Oikaisupyynnöt(kokemuksia?)

suhteellisuus

Oikaisupyynnöt ovat sikäli mielenkiintoisia,
että valintakokeiden tuloksista on hakijalla
"oikeus tehdä oikaisupyyntö", mutta yliopistojen
laitoksilla tuntuu olevan mustavalkoinen ennakkoasenne "oikaisupyynnöt eivät mene koskaan
läpi"(haluavat suojella "järjestelmää"?)

Kun esimerkiksi esseevastauksia luetaan
monta sataa, arvostelussa voi todella ihan
oikeasti sattua virheitä, ja joku osaava opiskelija jää tämän vuoksi rannalle ilman opiskelupaikkaa, vaikka pyytäisikin oikaisua
virheelliseen arvosteluun.

Kokemuksia?

25

6158

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jenni

      Meneehän niitä läpi. Ainakin oikikseen on käsittääkseni päässyt joinain vuosina jopa kymmeniä ihmisiä sisään oikaisun perusteella.

      • suhteellisuus

        Ehkäpä asenteet ovat laitoskohtaisia?
        Voihan olla, että oikiksessa ehkä ymmärretään ajatella "yksilön oikeuksia" enemmän kuin muissa
        oppiaineissa? siellä kun muutenkin työkseen pohditaan noita oikeuksia.


      • Opiskelija
        suhteellisuus kirjoitti:

        Ehkäpä asenteet ovat laitoskohtaisia?
        Voihan olla, että oikiksessa ehkä ymmärretään ajatella "yksilön oikeuksia" enemmän kuin muissa
        oppiaineissa? siellä kun muutenkin työkseen pohditaan noita oikeuksia.

        Olen katsellut netistä Helsingin lääkiksen tiedekuntaneuvoston pöytäkirjoja, joissa myös nuo oikaisupyynnöt näkyy. Ovathan ne melkein joka vuosi joitain oikaisupyyntöjä hyväksyneet, mutta havaitsin vain yhden sellaisen oikaisupyynnön joka oli johtanut siihen, että pyytäjä sai paikan. Minusta on kummallista, että tehdään oikaisupyyntöjä vaikka koepisteet ovat kuitenkin niin pienet, että vaikka oikaisupyyntö hyväksyttäisiinkin, ei sisäänpääsyyn ole mitään mahdollisuuksia.


      • jenni
        suhteellisuus kirjoitti:

        Ehkäpä asenteet ovat laitoskohtaisia?
        Voihan olla, että oikiksessa ehkä ymmärretään ajatella "yksilön oikeuksia" enemmän kuin muissa
        oppiaineissa? siellä kun muutenkin työkseen pohditaan noita oikeuksia.

        "Voihan olla, että oikiksessa ehkä ymmärretään ajatella "yksilön oikeuksia" enemmän kuin muissa
        oppiaineissa? siellä kun muutenkin työkseen pohditaan noita oikeuksia."

        Ehkä se on niin... ;)


      • minä vaan
        Opiskelija kirjoitti:

        Olen katsellut netistä Helsingin lääkiksen tiedekuntaneuvoston pöytäkirjoja, joissa myös nuo oikaisupyynnöt näkyy. Ovathan ne melkein joka vuosi joitain oikaisupyyntöjä hyväksyneet, mutta havaitsin vain yhden sellaisen oikaisupyynnön joka oli johtanut siihen, että pyytäjä sai paikan. Minusta on kummallista, että tehdään oikaisupyyntöjä vaikka koepisteet ovat kuitenkin niin pienet, että vaikka oikaisupyyntö hyväksyttäisiinkin, ei sisäänpääsyyn ole mitään mahdollisuuksia.

        ...se on mikä ratkaisee. On periaatteellisesti
        väärin, jos on saanut liian vähän pisteitä(vaikka
        tämän toteaminen oikaisupyynnön seurauksena ei johtaisikaan opiskelupaikan saamiseen). Olisi
        hyvä, jos hakijat voisivat jatkossa luottaa siihen, että arvostelu on huolellista. Eihän ei ole motivaatiota valmistautua useiden kuukausien ajan ja osallistua seuraavana vuonna
        uudestaan pääsykokeisiin, jos joutuu pelkäämään kokeiden huolimatonta tarkastusta.


      • ----

        Helsingin oikikseen pääsi eräänä vuonna (toissavuonna?) huonosti suunnitellun tehtävän/pisteytyksen takia parikymmentä(?) hakijaa oikaisupyynnöllä sisään. Tuollainen on kuitenkin todella harvinaista. Turkuun pääsee vuosittain ehkä keskimäärin 2-3 hakijaa oikaisupyynnön kautta. Mahdollisuus on varteenotettava, ja oikaisupyyntö kannattaa tehdä AINA, kun pisteitä puuttuu kolme tai alle. Tarkastuksessa sattuu myös valitettavasti virheitä, eli jos jää sen muutaman pisteen päähän sisäänpääsystä, kannattaa AINA tilata omat vastauksensa ja tutustua tarkasti arvosteluperusteisiin.

        Tuo eräässä vastauksessa kuvattu lääketieteellisen käytäntö tuntuu jo hieman hakijan oikeusturvaa loukkaavalta. Pyrkijällä on kuitenkin oikeus hakea muutosta kielteiseen päätökseen hallinto-oikeudesta, jossa viimeistään tarkastellaan suurennuslasin kanssa pyrkijän vastausta ja vaadittua vastausta. Siinä vaiheessa ei tiedekunta voi vedota suurpiirteisyyteen tai käytännöllisyyteen. Tätäkin tietä on mahdollista päästä sisään, esimerksi eräs kevään 2002 hakija pääsi Turun oikikseen vuoden 2003 kevätlukukauden puolivälissä hallinto-oikeuden päätöksellä.

        Helpoin tapa on tietysti lukea ne kirjat kunnolla.. ;)


      • Opiskelija
        ---- kirjoitti:

        Helsingin oikikseen pääsi eräänä vuonna (toissavuonna?) huonosti suunnitellun tehtävän/pisteytyksen takia parikymmentä(?) hakijaa oikaisupyynnöllä sisään. Tuollainen on kuitenkin todella harvinaista. Turkuun pääsee vuosittain ehkä keskimäärin 2-3 hakijaa oikaisupyynnön kautta. Mahdollisuus on varteenotettava, ja oikaisupyyntö kannattaa tehdä AINA, kun pisteitä puuttuu kolme tai alle. Tarkastuksessa sattuu myös valitettavasti virheitä, eli jos jää sen muutaman pisteen päähän sisäänpääsystä, kannattaa AINA tilata omat vastauksensa ja tutustua tarkasti arvosteluperusteisiin.

        Tuo eräässä vastauksessa kuvattu lääketieteellisen käytäntö tuntuu jo hieman hakijan oikeusturvaa loukkaavalta. Pyrkijällä on kuitenkin oikeus hakea muutosta kielteiseen päätökseen hallinto-oikeudesta, jossa viimeistään tarkastellaan suurennuslasin kanssa pyrkijän vastausta ja vaadittua vastausta. Siinä vaiheessa ei tiedekunta voi vedota suurpiirteisyyteen tai käytännöllisyyteen. Tätäkin tietä on mahdollista päästä sisään, esimerksi eräs kevään 2002 hakija pääsi Turun oikikseen vuoden 2003 kevätlukukauden puolivälissä hallinto-oikeuden päätöksellä.

        Helpoin tapa on tietysti lukea ne kirjat kunnolla.. ;)

        Täällä kirjoitettiin: "Tuo eräässä vastauksessa kuvattu lääketieteellisen käytäntö tuntuu jo hieman hakijan oikeusturvaa loukkaavalta. "

        EI kai se nyt voi olla loukkaava käytäntö, jos kerran oikaisupyyntö on hyväksytty ja pisteitä on tullut lisää, mutta pyynnön tekijä on jo muutenkin ollut pistetolkulla alle sisäänpääsyrajan. Jos raja on esimerkiksi 50 pistettä ja pyynnön tekijällä on koepisteitä 45, joihin sitten oikaisupyynnöllä saa vaikka 2 pistettä lisää, niin silti on vain 47 pistettä ja on edelleen kaukana rajasta.

        Eli kun noita pöytäkirjoja luin jossain vaiheessa (joo, ei mulla ole elämää), niin aika moni oli saanut sen oikaisupyynnön läpi, mutta heidän pisteensä olivat kuitenkin niin kaukana rajoista, että siksi eivät olleet päässeet opiskelemaan - kun se raja ei siitä huolimatta ylittynyt.

        Ei tässä minusta ole mitään loukkaavaa!


      • ----
        Opiskelija kirjoitti:

        Täällä kirjoitettiin: "Tuo eräässä vastauksessa kuvattu lääketieteellisen käytäntö tuntuu jo hieman hakijan oikeusturvaa loukkaavalta. "

        EI kai se nyt voi olla loukkaava käytäntö, jos kerran oikaisupyyntö on hyväksytty ja pisteitä on tullut lisää, mutta pyynnön tekijä on jo muutenkin ollut pistetolkulla alle sisäänpääsyrajan. Jos raja on esimerkiksi 50 pistettä ja pyynnön tekijällä on koepisteitä 45, joihin sitten oikaisupyynnöllä saa vaikka 2 pistettä lisää, niin silti on vain 47 pistettä ja on edelleen kaukana rajasta.

        Eli kun noita pöytäkirjoja luin jossain vaiheessa (joo, ei mulla ole elämää), niin aika moni oli saanut sen oikaisupyynnön läpi, mutta heidän pisteensä olivat kuitenkin niin kaukana rajoista, että siksi eivät olleet päässeet opiskelemaan - kun se raja ei siitä huolimatta ylittynyt.

        Ei tässä minusta ole mitään loukkaavaa!

        En tarkoittanut kirjoittamaasi, vaan tätä.

        "Meillä ei kuitenkaan ole omaksuttu Helsingin tapaa, ettei vastauksista anneta kopioita, vaan ne on kopioitava itse käsin."

        Tämä "Helsingin tapa" on ainakin huonoa hallintoa, jos ei muuta. Jos ei edes kopioita anneta pyynnöstä ja kohtuullista korvausta vastaan, niin käytännössä vaikeutetaan suhteettomasti oikaisupyynnön tekemistä. Tuollaista käytäntöä on hyvin vaikea perustella millään hyväksyttävällä tavalla, ja se asettaa pyrkijät asuinpaikan perusteella huomattavan eriarvoiseen asemaan, jos ainoa tapa oikaisupyynnön tekemiseen on se, että henkilökohtaisesti itse matkustaa tiedekuntaan ja kopioi käsin omat vastauksensa.

        Nyt kun tarkemmin asiaa ajattelen, niin tuohan on aivan järjetön käytöntö. Mahtaako pitää paikkansa?


      • opiskelija(oikeustiede)
        ---- kirjoitti:

        En tarkoittanut kirjoittamaasi, vaan tätä.

        "Meillä ei kuitenkaan ole omaksuttu Helsingin tapaa, ettei vastauksista anneta kopioita, vaan ne on kopioitava itse käsin."

        Tämä "Helsingin tapa" on ainakin huonoa hallintoa, jos ei muuta. Jos ei edes kopioita anneta pyynnöstä ja kohtuullista korvausta vastaan, niin käytännössä vaikeutetaan suhteettomasti oikaisupyynnön tekemistä. Tuollaista käytäntöä on hyvin vaikea perustella millään hyväksyttävällä tavalla, ja se asettaa pyrkijät asuinpaikan perusteella huomattavan eriarvoiseen asemaan, jos ainoa tapa oikaisupyynnön tekemiseen on se, että henkilökohtaisesti itse matkustaa tiedekuntaan ja kopioi käsin omat vastauksensa.

        Nyt kun tarkemmin asiaa ajattelen, niin tuohan on aivan järjetön käytöntö. Mahtaako pitää paikkansa?

        Kuten alla kirjoitin, kyseessä olisi laiton käytäntö. Tämä rikkoisi juurikin tarkoittamiasi "hyvän hallinnon" -periaatteita. Tuskin tämä käytäntö on enää voimassa, kuten sanoit.


      • ----
        opiskelija(oikeustiede) kirjoitti:

        Kuten alla kirjoitin, kyseessä olisi laiton käytäntö. Tämä rikkoisi juurikin tarkoittamiasi "hyvän hallinnon" -periaatteita. Tuskin tämä käytäntö on enää voimassa, kuten sanoit.

