Pistorasia ei toimi

Sähköpeikko

Hei. Asun v.60 valmistuneessa kerrostalossa. Minulla on nyt käytössä 40-tuumainen LG-taulutelevisio ,johon on liitetty Samsung-digiboxi. Sain sen tuttavalta , kun hän osti itselleen toisen tv:n.Aiemmin minulla oli Thompson-merkkinen 21 tuuman putkitv.,joka oli liitettu tuohon samaan Samsung-digiboxiin. Sen tv:n kanssa ei ollut ongelmia. Käytössäni on tv:n vieressä oleva maadoittamaton 2-reikäinen pistorasia. Se on nyt lakannut toimimasta. Viimeaikoina se vähän väliä ollut huonostitoimiva. Tv ei ole lähtenytkään päälle, jos olen samuttanut sen tv:n omalla kytkimellä. Lopulta se aina kuitenkin lähti, kun irrottelin johtoa pistorasiasta useaan kertaan. Olenkin viime aikoina sammuttanut tv:n ainoastaan kaukosäätimellä. Nyt pistorasia on kuitenkin lakannut kokonaan toimimasta. Jouluaattoiltana sammutin tv:n kaukosäätimellä ja menin nukkumaan. Aamulla se ei lähtenyt millään käyntiin. Pistorasiassa ei toiminut mikään mukaan sihen kytkemäni sähkölaite. Pistorasia on tiukasti seinässä kiinni. Ruuvasin sitä vielää tiukemmin seinään kiinni. Ei auttanut. Osaisiko joku yst. sanoa, onko pistorasia tullut tiensä päähän. Onko siihen vaihdettava uusi maadoitettu pistorasia? Kuka sen voi tehdä.?Asun omistuasunnossa. Kuuluuko pistorasian vaihto minulle itseni maksettavaksi vai taloyhtiölle? Tai voinko tehdä itse jotain saadakseni pistorasian toimimaan?
Kiitos vastauksista.

6

16093

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 11+15=27

Katoitko onko sulake ehjä?
      Jos on niin katkase varmuudeksi sähkö pääkytkimestä. Sitten voit ottaa itse pistorasian auki ja näät onko siinä mitään vikaa, johto löysällä tai jotain. Helppo homma ja vaaraton kunhan pääkytkin on nollilla.
      Jos kaikki näyttää ehjältä niin laita joku rautalanka tms pistorasiaan oikosuluksi ja sitten pääkytkin päälle. Jos sulake ei pala on vian oltava mualla.Sitten pääkytkin taas nollille ja ottaan se lanka pois kun voi olla että vaan vaihe tulee rasiaan ja se sattuu. Jos näistä ei apua niin ota yhteys isännöitsijän toimistoon, Juttu kuuluu taloyhtiölle.

• pistorasia...

Se, että kiristää pistorasiaa kiinni tiukemmin seinään, ei kiristä pistorasian johtojen liitoksia jotka ovat voineet löystyä jos kyseessä pistorasia ruuviliittimin.

Sähkömiehen hommiahan sen korjaus/vaihto on, mutta mikäli ruuvimeisseli vähänkään pysyy kädessä niin johtojen liitosten kireyden voi kyllä itsekin tarkistaa. Sähköt pääkytkimestä pois, jos et ole TÄYSIN varma mikä sulake ko. pistorasiaa syöttää (joka tapauksessa toteat jännitteettömyyden kuitenkin). Pistorasia irti ja kiristät johtojen liitokset.

Jos ei sittenkään lähde toimimaan, niin tilalle uusi maadoittamaton pistorasia, koska nykyinenkin on maadoittamaton.

Huoneiston sähkökalusteet kuuluvat osakkeenomistajan vastuulle.

• eiciidiicii

Sinun täytyy jättää se pistorasia käyntiin myös yön yli, ei se paljoa sähköä vie.

• joopajoo

Kiristä proppu.

• vaihdappas merkkiä

Kannatta ostaa oikean merkkinen tv, esim Samsung on erittäin hyvä. Meillä se lähtee eka startilla käyntiin.

• Mekako

Pistotulpan pistikkeet eivät kosketa kunnolla pistorasian kosketinosiin. Voi johtua aikaa myöten kuoleentuneista pistorasian jousista tai nykyisen television pistotulpasta, joka todennäköisesti on ns eurotulppa ja sen pistikkeet ovat hiukan ohkasempia, kuin pistorasiassa aikaisemmin käytetyssä pistotulpassa. Vikana voin myös olla löysä liitos pistorasian johtoliittimissä, jossain jakorasian liittimessä tai keskuksella. Huonot kosketukset ja löysät liitokset aiheuttavat aina palovaaran, joten pikainen korjaus on tarpeen. Taloyhtiössä asuntosi pistorasioiden korjaus kuuluu yhtiölle joten ota välittömästi yhteys isännöitsijään (vastuunjakotaulukko 2010 sivu 27, kohta 8.4).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      83
      6019
    2. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      47
      4015
    3. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      131
      4003
    4. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      69
      3763
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      26
      2958
    6. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      7
      2547
    7. 33
      2329
    8. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      27
      2244
    9. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      204
      2131
    10. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      449
      1844
    Aihe