Kurkun kasvatus kasvihuoneessa!

Puutarhurina ekaa kertaa!

Meille on tullut juuri oma pikku kasvihuone ja siellä kasvaa mm. kurkkua, tomaattia, minitomaattia, persiljaa, salaattia, chiliä.... Nyt olen tullut kasvihuone-tietouteni päähän!- Miten kurkkua hoidetaan? Sen olen kuullut, että sille annetaan 10 litraa vettä, kun se on kasvanut suureksi, mutta pitääkö ne haarat, mitkä kasvaa itse "oksien" alussa, katkaista? Minitomaateissa niin täytyy tehdä, mutta miten on kurkun laita? Jätetäänkö ne siihen vai täytyykö ne leikata pois?

23

30067

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jonna

      mun muistini mukaan niitä ei leikata.. Kurkun kasvattamisessa kaiken A ja O on lämpö ja kosteus.. Eli lämmintä pitää riittää ja kosteutta.. Liian kuiva kasvualusta saa vaan aikaan kuivahkoja kurkkuja.. Sit ku ne kurkut on keräämis kunnossa niin sit ne leikataan irti siitä oksasta..

      omat kokemukset kurkun kasvattamisesta on kesätyöpaikasta melkein 10 vuoden takaa.. muistan vaan että siellä kasvatushuoneilla oli juma kuuma ( yli 50 astetta..) ja että nestettä meni monta litraa kurkusta alas...

      • ronen kurkku oy

        Hei,olen kasvattanut jo montavuotta kasvihuone kurkkuja hyvällä menestyksellä,tue taimetnaruilla tai pitkillä kepeillä,tahtoo kyllä silti levitä käytävälle,satoa alkaa tulla 5-6viikon päästä.Olen istuttanut ne kasvusäkkeihin(3 tainta/säkki)kurkku on hyvinherkkä yöpakkasille joten taimet kannattaa istuttaa kasvihuoneeseen vasta sitten kun tietää ettei yöpakkasia tule.Minulla noin12 tainta 4 säkissä ja kurkkua tulee heinäkuun puolenvälin jälkeen niin paljon että joutuu jakamaan tutuille.Kastelen joka päivä kunnolla ja maku on paljon parempi kuin kaupan kurkuissa.Olen antanut pelkkää vettä enkä mitään lisäravinteita.näyttäisi olevan viikon päästä syötäviä,istutin ne kesäkuun alussa.


    • tode

      "haarat" täytyy poistaa esim. pensas- ja kirsikkatomaatista, muttei minitomaatista, eikä missään tapauksessa kurkusta.
      kurkun alimpia lehtiä poistetaan 1-2 silloin tällöin ja kastelua harastetaan ahkerasti.

      meidän amatöörien kasvihuonekurkun ei tarvitse kasvaa kovin pitkäksi eli sen voi katkaista latvasta poikki 8-9 "haarakkeen" jälkeen.
      tällöin kasvuvoimaa riittää niille muutamalle kurkulle, jotka lyhyen kesän aikana ennättävät kasvaa.
      olen muuten kasvattanut avomaankurkkua kasvihuoneessani suurinpiirtein samalla tavalla (nostanut ne myös lankaa pitkin kasvamaan) ja satoa on tullut kiitettävästi.

      • Nyt Parempi puutarhuri!

        Kiitos kumpaisellekin vastauksista, jospa olisin nyt askeleen lähempänä hyvää ja maukasta kurkkua! :)


      • aloittelia
        Nyt Parempi puutarhuri! kirjoitti:

        Kiitos kumpaisellekin vastauksista, jospa olisin nyt askeleen lähempänä hyvää ja maukasta kurkkua! :)

        Hei missä vaiheessa kurkun ja tomaatin siemenet kylvetään jos kasvattaa alun sisällä ja onko parempi taimien olla valoisassa vai pimeässä paikassa??? viesteistä kiitollinen.


      • Anneli tammisaaresta

        kiitos napakoista vinkeitä kurkun taimia kasvi huoneeseen laitoin kolme ja ne kukkii mielettömästi olen ensikertalainen kasvi huoneen hoitsu ja nihmettelen kun kurkkujua ei ilmesty vaikka ne kukkii mielettömästi kesäkuun alusta istutin ne kasvi huoneeseen


      • ErämaassaLihaKuolee

        Nimenomaan pensastomaatin 'varkaita' eli haaraoksia ei poisteta, muiden kohdalla hyvin yksilölliset ohjeet. Yleis ohje on poistaa varkaita.


    • Ihme ja Kumma

      Hei!
      Milloin kurkun saa "poimia"? Ovat nyt noin 20cm pitkiä.

