Onko joku meistä synnitön?

Semper.Fidelis

Vastaan, ei varmasti ole ainakaan siinä mielessä, etteikö meillä olisi syntiä. Apostoli Johanneksen mukaan jokainen on valehtelija, joka sanoo, ettei hänellä ole syntiä tai ettei hän ole syntiä tehnyt.

1.Joh.1:8 "Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.

1.Joh.1:10 Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme Hänet valhettelijaksi, ja Hänen sanansa ei ole meissä."

Johanneksen opetus on keskeisen tärkeä kaikille ja se on tämä:

1) jokainen on tehnyt syntiä, vain valhettelija väittää toisin
2) jokaisella meistä on syntiä, vain eksynyt voi kieltää sen
3) syntiä EI pidä tehdä, jos me haluamme pysyä Hänessä
4) jos joku lankeaa syntiin, on hänellä Puolustaja, Jeesus.

Jokaisella meistä on syntitausta. Olemme eläneet synnissä.
Mutta kun olemme kääntyneet Jumalan puoleen ja tunnustaneet syntimme, on meidän vanhat syntimme pyyhitty pois Jeesuksen ansion kautta. Tämän jälkeen meidän EI enää tule tehdä syntiä, koska yksikään Jumalasta syntynyt ei tee syntiä, 1.Joh.3:9.

"Mitä siis sanomme? Onko meidän pysyttävä synnissä,
että armo suureksi tulisi?
Pois se! Me, jotka olemme kuolleet pois synnistä, kuinka
me vielä eläisimme siinä?" Room.6:1-2

121

253

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Palstalla on esim. jaikalin toimesta lukuisia kertoja selostettu sellaista oppia, jossa Jumala katsoo syntiä tekevää ihmistä "vain lantin toiselta puolelta". Mikä on tuo jaikalin lantin 'toinen puoli'?

Lantin toinen puoli tarkoittaa - niin olen ymmärtänyt - Jeesuksen viattomuutta, Hänen täydellistä puhtauttaan ja vapautta synnistä.

Samaan aikaan lantin toinen puoli jatkaa synnissä, jos ei nyt aivan huolettomana, niin kuitenkin luottavaisella mielellä, koska 'minulla on Jeesuksen täysi puhtaus ja viattomuus omassa plakkarissa'.

Jaikal erehtyy pahan kerran ja osoittaa, ettei hän joko rakasta tai sitten ymmärrä Raamatun ja evankeliumin kirkasta sanomaa.
      Johannes käyttää ankaraa ilmaisua tuollaisesta opetuksesta:

"Joka syntiä tekee, se on perkeleestä, sillä perkele on tehnyt syntiä alusta asti. Sitä varten Jumalan Poika ilmestyi, että Hän tekisi tyhjäksi perkeleen teot."

Jumalan lapseutta rakastaville ja Hänen tahdolleen kuuliaisille Jeesuksen seuraajille Johannes antaa tämän kirkkaan ohjeen:

"Ja jokainen, joka panee Häneen tämän toivon, puhdistaa itsensä, niinkuin Hän on puhdas.
      Kuka ikinä Hänessä pysyy, hän ei tee syntiä; kuka ikinä syntiä tekee, hän ei ole Häntä nähnyt eikä Häntä tuntenut."

• Mikä ratkaiseva ero Johanneksen julistamalla opilla on jaikalin "kahden-lanttipuolen" näennäis- ja harhaopetukseen verrattuna?

Ero voidaan pelkistää yhteen asiaan: Johannes ei lainkaan tunne jaikalin 'lantti oikein - lantti nurin' teoriaa. Sellaista kaksoiselämää ei hyväksy yksikään kohta Jeesuksen evankeliumissa, ei yksikään.

Jumalan lapsella on koko lantti (ja sydän) aina Herralle avoinna: Jumalalle ei mikään ole salattua. Meidän on turha yrittää lantin nurjalla puolella ikään kuin varkain jatkaa synnin tekemistä ja eksyttää itseämme luulemaan, että Jumala katsoisi syntiämme hyväksyvästi läpi sormien. Jumalalle ei mikään ole salattua.

Sitä avoimuutta ja ehdottomuutta Jeesus tarkoitti sanoessaan:
      "Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon."

