Shamatha?

koputus007

Onko kellään omakohtaista kokemusta, kuinka pitkäaikainen yhtäjaksoinen shamata-meditaation harjoittelu tarvitaan, ennen kuin mieli alkaa "totella"? Tai siis tokihan mieli kehittyy koko harjoituksen ajan ja matkan varrella, tiedän, mutta kuinka kauan kestää ennen kuin voi sanoa mielen jo olevan hallinnassa. Tiedättekö mitä tarkoitan?

Olen ihminen, jolle lähes pakonomainen mihinkäänjohtamaton ajattelu (lue: märehtiminen) on arkipäivää, ja olen päättänyt tehdä asialle jotain, ja saada mielen tasapainoon, ja lakata ajattelemasta jokaista mieleenitulevaa asiaa (opetella, että niiden voi antaa vain mennä ja tulla, ja jos niitä joskus ajatteleekin, ei niihin tarvitse samaistua). Ehkä tämä on elämänpituinen oppijakso..?

5

239

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • repe-z

      Alan Wallacen kirja "Attention Revolution" kuvaa kaikki 9 shamathan 'tasoa' selkeästi eritellen, myös itse shamathan saavuttamisen. En muista onko siinä mainittu shamathan saavuttamiseen kuluvaa aikaa, mutta oman käsitykseni mukaan muutamasta kuukaudesta aina vuoteen tai kahteen, riippuen luonnollisesti ihmisen omista "kyvistä" ja taipumuksista. Plus tietysti "ympäristötekijät" yms vaikuttavat siihen miten intensiivisesti pystyy harjoittelemaan.

    • .....

      Ehkä muutamakin vuosi riittää, jos tosissaan sitoutuu tähän asiaan. Miksei jopa kuukausissa, jos älyllinen herkkyys on jo alkujaan korkealla tasolla.

      Se, että näet mukaansa vievän ajatuksen todellisena ongelmana on jo paljon. Voisiko sanoa puolet matkasta... Ajan myötä ymmärrys siitä iskostuu selkäytimeen, eivätkä ajatukset tunnu sen valossa enää yhtä vietteleviltä. On helpompi olla takertumatta jokaiseen syntyvään ajatukseen.

      En tosin itsekään osaa vielä suhtautua asiaan täysin sen vaatimalla vakavuudella. Liian usein havahdun siihen miten olen uuvuttanut itseäni tyhjänpäiväisillä ajatuksilla.

      Kuinka olla ajattelematta mitään, on lopulta hyvin yksinkertaista. Riittää kun kiinnittää TÄYDEN huomionsa siihen mitä näkee, kuulee, haistaa, maistaa ja/tai tuntee. Myös mieleen voi kiinnittää huomion. Sillä hetkellä kun on kohdistanut täyden huomionsa johonkin, vaikka sitten kokonaisvaltaiseen kokemukseen (choiceless awareness), ajatus on poissa.

      Ajatuksettoman tilan harjoittaminen/siinä pysytteleminen tällä tavalla on avain. Mahdollisimman usein ja tilanteessa kuin tilanteessa. Liikoja pinnistelemättä, ettei huomio käänny "suorituksen" arvioimiseen.

      Tätä ajatuksetonta tilaa ylläpitämällä mieli alkaa melko nopeasti asettumaan voimalliseen tilaan, joka on ajatusten ja ehdollisen toiminnan yläpuolella. Ajatuksia syntyy, mutta ne unohtuvat heti kun kiinnität täyden huomiosi uudelleen johonkin muuhun asiaan, mikä käy kerta toisensa jälkeen helpommaksi. Mitään muuta ei tarvita. (Vaikka toki metodisemmistakin harjoituksista voi olla hyötynsä.)

      Ei kai tässä ole kyse kuin asioiden uudelleenpriorisoinnista. Ajatus, joka erittelevän luonteensa vuoksi pirstoo mieltämme, on saanut liian suuren roolin meissä. Ajatus on hyvä renki, huono isäntä.

      Kehotan tutustumaan J. Krishnamurtiin, jos et ole sitä jo tehnyt. Täydellinen vastapaino buddhismin ja muiden oppien rinnalle. Ainoa nimi, jota voin suositella siinä missä Gautamaa. Tältä sivustolta löytyy paljon mm. audiostriimejä K:n valaisevista puheista:
      http://www.jkrishnamurti.org/krishnamurti-teachings/index.php

    • koputus-007

      Kiitos kommenteista! (selasin amazonin kautta attention revolution -kirjan sisältöä, voisi olla hyvä lukea tuo).

      Eikös se kuitenkin niin ole, että mielen vakaus on lähes elinehto myöhemmälle mielen harjoittamiselle (tai ei ehkä pakollinen, mutta lähes välttämätön, jos haluaa, että mieli pysyy kohteessa, joka on tarkkailun alla). Näin olen ymmärtänyt (ja huomannut kyllä käytännössäkin :) Ärsyttävää on huomata, että on jatkuvasti ajatusten kaappaamana, tahtoi sitä tai ei! Keskittymiskyky on täysi nolla.

      Uudelleenpriorisoinnista juu, uudelleen'ehdollistamisesta' kai on kyse. Ettei mieli aina takertuisi joka asiaan. Mutta se hyvä, että tuosta tavasta on mahdollista oppia pois.

      Tällä hetkellä tuntuu, ikäänkuin mielellä olisi joku _pakko_ ajatella kaikkea, koko ajan, mieli syöttää ajatuksen tarjolle, ja heti ihminen alkaa sitä väännellä ja käännellä ja analysoida ja selittää.

