avopuolison mustasukkaisuuteen

Kyllästynyt_________

Kirjotan nyt tänne kun ei ton mamman kanssa pysty puhumaan riitelemättä ja haluan kolmannen osapuolen mielipiteitä. Eli siis mulla alkaa totaaliseti palamaan käpy muijan mustasukkaisuuteen. Ollaan nyt vuosi oltu yhdessä ja koko tämän ajan exäni on ollut ongelma tämän hetkiselle naiselleni. Seurustelin 3 vuotta exän kanssa ja tuli hankittua 2 koiraakin. Erosin exästä 2010 keväällä ja kesän aikana suhteemme muuttui kaverisuhteeksi, nykyisen kanssa aloin seurustelemaan talvella 2010. Nooh kun aloin seurustelemaan Minnan (tämänhetkinen, nimi muutettu) kanssa oli minulla vielä exäni kanssa eräänlainen yhteishuoltajuus koirista, mutta tämähän loppui lyhyeen koska Minna ei kestänyt sitä kun näin exäni koirienvaihtotilateessa. Voi niitä ihania riitoja ja tavaran lentämistä (Minnan puolesta, itse olen rauhanmies) kun Minna oli katsonut ikkunasta kuinka olin muka flirttaillut yms. exälleni kun hän toi koirat minulle. Myönnetään, elämä oli hiukka hankalaa 5 koiran kanssa, kun exän ja mun koirat olivat minulla hoidossa, Minnalla siis oli ennenstään jo 3 koiraa. Luovuin siispä vanhoista koiristani. Tämähän ei riittänyt seuraavaksi alettiin käymään läpi talomme irtaimistoa, kaikki minkä exäni oli saattanut ostaa tai valita, sai luvan lähteä, sänkyä ja verhoja myöten. Lähes aina kuin jokin tavara toi millään tavalla exäni MINNAN mieleen, syntyi riita. Koirista luopuminen oli minulle erittäin kova paikka ja sovimmekin exäni kanssa, että tulisin katsomaan koiria silloin tällöin, mutta joka kerta kun olen käynyt (3 kertaa tähän mennessä, tänään viimeisin kerta kun olen käynyt. kerran Minna oli mukana, mutta se oli sellainen katastrofi että nykyään menen yksin) on syntynyt riita, aluksi Minna mököttää, sitten syyttelee ja lopuksi huutaa ja itkee. Itse totean vain että minulla on oikeus tavata ketä haluan ja että en jaksa kuunnella huutoa ja lähden ulos ovesta jos vielä jatkuu, yleensä tässä vaiheessa alkaa itku. Niin ja onhan Minna käynyt läpi tekstiviestini 2 kertaa (v*tustako tiedän vaikka useamminkin) ja vaatinut että poistan kaikki vanhat viestit, tyhmyyksissäni ja toivossa että riitely loppuu olen ne myös poistanut. Koko vuoden seurusteluajan Minna on pyrkinyt, pyytänyt ja vaatinut, että en olisi missään tekemisissä exäni kanssa ja todennut että "exät eivät kuulu elämääni". Minä taas olen sitä mieltä että saan tuntea kenet haluan ja tavata kenet haluan. Kuka on oikeassa??? Olen exäni kanssa vain kaveri ja ei todellakaan olla paljoa tekemisissä. Niin ja niitä kertoja kun riita on syntynyt exästä on monta monta lisää, ei vain jaksa kirjoittaa :P Yleensä näihin riitoihin liittyy Minnan puolesta se että exää pitää haukkua lehmäksi ja huoraksi ja ties miksi, vaikka on nähnyt kyseisen henkilön 2 kertaa eikä ole vaihtanut sanaakaan. Ja mikä v*ttu siinä on että täällä olis pitänyt elää kuin purkissa ja mitään emnneisyyttä ei saisi olla ja kaikki on aina uhka nykyiselle parisuhteelle ja väitetään että ymmärretään että "tottakai sulla on menneisyys ollut" ja v*ttu silta aina sama show. Parisuhteemme on kai muuten iha OK, mut alkaa vaan vähän kaivelemaan tää sama vanha aihe.

22

1316

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ZZZzz..

      Kuules idiootti, en yhtään ihmettele, että sä oot yksin täällä trollaamassa. Kukaan ei ole niin tyhmä, että hyväksyisi tyhmyytesi.

      • Kyllästynyt_________

        ime ZZZzz.. lekaa


    • en ihmettele

      Aivan, roikut mustasukkaisesti exässäsi muka koirien varjolla ja nyxä on sinulle vain laastari ja exäsi korvike. Exät ei todellakaan kuulu uuteen suhteeseen muuta kuin yhteisten lasten kautta ja silloinkin vain tosiaan lasten ehdoilla ja heidän tähden,...ei exän tapaamisen toivossa. Koirat on sulle tekosyy päästä exäsi kanssa tekmisiin. Jätä se koirien ja exäsi hyysääminen ja keskity siihen Minnaasi.

      • Kyllästynyt_________

        V*tut mitään roiku. Kai me nyt kavereita saadaan olla? Ja sun mielestä tää tällanen huorittelu ja tavaroiden paiskominen on ihan normaali käytäntö, että näinhän jokainen aikuinen ihminen reagoi? Mun mielestä kellään ei oo oikeutta kertoa mulle kenet saan tuntea, oonko muka ihan väärässä?


    • en ihmettele

      Typerys!, kyllä roikut, sinulla ei ole oikeutta enää olla niin läheisissä tekemisissä entisen kanssa. Mustasukkaisuus on ihan oikeutettua ja normaali reaktio tapauksessasi ja aikuisuus ei mitenkään liity niihin tuntemuksiin. Sinä olet ikävä kyllä nyt väärässä ja laita vaikka se Minnasi hakemaan ja viemään niitä koiria se on ihan järjestelykysymys tai hommatkaa yhteinen hoidokki ja yhteinen harrastus. Sinä ja exäsi loukkaatte nyxääsi, et anna arvoa hänen tunteilleen vaan pidät kiinni vain omista tunteistasi joita sinulla on liikaa exääsi kohtaan. Et ole selvästikään päässyt irti exästäsi muuten tälläistä mustasukkaisuusdraamaa ei toisen mielessä synny.

    • Kyllästynyt_________

      Voi ny j*malauta sun kanssas "olla niin läheisissä tekemisissä", jos mä oon s**tana 2 tai kolme kertaa nähny ihmisen vuoden aikana? Ja mistä sä tiiät kenestä mä oon päässy yli ja kenestä en? Noh enpä taida enää vastata sulle ku sun tarkoitus tuntuu olevan vaan ärsyttää mua :P Vai kasvaako idiootteja oikeasti puissa?

    • en ihmettele

      Voi taivas sun kanssa, onhan tuossa nyt ihan selvästi muutakin takana kuin vain "ystävyys" ja ikävä koiria. Mustasukkaisuus ei synny tyhjästä ja ihminen kestää normaalin ystävyyden exänkin kanssa, jos siinä todellakaan ei ole tunteita välissä, jotka toinen vaistoaa. Ihan normaali kanssakäyminen, hyvän päivän tuttu-juttu ei loukkaa ketään, jos tapaaminen tapahtuu nyxän ehdoilla - ei sinun. Koirien tapaamisessa annat väärää singnaalia exääsi kohtaan, huomioit koirien kautta myöskin häntä ja lirkuttelemalla koirien kanssa on se viesti myöskin viesti nyxällesi, että teillä exän kanssa on yhteinen juttu, josta hän on out ja ulkopuolinen. Älä nyt jumankekka väitä olevasi niin idiootti ettet tajua miltä nyxästäsi tuntuu katsella, kun pidät peliäsi hänen tunteistaan viis veisaamatta.

      Minun tarkoitus on avata sinun silmäsi, mutta ethän sinä näe muuta kuin oman napasi en yhtään ihmettele vaikka sinut jo olisi heivattu pellolle, itse en tuollaista teerenpeliä rakkaaltani suvaitsisi, saisi mennä koirinensa hyvinensä sinne missä pippuri kasvaa.

      Mieti tarkasti onko joidenkin piskien tapaaminen sinulle pari kertaa vuodessa niin iso juttu, että et muka voisi siitä irtaantua? Luulenpa, että teillä olevan ongelmia muitakin, teillä taitaa olla luottamuksessa aikamoinen aukko ja se täytynee olla tuon kaiken mustasukkaisuuden alla, josta tuo kaikki elämöinti saa alkunsa. Luottamusta ei mitenkään saa takaisin, jos sen kerran on ryssinyt toinen epäilee AINA.

      Niin, ja itse olen exäni kanssa hyvissä väleissä ja voin soittaa ja antaa hänen tulla kotiini ilman mitään ongelmia sillä meillä ei tosiaankaan ole muuta välillämme kuin hyvän päivä tuttu juttu, eikä meillä ole enää yhteisiä harrastusjuttuja, jotka sitoisivat ja millä pidettäisiin sidoksissa toinen toistamme. Yhteisille lapsillemme ja yhdelle alaikäisellemme olemme vanhemmat, jotka eivät pidä yhteyttä toisiinsa muuta kuin lasten "virallisissa" asioissa.

      Vielä, tarkoitus ei ole sinua syyllistää, mutta älä pidä itsekkäästi kiinni asioista jotka selvästi loukkaavat kumppaniasi ja keskustele kumppanisi kanssa.

      • hmmmä

        "Niin, ja itse olen exäni kanssa hyvissä väleissä ja voin soittaa ja antaa hänen tulla kotiini ilman mitään ongelmia" tämä onnistuu koska puolisosi ei ole sairaalloisen mustasukkainen, toisin kuin ketjus aloittajan.
        "sillä meillä ei tosiaankaan ole muuta välillämme kuin hyvän päivä tuttu juttu" millä perusteella kuvittelet, että alkuperäisellä on muuta eksänsä välillä?
        sana sanaa vastaan, ainiin mutta sunhan sana ratkaisee. Mee pois!


      • MP

        "Mustasukkaisuus ei synny tyhjästä ja ihminen kestää normaalin ystävyyden exänkin kanssa, jos siinä todellakaan ei ole tunteita välissä, jotka toinen vaistoaa"

        Se nyt vaan saattaa kummuta ihan siitäkin, että toinen sanoo "hei" kassalla olevalle vastakkaista sukupuolta olevalle henkilölle kumppanin mielestä liian iloisesti..

        Mies oli jo, herrajjumala, luopunut koiristaan toisen takia! Luulen, että "Minna" ei vaan nyt pelkää pahinta eikä osaa iloita tästä onnestaa, että hänellä on oma mies.. itsetunto-ongelma kenties? ehkä hälvenee kun ottavat yhteiset koirat..
        Olen huomannut että monilla on ongelmia juuri sen kanssa, että kun itse olen seurustellut yli 8v eksäni kanssa ja olemme kaverit.. niin jos olen seurustellut nyksän kanssa vasta vajaan vuoden, niin eihän meillä voi missään nimessä vielä ollakaan yhdessä hankittuja huonekaluja, juhannusmuistoja, matkoja tai lemmikkejä.. mutta kun minulla on näitä eksän kanssa, niin ei pysty pääsemään yli.


      • MP
        MP kirjoitti:

        "Mustasukkaisuus ei synny tyhjästä ja ihminen kestää normaalin ystävyyden exänkin kanssa, jos siinä todellakaan ei ole tunteita välissä, jotka toinen vaistoaa"

        Se nyt vaan saattaa kummuta ihan siitäkin, että toinen sanoo "hei" kassalla olevalle vastakkaista sukupuolta olevalle henkilölle kumppanin mielestä liian iloisesti..

        Mies oli jo, herrajjumala, luopunut koiristaan toisen takia! Luulen, että "Minna" ei vaan nyt pelkää pahinta eikä osaa iloita tästä onnestaa, että hänellä on oma mies.. itsetunto-ongelma kenties? ehkä hälvenee kun ottavat yhteiset koirat..
        Olen huomannut että monilla on ongelmia juuri sen kanssa, että kun itse olen seurustellut yli 8v eksäni kanssa ja olemme kaverit.. niin jos olen seurustellut nyksän kanssa vasta vajaan vuoden, niin eihän meillä voi missään nimessä vielä ollakaan yhdessä hankittuja huonekaluja, juhannusmuistoja, matkoja tai lemmikkejä.. mutta kun minulla on näitä eksän kanssa, niin ei pysty pääsemään yli.

        "Luulen, että "Minna" ei vaan nyt pelkää pahinta eikä osaa iloita tästä onnestaa, että hänellä on oma mies.. " otetaan tuo EI tuosta Minna-sanan jälkeen pois, niin lause kuulostaa jopa järkevältä ;)


    • en ihmettele

      Millä perusteellako kuvittelen, no sillä mitä aloittajan kertomuksesta käy selville. Jos aloittaja tietää, että puoliso on sairaaloisen mustasukkainen miksi hän vaivautuisi edes kyselemään tai kommentoimaan asiasta täällä, jos hänelle asia on jo selvä. On selvääkin selvempää, että aloittajalla ei ole puhtaat jauhot pussissa ja hänen puolisonsa epäilykset ovat heränneet ja siksi hän tutkii kännykän ja viestit.
      Puolisoni on äärettömän mustasukkainen, mutta luottaa minuun täysillä koska minä rakastan häntä ja hän minua täysillä ja meillä ei ole kummallakaan aihetta tehdä toisiamme mustasukkaisiksi, me riitämme toisille.

    • Kyllästynyt_________

      oikeesti "en ihmettele" et voi olla tosissas noitten sun juttujen kanssa :D

      • Mies sivusta

        Naisilta ei kannata kysyä neuvoa, he sotkevat omat tunteensa aina mukaan ja samaistuvat naiseen, siinä ei sen jälkeen järjenvaloa näy. Sen verran keskustelu ehkä lohduttaa sinua, että naiset näyttävät olevan lähes järjestään sairaan mustasukkaisia ja pystyvät luomaan sellaisen tunteen vaikka tyhjästä.

        Yhteisistä koirista tulee kuin perheenjäseniä, kyllä niitä täytyy voida nähdä eron jälkeenkin. Laita mamma terapiaan.


      • 9
        Mies sivusta kirjoitti:

        Naisilta ei kannata kysyä neuvoa, he sotkevat omat tunteensa aina mukaan ja samaistuvat naiseen, siinä ei sen jälkeen järjenvaloa näy. Sen verran keskustelu ehkä lohduttaa sinua, että naiset näyttävät olevan lähes järjestään sairaan mustasukkaisia ja pystyvät luomaan sellaisen tunteen vaikka tyhjästä.

        Yhteisistä koirista tulee kuin perheenjäseniä, kyllä niitä täytyy voida nähdä eron jälkeenkin. Laita mamma terapiaan.

        Olen samaa mieltä, että yhteisistä koirista voi tulla perheenjäseniä. Mutta kysehän on siitä, pystyykö mies luomaan naiselle turvallisuudentunteen - sen, että nyxä on arvokkaampi ja tärkeämpi kuin exä eikä exästä ole mitään vaaraa. Jollei pysty luomaan, ilmeisesti edelliset asiat eivät sellaisinaan päde...


    • mööööööörrimau

      No mitähän hemmettiä täällä ihmiset kälättää, varmaan iteki tekevät samanlaisia juttusia kumpaneillee. Tektiviestien luku on laitonta. Minnallas taitaa olla melko huono itsetunto, jos tollasesta mussuttaa. Jos tapaat eksääs kerran pari vuodessa, niin terveessä parisuhteessa tämän ei pitäis olla ongelma, jos tapaat kerran pari viikkossa, voi minnakin saada aihetta kiukulleen.Mustasukkaisia ihmisiä on vaan niin vaikea ymärtää, ei se kulti siinä yhtään paremmin pysy jos sen yrittää siihen viereen väkisin kahlita. Jos ei pysy, ei pysy,ei siinä mustasukkaisuus auta, kyse on vapaasta tahdosta ja omista tunteita. Mustasukkaiset ihmiset vaan ajaa ahdistuneet kumppaninsa toisen syliin.
      Minna vois antaa vähän tilaa hengittää.

    • 2+17

      Jos kerran merkit olivat jo aikaisin selvät niin miksi maailmassa jatkoit suhdetta "Minnan" kanssa? Etkö osaa olla yksin vai onko seksi hänen kanssaan niin hyvää, että kannattaa kestää mitä tahansa?

      Meidän kommenttimme eivät Minnaasi voi muuksi muuttaa, sinun on itse päätettävä haluatko maksaa tuollaisen hinnan siitä, että saat seurustella "mammasi" kanssa. Kannattaisi kuitenkin itseltään kysyä että miksi alistut tuollaiseen.

    • ex-mustis

      Kerronpa näin naisena, mitä sinä voit tehdä Minnan mustasukkaisuutta lievittääksesi: et mitään. Et niin yhtään mitään.

      Olin itse edellisessä parisuhteessani samalla tavalla mustasukkainen, tosin käytöstäni olen pystynyt jotenkuten hillitsemään. Voin omasta kokemuksestani kertoa, että Minnalle ei tule mikään vakuuttelu ikinä tehoamaan. Ainoa, joka voi asiaan vaikuttaa, on Minna itse.

      Minulla kesti pitkän aikaa ymmärtää, mistä omassa mustasukkaisuudessani oli pohjimmiltaan kysymys. Luulin, että voisin omistaa eksäni, mutta kaikkihan me tiedämme ettei niin voi olla. Eksällä oli omat pienet "salaisuutensa", jotka jälkeen päin ajatellen tuntuvat erittäin ymmärrettäviltä kun ottaa huomioon silloisen luonteeni. Eksä yritti tehdä kaikkensa pitääkseen harhaiset ajatukseni loitolla, mutta lopulta vasta oman ymmärtämisen myötä pääsin mustasukkaisuudesta eroon.

      Meille tuli myöhemmin ero aivan muista syistä, mutta olen iloinen saamastani oppitunnista. Ilman mustasukkaisuudesta eroon pääsemistä olisin varmasti tuhonnut mahdollisen seuraavankin parisuhteen. Kyllä se vain valitettavan totta on, että mitä tiukemmin toisesta yrittää pitää kiinni, sitä kauemmas hänet lopulta ajaa.

      Kaikkea hyvää teille ja toivon sydämestäni, että Minnasi saa vääristyneen ajatusmaailmansa korjattua ja voitte olla onnellisia!

    • PiXieEena

      Meilläkin on exän kanssa ihana ja rakas koira, jota haluamme kumpikin nähdä ja hoitaa. Parempi olisi tietysti, jos exäni olisi näkymätön koiran tuodessaan / viedessään (hänkin varmaan ajattelee minusta samoin), mutta ei se niin mene :D Pääasia, että hän huolehtii koirasta hyvin ja antaa sille tarpeeksi hoivaa ja rakkautta kuten minäkin ja koira voi hyvin. Molempien nykyisille asia on täysin ok ja hyväksytty juttu.

      Ei tietenkään koiria voi verrata lapsiin, mutta myönnän, että tällainen tilanne nyt vaan sattuu olemaan, kun molemmat haluamme osallistua rakkaan ja uskollisen perheenjäsenen hoitoon.

      Aloittajan nykyinen on kyllä TODELLA mustasukkainen ja varmasti ihan syyttä (ellet siis todellakin flirttaile exäsi kanssa). Asian voisi paremmin ymmärtää sellainen ihminen, jolla on edellisestä suhteesta lapsia tai sitten näitä lemmikkejä.

      Jotain koiraakaan ei todellakaan voi niin vain unohtaa ja sysätä syrjään uuden ihmissuhteen vuoksi!!! Aloittajan kannattaisi puhua vielä enemmän nykyiselleen kuinka TÄRKEITÄ koirat hänelle ovat, mutta kannattaa ehkä kuitenkin miettiä, että haluatko olla exäsi kanssa oikeasti ystävä/kaveri vai vaan ainoastaan hyvissä väleissä koirien takia..? Minusta niin olisi parempi.

    • ibuhl kuhgv

      Olet oikeassa, kukaan ei voi mitään sille, että pystyt olemaan ystävä exäsi kanssa ja haluat pitääkin hänet ystävänä. "Minnasi" on epäkypsä ihminen, jonka vaatimus tosiaan tuntuu olevan että katkaiset välisi yhteen ystävääsi. Ihminen saa tuntea kenet haluaa, sinua ei voi omistaa kukaan. Kaikilla ihmisillä on menneisyys, joka pitää vain hyväksyä. "Minnasi" ei pysty luottamaan omaan viehätysvoimaansa, enkä usko että sinäkään jaksat kauan hänestä viehättyä tuon epäkypsyyden takia. Hyvää jatkoa elämääsi.

    • E4

      Jos on niin huono itsetunto ettei kestä kumppanin entistä elämää ja parisuhteita , EI kannata edes hakeutua parisuhteeseen. Mustasukkaisuus on SAIRAUS, PISTE. Ei muutu miksikään vaikka kuinka sitä selittelee, mitä toinen saisi tehdä tai ei. Mustasukkainen haluaa kontroloida parinsa tekemisiä, ajatuksia ynm. Siis OMISTAA toisen ihmisen. Eikä kukaan voi omistaa ketään, tämä on fakta. Kaikenlainen puhelimen ja menemisten kyttääminen on sairasta käyttäytymistä, jos täytyy kytätä, ei luota toiseen ja se luottamuksen puute löytyy AINA mustiksen päästä. Jos ei ole luottamusta ,ei ole myöskään aitoa välittämistä. Ja kuka hemmetti teistä muistakaan haluaa että joku muu kertoo teille miten teillä olisi lupa elää? Että voit ihan kylmästi sanoa naiselles että hakee apua, et ole tehnyt mitään väärin, käsittääkseni olet rehellisesti kertonut Minnallesi, mitä teet ja kenen kanssa. Vai haluatko lopettaa tapaamasta exääsi ja koiria vain koska toinen saa raivarin sen takia? Miten kuvittelet jatkossa, mitä et saa tehdä seuraavaksi? Pikkusen luonnehäiriöisen hommaa, manipuloi sinua kiukunpuuskillaan, vai olenko väärässä? Tasaarvoiseen parisuhteeseen kuuluu henkilökohtainen vapaus päättää itse tekemisistään, joka ei pysty hyväksymään sitä, pysyköön sinkkuna! Kontroloiminen ei ole toisen kunnioittamista! Ja kannatee mennä puhumaan ammatti ihmisille tunteistaan, joita ei pysty kontroloimaan, apua on saatavilla nykyään.

    • totta turiset

      tähän ei tarvinne muuta lisätä, on kyllä kokemusta ja ikinä en moisiin mustiksiin sotke itseäni, senverran pitää olla ihmisellä luonnetta ettei ripustautusi kaikkiin mielenterveys ongelmaisiin.

    • Greatfiilingbro

      Kyllästynyt, jos et kestä ihmisten mielipiteitä, miksi tänne piti kirjoittaa?

      Hait kirjoituksella myötätuntoa ja oikeutta toimia tilanteessa sinun valitsemallasi tavalla. Nyt kun sitä et saa, kiukkuat juuri samalla lailla ilmeisesti kuin tämä Minnasi. Hienoa toimintaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5634
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2496
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1977
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      59
      1725
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1601
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      10
      1281
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1239
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe