Hei muut odottajat. Mitä ottaisitte tammivauvalle mukaan sairaalaan, jos asteet jatkuvat nollan molemmin puolin tai tasaisesti nollassa? Olen lukenut muita palstoja, mutta siellä on vain kesävauvoista. Myös minkä kokoisia vaatteita?
Mitä mukaan sairaalaan tammivauvalle?
34
2584
Vastaukset
- Tammimamma78
Hei! Itse olen pakannut vauvalle pitkähihaisen bodyn, puolipotkarit, Ruskovillan terällisen villahaalarin, kypärämyssyn, tumput ja kaukalopussin. Lisäksi on vielä mukana villamyssy ja villatöppöset, mutta voi olla ettei niitä edes tarvita, kun varmasti autossa tarkenee ilmankin. Toppahaalaria emme ota sairaalaan ollenkaan, vaan tuo kaukalopussi korvaa sen. Eiköhän noilla pärjäile.
Vaatteet on kokoa 56, villahaalari taitaa olla kokoa 60.
Onnellisia odotuksen loppumetrejä!- kolmevauvaa.
Hyviltä vaatteilta kuulosti, varsinkin OIKEA villahaalari on oiva varuste ja kaukalopussi on kätevämpi kuin toppahaalari kotiinmeno reissulla. Mutta luulen että sun vauvasi tulee "hukkumaan" niihin vaatteisiin. Vastasyntyneelle koko 60cm on yleensä jätti iso. Jos ajatellaan että vauva on sellanen 3,5kg (tottakai sitten yli 4kg vauvat ovat poikkeus ja eihän sitä tosiaan voi tietää varmana minkä kokoinen tulee). Mutta 56cm vaatteet ovat ihan maksimi koko yleensä, nekin tapaavat olla vielä aika isoja vastasyntyneelle, että melkeen kannattas varalla olla muutama 50cm vaate. Vaikka vauva mahtuisi niihin 50cm vaatteisiin vain muutaman viikon niin ne ekat muutama viikkokin on kivempi olla oikean kokosissa vaatteissa kuin isoissa, mm. jalat ei pysy housuissa ja kohta koko vauva on yks pussi :)
- Tammimamma78
kolmevauvaa. kirjoitti:
Hyviltä vaatteilta kuulosti, varsinkin OIKEA villahaalari on oiva varuste ja kaukalopussi on kätevämpi kuin toppahaalari kotiinmeno reissulla. Mutta luulen että sun vauvasi tulee "hukkumaan" niihin vaatteisiin. Vastasyntyneelle koko 60cm on yleensä jätti iso. Jos ajatellaan että vauva on sellanen 3,5kg (tottakai sitten yli 4kg vauvat ovat poikkeus ja eihän sitä tosiaan voi tietää varmana minkä kokoinen tulee). Mutta 56cm vaatteet ovat ihan maksimi koko yleensä, nekin tapaavat olla vielä aika isoja vastasyntyneelle, että melkeen kannattas varalla olla muutama 50cm vaate. Vaikka vauva mahtuisi niihin 50cm vaatteisiin vain muutaman viikon niin ne ekat muutama viikkokin on kivempi olla oikean kokosissa vaatteissa kuin isoissa, mm. jalat ei pysy housuissa ja kohta koko vauva on yks pussi :)
Tuo sisävaatekerta kokoa 56, jonka pakkasin, on Metsolan mallistoa ja aika niukkaa kokoa. Vastannee siis mitoitukseltaan normaalia 50cm. Edellinen vauva tuotiin kotiin myös 56 vaatteissa, silloin oli heinäkuu, joten kamppeita luonnollisesti vähemmän päällä. En muista miten käänneltiin lahkeita ja hihoja. Voi olla, että tuo villahaalari on reilu, varsinkin jos vauva on pieni, mutta näillä nyt mennään:) Pienempää villahaalaria en aio enää ostaa, kun tosiaan nuo koot 50 ja 56 jäävät tosi nopeasti pieneksi.
Meille tulee nyt neljäs lapsi ja äkkiä tosiaan huomaa, miten lapset kasvaa vaatteistaan ulos: esikoinen on nyt 9v ja viime viikolla piti pojalle ostaa talvikengät kokoa 39. Syntyessään oli pieni kirppunen, 48cm ja 2940g. Hoikka on edelleen, mutta pituutta jo liki 150cm:) - tammis 35+0
Tammimamma78 kirjoitti:
Tuo sisävaatekerta kokoa 56, jonka pakkasin, on Metsolan mallistoa ja aika niukkaa kokoa. Vastannee siis mitoitukseltaan normaalia 50cm. Edellinen vauva tuotiin kotiin myös 56 vaatteissa, silloin oli heinäkuu, joten kamppeita luonnollisesti vähemmän päällä. En muista miten käänneltiin lahkeita ja hihoja. Voi olla, että tuo villahaalari on reilu, varsinkin jos vauva on pieni, mutta näillä nyt mennään:) Pienempää villahaalaria en aio enää ostaa, kun tosiaan nuo koot 50 ja 56 jäävät tosi nopeasti pieneksi.
Meille tulee nyt neljäs lapsi ja äkkiä tosiaan huomaa, miten lapset kasvaa vaatteistaan ulos: esikoinen on nyt 9v ja viime viikolla piti pojalle ostaa talvikengät kokoa 39. Syntyessään oli pieni kirppunen, 48cm ja 2940g. Hoikka on edelleen, mutta pituutta jo liki 150cm:)Meilläkin vauvan villahaalari on kokoa 60. Ei mitään järkeä ostaa pienempää kun se menee niin vähän aikaa.
- järkipliiseläjätä
kysy äitiysneuvolasta. sulla on ollu monta kuukautta aikaa hodella asioita-lapsellisia juttuja sulla, kysytkö aina neuvoa täältä muihinkin ongelmiin.
- jouluäiti
No, tätä kun sanotaan KESKUSTELUKSI.
KESKUSTELUpalstalla.
Joku kysyy, toinen vastaa, kolmas kommentoi.
Itseasiassa sinä et keskustele. Sinä huutelet puskista. Mene siis pois, sinä käytös- ja kirjoitusvammainen, hus! - juyyyyyyyhygagvgyavb
Idiootteja koko ketju täynnä. Mitä tammivauvalle sairaalaan.... ota dorka kuule vaikka jätesäkkki ja tunge epattos siihen. Jaa että minkä kokonen vai? Varmaan ratkeaa sit kun se toukka putkahtaa maailmaan: 500g vai 5 kiloa?
- tammiäiti
Te dorkat jotka sanotte että tämä on idiootteja täynnä niin miksi luette näitä? Ei täällä tarvi olla jos ei tykkää että asioista keskutellaan. Itse kysyin siksi, koska tämä on ensimmäinen lapseni. Ja kiitos noista hyvistä vastauksista. :) Sentää jotkut osaavat kuitenkin hieman auttaa asiaa.
Enkä todellakaan ratko omia ongelmia täällä näin. Enemmin voisi sanoa, että kysyin muiden mielipidettä mitä muut ottavat tammivauvalle mukaan. Ikinä ei tiedä onko asteita 5 vai pakkasta -30. - tammis 35+0
Minä oon pakannut melkeinpä samat vaatteet kuin Tammimamma78. Kaukalopussin tilalla vaan toppahaalari. Lisäksi ajattelin ottaa jonkun pienen peiton, jonka voi heittää hetkeksi kaukalon päälle jos vaikka sataa tai on tosi kylmä.
- mammamuumimuupapa
No jumalauta, on sitä ennenkin synnytetty. Kyselikö maalaistalon emännät, mitä ottais sairaalaan, aina ei keretty ees sairaalaan vaan saunassa synnytettiin ja kai sä nyt herranjestas katot säätiedotusta päivttäin, joten eiköhän se kuule uusavuton selviä sitten TAMMIKUUSSA. Ota kaiken varalta matkalaukullinen kampetta-voit sitten levitellä niitä siellä kuuden hengen huoneessa.
