Fiskarsin kaksihaarainen kinkkuhaarukka.

Yleensä minä käytän sitä ison Lohen käsittelyyn.
Mutta vinkkinä sukankutojille, joilla on vain sukkapuikkoja.
Panin sillä Hirvipaistia n.50 tökkäystä, vaan kertaakaan en läpi asti.
Mutta kaikki panin pystysuoraan.
Hieroin suolaa ja pippuria ja Katajanmarjarouhetta, sitten hunnutin sen Rosmariinilla ja
Timjamiinilla, laitoin päälle vielä 450 gr. ihqu läskistä Sianviipaletta.
Tunti sitten oli paisti sisältä 62C.
Se sai sitten levätä keittiön tiskipöydällä puolituntia alumiinifolion alla.
Napsaisin pinnalta rapean possunkylkiviipaleen ja sen jälkeen viilsin itse Hirvestä viipaleen.
Olen taas aikasti sanaton. Jessus! että minä olen hyvä!
Reiistä valunut Possunrasva teki Hirvenlihasta taivaallisen mehukasta.
Tätä saa kopioida ihan vapaasti. :)
H.

20

424

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • henrjii

Nuori peltohirvi maistuu ihan naudalta. Meinaan jos ei ole sitä hirviötä, niin lehmäkin käy ihan hirvestä.
      Sluurppppb

• henrjii

Ja jos ei ole kaksihaaraista, niin yksi haarainenkin käy, tai jos ei ole sitäkään, niin sukkapuikolla sitten.
      Läski jos puuttuu, niin ruskista hirviö pannulla, voilla, ja sitten uuniin.
      Mausteet voi laittaa voihin, pötköksi ja pakastimeen, siitä sitten nappeja kypsän paistin päälle, ja hoito folion alle.
      slurbsita

• "henrjii"

Puikkojen pitää sit olla paksuja.
        H.

• henrjii
        hunksz kirjoitti:

"henrjii"

Puikkojen pitää sit olla paksuja.
        H.

Pisto ja pyöräytys, (pikku pippelisten puheita)

• Jeps, kopioin tuotapikaa reseptisi vastaisen varalle. Tuli nimittäin tarkistettua pari päivää sitten pakastearkun syvimmät salat ja sieltäpä löytyikin useampi hirvipaisti - niitähän aina yrittää säästää muka arvokkaampaan tarpeeseen, harvoin kun saa.

Pieni köntti uhrataan joulun karjalanpaistin sekaan, mutta jos vaikka keväämmällä kokeilisin tuota reseptiäsi niihin suurempiin paisteihin. Kiva kun on eri reseptejä niin niistä voi sitten kätevästi soveltaa kun hirvipaistin aika koittaa. Valkosipulia varmaan tyrkkäjän sinne paistin uumeniin lisäksi.

Kiitos kaunis, ja makoisia jouluja!

• Ja minä kun luulin, että sieltä Fiskarsista löytyisi se kinkkuhaarukka... :(
      Ihan elävänä...

• tonttu*

Kastikkeen kaihoisessa kaipuussa, kuolaa kuivaillen.

• karjaton

Noin sadan reijan hirvenpaisti = parempi kuin sikakinkku!

• .

Sinulla oli hyvä tuuri. Hirvesi sattui olemaan jalo yksilö joka kesti moisen tuunamisen.

Tanskassa kerran maistoin hirvenlihaa jonka väittivät olevan suoraan puistosta, vartaaseen lävistetty, pelkästään omalla mehulla valeltu ja pikapikaa, hetken levättyään lautaselleni tuotu täydellinen eläin. :)

Mä toivoin joululahjaksi Fiskarsin sekatöörin, jotta saan jättää Fiskarsin sakset kevyempään työhön.

• "."

Riistaa voi syödä kahdella tavalla.
        Luonnossa ja kotona.
        Luonnossa loimutetaan Lohet, nuotiolla käristetään muut eläimet, riista on aina luonnossa parasta.
        Mutta kotioloissa, ruokapöydän äärellä sitä tunnetta ei voi saavuttaa, joten silloin haetaan riistalta muuta tunnelmaa.
        Ero ideassa on vähän samanlainen kuin kilpa-ajajalla.
        Radalla on rassi vaimon kauhistus, mutta arkiauto sitten naapurivaimon kateudenaihe.
        H.

• Tosinainen*

Kiitos, kyllä maistuu hyvältä, mukavaa vaihtelua kinkulle. Laitatko lisäksi, perunaa tms. Entäs jälkiruoka, joku jouluinen juoma? Jouluolutta... voi, kun olisi pian aatto, ja pääsisi pukin syliin, en jaksa odottaa.

• Valheenpaljastin

Tosinainen taitaa olla oikee rebelli ja superviitonen? Pukki perheensä luona joulunvietossa, mutta rääppeet luvassa?

• Tosinainen*
        Valheenpaljastin kirjoitti:

Tosinainen taitaa olla oikee rebelli ja superviitonen? Pukki perheensä luona joulunvietossa, mutta rääppeet luvassa?

Valheenpaljastin, mulla on sama mies ollut jo yli kaksikymmentä vuotta, mutta silti toivon joulupukkia, siellä olen nuorekas. Ihanaa, kun sää parani, ja menemme suvun kesken viettämään joulua. Mukavaa ja rauhallista joulua jokaiselle.

• Kastike Hirvelle
      4 Annosta
      Muistakaa kunnioittaa metsän haltiaa luomulla ja kotimaisuudella.
      Eikä sitten korvikkeita, kevyt sitä ja kevyt tätä, Magrariini...Yäk!

Iso klöntti aitoa Voita
      Kolme kukkuraruokalusikallista Vehnäjauhoja.
      6 Katajanmarjaa
      4 isoa Maustepippuria
      Kahvilusikallinen Merisuolaa
      1 oksa Rosmariinia
      1 Oksa Timjamia
      1 Oksa Korianteria
      4 dl. Aitoa Kermaa
      0,5 l. Raikasta vettä
      0,5 l. Hyvää Punaviiniä

Minulla on Tee-verkkopallo, avattava pallo, toimii siivilänä.
      Suljettu sideharsonyyttikin on hyvä, kunhan harso on pesty lakanoiden kanssa, uusi harso antaa makua. Huom! Ei sitten huuhtelu- tai muita hajuaineita.

Murskaa Huhmareessa Suola ja Katajanmarjat
      Laita murske ja Pippurit siiviläpalloon ja sulje pallo.

Laita vesi kattilaan, maustepallo ja oksat. Anna poreilla hiljalleen puolisen tuntia..3 varttia.
      Kuitenkin niin että vesi selvästi vähän kiehuu.
      Kattila pois liedeltä, ota mausteet pois ja lisää Punaviini.
      Mausteet eivät ole mukavia pureskeltavia, vahvan makunsa vuoksi.

Ruskista jauhot Voissa aikasti tummiksi mutta ei Läskisoosintummiksi, eli ei polteta jauhoja.
      Voita pitää olla niin paljon että pannulla ei ole kuivia kokkareita vaan notkeaa tavaraa.

Ala ohentaa Voijauhoja Kermalla.
      Jatka mausteliemellä, koko ajan sekoittaen ettei tule paakkuja.

Anna pannun poreilla kunnes soossi on mukavan paksua, ja liika neste haihtunut.
      Missään nimessä se ei saa olla löysää yhtään!
      Parasta se on silloin kun se juuri ja juuri valuu kastikekauhasta.
      Liika paksuus korjataan vain ja ainoastaan Punaviinillä.

Ja kastiketta lihan päälle varovasti, sen tarkoitus ei ole peittää Hirvenlihan makua vaan tukea sitä.

