Jos mahdolista siirtykää asukasisännöintiin.
1. Irtisano kallis isännöinti (yleensä 1v irtisanominen)
2. Ota tilitoimisto tilalle
Isännöintiin voidaan ottaa joku asukas, jos yhtiöjärjestys vaatii.
Lopetimme parivuotta sitten OP isänöinnin ja päivääkään emme ole katuneet!
Vuosi vaihtuu ja Isännöitsijälle kenkää!!!
25
1107
Vastaukset
- maalliko
Odotas kun tulee ensimmäinen ongelmatilanne tai kun se innokkain muuttaa pois.
- pienisännöitsijä
Aivan oikein, asuminen on asunto-osakeyhtiössä niin mutkikasta ja erityisosamista vaativaa, että missään nimessä ei kannata tehdä mitään itse.
Siltä varalta, että joskus voi tulla ongelmatilanne, on ehdottomasti jokaisen yhtiön (kokoon ja varallisuuteen katosmatta) hankittava ulkoinen isännöitsijä, tilitoimisto, tilintarkastaja tai toiminnantarkastaja, kuntokartoittaja, huoltofirma, lakitoimisto, energiakonsultti, pihasuunnittelija, arkkitehti ja ulkoinen hallitus.
Ainakin jos alan konsultteja on uskominen.- kustannustehokas
Pienisännöitsijää lainaten:
"Siltä varalta, että joskus voi tulla ongelmatilanne...
kuntokartoittaja, lakitoimisto, energiakonsultti, pihasuunnittelija, arkkitehti... "
Nämä tietysti palkataan sillä erotuksella, joka taloyhtiössä säästetään muutoksen vuoksi.
Milloin 'pienisännöitsijä' hallitsee kuntokartoituksen, lakiasiat, energiatalouden/-laskelma, maisemahortonomin tehtävät tai arkkitehdin lujuuslaskelmat?
Allokointia, pienisännöitsijä, allkointia! - kustannustehokas
kustannustehokas kirjoitti:
kuntokartoittaja, lakitoimisto, energiakonsultti, pihasuunnittelija, arkkitehti... "
Nämä tietysti palkataan sillä erotuksella, joka taloyhtiössä säästetään muutoksen vuoksi.
Milloin 'pienisännöitsijä' hallitsee kuntokartoituksen, lakiasiat, energiatalouden/-laskelma, maisemahortonomin tehtävät tai arkkitehdin lujuuslaskelmat?
Allokointia, pienisännöitsijä, allkointia!Lisäys edell.
Olettaen, että pienisännöitsijä on ammatti-isännöitsijä (= yl. tradenomi, merkonomi). - pienisännöitsijä
kustannustehokas kirjoitti:
Allokointia, pienisännöitsijä, allkointia!En tiedä kaikkea, eikä tarvikaan. Riittää että hakee tietoa ja osaa pyytää ammattiapua kun tuntuu että omat taidot loppuu.
Mutta eniveis, mun pointti oli oikeastaan se, että on ärsyttävää havaita miten suomessa tuntuu olevan asunto-osakeyhtiö-konsulttien markkinat. AS-oy asukkaiden määrä on suomessa varmasti helposti yli miljoona joten markkinat on isot. Ko laumaa vähän säikytetään uuden lain turvin, markkinoidaan pitkän-tähtäimen-korjaussuunitelmaa, korjaustarveselvitystä, energiatodistusta, hallituksille asetetaan paineita pelottelemalla lisääntyleellä vastuulla, tarpeella rekisteröidä muutoksia, ja sitä että jos teet itse niin väärin menee ja sitten tulee riita. Riita tarkoittaa aina oikeuteen menemistä.
Em konsulttilauma auttaa asiakkaitaan näissä ongelmissa, mutta konsulttimaisesti vain puoliväliin niin että asiakkaan pitää kutsua konsultti apuun taas pian (=pysyvä asiakassuhde). Samalla tämä näennäismutkikas asumismuoto antaa mahdollisuuksia uusien ongelmien (=business-mahollisuuksien) kehittämiseen.
Vai onko lehdissä hirveästi näkynyt juttuja lehdissä, miten rivitaloa voidaan isännöidä itse. Tai miten rivitalossa voidaan helpottaa remontti-ilmoitusmenettelyä muuttamalla yhtiöjärjestystä. Tai miten sen yhtiöjärjestyksen voi muuttaa? Ei ole,sehän veisi konsulteitla työn. Juttuja on siitä miten kannattaa palkata XXX tekemään asia YYY.