Ou tsiisus. - iojrfhuiryfghybehqjb
Asiaa!!!! Nää nyky"naiset" on ihan idiootteja ja uusavuttomia.
- Kuka lienetkin..
Oletko itse edes raskaana, sinä, joka et ilmeisesti kuulu meihin uusavuttomiin nykynaisiin? Vai mistä syystä roikut Odotus-palstalla? Täällähän on nimenomaan tarkoitus ja lupa kysyä asioista jotka askarruttaa mieltä ja keskustella MISTÄ TAHANSA raskauteen tai esim. vauvan varusteisiin liittyvästä. En käsitä, miten jotkut ovat perusluonteeltaan noin kamalan tympeitä ja ilkeitä, että ovat joka käänteessä haukkumassa toisia idiooteiksi yms. Joten mieluumin uusavuton kuin ikävä ja ilkeä ihminen, vaikka minkäänlaisia käytöstapoja. Pennuilta tuollaisen vielä ymmärtää, mutta mikäli aikuiset ihmiset pyörii täälä muita haukkumassa, niin huh, huh.
- Sori vaan..
Kuka lienetkin.. kirjoitti:
Oletko itse edes raskaana, sinä, joka et ilmeisesti kuulu meihin uusavuttomiin nykynaisiin? Vai mistä syystä roikut Odotus-palstalla? Täällähän on nimenomaan tarkoitus ja lupa kysyä asioista jotka askarruttaa mieltä ja keskustella MISTÄ TAHANSA raskauteen tai esim. vauvan varusteisiin liittyvästä. En käsitä, miten jotkut ovat perusluonteeltaan noin kamalan tympeitä ja ilkeitä, että ovat joka käänteessä haukkumassa toisia idiooteiksi yms. Joten mieluumin uusavuton kuin ikävä ja ilkeä ihminen, vaikka minkäänlaisia käytöstapoja. Pennuilta tuollaisen vielä ymmärtää, mutta mikäli aikuiset ihmiset pyörii täälä muita haukkumassa, niin huh, huh.
Korjaan: vailla minkäänlaisia käytöstapoja. Tuohonkin olisi varmaan joku jo puuttunut, kun toisilla elämä on niin pienestä kiinni.
- mammamuumimuupapa
Olen itekkin raskaana, mutta kai mä nyt jumaliste tiedän ,mitä vaatetta pannaan päälle niin kuin tähänkin ikään asti on ittensä osannut vaatettaa. Sä oot tehny niiin ison jutun tuommosesta yksinkertasesta vaateongelmasta, kyllä sulla mahtaa olla tyhjä elämä, kun tommosia joutavapäiväsiä vaateasioita kyselet ja entäpä ne, jotka vastaa yhtä tyhmänä, että ruskovillaa laitan päälle-herttileili miten lapsellisia ootte. Ootteko ees töissä, kun kerkeätte tommosia pohtimaan-tulkaapa maan pinnalle.
- Ihan rauhassa vaan..
Löysääpäs nyt vähän sitä ylikireää pipoasi. Olet oikeasti todella huvittava ja lapsellinen, kun jaksat meuhkata täällä muiden esittämistä kysymyksistä. Ja se, että osaat vaatettaa itsesi, ei kerro mitään siitä, osaatko vaatettaa lapsesi oikein. Jos tunget vastasyntyneelle päälle saman verran kuin itselläsi on, niin metsään menee, anteeksi vain.
Ihan ymmärrettävää, että raskausaikana hormonit heittelee, mutta sinulla on todella mennyt hernekeittopurkki pahemman kerran nenään, kun jaksat ja viitsit täällä kiukutella. Samalla tavalla sinulla tuntuu olevan luppoaikaa kuin muillakin kirjoittajilla, koska omat kommenttisi ovat - anteeksi vain - aivan joutavia.
Ja mitä töissä olemiseen tulee, niin me tammikuun odottajat olemme varmaankin lähes kaikki jo äitiyslomalla. Älä sure, koittaa se päivä vielä sinullekin.
- äiti 27.v
Itse pakkasin tammivauvalle, pitkähihaisen bodyn, sukkahousut, pitkähihaisen paidan, pitkäthousut, kypärä myssyn, villatumput, villasukat, fleece lakin, ja fleece ulkoilupuvun jossa kädet ja jalat ovat "suljettuina" puvun sisälle. vaatteiden koko 50cm ja fleece ulkoilupuku 56cm. Mielestäni ei tarvitse pakata vauvaa mihinkään toppapukuun kun kuitenkin sairaalan ovesta vaan sujahdetaan turvakaukalossa autoon ja autosta taas kotiin.
- äiti 27.v
Niin ja kannattaa ottaa mukaan myös "puklurätti" siis tuollainen äitiyspakkauksesta tuleva sideharso. Sen voi kätevästi heittää kaukalon kantokahvan päälle vauvan kasvojen suojaksi jos esim. tuulee sillä vauvan on vaikea hengittää tuulessa!
- muumimammansiskopuol
Ja helevetisti maalaisjärkeä. Synnytksen jälkeen kysellään sitten, että minkämerkkistä pilttiä syötätte vastasyntyneelle 7-kiloselle läjälle, ku on niin huonolla syönnillä ja pitäiskö mennä terapiaan, kun en pysty imettämään seittemää kertaa päivässä.
Hitto, että naurattaa ja tommoset vielä sikiää ku romanian mustilaiset.
Hauskaa joulua uusavuttomien kerholle. Että mä nauran tommosille järjen jättiläisille.- Ei hyvää päivää!
Itse oletkin oikea esimerkkiäiti. Synnytät varmaan siellä saunassa navettatöiden jälkeen ja käärit sitten penskasi johonkin riepuun, ihan niinkuin vanhaan hyvään aikaan sata vuotta sitten. Todella ärsyttäviä tuollaiset marttakerholaiset, jotka on olevinaan niin täynnä sitä kuuluisaa maalaisjärkeä, vaikka tosiasiassa ovat vain niin pirun kaunaisia ja katkeria, että ainut mielihyvän lähde on haukkua ja arvostella muita.
Suoraan sanoen vaikutat erittäin häiriintyneeltä, mutta jo tulevan mukulasikin takia toivon, että olet pelkästään v.mäinen luonne.
Eipä ole kaikki muumit laaksossa ei.
- äireeeeeeeeeeet
Hahaa! Näköjään täällä on monta häijyä ja katkeraa muitakin kuin minä. Kas, minä luulin olevani ainoa. Onneksi moni tajuaa, että nää äireet on ihan ääliöitä kyselijöitä.
- tammimamma
Miksi sä sitten luet tätä palstaa, jos olet tuota mieltä?
- jnjknjkmkl,l,slö,ö,
Saadakseni naureskella, miten tyhmiä nuoret ihmiset ovatkaan. Ihan kuule siksi. Kyllä on yllättävää teidän yksinkertaisuutenne.
- 1+5
Sinun mielestäsi siis on parempi olla kysymättä ja pukea vauva väärin kuin kysyä mielipiteitä asiaan? Ja ikää itselläsi on...?
- taikera
1+5 kirjoitti:
Sinun mielestäsi siis on parempi olla kysymättä ja pukea vauva väärin kuin kysyä mielipiteitä asiaan? Ja ikää itselläsi on...?
Älkää välittäkö tuollaisista suunsoittajista. Toivottavasti osaavat opettaa lapsilleen edes jonkinlaisia käytöstapoja, joita ei heillä itsellään vaikuta olevan.
Mä oon tainnu pakata tammikuun loppupuolella syntyvälle vauvalle aivan liikaa vaatteita, mutta ei johdu siitä etten osaisi lasta pukea oikein. Onpahan vaihtoehtoja, sillä eihän siinä vaiheessa ehdi säätiedotuksia lukea. Pari ylimääräistä vaatetta laukussa ei paljoa vie tilaa.
- mukaanvaikka mitäkai
Joo varmaan säällä väliä, jos toiukkanne kuskaatte laitokselt autoon ja autosta kotiin. Pitääkö olla saamarin monta säkillistä erilaisia vaihtoehtoja!! ??? Ootteko tosissaan noin avuttomia vai vitsailetteko vaan?
- vastatkaa nyt jotain
Mitä mukaan TAMMIVAUVALLE, se eroaa tosi paljon siit, mitä mukaan MÄNTYvauvalle tai KUUSIvauvalle. Entäpäs LEHMUSvauvalle tai VAAHTERAvauvalle tai LEPPÄvauvalle, HÄH? Miks just TAMMIvauva on niin tärkeä? Häh???? Vastaa, samperin TAMMIEMAKKO !!!???!!!
- drhaörfja
tammi vauva sattuu syntymään tammikuussa... se on iha eri ku lapsi syntyis kesällä. et nää jumalauta pue vauvalle kesällä toppavaatteita päälle ja talvella sitte pelkkä body. autolle saattaa olla hieman pitempi matka jos ei ole parkkeerannut autoa kuin mustalaiset suoraan oven eteen.. sattumoisin jos et tiennyt että vastasyntynyt ei osaa säädellä lämpöä samalla tavalla kuin me aikuiset.. on parempi tietää mitä pukea päälle ja kuinka pitkästä kävelymatkasta autolle on ja minkälaisesta säästä on kysymys. ei vauva kestä mitään 30 asteen pakkasta suoraan laitokselta. miettikää valittajat vähä itteenne ja menkää valittamaan sille raiskaajalle joka on laittanu teidät paksuksi. toivottavasti lapsillanne on parempi elämä kuin teillä.
- tammivauvalle vaatet
Idiootti, mun raiskaaja on nykyään mun lapsen isä, ja lapsi syntyi tammikuussa eli on TAMMIVAUVA, ja tungimme sen juuttisäkkiin laitokselta lähtiessä ja tarkeni se perskutarallaa 30 asteen pakkasessa, vähän naama punotti mut kylvetettiin heti kiehuvassa vedessä nii kyl se siitä.
- yrkftjsr
kattilaanko sen upotit??
- Äippä21v
Ahahahaaa! Siis nämä jututhan on ihan älyttömiä. Miksi ei saisi kysyä muiden mielipiteitä? Tai miksi ylipäätänsä jotain ihmistä voi ottaa pannuun noinkin pahasti näinkin neutraali asia, kuin lapsen vaatetus. Tarvitsee tulla avoimesti näyttämään heikko luonteensa ja katkeruutensa kommentoimalla asiattomasti.
Kyllä taas hymy herkässä täällä. :D - onpaharmi
On kylla niin surullista lukea miten idiootteja, ilkeita ihmisia tanne kirjoittelee... Ja etta on ihmisia, jotka nauttii toisten arsyttamisesta ja palstoilla haukkumisesta noin paljon!! On surullista miten nailla niin sanotun maalaisjarjen jattilaisilla ei sen vertaa tama maalaisjarki toimi, etta ymmartaisi enemman tulevia aiteja, joita jannittaa ja hermostuttaa uuden vauvan kotiin tuominen! Vaikka oma veikkaukseni on, etta nama niin sanotut maalaisjarjen jattilaiset on teini poikia tai tyttoja, jotka huvikseen aiheuttaa taalla mielipahaa! Mihin on suomalaisten nuorten kaytostavat menneet...
- yököttäväkommentti
mee nukkumaan tyhjäntoimittaja, jos on aikaa valvoa noin myöhään, niin tuskin on töihin menoa aamulla. tommosia joutilaita on suomi pullollaan ja rajan takaa tulee lisää ryssää ym.roskasakkia.
- juuri näin se on
Justiin niin. Tän palstan häviäjä-äidit ja juntit kersat ovat roska yhteiskunnassamme, eikä heidän tulisi KOSKAAN sikiämän.
- etjuetu
se kun on laskettu aika tammikuussa niin on varmasti jäänyt jo äitiyslomalle, sinä tietämätön. silloin ei tarvitse töihin mennä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 943762
Nainen olet minun
Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli453144Sille ei voi enää mitään
Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.972749Harmi jos ei enään nähdä
Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki572430- 1342397
- 612388
Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun
mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??1172367Vau miten upea nainen!
Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.212284Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv232276- 642070