• jaikal.se

>>>Olemme eläneet synnissä.
      Mutta kun olemme kääntyneet Jumalan puoleen ja tunnustaneet syntimme, on meidän vanhat syntimme pyyhitty pois Jeesuksen ansion kautta. Tämän jälkeen meidän EI enää tule tehdä syntiä, koska yksikään Jumalasta syntynyt ei tee syntiä, 1.Joh.3:9

• Mutta jos jaikal käyttää tuo armon pääsemään pakoon Jumalan tuleva viha syntiä kohti koska hän niin rakastaa pysyä synnissä niin hän erehdy pahasti ja huomaa kerran että hän oli ottanut väärän evankeliumi selviäxeen paremmin maailmassa ja sen tuoma m.m elokuvia ja muuta herkkuja- Pakene maailma ja synti ja selviydy opettaa Raamattu minulle että olet synnitön tai lähes sitä todellisuudessa eikä fiktiossa mikä sun oppi viittaa ja opettaa...

• >>Siis nekin synnit mitä teet huomenna ja ensi vuonna olivat Jeesuksessa ristillä ja saivat samassa "paketissa" tuomionsa.

• Semper.Fidelis kirjoitti:

>>Siis nekin synnit mitä teet huomenna ja ensi vuonna olivat Jeesuksessa ristillä ja saivat samassa "paketissa" tuomionsa.

Juuri äsken sinä todistit Paavalin sanoin että me jotka OLEMME KUOLLEET POIS SYNNISTÄ, kuinka me vielä eläisimme siinä. Paavali todistaa myös että olemme synnistä vapautetut ja tuleet synnin palvelemisen (tahallisen synnin harjoittamisen ja siinä elämisen) sijasta Jumalan palvelijoiksi. Jumalan palveleminen on vanhurskauden palvelemista. Jumala lapsi on siis vanhurskauden eikä synnin palvelija. Jumalan lapsi ei ole synnin orja. Hän on vanhurskauden orja. Hän elää sydämen kuuliaisuudessa Jumalaa kohtaan. Siksi uskovalle ei tarvitse jatkuvasti hokea: "Tee parannus". Hän elää parannuksessa ja pyhityksessä. Uskovaa tulee juurrutta Kristukseen Jeesukseen ja Hänen armoonsa. Armo sitten kasvattaa uskovaa hylkäämään jumalattomuuden ja..... Siihen ei laki eikä lakisaarnat kykene.

Koska uskova kantaa mukanaan entisen syntisen ihmisensä syntiin taipuvaista vanhaa luontoa, hän ei kykene elämään synnittömästi. Siksi Johannes kirjoittaa lohduttavia sanoja Jumalan lapsille

1 Joh 2:1 "Lapsukaiseni, tämän minä kirjoitan teille, ettette syntiä tekisi; mutta jos joku syntiä tekeekin, niin meillä on puolustaja Isän tykönä, Jeesus Kristus, joka on vanhurskas.
        2. Ja hän on meidän syntiemme sovitus; eikä ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman syntien."

>>Siis nekin synnit mitä teet huomenna ja ensi vuonna olivat Jeesuksessa ristillä ja saivat samassa "paketissa" tuomionsa.

>>>Synnistä vapaaksi ei voi sanoa sellaista ihmistä, joka tavan takaa repsahtaa syntiin. Sellainen ihminen EI ole päässyt vapaaksi synnin orjuudesta. Vain vilkas mielikuvitus voi väittää sinnikästä synnin tekijää vapaaksi synnistä. Eikö näin ole, jaikal?

• Mikko.

Kyllä teemmä alati syntiä, sanokoon tuo jailali mitä tahansa. Ei tarvita tuohon juttuun enempi jaarituksia, se vain on niiin. Käsitettävää on, että halu olisi ihmisellä elää synnittömästi, mutta kun ei niin ei.

• Jos sä teet syntiä niin kiire sulla on sitten tehdä parannusta kun et tiedä mikä hetki Jumala vaati sun sielu ja sinut tilille .

• >>>Käsitettävää on, että halu olisi ihmisellä elää synnittömästi, mutta kun ei niin ei.

• savonarola kirjoitti:

Jos sä teet syntiä niin kiire sulla on sitten tehdä parannusta kun et tiedä mikä hetki Jumala vaati sun sielu ja sinut tilille .

Jos uskova Jumalan lapsi sattuisi ylöstempauksen hetkellä olevan lankeemuksessa ja synnin tekemisessä, siihen jäisivät syntitouhut. Tulisi nopea lähtö yläilmoihin. Se tapaaminen kun on Jeesuksen mielestä prioriteetti numero yksi. Eikä Jumalan lapsi jäisi harmistelemaan kun jäi synti kesken.

Joh 14:1. "Älköön teidän sydämenne olko murheellinen. Uskokaa Jumalaan, ja uskokaa minuun.
        2. Minun Isäni kodissa on monta asuinsijaa. Jos ei niin olisi, sanoisinko minä teille, että minä menen valmistamaan teille sijaa?
        3. Ja vaikka minä menen valmistamaan teille sijaa, tulen minä takaisin ja OTAN TEIDÄT TYKÖNI, että tekin olisitte siellä, missä minä olen."

1 Kor 15:51 "Katso, minä sanon teille salaisuuden: emme kaikki kuolemaan nuku, mutta KAIKKI ME MUUTUMME,
        52. yhtäkkiä, SILMÄNRÄPÄYKSESSÄ, viimeisen pasunan soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme."

• Mikko.
        jaikal kirjoitti:

>>>Käsitettävää on, että halu olisi ihmisellä elää synnittömästi, mutta kun ei niin ei.

Lörpöttöjä Jaikalille; pidätkö minua hölmönä etten kästä Jeesustä ja mitä Hällä on mulle tarjota? Teiltä on vain syytöksiä ja vihaisia vastauksia tarjolla, mutta Jeesuksella on mulle pienelle ihmiselle rakkautta.
        Mistä tuo kysymysten tulva, ei oikein järkevää? Alappa Jaikal rakastamaan palstalaisia kirjoituksissa ja tee parannus johon kehoitin siinä juuri poitetussa aloituksessa.
        ps. samainen viestitys Savonarolalle kans.

• Mikko. kirjoitti:

Lörpöttöjä Jaikalille; pidätkö minua hölmönä etten kästä Jeesustä ja mitä Hällä on mulle tarjota? Teiltä on vain syytöksiä ja vihaisia vastauksia tarjolla, mutta Jeesuksella on mulle pienelle ihmiselle rakkautta.
        Mistä tuo kysymysten tulva, ei oikein järkevää? Alappa Jaikal rakastamaan palstalaisia kirjoituksissa ja tee parannus johon kehoitin siinä juuri poitetussa aloituksessa.

Tällä palstalla on "opettajia" jotka kääntävät uskovien katseet uskovaan ja hänen omaan heikkouteensa. Raamattu kuitenkin käskee ajatella Jeesusta ja katsomaan Häneen. Miksi niin?
        No siksi koska itseensä ja heikkouksiinsa tuijottaminen masentaa. Masennus taas vie voiman kilvoitteluun. Se taas johtaa syntiin ja silloin ollaan jos syöksykierteessä päätepysäkki on uskosta luopuminen: "Jumala on niin vaativa minua kohtaan, en jaksa."

Jeesukseen katsominen sitävastoin antaa lohdutusta ja lohdutus antaa voimaa kilvoitteluun ja siitä seuraa..... päättele itse jatko.

Kirjoitan sinullekin näistä asioista koska olen huomannut kirjoituksistasi että sinulla on taipumusta tuijottaa itseesi ja heikkouksiisi. Nämä lakisaarnaajat sitten vahvistavat sinua tässä uskossasi ja selittävät sinulle että niin sinun tuleekin tehdä. Ja sinä jatkat matkaasi masentuneena.

• eenokki 12
        Mikko. kirjoitti:

Onhan se Mikko viisas kun näkee selvästi kuinka kaksi viekasta kettua juoksentelee palstalla eksyttämässä valittuja.

Toinen vaatii lain tekoja erikoisesti rakkautta ja nöyryyttä että armo ja vanhurskaus olisi tekojen kautta todistettavissa ja jota ei meissä muissa köyhissä ole heidän mielestään nähtävissä.
        Nämä kaksi liitelevät yläpuolellamme kuin ikaros aikoinaan, kunnes polttavat siipensä ja putoavan maahan.

