Pelkäättekö tapaninpäivän hirmumyrskyä ?

30 metriä sekunnissa

Meillä on ikkunat peitetty ja pihalla olevat puut tuettu kaatumisen estämiseksi. Takkapuita varasimme sisään reilusti mahdollisten sähkökatkoksien takia.

118

295

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .

Ei pelota, kaupungissa ei kummempaa voi tapahtua.

• +

Kaupungissakin voivat vesikatot lennellä taivaan tuuliin, mutta sehän on vain vettä mitä sieltä asuntoosi tulee...

Tänään näin yhden talon kattopellit nurmikolla...

• Heja Sverige!
      H.

• Pirre*

Harmi joulun paluuliikenteen kannalta; minnekäs päin niitä myrskyjä taas ennustettiinkaan..?

• Pirre*

Selvisihän se, kun tuota iltistä vilkaisin..:), ei tule noita tv - sää uutisia seurattua..

• Meillä on kellarissa varastossa ruokaa ja tilapäismajoitus, jos seinät kaatuu ympäriltä. Kinkkukin on siellä tai se mitä siitä on jäljellä.
      Alakerrassa on onneksi myös sauna, lämmitetään sitä niin ei tule kylmä.
      Puita on kannettu sisään kolme mottia. Kyllä me pärjätään.

• Mie oon puhaltanut jo ton kumiveneen valmiiksi tohon ikkunan eteen.
        Jos tuuli saa meren nousemaan korkeelle niin hyvin sillä sitten pääsee liikkeelle.
        Onneksi ton jääkaapin jo silloin heti tohon ikkunan viereen pistin niin siitä vaan eväät veneeseen ja menoksi.

• tulisilla kirjoitti:

Mie oon puhaltanut jo ton kumiveneen valmiiksi tohon ikkunan eteen.
        Jos tuuli saa meren nousemaan korkeelle niin hyvin sillä sitten pääsee liikkeelle.
        Onneksi ton jääkaapin jo silloin heti tohon ikkunan viereen pistin niin siitä vaan eväät veneeseen ja menoksi.

Ja jos oikein korkealle vesi nousee, niin pääset tänne meille saakka. Muista ottaa mela mukaan, niin saat pysäytettyä veneesi. Pääset sitten saunaan lämmittelemään, säästän siulle kinkkua ja tänään leivoin karjalanpiirakoita.

• Anceli kirjoitti:

Ja jos oikein korkealle vesi nousee, niin pääset tänne meille saakka. Muista ottaa mela mukaan, niin saat pysäytettyä veneesi. Pääset sitten saunaan lämmittelemään, säästän siulle kinkkua ja tänään leivoin karjalanpiirakoita.

Hyvä kun muistutit ton melan.
        Se pitänee vielä ettiä, ellen sitten käytä tota puista paistilastaa. Välttää sinne teille asti.
        Hyvä kun sulla on sitä kinkkua, mie en ostanut edes niitä valmiita paloja.
        Oli pahaa, vaikka ei ruosta sais niin sanoa. Paketin kyljessä luki että suussa sulavia, ei kyllä mun suussa maistunut miltään.

• tulisilla kirjoitti:

Hyvä kun muistutit ton melan.
        Se pitänee vielä ettiä, ellen sitten käytä tota puista paistilastaa. Välttää sinne teille asti.
        Hyvä kun sulla on sitä kinkkua, mie en ostanut edes niitä valmiita paloja.
        Oli pahaa, vaikka ei ruosta sais niin sanoa. Paketin kyljessä luki että suussa sulavia, ei kyllä mun suussa maistunut miltään.

Ota puukauha, se vois olla vahvempi.
        Ei ne valmiit palat sula suussa, kunnon kinkkua ei voita mikään.
        Huomenna teen luumurahkaa, jospa sekin maistuisi sulle.

• Pirre*
        Anceli kirjoitti:

Ota puukauha, se vois olla vahvempi.
        Ei ne valmiit palat sula suussa, kunnon kinkkua ei voita mikään.
        Huomenna teen luumurahkaa, jospa sekin maistuisi sulle.

Eikö purje oisi helpompi..vaikka sadetakista väsätty ...:)

P.s. näin vain sivurepliikkinä jos saan..jne..:) - muuten, naurattaa nämä teikäläisten vuoropuhelut :)

• melamies'
        Pirre* kirjoitti:

P.s. näin vain sivurepliikkinä jos saan..jne..:) - muuten, naurattaa nämä teikäläisten vuoropuhelut :)

Mahtaa keikuttaa Turun ja Tukholman välillä . 27 m/s tuulia povataan.

• Pirre*
        melamies' kirjoitti:

Mahtaa keikuttaa Turun ja Tukholman välillä . 27 m/s tuulia povataan.

No varmasti, toivottavasti ei aiheudu uutta estoniaa, mutta ei kai ne lähekään semmoiseen tuommoiseen myräkkään.

Velipoika asuu Pohjanmeren rannalla ja sanoi että tänä syksynä on ollut erikoisen usein kovia myrskyjä, sikäläiset kuulemma huolissaan venesatamiensa puolesta.

• Tietoa on
        Pirre* kirjoitti:

No varmasti, toivottavasti ei aiheudu uutta estoniaa, mutta ei kai ne lähekään semmoiseen tuommoiseen myräkkään.

Velipoika asuu Pohjanmeren rannalla ja sanoi että tänä syksynä on ollut erikoisen usein kovia myrskyjä, sikäläiset kuulemma huolissaan venesatamiensa puolesta.

Lähtee !

• Pirre*
        Tietoa on kirjoitti:

Lähtee !

Ai..onneksi en ole "kyytissä" :/

• Pirre* kirjoitti:

Pirre*
        just kun pääsin täällä keskustelun vauhtiin niin tuli kutsu Joulukahville.
        No sinnehän sitä piti sitten hilpasta.
        Toi sun ehdotukses purjeesta otetaan kyllä mietintään.
        Täytyy vaan olla sen tuulen tonne Ancelin suuntaan sitten.
        Mulla alkaakin olla jo noi menovehkeet kunnossa..)

• tulisilla kirjoitti:

Pirre*

Vanhaa merimiestä hirvittää kun naureskellaan tuulen voimalle,muistan hyvin sen pirullisen ujeluksen saalinkeissa.
        Muistaakseni se ploosaa lounaast ja se vie sut enkelin luo vaik olis pelkkä airo pystyssä.

