkaa numerolla 2. VAZ tehtaan pieni 0,75 litrainen Oka mallin koodi on VAZ-11113. Poikkeuksena on Lada Calina mallit joiden koodit alkaa 1 (VAZ-1119) vaikka moottorit ovat 1,6 - 1,8 litraiset
Toinen numero kertoo ajoneuvolajin. 1 on henkilöauto, 2 linja-auto, bussi 3 lava-auto tai alusta, 4 puoliperävaunun vetoauto, 5 maansiirtoauto (kippi lava), 6 säiliöauto, 7 pakettiauto, 8 varalla ja 9 erikoisajoneuvot (ambulanssit). Ladoista suurin osa on henkilöautoja siksi toinen numero on 1, mutta on myös lava-autoja kuten VIS-2345 eli toinen numero on 3.
Seuraavat kaksi numeroa erottavat mallit toisistaan ja niitä tehtaat antavat, joko järjestyksessä tai miten sattuu. Esimerkiksi Samaran perusmallin yksilöinti numerot ovat 08 kun takavetoinen perusmalli VAZ-2101:ssä oli 01. Nämä neljä numeroa yleensä muodostaa perusmallin numeron.
Viides numero näiden perässä erittelee mallimuunnoksen perusmallista. Aiemmissa kohdissa olemme muodostaneet Samaran perusmallin koodin VAZ-2108 kun perään lisätään numero 3 on kyseessä 1,5 litran moottorilla varustettu muunnos 2108 autosta. Kuudes numero erittelee samaan tapaan muunnoksen edellisestä. Esimerkki tapauksessa se on 0, eli muunnosta ei siis ole. Viimeisenä olevat nollat jätetäänkin, useimmiten, malli merkinnästä pois. Eli Samara kolmiovinen 1,5 litran versio on VAZ-21083. Muunnoksien numerot on myös tehtaan päätettävissä ja usein tehtailla on omia tunnistus sääntöjään. VAZ-autoissa viides numero 5 tarkoittaa usein diesel moottoria ja Bronton valmistamissa kuudes numero 2 tarkoittaa panssaroitua mallia. Pääsääntö on kuitenkin, että kahdella eri autolla ei voi olla täysin samaa numerokoodia. Usein tästä syystä tuotantomallin numero onkin eri kuin prototyypille annettu numero.
Malli merkinnän perään voidaan vielä merkitä lisämääre, kuten mallissa VAZ-21083-20, jossa -20 tarkoittaa polttoaineenruiskutusta. Nämäkin koodit ovat tehtaan valittavissa.
Myyntinimiä voidaan antaa eri koodeille, kuten Lada, Samara jne. Tai myynti mallina nykyään jätetään usein mallinumeron ensimmäinen 2 pois, kuten Lada 110 mallissa joka onkin VAZ-2110.
Edellä tehtiin siis autolle mallinumero, mutta on vielä erikseen VIN koodi, joka löytyy auton tyyppikilvestä. Käydään sen tulkintaa myös lyhyesti läpi, käyttäen edellä luomaamme mallinumeroa 21083-20.
80-luvun alussa käyttöön tulleessa kansainvälisessä VIN koodi järjestelmässä Lada tehdas on merkitty lyhenteellä XTA. Kirjaimet yksilöi tehtaan ja sen sijainnin. Perään tulee edellä luotu mallinumero, mutta otetaan viimeinen nollakin mukaan, mutta ei lisämäärettä, XTA210830. Sen perään tulee merkki joka ilmaisee valmistus vuoden, laskenta alkaa mallivuodesta 1980 joka on kirjain A. Eli malli XTA210830S on jo aika lähellä 90-luvun loppua. Sitten tulee vielä auton sarjanumero, joka on tehtaalla annettu juokseva numerointi. Valmis VIN koodi voisi olla seuraavanlainen XTA210830S2001274.
Vuosikoodit
1980 1981 1982 1983 1984 1985 1986 1987 1988 1989
A B C D E F G H J K
1990 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999
L M N P R S T V W X
2000 2001 2002 2003 2004
Y 1 2 3 4 .....Siinäpä on jämerä paketti Lada-tietoutta!
Tapaa tällä palstalla sentään vielä todellisia alan tuntijoitakin. - Marko 135 kg
viljami kirjoitti:
Siinäpä on jämerä paketti Lada-tietoutta!
Tapaa tällä palstalla sentään vielä todellisia alan tuntijoitakin.joo, näitä lisää
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan
Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam3551436- 741405
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten3111184Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin
Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀461097Aika pieni se on
Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht33925Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin
Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆231904vinkki miehille
Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli163878Kiitos siitä
Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak40845Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa
Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso20817Pelekäätkönä mua?
Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te42804