Toinen väittää Jeesuksen pyhyyden tarttuneen niin tiukasti häneen itseensä että järki sumenee ja käsitys synnistä haihtuu luulopyhyyteen.
        Oma luulo ilman Jumalan vanhurskauttamista ei tuo armoa vaikka sitä kauniina sanoina niillä koetetaan pettää...valituita.
        Oma vanhurskaus on petollista ja tämä oikea näkemys näistä kahdesta ketusta on Mikolle paras joululahja.
        Heitä kiusaa että me emme ole mitään ja että sanomisella vedämme heidätkin mukaan mitättömäksi tulemiseen. Olemmeko me vain arvotonta roskaa, hyödyttömiä, tyhmiä jollaisiksi nämä kaksi kettua eivät halua tulla.
        He nukkuvat enkelten unta ja he ovat rakentaneet pesänsä enkelten asuinsijoille, mutta unet haihtuvat ajallansa.
        Jeesus rakastaa meitä köyhiä ja kurjia raadollisia jotka valitamme synneistä ja elämän ankaruudesta.

• Mikko.
        jaikal kirjoitti:

Tällä palstalla on "opettajia" jotka kääntävät uskovien katseet uskovaan ja hänen omaan heikkouteensa. Raamattu kuitenkin käskee ajatella Jeesusta ja katsomaan Häneen. Miksi niin?
        No siksi koska itseensä ja heikkouksiinsa tuijottaminen masentaa. Masennus taas vie voiman kilvoitteluun. Se taas johtaa syntiin ja silloin ollaan jos syöksykierteessä päätepysäkki on uskosta luopuminen: "Jumala on niin vaativa minua kohtaan, en jaksa."

Jeesukseen katsominen sitävastoin antaa lohdutusta ja lohdutus antaa voimaa kilvoitteluun ja siitä seuraa..... päättele itse jatko.

Kirjoitan sinullekin näistä asioista koska olen huomannut kirjoituksistasi että sinulla on taipumusta tuijottaa itseesi ja heikkouksiisi. Nämä lakisaarnaajat sitten vahvistavat sinua tässä uskossasi ja selittävät sinulle että niin sinun tuleekin tehdä. Ja sinä jatkat matkaasi masentuneena.

En ota vakavasti monenkirjavia kirjoituksianne palstalla, koska joukossanne on sellaista väittelyä ja niitä ylihengellistämisiä jotka eivät vielä ole tottakaan.
        Mulle riittää Jumala ja Jeesus ja rehellisyys ennenkaikkea uskomisessa.

• jaikal kirjoitti:

Jos uskova Jumalan lapsi sattuisi ylöstempauksen hetkellä olevan lankeemuksessa ja synnin tekemisessä, siihen jäisivät syntitouhut. Tulisi nopea lähtö yläilmoihin. Se tapaaminen kun on Jeesuksen mielestä prioriteetti numero yksi. Eikä Jumalan lapsi jäisi harmistelemaan kun jäi synti kesken.

Joh 14:1. "Älköön teidän sydämenne olko murheellinen. Uskokaa Jumalaan, ja uskokaa minuun.
        2. Minun Isäni kodissa on monta asuinsijaa. Jos ei niin olisi, sanoisinko minä teille, että minä menen valmistamaan teille sijaa?
        3. Ja vaikka minä menen valmistamaan teille sijaa, tulen minä takaisin ja OTAN TEIDÄT TYKÖNI, että tekin olisitte siellä, missä minä olen."

1 Kor 15:51 "Katso, minä sanon teille salaisuuden: emme kaikki kuolemaan nuku, mutta KAIKKI ME MUUTUMME,
        52. yhtäkkiä, SILMÄNRÄPÄYKSESSÄ, viimeisen pasunan soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme."

Olipa viestisi suoraan perceleestä ja tällaista yllyttäminen ja uskovien rohkaiseminen pysyä synnissä vetää sinutkin mukaan helvettiin koska jos et varoittaa ihmistä kun se pyöri tietoisesti synnissä niin sullekin käy huonosti..

Sanotko ettei Herran Tie ole oikea vai oletko hypännyt yli nä Raamatunkohdat Raamatusssa Jaikal? Saadaxeen parempi omatunto ???

