Mikä kala? :o

tietämätön...

Heippa!
Kaverin kanssa hoidetaan koulun akvaariota, mutta ei tiedetä mitä kaloja siellä on. Eli yksi kala on harmaa, noin 20-25 cm pitkä ja näyttää vähän hylkeeltä. Kalalla on pitkät viikset ja suippo pyrstö.

Sitten näitä toisia kaloja on suunnilleen neljä tai viisi ja ne ovat pieniä n. 7 cm. Kalat ovat luultavasti partamonneja, tai ainakin niitä täsmäleen muistuttavat. Näillä kaloilla on poikasia n. 30! Eli milloin niitä pystyy antamaan eteenpäin? Poikaset tällä hetkellä melkein kaksi senttisiä.

Kukaan koulun henkilökunnasta ei tiedä mikä kala kyseessä, sillä edelliset hoitajat ovat lähteneet jo pois koulusta. Kalalla oli ennen kaveri, mutta nykyään elelee yksikseen, kun kaveri kuoli ennen kuin me alettiin hoitaa kaloja. Mitä kaloja näiden kalojen seuraksi voi hankkia? Ja millaisissa elinympäristöissä nämä kalat siis elävät? Sillä akvaario on tällä hetkellä täynnä kasveja, emmekä tiedä saako niitä ottaa pois. Joten jos annatte tänne kaikennäköisiä neuvoja ja linkitätte kuvia niistä kaloista, mitä nuo edellä mainitsemani saattaisivat olla. Itse voin sitten käydä katsomassa noita kuvia, tai googlettaa kalojen nimiä, jos niitä ensin kertoisitte :). Ja hyvää joulua muuten kaikille!

5

100

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ;))

      Harmaa kala lienee ripsimonni? Tai sitten jokin monsteri, ehkä konnamonni. Noilla tiedoilla on vaikeaa ruveta sanomaan.

      Aloittakaa lukemalla seuraavat kirjat:
      Markku Varjo: Akvaarion perusopas, 2010
      Markku Varjo: Akvaariokalat, 2007

      ÄLKÄÄ HANKKIKO MITÄÄN KALAA ENNEN KUIN PERUSTEET ON HANSKASSA. Toivottavasti allas on valtava, sillä tuon kokoista kalaa ei pienessä saa pitää. Partamonnejen ei kannata antaa lisääntyä, lisääntyvät kuin kanit ja millaisissa oloissa tahansa. Niitä ei edes eläinkaupat ota.

    • tietämätön...

      Juu. Nuo kalat ja akvaario kaikki olivat tuolla koululla jo ennen kuin me tulimme niitä hoitamaan. Ja tuo kirja: Markku Varjo - Akvaarion perusopas, on itseasiassa meillä jo lainassa :)
      Ja kokemusta ei edes henkilökunnalla ollut paljon kaloista, joten emme edes tienneet, että poikasia oli tulossa... Paikallisesta eläinkaupasta vastuuhenkilömme kysyi, ottavatko poikasia vastaan, ja sanottiin, että kun ovat noin 2-3 cm pitkiä, niin silloin ne ottaa...
      Ja kirjaa lukiessamme, huomasimme, että se harmaa kala todellakin saattaa olla konnamonni, ja ihmettelemme, miksi se on tuonne edes hankittu... Oikeastaan tahtoisimme isosta harmaasta kalasta (joka siis luultavasti on konnamonni) eroon...
      Mutta kiitos vinkeistä! Ja nyt emme ole mitään kaloja seuraksi hankkimassakaan, koska tuosta yhdestä oli kuvaus, että syö kaikki itseään pienemmät kalat... Meidän kalamme kyllä ei ole syönyt yhden ainutta toista kalaa akvaariosta...

    • ;))

      Kannattaa suosiolla rekisteröityä aqua-webbiin ja kysyä sieltä lajitunnistukset ja neuvot. Täällä kun näkee tummaleväplekoa suositeltavan 200 litraiseen (kala kasvaa 50cm, 500 litraa ei riitä). Aqua-webissä on alan oikeat harrastajat, jotka eivät puhu pelkkää mututietoa.

      Linkki: http://www.aqua-web.fi/forum/search

    • tietämätön...

      Okei, kiitti vinkistä :)

    • pleko

      Olen alan oikea harrastaja, ja olen harrastanut akvaarioita reilut 8 vuotta, ja mulla on tummaleväpleko 200 litrasessa tällähetkellä, mutta oot oikeassa, että se tarvitsee isomman. Mulle on tulossa 600 litrainen, mutta tummaleväpleko vaatii vain 400 litraisen ei tarvi olla yli 500 litrainen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      298
      3219
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1743
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      91
      1275
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1253
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1159
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1148
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      46
      1045
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      964
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      906
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      64
      821
    Aihe