Nuorella rasitusrintakipua!

21-vuotias

Kumpaa vikaa luulette tämän olevan, sydänperäistä vai lihasperäistä:

Kun harrastan liikuntaa, joka on hyvin rankkaa, sykkeet ovat lähes maksimissa 180-190, niin silloin alkaa tuntua rintakipua sekä kipua oikeassa hartiassa. Heti kun hidastan ja sykkeet laskevat, kipu laantuu.

Olen 21v, sydän on tutkittu 3v sitten: on otettu ekg, ultraääni sekä vuorokausinauhoitus. Mitään elimellistä vikaa ei ole koskaan todettu. Nämä tutkimukset on tehty rytmihäiriöiden vuoksi. Tämä rintakipu on tullut uutena oireena. Sitä ei ole välttämättä ihan joka kerta, eikä se ole hirveän voimakasta, inhottavaa kyllä.

Kannattaisiko tästä mennä lääkäriin?.. minut on kuitenkin tutkittu sydämen puolesta melko hyvin.

8

1585

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sepeltautinen

Nuori olet ja kovat lukemat ovat nuo mainitsemasi rasitussykkeet eli tosissaan kaiketi harrastat urheilua Kuitenkin nuo oireet ovat sellaisia, että sepelvaltimossa voisi olla jotain ahtaumaa joka voisi olla mahdollista korjata. Se on sitten toinen juttu, että kuka rupeaa tutkimaan. Yksityisen lääkäriaseman kautta tietysti tutkisivat. Tuohan ei haittaa ns. jokapäiväistä elämää vaan ainoastaan rajoittaa hieman rankkaa urheilusuoritusta. Jos tunnet sen olevan elämän laatuusi vaikuttava tekijä tai se on mielestäsi lisääntynyt viime aikoina ja olet valmis varjoainetutkimuksiin jne. ja olet valmis siitä maksamaan niin ei kun vaadit vaan päästä tutkimuksiin.
      Terveyskeskuslääkäri ei laita tapauksessasi lähetettä eikä keskussairaalassakaan edes ruvettaisi välttämättä suorittamaan toimenpidettä, koska olet "nuori ja terve".

• kipu rinnassa

Ehkä lääkärin pitäisi teettää sinulle rasitus-ekg? Mikäli kipu ilmenee joka kerta rasituksessa tietyllä rasitustasolla, se voi olla sydänperäistä. Harvinaisiahan nuo sinun ikäiselläsi ovat, mutta periaatteessa mahdollisia..

Suomi24:n sivulla on tosi vaikea sanoa, mikä sinulla on. Toivottavasti löytyy järkevä syy oireiluun.

• 14+9

Oliskos angina pectoris.
      Lopeta rasitus kun kipua.
      Voi olla noin kymmeniä vuosia eikä muita vaivoja.

Osta varoiksi aspirin zip, jota otat jos rasituskipu ei hellitä ja tilaa ambulanssi.
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Sydäninfarkti

Ei kannata liikaa murehtia.

• Korkea syke

Kävin itse rasitus ekg:ssä ja lopetettiin polkeminen kun sykkeeni oli 172 ja tulos oli normaali eli kaikki hyvin ainakin minulla.

• Tutkitaantutkitaan
        Korkea syke kirjoitti:

Kävin itse rasitus ekg:ssä ja lopetettiin polkeminen kun sykkeeni oli 172 ja tulos oli normaali eli kaikki hyvin ainakin minulla.

Onneksi olkoon. Olet varmaan joku muu kuin tuo 21-vuotias, joka epäilee saavansa rasituskipua liikunnassa. Sydämessä voi olla muutakin vikaa, kuin sepelvaltimoiden antautumiseen. Kannattaahan toki käydä tarkistuttamassa tilanne, niin ei sitten tarvitse turhaan epäillä.

• Veikkaanpa

Lihas- ja rankaperäistä. Veikkaus siis. Jos olisi sydänperäistä, voisi olla rajumpaa.

• neiti-61

ei sydänkivut välttämättä mitään kovia ole .
      minulla alkoi aivan pieninä pistoina rinnassa voimistuen .
      lopputuloksena massiivinen keuhkoveritulppa,joka on aloittajan ikäiselle yleisempää kuin sepelvaltimotauti.
      myös vaikeampi löytää.

• Urheilijaksi

Keuhkoveritulppa on aivan eri asia kuin sydänperäinen kipu ja sairaus. Voiko olla ainakin samoja riskitekijöitä?
        Rasituskivut tuskin ovat aivan lieviä, jos niitä nuorella esiintyy kovassa rasituksesta. Kunnollinen lääkärintarkastus ja mahdollisesti rasitustesti voisi vapauttaaa turhista peloista. Kova rasitus kyllä aiheuttaa melkeinpä kaikilla jotain epämukava oloa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      132
      2953
    2. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      6
      1341
    3. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      220
      1296
    4. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1171
    5. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1129
    6. 37
      1001
    7. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      991
    8. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      133
      947
    9. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      944
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      36
      867
    Aihe