S-vetolaitteen kumin vaihto - vaihtoehtoja

yli 7 v. kumi

S-vetolaitteen kumin vaihto on edessä. Osaatteko missä hinnoissa työn hinnat liikkuvat . Onko kumin vaihto hankala juttu, vai pystyykö siihen itse, jos on vähän jyvällä tekniikasta?

19

6944

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • M.D.

Työn vaikeus riippuu siitä, kuinka hyvin vetolaitteeseen pääsee käsiksi. Moottori pitää yleensä irroittaa ja siirtää sitä eteenpäin, jotta vetolaitteen saa irti ja nostettua sisäkautta pois. Kumi maksaa kolmisen sataa. Koko homma töineen ja osineen maksoi minulla 1200 euroa sisältäen vetolaitteen stefojen vaihdon. Työn osuus tästä luonnollisesti suurin.

• yli 7 v. kumi

Kiitos hyvästä infosta. Missä päin Suomea tämä hinta toteutui?
        Itsellä päätti Turun lähellä.

• M.D.
        yli 7 v. kumi kirjoitti:

Kiitos hyvästä infosta. Missä päin Suomea tämä hinta toteutui?
        Itsellä päätti Turun lähellä.

Sekä edelliseen että nykyiseen veneeseeni tehtiin sama työ Turun seudulla, ja molemmissa hinta 100 euron tarkkuudella sama. "Merkkihuollon" eli S-Marinin hinta-arviokaan ei ollut tämän suurempi. Kannattanee selvittää mitä korjaajia on lähialueella, ja tilata työ hyvissä ajoin ennen kevättä.

Kyllähän osa tämän vaihdon itsekin tekee, ja netistä siihen kuvitetut ohjeetkin löytyvät. Itse en ainakaan edes harkinnut tekeväni tuota itse. On sen verran kriittinen kohta venettä.

• Kirknäs

Meillä työ tehtiin Bavaria 42:een viime talvena. Kone VP D2-55. Volvo Pentan huolto Lauttasaresta, minkäniminen olikaan, hoiti homman kiitettävästi. Hinta jotain eur1100.

Väittävät että kumi kestää helposti pidempäänkin, mutta en viitsi ottaa riskiä.

Laittoivat samaan hintaan ohivirtauskumin, mikä oli kadonnut jossain vaiheessa.

Uus paketti on paljon paremmin tehdyn näköinen kuin mikä veneessä oli ostettaessa.

• M.D.

Jos haluaa vähän säästää, tuon ulomman kumin (jonka tehtävänä on vain ohjata virtauksia ja estää roskan meno varsinaisen kumin pintaan) voi ostaa myös Biltemasta. Siellä hinta oli vain kolmisen kymppiä. Kiinni Bostikin A3:lla. Ja ennen kumin asennusta kannattaa itse vetolaite puhdistaa, hioa ja maalata vetolaitespraylla. Näin paketista tulee kosmeettisesti taas vähintään yhtä siisti kuin uusi.

• 18
        M.D. kirjoitti:

Jos haluaa vähän säästää, tuon ulomman kumin (jonka tehtävänä on vain ohjata virtauksia ja estää roskan meno varsinaisen kumin pintaan) voi ostaa myös Biltemasta. Siellä hinta oli vain kolmisen kymppiä. Kiinni Bostikin A3:lla. Ja ennen kumin asennusta kannattaa itse vetolaite puhdistaa, hioa ja maalata vetolaitespraylla. Näin paketista tulee kosmeettisesti taas vähintään yhtä siisti kuin uusi.

Ulkokumi on täysin turha.
        Kaksi vuotta sitten jätin pois ulkokumin.
        Ehkä vähän enempi näkkejä kotelossa ei muuta vaikutusta.

• 11

Periaatteessa se käy itsekin. Mutta vakuutusyhtiöillä (joilta se 7 v sääntökin oikeastaan on kotoisin) on ainakin osalla sellainen linja, että kumin pitää olla "valtuutetun huoltoliikkeen vaihtama".

Mitä olen tuosta venealan ihmisten kanssa puhunut, niin ihan yksimielisiä ovat olleet siitä, että kumi sinänsä kestää likimain maailman tappiin. Mutta: jos vetolaitteeseen kohdistuu vääntöä, niin se voi repiä kumin. Ja sitä vääntöä voi tulla periaatteessa kahdella tavalla:
      -nostossa nostoliina sattuukin jäämään vetolaiteen alle (tämä on kuulemma tavallisin vauriotapa)
      -kova kivelleajo, jossa moottori rytkähtää tassuiltaan eteenpäin ja nykäisee vetolaitetta mukana (tämä saattaa olla teoreettisempi, mutta mainittu kuitenkin)

• 14+13

Olen vaihtanut itse jokunen vuosi sitten. Onnistui multakin ja on siten aika helppo homma. Kone irti ja siirto 5-10 senttiä eteenpäin. Vetolaite sisäkautta pois. Vetolaitteen purkua sen verran, että kumin saa vaihdettua. Max puolen päivän homma.

Vaihdoin tänä kesänä vetolaitteet stefat, kun meni vesi öljyn sekaan. Sekin kävi helposti. Pari tuntia. Työ tekijäänsä opettaa.

