Selittäiskö joku mitä se tarkoittaa käytännössä. Itselläni on primera 2.0 16v "Twincam". Miten se eroaa ns.tavallisesta moottoorista?
Twin cam
11
7287
Vastaukset
- P.P.
Twincam tarkoittaa kahdella nokka-akselilla (camshaft) varustettua moottoria. 16V tarkoittaa 16 venttiiliä, joista 8 imu- ja 8 pakopuolella. Yleensä twincam tarkoittaa myös DOHC-rakennetta, eli nokka-akselit ovat sylinterinkannessa, eivätkä lohkossa, kuten vanhemmissa moottorikonstruktioissa. DOHC:in lisäksi on tehty myös SOHC-rakennetta, jossa on yksi kannen yläpuolinen nokka-akseli (single overhead camshaft), joka saattaa käyttää joko kahdeksaa tai kuuttatoista venttiiliä. Siis neljäsylinterisessä moottorissa tai kahdeksansylinterisessä V-moottorissa.
Twincam-tekstillä oli joitain vuosia sitten tarkoitus erottaa hieman "tavallisia" moottoreita tehokkaammat versiot. Näissä "tavallisemmissa" moottoreissa saattoi olla yksi nokka-akseli ja kahdeksan venttiiliä, ja yleensä hieman vähemmän tehoa.
Esimerkiksi uudesta VW Polosta on tarjolla kaksi erilaista 1,4-litraista bensaversiota, joissa molemmissa on 16 venttiiliä, mutta ainoastaan tehokkaammassa, 100-hevosvoimaisessa versiossa lukee takapäässä "16V", jolla erotetaan tehokkaampi versio "köyhemmästä sisarestaan".- venat
"Twincam-tekstillä oli joitain vuosia sitten tarkoitus erottaa hieman "tavallisia" moottoreita tehokkaammat versiot. Näissä "tavallisemmissa" moottoreissa saattoi olla yksi nokka-akseli ja kahdeksan venttiiliä, ja yleensä hieman vähemmän tehoa." Twincameja oli myös 8 venalla paljon ennen 16 venaisia tc koneita
- Jamppa
venat kirjoitti:
"Twincam-tekstillä oli joitain vuosia sitten tarkoitus erottaa hieman "tavallisia" moottoreita tehokkaammat versiot. Näissä "tavallisemmissa" moottoreissa saattoi olla yksi nokka-akseli ja kahdeksan venttiiliä, ja yleensä hieman vähemmän tehoa." Twincameja oli myös 8 venalla paljon ennen 16 venaisia tc koneita
mielenkiinto. "Twincameja oli myös 8 venalla paljon ennen 16 venaisia tc koneita" Eli mitä?
- mielik..
Jamppa kirjoitti:
mielenkiinto. "Twincameja oli myös 8 venalla paljon ennen 16 venaisia tc koneita" Eli mitä?
Mikä sen mielenkiinnon herätti ?
- Jamppa
mielik.. kirjoitti:
Mikä sen mielenkiinnon herätti ?
lähes sairaalloinen, vuosikausia kestänyt tiedonjano (mootori)tekniikasta. Sano nyt vaan rohkeesti missä rivikoneessa on 2 nokka-akselia ja 8 venaa. Eihän tässä muuten saa nukuttua kun on pakahtua uteliaisuudesta...
- mielik..
Jamppa kirjoitti:
lähes sairaalloinen, vuosikausia kestänyt tiedonjano (mootori)tekniikasta. Sano nyt vaan rohkeesti missä rivikoneessa on 2 nokka-akselia ja 8 venaa. Eihän tässä muuten saa nukuttua kun on pakahtua uteliaisuudesta...
Pätkii, mitta mieleen tulee Lotus cortina, alfa, fiat 124/125, nissan, ja jaggen xk-sarja, vaikka kuutosia olivatkin, niin sama systeemi, ja luulisin, että googlaamalla TC -8 valve, löytyy aikamoinen lauma.
- mielik..
mielik.. kirjoitti:
Pätkii, mitta mieleen tulee Lotus cortina, alfa, fiat 124/125, nissan, ja jaggen xk-sarja, vaikka kuutosia olivatkin, niin sama systeemi, ja luulisin, että googlaamalla TC -8 valve, löytyy aikamoinen lauma.
"8 valve dohc engine " haulla googlesta löytyy ihan hirmuisesti lisää.
- Jamppa
mielik.. kirjoitti:
"8 valve dohc engine " haulla googlesta löytyy ihan hirmuisesti lisää.
mutta onhan niitä yllättävän paljon. Mikähän ilo 8v dohcissa on verrattuna sohciin, osaako joku sanoa?
- TC 24V
Jamppa kirjoitti:
mutta onhan niitä yllättävän paljon. Mikähän ilo 8v dohcissa on verrattuna sohciin, osaako joku sanoa?
Sattuipa surffaillessa silmään tällainen vanhempi keskustelu, toivottavasti vielä seuraat tätä.
Kahdella nokka-akselilla saavutetaan mm. seuraavia etuja yhteen verrattuna:
-Venttiilit suurempaan kulmaan toisiinsa nähden
-> suuremmat venttiilit, isompi virtauspinta-ala
venttiilin ja istukan välissä. Suorempi
imukanava.
->enemmän tehoa
-läpihengittävässä kannessa saadaan sytytystulppa
helpommin keskelle palotilaa.
-> tarkempi palotapahtuma
->parempi hyötysuhde
-imu- ja pakoventtiilien ajoitus erikseen
säädettävissä (ajoitusten optimointi)
->halutut ominaisuudet moottoriin.
Nämä nyt äkkiseltään tuolta muistin perukoilta tulivat mieleen. Alan kirjallisuutta kun jaksaisi kaivella tuolta hyllystä, löytyisi varmaan sivukaupalla lisää perusteluja. Ei jaksa muistaa enää tällaisia aisoita, kun on monta vuotta jo olleet tvinkumeja kaikki koneet joita on tullut rakenneltua... - Anonyymi
Jamppa kirjoitti:
lähes sairaalloinen, vuosikausia kestänyt tiedonjano (mootori)tekniikasta. Sano nyt vaan rohkeesti missä rivikoneessa on 2 nokka-akselia ja 8 venaa. Eihän tässä muuten saa nukuttua kun on pakahtua uteliaisuudesta...
Eikös se Sierran DOCH ollut juuri tollanen 8 venttiiliä...
- Anonyymi
Twincam tarkoittaa kahdella nokka-akselilla (camshaft) varustettua moottoria. 16V tarkoittaa 16 venttiiliä, joista 8 imu- ja 8 pakopuolella. Yleensä twincam tarkoittaa myös DOHC-rakennetta, eli nokka-akselit ovat sylinterinkannessa, eivätkä lohkossa, kuten vanhemmissa moottorikonstruktioissa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2002901
Kysymys muille miehille
Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss632750Kohta katson sun kuvaasi
ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa232102- 691695
- 1431483
Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan
Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a1841437Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?
Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?1111401Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi
jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?1451366- 901314
Martinan bisnekset rajusti tappiolla
Seiska 28.7: nousukiito katkesi, yritykset C-luokkaa.2291201