      Itselläni sysäyksen tehdä jotain antoi se, kun kokeilin pystynkö laskemaan mielessäni kymmenen normaalitahtista hengitystä: ei voi olla totta ettei ihminen muka siihen pysty!!? Siitä kipinä.

      • .....

        Tuosta samathan harjoittamisen tarpeellisuudesta on erilaisia näkemyksiä. Yhden koulukunnan mukaan samathan harjoittaminen on välttämätöntä, ennen kuin voi edetä vipassanaan. Toisen ääripään mukaan samathaa ei juurikaan tarvita, koska vipassanan edellyttämä määrä samadhia (mielenvakaus) kehittyy vipassanan/mindfulnessin myötä. Kolmannen koulukunnan mukaan molempia olisi hyvä harjoittaa.

        Kyse on kai lähinnä siitä mikä lähestymistavoista vipassanaan sopii parhaiten kenellekin. Alkuun kannattaa varmaan harjoittaa molempia, samathaa ja mindfullnessia. Jos toinen harjoituksista alkaa myöhemmin tuntumaan selvästi enemmän omalta, niin kannattaa ehkä suosia sitä lähestymistapana vipassanaan. Täytyy kuunnella itseään mikä tuntuu oikealta. Helppoa meditaatio ei ole kenellekään alussa, mutta säännöllisen harjoituksen myötä se alkaa vähitellen helpottamaan (vaikka yhtä helvettiä se tulee olemaan vielä monet kerrat myöhemminkin ;).

        Ehkä tehokkain apu minulle silloin, kun keskittyminen on täysin kateissa ja ajatukset tuntuvat liian vahvoilta on ollut Body scan harjoitus. Kannattaa ehdottomasti kokeilla. Audiodharma ja Dharmaseed sivustoilta löytyy ohjattuja body scan harjoituksia.

        Toivottavasti tästä sai jotakin tolkkua. Viime aikoina vaivannut jokin blokki kirjoittelun suhteen.


    • M

      Tsemppiä sulle koputus007! Itse tehnyt meditointia nyt jonkun aikaa ja se ajatusten hallinta kyllä tapahtuu vain yhtäkkiä. Suosittelen asiasta keskustelemista ns.opettajan kanssa, mulla psykologi, ja itse koen hyödylliseksi myös kaikenlaisen kirjallisuuden. Koin Yongey Mingyur Rinpoche:n kirjan todella hyväksi. Itse olen tällä hetkellä hieman jäissä meditoinnin kanssa koska vaivun syviin epätodellisiin tiloihin, jotka ovat kyllä erittäin eufoorisia, mutta pelkään tulevani 'hulluksi' ja vaikea palata arkeen takaisin. Itse vaivun näihin tiloihin jo ensimmäisillä kerroilla meditoidessani ja olen nyt opetellut olemaan enemmän tietoinen kun meditoin. Hyvä esimerkki on että voit oikeasti ajatella 'nyt ajattelen' ja 'nyt en' ja huomata sen eron. Huomata että itse hallitset ajatuksiasi ei kukaan muu. Mukava kirjotella ajatuksia tänne oma lähipiiri ei ymmärrä yhtään näitä ajatuksia ollenkaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Päivi Räsänen vs. Abbas Bahmanpour

      (Bahmanpour on imaami Helsingissä) Syyttäjä siis jahtaa edelleen Räsästä tämän H-puheista, joissa hän on ilmeisesti vaa
      Maailman menoa
      128
      5276
    2. Demokratian uhka: Perussuomalaiset ja polarisoiva "me ja muut" -ajattelu

      Laurence Rees varoittaa, kuinka demokratian heikkeneminen ja autoritaaristen liikkeiden nousu voidaan liittää "me ja muu
      Maailman menoa
      188
      4980
    3. "Rauhanomainen" miekkari hesassa: "Eläköön aseellinen vastarinta" - lakana

      Kyseessä on Suomen Palestiinalaisten yhdistyksen viime perjantaina järjestämä ”Hiljainen kynttiläkulkue Palestiinalaiste
      Maailman menoa
      85
      3464
    4. Palkansaajan oikeus nauttia työuransa hedelmistä

      Työeläkejärjestelmä on verrattavissa pyramidihuijaukseen, jossa alemmat tasot, eli nykyiset palkansaajat, toimivat maksa
      Maailman menoa
      108
      2998
    5. Monella äärivasemmistolaisella C-paperit armeijasta

      Kuinka kävisi sodan tullen noille? Puolustusvoimat huomauttaa, että C-luokituksen saaneiden sijoittumisesta sodan aikan
      Maailman menoa
      25
      2341
    6. Onko rajojen kiinnipitäminen ihmisoikeuksien vastaista?

      Maahanmuutosta puhutaan usein niin kuin kyse olisi vain numeroista ja rajoista. Kyse on kumminkin ihmisistä, jotka halua
      Maahanmuutto
      237
      1771
    7. Muistatko vielä minä vuonna tavattiin ekan kerran?

      Sun katse sulatti mut...
      Ikävä
      106
      1342
    8. Toivottavasti odotat minua

      Koitan järjestellä asiani niin, että voin olla kanssasi. On valtava ikävä sinua.
      Ikävä
      82
      1335
    9. Hurraa! Oon vihdoin vapaa J:stä

      Poistin numerosi, poistin chattimme. En halua sua enää enkä odota sulta mitään.
      Ikävä
      137
      1042
    10. Huomenta naiselle

      Toivottavasti tiedät, etten ole koskaan tuntenut ketään kohtaan näin voimakkaasti. Olen tietenkin meistä epävarma silti.
      Ikävä
      74
      1030
    Aihe