• SD-20

Entäpä muut merkit. suomessa mm. YAnmarin edustaja sanoo, että heidän vetolaiteelleen, jossa on kaksi kumia ja kosteisanturi välissä, ei ole määritelty vaihtoväliä. Itselläni on vetolaite vuosimallia -85 ja alkaa jo vähän hirvittämään. ruotsissa vaihtavat kuulemma Yanmareihinkin 10 vuoden välein. Uskonko siis edelleen tätä "ei vaihtoväliä"-ohjetta vai alanko kiireesti vaihtamaan. Ja jos alan, uusitaanko se meren puoleinen vaiko molemmat. Onko kukaan vaihtanut?? Maahantuojan mukaan eivät ole koskaan myyneet yhtään kumia!!

• 25

Joku täällä mainitsi että vakuutusyhtiö / t vaatisivat vaihtamaan kumin 7-vuoden välein ja tekijän pitäisi olla valtuutettu huoltoliike.

Mistä tämä tieto on ?

Luulenpa että tämä on vain urbaanilegendaa.

Tosin olen kuullut että Volvo suosittaa vaihtamaan tuon kumin 7-vuoden välein. Tämänkään todenperäisyyttä en tiedä.

Itse irrotin kumin muutama vuosi takaperin ja tutkin sen, enkä havainnut murtumia, enkä kulumaa.

Kysyin Yanmarin maahantuojalta ja sain saman vastauksen kuin SD-20.
        Laitoin vanhan ja ehjän kumin takaisin turvallisin mielin.

Hyvin on vettä pitänyt, eikä ole tullut vuotohälyytyksiä kumien välistä.

• 11
        25 kirjoitti:

Joku täällä mainitsi että vakuutusyhtiö / t vaatisivat vaihtamaan kumin 7-vuoden välein ja tekijän pitäisi olla valtuutettu huoltoliike.

Mistä tämä tieto on ?

Luulenpa että tämä on vain urbaanilegendaa.

Tosin olen kuullut että Volvo suosittaa vaihtamaan tuon kumin 7-vuoden välein. Tämänkään todenperäisyyttä en tiedä.

Itse irrotin kumin muutama vuosi takaperin ja tutkin sen, enkä havainnut murtumia, enkä kulumaa.

Kysyin Yanmarin maahantuojalta ja sain saman vastauksen kuin SD-20.
        Laitoin vanhan ja ehjän kumin takaisin turvallisin mielin.

Hyvin on vettä pitänyt, eikä ole tullut vuotohälyytyksiä kumien välistä.

Kysyin itse tuota vakuutusyhtiöltä (Alandia) ja sain juuri sen vastauksen, että pitää vaihdattaa valtuutetussa huoltoliikkeessä. En valitettavasti enää löytänyt sitä sähköpostia, jotta olisin voinut copy-pasteta tänne.

• Anonyymi
        11 kirjoitti:

Kysyin itse tuota vakuutusyhtiöltä (Alandia) ja sain juuri sen vastauksen, että pitää vaihdattaa valtuutetussa huoltoliikkeessä. En valitettavasti enää löytänyt sitä sähköpostia, jotta olisin voinut copy-pasteta tänne.

Valmistajan suosituksen mukaan , yksikään vakuutusyhtiö ei voi vaatia muuta.

• tr
      • yli 7 v. kumi

Tää on hyvä, kiitos.

• Suomeksi

• VP 120S

Itse vaihdatin Espoossa tiivistesarjan ja virtaussuojan pari vuotta sitten Volvon 120S-vetolaitteeseen. Osasarja maksoi 220 e ja työtä paloi asentajalta laskun mukaan 6 h, yhteensä kaikkine tilpehööreineen aika tarkkaan 700 e luokkaa. Suurin osuus on työssä moottorin irroittaminen (ei tarvitse kokonaan poistaa), jotta se saadaan sen verran erilleen vetolaitteesta, että vetolaitteen kumisarjan pääsee vaihtamaan. Omassa veneessä tilaa oli hyvin ja letkuissa ja johdoissa riittävästi varaa, joten työ onnistui vaivatta. Siten venekohtaiset erot voivat olla aika isoja tuossa asennushomman osuudessa.

Virtaussuojan liimasin itse kiinni Sikaflexillä (muista karhentaa kumi että massa tarttuu). Vanha kumi oli 10 v vanha, mutta edelleen hyvässä kunnossa.

Asentajan mukaan uudet kumit eivät kestä yhtä hyvin, koska uudet määräykset ovat kieltäneet joitain kemikaaleja kumiseoksista, jotka pidentävät sen ikää.

• 6+20

Mistä hommasit kumit? Uudempaa hinnastoa kuin 2007 V-P:ltä ei ole hyllyssä, mutta silloin kumipalje on maksanut 311 euroa ja virtaussuoja 77 euroa.

• VP 20 S
        6+20 kirjoitti:

Mistä hommasit kumit? Uudempaa hinnastoa kuin 2007 V-P:ltä ei ole hyllyssä, mutta silloin kumipalje on maksanut 311 euroa ja virtaussuoja 77 euroa.

Osat tulivat asentaja kautta. En tiedä mistä oli hommannut. Todennäköisesti sai osat nettohintaan. Virtaussuojasta hinta kuulostaa kyllä kovalta, huomioiden, että tuo Bilteman osa on aivan samanlainen, eikä tämä osa ole mitenkään kriittinen, joten mahdollisesti heikompi laatukaan ei hirveästi haittaa.

• Anonyymi

Vain tollo vaihtaa tuon ja hassaa rahansa. Katsastaja katsoo läpi seulan ja koskaan ikinä ei ole venettä uponnut koko purjehduksen historiassa.

Ei siis kannata vaihtaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      2525
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      203
      1190
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1091
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      299
      923
    6. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      100
      896
    7. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66