periytyykö lapsettomuus?

perinnöllisyys

Näin se vain menee16.12.2011 13:240
Milksi me haluamme puuttua luonnonlakeihin ja levittää hedelmätöntä geeniä? Miksi tähän maailmaan pitää synnyttää lapsia, jotka hekin vaativat hedelmättömyyshoitoa ja edelleen synnyttävät hedelmättömiä jälkeläisiä?

Minun mielestä hedelmättömien pitää tyytyä adoptiolapseen.

Keskustelupalstalla oli tällainen aloitus joka ainakin vähän pahoitti mun mieltä. Haluasin kuulla, että periytyykö lapsettomuus ja joutuuko kaikki hedelmöityshoidoilla alkunsa saaneet käyttämään myös hedelmöityshoitoja halutessaan lapsen? Kyllähän se asia itseäänkin mietityttää, ja tietenkin toivon, että hoidoilla saatu lapsi saa itse aikanaan lapsia jos haluaa, joko hoidoilla tai ilman. Onko tästä tehty jotain tutkimuksia?

1

386

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiitos kysymyksestäsi!

Lapsettomuuden taustalla on monenlaisia syitä, ja vain erittäin harvoin syy on periytyvä. IVF-hoidon syynä voi esimerkiksi olla tukkeutuneet munajohtimet, eikä tietenkään sellainen periydy.
      Toki esimerkiksi ylipainosta johtuva ovulaatiohäiriö voi tavallaan olla "periytyvä", koska ympäristötekijöiden ( = ravitsemustottumukset, harvinaiset lihavuusgeenit) vuoksi saattaa olla niin, että äidillä ja myöhemmin tyttärellä on samanlainen ongelma, kun he haluavat tulla raskaaksi. Kuitenkin asiaan voi osaltaan myös itse vaikuttaa tai toisaalta hoitoon tarvittu lääketieteellinen apu on useimmiten varsin yksinkertainen ja tuloksekas hoitomuoto. Endometrioosi saattaa myös periytyä, mutta kuitenkaan kaikki endometrioosia sairastavat eivät tarvitse lapsettomuushoitoja.

Mielestäni on erittäin asiatonta ja tietämätöntä syyllistää lapsettomuushoitoja tarvitsevia ihmisiä kyseisellä tavalla.

Asiasta on tehty tutkimuksia ja tiedetään, että on todennäköisempää, että IVF-hoidon tuloksena syntynyt lapsi aikanaan raskautuu aivan normaalilla tavalla eikä lapsettomuus siten periydy.

Ystävällisin terveisin,

Anna-Kaisa/Väestöliiton klinikat

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      113
      4782
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3483
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2410
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      50
      1538
    5. Minulla on käsitys

Ettet ole kovin se k s uaalinen ihminen.
      Ikävä
      36
      1473
    6. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      39
      1299
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      14
      1192
    8. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      22
      1154
    9. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      27
      1078
    10. 165
      1069
    Aihe