    • hortis

      Eiköhän se mene noissa kurkuissakin niin, että poimi kun se näyttää siltä että haluat sen syödä =)

    • hortis

      Eiköhän se mene noissa kurkuissakin niin, että poimi kun se näyttää siltä että haluat sen syödä =)

    • niivik

      Kurkussa ne haarat katkaistaan ensimmäisen hedelmän jälkeen, toisin kuin avomaalla. Kosteutta pitää olle. Mutta kasvihuoneessa kurkku vaatii tuuletusta voidakseen hyvin. Liika kosteus kasvihuoneessa vaarantaa taas tomaattia joka on hyvin herkkä kaikille home-ja sieni taudeille!

    • pamppukurkku :)

      Osaisko joku kertoa miksi minun kasvihuone kurkuistani tulee sellaisia "kumimaisia"? Eli ovat ihan topakoita kun korjaan ne pois kasvihuoneesta mutta kun ne ovat olleet päivänkään jääkaapissa niin ovat ihan kuin kumipamppuja :(
      Maku on kuitenkin ihan ok.

      • ErämaassaLihaKuolee

        En koskaan säilytä kurkkua enkä tomaattia jääkaapissa. Liian kylmä. Keittiön pöydällä parempi.


    • Kurkkutar

      Kurkun varret kasvaa kohisten ja samoin kukkia on kymmenittäin.Kurkuista ei tietoakaan.Yhyy,miksei ne kasva?.ja niistä kukista niiden pitäisi alkaa kasvu?.lämpöä ja kosteutta on.Lasitettu terassi joka helteillä kuin sauna,onko liiankin kuuma?

      • Äimän käkenä

        Meillä sama juttu. Taimet ovat yli 1,5 metrisiä, kukkia varret täynnä, mutta kurkunalkuja ei näytä olevan. Pölyttäjiä olen kukissa nähnyt, mutta pölytys ei näköjään ole onnistunut. Aiempina kesinä kurkkusatoa on tullut ämpärikaupalla. Oma epäilykseni on liian kuumat ilmat ja pölyttäjähyönteisten jonkinlainen kato.


      • ErämaassaLihaKuolee

        Kokeilkaa pölyttää pumpulipuikolla. Onko lajike hybridi siis kaksi lajia yhdessä; itsepölytteinen vai vaatiiko toisen lajin pölytykseen?


    • kuukkuu

      miksei mun kurkut kasva vaan näivettyy parisenttisinä. kukkii kyllä hyvin.

    • hemmo66

      Jaa-a uskon että nyt alkaa olla jo liian kylmiä öitä jos lämmittämättömässä kasvihuoneessa kasvatetaan. Kannattaa suosia niitä itsepölyttyviä lajikkeita. Kasvihuonekurkku yleensä lykkää alussa niitä "päähaaroja" muutaman ylimääräisen, ne katkaistaan että jää yksi varsinainen haara joka sitten jaksaa puskea kurkkua. Sain aivan valtavan hyvän sadon, 10-15 isoa kurkkua per kasvi ja vieläkin yrittää tehdä lisää. Lajike oli joku näistä jotka myydään nimellä "kasvihuonekurkku" http://www.siemenkauppa.com/9-kurkut

      Yleisin vaiva on tyvimätä tai mikähän sen oikea nimi on, eli kastellaan liikaa juurelle jolloin varren tyveen tulee "mätä". Siihen auttaa kun laittaa hiekkaa ympärille ja yrittää kastella reunoilta. Tämän takia kurkku ei oikein sovi astia-kasvatukseen vaan mielummin penkkiin, tilavaan multaan. Taimia kannattaa kasvattaa aina ylimääräisiä koska niitä joskus ilman näkyvääkin syytä voi nuupahtaa.

    • tarusa

      joka toinen kurkunalku nyppästään pois ja välillä joka toinen kukka.oliosta kasvatusta

      • tarusa

        siis iloista kasvatusta


    • makitra

      hello?do you need workers?

    • voiteitävoivoi

      Ei kurkkua ja tomaatti kasvateta samassa kasvihuoneessa.

      • Anonyymi

        Jos niin on ettei kurkkua ja tomaattia kasvateta samassa kasvihuoneessa, niin minähän olen tehnyt väärin 8 vuotta. Satoa tosin tulee molemmista liiankin kanssa.
        Olen tavattoman iloinen että "voiteitävoivoi" toi tämän tärkeän asian meidän kaikkien tietosuuteen.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      1992
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1526
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1438
    4. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1427
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1395
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1367
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1300
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1230
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe