Jouluhössötystä

Loman tarpeessa

Sitä helposti kuvittelee, että joulu perheen kanssa olisi sellaista ihanaa rauhoittumista ja hiljentymistä - vaan ei sinnepäinkään. Aaton alla äitimuorillamme alkaa aina hemmetinmoinen hössötys ja sössötys, että kaikkien pitäisi olla kokoajan siivoamassa ja valmistelemassa aattoa.

Totta kai ymmärrän, että jouluksi tehdään jouluruokia, ja yhdessä koristellaan kotia ja näin päin pois, mutta miksi siitä pitää tehdä sellainen päätön valmistelurulianssi? Siinä sitä sitten mennään koko perhe imurit, mopit ja rätit kädessä ympäri huushollia, että olisi sitten mukavaa ja siistiä.

Eikös se joulu tule joka tapauksessa, vaikka ei valmistelisi sitä hullun lailla vaan ihan vain istuisi rauhassa alas eikä stressaisi. Jo on muutenkin koko syksy stressattu tarpeeksi, niin eikö lomalla saisi sitten rentoutua?

42

1256

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • :) Jouluja

      Koittakaa perheessä oppia arvostamaan toisianne ja mielipiteitänne:) Sinä äitiäsi ja äiti sinua. Sujuu helpommin, jos molemmat vähän luistaisitte tahdostanne, eli auttaisit vapaaehtoisesti äitiäsi ja äitisi vähentäisi höösäystä.

    • uilili

      Jotkut tykkää "perinteistä". Äitis ehkä tykkää, että joulu ei tule ilman puunausta ja viimeisen päälle koristelua. Jos te lapset auttaisitte äitiänne, voisi tuo stressihösötyskin vähentyä/loppua äidiltänne. :)

      Varmaan äitinne on vaan niin stressaantunut ja siitä tuntuu, ettei ehdi tehdä kaikkea? Auttakaa, niin saatte nauttia rauhallisesta joulusta!

    • Yualle

      Samaan syssyyn voisi kysyä kuinka montaa mummoa vaivataan jouluvalmisteluilla.

      Ainakin tiedostusvälineiden mukaan nimittäin puolet Suomesta suuntaa joulunviettoon kodin ulkopuolelle. Minne siis?

      • toivoo vaari

        korvatunturille,pukki on poissa koko joulun,siellä on hiljaisuus.voi mietiskellä jeesuksen syntymä juhlaa.olla rauhassa ja antaa ajatusten pulpahdella.mielen rauhoittua,sitten voi palata hissun kissun ajellen kotia kohti.joulun rauhaa teille kaikille.toivoo vaari.


    • dark666ao

      joulu on lasten markkina juhla nykyään oikeasti yksi tylsimmistä päivistä vuodessa kun kaikki on kiinni ja kotona perhe piirissä,mutta toisaalta ihanaa hössötystä

    • Näkyilen

      Niih,hik olihan minullakin tänään hieman joulukiireitä.Hmm,viinakaupanjonossa.Hmm,muutenhan ei minulla olisi.Hmm,ketään kotona.Tällaisella.Hmm,yksinäisellä hellanmaan.Hik,homopojalla.

    • ampiainen90

      Meillä on hyvin samanlaista, äitini on nyt tämän koko lomaviikkonsa aikana vain siivoillut ja juossut kauppaliikkeistä toiseen. Stressasin jopa itse tänä aamuna huoneeni sotkuisuutta ja sen siivouksen aloittamista, mutta mitäs teinkään - päätinkin olla siivoamatta. :) Kyllä se huone on vielä pystyssä joulun jälkeenkin, itse asiassa vietän ihan mielelläni rauhallisen joulupäivän "sotkien", sitten voisin herätä jouluruokien tuoksuista ja vähän siistiä.

    • joulun rauhaa

      joulu on jeesuksen syntymä juhla,muuta ei tarvitse muistaa,muu hössötys on kauppojen keksimää,vouhkaamista.jouluun voi etukäteen ennakoida.ostetaan lipeäkala ennakkoon ja kinkku,sulamaan pari kolme päivää aiemmin ja kun on sula 10 tunniks uuniin tai kilo per tunti 115 astetta kello soimaan ja uunista pois.rauhoitutaan joulun viettoon,ja viedään lahjat kuka mihinkin,silloin ei tartte juosta ja vouhkata.vietetään laatu aikaa rauhassa,niin kauan kun on mentävä työhön,se on sitä joulun rauhaa.hyvää rauhallista joulua kaikille.

    • joulu hanurista

      Entäs kun vaaditaan (rva) , että pitää olla sitä tätä ja tuota : joulutähti, jouluvaloja, hajusintti (vain valkoinen käy) tiettyä tummaa suklaata, luomujotain, eettinentuota, kaikenmaailman sirsselsörsseleitä (jotka kuuluvat perinnejouluun vuodesta 2008 tms) joita saa vain yhdestä erikoisliikkeestä. Sitten kynttilät, kranssit sun muut koristeet. Ja arvatkaa kuka ajelee pitkin kaupunkia niitä hakemassa; ja näin jo lähes 20 vuotta. Arvatkaapa naiset, kiinnostaako joulu? Arvatkaa lähtisikö mieluusti jollekin laavulle korpeen tulehen tuijottajaksi koko viikoksi. Arvatkaa ??
      Sitten puhutaan hiljentymisestä, tunnelmasta ja rauhasta..... hahaha!!

    • sippura1960

      olet aivan okeilla jäljillä!ite olen 50-muori ja kaikki pyörii mökissämi,etta välillä pitää mennä huussiin karkuun.kun se joulupukki(jos ois`)ei pimeessä nää onko sitä laattiaa kiillotettu vai olisko olkia mihin kaatua känninsä pois.todella rauhallisia jouluja TOIVOISI muori hämeestä.

    • hyvää joulua

      hössötys tulee hössöttämällä.mutta joulu tulee hiljaisuudesta kiireettömyydestä.minä annan muiden ihmisten hössöttää,ja kauppiaiden antaa niille jotka haluaa hössöttää,antaa lisää vauhtia.meillä ei hössötetä,ostettiin kinkku jo menneenä viikkona.laitan uuniin ja kello soimaan kun on kypsä.siihen loppui hössötys.käytin auton huollossa se on meidän perheen yhteinen lahja,ensikesää varten jotta voi vetää vaunua,joulupukin maahan ja pukin pajalle.siinä se riemu repeää kun pukilta voi ostaa seuraavan joulun lahjat,jo kesällä.lahjat voi antaa heti kun korvatunturilta pääsee pois.joulun rauhaa,kaikille jeesuksen syntymäjuhlan,riemua.

    • Minun.

      Joulu tulee ja menee ilman hössötyksiä. Jouluni kuluu ulkoillessa säästä välittämättä ja lueskellessa kirjoja. En ostanut mitään perinteisiä ruokia enkä kenellekään lahjoja,joten joulu menee todella rennosti.

      • Hössöt yäks

        Nuo suursiivoojat voisivat pysyä joulun alusen oikeissa töissä eikä häslätä kotona.
        Se on ihan turha stressata itseään jollain suursiivouksella joulun alla. Ehkä se onkin sellaisten ihmisten juttu jotka haluavat tuntea itsensä korvaamattomiksi ja marttyyreiksi. Sitä voisi vaan olla rauhassa tai ainakin antaa ainakin muiden olla.


    • Christmas X

      Kyllähän se joulun alus on melkoista hässäkkää marketeissa ym, ei olla köyhiä
      eikä kipeitä ei tietoakaan matalasuhdanteesta viisas valmistelee joulua pikku-
      hiljaa hommaa tarvikkeet ja ruuat viikko pari ennen joulua niin voi ottaa rennom-
      min sitten H-hetkellä. Sitäpaitsi ei sitä kukaan jaksa syödä määräänsä enempää
      jouluna kun arkenakaan ja harkitsee mitä ostaa usein se on halvempaa sitten
      heti välipäivinä kun ale myynnit alkaa, ei muuta kun kinkkua huuleen ja rauhaa.

      • zxz.

        Se on yleisradio joka on menettänyt järkensä.. Joulumusiikkia tullu viikon jo, ja aikaisemminkin. Tälläviikolla ei enää muuta musiikkia ole tullut.. Takavuosina ennen aattoa tuli vain harvoja joulupiisejä.. Nykyään menee maku niihin jo ennen joulua. Tapaninpäivänä ei niitä enää tulekkaan, ei tullut ainakaan viimevuona.

        Kaikki nykyään etuajassa, ja sitten loppu ennen aikojaan...


    • tuore mamma

      Niinpä.