        Helsingin lääketieteellisen opiskelijavalintaopas löytyy osoitteesta

        http://www.ltdk.helsinki.fi/lomakkeet/lomakedl/opiskelu/opiskelijavalinta/2004/suomop2004.doc

        Poiminta sivulta 11:

        "Valintaan tyytymätön pyrkijä voi pyytää siihen oikaisua tiedekuntaneuvostolta. Oikaisupyynnössä on yksilöitävä, missä kohdin muutosta haetaan. Oikaisupyyntö on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa tuloksen julkistamisesta (tulosten julkistamispäivämäärää ei lasketa mukaan), jona aikana pyrkijällä on mahdollisuus tutustua omiin vastauspapereihinsa ja saamaansa koearvosteluun tiedekunnan opintotoimistossa. Opintotoimisto on avoinna klo. 9.00 - 15.00. Hakija voi myös valtuuttaa valtakirjalla toisen henkilön tutustumaan koepapereihinsa."

        Tilaamismahdollisuutta ei tunnu olevan, eikä ilmeisesti kopiointimahdollisuuttakaan, vaikka itse (tai asiamies) vaivautuisi paikalle, puhutaan vain mahdollisuudesta tutustua koepapereihin paikanpäällä.


      • opiskelija(oikeustiede)
        ---- kirjoitti:

        Helsingin lääketieteellisen opiskelijavalintaopas löytyy osoitteesta

        http://www.ltdk.helsinki.fi/lomakkeet/lomakedl/opiskelu/opiskelijavalinta/2004/suomop2004.doc

        Poiminta sivulta 11:

        "Valintaan tyytymätön pyrkijä voi pyytää siihen oikaisua tiedekuntaneuvostolta. Oikaisupyynnössä on yksilöitävä, missä kohdin muutosta haetaan. Oikaisupyyntö on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa tuloksen julkistamisesta (tulosten julkistamispäivämäärää ei lasketa mukaan), jona aikana pyrkijällä on mahdollisuus tutustua omiin vastauspapereihinsa ja saamaansa koearvosteluun tiedekunnan opintotoimistossa. Opintotoimisto on avoinna klo. 9.00 - 15.00. Hakija voi myös valtuuttaa valtakirjalla toisen henkilön tutustumaan koepapereihinsa."

        Tilaamismahdollisuutta ei tunnu olevan, eikä ilmeisesti kopiointimahdollisuuttakaan, vaikka itse (tai asiamies) vaivautuisi paikalle, puhutaan vain mahdollisuudesta tutustua koepapereihin paikanpäällä.

        Toivottavasti ne eivät nyt oikeasti kiellä ihmisiä kopioimasta omia vastauksiaan kopiokoneella. Täytyyhän kopiointimahdollisuuden sisältyä tuohon "pyrkijällä on mahdollisuus tutustua omiin vastauspapereihinsa".

        Jos kopioida ei saa, niin silloin rikotaan lakia. Tämä on varma. Tilaamismahdollisuutta ei taida olla edes oikiksessa. En tosin ole ihan varma.


      • ----
        opiskelija(oikeustiede) kirjoitti:

        Toivottavasti ne eivät nyt oikeasti kiellä ihmisiä kopioimasta omia vastauksiaan kopiokoneella. Täytyyhän kopiointimahdollisuuden sisältyä tuohon "pyrkijällä on mahdollisuus tutustua omiin vastauspapereihinsa".

        Jos kopioida ei saa, niin silloin rikotaan lakia. Tämä on varma. Tilaamismahdollisuutta ei taida olla edes oikiksessa. En tosin ole ihan varma.

        Turussa taitaa olla tilaamismahdollisuus, ainakin jokin vastauskopioiden tilauslista oli sisään päässeiden nimilistan vieressä Calonian aulassa viime syksynä. Tilausmahdollisuus on oikeastaan ainoita tapoja varmistaa hakijoiden tasapuolinen kohtelu.


      • Vee
        ---- kirjoitti:

        Turussa taitaa olla tilaamismahdollisuus, ainakin jokin vastauskopioiden tilauslista oli sisään päässeiden nimilistan vieressä Calonian aulassa viime syksynä. Tilausmahdollisuus on oikeastaan ainoita tapoja varmistaa hakijoiden tasapuolinen kohtelu.

        Helsingissä kopioin juuri vastaukseni. Omalla kopiokortilla tai 2 eur.


    • JBA

      Meillä valintatoimikunnan työ usein alkaa kunnolla vasta tulosten julkaisun jälkeen, kun valituksia alkaa sadella. Hyvin usein joutuu tekemään todella tarkkoja rajavetoja, kun valituksia rustaavat omat seniorilääkärit pojilleen ja tyttärilleen. Yleisesti ottaen meilläpäin valitukset käsitellään todella "kovalla" asenteella juuri siksi, ettei valittamisesta voisi tehdä "patenttiratkaisua" sisäänpääsyyn joka kerta, kun tehtävän arvosteluperusteista löytyy joku tieteellisesti kiistanalainen kohta. Useimmiten valituksissa vedotaan juuri näihin, ja yhtä säännöllisesti ne jätetään huomioimatta perusteella "ei mainita valintakoekirjassa".

      Meillä ei kuitenkaan ole omaksuttu Helsingin tapaa, ettei vastauksista anneta kopioita, vaan ne on kopioitava itse käsin. Se ehkä alkaa olla jo vähän asiatonta oikaisun hankaloittamista. Yleisesti ottaen meille ei hyväksytä oikaisun perusteella juuri ketään, ymmärrettävistä syistä.

      • ihmettelen

        ...haluaa ottaa jumalan näkökulman
        asiaan kuin asiaan näitä pääsykokeita
        koskevissa keskusteluissa?


      • taru
        ihmettelen kirjoitti:

        ...haluaa ottaa jumalan näkökulman
        asiaan kuin asiaan näitä pääsykokeita
        koskevissa keskusteluissa?

        No, eihän tuossa edellisessä viestissä nyt ollut mitään pahaa...


      • JBA
        ihmettelen kirjoitti:

        ...haluaa ottaa jumalan näkökulman
        asiaan kuin asiaan näitä pääsykokeita
        koskevissa keskusteluissa?

        Ei tässä mitään jumalnäkökulmaa haeta. Katson, että minulla on täysi oikeus ottaa kantaa oman alani keskusteluihin, jotka ihan "viran puolestakin" kiinnostava. Katson myös, että minulla on oikeus jakaa asioista tietoa, koska

        1) Olen itse päässyt lääkikseen ja vieläpä sieltä uloskin

        2) Tunnen varsin hyvin tiedekunnan myös muuten, koska edelleen olen tutkijana siellä

        3) Olen hakeutumassa opetustehtäviin ja tulen siten osallistumaan myös valintatyöskentelyyn.


      • opiskelija

        "Meillä ei kuitenkaan ole omaksuttu Helsingin tapaa, ettei vastauksista anneta kopioita, vaan ne on kopioitava itse käsin."

        Mitä tarkoittaa "käsin"?


      • ihmettelen
        JBA kirjoitti:

        Ei tässä mitään jumalnäkökulmaa haeta. Katson, että minulla on täysi oikeus ottaa kantaa oman alani keskusteluihin, jotka ihan "viran puolestakin" kiinnostava. Katson myös, että minulla on oikeus jakaa asioista tietoa, koska

        1) Olen itse päässyt lääkikseen ja vieläpä sieltä uloskin

        2) Tunnen varsin hyvin tiedekunnan myös muuten, koska edelleen olen tutkijana siellä

        3) Olen hakeutumassa opetustehtäviin ja tulen siten osallistumaan myös valintatyöskentelyyn.

        ...kuin lääketiede saavat sinulta kommenttia. Ellei joku ole "väärinkäyttänyt" nimimerkkiäsi, niin olet kirjoittanut mm. alla olevan ylimielisen tekstin
        ammattikorkeakoulut -palstalle(keskusteluun "amk-kateus).

        "Mutta...
        Kirjoittanut: JBA, 18.6.2004 klo 19.08

        Totta se vaan silti on, ei siitäkään päästä mihinkään. Ymmärrän ihan hyvin, näin korkeakouluopiskelijan (valmistuneen) näkökulmasta, että monia ottaa päähän varsinkin ammattikorkeakoulujen tapa markkinoida itseään korkeakouluina. Tosiasiassa kyse todellakin on vain lainsäädännöllisestä kikkailusta. Sumutus vaan on osaan AMK-opiskelijoista (vähemmistöön kylläkin) mennyt niin täydestä, että he oikeasti kuvittelevat olevansa korkeakouluopiskelijoita."


      • ihmettelen
        taru kirjoitti:

        No, eihän tuossa edellisessä viestissä nyt ollut mitään pahaa...

        ...JBA:n teksteihin muillakin palstoilla
        niin huomaat mitä tarkoitan. Takuuvarmaa
        ei tietenkään ole, että kaikki viestit on
        kirjoittanut sama henkilö.


      • JBA
        opiskelija kirjoitti:

        "Meillä ei kuitenkaan ole omaksuttu Helsingin tapaa, ettei vastauksista anneta kopioita, vaan ne on kopioitava itse käsin."

        Mitä tarkoittaa "käsin"?

        Se tarkoittaa juuri sitä, miltä se kuulostaakin. Eli Helsingissä ei ainakaan takavuosina suostuttu antamaan kopioita tuloksista, vaan omat paperit annettiin nähtäviksi, ja niistä oli tekstit todella kopioitava omalle paperille ihan itse, samalla tavalla kuin kirjoja kopioitiin luostareissa ennen kirjapainon keksimistä.


      • taru
        ihmettelen kirjoitti:

        ...JBA:n teksteihin muillakin palstoilla
        niin huomaat mitä tarkoitan. Takuuvarmaa
        ei tietenkään ole, että kaikki viestit on
        kirjoittanut sama henkilö.

        Olen kyllä tutustunut niihin. Mielestäni vain juuri tässä nimenomaisessa viestissä ei ollut mitään sen erikoisempaa.


      • opiskelija(oikeustiede)
        JBA kirjoitti:

        Se tarkoittaa juuri sitä, miltä se kuulostaakin. Eli Helsingissä ei ainakaan takavuosina suostuttu antamaan kopioita tuloksista, vaan omat paperit annettiin nähtäviksi, ja niistä oli tekstit todella kopioitava omalle paperille ihan itse, samalla tavalla kuin kirjoja kopioitiin luostareissa ennen kirjapainon keksimistä.

        Tuollainen käytäntö olisi täysin laiton. En usko, että sitä enää harrastetaan. Ja jos harrastetaan, niin luulisi, että lääkikseen pyrkivissä on sen verran potentiaalia, että tajuavat puolustaa oikeuksiaan.


    • Opiskelija

      Lueskelin lisää noita Helsingin lääkiksen tiedekuntaneuvoston päätöksiä neljän vuoden ajalta. Niiltä osin kuin havaitsin, niin vuonna 2000 7 opiskelijaa teki oikaisupyynnön, heistä 2 sai ainakin jostain tehtävästä lisäpisteitä ja 1 pääsi niiden ansiosta opiskelemaan. Vuoden 2001 vastaavat luvut olivat 6/2/0, vuoden 2002 5/0/0 ja vuoden 2003 34/6/1, eli viime vuonna oikeuspyyntöjen teki näytti siellä räjähtäneen vauhtiin. Tosin hakijamääräkin viime vuoteen kasvoi, mutta ei suhteessa noin paljon. Mutta jos joka kolmas vuosi siellä 1 pääsee oikaisupyynnön ansiosta opiskelemaan, niin ei siinä kovin suuria vääryyksiä ilmeisesti arvostelun puolella ole ollut.

    • OikeudenPuolesta

      Kyllä oikaisupyyntöjä tehdään paljonkin ja on niiden avulla jaettu yksi jos toinenkin opiskelupaikka.

      Toinen asia on sitten se, osaako hakija tehdä varteenotettavan oikaisupyynnön ja tietääkö miten prosessi etenee. Tästä ei kovin paljoa ole infoa tarjolla. Tosin jotkut tahot auttavat hakijoita varsin avokätisesti, mikä on tietenkin hakijoiden etu.

      Esimerkiksi lääkikseen hakijoiden kannattaa painaa mieleen laakisvalmennus.fi joka auttaa oikaisupyynnön tekemisessä ILMAISEKSI. Ei kannata jäädä yksin painiskelemaan ongelmien kanssa, jos on apuakin tarjolla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      1957
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1692
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      53
      1609
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1537
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe