Eikö suomalainen saakaan heiluttaa Suomen lippua?

utelias?

Monta kertaa RKP paheksuu kun suomalaiset iloitsevat menestyksensä johdosta?
Miksi näin? Kun norjalainen tai ruotsalainen voittaa ja he heiluttelevat omia lippujaan on se RKP:n mielestä oikein suloista katseltavaa.

Eikö suomenruotsalainen sittenkään ole oikea suomalainen vai onko hän piiloruotsalainen tai piilonorjalainen sittenkin? Entinen presidentti Ahtisaari on kertonut, että saa parempaa palvelua jos sanoo, että on ruotsalainen. Eduskunnan entinen puhemies ja aikaisempi pääministeri Lipponen on moneen otteeseen sanonut olevansa 3/4-osaruotsalaisen. Joten mitä meidän pitäisi uskoa?

22

110

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tapio Rautalapio

      Missä se on sitä paheksunut?

    • En ole koskaan huomannut kenenkään suomalainen, oli sitten äidinkieli suomi tai ruotsi, pahaeksuvan suomalaisten voittoa, päinvastoin yhtä iloisia ja ylpeitä ovat.
      Mistä ihmeestä tuollaisen ajatuksen olen keksinyt?

      • -ahaa-

        Suomen tasavalta täytti 90 vuotta muutama vuosi sitten mutta kaikissa kouluissa ei juhlittu tätä tapahtumaa millään tavoin. Vieläpä ne koulut jotka juhlistivat tasavallan 90-vuotisjuhlaa saivat satikutia moisesta palvonnasta.


      • Sitä ja tätä

        Ahvenanmaalla on vahvat siteet venäläisiin olihan Ahvenanmaa venäläisten hallussa ja siellä on paljon venäläisiä rakennuksia. Myös Ahvenanmaalla puhuttava kieli on venäläistä ruotsisekoituksella höystettynä eli kun matkustat
        sinne olet kuin olisit jossain pienessä venäläisessä kirppukylässä vieraana.
        Ahvenanmaan väestö on sekoittunut moniin kansallisuuksiin on venäläistä,
        on tattaria, kiinalaista ja monia muita sekoituksia jotka piristävät saaren muuten niin yksitoikkoista luonnetta. Alkuperäiset suomalaiset on tarkoituksellisesti häädetty pois ja nykyisin saarella ei ole suomenkielistä väestöä ollenkaan. Saaren pääelinkeino on kuntatalous ja kaikki asukkaat ovatkin kunnallisesti työllistetty ja Suomen valtio on velvoitettu maksamaan heidän elantonsa sekä pitämään heidän terveydestään huolta. Ahvenanmaalla on myös pientä perunan jalostamista ja sieltä tulee ne kuuluisat Oolanin kuivatut hapansilakkaperunat meidän kauppoihimme. Oluttakin siellä pannaan ihan oikeasti ja se on " KustaanTallirenkiä" nimellä myytävä tuote, että sitä nyt vain ostamaan ja tukemaan köyhää saaristolaisen elämää Ahvenanmaalla.


    • pro leppäkerttu

      Leppäkerttulippua saa heiluttaa vaikka joka päivä!

    • Missä näin?

      Kerropa joku esimerkki, jossa suomenruotsalainen on paheksunut suomalaisten menestystä ja iloinnut Ruotsin vastaavasta?

      • Bubi!

        Bror Wallenius oli malliesimerkki, vaikka yritti peitellä taipumustaan huonolla menestyksellä.


    • On tietoa

      Matkusta Ahvenanmaalle niin sekin asia selviää sinulle siellä.
      Minä olen ollut Ahvenanmaalla ja tiedän milloin suomenlippua saa heilutella tai ei saa, ettei se aiheuta vihaisuutta sinua kohtaan? Muuten suomenlipun esille
      tuominen Ahvenanmaalla on suuri häpeä ja aiheuttaa melkoista näskästymistä
      siellä asuvilla kiihkoisilla ruotsalaisilla.

    • ei toimi ei

      RKP ei toimi Ahvenanmaalla.

    • Miksi, miksi

      Paskaako se tähän kuuluu nyt oli kysymys ihan muusta.
      RKP on tiukasti Ahvenanmaan asioissa mukana ja siitä on turha muuta väittää.
      Heillä on jopa omat nimetyt ministerit RKP:stä jotka ovat usein Ahvenanmaalla.
      Muuten miksi he kieltävät RKP:n?

      • Siksi siksi,

        RKP ei ole tiukasti Ahvenanmaan asioissa mukana. Se ei edes toimi Ahvenanmaallla.

        Vai ovat ministerit usein Ahvenanmaalta. Luettelepa sitten muutama ahvenanmaalainen ministeri.


      • Eikö tosiaan?
        Siksi siksi, kirjoitti:

        RKP ei ole tiukasti Ahvenanmaan asioissa mukana. Se ei edes toimi Ahvenanmaallla.

