Älkääs nyt vallan tuomitko tuota alkoholia jouluna(kaan). Itse käytän alkoholia silloin tällöin ja minulle alkoholi on kuulunut joka jouluun. Punaviiniä nautin hiukan jouluruoalla ja niin käyttää vaimonikin. Joulusaunan jälkeen maistuu olut. Illalla siinä lasten peuhatessa lahjojensa kanssa lasissa saattaa olla konjakkiakin. Lapseni saavat ehken sen parhaan kuvan, miten alkoholin kanssa voi käyttäytyä: hillitysti siitä nauttien.
Aikaa kun kuluu, saatan maistattaa sitten lapsillani valvonnassani tuota alkoholia, mutta siis valvotussa tilanteessa. Parempi sekin, kuin kirkas pullo ominpäin kaveriporukassa kaupungilla.
Mielestäni alkoholia saa halutessaan kukin nauttia ja hyvät mallit nuoret saavat kotoaan. Turha alkoholia on kokonaan kieltää. Seuraukset voivat sitten olla aivan päinvastaiset.
Alkoholi ja joulu
118
4024
Vastaukset
- Kemia
Jaaha? Hyvä malli? Itse kokenut nuorena nuo juhla aikojen koton kokeilut ja "sivistyneesti" ottamisen. Eiköhän se alkoholistin ura siitä lähtenykki. Aivot sai ne ensi kipinät. Joulut nykyään menee kyllä hyvin ilmanki ja on Oikea Joulu kemian tilalta. T. 40vuotias raitis Joulun viettäjä.
- Fysiikka
Taisi olla liian kuivat sytykkeet, kun kipinästä läksi roihu liikkeelle. Tulta pitää vartioida.
Vrt. Tuli hyvä renki, mutta huono isäntä. - outo juttu tämä ?
Minua on askarruttanut se kun ei minulla juominen mene lainkaan päähän. Olen yhtä lailla selvänä jos juon tai en. ja minä siis voin juoda joka päivä hyvinkin 0,5 litraa 40% vodkaa tai jotain Sisu-viinaa, eikä se mitään krapulaa aihuta tai muutakaan pahaa oloa.
- Kohtuus kaikessa
Fysiikka kirjoitti:
Taisi olla liian kuivat sytykkeet, kun kipinästä läksi roihu liikkeelle. Tulta pitää vartioida.
Vrt. Tuli hyvä renki, mutta huono isäntä.Täysraittius on todellisuudessa yhtä haitallista terveydelle kuin alkoholismikin. :(
- EX-JUOPPO
outo juttu tämä ? kirjoitti:
Minua on askarruttanut se kun ei minulla juominen mene lainkaan päähän. Olen yhtä lailla selvänä jos juon tai en. ja minä siis voin juoda joka päivä hyvinkin 0,5 litraa 40% vodkaa tai jotain Sisu-viinaa, eikä se mitään krapulaa aihuta tai muutakaan pahaa oloa.
JUO 7 PULLOA MINTTUKOSSUA RAAKANA,NI EIKÖHÄN JOTAIN TAPAHDU.
- sgdsg
Kohtuus kaikessa kirjoitti:
Täysraittius on todellisuudessa yhtä haitallista terveydelle kuin alkoholismikin. :(
No niinpä.. ilman viinaa jää kaikki ravinto aivoilta pois? Meinaan juoppojen suusta tulee kyllä semmosta filosofointia että Platonin rintapatsaat pamahtaa.
Mutta hyvin ne juopotkin pärjää
http://palkkavertailu.com/palkka/alkoholisti - fcjhkl
Täysraittius on todellisuudessa yhtä haitallista terveydelle kuin alkoholismikin. :(
:D alkoholismi on haitallisempaa kuin raittius, vaikka jotkin epäonnistuneet tutkimukset jotka suoritettu virheellisesti, muuta väittäisivät.
- dftghujkl
olet jo alkoholisti. elimistöllesi epänormaali tila on silloin kun promillet nollassa tai lähelle, normi on kun on 1-1,5 promillea.
- Pecoulia juomaan
Kokeilepa juoda Pecoul'ia eli tummaa rommia - 1-2pll päivässä - ja katso, että koska tulee kiintiö vastaan. Takaan että tulee ja nopeasti.
- väärinkäyttäjäkö
hukkaanhan sulla viinat mene sitten jos ei tunnu missään vai oletko ostanut pimeästä vesipullon
- väärinkäyttäjltä
väärinkäyttäjäkö kirjoitti:
hukkaanhan sulla viinat mene sitten jos ei tunnu missään vai oletko ostanut pimeästä vesipullon
tämä oli tarkoitettu tälle "outo juttu"
- tyttötonttu30
fcjhkl kirjoitti:
:D alkoholismi on haitallisempaa kuin raittius, vaikka jotkin epäonnistuneet tutkimukset jotka suoritettu virheellisesti, muuta väittäisivät.
Itse olen ollut raitis 4 vuotta...
paras päätös ikinä! Kyllä ihmisen pitää osata nauttia elämästä ja mennä ilman alkoholia tai huumausaineita, jos ei elämää ilman sitä kestä niin huonosti on asiat.
Kyllä aikuisella ihmisellä pitää olla muitakin harrastuksia kun viinan litkiminen, siksi en suomesta itselleni miestä haluaiskaan kaikki ovat olleet jotain ihme viikonloppualkoholisteja.:/ Hyvä ihminen pilaa itseensä niin!
Kyllä alkoholia ehtii nauttii muinaki päivinä kun just jouluna, mikä on pyhäpäivä ja siinä nimenomaan pyhitetään jeesuksen syntymää ja yhdessäoloa ym ei mitään maistamista ja itsensä mukavaksi juomista.
Mulla on hiukan jääneet traumat tuosta jouluna juomisesta kun isäpuoli kittas itteensä kumoon jokajoulu,ennen sitä vähän pieksi mutsia ja riehui.
Kymmenen vuotta jatkui sitä.. Aikaa on kulut paljon noista asioista, mutta aina ne joskus muistuu mieleen....
Mutta joo Alkoholiton elämä sopii mulle ja tuntuu mahtavalle, sillo kuin muut heräilee vasta ja potee rapulaa mä olen käynyt jo urheilemassa ja tehnyt vaikka mitä muua fiksumpaa. mut jokainen elää oman elämänsä kuten parhaaksi näkee! - Kohtuus kaikessa
sgdsg kirjoitti:
No niinpä.. ilman viinaa jää kaikki ravinto aivoilta pois? Meinaan juoppojen suusta tulee kyllä semmosta filosofointia että Platonin rintapatsaat pamahtaa.
Mutta hyvin ne juopotkin pärjää
http://palkkavertailu.com/palkka/alkoholistiNäin on. Rapa juoppo on yhtä säälittävä kuin täysin raitiskin.
- Kohtuus / nautinto
Miinuksista huolimatta tässä kommentissa asuu tiedon jyvä. Oikein ja kohtuudella käytettynä alkoholi ei ole terveysriski. Päinvastoin; sen parempaa lääkettä vaikka rauhoittumiseksi illalla ei olekaan kuin hömpsy / ruokalusikallinen / lääkemitallinen konjakkia. Muita lääkkeitä ei tarvita.
Ainut ongelma asiassa on, että immeiset ovat niin ... , että vain harva tietää ja käsittää, mitä on kohtuus. - Harmaa aivosolu
tyttötonttu30 kirjoitti:
paras päätös ikinä! Kyllä ihmisen pitää osata nauttia elämästä ja mennä ilman alkoholia tai huumausaineita, jos ei elämää ilman sitä kestä niin huonosti on asiat.
Kyllä aikuisella ihmisellä pitää olla muitakin harrastuksia kun viinan litkiminen, siksi en suomesta itselleni miestä haluaiskaan kaikki ovat olleet jotain ihme viikonloppualkoholisteja.:/ Hyvä ihminen pilaa itseensä niin!
Kyllä alkoholia ehtii nauttii muinaki päivinä kun just jouluna, mikä on pyhäpäivä ja siinä nimenomaan pyhitetään jeesuksen syntymää ja yhdessäoloa ym ei mitään maistamista ja itsensä mukavaksi juomista.
Mulla on hiukan jääneet traumat tuosta jouluna juomisesta kun isäpuoli kittas itteensä kumoon jokajoulu,ennen sitä vähän pieksi mutsia ja riehui.
Kymmenen vuotta jatkui sitä.. Aikaa on kulut paljon noista asioista, mutta aina ne joskus muistuu mieleen....
Mutta joo Alkoholiton elämä sopii mulle ja tuntuu mahtavalle, sillo kuin muut heräilee vasta ja potee rapulaa mä olen käynyt jo urheilemassa ja tehnyt vaikka mitä muua fiksumpaa. mut jokainen elää oman elämänsä kuten parhaaksi näkee!Nii-in, mutku se juttu on siinä, että ne ei "näe". Kukaan ei 'valitsisi' alkoholistin tietä, jos näkisi alkaessaan sen päivän, kun ura on ohi, aivot pellolla ja elämä pysäkillä; päässä ei tapahdu yhtään mitään, mutta sairauden nimi ei ole Alzheimer.
- Tie deekikselle
Toiset kestävät alkoholia paremmin kuin toiset johtuen fysiikasta. Ja kun on 'harjoitellut' tarpeeksi, niin toleranssi kasvaa; tarvitset enemmän ja enemmän humalatilan saavuttamiseen. Tunnen tyyppejä, jotka eivät myöskään sairasta krapulaa kosteitten juhlien jälkeen, mutta he eivät juo joka päivä, vain juhliessaan.
- testiryhmät
Näin on. Rapa juoppo on yhtä säälittävä kuin täysin raitiskin.
Joulu juomista jaloin on jaloviina jota on testannut Pyllykirjan testiryhmä http://www.pyllykirja.fi/
- todella outoa
Nimimerkille "outo juttu tämä ?" Joo on todellakin outoa, kysypä lähipiiriltäsi onko tosiaan noin, ettei se alkoholi mene päähän ? Kysy oletko todella niin mukava kuin kuvittelet. Mieti pikkuisen, jos joka päivä juot tuon verran, etkö todellakaan ole alkoholisti, alkoholistille ei krapulaa tule, mutta ei mene enää kauaa kun et viinaa paljoa tartte kun olet jo päissään, ensin kasvaa toleranssi ja sitten se tipahtaa, sitten ei mene enää kyllä hyvinkään.
- ristiiinistuminen
tyttötonttu30 kirjoitti:
Mutta joo Alkoholiton elämä sopii mulle ja tuntuu mahtavalle, sillo kuin muut heräilee vasta ja potee rapulaa mä olen käynyt jo urheilemassa ja tehnyt vaikka mitä muua fiksumpaa. mut jokainen elää oman elämänsä kuten parhaaksi näkee!Kyllä raittius on kultainentie mitä maa päällään kantaa. Olen ollut vuoden dokaamatta ja olen ollut myös vuoden vähissä kavereissa.
Terveisin neiti21
ps. tässä iässä jää yksin jos kossu ei maistu.
- Taavetti.
Nuorena vedettiin lärvit vaikka mutsi ja faija ei vetänyt,sit ku oma muksu synty niin dokaaminen loppu jouluksi ja röökiikään ei poltettu sisällä eli jos ei ole mitään väliä voi vetää lärvit ja päinvastoin,hauskaa joulua röyh,nyt on kaikki sukulaiset täysi-ikäsiä mut ei kukaan lätränny siitä huolimatta.Vanhuus?
- Kännikulttuuria
"Ilo ilman viinaa on teeskentelyä." Asenteesi kuulostaa em. ajatukseen nojaavalta. Omasta mielestäni sen ovat keksineet ne kännääjät, jotka eivät keksi ilonaiheita ilman viinaa = mielikuvitus on köyhä. - Oletko koskaan miettinyt, miksi "vedät lärvit" ? Missä piilee jutun ns. hauskuus ? Siinäkö, että et muista mitään ja olet syyntakeettomassa tilassa ? Mikä örveltämisessä on hauskaa, miksi se on mukavaa ?
Yleensä iän karttuessa immeisistä tulee / kasvaa / kehittyy ... viisaampia. Ehkä siinä piilee se oikea syy, miksi monikaan ei enää "läträä": "viina on viisasten juoma", eikä se tarkoita sitä, että jos luulee olevansa viisas, voi vetää sitä kaksin käsin kurkusta alas.
- asgds
Vähän älytön viesti, kuka on kieltämässä alkoholia? Ja miten tämä päässyt etusivulle? Pohjois-Karjala alueella..
Onkos joku vähän juopunut käynyt kirjoittelee :))): - konkjakki
Nää on hyviä. Voin lähes kuulla räheän juopon äänen tuota lukiessa..
"KUKIN NAUTTIa.. NUORILLE HYVÄÄ MALLIA" - olutmies.
Asiallinen viesti ja näinhän se juuri on. Kotona kannattaa opettaa hyvät juomatavat jos lapsi täysi-ikäisenä haluaa käyttää alkoholia.
Lukekaa nyt nopeasti tämä hieno aloitus, ennen kuin räitis tai tåuni tulevat putsaamaan sen pois. - joo joo jooo...
Joo... Joku haistelee bensaa joku haistelee viiniä. Alkoholit on mielestäni ihan samaa eri etiketeissä ja pullossa. "Hieno" kallis konjakki maistuu yhtä hirveälle onko se hienossa kristalli pullossa vai teollisuus hallin nurkassa valkoisessa kanisterissa useamman vuoden "kypsynyt".
Se mitä moni konjakissa tai vastaavassa liuottimessa maistelee on se mielikuva ja tunne, joka on luotu omassa päässä. Sillä on iso symbolinen merkitys ja tunne kun siemailee "hienoa" konjakkia joka on "kypsynyt" "tammisessa tynnyrissä" useamman vuoden, sitten se on jotain helv*tin hienoa litkua jonka arvo on kasvatettu omassa päässä kaikilla mielikuvilla. Sillä syyllä pullosta maksetaan maltaita. Tämän hienon savun aromikkaan, hellän pehmeän ja merenpihkaisen värinsä ansiosta tämä on jotain tavoittelemisen arvoista. Todellisuudessa tästä hienosta konjakista saat lähes samanlaisen päihtyneen olon, kuin syötynä punakärpässientä. Paremmalla todennäköisyydellä selviät vain hengissä kun otat jouluna punakärpässientä, johon ei vielä tietävästi ole kuollut kukaan.
Alkoholi = minun elämän eliksiiri.- tina.p
no ei siis niin todellakaan, minulle ei tarvitse kertoa mikä on kallis konjakki... kyllä sen maun pehmeydestä erotan. Kaikki fanaattisuus, myös varsinkin entisten alkoholistien alkoholivastaisuus, joidenksi islami-uskonto tai muu uskonto, urheilu, laihuttaminen, mikä tahansa muiden moralisointi on JÄRKYTTÄVÄÄ JA ALENTAVAA, järkevä ja asiallinen keskustelu on paikallaan.
- ...............
Kyllä juoppo aina syyn keksii dokaamiselle.
- tina.p
asetutko muiden yläpuolelle ylemmyydessäsi?
- joulupukki63
luulis että jaksais olla ees joulun ettei tarviis olla alkoholia,se on huume ja se on sen merkki että on koukussa ettei osaa olla ilman,itse kyllä pidän ettei jouluna ota tipan tippaa,ei ole ongelmaa,tunnen henkilön josta tuli juoppo kun maatilan töissä tarjottiin konjakit ruuan päälle,pääsi makuun joi kaikki omaisuutensa,ja kuoli viinan aiheuttamaan sairauteen.MIKSI naiset aina rakastuvat renttuihin????Meitä kunnon miehiä ei arvosteta,
- Minä arvostan!!
Minulla on ihana mies, joka ei viinan kanssa läträä. Ei juo sen enempää viiniä kuin mitään muutakaan.
Itsekin olen lähes absolutisti (saatan joskus juhlissa ottaa onnittelumaljan kuten miehenikin) ja arvostan totisesti miestä, joka on raitis. Niin monta "vitsiä" mieheni on kuullut vaimon tossun alla olemisesta...
Lapset ovat nuoruudessaan jotain juoneet kavereidensa kanssa, mutta nykyään hekään eivät paljoa juo alkoholia.
- selevä joulu
ei helevetti en oo ikinä kuullu notta jouluna ollahan kännis en tiärä mistä seki perinne on tullu mutta perinne on aina ollu notta joulu ollahan selevin päin ei joulu oo mikää ryyppyjuhula kummallisesti jouluna otetahan huastahan eniten lapsia vain sen takia että iskä ja äiti saa pitää hauskaa
- varatuomari k.
olet surkea tapaus
- nuranura
meillä on aina ryypätty tukkaputkella usein, eikä ole paljon lasten edessä säästelty. silti juon itse sivistyneesti ja harvoin. :) ehkä noi urpot on opettanut, etten halua olla kuin ne!