      Tänä vuonna en ole ottanut joulusta turhaa stressiä, koska ensimmäinen lapsemme on ihan pieni ja lapsen hoidossa riittää tekemistä. Kuitenkin jouluruoat halusin tehdä itse, mutta valmistin ne suurelta osin jo ajoissa pakkaseen. Joulusiivouksesta meillä meni ihan normi viikkosiivous viime viikolla, tänä iltana vain imuroin isoimmat roskat pois. Tosin ollaankin jouluaatto liikenteessä, joten aaton jälkeen tarvitsee vain itse kestää mahdollinen likaisuus kämpässä. :D

      Joulukuusi odottaisi tuolla koristelua, mutta ei oteta siitäkään stressiä. Ehtiihän sen koristella vaikka joulupäivänä. :)

      Tänä jouluna tämä mamma aikoo vain nauttia olostaan, touhuta lapsen kanssa ja ottaa ihan rennosti!

    • Reshepti:

      Pikhu hiprakhasha she jouluh ei streshaa lain! Tipetipet tapit!

      Anna lapshelle rentho jhoulu!

    • Paapppa

      Vihdoinkin rauhallinen Joulu .
      Jo vuorostaa lasten luokse ajelemme mamman kanssa valmiille .
      Täällä kaupunkikaksiossa kuulee kun enkelkellot helkkää .
      Lidlin kinkut ja laatikot ja lohet jo kertaalleen maisteltuna :)

    • Naapurin Jorma

      Mä lykkäsin kinkun uuniin ja otin lasin brandya. Kyllä se joulu sieltä tulee ilman ylenpalttista siivoustakin.

    • ...

      Eikös se joulu ole uskovaisten juhla? Eihän sitä ei uskovaiset vietä mitenkään.

      • Siivellinen

        Joulu on kaikken ihmisten juhla!
        Jumala lähetti Poikansa syntymään ihmiseksi, ihmisten pahuuden tähden.
        Nyt suuri Ilo: meidän ei tarvitse enää itse yrittää sovitella, sillä Hän sen teki kerta kaikkiaan! Voimme ottaa Jeesuksen elämäämme, pyytää Häntä omaksi Vapahtajaksemme, ja silloin Joulun Lahja aukeaa meille! Kun avaamme paketin, joka osoitettu meille Lahja on meidän!
        Siinä lukee sinunkin nimesi, kun katsot tarkemmin! JOULUN LAPSI ODOTTAA...


    • mamma 50v

      Imuroin juuri talon ja pesin lattiat. Katsoin samalla telkkaria.
      Ajattelin vielä illalla ehkä jos huvittaa, leipoa, tai sitten en.
      Tai katson telkkaria.
      Leipokoot lapset jos haluavat. Valmiit taikina-aihiot ovat pakastimessa.
      Ja glögiä on tarpeeksi.
      Ja joulukinkkua ei edes ole.

    • Tyttö20vuotta

      Aloittakaa esimerkiksi lahjojen ostaminen ajoissa. Ostakaa joulun ruuat pikkuhiljaa pienissä erissä. Siivotkaa pieni pläntti kerrallaan ja hyvissä ajoin.

      Ja nauttikaa, siivoaminen ja leipominenhan on hauskaa!

      • gfvbv

        no joha se kämppä ehtii jo sotkeutua jos siivoo ajoissa. ihan turhaa on kyl moinen ku ei se siistinä kauaa pysy kumminkaa.


    • Tonttu tomera

      Jouluna kuuluu kunnioittaa perinteitä. Meillä se menee niin, että vaimo kuuraa ammeenkin alusen (luulee ilmeisesti, että vietämme siellä runsaasti aikaa pyhinä). Joululounaalla vaimo nauttii liikaa suklaata ja minä virvokkeita. Ilta päättyy siihen, että vaimon joulustressi purkautuu itkupotkuraivareina joita minä katselen vierestä hölmistyneenä vierstä kolmen promillen humalassa. Lapset ovat sängyn alla piilossa.

      Hyvää ja stressitöntä joulu muillekin kanssaihmisille!

    • tälleen täällä

      Itse en pahemmin stressaa, normi viikko siivous, ei sen kummempaa. Tortut leivon, muut tulee valmiina, kinkkukin valmiiksi paistettuna. Kuusen laittoon ei kauaa mene, ja kun tiedän lahjat valmiiksi, niin helppo oli hakea. Meillä ei mitään ihmeellisemmin järjestellä joulua ja aina se on tullut. Lapset ovat pienestä pitäen tottuneet, että yksi tavara/nenää kohti, muut sukulaiset ostaa sitten lisää, jos ostavat.

      • zxz.

        Tossa onkin jo aikapaljon. Torttuja leivotaan, tuodaan kuusi, siivotaan. En leivo, en tuo kuusta,,en osta lahjoja, siivoan silloin kun siltä näyttää että pitää siivota.

        Alan pitämään joulusta yleensä vasta sitten kun se aatto on ohi. Muuten en siitä
        erikoisemmin nykyään pidä.


    • Näin nuorena voin toki sanoa että asenne on se. Eikö sitä joulua voi tehdä ilman stressiä? kyllä voi ku asennoituu ja jos ei muista niin muistuttaa itselleen.

    • joulu perinteet

      Sinä hössäät aikanasi samalla lailla kuin äitisi nyt ja teet jälkikasvusi hulluiksi:)

      Joulu on joulu ja perinteet ovat perinteitä. Kaiken lisäksi suurin osa perinteisistä jutuista opitaan sieltä lapsuudenkodista.

      Olen jo mummo ja täytyy sanoa että äitini opit isuvat lujasti, joskin osan niistä olen jo aikaa sitten heittänyt kankkulan kaivoon.

    • rento.

      Tekee sellaisen joulun kun itse haluaa. Hössöttävät eivät ole kivaa seuraa muulloinkaan. :D Ei siis hössötystä.

    • ???

      Imuroin juuri talon ja pesin lattiat?

      Imuroi talon....................missä sä Joulun vietät?

    • 1+8

      Liityn keskusteluun:-) Mulla kolmekymppisenä aikuisikäni eka sinkkujoulu kyseessä. Ostin mieleisiä jouluruokia valmiina, siivosin olkkarin ja nyt relaan. Huomenna mehevä krapula, lepoa, hiljentymistä, mässäilyä, rauhallista ulkoilua, joulukirkko illalla. Voi kun on ihanaa. Kuin olisin odottanut tätä jo vuosia. Hyvää joulua kaikille ja muistakaa, että ankeita jouluperinteitä voi muuttaa parempaan suuntaan vuosi vuodelta.

    • Kummasti se stressi on helpottanut, kun on tajunnut et ei ole pakko siivota joka nurkkaa, leipoa, tehä kaikkia seitsemää sorttia ruokaa itse. ja ostaa ne lahjat ajoissa.

      leppoisaa joulua kaikille

    • jk

      lomallasaa rentoutua

    • tässä ratkaisu....

      ...KIELLETÄÄN JOULU LAILLA, SE JOKA EDES MAINITSEE "JOULU" SANAN SAA VÄLITTÖMÄSTI KUOLEMANTUOMION (mieluiten "headshot"..). TUOMIO PITÄISI SALLIA TEHTÄVÄKSI MYÖS KANSALAISVELVOLLISUUTENA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1111111111

    • Tonttu Tomera

      Kaikki ei tykkää viettää joulua paskan ja sekasotkun keskellä.

      Juhlaksi joulun tekee se, että sitä valmistellaan.

      Jouluna hoidetaan ihmissuhteita. Varsinkin sukulaisten, naapurien jne kanssa vaihtelemalla lahjoja.

      Hanki palevelusväkeä, jos haluat lomailla. Ei se kinkku itestään kaupastakaan kotiin kävele.

      • Siivellinen

        Kohtuuden kun pidät tässäkin, niin hyvä tulee!
        Joulun tekee Jouluksi se, että se, jota juhlimme on myös itse mukana!


    • Kylmät kädet

      Väärä asenne!

      Loma on sitä, että laiskottelet menemään esim. pari viikkoa. Sitä voi tehdä ympäri vuoden. Joulu taas on antamisen iloa.

    • joulufiilistelijä

      Aika lopetttaa hösääminen ja rauhoittua. Joulurauhaa. :) Mun mielestä näissä sanoissa on joulun ajatus. Että muistaa heitä jotka vielä on, ja niitä jotka on jo poissa. Yrittää nauttia hetkestä.

      http://www.youtube.com/watch?v=66_KbY5d9Y0

      • aatostenkulta

        Just näin. Rauhaa, joulurauhaa. :)


    • keskitalven juhlija

      Koko vuoden muistan läheisiäni joten tämä ei poikkea muista päivistä mitenkään siinä suhteessa. Jeesuksesta en ole pätkääkään kiinnostunut ja joulun merkityksen olenkin hakenut sen historiallisesta taustasta. Vietän siis muinaista keskitalven juhlaa. Jouluruokia syön perheeni tapojen vuoksi, muuten voisin syödä vaikka kesäkeittoa. Ottakaa ihmiset rauhallisesti ja etsikää näistä pyhistä itsellenne sopiva merkitys jos markkinahumu tulee korvistakin pihalle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      11
      1885
    2. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      30
      1640
    3. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      77
      1565
    4. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      151
      1422
    5. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      310
      1368
    6. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      121
      1192
    7. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      5
      1119
    8. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      1009
    9. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      42
      997
    10. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      238
      894
    Aihe