        Vai ovat ministerit usein Ahvenanmaalta. Luettelepa sitten muutama ahvenanmaalainen ministeri.

        Luepa se Kasnäsin manifesti uudelleen!

        "RKP on Ahvenanmaan asioissa VAHVASTI mukana"


      • Ei tosiaan!
        Eikö tosiaan? kirjoitti:

        Luepa se Kasnäsin manifesti uudelleen!

        "RKP on Ahvenanmaan asioissa VAHVASTI mukana"

        Lue itse. Ei siellä niin sanota.


      • Valehtelet!
        Ei tosiaan! kirjoitti:

        Lue itse. Ei siellä niin sanota.

        Varmasti sanotaan!


      • sinähän se
        Valehtelet! kirjoitti:

        Varmasti sanotaan!

        No ei sanota. Tiijät itekki. Näytä missä kohti.


    • Ahvenanmaa

      on kuitenkin täysin eri asia kuin Manner-Suomen suomenruotsalaiset. Monet eivät edes pidä oolantilaisia suruina.

    • ålänningen
      • lipunheiluttaja

        Mistä hitosta näin tyhmä keskustelu on saanut alkunsa? Tyhjästäkö?
        No tottakai.


    • rautaako?

      "Monta kertaa RKP paheksuu kun suomalaiset iloitsevat menestyksensä johdosta? "

      Kummallinen väite. Hiukan todisteita tai perusteluja.

      "Eikö suomenruotsalainen sittenkään ole oikea suomalainen"

      Eriskummallinen kysymys. Mistä tuollainen pälkähti päähäsi?

      "Eduskunnan entinen puhemies ja aikaisempi pääministeri Lipponen on moneen otteeseen sanonut olevansa 3/4-osaruotsalaisen. Joten mitä meidän pitäisi uskoa? "

      Miksi ette usko ihan vaan hänen sanaansa? Tosin en usko hänen väittäneen noin, mutta jos on niin miksi ette uskoisi?

      • Pitäkää turpanne kii

        Lipponen saa olla vaikka kotiryssä, mutta me olemme suomalaisia emme
        me ole ruotsalaisia emmekä tule olemaankaan. Mitä minun pitäisi suomalaisena
        uskoa, Lipposta tai jotain hurri sontaa jolla ei pitäisi olla mitään tekemistä minun identiteettini kansa.


    • vnnnyn

      Se on germaanin perusominaisuus. Auta armias jos esim. juutalainen, suomalainen, tataari tai joku jopa mustalainen on parempi germaania jossakin asiassa. Tosin saksalaiset ovat kasvaneet tästä ulos 12 miljoonan tappion jälkeen. Norjaa olisi pitännyt Neuvostoliiton pommittaa rajummin niin ei nynneröt paljoa "nordailisi" nykypäivänä. Pan-slaavismikin on lähinnä takapajuisten yksinkertaisten valko-venäläisten ja ukrainalaisten juttu Venäjällä. Etniset isovenäläiset eivät siitä siellä ole kiinnostuneita.

      • oeuroi

        Auta armias! ei ole nettifennoa rotuoppineempaa!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      52
      2307
    2. Koulu kielsi therianit - "tunneilla kontataan ja nau'utaan"

      Oululainen koulu on kieltänyt eläin- ja rooliasujen käytön koulussa. Hyvä homma, sillä koulussa keskitytään muihin asioi
      Maailman menoa
      223
      1873
    3. Syksyinen aamuketju suden

      Hyvää huomenta ja kaunista syyspäivää. 🌞🍁🍂☕
      Ikävä
      227
      1260
    4. Tiiät että oon sulle ainoa sopiva mies

      Jonka oot koskaan nähnyt. Tämä on täysin selvä asia.
      Ikävä
      147
      1162
    5. Triatleetti osti Levin

      Mun Lappi on tosiasia.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      207
      1073
    6. Enemmistön diktatuuri Ähtärin valtuustossa

      Salo ja Nortunen, ette saa keikuttaa venettä. Olette mätiä omenoita, jotka pitää poimia pois Ähtärin kaupunginhallitukse
      Ähtäri
      32
      1072
    7. Taisit vähän aliarivoida minua ihmisenä

      Et tajunnut että olenkin aika nokkela tyttö 🤭 Jutut ja ulkonäkö varmaan hämäs.
      Ikävä
      56
      989
    8. Onhan se myönnettävä

      Että alkaa jo vähän puuduttamaan tämä. Aion silti ottaa tästä kaiken irti viimeisiä rippeitä myöden. Olenpa sitten suju
      Ikävä
      54
      902
    9. Astuin tuntemattomaan

      kun sinut tapasin, sieluni valo. Niin olen paljaaksi riisuttu kuin syksyiset puut.
      Ikävä
      57
      896
    10. Rakastan sinua niin paljon

      Kun ollaan tutustuttu lisää niin se rakkaus ei ole vähentynyt vaan muuttunut. Jännitys on vähentynyt ja tilalle on tullu
      Ikävä
      40
      840
    Aihe