- kyllähän ne monet...
En toki kyseenalaista, mutta "sivistyneesti ja harvoin" on usein melko monikäsitteistä ja suhteellista...
- nuranura
kyllähän ne monet... kirjoitti:
En toki kyseenalaista, mutta "sivistyneesti ja harvoin" on usein melko monikäsitteistä ja suhteellista...
toki se on suhteellista miten kukakin sen käsittää. itse juon 1-2 kertaa vuodessa, max 3 juomaa (siideri, kirsikkaolut).. en käy baareissa lainkaan, juon vain hyvien ystävien kanssa koti-oloissa rauhallisissa illan-istujaisissa.
- Jep,jep.
Sehän on mahtava esimerkki,kun vanhemmat luovat myönteisen kuvan alkoholin käytöstä lapsilleen ja aloittaja ihan "valvotuissa" olosuhteissa aikoo juottaa tulevaisuudessa alkoholia lapsilleen,just joo.Viisas vanhempi näyttää omalla esimerkillään,ettei tarvita alkoholia juhlapyhinä eikä merkkipäivinä ja hauskaa yhdessä oloa voi olla ilman alkoholia. Ja jos välttämättä haluaa ruoan kanssa nauttia viiniä(vaikka hampaille paras juoma on vesi)niin sitä löytyy täysin alkoholitonta. Lapsi saa eväät elämälleen kotoa omilta vanhemmiltaan ja jos siellä suhtaudutaan positiivisella asenteella alkoholin käyttöön,niin tottakai lapsikin oppii,että juhlapäivinä,merkkipäivinä ja lopuksi joka päivä on kännipäivä. Kyllä isällä ja äidillä pitäisi omassa päässä hälytyskellojen alkaa kilkattamaan,jos ei pysty edes oman perheen parissa rentoutumaan ilman alkoholia ja olemaan selvinpäin. Juoppo kyllä keksii aina syyn juomiselleen.
- meidän perhe :)
Minä ryyppäsin ekan kerran kotona ja sainkin juomat vanhemmiltani. En ole nuorena koskaan ollut "vangittu". Säännöt ovat olleet sääntöjä: selvät kotiintulo ajat sekä iloittaminen siitä missä mennään. Vastineeksi olen saanut pyöriä ja häärätä ja ehkä jopa hieman ryypätä. Minä en ole laiminlyönyt vanhempien asetettuja sääntöjä eivätkä vanhemmat ole laiminlyöneet minua.
Lopputulos on se, että juon todella harvoin (viimeisestä kerrasta on päälle vuosi). Äitini ei ole koskaan juonut minun nähden, itse asiassa hän juokin noin kerran kahteen vuoteen. Isä juo kerran kerran puolen vuoteen.
Kiitos, etteivät minun vanhemmat olleen ankaria vaan muistivat minun lapsuudessaan oman lapsuuden. Meidän perheessä tämä on toiminut!
- lasiton lapsuus
Jouluna ja juhlapyhinä voi opettaa lapsille, ettei tarvita alkoholia hauskanpitoa. En ymmärrä mitä vanhemmuuden naivismia on näkemys siitä, että "lapset oppivat valvotusti" käyttämään alkoholia "mallioppimalla". Voi paskat - känniset vanhemmat ovat vastenmielisiä, ja varsinkin mitä pienempiä lapset ovat, sitä enemmän hämmennystä aiheuttaa vanhempien humalatila, koska alkoholi pienissäkin määrin muuttaa käyttäytymistä, ja voi joka tapauksessa pysyä muussa kuin kohtuudessa kun on kyse suomalaisesta juomakulttuurista.
Perheväkivalta ja riidat lisääntyvät juuri sen alkoholin takia joulu- ja juhlapyhinä. Viinan myynti pitäisi kokonaan kieltää joulun alla, tosin kyllä dokaajat ne jo etukäteen hankkisi. Yksi saunakalja tai yksi viinilasi voi olla vielä ok, mutta kuinkakohan monella se siinä pysyy.
Lapsille voi näyttää esimerkkiä olematta juomatta juhlapyhinä ja varsinkin jouluna. Kumma jos ei jouluna osata selvin päin olla.- just just
Mutta kun aloittaja ei osaa leikkiä lasten kanssa selvinpäin, mutta perinne jatkuu... Vähän viiniä, kaljaa ja konjakkia niin voi lastenkin kanssa leikkiä. Voi jeeeeee, on siinä lapsille mallia.
- p.irkka
Avasin olut tölkin..
- ftguyjnk
Idiootti.
- eräs.nuori.
Meillä kotona ainakin vanhempien ottamat pienetkin annokset alkoholia vaikuttavat heidän olemukseensa ja käytökseensä. Ei ole kiva katsella vanhempaa, joka ei ole aivan sama ja turvallinen itsensä. Että nauttikaa vain ja rentoutukaa viinilasienne ääressä, opettakaa "hyviä" tapoja ja ryvetkää itsekeskeisyydessänne samalla kun lapsilta kääntyvät hiljalleen suut väärinpäin :)
ps. juuri taisi pari päivää sitten tulla muuten joku dokumentti noista nuorten alkoholikokeiluista jo kotona. Eivät läheskään aina osoittautuneet hyviksi metodeiksi... - rentoutusta välillä
kyllä ite otan jouluna saunan jälkeen lonkeroa tai siideriä mutta se jää siihen muutamaan ja vain harvoin otan jos juon jotain.
- Courvoisier XO
Niin,se etä otat "sivistyneesti" alkoholia niin ei se tarkoita sitä että lapsi ei huomaisi sitä.Lapsilla on todella herkässä vaistot ja huomaa kyllä jos tissuttelet kaiken aikaa ja se voi olla lapsesta jopa pelottavaa.Ei alkoholia tarvitse jouluna lainkaan.Jos jotain haluaa niin ruuan kanssa pari lasia viiniä ihan max.Joulu on lastenjuhla eikä mikään aikuisten kännäys sessio,edes "sivistyneesti".Meille on varattu Suomalaisessa yhteiskunnassa kaikki muut vuoden vklopput aina lähtien uudestavuodesta,pääsiäislomiin ja juhannukseen.
Sitten kun istut aikuisten kanssa tai yksinään joulua niin sitte juo vaikka koko pullon konuas.Muista kuitenkin juoda tyyylillä,eli XO:ta.- p.irkka
Eikö joulu ole Jeesuksen syntymäjuhla, eikä lastenjuhla.
- Courvoisier XO
p.irkka kirjoitti:
Eikö joulu ole Jeesuksen syntymäjuhla, eikä lastenjuhla.
"Eikö joulu ole Jeesuksen syntymäjuhla, eikä lastenjuhla."
Niii,aika harvassa kodissa se on enää mitään Jeesuksen syntymisen julistamista.Eiköhän se ole aikuisille rauhottumista kiireisestä arjesta ja lapsille iloinen joulupukin käynti.
- .
Kyllä tänäkin jouluna monessa huushollissa saadaan tuta alkoholin autuus. Aika harvassa ne perheet missä annetaan malli että ilman alkoholiakin voi juhlapyhät viettää.
- JUOPPOILIJA
Miks muijat nalkuttaa?äijä tehny yleensä kaiken sen eteen että on varaa ostaa turhanpäiväyksiä.Tietenkin nykyää on niitä perheitä missä muija on tehnyt kaiken,kun mies on miehen osa vaan.
- JUOPPOILIJA
Saatanan litkuja,kunnon viinaa sen pitää olla vähintää 40%.
- E
Mistäs asti muutama lasi hyvää viiniä hyvän ruoan kanssa ja saunaolut jouluna/muunakin viikonloppuna silloin tällöin harvakseltaan = vedetään aina perseet eikä hauskaa voi pitää ilman viina.
- huono esimerkki ?
Ajatella. Meillä ei käytetä jouluna alkoholia ollenkaan. Muissa juhlissa otetaan yksi tai kaksi annosta, eikä kukaan ole kännissä. Mutta ollaankin ilmeisesti tiukkapipoja tai muuten tyhmiä, mutta eipä vanhinkaan, jo täysikäinen, jouluna kotoa poistunut ja pärjäsi ilman alkoholia.
- prrkkleh!
Olette pieniaivoisia idiootteja!
- milligramma-
prrkkleh! kirjoitti:
Olette pieniaivoisia idiootteja!
Oletko mittauttanut omasi?
- melkoinen sonni
milligramma- kirjoitti:
Oletko mittauttanut omasi?
20cm ja kovana 35,2 cm
- Korkki kiinni
Siinä, kun "sivistyneesti ja hillitysti" maistellaan tekosyillä naamioden juopottelu, sitä punaviiniä, saunaolutta, ja konjakkia............Siinä vaiheessa olet juovuksissa, mutta et "sivistyksesi" lumoissa joko tajua, tai sitten et halua tajuta tilaasi........
Ei yleensäkään humalainen ihminen myönnä olevansa humalassa.
-
Olen MLL:n kannalla: ANNA LAPSELLE RAITIS JOULU.
-
Kyllä voi näyttää sitäkin esimerkkiä, että ei ole pakko teeskennellä hienostunutta ryyppäämällä.- kiristävä pipo
Näin on, kolmatta vuotta täysraittiina olen samaa mieltä.
Itsellenne voitte uskotella "sivistynyttä ja hillittyä" alkoholin käyttöänne, mutta oikeasti kärvistelette ja toivotte, että lapset menisivät jo nukkumaan, että aikuiset voisivat avata korkin kunnolla.
Ja siinähän sitä on ilta mennyt viini- konjakki- glögi- ja olutlasin kanssa seurustellessa kuten muutkin viikonloput, juhlapyhät ja loma- ajat. - Parempi noin
kiristävä pipo kirjoitti:
Näin on, kolmatta vuotta täysraittiina olen samaa mieltä.
Itsellenne voitte uskotella "sivistynyttä ja hillittyä" alkoholin käyttöänne, mutta oikeasti kärvistelette ja toivotte, että lapset menisivät jo nukkumaan, että aikuiset voisivat avata korkin kunnolla.
Ja siinähän sitä on ilta mennyt viini- konjakki- glögi- ja olutlasin kanssa seurustellessa kuten muutkin viikonloput, juhlapyhät ja loma- ajat.Alkoholistille on parempi olla täysin ilman! Normaalit ihmiset nauttivat ruuasta ja siihen kuuluvasta juomasta.
- Viisasten juoma
Parempi noin kirjoitti:
Alkoholistille on parempi olla täysin ilman! Normaalit ihmiset nauttivat ruuasta ja siihen kuuluvasta juomasta.
Jep, hyvä että otit kantaa. Näin itsekin ajattelen; humalahakuinen juominen ja esim. viinin nauttiminen ruuan kanssa ovat kaksi eri asiaa. Joiltakin menevät juomatouhut överiksi, toisilta asenne aiheesta.
- Minä sitten
Parempi noin kirjoitti:
Alkoholistille on parempi olla täysin ilman! Normaalit ihmiset nauttivat ruuasta ja siihen kuuluvasta juomasta.
taidan olla tuo alkoholisti, koska ruualla minulle maistuu vain vesi.
T:alkoholisti&absolutisti - pökäle
Olen laittanut tälle palstalle samalla nimimerkillä jo muutamia viestejä, eli minut voi yhdistää siihen 12-vuotiaaseen taaperoon. Meille ei ole raitista joulua luultavasti tulossa. Ne ihmiset, jotka antavat lapsilleen raittiin joulun, olkaa ylpeitä.
- pökäle
pökäle kirjoitti:
Olen laittanut tälle palstalle samalla nimimerkillä jo muutamia viestejä, eli minut voi yhdistää siihen 12-vuotiaaseen taaperoon. Meille ei ole raitista joulua luultavasti tulossa. Ne ihmiset, jotka antavat lapsilleen raittiin joulun, olkaa ylpeitä.
Ja tämän piti mennä vastaukseksi "Korkki kiinni" nimimerkin viestiin.
"Siinä, kun "sivistyneesti ja hillitysti" maistellaan tekosyillä naamioden juopottelu, sitä punaviiniä, saunaolutta, ja konjakkia............Siinä vaiheessa olet juovuksissa, mutta et "sivistyksesi" lumoissa joko tajua, tai sitten et halua tajuta tilaasi........
Ei yleensäkään humalainen ihminen myönnä olevansa humalassa.
Olen MLL:n kannalla: ANNA LAPSELLE RAITIS JOULU.
Kyllä voi näyttää sitäkin esimerkkiä, että ei ole pakko teeskennellä hienostunutta ryyppäämällä. "
- Kuule, heitäkin
on jotka ovat jääneet koukkuun siitä ensimmäisestä kaljapullosta ja ovat alkoholisoituneet kadulle asti. Oli konjakki tai kalja, jotkut jäävät koukkuun. Mistä tiedät ettei omilla lapsillasi ole alttius alkoholismiin.
Aiot maistattaa heitä viinan suloihin valvonnassasi. OIskohan parempi olla maistattamatta. Itseäsi saat syyttää jos viinanpiru nappaa kiinni. Ei se viinan renkinä pysyminen penskojesi elämässä ole sinun vallassasi. Et tiedä näistä jutuista kun et ole juopon pimeitä polkuja harhaillut!!!!- Onpa
naurettavaa lasten kasvatusta. Okein yrittää saada näyttämään koti-iltansa kovinkin hienoilta tavoilta. Todellisuudessa saattaa syyllisyyttä potien selitellä itselleen mielestään fiksua tapaansa, vaikka oikeasti on kiinni viinanhimossaan.
Lapsiinsa istuttaa esimerkillään asenteen, että juominen, kaljottelu on elämäntapa. Oiskohan perheenpää katsellut liikaa jenkkien elokuvia joissa kipataan tiuhaan tahtiin tilanteessa kuin tilanteessa viskilaseja, juoman vaikutusten mitenkään näkyvän kippaajissa. Elokuvat ovat satua, mutta elämässä tekemistään valinnoista jokainen vastaa itse.
- toden sanoakseni
Tottakai KAIKKI sivistyneet ihmiset juovat viinaa jouluna ja kaikkina muinakin päivinä ympäri vuotta.
Siis: ryyppää pullonsuusta viskiä,
ei tule sulle turhaa tiskiä.
Ja kun pennut juotetaan känniin, ne sammuvat ja aikuiset voivat harjoittaa sukupuoliyhteyttä vaikka joulupöydän päällä, eikä lasten tarvitse tuntea osattomuutta koska eivä ole vielä sukukypsiä. - Juomaton nainen
En juo ikinä viinaa, sitä kyllä jaksaa kaikki ihmetellä. Luulevat lestaksi ym. Kaikille ei vaan viina maistu. Mikä siinä on niin ihmeellistä?Hauskaa voi olla muutenkin kun kännissä.
- Sääli sinua
Ikävä, että olet alkoholisti. Me normaalit ihmiset voimme nauttia enemmän elämästä!
- alko ja loppu
Nimenomaan. Itse suosin laittomia päihteitä, koska monet niistä ovat alkoholia turvallisempia ja vaikutuksiltaan huomattavasti miedompia ja miellyttävämpiä.
Päihteiden laittomuus on vain valtion keino pitää huumausainemonopolia (alko, apteekit) itsellään.
- Juomaton nainen
Millainen se normaali ihminen on?
- ISKÄ 57
Joo itsellä 10:s Joulu ja Uusivuosi jo ilman alkoa ,siinä mennyt Juhannuksetkin samaan syssyyn ja muutkin päivät ,en nää mitään syytä pilata näitä iloja viinalla ,kaksoset täyttää tyttö ja poika 30.12.2011 ,10v. sit vielä iltatähti 24.5, 8v. 57v.ISKÄ
- tytär22v
ISKÄ 57 kirjoitti:
Joo itsellä 10:s Joulu ja Uusivuosi jo ilman alkoa ,siinä mennyt Juhannuksetkin samaan syssyyn ja muutkin päivät ,en nää mitään syytä pilata näitä iloja viinalla ,kaksoset täyttää tyttö ja poika 30.12.2011 ,10v. sit vielä iltatähti 24.5, 8v. 57v.ISKÄ
Ei se mitä ottaa vaan se miten ottaa, iskä 57.
- Varmaan
kuitenkin erilainen kuin me!
Minäkään en tarvitse alkoholia, mutta ne jotka tarvitsevat niin oikeuttavat käyttönsä "normaalilla" käytöksellä. Aika moni heistä yllättyisi, kun koittaisi olla vaikka puoli vuotta ilman alkoholia, eikä se onnistuisikaan.
Itse kuitenkin jatkan mieluummin tällä tiellä ja toivon samaa muillekin fiksuille ja raittiille ihmisille!
Selvää Uutta Vuotta kaikille!
- Olen tekstannu
Shokkihoitoa kehiin. Vedä pari 0,7l pulloa Captain Morgania, niin seuraavana päivänä päätät olla juomatta enää ikinä. Ensiksi pelkäät että kuolet, sitten pelkäät ettet kuolekaan, kylmää hikeä, rajua oksentelua, lattialla kieriskelyä...
- minäkin tekstasin
Captain Morganhan on oivaa juomaa. miksi joit sitä liikaa?
Osta kapteenia 0,5 litraa ja juo se. Ei tarvitse kieriskellä seuraavana päivänä, kuten jotkut ääliöt :D
- Joulu mummolassa
Itse olen selvinpäin viettänyt joulut, vaikka nauttinut muutaman alkoholiannoksen. Sen mallin saanut kotoa ja niin saavat lapsenikin, jos mallia ottavat. Aattona joulusaunan jälkeen n.klo13.30 join yhden oluen, ruuan kanssa kaksi lasia viiniä klo 16-17.30, kahvin kanssa konjakin n.klo 20 ja terästetyn glögin vielä n.klo 23 lasten mentyä nukkumaan. Näin joulupäivänäkin ruuan kanssa kaksi lasia viiniä. Rauha maassa ja kaikilla hyvä tahto!
- fghj.
Et sinä voi tuollaisten annosten jälkeen väittää olleesi selvinpäin, jo yksi annos vaikuttaa havaittavasti! Miksi et voi olla ilman?
- ....
Meillä juodaan jouluna jouluaterian kanssa pari lasillista viiniä. Ja that's it :) Ei humalatilaa, mutta nautimme hyvästä viinistä ruoan kanssa.
- kirvesmies
Minä juon aina pari pulloa kossua joulupäivänä ja ajan kakarat ja akan kirveen kanssa metsään. Ei ne siitä pahastu.
Aamulla nauretaan toilailujani.
- K.
Jouluaatto on vaan syy olla kännissä.
- Kärsikää!
No mutta herrajumala! Suomalaisiin Jouluperinteisiin kuuluu ehdottomasti ja erottamattomasti kännissä riehuva isukki. Perinnejoulussa puukko heiluu, akka hakataan mustelmille, ja mielelllään muutama luunmurtumakin. Sitten ämmä ja kakarat ulos, parasta olis jos olis kunnon pakkastalvet kuten ennen, ja metrin hanki. Nyt tämä lauha sää pilaa iloa jonkin verran.
Perinteisesti äijä riehuu, rikkoo huonekalut ja astiaston, oksentaa, kusee housunsa ja lopulta sammuu.
Seuraavana pïvänä akka siivoaa jäljet nöyrästi, kakarat vapisee nurkissa ja isukki potee helvetinmoista krapulaa. Sitten vähitellen palataan arkeen, ja normaaleihin viikonloppuryyppämisiin jotka nekin usein päätyy kuten Joulu tai äijä putkaan. Miten milloinkin.
No, sitten taas rakastetaan n i i n kun se selvin päin on n i i n i h a n a, aina maanantaista perjantaihin!
Ja kun kakarat tulee teiini-ikään, isukin mallin mukaan pullonkallistelu alkaa, totta kai. Sehän on malli kotoa ja täysin normaalia. - Mustaa/valkeaa
Olipas taas viisaita kommentteja.
Jos verrataan alkoholin suhteen vaikkapa suomalaista ja eurooppalaista kulttuuria, huomataan että esim. viiniä voi ottaa myös hillitysti.
Mikä tuossa aloittajan viestissä niin kolahti että piti heti vetää siihen alkoholismi, ap.n kuvaama alkoholin nauttiminen on hyvin etäällä alkoholismista.
Ei siitä tarvitse tehdä numeroa jos nyt ruuan kanssa haluaa lasin viiniä ottaa tai illalla konjakkitilkan.
Lapset eivät todennäköisesti mitenkään tuosta kärsi, ovat varmaan huomanneet ettei mitään ihmeellistä ja pelottavaa tapahdu.
Jos joku tykkää oluen, viinin ym. mausta, siitä ei liene voi kiistellä. Eiväthän kaikki pidä vaikkapa limppareista tai mehuistakaan.
Ei kai aina tarvitse mennä mustasta valkoiseen, välimuotojakin on olemassa.
Alkoholiin ei ole syytä suhtautua hysteerisesti, silloinhan vasta antaakin lapsilleen aihetta ajatella että asiassa on jotain mystista. Ja nuorethan perinteisesti kiinnostuvat kaikesta ehdottomasti kielletystä.
Itse en antaisi alaikäiselle alkoholia edes maistettavaksi ,koska se on aikuisten juoma.
Täysi-ikäisen lapsen kanssa voisin hyvin juoda lasin viiniä ruuan kanssa.
Kaikista ei todellakaan tule alkoholisteja, alkoholismin syyt ovat varmaan paljon syvemmällä kuin aikuisten antamassa mallissa ja tässä tapauksessa malli on mielestäni aivan turvallinen.
Eihän kenenkään ole pakko juoda (paitsi alkoholistin), mutta en menisi niin jyrkästi tuomitsemaan paria lasillista.
Meillä kotona ovat vanhempani ottaneet joskus muutaman lasillisen, eikä ainakaan minulle siitä mitään traumoja jäänyt. Itse otan erittäin harvoin, jouluna en, syystä että haluan olla ajokunnossa.- Kireä pipo
Mihin päihteeseen kukin haluaa rajata tuon lapsilla maistattamisen, ja mallin antamisen?
On lukuisia vähemmän elimistölle toksisia päihteitä. Pitääkö vanhemman antaa käyttöopastusta ja toimia mallina kaikille päihteille vai millä perusteella rajaatte tämän mallin vain alkoholiin, joka on liuotin ja ensimmäisen luokan syöpää aiheuttava myrkky.
Minkälainen vanhempi opettaa lapsensa juomaan liuotinainetta? Viis siitä onko se liuotin pullotettu hienoon pulloon tai muhinut puuastiassa.
Väitän että harvassa ovat ne ihmiset, jotka viitsisivät juoda viskiä tai konjakkiakaan jos maku olisi sama, mutta alkoholi puuttuisi. Samoin kukaan ei varmasti viitsi juoda illan aikana esim 5-10 alkoholitonta olutta vaikka ne kusettavat samalla lailla ja maku on hyvä.
Sitä vaan ei näe niin kauan kuin on "sivistyneen" ja "hillityn" tissuttelukulttuurin sisällä. - Kireä pipo
Kireä pipo kirjoitti:
Mihin päihteeseen kukin haluaa rajata tuon lapsilla maistattamisen, ja mallin antamisen?
On lukuisia vähemmän elimistölle toksisia päihteitä. Pitääkö vanhemman antaa käyttöopastusta ja toimia mallina kaikille päihteille vai millä perusteella rajaatte tämän mallin vain alkoholiin, joka on liuotin ja ensimmäisen luokan syöpää aiheuttava myrkky.
Minkälainen vanhempi opettaa lapsensa juomaan liuotinainetta? Viis siitä onko se liuotin pullotettu hienoon pulloon tai muhinut puuastiassa.
Väitän että harvassa ovat ne ihmiset, jotka viitsisivät juoda viskiä tai konjakkiakaan jos maku olisi sama, mutta alkoholi puuttuisi. Samoin kukaan ei varmasti viitsi juoda illan aikana esim 5-10 alkoholitonta olutta vaikka ne kusettavat samalla lailla ja maku on hyvä.
Sitä vaan ei näe niin kauan kuin on "sivistyneen" ja "hillityn" tissuttelukulttuurin sisällä.Toki onhan se joulupukkikin habitukseltaan varsin selkeästi lihava ja vanha rasvamaksainen alkoholisti.
- Kultainen keskitie
Kireä pipo kirjoitti:
Sitä vaan ei näe niin kauan kuin on "sivistyneen" ja "hillityn" tissuttelukulttuurin sisällä.No ei vanhemman ainoa tehtävä ole olla täydellisenä esimerkkinä lapsilleen. Onnellinen ja tasapainoinen vanhempi on varmasti lapselle parempi kuin millään elämän saralla kiihkoileva ja piruja maalaava vanhempi. Itse juon alkoholia ihan sen alkoholin takia, parista viinilasillisesta tulee rentoutunut olo. Olen oppinut myös pitämään viinin mausta erityisesti liharuuan kanssa. Se lisää elämän nautintoani. Jos alkaisi liikaa maistua, tai muodostuisi jollain tapaa ongelmaksi, toki kuuntelisin kehoani ja ympäristöäni ja lopettaisin. Kohtuudella kaikkea. Itse en esimerkiksi tupakoi, mutta ymmärrän sen että joku haluaa nauttia vaikkapa sikarin silloin tällöin.
Omat vanhempani ovat aina myös käyttäneet kohtuudella alkoholia, mutten ole koskaan kokenut sitä uhkaavana tai huonona asiana, lähinnä neutraalina asiana joka ei liiemmin lapsena kiinnostanut. Johtuu varmasti siitä, että heidän käytöksensä ei ole muuttunut. Jos on traumoja omasta tai läheisten alkoholin käytöstä, on varmaan taipuvainen liioittelemaan ja tuomitsemaan totaalisesti kaiken alkoholin. Monet kuitenkin osaavat oikeasti ottaa kohtuudella ja se on heille elämän laatua lisäävä tekijä. Kaikessa voi mennä yli, aivan kaikessa.
- älä lyö
tietenkin on aivan oikein nauttia alkoholista kohtuullisesti. mutta... miksi alkoholi täytyy olla kuvassa mukana ? eikö ole muuten mukava olo ? en ole täysin raitis jouluaattona mutta kuitenkin herää kysymys onko alkoholin pakko olla luvassa mukana ? miksei juoda limsaa niin kuin lapset ? pitääkö se juhlatunnelma saada aikaan alkoholilla ?
itse kyselen tätä itseltäni. lapseni on jo täysiikäinen mutta asuu vielä kotona., kuitenkin otan hänet huomioon ja kysyn jos alkoholi on ok aattona. en voisi juoda jos tietäisin etteí sitä hyväksyttäisi. - Sivistysvaltiosta
"Jos verrataan alkoholin suhteen vaikkapa suomalaista ja eurooppalaista kulttuuria, huomataan että esim. viiniä voi ottaa myös hillitysti."
Hei huom! HILLITYSTI????? Suomi-örveltäjät????!!!!!
Salli mun nauraa!!!! Euroopassa joo, sivistyneitten ihmisten parissa. Nyt kai kyse oli Joulun vietosta Suomessa? Ja alkoholin käytöstä Suomessa?
Asun itse eräässä Euroopan maassa, asunut jo melkein 16 vuotta. Suomessa käyn keskimäärin neljä kertaa vuodessa kuten nytkin, Joulua viettämässä erään perheenjäsenen luona. Ja ju, viinipullo avattiin joulupäivällisellä, YKSI pullo valkoviiniä. Siitä nautittiin ja siihen se myös jäi. Meitä oli kaksi, joten jaoimme sen. - hy
Antakaa lapsillenne hyvä malli ja viettäkää pyhät ilman alkoholia. Pitäkää muinakin aikoina hauskaa ihan selvin päin. Kyllä, se on mahdollista. Kyllä lapset saavat mallia alkoholin käyttöön tässä yhteiskunnassa vaikka koti olisikin raitis. Älkää epäilkökään.
Kaikenlaisiin terveyshyötyihin vetoaminen alkoholin käytön oikeuttamiseksi on naurettavaa. Alkoholilla on joitakin hyviä vaikutuksia, totta, mutta samaan aikaan muita terveydelle haitallisia vaikutuksia ensi pisarasta lähtien. Esim. syöpäriski. Muslimit ovat fiksuja kun ovat päätyneet alkoholittomuuteen koska haitat hyötyjä suuremmat.
Jos oma juominen on todella pelkästään nautinnollista, oikeasti kohtuullista ja ongelmatonta, miksi sitä pitää tulla mainostamaan palstalle missä monet kipuilevat nimen omaan liiallisen alkoholin käytön kanssa? Ettei vaan omakin käyttö jollakin tasolla arveluttaisi ja sitä pitäisi yrittää perustella ja oikeuttaa itselleen? - Kolmas raitis joulu
Sanoisin, että jos on sitä tyyppiä, jonka aivokemialla juomisesta koituu toistuvasti vaikeuksia, ei ole väliä, mikä kohta vuosikalenterissa on käsillä. Perseelleen menee joulunakin, jos on mennäkseen.
Meitä perseilijöitä on tässä maassa suunnilleen saman verran kuin Helsingissä on asukkaita, noin 10% kansasta. Oleellista olisikin huomata ajoissa kuuluvansa tähän ryhmään ja hyväksyä osansa. Sen jälkeen joulustakin saa enemmän irti, ja ennen kaikkea ei pilaa lähimmäistensä joulua. - pökäle
Minun äitini oli humalassa jouluna ja seuraavana päivänä (aamupäivästä lähtien nukkumaan menoon saakka). Itse olen 12-vuotias, eli ihan ruipelo vielä. Sen haluan teille sanoa, että mieluummin eläisin raittiissa perheessä kun tällaisessa, jossa joudun kesäisin taluttamaan äitiäni vessaan ja auttamaan ylös lattialta otsa verisenä. Koirankin on "ruoskinut" takilla, ja ulvominen kertoi kyllä miten kovaa. On teidän oma valintanne, minkälaista esimerkkiä annatte lapsillenne.
- ftgyhjuk
Harvinaisen kypsää kielenkäyttöä 12-vuotiaalta! Voimia. Muista että voit hakea apua jos kotona olo tuntuu turvattomalta.
- pökäle
ftgyhjuk kirjoitti:
Harvinaisen kypsää kielenkäyttöä 12-vuotiaalta! Voimia. Muista että voit hakea apua jos kotona olo tuntuu turvattomalta.
Kiitos
Aikuiset, ajatelkaa lapsianne ja vasta sitten pulloa.
- ei jaksa aina samaa
Alkoholia voi ottaa jos osaa olla ottamatta liikaa. Aikuisen tulee tunnistaa omat rajansa. Kotona ei saa olla kännissä. Rentoutuminen pitäisi opetella muuta kautta kuin juomalla kännit. Taas meni joulu riitelyksi, syyttelyksi, haukkumiseksi, mielen pahoittamiseksi ym. Nyt riitti, ensi joulua en aio viettää näin. Tiedossa ensi vuonna vielä pitemmät pyhät. Nyt menee neljättä päivää miehellä, ja jatkuu vielä kun vapaatkin jatkuu. Ei sitä vaan jaksa katsella ja teini kärsii silmin nähden, sekä häpeää. Esitti toivomuksen voisinko puuttua asiaan... en keksi enää mitään keinoa mitä voisin itse tehdä kuin pyytää apua ulkopuolelta. Miehelle olen ehdottanut useasti hoitoon hakeutumista, mutta sitä ei tule tapahtumaan. Liian korkea kynnys ja liian suuri alistuminen. Muuten hän hoitaa työnsä ja kotia mallikkaasti. Ei mitään moittimista. Vapaita vaan ei osaa viettää selvinpäin. Seuraavaksi voikin alkaa pelätä tulevaa kesälomaa. Normaalit viikonloput ym. vapaat siinä välissä onneksi niitä lyhyempiä. Itse on vielä tokaissut, ettei sitä maun takia juoda. Juominen on humalahakuista ja siihen se myöskin aina päätyy. Aamulla hyvitykseksi odottaa valmis aamupala tms. anteeksi pyyntöjä osasi esittää mielen pahoittamisesta vielä suhteen alkuaikoina, ei enää. Ei ymmärrä minun näkökulmasta asiaa. Mitä hän muka tekee väärin, mikä toiminnassaan on vikana...
- rdftghj
Jätä se juoppo. Pullo on hänelle tärkein.
Tai ainakin te selväksi ensin, että jos ei juominen lopu niin ero on edessä. Sanot hänelle että sinä saat ja ansaitset kunnon miehen joka ei juo joka vapaapäivä.
On oltava ehdottoman tiukka, ei mitään tyhjiä lupauksia kuunnella. Jos on väkivaltainen, hankkiudu turvakotiin ja katoa jälkiä jättämättä. - ottakaaomaaaikaa
Ehdotus:
Viettäkää te teini-ikäisen kanssa Joulu jossain ihan muualla? Kerrot miehelle, ettet enää aio sietää hänen kännäilyään, vaan tahdot pois kuvioista, kun ryyppääminen alkaa. Vaikka olettekin naimisissa/avoliitossa, on sinunkin näkökulmasi huomioitava ja jos niin ei tapahdu, vuokraa Jouluksi joku kiva mökki ja vietä unelmiesi Joulu. Mies voi miettiä sitten mikä meni omassa Joulussa vikaan ja oliskos syytä tehdä jotain sille, ettei läheiset enää viihdy hänen seurassaan pyhien aikana.
Ihan hirveää tuommoinen, ettei voi viettää lomia ja pyhiä mielenrauhassa, vaan saa pelätä solvauksia tai muuta henkistä väkivaltaa. Siivous tai muu ei ole hyvitys, sellaisia hyvitettäviä tilanteita ei edes pitäisi syntyä. - Heh..
rdftghj kirjoitti:
Jätä se juoppo. Pullo on hänelle tärkein.
Tai ainakin te selväksi ensin, että jos ei juominen lopu niin ero on edessä. Sanot hänelle että sinä saat ja ansaitset kunnon miehen joka ei juo joka vapaapäivä.
On oltava ehdottoman tiukka, ei mitään tyhjiä lupauksia kuunnella. Jos on väkivaltainen, hankkiudu turvakotiin ja katoa jälkiä jättämättä.Otas vajaapäinen juopporetku taas viinaa, tai käy pilleripurkilla, niin rauhotut vähäksi aikaa.
Ja käy lääkärillä tutkituttamassa viinalla lahonnut pääsi, vaikka diagnoosi onkin selvä:
http://piv.pivpiv.dk/
- ei jaksa aina samaa
Kännihakuisessa juomisessa on se ikävä puoli, että mukaan astuu kaikenmaailman lieve ilmiöitä, kuten sanallinen väkivalta. Kynnys haukkua/ nolata toinen on huomattavasti matalampi. Rakastan miestäni ja haluaisin elää loppuelämän hänen kanssaan. En vain jaksa tätä vapaapäivien odotusta ja tietoisuutta siitä, että hänen juomiseensa ei saa puuttua. Hän vetoaa siihen, että on laittanut ruokaa, siivonnut, käynyt töissä yms. Hän ei ole väkivaltainen ollut koskaan, ainoastaan suustaan osaa olla erittäin paha. Toivoisin, että tilanne korjaantuisi / muuttuisi, mutta taitaa olla turha toivo.
- kylläjoulunavoiottaa
Meillä on Joulunaikaan aina tarjoiltu ruualla puna- ja valkoviiniä,
saunaolutta tai vastaavaa ja illalla terästettyä glögiä tai konjamiinia,
siis ihan silloin kun olin lapsikin (tarjoitu siis vain aikuisille, heh).
Mitään traumoja en saanut, kukaan ei ördännyt eikä kontannut,
ei kompuroinut eikä kenenkään puhe sammaltanut. Siitä ei tehty numeroa,
vaan aikuiset osasivat nauttia siitä hillitysti ja viisaasti.
Tänäkin Jouluna osa perheestämme nautiskeli viintä ja terästettyä glögiä, ilman minkäänlaista harmia ja huolta.
Viina on viisasten juoma, sillä vain viisaat osaavat sitä käyttää oikein.
Nyt olen jo aikuinen, sama perinne jatkuu. Itse en välitä alkoholista lainkaan. - JJ
NIINKÖ
- JK
VAIN NIN
- Keijo Kuusberi
Jouluaattona kiskon korin keskiolutta ja ruokaryypyksi pullon tapsaa. Mieli kevenee ja hauskaa on kaikilla.Lapsetkin nauraa, kun isi kaatuu kuusen päälle ja painii leikkisästi joulupukin kanssa.Eukko nyt motkottaa muutenkin,mutta kyllä sillekin maistuu muutama siideri.Humalassa on hauskaa ja rentoa.Aamulla tosin meinaa kohmelo iskeä,mutta sillä se lähtee, millä on tullutkin.
- hieno mies -.-'
Sinun silmissäsi se voi olla kivaa ja näyttää siltä, että lapset nauttii.
- pökäle
Pienet lapset eivät vielä ymmärrä asian vakavuutta, mutta jatkuva "kuusen päälle kaatuilu" ja kaikki maailman kännipuuhat eivät enää naurata vanhemmalla iällä.
- Tobba
Ilman muuta alkoholia pitää käyttää kaikissa tilanteissa. Viina tekee ihmisesä älykkäämpiä yleisesti ottaen, miehistä vahvempia ja naisista kauniimpia. Mitä kalliimpi ja hienompi viina tai viini lasissa, sitä enemmän se todistaa käyttäjänsä fiksuudesta. Viina on viisasten juoma ja alkoholin kulutuksen lisääntyminen korreloi suoraan kansan henkisen suorituskyvyn kohoamisesta.
Tupakka taas pitää ehdottomasti kieltää, koska tupakoitsijat rikkoo sovinnaisuuden rajoja jos tupruttelevat alle 10 km säteellä muista ihmisistä. Tämä taas lisää tuoakoimattomien psyykkistä työkyvyttömyyttä aiheuttaen sairauspoissaoloja.Tupakoitsijat ovat älykääpioitä, niin kuin tuntemamme järjen jättiläinen Albert Einstein. Tupakoitisijoiden autot kuluttavat keskimäärin 0,5 litraa bensiiniä satasella ja voivat kuulua mahdollisesti johonkin ääriliikeeseen, kuten polta aski päivässä liikkeeseen. Edelleen tupakoitsijat uhkaavat globalisaatiota, euro alueen vakautta ja vastustavat muutenkin valtavirtaa. Lisäksi tupakointi voi aiheuttaa impotenssia tupakoitsemattomille. - mine
Alkoholi on paskaa. Max. kolme olutta voi juoda maun vuoksi. Käytän muita päihteitä juhlimiseen ja olen paljon onnelisempi ja hyvinvoivampi kuin olin silloin kun käytin alkoholia enemmän. Ei ole rapuloita ja nauran joka vkl "perseet" vetäville juopoille.
- perseenhaju
perseenhaju
Jouluna syödään eikä juoda.
Mutta kuka sitä vanhempiensa kanssa viitsii ryypätä tai lastensa. Ihan älytöntä.
Kovilla alkoholinveroilla Suomessa se on päihde. Muuhun tarkoitukseen aivan liian kallista juomaa.- Mustaa/Valkeaa
Nimimerkille "Sivistysvaltiosta".
Epäilet vahvasti ettei Suomessa ole muita kuin "örveltäjiä" alkoholin suhteen.
Johtuisiko siitä että nämä örveltäjät ovat se näkyvä osa alkoholin käyttäjistä.
Ne ihmiset taas jotka juovat kohtuullisesti eivätkä aiheuta itselleen eikä muille häiriötä ovat näkymättömiä.
On turhaa yleistämistä etteikö täältä kotimaasta löytyisi henkilöitä jotka osaavat alkoholia käyttää.
Sellaiset ihmiset ottavat joskus jos siltä tuntuu tai ovat ilman. He eivät kaada joulukuusta, eivätkä hakkaa vaimojaan ja siten eivät myöskään saa huomiota.
Toki meillä tämä alkoholiongelma näkyy enemmän kuin esim. etelä-euroopassa, mutta osataan täälläkin "käyttäytyä".
Kohtuukäyttäjät eivät vain yksinkertaisesti näy katukuvassa kun he eivät humallu, eivätkä sekoile... - onnellinen raitis
Eikö joulusta voi nauttia millään muulla tavoin kuin juomalla alkoholipitoisia juomia eri tavoin? Snapsit joulupöydässä, viiniä kinkun kanssa, konjakkia jälkiruoaksi, saunaoluet... Ei tuo minusta vaikuta muulta kuin alkoholismilta, jossa ei enää edes pysty olemaan ilman alkoholia, mutta se vaan verhoillaan sivistyneemmäksi nautiskelemalla eri laatuja sekaisin.
Minulle joulumieli syntyy esimerkiksi saunomisesta, käyn sytyttämässä hautausmaalle kynttilöitä, laulan joululauluja, syön hyvää perinteistä itsetehtyä jouluruokaa. Ihana mieli tulee enkä tarvitse siihen tippaakaan alkoholia.
Joulu on myös lasten juhla ja jos perheessä on lapsia, niin heidän takiaan kannattaisi koti pitää päihteettömänä. Sillä tavalla saattaisi ne lapsetkin oppia juomatavat (tai ptiäisikö sanoa juomattomuustavat) lapsuudenkodistaan.
P.S. Tutkimusten mukaan ei vieläkään tiedetä, mikä on turvallinen alkoholiraja. Joillekin ihmisille SAATTAA tehdä esim. lasillinen punaviiniä hyvää, mutta jokainen alkoholiannos rasittaa esimerkiksi maksaa ja aivoja (myös se yksi ainoa lasillinen).- Lasten silmin 34
Hei,
En ymmärrä, miksi jouluna(kaan) pitäisi nauttia alkoholia. Ok, lasi viiniä ei varmaan ole kovin kummallista - kyllä se ainakin meillä vieraille on ok. Itse vain emme satu juomaan sitäkään.
Ei mitään merkillistä moralisointia, mutta vähänkin humalainen ihminen on lapsille yksinkertaisesti pelottava. Miten tutusta - tai tuntemattomastakaan - ihmisestä voi yhtäkkiä tulla aivan outo? Eivät lapset sitä ymmärrä, eivät varsinkaan pienemmät - ja nuoret usein enimmäkseen häpeävät päissään olevia vanhempiaan.
Elleivät sitten jo ole oppineet "hyvää mallia", tai vähän huonompaakin.
"Sivistyneistä juomatavoista" sen verran, että vanhoissa viinimaissa (Ranska, Italia) on alkoholiin liittyviä sairauksia aivan kuten meilläkin, vaikkei humalahakuisesti juodakaan.
Se siitä juomiskulttuurin "sivistyneisyydestä". - Kultainen keskitie
Lasten silmin 34 kirjoitti:
Hei,
En ymmärrä, miksi jouluna(kaan) pitäisi nauttia alkoholia. Ok, lasi viiniä ei varmaan ole kovin kummallista - kyllä se ainakin meillä vieraille on ok. Itse vain emme satu juomaan sitäkään.
Ei mitään merkillistä moralisointia, mutta vähänkin humalainen ihminen on lapsille yksinkertaisesti pelottava. Miten tutusta - tai tuntemattomastakaan - ihmisestä voi yhtäkkiä tulla aivan outo? Eivät lapset sitä ymmärrä, eivät varsinkaan pienemmät - ja nuoret usein enimmäkseen häpeävät päissään olevia vanhempiaan.
Elleivät sitten jo ole oppineet "hyvää mallia", tai vähän huonompaakin.
"Sivistyneistä juomatavoista" sen verran, että vanhoissa viinimaissa (Ranska, Italia) on alkoholiin liittyviä sairauksia aivan kuten meilläkin, vaikkei humalahakuisesti juodakaan.
Se siitä juomiskulttuurin "sivistyneisyydestä".No mutta jos ihmisestä tulee parin viinilasin myötä "aivan outo" ei todellakaan kannattaisi ottaa missään seurassa. Tunnen pari sellaista tyyppiä, joille alkoholi ei oikeasti sovi lainkaan, eli näkyvästi muuttaa persoonaa. Sellainen on varmasti lapsesta (ja itse asiassa aikuisestakin) pelottavaa ja kiusallista.
Muista tutuista ehkä 4-5 annoksen jälkeen huomaa jollain tapaa, että on nautittu jotain väkevämpää (esim. puheliaampi, nauravaisempi tms.), mutta jollei tietäisi, ei välttämättä edes ajattelisi heidän juoneen. Avainsana on mielestäni se humalahakuisuus. Eli jos pitää ottaa humaltuakseen rankasti, ollaan väärillä raiteilla.
- se on nähty !
Sivistys on aina ohut pinta kerros ihmisessä.
- 7u8ihjop
Sivistystä sinulle; pintakerros on yhdyssana.
- jhk
Mikäköhän siinä tosissaan on että lapsille mukama pitää opettaa alkoholin käyttöä. Kyllä ne sen oppii muutenkin. Kai se pitää varmistaa että tulevakin sukupolvi on alkoholimyönteinen eikä kyseenalaista vanhempien juomista.
- Nautiskellen5
Tässä respti juhlapäivälliselle:
1. Vuosikertasampanjaa (12 cl) aperitiiviksi
2. Chablis-valkoviiniä (12 cl) kalojen kanssa
3. Bordeaux-punkkua (12 cl) pääruoan kanssa
4. Portviiniä (8 cl) juustojen kanssa
5. VSOP-konjakkia (4 cl) espresson ja suklaakonvehtien kanssa
= 5 ravintola annosta ja sit yhdelle röökille. Tällaisen satsin voi vetää
kevyesti 80-100 kilonen ukko ilman että tarvitsee peikkoja pelätä öisin,
eli 5 annosta viikossa, EI ENEMPÄÄÄÄÄÄÄäää........tack! - gyhujkl
Nautiskellen5 kirjoitti:
Tässä respti juhlapäivälliselle:
1. Vuosikertasampanjaa (12 cl) aperitiiviksi
2. Chablis-valkoviiniä (12 cl) kalojen kanssa
3. Bordeaux-punkkua (12 cl) pääruoan kanssa
4. Portviiniä (8 cl) juustojen kanssa
5. VSOP-konjakkia (4 cl) espresson ja suklaakonvehtien kanssa
= 5 ravintola annosta ja sit yhdelle röökille. Tällaisen satsin voi vetää
kevyesti 80-100 kilonen ukko ilman että tarvitsee peikkoja pelätä öisin,
eli 5 annosta viikossa, EI ENEMPÄÄÄÄÄÄÄäää........tack!80-100kg ukko, joko lihaskimppu ja/tai pitkä mies tai sitten se kaljamaha. Veikkaan sinun olevan tuo jälkimmäinen.
- n. o. hääppönen
Ostin 80€:lla viinaa ym. yritin juoda mutta ei laskenu. Väsy tulee aina ennen puoltayötä. oon aina ollu joulut selvinpäin..täytyy vissiin jatkaa perinnettä.
- Isäntä-alkoholi
Jos nuppi on kaikinpuolin kunnossa, nii homma toimii.
- ryvettynyt
Alkoholi on myrkyllinen, riippuvuutta aiheuttava liuotin. Tismalleen samaa, mitä on Sinolissa. Se on ihan sama, minkä väriseksi sen värjää, minkä makuiseksi sen laittaa ja kuinka romanttisen kauniita nimiä (punaviini, konjakki) sille keksii. Etanoli on silti etanolia, ja se vain turruttaa päätä ja tuhoaa joka ikistä elintä ihosta aivoihin, sisäelimiin ja hermostoon.
Sitä liuotinta on noissa kaikissa juomissa, lantraus, maltaat, rypäleet tai tammitynnyrin tuoksu ei muuta etanolin vaikutuksia yhtikäs mitenkään. Otetaanpa nuo hienot nimet pois ja korvataan tarinassasi ne sanalla Sinol (Koska se on ihan samaa ainetta.)
"Älkääs nyt vallan tuomitko tuota Sinolia jouluna(kaan). Itse käytän Sinolia silloin tällöin ja minulle Sinol on kuulunut joka jouluun. Sinolia nautin hiukan jouluruoalla ja niin käyttää vaimonikin. Joulusaunan jälkeen maistuu Sinol. Illalla siinä lasten peuhatessa lahjojensa kanssa lasissa saattaa olla Sinolia. Lapseni saavat ehken sen parhaan kuvan, miten Sinolin kanssa voi käyttäytyä: hillitysti siitä nauttien.
Aikaa kun kuluu, saatan maistattaa sitten lapsillani valvonnassani tuota Sinolia, mutta siis valvotussa tilanteessa."
Kuulostiko vielä kovin hillityltä ja sivistyneeltä? Mutta totta se on, maksa poksahtaa, aivosolut tuhoutuvat, peräsuolisyöpä iskee haimatulehduksen kanssa huolimatta siitä, juodaanko se etanoli hienosta juhlapullosta, kristallisesta grogilasista vai suoraan muovisesta Sinolitörpästä. Sisäelimesi, aivosolusi ja hermostosi eivät piittaa vaikka joisit sen Graalin maljasta piispan tarjoilemana. - Dom perikato
Minulla oli joulun aikaan juoda jouluaterialla kaikki.
Ei ole enää tapana juoda ollenkaan, kyllä se yksikin moukku alkaa näkyä jo sen verran että lapsi sen huomaa, ehkä se on tilapäistä ilostumista napsin ottajalla kun tietää että nousuhumala se siellä otsalohkoon on vatsasta kiipeämässä.
En oo uskovainen mutta kyllähän pikkulasten kanssa olis parempi hullutella selvästä päästä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2043065Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391580Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921442- 881332
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461294Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1481196Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121158Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze119989Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89912Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44793