Millaisiksi koette opiskelun merkonomi- tutkinnossa?

valmistumassa oleva

Hei, Olen kolmatta vuotta opiskelemassa merkonomiksi asiakaspalvelun ja markkinoinnin linjalla, ja olen tottunut siihen että päivät ovat ylirentoja ja itsenäisiä tunteja (eli ei koulua; eikä tehtäviä tunneille) on paljon. Tälläinen tilanne on keskisuomessa, jos joku on toisesta koulusta ja haluaisi kertoa onko opetus minkälaista & opetuksen taso, ja miten kurssinne on järjestetty, niin se olisi kiinnostavaa? Meillä lukujärjestys vaihtuu viikoittain, mikä häiritsee suunnitelmien (esim työvuorojen ottamista) tekemistä esim. kuukaudeksi eteenpäin.

Koetteko saavanne tarpeellisen ammattitaidon koulussanne?

8

432

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 7/30+35-1 = 43-30x

Itse olen merkonomiopiskelija Uudeltamaalta. Opetuksen ja koko oppilaitoksen tason voi tiivistää seuraavasti: takapuolesta koko organisaatio. En usko, että saan tarvittavat valmiudet pärjätä työelämässä. Itse asiassa en yhtään ihmettelisi, vaikka pääsisin kuluttamaan aikaani työttömänä, kun koulu tulee päätökseensä. Tämän takia olenkin jo alkanut pohtia mahdollisia jatko-opiskelupaikkoja.

Ei minulla muuta.

• valmistumassa oleva

Aikalailla samoilla linjoilla siis :D Merkonomiopinnoissa voi mielestäni oppia asiat oikeasti vain mikäli itse paneutuu asiaan opettajan huomauttamatta, koska opettajien vaatimustaso on naurettava ja jo pelkällä läsnäololla pääsee kursseista läpi. Arvoasteikolla 1-3 se tuntuu turhauttavalta että helposti saa jo 2, vaikka itse olisi tehnyt kamalasti töitä ja saisi 2 tai 3. Mutta kiitti vastauksesta! Ite ajattelin silti suuntautua yliopistoon, vaikkei tällä koulutuksella välttis sinne pääsekään ilman pääsykoekirjojen lukemista miljoonaa kertaa.

• LOLLOTINUBER

Joo oon kanssa opiskelemassa merkonomiksi mutta taidan jättää kesken koska tää on täysin perseestä. Voisi hakea ensi keväänä muualle.

• yo-merkonomi vm.2006

Opiskelin yo-merkonomiksi 2004-2006 Helsingin Slk:ssa (sen jälkeen olen jatko-opiskellut). Minusta kursseista pääsi hyvin läpi, jos vain teki kurssien työt. Ei ollut siis liian vaikeaa.:) Kuitenkin esim. liiketoimintasuunnitelma oli isompi työ, jossa oli paljon stressiä ja työtä. Slk:ssa oli mielestäni monia hyviä opettajia, jotka opettivat hyvin ja pitivät työstään. Lukujärjestys oli kyllä selvillä pidemmäksi aikaa.

Pidin merkomiopintoja hyödyllisinä, niissä oli paljon käytännönläheisiä kursseja. Minusta kursseissa oli sopivasti tekemistä, ne eivät olleet mielestäni liian helppoja. Mielestäni juuri käytännöllisyys oli syy siihen, miksi moni kurssi oli ihan mielekäs.

• tuleva merkonomi?

Opiskelen itsekin merkonomiksi (yo-pohjalla) keskisuomessa ja meillä on tuo sama käytäntö, että on paljon itsenäisiä tunteja (eikä niille ole yleensä paljon tehtäviä..) Opiskelen siis ensimmäistä vuotta, joten meidän täytyy käydä myös tietty määrä pakollisia taloushallinnon kursseja, joilla on "pakko" olla läsnä, mikäli haluaa pysyä kärryllä (siis tunneilla, joilla käydään läpi esim. uusia tietokoneohjelmia) Tuo "läsnäolon pakottavuus" stressaa aika tavalla, koska on pakko miettiä tosi tarkkaan esim. työvuoroja tai lääkäri yms. menoja. Lisäksi tulisi mielummin kipeänä kouluun, kun jäisi pois sellaiselta tunnilta, jolla käsitellään esim. econettiä.

Pointtini oli siis se, että asiakaspalvelun tunneilla tuollainen itsenäisempi opiskelu kyllä toimii, muttei talouspalvelun tunneilla. Olen kyllä valitsemassa ensimmäisen vuoden jälkeen asiakaspalvelun (mikäli en pääse kevään haussa amk:hon/yliopistoon) ja mietin kyllä, miten rentoja päivät tulevat silloin olemaan, ja jos ei edes pysty miettimään esim. työvuoroja aktiviteetiksi koulun ulkopuolelle juurikin tuon vaihtelevan lukujärjestyksen vuoksi..

• Että silleen...

Yllättääkö teitä, että merkonomiksi opiskelu on täysin turhaa ja typerää. Miksi kouluttautua kolme vuotta tehtäviin, joihin pääsee koulutettu apinakin? Kauppaoppilaitoksen voisi minun mielestäni lakkauttaa kokonaan, sillä laiskat nuoret vain tuhlaavat aikaansa kyseisessä "oppilaitoksessa". Tradenomin ja merkonomin tutkinnot voisi yhdistää, samanlaisia tyhjäpäitä molemmissa oppisuunnissa pyörii.

• haistanpaskankoulu

Kauppaoppilaitos on haistan-paskan-koulutus!

• huonojuttu

Älkää menkö kauppaoppilaitokseen. Ei saa töitä tällä tutkinnolla, korkeintaan automarkettiin kasalle ja huono palkka.Tai jokin yksinkertainen konttoripuksu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3613
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2294
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2057
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1519
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1309
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1302
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      266
      1275
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1265
    Aihe