Eli, aikasti perinteinen on kastikkeeni.
      Minä teen sen aina vähän "miehenkorvan"- kuulolta, kaikissa vaiheissa maistellen.
      Tuo on hyvä ohje, koska maistelemalla huomaa hyvin milloin mikin ainesosa on luovuttanut omanmaunmukaisesti makuaan.
      Naiset, pyytäkää miestä kerrankin kaveriksenne, tositoimiin. :)
      Ettei Hirvipastiateriastakaan tule perinteisen pliisua makkarasoosia.
      Ja miehethän tietävät että ainoa snapsi on Hirvelle jääkylmä Beefeater Gin.
      HUNKSZ

• Tiedoksi hunksille että molemmat kopioitu aaneloselle, minkä ystävällisesti tulen luovuttamaan Miehelle, minkä jälkeen minun ilmiselvästikään ei tarvitse hirvipaistiin koskea muuta kuin syömäaikeissa.

Vanhastaan tiedän että hällä on ainakin viisi reseptiä joita vilkuilee - ja tekee sitten oman mielensä mukaan. Ehkä pääsiäisenä? Hirvipaistin teko tosiaan on miesten työtä... kiitän ja niiata niksautan: Tack tack.

• Anopilleni ja apelle

ni oli tulla aina jouluaattoisin avioero yli 5-kymppisen yhteisen taipaleen jälkeenkin, kun anoppi halusi opettaa apen kinkkukastikkeeseensa lisäämälleen omenasoseelle.
      Appi yli kaiken inhosi hyvän kastikkeen pilaamista mokomalla mössöllä.
      Nämä ovat vakavia paikkoja, nämä jouluaatot!
      Iloista aaton aattoa! toivottelee Satu*.

• "Anopilleni ja apelle"

Kirjoittelehan, vastaeronneena heti, riskitilanteessa Uudenvuoden jälkeen.
        Muuten miten sit sattuukin!
        Minä en ole oikein innostunut mitään toivottelemaan. :)
        H.

• Kympin pullo

Onko punaviinit ostettu ?

Haluutteko tietää testivoittajan nimen eli viinimerkin /maan.

• Tuota...kunhan jumalat ja ylläpidot suovat on kotisivullanin paistista ihan kuvakin.
      H.

• saimaantaka*

Huh, ajattelinkin että tämänhetkinen kuva ei suuremmin makuhermoihin vaikuta, mitä sitten esittäneekin, ainakaan tästä pienestä versiosta ei selviä? Ootellaan siis... paistikuvaa tarkoitan.

Joku puhui jo punaviinistäkin. Meillä on vakimerkki reilusti alle kympin, taitaa olla yhden keisarin nimi, vai mikälie. Hintansa väärti kuitenkin, sopinee. Toki aina uudet vinkin on tervetulleita.

Pitää kai tuo hunkszin kastikekin kopsata samaan aaneloseen paistiohjeen kanssa, kun senkin armollisesti käyttöömme antoi - ja äkkipäätä näyttää että maistuvaista on. Vaan kokeilut jää myöhemmälle.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi

Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit
      Maailman menoa
      89
      6082
    2. KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!

STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
      Maailman menoa
      347
      5500
    3. Huono päivä

Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja
      Ikävä
      22
      2747
    4. Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?

On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei
      Maailman menoa
      52
      2629
    5. Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta

Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852
      Maailman menoa
      103
      1995
    6. Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti

Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT
      Maailman menoa
      107
      1738
    7. Onko kaivattusi

liian vetovoimainen seksuaalisesti?
      Ikävä
      114
      1601
    8. Puolen vuoden koeaika

Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro
      Ikävä
      18
      1573
    9. seurakunnan talouspäällikön valinta meni perseelleen

Nyt on ihan pakko kyseenalaistaa tuo Kemijärven seurakunnan päätös talouspäälliköstä. Valitulla ei ole talouspuolen osaa
      Kemijärvi
      124
      1484
    10. Olen ihmetellyt yhtä asiaa

Eli miksi naiset ovat niin pelokkaan tai vaitonaisen oloisia minun seurassani. Se sai minut ajattelemaan, että olen epäm
      Ikävä
      135
      1443
    Aihe