• Pirre*
        tulisilla kirjoitti:

Pirre*

No niin eikun myötätuulta sitten vaan, ja terkkuja enkelille..:)

P.s. eikös siulla ollut matka tiedossa tuonne lämpimämpiinkin maihin, toivottavasti rauha kohdemaassa säilyy ja reissusi nyt toteutuu..

• meeriamanda
        koti-kiusattu kirjoitti:

Vanhaa merimiestä hirvittää kun naureskellaan tuulen voimalle,muistan hyvin sen pirullisen ujeluksen saalinkeissa.
        Muistaakseni se ploosaa lounaast ja se vie sut enkelin luo vaik olis pelkkä airo pystyssä.

Muistan myös myrskyjä kun olin laivalla töissä. yritettiin palvella asiakkaita aluksi, vaan pahoinvointia oli niin asiakkailla kuin passausväellä. Siinä kyökittiin pentterissä roskiksiin ja tiskialtaisiin kuka mihkin ehti. Lopuksi tarjoilut lopetettiin "lattialle" kokonaan, itse asiakkaat hakivat juotavansa tiskeiltä - ketkä kykenivät :))

Ei juurikaan naurattanut.

• Pirre*
        koti-kiusattu kirjoitti:

Mutta kuulepas k/k..teitä turkulaissii kun nyt uhkaa todellinen vaara, kuulemma susia siellä liikkeellä..mistäs ne sinne, miekun luulin että ne on suojellu vain meijjän iloks niitä elukoita...

Piehän pyörälenkilla huoli, ettei hukka peri poikaa :)

• Pirre* kirjoitti:

Mutta kuulepas k/k..teitä turkulaissii kun nyt uhkaa todellinen vaara, kuulemma susia siellä liikkeellä..mistäs ne sinne, miekun luulin että ne on suojellu vain meijjän iloks niitä elukoita...

Piehän pyörälenkilla huoli, ettei hukka peri poikaa :)

Kotikylässä ne juoksee pitkin pihoja ja sille vaan naureskellaan ,kun joku lapsi revitään niin löytyykö viranomaista joka sanoo ,minun on vastuu.
        Ei mee enää emänät marjamettään yksinään

• Pirre* kirjoitti:

No niin eikun myötätuulta sitten vaan, ja terkkuja enkelille..:)

P.s. eikös siulla ollut matka tiedossa tuonne lämpimämpiinkin maihin, toivottavasti rauha kohdemaassa säilyy ja reissusi nyt toteutuu..

Joo Egypti odottaa.
        Onhan se odottanut jo yli 40 vuotta, tai minä olen sitä.
        Toivon myös rauhaa sinne, muutenkin kun itseni takia.

• Pirre*
        koti-kiusattu kirjoitti:

Kotikylässä ne juoksee pitkin pihoja ja sille vaan naureskellaan ,kun joku lapsi revitään niin löytyykö viranomaista joka sanoo ,minun on vastuu.
        Ei mee enää emänät marjamettään yksinään

Sehän se, suhtautuminen petoihin on näköjään sitä ettei uskota ennenkuin jotain vakavaa sattuu, - onneksi joku niitä salaa hysssss..verottaakin..

Meijjän tyttöjen asuinsijat on yksiä petojen reservaatteja, - karhu(t) tulee lenkkipoluilla vastaan, ja sudet ulvoo nurkissa....:( - me ollaan niin kurinalainen kansa ettei me nousta omiemmekaan suojelemiseksi barrikaadeille, eikä vastarintaan jotain ihme susien suojelijoita, niitä yltiö viher piipertäjiä..

• koti-kiusattu kirjoitti:

Koti-kiusattu.
        Kyllä minäkin ihan aikuisen oikeesti tota luontoa arvostan ja kunnioitan.
        En lähtias pienellä veneellä leikkimään.
        Kyllä niitä kunnon myräköitä oli silloinkin kun pikkutyttönä saaresta pois tultiin.
        Radiossa kerrankin kuulutettiin ettei saarista sais pois lähteä.
        Äiti katsoi kun yksi kalastajaperhe lähti veneellään mantereelle, pienempi lapsi mukanaan kun itse olin silloin.
        Kävi kysymässä ottaako meidät mukaan kun tuurit ei kulkeneet.
        Lähdettiin ja päästiin maihin mutta sitä matkaa en koskaan unohda. Oli korkean talon kokoisia ne aallot ja välillä oli vene siellä pohjalla.
        Se oli hurjaa kyytiä, mutta kapu oli hyvä.

• tulisilla kirjoitti:

Koti-kiusattu.
        Kyllä minäkin ihan aikuisen oikeesti tota luontoa arvostan ja kunnioitan.
        En lähtias pienellä veneellä leikkimään.
        Kyllä niitä kunnon myräköitä oli silloinkin kun pikkutyttönä saaresta pois tultiin.
        Radiossa kerrankin kuulutettiin ettei saarista sais pois lähteä.
        Äiti katsoi kun yksi kalastajaperhe lähti veneellään mantereelle, pienempi lapsi mukanaan kun itse olin silloin.
        Kävi kysymässä ottaako meidät mukaan kun tuurit ei kulkeneet.
        Lähdettiin ja päästiin maihin mutta sitä matkaa en koskaan unohda. Oli korkean talon kokoisia ne aallot ja välillä oli vene siellä pohjalla.
        Se oli hurjaa kyytiä, mutta kapu oli hyvä.

Osaahan saariston ihmiset varoa, minua ottaa vielkin pattiin se ylimielisyys ja ammattitairon puute jolla estonia upotettiin.
        Olen nähnyt miten rauta vääntyy allon tullessa ja siks toivon luanikast reissu sulle.

• Pirre*
        tulisilla kirjoitti:

Joo Egypti odottaa.
        Onhan se odottanut jo yli 40 vuotta, tai minä olen sitä.
        Toivon myös rauhaa sinne, muutenkin kun itseni takia.

Todellakin, johan tuo saisi tasoittua heidänkin elämä siellä, vaikka pahalta näyttää..tai ainakin mitä uutisissa on sieltä tullut tietoa.., mutta pietään peukkuja että matkasi nyt toteutuu. :)

• Vene-mies
        Pirre* kirjoitti:

Kyllä tuollaisessa aluksessa on oltava myös se mela mukana, miten saat pelkällä purjeella kovassa tuulessa tuon aluksen kääntymään ?

• Vene-mies kirjoitti:

Kyllä tuollaisessa aluksessa on oltava myös se mela mukana, miten saat pelkällä purjeella kovassa tuulessa tuon aluksen kääntymään ?

Kyllä se puinen soppakauha siittä melasta käy.
        Sitäpaitti ei vielä ole tietookaan että nousis ihan tuonne mun ikkunan korkeudelle toi vesi. Asun toisessa kerroksessa.
        Ihan tyynenä tuolla möllistelee meri.

• disgusted
        Vene-mies kirjoitti:

melamekko melamies vene mies jälkesi on helppoa löytää

• Vene-mies
        disgusted kirjoitti:

melamekko melamies vene mies jälkesi on helppoa löytää

Nöh nöh niin, tuulet on taakse jäänyt tältä kertaa,ja pinnalla ollaan vielä joten nyt ei kun mela käyttöön.

• Vene-mies
        tulisilla kirjoitti:

Kyllä se puinen soppakauha siittä melasta käy.
        Sitäpaitti ei vielä ole tietookaan että nousis ihan tuonne mun ikkunan korkeudelle toi vesi. Asun toisessa kerroksessa.
        Ihan tyynenä tuolla möllistelee meri.

Täällä oli tuollaista "Viuhuva myrsky puhaltaa merialueilla. Poliisi pyytääkin ihmisiä välttämään ulkoilua katkeavien puiden ja lentävien roskien vuoksi. "

http://www.iltalehti.fi/nettitv/?32493806

• Vene-mies
        Vene-mies kirjoitti:

Täällä oli tuollaista "Viuhuva myrsky puhaltaa merialueilla. Poliisi pyytääkin ihmisiä välttämään ulkoilua katkeavien puiden ja lentävien roskien vuoksi. "

http://www.iltalehti.fi/nettitv/?32493806

Aamusta asti on tuullut, siis koko päivän, ja nyt vauhti on hieman koventunut, en tiedä miksi noissa netin sää ennusteissa on vaan 15 m/s vaikka välillä tulee kovia puuskia, aika nopeasti tulee uusi puuska toisen perään.
        Plus asteitakin väittää noi sääennusteet, mutta kun juuri tulin ulkoa niin kyllä siellä oli nurmikon pinta aivan jäätynyt, ja kylmää, hyi, hyi.

• Vene-mies kirjoitti:

Aamusta asti on tuullut, siis koko päivän, ja nyt vauhti on hieman koventunut, en tiedä miksi noissa netin sää ennusteissa on vaan 15 m/s vaikka välillä tulee kovia puuskia, aika nopeasti tulee uusi puuska toisen perään.
        Plus asteitakin väittää noi sääennusteet, mutta kun juuri tulin ulkoa niin kyllä siellä oli nurmikon pinta aivan jäätynyt, ja kylmää, hyi, hyi.

Hyvä oli vauhti kun kotiin äsken kävelin töistä.
        Pitkä mäki matkalla mutta ei ollut mitään ongelmia nyt, oli kun moottorin kanssa olis tullut.Näyttää puuskissa olevan 16 m/s. Se kait sitten oli se puuska joka ylös toi. Muuten olis 10 m/s.

Hyvin tuulee nyt. vaan ei tää vieläkään ole sitä mitä olen odottanut josta joka paikassa puhutaan. Kylmä ei kyllä kerinnyt tulla matkalla vaan ihan sopiva ilma muuten.
        Paitsi että lunta sais sataa, sitä odottelen.

• tulisilla kirjoitti:

Hyvä oli vauhti kun kotiin äsken kävelin töistä.
        Pitkä mäki matkalla mutta ei ollut mitään ongelmia nyt, oli kun moottorin kanssa olis tullut.Näyttää puuskissa olevan 16 m/s. Se kait sitten oli se puuska joka ylös toi. Muuten olis 10 m/s.

Hyvin tuulee nyt. vaan ei tää vieläkään ole sitä mitä olen odottanut josta joka paikassa puhutaan. Kylmä ei kyllä kerinnyt tulla matkalla vaan ihan sopiva ilma muuten.
        Paitsi että lunta sais sataa, sitä odottelen.

Hauskoja on noi miinustajat :))
        Kerron vaan omia kokemuksia säästä ja miinuksia tulee.
        Laitan omia mielikappaleita ja miinuksia tulee.
        Mutta ei sanaakaan miksi.
        Vieläkin odotan koska se kunnon myräkkä tulee, mutta ei tänne ole luvattu edes kun kun jotain 14m/s. Ja voi olla ettei se tunnut miltään tässä missä asun.
        Meren korkeus tulenee taas nousemaan.
        Onneksi jos säätiedot paikkansa pitää niin vuodenvaihteessa kylmenee ja voidaan tännekin saada lunta.
        Ja nyt hyvä miinustelija, eikun miinuksia laittamaan :))))))))

• Korpi kylpee lumipeittteessä ja järven rantakin on jäässä. Ei pelota, kävin kinkunsulatuslenkin, ei ongelmia tällä leveysasteella.

• :D

Niimpä.

Ei pelota.

Lenkilläkin käyty. Hyvä oli ilma

• *

On pesää, ja pökyä pesään.
      On sapuskaakin paikat pullollaan, että eiköhän selvitä.

• ????

Pitäisiköhän Zadiac puhaltaa täyteen kaiken varalta?

• ?

Zodiac.

• en muuten mutta jos tulee pitkiä sähkökatkoja ne tuo ongelmia kun ei oo pakkastakaan että vois pakkaset roudata ulos kotipakkasilla niin väliä oo jos ne välillä sulaa mutta kaupalla on toinen juttu muuten kyllä saa myrskytä vaikka kuinka paljon en oo vielä suomessa sellasta myrskyä kokenu mistä ei oltas selvitty.

• SAS*

Kannattaa hommata agregaatti, jos on tärkeää sähkön tarvetta.
        Muutaman tunnin katkot ei haittaa, mutta jos puoli vuorokautta ilman sähköä joutuu olemaan, niin alkaa tulla ongelmia.

• tii-na-...
        SAS* kirjoitti:

Kannattaa hommata agregaatti, jos on tärkeää sähkön tarvetta.
        Muutaman tunnin katkot ei haittaa, mutta jos puoli vuorokautta ilman sähköä joutuu olemaan, niin alkaa tulla ongelmia.

sähkökatkot on kumminkin niin harvinaisia ettei kannata ja tarttis aika ison agregaatin että siitä olis mitään hyötyä.

• SAS*
        tii-na-... kirjoitti:

sähkökatkot on kumminkin niin harvinaisia ettei kannata ja tarttis aika ison agregaatin että siitä olis mitään hyötyä.

En tiedä paljonko on kylmälaitteita, mutta 2 kilovatin agregaatilla saa pidettyä kylmänä n. 10kpl 300 litran pakastinta.
        Tällainen maksaa n. 200€ ja kuluttaa bensaa 2-3 litraa bensaa tunnissa.
        Kannattaa hankkia vaikka ei tarviiskaan.

• tii-na-...
        SAS* kirjoitti:

En tiedä paljonko on kylmälaitteita, mutta 2 kilovatin agregaatilla saa pidettyä kylmänä n. 10kpl 300 litran pakastinta.

no mikä ettei pitääkin ottaa selvää meidän kylmälaite huoltajalta tärkeintä olis tietysti saada pakastehuone tekeen kylmää sinne vois sit roudata pienemmistä pakkasista tavarat.

• Pirre*
        tii-na-... kirjoitti:

no mikä ettei pitääkin ottaa selvää meidän kylmälaite huoltajalta tärkeintä olis tietysti saada pakastehuone tekeen kylmää sinne vois sit roudata pienemmistä pakkasista tavarat.

Meillon tuollainen sähköntekokone mökillä ja on mainio vehe muuten mutku mekkaloi liikaa..tosin voisihan sille tehä jonkun eristetyn kopperon..., mutku saamattomuus kai iskenyt..

• tii-na-...
        Pirre* kirjoitti:

Meillon tuollainen sähköntekokone mökillä ja on mainio vehe muuten mutku mekkaloi liikaa..tosin voisihan sille tehä jonkun eristetyn kopperon..., mutku saamattomuus kai iskenyt..

meillä on kans ollu joskus ennen sähköä mökillä sellanen mutta siitä on jo kauan muistan kyllä että äänekäs härveli olisko uudet sit hiljaisempia.

• tii-na-...
        SAS* kirjoitti:

taitaa jäädä haaveeks pitäs olla sellanen laite joka pitää käynnissä kolme kompressoria ja lauhduttimen että siitä olis jotain hyötyä koska ne kylmiöthän toimii kompressoreilla.

• kylm-komp
        tii-na-... kirjoitti:

taitaa jäädä haaveeks pitäs olla sellanen laite joka pitää käynnissä kolme kompressoria ja lauhduttimen että siitä olis jotain hyötyä koska ne kylmiöthän toimii kompressoreilla.

Kaikki kylmälaitteet toimii kompressoreilla ja kompressorit toimii sähköllä.
        Kuluttavat suht vähän sähköä.

• tii-na-...
        kylm-komp kirjoitti:

Kaikki kylmälaitteet toimii kompressoreilla ja kompressorit toimii sähköllä.
        Kuluttavat suht vähän sähköä.

kyllä kyllä mutta meilä on erikseen kopressorit omassa huonessaan ja yhden takana on aina yksi iso kylmähuone ja uskon että kyllä varmaan sellaisen huoneen pitäminen kylmänä vie jonkin verran sähköä.

• mynni*

Pitänee köyttää mökki nurkistaan tiukasti tantereeseen.

Vakavasti sanoen, hankalia ovat lyhyetkin sähkökatkot, puhumattakaan pidemmistä.

• Yks mies

Valoa saa agrigaattorilla, mutta kylmä tulee muutamassa tunnissa.

• mynni*

Ei tule, kun on tuli pesässä, tarvittaessa.

• Pirre*
        mynni* kirjoitti:

Ei tule, kun on tuli pesässä, tarvittaessa.

Meillä on jossain kaasulämmitin, pitää käydä se etsimässä lämpöä antamaan jos ei muu auta :) 10 kilolla kaasua lämmittää melkosen pitkän ajan..

• kuka tietää

Agregaatti on oikea sana ja sen voi kytkeä kiertovesipumppuun. ääliö

• Toinen Mies

Kylmyyden tulo riippuu aggregaatin koosta, 10kw kone, 4000 euroa, pitää pakkasen poissa.

• Jaa ..
        Toinen Mies kirjoitti:

Kylmyyden tulo riippuu aggregaatin koosta, 10kw kone, 4000 euroa, pitää pakkasen poissa.

mietin tuosta jutustasi, et mulle piisaisi hyvin noin 1kw 300W invertteri ja akku.

Tosin silloin joutuisin lämmittämään puukattilaa kokoajan, ja maalämpöpumppu saisi huilia.

• tii-na-...

kynttilätkin antaa sopivasti valoa ja lämmintä saa ainakin täällä maaseudulla leivinuunilla ja puuhellalla ja pystyuunilla ja kaupungeissa ne sähkökatkot ei yleensä kauaa kestä.

• Länsi-Suomi

Eli ei kelleen voi tulla kylmä ? Sitäkö tarkoitit ?

Sitten me oltiin vaan totuttu liian lämpöiseen sisäilmaan.
      5 tuntui kylmältä, tosin vaan 4 tuntia kesti katkos.

Takaton/uuniton omakotitalo jossa on suorasähkölämmitys.

• SAS*

Ei sellaista ok taloa saisi ollakaan, jossa ei ole tulisijaa.
        Nykyisin ei saa rakennuslupaakaan sellaiseen, onneksi.

Meilläkään ei ole kuin puulämmitteinen sauna, mutta sekin tuo jo turvallisuuden tunnetta.

• Jaa ..

Itse myös Länsi-Suomesta.
        Olen jo aikoja sitten varautunut pahimman varalle, on kolmessa paikassa mahdollista polttaa puita, silti on maalämpö ja ilmalämpöpumppu jossa on sisäyksiköt kahdessa kerroksessa.

Ennen tässä rintamamiestalossa oli vaan öljykattila, ...niin olihan saunassa tietenkin puulämmitteinen kiuas myös.

• ..

Kyllähän useimmille tulisi hätä käteen, oli lämmitysjärjestelmäkin mikä vain.
      Kaukolämpökin toimiakseen tarvitsee sähköä.

Kuuma on nyt, 23 astetta, ikkuna auki. Harvoin.

• 8 patteria

Minä laitoin kaikki uudet sähköpatterit 20 asteeseen. Kylmä on, mutta haluan säästää hieman. 3kk on ollut aika viileetä.

• Nythän ..

on ollut tosi lämmin syksy, jos tätä vertaa pariin edelliseen. Minulla meni sähköä marraskuun jaksolla yli 1000kWh vähemmän kun vuosi sitten samalta ajalta, ja joulukuukin tulee olemaan paljon pienempi.

