Nyt se iski, joulumasennus

yksinäinen mummo

ja yksinäisyys. Sain kortin entiseltä miesystävältä, suhde päättyi nyt syksyllä kestetettyään lähes 3 v. Silmät on vuotaneet "jos helmiä kyyneleet ois .."
melkoinen helmikasa ois koossa. Onko teitä muita yksinäisiä, jotka joulun aikaan olette todella herkällä mielellä. Onhan minulla lapsia, heillä omat perheet , käyvät nyt viikolla mutta joulun ajan olen todella yksin.
Muuten olen suhteen päättymisen jo kipuillut, mutta se kortti repäisi taas haavoja auki, viime joulun olimme yhdessä.

42

272

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joulua syytetään ihan kaikesta,kylläkai se masennus olis eronjälkeen iskeny vaik juhanuksena jos 3v suhre katkeaa.

• .

minkäs kielisen kortin se P lähetti?
      no aina uusia löytyy.

• wilitzu

tuttu tunne... vaik vois olla hauskkaa ni aina on joku juttu mistä masennus laukee...

• yksin eläjä

Tämä on pahin aika vuodesta joulu, kaikki kiinni, jotkut huoltoasemat saattaa olla auki,
      Tähän on vaaan pakko tottua, yksin olen ollu jo useamman vuoden, ku puoliso poistui tuonpuoleiseen, aikuiset lapset omissa perheissään, menen kyllä käymään yhden luona, saa nähdä näenkö toisia, heillä yleensä on omat menot.

Yhteiskunnan pitäisi huolehtia meistä yksinäisitä, jokin yhteinen paikka mihin kutsuttaisiin kaikki yksinäiset henkilökohtaisella kirjeellä, olisipa toisistaan seuraa.

• 5

Jotain hyötyä on sitten asua täällä eteläisessä Suomessa. Täällä on kapakoita auki jouluaattona. On Hurstin ilta ym.

• Miksi muka

"Yhteiskunnan pitäisi huolehtia meistä yksinäisitä,"

Kun tiedostat asian, niin tee itse asialle jotain vaikka sellainen seura joka kokoontuu aina isoina pyhäpäivinä.

Itse olen ollut jo seitsemän vuotta yksin, ja en tosiaan halua ketään tavata viikonloppuisin tai näin "isoina pyhäpäivinä". Mutta ymmärrän hyvin että kaikki eivät ole kuten minä, ja jos olisin kuten useimmat en olisi yksin.

Oma vikani on se, jos se nyt on vika, et nautin todellakin yksin olostani.

• Eletään vaikka piruu
        Miksi muka kirjoitti:

"Yhteiskunnan pitäisi huolehtia meistä yksinäisitä,"

Kun tiedostat asian, niin tee itse asialle jotain vaikka sellainen seura joka kokoontuu aina isoina pyhäpäivinä.

Itse olen ollut jo seitsemän vuotta yksin, ja en tosiaan halua ketään tavata viikonloppuisin tai näin "isoina pyhäpäivinä". Mutta ymmärrän hyvin että kaikki eivät ole kuten minä, ja jos olisin kuten useimmat en olisi yksin.

Oma vikani on se, jos se nyt on vika, et nautin todellakin yksin olostani.

Pistin paremmaksi kohta 19 vuotta mieheni kuolemasta ja 5 vuotta yhden suhteen loppumisesta ja ihan omasta tahdosta, ainoa mikä enää surettaa on kun jouduin kissani laittamaan kissojen taivaaseen elokuussa mutta sainhan jouluaaton viettää lapsenlapsieni kanssa ja sain vielä aantonaattona täyttää 65 vuotta joka sinänsä ei mitenkään hurrattava asia koska vanhuus tulee väistämättä jos elonpäiviä vielä riittää ja jos riittää niin toivottavasti järjissäni ja liikuntakykyisenä.
        Tässähän tätä jo olikin melkein kuin olisi yläilmoihin pyynnön lähettänyt.

• kawe

Juhlapyhät on kieltämättä perhekeskeisiä ja jotenkin yksinäisten yksinäisyys korostuu, kun kaikki mediat lähettää perhekuvaa siellä sun täällä yhdessä viettämässä laatuaikaa.
      Yksin asun minäkin, mutta sekä Aaaton että Tapaninp. olen poissa kotoa.
      Mutta niitä väliaikoja voi paikata tv.tä katsomalla valikoida vaikka millaisen elokuvasession tai konsertti ohjelman. On mistä valita. Lisänä hyvä ruoka ja viini. Tietysti jos joku kaveri - ystävä - lapset - naapuri on hollilla niin kylään vaan tai kutsu kotiisi, sinun valinta. Älä käperry yksikseen oloon, käy vaikka kirkossa.
      Tiedän että aika auttaa, oikeasti...............

• yksin eläjä,,,

Kirkko on hieno ajatus, mutta sinnekää ei jaksa yksin mennä, jumalanpalvelukset kuuntelen aina radiosta, kirkon tunnen hienoksi paikaksi, olisin kun se aikoinaan puplikaani joka häpesi kirkoon menoa, sama tunne on mulla, olen kuin se puplikaani menisin jos kehtaisin, jos puoliso eläisi, asia olisi toisin, yksin ihminen on orpo.

• Eikö teillä yksinäisyydestä kärsivillä yksinäisillä ole muita yksinäisiä tuttuja?
      Kutsukaa Joulun viettoon ja tehkää Jouluruoat vaikka nyyttäri periaatteella, jokainen tekee jotain.
      Itse kun en halua olla yksin Jouluna silloin kutsun muita yksinäisiä kylään.

Se kyllä vaatii jotain muuta kun märehtiä kotonaan yksin.
      Olen itse luultavasti yksin Joulun mutta en kärsi siitä pätkääkään, vaan nautin.
      Ja koskaanhan ei tiedä mitä tapahtuu, kun on vain avoin ihmisille.

• Jotenkin tuntuu et ihmiset orottaa aina toisten alotusta,ollaan vaan orotetaan et mannaa sataa taivaasta.
        Sul tulisilla on oikee asenne.

• koti-kiusattu kirjoitti:

Jotenkin tuntuu et ihmiset orottaa aina toisten alotusta,ollaan vaan orotetaan et mannaa sataa taivaasta.
        Sul tulisilla on oikee asenne.

No kun joskus aikoinaan huomasin että yksinäisiä on paljon Jouluisin.
        Enkä edes kovin hyvin tuntenutkaan kunhan vaan kysäisin yhdeltäkin ihmiseltä, mitä teet tuletko aattona. Näin kun silmät kirkastui eikä edes epäröinut vastata myöntävästi.
        Ja siinähän sitä tutustuttiin.
        Eikä mulle täällä 60;sissä toi ikäjuttu mene läpi.
        Ei se mikään kova ikä ole, vaan jos luonne on periksiantava niin ikä voi olla vaikka 20v.

• tulisilla kirjoitti:

No kun joskus aikoinaan huomasin että yksinäisiä on paljon Jouluisin.
        Enkä edes kovin hyvin tuntenutkaan kunhan vaan kysäisin yhdeltäkin ihmiseltä, mitä teet tuletko aattona. Näin kun silmät kirkastui eikä edes epäröinut vastata myöntävästi.
        Ja siinähän sitä tutustuttiin.
        Eikä mulle täällä 60;sissä toi ikäjuttu mene läpi.
        Ei se mikään kova ikä ole, vaan jos luonne on periksiantava niin ikä voi olla vaikka 20v.

Näin on ,itte kuulun niihin jotka viihtyy yksinäänkin ja uskallan kuunella omii ajatuksiani.
        Vaik ollaan kahren joulupöyrässä sattuneista syistä niin mä laitan vaik molempien puuttuvien kuvat niitten paikoille, ja juttelen niille.
        Loppujen lopuks paljon on ihmisestä ittestään kiinni kuka on yksinäinen .

• ootsinäihminen
        koti-kiusattu kirjoitti:

Näin on ,itte kuulun niihin jotka viihtyy yksinäänkin ja uskallan kuunella omii ajatuksiani.
        Vaik ollaan kahren joulupöyrässä sattuneista syistä niin mä laitan vaik molempien puuttuvien kuvat niitten paikoille, ja juttelen niille.
        Loppujen lopuks paljon on ihmisestä ittestään kiinni kuka on yksinäinen .

Vapaaehtoinen yksinäisyys ei masenna.

Minä olen ollut paljon elämästäni ypöyksin.

• .......

Nuoruus on jääny kauas taa, ympyrät pienenee armotta, askel lyhenee, väsymys yllättää, tänikänen on totaalisesti yksin ku puoliso on poistunu ijäisyyteen, " ei vanha koira uusia teppuja opi " voisi olla että oppiski, jos olisi toinen ihminen lähistöllä mutta ku ei ole.

• Hyvää joulua!

Minä rohkeasti aloitin uuden suhteen eron jälkeen, mutta "vanha koira ei opi uusille tavoille",näin se on ja osaan olla yksinkin, jopa nautin nyt siitä.

• näin mä joulun teen

Eihän sinullta kummankaan suku ole kuollut, joten soitapa nyt jollekin yksinäiselle sukulaisellesi tai ystävällesi ja kutsu kylään. Laitat vähän joulua, niin saat iloisemman mielen touhutessa tai jos et jaksa puuhata, niin osta jotain tarjottavaa kaupasta: kinkkusiivuja voileipien päälle ja pipareita kahvin kanssa. Itse ostin jopa itselleni mieleiseni joululahjan ja paperoin sen kauniisti. Ihailen sitä tuossa pienen tekokuusen alla. Minulla on ainakin sukulaisia ja ystäviä, sekä naimattomia että eri tavalla yksinäisiksi tulleita. Muinakin juhlapäivinä olen esim arka lähtemään liikenteeseen, mutta ystävän, tuttavan tai sukulaisen kanssa on kivakin lähteä vähän liikkeelle - eikä se aina tarvitse olla se lempisukulainen tai paras ystävä.

• On jouluyö, sen hiljaisuutta yksin kuuntelen ...

Niin olen tehnyt minäkin jo useampana jouluna. Tosin kovin myöhään en sitä hiljaisuutta ole kuunnellut, vaan olen mennyt aikaisin nukkumaan herätäkseni varhaiseen joulukirkkoon.
      Aaattopäiväksi on ohjelmaa riittävästi, samoin myös joulupäiväksi, mutta illat tulen viettämään yksin vaatimatonta jouluateriaa nauttimassa. Saatan myös käydä palstalla toisia yksinäisiä kohtaamassa.

Lapsillamme on omat perheensä ja heillä on oikeus viettää joulun oman ohjelmansa mukaan. Minulle riittää se hetki, jolloin heillä on aikaa myös isälleen.

Sain myös minä joulukortin entiseltä naisystävältäni ja parilta nykyiseltäkin, mutta eivät ne tunteita herättäneet suuntaan eikä toiseen. Joulu on nopeasti ohi ja kuten k/k sanoi, masennus voi iskeä yhtä hyvin juhannuksena, tai vaikka jo pääsiäisenä.

• .

En kutsu kettää, jos tulee yllätysvieraita, ovat tervetulleita, toivon vaan että menis joulu äkkiä ohi, en ole joulu ihminen.

• -

Noin minäkin asian näkisin. Miksi pitäisi anella ketään seuraansa. Yksin voi olla yksin, silti siitä nauttimatta.

• juoulurauha.

Olen kerran ollut yksin Jouluna, Marokossa, läksin karkuun kun en jaksanut hössötystä.
      Eipä se ollutkaan kivaa, sain salmonellan, maksin kuumeessa wc juosten, ratkoin yksin ristikota:(
      Tämä joulu taitaakin olla kiirettömämpi kun yleensä, porukat tulee mutta olen tahnyt mitä tarvitaan. Huomenna lähdetään lämmittämään mökkiä, osa porukasta on siellä.

• Olet onnellinen. Sinullahan on perhe. Vaikka kuinka juuri joulun ajan oletkin yksin. On paljon ihmisiä joilla ei ole ketään koskaan, elämänhistoriassa vain menetyksiä, sairautta, kuolemaa, tyhjyyttä...

Tunteet on kummia, usein surullisia mutta silti nekin tasapainottavat elämää. Itku ja suru on sinulla nyt varmaan haikeanoloista, mutta kun siitä pääset yli ja ohi niin maailma näyttää taas kirkkaammalta. Joulun jälkeen ihan konkreettisestikin.

Tuossa alla on monta hyvää "ohjetta". Kannattaa lähteä pöksästään liikkeelle heti kun sen verran voimia löytyy, kannattaa pinnistääkin vähän. Lue lehti tarkkaan, varmaan kaikenlaisia tilaisuuksia ja tapahtumia paikkakunnaltasi löytyy jos luet sillä silmällä. Jos lähdet hyvillä mielin niin hymyilet vaikka et huomaakaan - tiedä vaikka löydät uusia juttukumppaneita > ystäviä>>>. Kotoa harvoin kukaan tulee hakemaan.

Lämpöistä joulun aikaa sinulle!

• suursukeltaja

Näin joulunaikaan kaikki mennyt pulpahtaa pintaan, samoin kävi itselleni,mutta onhan meillä toisemme, vaikka näin virtuaalisesti.

• hämmästelijä+++

• suursukeltaja

Minä taas noita bb, ym poikkeavien bileitä väistelen,yksi Jani riittäköön.

• 1943

Meitä on moneksi. Itse kauhistun, kun ikäiseni naiset kertovat kuinka parikymmentä sukulaista tulee heidän ruokittavakseen. Mieluummin olen yksin, mikä ei kyllä tänäkään jouluna pidä paikkaansa. Noita suhdekolauksia on ollut sen verran, etten enää itke niiden vuoksi. Hyvää Joulua Sinulle. Katse eteenpäin.

• 1943

Toivotan miinustajille oikein tunnelmallista joulunaikaa. Toivottavasti lepäätte ettekä arvioi koko ajan.

• puuro-kauha

Nyt iski meillä jouluähky, huh, huh.
      Mies jo kuorsaa.

Käydään täällä välillä katselemassa, kyllä se siitä, unohtuu masiskin.

• Joulunvälttelijät

Paras keino päästä joulusta mahdollisimman pienin vaurioin on ettei laita mitään joulutilpehööriä esille. Syö ihan tavallisia ruokia, vältä mitään jouluruokaa syömästä.
      Laita sellainen radiokanava päälle jossa ei soiteta joululauluja tai soittele omia levyjä ja katsele TV:stä ihan tuttuja sarjoja, joita muinakin päivinä katselet, mutta vältä jouluohjelmia.
      Ja kas, joulunpyhät ovat menneet, ja kaikki on taas niin kuin ennenkin:)

• ei näy Joulua..

Olen tehnyt juuri, kuten neuvoit, siis ei yhtään Joulukrääsää esillä ja ne kolme korttiakin pistin katsomatta suoraan roskiin.

Pakosta kuulin kaupassa jotain laulunhyrinää, mutta oli onneksi hiljaisella. "Punainen" maito oli loppunut, jota olin hakemassa, mutta onneksi sain lohta edullisesti, sillä entinen oli melkein loppunut kotona ja sitä minä syön jatkuvasti, en suinkaan Jouluherkkuna. Mielestäni syön aina herkkuja, koska niitä nykyisin saa aina, joten en ymmärrä mikä olisi parempaa Jouluksi?

Ulkolainen maksapatee on myös hyvää, jota täältä saa vain näin joulun aikaan, joten sitä ostan. Tosin tyttäreni tuo aina jouluisin Tanskalaista pateeta, mutta minä saan jämät, jos jää toisilta, sillä haluan kököttää yksin....aina.

Nyt en kuunnellut edes Joulurauhan julistusta, koska sekin voi laukaista liiaksi muistoja entisistä ajoista ja tuolla jonkun mainitsemista "poika ystävistä" ym. hölynpölystä. Edellisenä Jouluna pokka petti, kun liimasin lehdestä jouluisen aiheen seinälle.

Nyt on pakko lopettaa tämä jouluhössötys, sillä tuo joulukama on aivan liian lähellä, enkä jaksa sitä viedä ulkovarastoon.

• yksin minäkin

Tuolla aikaisemmin ketjussa joku mainosti yhteydenottoa sukulaisiin. Valitettavasti on monia joilla ei ole yhtään sukulaista elossa, eivät ole väleissä, asustavat toisella puolella Suomea tai jopa ulkomailla.

Tänä jouluna vietän joulun vaihteeksi yksin. Toki käyn tänään, aattona nuorimmaisen luona syömässä, mutta palaan illaksi kotiin. Oikeastaan olen helpottunut kun ei tarvitse passata ketään tässä jouluflunssan kourissa. Joulun alla herkistyy ja menneet tulee mieleen, ei joulu ole ollut entisensä miehen kuoleman jälkeen, kaipaus ja ikävä tulee vääjäämättä. Joulu on perheiden juhla ja lesken ystävät ovat usein perhetuttuja. Ylimääräisiä ei kaivata joukkoon.

Ostin itselleni pari kirjaa, telkkarista tulee leffoja ja musiikkia. Ajattelin vaan olla, lukea ja löhöillä, en viitsi edes lähteä kirkkoon tällä kelillä tartuttamaan toisia. Kolmesta päivästä tässä vain on kyse, tai oikeastaan kahdesta.

• *<:-)

Terveisiä mummolle ja Hyvää Joulun jatkoa!

• "*

• *<:-))

Mikä sinulla on ihmistä vastaan?

• yön sylissä oon
        *<:-)) kirjoitti:

Mikä sinulla on ihmistä vastaan?

Mistä täällä sinun mukaasi pitäisi keskustella, ettet haukkuisi ihmisten kirjoituksia lässytykseksi?
        Moni yksinäinen purkaa täällä sydäntään, hyvä kun jokin paikka kirjoittaa tuntemuksistaan. Olkoonkin henkilöt tuntemattomia, ehkä vaan parempi niin.

Ai niin, sehän pitäisi olla sitä lirkkulärkkyä, että Hunksille kelpaisi!

• suuttuminen helpotti

Eilen itkiä tihhhhuuutin, ku suutin kunnolla jälkeläiselleni, nyt tuntuu tosi helpolta on kuin taakka olisi pudonnu harteilta.
      Nyt ei ole enään menneisyyttä on vain tulevaisuu.

• huomenna jo arki

Kevät keikkuen tulee, kyllä se masennus jää meneisyyteen, aurinko kohta alkaa paistamaan, autolla ajaminen on tosi tarkkaa puuhaa ku aurinko paistaa suoraan silmiin, kyllä tämä tästä vielä iloksi muuttuu.

• muori vm 45

Tuli tässä mieleen kun luin näitä kirjoituksia että miksi moni on niin yksinäinen nykyaikana? Jäätyäni eläkkeelle vuosi sitten en saanut aikaani kulumaan kotona,vaikka ukko onkin ja lapsia ja lapsenlapsia.Niinpä ilmoittauduin vapaaehtoistyöhön,nyt käyn pari kertaa viikossa tapaamassa yksinäisiä vanhuksia ja kahtena päivänä viikossa avustan kierrätyskeskuksessa/kahvilassa.Nyt jouluaattona laitettiin jouluruokaa kodittomille ja yksinäisille ja voin sanoa että oli paljon kävijöitä.Ei pidä jäädä kotiin yksinään,siitä vain masentuu,ihmisten ilmoille reippaasti vain,kyllä aina jonkunlaista seuraa löytyy.

• .

juu sinulla mukavat ajatukset, minäki tahtoisin tehdä jotain mutta kovin monta tuntia en jaksa minulla on sepelvaltimotauti, se vie voimat, mutta jotain kumminki tahtoisin seuraa tai pientä tekemistä ku ei sido liikaa ton sydän sairauden takia.

• *^`*?*

Juuri noin. Mistäs tiesit?

• Pirre*

Olen myös ajatellut jos jotain voisin tehdä, esim. jos kävisin ulkoiluttamassa muutaman kerran viikossa vanhuksia, tai jotain ystäväpalvelua..tms., kunhan tässä olen kotiutunut tänne uuteen elinympäristöön lopullisesti.
        Elimistö kaipaa hyödyllistä toimintaa :)

• -

Onni sinulle, että olet noin hyväkuntoinen.
      Monien ainoat voimavarat kuluvat oman itsen toimeentuloon.
      Jos itse on avun tarpeessa, ei jaksa sitä muille antaa.
      Hienoa työtä teet, kiitetty olet!
      Olisipa monia muitakin, sinun kaltaisiasi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 598
      9741
    2. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      9
      2431
    3. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      204
      1710
    4. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      22
      1471
    5. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      71
      990
    6. Sun ulkonäkö on

Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.
      Ikävä
      41
      937
    7. Oletko koskaan

Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?
      Sinkut
      74
      842
    8. Olen niin haaveillut

Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo
      Ikävä
      57
      842
    9. En voi ottaa

Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.
      Ikävä
      41
      792
    10. Tuo yksi tampio vielä ilmeisesti kuvittelee

Että joku itkee peräänsä täällä vinkuen jotain utopistista kadonnutta rakkauttaan kaksoisliekit silmissä leiskuen. Pyhä
      Ikävä
      75
      714
    Aihe