Ketjun aloittajaa kompaten, kirjanpitäjä on ulkoinen palvelu joita pikkuyhtiömme käyttää. Neuvovat vero yms asioissa. - kustannustehokas
pienisännöitsijä kirjoitti:
En tiedä kaikkea, eikä tarvikaan. Riittää että hakee tietoa ja osaa pyytää ammattiapua kun tuntuu että omat taidot loppuu.
Mutta eniveis, mun pointti oli oikeastaan se, että on ärsyttävää havaita miten suomessa tuntuu olevan asunto-osakeyhtiö-konsulttien markkinat. AS-oy asukkaiden määrä on suomessa varmasti helposti yli miljoona joten markkinat on isot. Ko laumaa vähän säikytetään uuden lain turvin, markkinoidaan pitkän-tähtäimen-korjaussuunitelmaa, korjaustarveselvitystä, energiatodistusta, hallituksille asetetaan paineita pelottelemalla lisääntyleellä vastuulla, tarpeella rekisteröidä muutoksia, ja sitä että jos teet itse niin väärin menee ja sitten tulee riita. Riita tarkoittaa aina oikeuteen menemistä.
Em konsulttilauma auttaa asiakkaitaan näissä ongelmissa, mutta konsulttimaisesti vain puoliväliin niin että asiakkaan pitää kutsua konsultti apuun taas pian (=pysyvä asiakassuhde). Samalla tämä näennäismutkikas asumismuoto antaa mahdollisuuksia uusien ongelmien (=business-mahollisuuksien) kehittämiseen.
Vai onko lehdissä hirveästi näkynyt juttuja lehdissä, miten rivitaloa voidaan isännöidä itse. Tai miten rivitalossa voidaan helpottaa remontti-ilmoitusmenettelyä muuttamalla yhtiöjärjestystä. Tai miten sen yhtiöjärjestyksen voi muuttaa? Ei ole,sehän veisi konsulteitla työn. Juttuja on siitä miten kannattaa palkata XXX tekemään asia YYY.
Ketjun aloittajaa kompaten, kirjanpitäjä on ulkoinen palvelu joita pikkuyhtiömme käyttää. Neuvovat vero yms asioissa.Nyt pienisännöitsijä puhuu asiaa. Tuon minäkin allekirjoitan.
Olikohan tuo viestisi 21.12.2011 15:45 vain vitsailua ja minä menin halpaan... - Järki käteen 100
To oli loistava tiivistys, miten monesta maalaisjärjellä selvitettävästä asiasta tehdän kallista "konsultti - asiantuntija - tietää" mystiikkaa!
- ewrre
Miksi sulla kupoli noin kiristää kun pitää tuommoista täällä meuhakata jatkuvasti.
- Primrose
pienisännöitsijällä on pointtinsa. Etenkin pienissä taloyhtiöissä, sanotaan 10 asuntoa tai alle, on ihan aiheellista miettiä asiaa. Hallitukselle vastuuvakuutus ja kirjanpito tilitoimistoon, sillä säästää paljon. Olen itse kirjanpitäjä viidelle pienelle taloyhtiölle, jossa isännöinnin hoitaa asukas ja vuosia ovat pärjänneet hyvin sillä tavalla. Olen myös ollut aikeissa ostaa oman asunnon ja täten päässyt aitiopaikalle vertailemaan hallintokuluja isännöinti-tilitoimisto -taloyhtiöissä.
Joskus kannattaa myös kysellä hintoja tilanteille, jossa taloushallinto on tilitoimistossa ja tekninen isännöinti jossain isännöintitoimistossa.- ITS...