Nyt täällä tuulee kovaa ja lämpöä on 5° (klo 8:00). Onneksi sähköjohdot ovat kaivettu jo aikoja sitten maahan, aina välillä lamput vilkkuu, katuvalot silti loistavat valoa, kun niidenkin johdot on nykyään maassa..

• Ihmeen paljon näitä myrskyjä onkin ollut nyt syksyllä ja talvella?
      Ruotsin mäntyöljyt jää ainakin torjumatta kun leviävät minne lystää.

• meeriamanda

Malttia liikenteeseen toivon kotiinsa palaaville. Eipä kotosalla voisi mitään tehdä jos sähköt katkeaisivat. Kyntteleitä riittää valonantajaksi. Tuskinpa ne katkokset kovinpitkiä ovat kaupungeissa?

• Yks mies

Nyt vasta tajusin. Tuo Pirren mainitsema kosanilla toimiva säteilylämmitin pitää hankkia. Nopea ja edullinen varalämmönlähde.

• Kyllä sellä taas tuulee. Ei toki ole vaaraksi täällä kaupungissa, mutta esimerkiksi Utössä näkyi nyt olevan taas 29 m/s puuskissa ja yöllä on kai ollut kovempiakin koska keskituuli on jo vähän öisestä laskenut...

• Myrsky mylvii, jopa tääl sisämaas. Merel ei uskaltas men lähel rantaseutuu, saattas tuul kaapata mukkaas...

• tii-na-...

täällä keskisuomessa ei kyllä tuule vielä paljookaan ja saattaahan se laantua jo ennen kun se tänne asti saapuu.

• cfghklköö

Ei muuten, mutta tytär on tulossa laivalla kotiin. Sanonpa vaan, että hullu kapteeni, joka tuollaisessa myrkyssä lähtee satamasta. Heräsin puoli kuudelta, kun tuuli ulvoi ja ikkunat paukkui.

• k/k

Jos kippari ei lähre ulos pelätessään tuulta,varustamolla on kyllä kippareita jotka uskaltavat lähteä

• 8 m aallot

Mistä ? Mul on töissä siel.

• Ei oo kiva ilma merimatkalle....

• Hieman puut heiluu ja meri on tyyni.
      Ei mitään hätää ainakaan nyt

• No ei pelota vaikka naapuritalon sateliittiantenni on saanut kyytiä. Tuulee just sieltä suunnasta et noi isot kuusetkin kaatuu toisen naapurin puolelle jos nurin menevät, eivät siis meidän talon päälle.

• ...

Paluuliikennettä.

Yleensä pyrkinyt järjestelemään ajojaan kelienkin mukaan. Tänään on vedettävä 600 kilometriä, kelistä riippumatta. Sinällään kehno keli ei ole kuin hidaste, mutta kun sitä muutakin liikennettä, riskit moninkertaistuvat muitten tienkäyttäjien takia. Kyllähän sitä itekseen köröttelisi kaikessa rauhassa huonossakin säässä. Vilkkaassa liikenteessä ei parane alkaa tientukoksi, pakko ajaa lujempaa. kuin oikeastaan olisi järkevää.

Nuo ainaiset sähkökatkot johtuu mun mielestä vain siitä, että linjojen ympäryksiä ei raivata tarpeeksi hyvin. Se tollanen taloon tuleva Anka- lanka vaatii ympärilleen vain metrin ilmaa, oksia saa roikkua linjan päälläkin ja puun runko saa siis olla metrin päässä langasta. Yks puu kaatuu, lanka poikki. Isot linjat raivataan kyllä sitten kunnolla. Mä käytin kesällä sähköyhtiön metsuria kaatamassa yhden julmetun suuren koivun langan vierestä, ite en uskaltanut sitä alkaa kaatamaan, takuuvarmasti olisi lanka katkennut.

Eli ei mua sähkökatkot pelota. Ja jos sellainen sattuu tulemaan, mittarin etäluku lakkaa onnistumasta ja sähkölaitokselta lähtee mies katsomaan parin viikon sisään tilannetta. Jäätyyhän se mökki siinäkin tapauksessa, mutta ite saan tiedon asiasta nopeasti ja voi lähteä vesiputkia sulattelemaan.

Yks iso kuusi on liian lähellä taloa, vaan onhan tuo tuossa pystyssä pysynyt ties kuinka monta kymmentä vuotta ja on terve. Jos se kaatuu, siinä meneekin sitten saunaosasto kokonaan hajalle. Vaan se on nähnyt koviakin myrskyjä. Kuusi siitä hyvä se ei helpolla katkea. Koivut katkeilee, ne vaarallisempia.

Mnaa, pitää alkaa pakkailemaan, että kerkiää päivänvalossa ajaa edes jonkin matkaa.

=DW=

• zz-zz

Kuusi nimenomaan katkeaa, jos on laho. Samasta syystä katkeaa koivu.
      Vakuutusyhtiön kanssa voi tulla ongelmia, jos laho puu kaatuu talon päälle.
      Olisi pitänyt ennakoida.

• ...

Kuusi ei ole laho. Tässä aika paljon kuusia, osa ikivanhoja, ikinä ei yksikään ole katkennut.

Mulla melkein kaikki koivut rauduskoivuja, ne ei lahoa sisältä. Hieskoivut alkaakin kaikki olemaan jo poikki. Ne mätänee sisältä järkijään vanhemmiten.

Luonnontuhoja ei vakuutusyhtiöt muutenkaan helpolla korvaa.

=DW=

• Tase pappa

Palokunnan pojilla ollut kiireinen Tapaniaamu tässä kaupungissa.
        Moottorisahat laulaneet, poikien raivatessa myrskyn katkomia isoja mäntyjä kerrostalojen pihamailla, saadakseen lytätyt autot esiin oksiston alta ja pihatiet auki.

Mitä isompi ja vanhempi kuusi, sitä suuremmalla varmuudella on maan-nousema tehnyt lahoa tyvestä noin puolitoista metriä ylöspäin.
        Päältä päin sitä ei silmämääräisesti havaitse, ennen kun on vahinko jo tapahtunut.
        Kannatta ottaa koeporaus ainakin kymmenen vuoden välein.

• Helsingissä poliisi jo kehoittaa ihmisiä pysymään sisätiloissa. Puita kaatuu ja ilmassa lentelee vaikka mitä roinaa.

• .,,.,,*^`?

Inkoossa ainakin ole puita kaatuillut, sähköt poikki ja hyvä kun auto pysyi tiellä.

• No niin, nyt jo täällä Vantaallakin puuskissa 27 m/s, ja Utön sääasema taas aamulla pimennyt, ehkä sähkökatko. No, luotsiasemalla oma mittarinsa joten siellähän tietävät...

• Suojassa**^*^`

Kuulin jokin aika sitten varoituksen etelä-suomalaisille.

Täällä aivan tyyntä.

• jakolasku

Täällä harjun päällä kököttäessä kahdeksannessa kerroksessa tuuli humisee välillä ärhäkästi. Vettä on satanut joten lumi joka jouluksi tuli on haihtunut ilmaan. Sähkökatkoksia ei ole ollut. Tuuli on lauhaa, ilman lämpötila 4.

• Akanmyrsky

Täällä lounaisruottissa säästyttiin tällä kertaa Dagmarilta, mutta lehtikuvista päätellen maan keskiosissa on kaikki sekaisin mysrkyn jäljiltä.

Pitäkää hatusta kiinni kun rouva saapuu Suomeen.

• Kovaa tuulta

Täällä EteläSuomessa sähköt poikki 7 tuntia.

• i_a'*

Ei myrskyä...

Meillä onkin hieno pikkupakkassää... Tyyntä ja puut valkeina kuurasta... Hieno sää Tapaninpäivän kävelylle ja jälkikasvun kotimatkoille...

• Täällä meidän koordinaateilla ei ole sähkökatkoja ollut, ei ole puita kaatunut ja kaikissa taloissa näytää olevan katot vielä paikoillaan. Mutta roskia on kaikkialla.

Aamulla takan hormissa ilmavirta kulki nurinpäin ja takkahuoneesta tuli melkein savupirtti. Vähitellen se alkoi toimia, mutta piippu ulisi ja liekit läiskivät lasiluukkua vasten niin levottomasti, etten ilman valvontaa uskaltanut takkaa jättää. Nyt tuuli on laantunut sen verran, että laitoin saunaan tulen. Aamulla olisin kai päässyt savusaunaan.

Yöllä taisi olla myös ukkosta. Jotenkin unen läpi se aistin, mutten jaksanut herätä sitä ihailemaan.

Olen sanonut, etten lunta ja lumitöitä kaipaa, mutta ihan vähän alan minäkin jo toivoa. On toki vihreä piha nätti joulunakin, mutta vähän lisää valkeutta tahtoisin. Eilen kotiin tullessani tumma hahmo ilman heijastimia yritti väkisin työntää itsensä autoni alle. Ei onnistunut, mutta vähällä oli.

• bessie*

En pelkää yhtään, mutta radiota olen kyllä tässä tarkasti kuunnellut, liikennetiedotuksia. Ei mitään häikkää näillä kulmilla (hyvin usein on), joten nyt kone kiinni ja kotia kohti!

• Myrsky pyyhki Uplannin yli viime yönä, heräsin useaan otteseen kun tuuli tuiversi nurkissa. Mulla on tosi isoja kuusia kasvamassa lähellä mökkiä ja aina joskus tulee mileen että ei kiva jos tollanen tulla romahtas katon päälle. Viime kesänä oli joku myrskynpoikanen joka katkaisi latvan naapurin tontin rajalla olevasta kuusesta ja latva tuli mun kasvimaan päälle ja verannan kaiteelle.

Tänä aamuna oli sähköt poissa muutaman tunnin, mutta mulla on kyllä tulisija mökissä jossa poltan puuta muutenkin joka päivä tähän aikaan vuodesta. Kävin päivällä kaupassa ja oli kyllä paljon vanhoja, lahoja puita mennyt poikki tien varrella mutta ne oli jo siivottu läjiin tien varteen pois ajoradalta. Tie menee vanhan herraskartanon pihan läpi ja siinä on vanhojen lehmusten reunustamat alleet kolmeen suuntaan; niistä puista monet on jo merkitty siniraidallisella nauhalla lahoiksi ja kaadettaviksi, mutta myrsky oli jonkunverran jo harventanut niitä viime yön aikana.

• lounaissuomi--

Viime yönä klo 1 katkesi sähkö, eikä vieläkään ole tullut takaisin.
      Talo on lämmin, mutta siinä ne mukavuudet onkin.
      Vettä ei tule, puhelimet ei toimi ei känny eikä lankapuhelin.
      Ulkoa saavista saa vessaveden, kaivosta ruokaveden. Onneksi on agregaatti, millä saa pakastimen pysymään kylmänä.
      Voisi asiat olla huonomminkin, odotellaan rauhassa tilanteen kehittymistä.

• k/k

Rauhottuhan se tuuli viimeinkin,pakko myöntää et vaimo oli vahrissa kun raivasin puuvajan päälle kaatunutta kuusta.
        Ajelin lenkin ja kattelin kaatuneita puita kaik kaatuneet oli kuusia tai kallio mäntyjä,kuuset oli kaatuneet juurineen kuten männytkin ,terveitä puita.
        Agrekaatin hankinta tulee ajankohtaseksi 7h sähköt poikki tänään .

• Tase pappa

Saaristomeri kello 1 yöllä veden korkeus 96 senttiä. Tuulen nopeus 33m sek.
        Vettä taivaan täydeltä.
        Siihen saakka päivystin, peläten sähkökatkoja. Olisi vaikeuttanut pahoin asiakkaiden joulunviettoa.
        Sitten totesin, etten minä mahda enää luonnon ja meren voimille mitään.
        Asiat menee, kun on mennäkseen.

Tänään ajoin Saaristotietä Paraisille.
        Puita nurin koko matkalla.
        Noin kilometrin verran oli metsä kuin tykistökeskityksen jäljiltä.
        Peltikattoja oli lennellyt.
        Betonipohjalla oleva linja-autopysäkki oli nurin pohjineen.

Sain juuri tietoja Porista päin. Mäntyluodossa sähkölinjojen päällä puita nurin kymmenen kilometrin matkalla.
        Lomakylässä kaikki irtain lennellyt mereen.
        Peltikattoja sähkölinjojen päällä.
        vesi oli 107cm.
        Nämä tiedot tietää meikäläiselle Poriin ajoa vielä ensi yön aikana.
        Lomakylä Porissa että Kutuluoto Rymättylässä on saatava kuntoon Uuden Vuoden Vieraita varten.
        Työntäyteisiä tulee olemaan vuoden viimeiset päivät.

Onnekkaita ne joita ei tapanin myrsky koskettanut. Meitä se puri kinttuun ihan polveen asti.

• lounaissuomi--
        k/k kirjoitti:

Rauhottuhan se tuuli viimeinkin,pakko myöntää et vaimo oli vahrissa kun raivasin puuvajan päälle kaatunutta kuusta.
        Ajelin lenkin ja kattelin kaatuneita puita kaik kaatuneet oli kuusia tai kallio mäntyjä,kuuset oli kaatuneet juurineen kuten männytkin ,terveitä puita.
        Agrekaatin hankinta tulee ajankohtaseksi 7h sähköt poikki tänään .

Noin 15 puuta oli kaatunut meidän metsästä (6ha), oli kuusia ja mäntyjä saman verran. Pehmeästä maasta kaatunut 5 mäntyä vierekkäin yksi kuusi katkennut keskeltä. Klapeja tulee taas iso läjä.

• tii-na-...

ei oo täällä vieläkään ollu minkäänlaista myrskyä järvessä ei edes vaahtopäitä tuulee kyllä jonkin verran mutta on niitä ollu paljon kovempiakin tuulia hyvä niin sähköt on pysyny.

• Eipä tuo paljoakaan kävelyyn edes vaikuttanut. Vähän on roskaillut siellä sun täällä.
      Kävin korkeallakin mäellä kuvailemassa.
      Meri on kyllä noussut paikoin erittäin korkealle ja kävelytiet jääneet veden alle, mutta siinä se.
      Jostain syystä tää jää aina noiden kovimpien myrskyjen taakse

• vihtorin kaima

Eipä haittaa myrskyt totes 40 vuotta vanha mäntykin kunnes myräkkä sen keskeltä katkaisi.

• arvelisin

ainakin kaatuneista puista ja ruttaantuneista peltikatoista ja jopa sortuneista rakennuksista päätellen oli myräkkä maineensa veroinen.

• Haastattelin tuttua kun asuu tuolla Lounais_Suomessa. Tontiltaan oli mennyt kymmeniä puita nurin, sähköt ovat yhä poikki, vesi samoin. Tien poikki kaatunut puita kymmeniä, ne palokunta on ehtinyt jo sahata pois väylää tukkimasta.

Kaffetta teki mieli ja puuhellakin olisi missä sitä keittää kunhan vettä saisi, miettii siellä kynttilän valossa...

• Kyllä sen myrskyn voiman täällä hesassakin jo kuulee korvilla näkee kun isotkin fedut on 45 asteen kulmassa.

Eli puun voi saada niskaansa, ja myrsky bongaus keskustassakin on samalla tapaa suhteellisen turvallista kuin venäläinen ruletti,yhdellä patilla ja yhden kerran.
      Niskaansa kun voi saada todellakin kattopeltiä ja muuta roinaa.

Mutta oppia ikä kaikki, ja tästä oppi (toivottavasti) ettei kannata alkaa myrskyraivauksia ennen kuin myrsky on mennyt ohi, tai käy kuten sille yhdelle joka menetti henkensä.

• Samalla kun raivasin kuusta ja toisel silmäl vilkuilin muita puita niin tuli mieleen et hyvä kun linnuilla ei oo poikasia.
        Nyt ne oli ollu merisairaita takuulla,uskomattoman paljon puu taipuu ennen ku katkee.
        Nyt se tuuli huusi ku merellä nuoruures muistan sen huutaneen

• kattopeltiä

Oma havainto on noista kattopelleistä sellainen että, olen vaan nähnyt tähän mennessä konesaumattujen kattopeltien irtoavan / lentelevän pois katolta.

Miksi noita saa asentaa tai laittaa katolle ?

• Varjele luoja.....
        koti-kiusattu kirjoitti:

Samalla kun raivasin kuusta ja toisel silmäl vilkuilin muita puita niin tuli mieleen et hyvä kun linnuilla ei oo poikasia.
        Nyt ne oli ollu merisairaita takuulla,uskomattoman paljon puu taipuu ennen ku katkee.
        Nyt se tuuli huusi ku merellä nuoruures muistan sen huutaneen

Se ei kuitenkaan ollut mikää ihan kamala, se tuuli meinaan. Soitti perheeni merimies Tukholmasta.

• tii-na-...

näillä seuduilla ei ollu mitään ongelmaa koko myrskystä sähköt pysy koko ajan eikä vaikuttanu tuuli edes telkkarin näkyvyyteen mutta mahdottomasti se on katkonu puita ja sähköjä muualla ja nyt valkenee kohta mukava joulukuinen aamu vettä tulee taivaan täydeltä ja lämpöasteita on kuus ja puol taitaa tulla kesä.

• Pirre*

Ei meilläkään, tiijjä sitten tästä tämänpäiväisestä ennustetusta, kuulemma kulkee lännestä itäänpäin, vaan näkkyypähän..ei pelkoa :)

• Korppis*

Olemme saaneet hirmumyrkyn jämät tänne korpeen, tuulee ja lunta pyryttää, mutta pirtissä on lämmintä. Esikoinen lähti kokeilemaan omaa tuuriaan kun kuopus kävi pikkulenkin ja tuli kiiruusti takaisin kotiin. Kohta on minun vuoroni kokeilla onneani pysynköhän pystyssä ; )

• Pirre*

Tänne se saapui, myrsky/kö tuo nyt on... myöhemmin iltapäivällä, ja tuntuu kovasti rummuttelevan katon peltejä. Valoja lipsuttelee, muttei tyyten katkaissut vielä.

Toivottavasti tuo koivu vanhus kestää vielä tämänkin myräkän, - muuten meille uusi automme rutistuupi. :/

Ei tee mieli yhtään lenkille..

• Korppis*
        Pirre* kirjoitti:

Tänne se saapui, myrsky/kö tuo nyt on... myöhemmin iltapäivällä, ja tuntuu kovasti rummuttelevan katon peltejä. Valoja lipsuttelee, muttei tyyten katkaissut vielä.

Toivottavasti tuo koivu vanhus kestää vielä tämänkin myräkän, - muuten meille uusi automme rutistuupi. :/

Ei tee mieli yhtään lenkille..

Myrsky oli ja meni.

Tänään olemme saaneet nauttia kauniista, jopa aurinkoisesta päivästä. Tosin aurinko piilotteli itseään horisontin takana, mutta langetti kauniita värejä Nuasjärven vielä auki olevalle selälle. Tienattuani aamusta hiukan suolarahoja ajoin mökille jatkamaan entisöintihomiani. Ihailin ikkunasta kaunista järvimaisemaa. Kun lopetin urakkani en enää nähnyt ikkunasta muuta kuin pimeyttä ja puolikuun, joka loisti kuulaalla taivaalla. Lähes valmista tuli vielä hiukan käsinompelua ja kuopus saa uuteen kotiinsa sievän sinisen nojatuolin.

Esikoinenkin pääsi kuin pääsikin Helsinkiin tosin yöllä kello yhden aikaan. Junayhteys oli katkennut Mikkeliin. Sieltä linja-autot kuljettivat matkalaiset eteenpäin.

Näin se maailma muuttuu. Onneksi mökillä oli puut pystyssä, mutta puiden oksia makasi kaikkialla pitkin piennarta.

Myrskyn jälkeen on poutasää.... vai miten se menikään ; )

• meeriamanda

Kovasti on tuuli riehunut jopa tuossa sisäpihassamme. Vaivaksi asti... kolmekertaa on jo terassilla jalustassaan oleva kuusi tehnyt lankeemisen :)) vaikka seiniä on puolittain suojanaan. Ei vaan leikki leikkinä, kamalaa jälkeä kun olen uutisista ja netistä katellut.

Olkkarin telkku vähänväliä räpsähtelee eli saapanähdä kuijaa käy?

• Korppis*

Esikoinen istuu junassa matkalla kohti Hesaa. Juna on jo nyt 1,5 tuntia myöhässä hitaan etenemisen vuoksi jonka aiheuttaja on lumimyrräkkä ja lisää sakkokierroksia saattaapi tulla kun, joku joulusta tympääntynyt on hypännyt junan eteen Keravalla.

KorvenpPäiväkone ei voinut laskeuta kentälle, tais viedä tulijat Kuopioon. Kävin ite autolla asioilla eipä juurikaan mitään eteensä nähnyt, mutta tutut tiet joten osasin suunnistaa. Nyt iltaa kohti alkaa rauhoittumaan.

Joulun valkeat nietokset kaikkialla.

• Ei pelottanut eilen eikä tänään. Kova tuuli on mylvinyt tänäänkin. Roskia pitkin pihaa ja teitä, puita ei ainakaan toistaiseksi täällä päin oo ollu etenemistä estämässä. Vähän aikaa sitten oli hetken sähkökatkos, kaks kertaa jo menny.): Eilen ei mennyt kertaakaan..:)

• i_a''*

Suuri on Suomenmaa... Etelässä hukutaan veteen, meillä lumeen... Lunta on n. 60 cm... Järven jäät puolestaan heikot eli n. 10 cm... Vettä jään päällä joten kalastamaan mennään jalkaisin ilman mottorikelkkaa... :)

• Sähköt oli poikki pitkästi yli vuorokauden, mutta hyvin silti pärjäsi, kun tuli aikanaan hankittua aggregaatti.
      Kestää ne nuo puut paljon.
      Sisuksia väänti, kun näytti, että lähimetsä menee nurin, mutta niin vain ylös nousi latvat, vaikka hyvin kallellaan olivat.

• Korppis*

Moni kyykki syksyllä metsissä ja paksasti kesän satoa talven varalle. Menetitkö satosi, suliko pakkasesi?

• Pirre*

Sai niistä ainakin hilloja ja mehuja..:), ei menny ihan hukkaan uurastus...

• Tase pappa

Tulimme juuri saariston perukoilta siivoamasta Kutuluodon pihoja myrskyn jäljiltä.
      Sähköt olivat olleet poikki vain 10 tuntia. Paksteet eivät olleet ehtineet sulaamaan.

Röhnää oli meri tuonut pitkin pihoja. Kaiken sorttista sitä oli haravoitavaksi ihan piisalle asti. Kaislaa ja puista pudonneita oksan pätkiä, laudan palasia, styroksia, yms.
      Saatiin kuitenkin venäläisille Uuden Vuoden Juhlien pitopaikka siivottua.

Merivesi oli nousemassa jälleen pihoille. Perke/manto - kun potuttaa.
      Onneksi mitään ei ollut rikkoutunut.
      Yhden sirkkelin oli kaatanut, kun sitä suojaavasta pressusta olikin tullut purje.

Juuri nyt tulee vettä kun sieltä kuuluisan Esterin - sieltä.
      Syvä matalapaine nostaa taaskin tulvan pihoille ja tuuli kaatelee puita rasiin, entisten päälle.
      Sauna teki poikaa tuon työrupeaman jälkeen.

On tämäkin taas sellainen talvi, että pois alta.

• tuulta pukkaa

Tänään tulee kovaa 30-35 puuskissa.

• demeter

Tapaninpäivän myrsky on jo ohi, mutta lisää on tulossa. En juuri pelkää luonnonvoimia, kunnioitan kyllä.
      Me pääsimme aika vähällä tuhojen suhteen. Pari oksaa lensi ikkunaan, mutta ruudut kestivät. Lintulaudasta lensi katto, mutta ei osunut minnekään. Autokatos (niitä telttamalleja) oli vaarassa nousta ilmaan, mutta ehdittiin sitoa lujemmin. Sähköt olivat poissa aattona ja tapaninpäivänä, 2 h 4 h. Meillä on varaava takka ja naapurissa on puuliesi, joten ei ollut isompaa hätää.

Puolisoni kotimaisemissa Lounais-Hämeessä oli toisin. Haja-asutusalueella ei ole sähköä vieläkään ja tutut soittelevat meidän aggregaatin perään. Se meni kuitenkin heti käyttöön lankomiehelle, jolla oli 500 litran pakastin täynnä riistaa ja kalaa. Tytärpuolen hevostila sai sähköt eilen.
      .

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 600
      9778
    2. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      9
      2431
    3. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      207
      1746
    4. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      22
      1491
    5. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      71
      1000
    6. Sun ulkonäkö on

Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.
      Ikävä
      41
      947
    7. Oletko koskaan

Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?
      Sinkut
      74
      852
    8. Olen niin haaveillut

Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo
      Ikävä
      57
      842
    9. En voi ottaa

Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.
      Ikävä
      43
      802
    10. Tuo yksi tampio vielä ilmeisesti kuvittelee

Että joku itkee peräänsä täällä vinkuen jotain utopistista kadonnutta rakkauttaan kaksoisliekit silmissä leiskuen. Pyhä
      Ikävä
      76
      722
    Aihe