Otetaan nyt konkretiaa, eli mitä olisit valmis maksamaan vuodessa alveineen ihan peruspalvelusta 10 huoneiston asunto-osakeyhtiössä:
-maksetaan laskut
-kirjanpito
-vastikkeet
-lakisääteiset tehtävät ja ilmoitukset viranomaisille
-yhtiö katsoo itse huollon perään
-kokouspalkkioita ei makseta
-kaikki juoksut ja tekninen tuntihinnalla tilauksesta - Kannatta ajatella
ITS... kirjoitti:
Otetaan nyt konkretiaa, eli mitä olisit valmis maksamaan vuodessa alveineen ihan peruspalvelusta 10 huoneiston asunto-osakeyhtiössä:
-maksetaan laskut
-kirjanpito
-vastikkeet
-lakisääteiset tehtävät ja ilmoitukset viranomaisille
-yhtiö katsoo itse huollon perään
-kokouspalkkioita ei makseta
-kaikki juoksut ja tekninen tuntihinnalla tilauksesta-maksetaan laskut (100 €/v)
-kirjanpito (500 €/v)
-vastikkeet (50 €/v)
-lakisääteiset tehtävät ja ilmoitukset viranomaisille (max 100 €/v)
-yhtiö katsoo itse huollon perään (0 €)
-kokouspalkkioita ei makseta (0 €)
-kaikki juoksut ja tekninen tuntihinnalla tilauksesta (0 €, ei ole isännöitsijän kuluja)
Kaikki yhteensä: 750 €/v, eli hieman enemmän kuin isännöitsijätoimistot kuppaavat taloyhtiöiltä. - maallikko
Kannatta ajatella kirjoitti:
-maksetaan laskut (100 €/v)
-kirjanpito (500 €/v)
-vastikkeet (50 €/v)
-lakisääteiset tehtävät ja ilmoitukset viranomaisille (max 100 €/v)
-yhtiö katsoo itse huollon perään (0 €)
-kokouspalkkioita ei makseta (0 €)
-kaikki juoksut ja tekninen tuntihinnalla tilauksesta (0 €, ei ole isännöitsijän kuluja)
Kaikki yhteensä: 750 €/v, eli hieman enemmän kuin isännöitsijätoimistot kuppaavat taloyhtiöiltä.Halpaahan se on tehdä itse, JOS HOMMA TOIMII. Yleensä ei toimi. Ja varsinkin juuri ongelmatilanteissa. Meillä ollaan niin omatoimisia, että kaikki lämmitys- ja sähkötyötkin tehdään itse vaikka kenelläkään ei ole koulutusta.
- 50978ulörtg
maallikko kirjoitti:
Halpaahan se on tehdä itse, JOS HOMMA TOIMII. Yleensä ei toimi. Ja varsinkin juuri ongelmatilanteissa. Meillä ollaan niin omatoimisia, että kaikki lämmitys- ja sähkötyötkin tehdään itse vaikka kenelläkään ei ole koulutusta.
Sähkötyöt ovat luvanvaraista työtä!
Vahingon sattuessa ei korvaa vakuutus! - eikiitosenäätätä
maallikko kirjoitti:
Halpaahan se on tehdä itse, JOS HOMMA TOIMII. Yleensä ei toimi. Ja varsinkin juuri ongelmatilanteissa. Meillä ollaan niin omatoimisia, että kaikki lämmitys- ja sähkötyötkin tehdään itse vaikka kenelläkään ei ole koulutusta.
Jep, ei toiminut meillä! 12 kämppää ja oma isännöitsijä. Kahden vuoden kuluttua selvisi, ettei oto-isännöitsijä ollut tehnyt mitään. Ei edes yhtiökokouskutsua saanut aikaiseksi. Kaikki asiat levällään ja oto muutti pois
- maallikko
50978ulörtg kirjoitti:
Vahingon sattuessa ei korvaa vakuutus!Juuri näin. Sama koskee vesijuttuja. Lainsäädäntö on tehty niin hankalaksi, että voit unohtaa vakuutuskorvaukset useimmissa tapauksissa, jos hommaa ei todellakaan hoideta kunnolla tai et pysty sitäosoittamaan. Omakotitalon kanssa voi touhuta mielensä mukaan mutta taloyhtiö on yhteistä omaisuutta, josta todennäköisesti jossakin vaiheessa halutaan rahatkin takaisin, kun myydään.
- Ammatti ies
50978ulörtg kirjoitti:
Vahingon sattuessa ei korvaa vakuutus!Ei meillä isännöitsijä tee sähkötöitä...... onneksi.
- Oulun poika
Meijänkin yhtiössä pistettiin Oulun Isännöitsijäntoimisto Oy pihalle. Kehui olevansa sopivalla tavalla myös laiska, mikä piti paikkansa.
- Noeikylläikinä
Ei ikimaailmassa enää omatoimiseen isännöintiin, kiitos.
Meidän taloyhtiössä (13 asuntoa ja työtila) sitä harrastettiin siihen asti, kunnes kaikki talossa oli kutakuinkin päin seiniä, hyvä, ettei jouduttu käräjille menemään.
Isännöitsijän pestaamisen jälkeen hommat ovat sujuneet hyvin. Tottakai se maksaa, mutta toisaalta on kyllä kannatanutkin.
On paljon parempi, että on jokin ulkopuolinen,objektiivinen ja ennenkaikkea ammattitaitoinen taho katsomassa asioita kuin että talosta joku "käsi" kämmii systeemit.
Meillä sattuu olemaan hyvä ja tarkka isännöitsijä. - Hall. pj.
Voi, voi! Otsikon mukainen säästäminen johtaa ennen pitkää katastrofiin.Jo kaiken korjausrakentamisen ja huoltotöiden osalta tulee ensimmäinen tenkkapoo. Urakoitsijat neuvottelevat ainoastaan isännöitsijöitten kanssa, ei amatöörien. Muutin v. 2006 tällaiseen yhtiöön, missä ei ollut ammatti-isännöitsijää ja yhtiö oli hallitsemattomassa tilassa. Asioitten kuntoon laittaminen oli ja on ollut nyt ilmainen puolipäivätyö, vaikka hyvän isännöitsijän löysinkin.
- vedetään nenästä
Tuli meillekkin ASO:Kotikulmaan tiedete Vastuujakotaulukko on päivitetty. Joka tarkoittaa että kaikki remmottityöt oli merkitty lomakkeeseen ja ruksi siihen mitä haluaa remontoida ja kaavake lähetään isännöisijälle. Ei siinä ole mitään ihmeellistä vaansiinä että joudut itse kustantaa, mitä remontoit. Onhan se ihmeellisistä, että taloon ei ole tehty 10-vuotistarkastusta, joka on pakollinen. En minä ainakaan toisten asuntoa ala korjaa omalla kustannuksella, kun tiedä muutenkaan koska muuttaamme joko lähiaikoina tai viiden vuoden päästä. Kyllä nykyinen asunto kelpaa ilman remonttiakin. Just se ASO kustanssi meiltä uudet jääkaapit ja pakastekaapin kun ei suostunut vaihtaa viallisia uusiin vaikka pyysimme.
- omakin_etu
Asukasisännöitsijällä on muutaman prosentin oma intressi asioiden hoidossa, ammatti-isännöitsijällä nolla tai miinusmerkkinen. Eli yhtiön töitä jaellaan "hyväveli"-meningillä ilman vähäisintäkään kustannustietoisuutta. Etusijalla aina ne urakoitsijat joilta saa parhaat joululahjat kotiovelle
Jostain syystä asukasisännöitsijä vaan joutuu valtaosan töistä tekemään talkooperiaatteella, korvaus on kohtuullisesta murto-osa - 88e8x9g7
Jos isännöitsijän haluatte, niin ottakaa se pienyrittäjä, joka on omassa yrityksessään töissä, hänen tulee joka päivä katsoa peiliin, että maksavatko talot hänelle vielä huomennakin palkkaa. Ison ketjun isännöitsijä sulkee kännykän klo 16.30 ja pienyrittäjä sulkee sen klo 22.00, kuulostellen sitä myös viikonloppuisin.
Mitä tulee siihen ketä urakoitsijoita isännöitsijä (= siis hallitus) valitsee, tärkeimmät avut ovat hinta, työn laatu ja referenssit. Se että joululahjoja joskus tulee, niin en ainakaan minä ole kovin perso alle 10 euron huonosta viinipullosta, parempia harvoin tulee. Yli millin putkiremonttiurakoitsijoilta ei tule edes joulukorttia, terveisiä vain...- ITS...
Pienyrittäjä sulkee puhelimen klo 16 ja avaa seuraavan kerran arkiaamuna, oli isännöintiyrityksen koko mikä tahansa niin päivystyksestä ei ainakaan kukaan meidän asiakas ole valmis maksamaan. Poikkeuksen tekee jos on tilanne ns. päällä jossain talossa mutta silloin on kyllä myös meillä mittari päällä.
Huoltoyhtiö päivystää ja hoitaa kiireelliset asiat kiinteistössä. Ihan äkkiseltään ei tule mieleen yhtään sellaista tilannetta jossa isännöitsijän toimenpiteet iltaisin, viikonloppuisin tai yöaikaan auttaisi yhtään mitään.
Jos huoltoyhtiötä ei ole niin sitten talossa hallitus hoitaa kiireelliset asiat.
- PKTH proot anttiiiii
Pissa kakka tenu huume. Se on Win win tilanne jägelissä
- Åsa numerosta 5
. Ai en ollikka isännöintitostaaaaa Proooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooottttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttttt.
Antille siivut ja pojulle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei81528- 891155
Jännitän sinua J mies
Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.1081088Kuinka kauan kesti että ihastuit
Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi51953Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti
Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk62827Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa
"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli184749Tunneälyä testaamaan!
Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/1253726- 81725
- 35679
Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?
En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?42633