Hesekiel 33
        9 Mutta jos sinä varoitat jumalatonta hänen tiestänsä, että hän kääntyisi siltä pois, eikä hän tieltänsä käänny, niin hän kuolee synnissänsä, mutta sinä olet sielusi pelastanut.
        10 Ja sinä, ihmislapsi! Sano Israelin heimolle: Näin te sanotte: 'Niin, rikoksemme ja syntimme ovat meidän päällämme, ja me riudumme niiden tähden. Kuinka me voisimme pysyä elossa?'
        11 Sano heille: Niin totta kuin minä elän, sanoo Herra, Herra, ei ole minulle mieleen jumalattoman kuolema, vaan se, että jumalaton kääntyy tieltänsä ja elää. Kääntykää, kääntykää pois pahoilta teiltänne; ja minkätähden te kuolisitte, Israelin heimo!
        12 Ja sinä, ihmislapsi! Sano kansasi lapsille: Vanhurskasta ei pelasta hänen vanhurskautensa sinä päivänä, jona hän rikkoo, ja jumalaton pääsee suistumasta turmioon jumalattomuutensa tähden sinä päivänä, jona hän kääntyy pois jumalattomuudestaan, ja vanhurskas ei voi elää vanhurskautensa turvin sinä päivänä, jona hän syntiä tekee.
        13 Jos minä sanon vanhurskaalle, että hän totisesti saa elää, mutta hän sitten luottaa vanhurskauteensa ja tekee vääryyttä, niin hänen vanhurskauttansa ei ensinkään muisteta, vaan hän kuolee vääryydessään, jota on tehnyt.
        14 Ja jos minä sanon jumalattomalle, että hänen totisesti on kuoltava, mutta hän kääntyy pois synnistänsä ja tekee oikeuden ja vanhurskauden
        15 -antaa takaisin, tuo jumalaton, pantin, korvaa riistämänsä ja vaeltaa elämän käskyjen mukaan, niin ettei vääryyttä tee-niin totisesti hän saa elää; ei hänen ole kuoltava.
        16 Hänen syntejänsä, jotka hän on tehnyt, ei ensinkään muisteta: hän on tehnyt oikeuden ja vanhurskauden, hän totisesti saa elää.
        17 Ja vielä sinun kansasi lapset sanovat: 'Herran tie ei ole oikea'. Juuri heidän omat tiensä eivät ole oikeat.

• eenokki 12
        jaikal kirjoitti:

No siksi koska itseensä ja heikkouksiinsa tuijottaminen masentaa. Masennus taas vie voiman kilvoitteluun. Se taas johtaa syntiin ja silloin ollaan jos syöksykierteessä päätepysäkki on uskosta luopuminen:

Tokihan ne masentavat mutta niiden tarkoitus on viedä meidän Hänen luo joka tahtoo masentuneita auttaa.Eikä Kristuksen tykö pyrkivien voimaa masennus vie eikä johda syntiin koska ahdistukset ovat ajaneen oikeaan kohteeseen Jeesuksen luo.Kuinka masentuneita pyhän ovatkaan olleet sen voi lukea historiasta.
        Jaikalismi tähtää ristin poistamiseen, sairauksista vapaaksi tuosta vain käden heilautuksella ja hyvä ettei jaikal kömpästy juostessaan armolahjaosastolla kultaa ja hopeata noukkimassa.
        Jaikalismi auttaa tekojensa kautta tee näin, ylistä ja kiitä, hyppää ylös, heiluta käsiäsi sano ahdistuksillesi painukaa helv...
        Vain ahdistus tekee teologin sanoi viisas mies ja miten jaikal voi olla tai tulla viisaaksi ellei itse luovu riivaajien viisaudesta.
        Kyllä minä masennun jo pelkästään Mikon puolesta jolle ei jaikalin eikä savuporon rakkaus riitä ei edes hyppysellistäkään.

• savonarola kirjoitti:

Olipa viestisi suoraan perceleestä ja tällaista yllyttäminen ja uskovien rohkaiseminen pysyä synnissä vetää sinutkin mukaan helvettiin koska jos et varoittaa ihmistä kun se pyöri tietoisesti synnissä niin sullekin käy huonosti..

Sanotko ettei Herran Tie ole oikea vai oletko hypännyt yli nä Raamatunkohdat Raamatusssa Jaikal? Saadaxeen parempi omatunto ???

Hesekiel 33
        9 Mutta jos sinä varoitat jumalatonta hänen tiestänsä, että hän kääntyisi siltä pois, eikä hän tieltänsä käänny, niin hän kuolee synnissänsä, mutta sinä olet sielusi pelastanut.
        10 Ja sinä, ihmislapsi! Sano Israelin heimolle: Näin te sanotte: 'Niin, rikoksemme ja syntimme ovat meidän päällämme, ja me riudumme niiden tähden. Kuinka me voisimme pysyä elossa?'
        11 Sano heille: Niin totta kuin minä elän, sanoo Herra, Herra, ei ole minulle mieleen jumalattoman kuolema, vaan se, että jumalaton kääntyy tieltänsä ja elää. Kääntykää, kääntykää pois pahoilta teiltänne; ja minkätähden te kuolisitte, Israelin heimo!
        12 Ja sinä, ihmislapsi! Sano kansasi lapsille: Vanhurskasta ei pelasta hänen vanhurskautensa sinä päivänä, jona hän rikkoo, ja jumalaton pääsee suistumasta turmioon jumalattomuutensa tähden sinä päivänä, jona hän kääntyy pois jumalattomuudestaan, ja vanhurskas ei voi elää vanhurskautensa turvin sinä päivänä, jona hän syntiä tekee.
        13 Jos minä sanon vanhurskaalle, että hän totisesti saa elää, mutta hän sitten luottaa vanhurskauteensa ja tekee vääryyttä, niin hänen vanhurskauttansa ei ensinkään muisteta, vaan hän kuolee vääryydessään, jota on tehnyt.
        14 Ja jos minä sanon jumalattomalle, että hänen totisesti on kuoltava, mutta hän kääntyy pois synnistänsä ja tekee oikeuden ja vanhurskauden
        15 -antaa takaisin, tuo jumalaton, pantin, korvaa riistämänsä ja vaeltaa elämän käskyjen mukaan, niin ettei vääryyttä tee-niin totisesti hän saa elää; ei hänen ole kuoltava.
        16 Hänen syntejänsä, jotka hän on tehnyt, ei ensinkään muisteta: hän on tehnyt oikeuden ja vanhurskauden, hän totisesti saa elää.
        17 Ja vielä sinun kansasi lapset sanovat: 'Herran tie ei ole oikea'. Juuri heidän omat tiensä eivät ole oikeat.

Niin oli sitten myös Paavalin evankeliumi percheleestä.
        Paavali kirjoittaa että hänen evankeliuminsa ei ole ihmisten mukaista eikä sitä ole hänelle opetettu vaan Herra Jeesus Kristus on sen hänelle ilmoittanut. Sen jälkeen Paavali alkaa opettamaan vanhurskautta uskosta eikä lain teoista.

Gal 1:10. "Ihmistenkö suosiota minä nyt etsin vai Jumalan? Tai ihmisillekö pyydän olla mieliksi? Jos minä vielä tahtoisin olla ihmisille mieliksi, en olisi Kristuksen palvelija.
        11. Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mukaista;
        12. enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut."

Mikä siis oli tämä evankeliumi jonka Herra Jeesus oli hänelle ilmoittanut? Se selviää seuraavasta luvusta.

4. Noiden pariimme luikertaneiden valheveljien tähden, jotka orjuuttaakseen meitä olivat hiipineet vakoilemaan vapauttamme, mikä meillä on Kristuksessa Jeesuksessa,
        5. me emme hetkeksikään alistuneet antamaan heille myöten, että evankeliumin totuus säilyisi teidän keskuudessanne.
        16. mutta koska tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi lain teoista, vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, niin olemme mekin uskoneet Kristukseen Jeesukseen tullaksemme vanhurskaiksi uskosta Kristukseen eikä lain teoista, koska ei mikään liha tule vanhurskaaksi lain teoista.
        17. Mutta jos meidät itsemmekin, pyrkiessämme vanhurskautumaan Kristuksessa, on havaittu syntisiksi, onko sitten Kristus synnin palvelija? Pois se!
        18. Sillä jos minä uudestaan rakennan sen, minkä olen hajottanut maahan, osoitan minä olevani lain rikkoja.
        19. Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu,
        20. ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.
        21. En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut.

• eenokki 12 kirjoitti:

Onhan se Mikko viisas kun näkee selvästi kuinka kaksi viekasta kettua juoksentelee palstalla eksyttämässä valittuja.

Toinen vaatii lain tekoja erikoisesti rakkautta ja nöyryyttä että armo ja vanhurskaus olisi tekojen kautta todistettavissa ja jota ei meissä muissa köyhissä ole heidän mielestään nähtävissä.
        Nämä kaksi liitelevät yläpuolellamme kuin ikaros aikoinaan, kunnes polttavat siipensä ja putoavan maahan.

Toinen väittää Jeesuksen pyhyyden tarttuneen niin tiukasti häneen itseensä että järki sumenee ja käsitys synnistä haihtuu luulopyhyyteen.
        Oma luulo ilman Jumalan vanhurskauttamista ei tuo armoa vaikka sitä kauniina sanoina niillä koetetaan pettää...valituita.
        Oma vanhurskaus on petollista ja tämä oikea näkemys näistä kahdesta ketusta on Mikolle paras joululahja.
        Heitä kiusaa että me emme ole mitään ja että sanomisella vedämme heidätkin mukaan mitättömäksi tulemiseen. Olemmeko me vain arvotonta roskaa, hyödyttömiä, tyhmiä jollaisiksi nämä kaksi kettua eivät halua tulla.
        He nukkuvat enkelten unta ja he ovat rakentaneet pesänsä enkelten asuinsijoille, mutta unet haihtuvat ajallansa.
        Jeesus rakastaa meitä köyhiä ja kurjia raadollisia jotka valitamme synneistä ja elämän ankaruudesta.

Jatka sinä vaan valittamaan sun synneistä sun kurjassa lihassa joka ei ole otollinen Jumallalle koskaan,, mutta muista että sun tuli tehdä parannus ja tulla Pyhä sisällä ennenkuin kuolet. Muuten käy huonosti Valkoiset vaatteet saat tässä ajassa eikä tulevissa. Sama viestitän Jaikalille vaatteista...

• jaikal kirjoitti:

Niin oli sitten myös Paavalin evankeliumi percheleestä.
        Paavali kirjoittaa että hänen evankeliuminsa ei ole ihmisten mukaista eikä sitä ole hänelle opetettu vaan Herra Jeesus Kristus on sen hänelle ilmoittanut. Sen jälkeen Paavali alkaa opettamaan vanhurskautta uskosta eikä lain teoista.

Gal 1:10. "Ihmistenkö suosiota minä nyt etsin vai Jumalan? Tai ihmisillekö pyydän olla mieliksi? Jos minä vielä tahtoisin olla ihmisille mieliksi, en olisi Kristuksen palvelija.
        11. Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mukaista;
        12. enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut."

Mikä siis oli tämä evankeliumi jonka Herra Jeesus oli hänelle ilmoittanut? Se selviää seuraavasta luvusta.

4. Noiden pariimme luikertaneiden valheveljien tähden, jotka orjuuttaakseen meitä olivat hiipineet vakoilemaan vapauttamme, mikä meillä on Kristuksessa Jeesuksessa,
        5. me emme hetkeksikään alistuneet antamaan heille myöten, että evankeliumin totuus säilyisi teidän keskuudessanne.
        16. mutta koska tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi lain teoista, vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, niin olemme mekin uskoneet Kristukseen Jeesukseen tullaksemme vanhurskaiksi uskosta Kristukseen eikä lain teoista, koska ei mikään liha tule vanhurskaaksi lain teoista.
        17. Mutta jos meidät itsemmekin, pyrkiessämme vanhurskautumaan Kristuksessa, on havaittu syntisiksi, onko sitten Kristus synnin palvelija? Pois se!
        18. Sillä jos minä uudestaan rakennan sen, minkä olen hajottanut maahan, osoitan minä olevani lain rikkoja.
        19. Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu,
        20. ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.
        21. En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut.

Paavalin Jeesukselta saatu, ei ihmisten mukainen evankeliumi jatkuu luvussa 3.

1. Oi te älyttömät galatalaiset! Kuka on lumonnut teidät, joiden silmäin eteen Jeesus Kristus oli kuvattu ristiinnaulittuna?
        2. Tämän vain tahdon saada teiltä tietää: lain teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta?
        3. Niinkö älyttömiä olette? Te alotitte Hengessä, lihassako nyt lopetatte?
        4. Niin paljonko olette turhaan kärsineet? - jos se on turhaa ollut.
        5. Joka siis antaa teille Hengen ja tekee voimallisia tekoja teidän keskuudessanne, saako hän sen aikaan lain tekojen vai uskossa kuulemisen kautta,
        6. samalla tavalla kuin "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi"?
        7. Tietäkää siis, että ne, jotka uskoon perustautuvat, ovat Aabrahamin lapsia.
        8. Ja koska Raamattu edeltäpäin näki, että Jumala vanhurskauttaa pakanat uskosta, julisti se Aabrahamille edeltäpäin tämän hyvän sanoman: "Sinussa kaikki kansat tulevat siunatuiksi".
        9. Niinmuodoin ne, jotka perustautuvat uskoon, siunataan uskovan Aabrahamin kanssa.
        10. Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä kirjoitettu on: "Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee".
        11. Ja selvää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta, koska "vanhurskas on elävä uskosta".
        12. Mutta laki ei perustaudu uskoon, vaan: "Joka ne täyttää, on niistä elävä".
        13. Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme - sillä kirjoitettu on: "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu" -
        14. että Aabrahamin siunaus tulisi Jeesuksessa Kristuksessa pakanain osaksi ja me niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen.
        15. Veljet, minä puhun ihmisten tavalla. Eihän kukaan voi kumota ihmisenkään vahvistettua testamenttia eikä siihen mitään lisätä.
        16. Mutta nyt lausuttiin lupaukset Aabrahamille ja hänen siemenelleen. Hän ei sano: "Ja siemenille", ikäänkuin monesta, vaan ikäänkuin yhdestä: "Ja sinun siemenellesi", joka on Kristus.
        17. Minä tarkoitan tätä: Jumalan ennen vahvistamaa testamenttia ei neljänsadan kolmenkymmenen vuoden perästä tullut laki voi kumota, niin että se tekisi lupauksen mitättömäksi.
        18. Sillä jos perintö tulisi laista, niin se ei enää tulisikaan lupauksesta. Mutta Aabrahamille Jumala on sen lahjoittanut lupauksen kautta.
        19. Mitä varten sitten on laki? Se on rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty olemaan siihen asti, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä.
        20. Välimies taas ei ole yhtä varten; mutta Jumala on yksi.
        21. Onko sitten laki vastoin Jumalan lupauksia? Pois se! Sillä jos olisi annettu laki, joka voisi eläväksi tehdä, niin vanhurskaus todella tulisi laista.
        22. Mutta Raamattu on sulkenut kaikki synnin alle, että se, mikä luvattu oli, annettaisiin uskosta Jeesukseen Kristukseen niille, jotka uskovat.
        23. Mutta ennenkuin usko tuli, vartioitiin meitä lain alle suljettuina uskoa varten, joka oli vastedes ilmestyvä.
        24. Niinmuodoin on laista tullut meille kasvattaja Kristukseen, että me uskosta vanhurskaiksi tulisimme.
        25. Mutta uskon tultua me emme enää ole kasvattajan alaisia.
        26. Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.
        27. Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.
        28. Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa.
        29. Mutta jos te olette Kristuksen omat, niin te siis olette Aabrahamin siementä,

• Mikko. kirjoitti:

En ota vakavasti monenkirjavia kirjoituksianne palstalla, koska joukossanne on sellaista väittelyä ja niitä ylihengellistämisiä jotka eivät vielä ole tottakaan.
        Mulle riittää Jumala ja Jeesus ja rehellisyys ennenkaikkea uskomisessa.

>>>Mulle riittää Jumala ja Jeesus ja rehellisyys ennenkaikkea uskomisessa.

• eenokki 12 kirjoitti:

No siksi koska itseensä ja heikkouksiinsa tuijottaminen masentaa. Masennus taas vie voiman kilvoitteluun. Se taas johtaa syntiin ja silloin ollaan jos syöksykierteessä päätepysäkki on uskosta luopuminen:

Tokihan ne masentavat mutta niiden tarkoitus on viedä meidän Hänen luo joka tahtoo masentuneita auttaa.Eikä Kristuksen tykö pyrkivien voimaa masennus vie eikä johda syntiin koska ahdistukset ovat ajaneen oikeaan kohteeseen Jeesuksen luo.Kuinka masentuneita pyhän ovatkaan olleet sen voi lukea historiasta.
        Jaikalismi tähtää ristin poistamiseen, sairauksista vapaaksi tuosta vain käden heilautuksella ja hyvä ettei jaikal kömpästy juostessaan armolahjaosastolla kultaa ja hopeata noukkimassa.
        Jaikalismi auttaa tekojensa kautta tee näin, ylistä ja kiitä, hyppää ylös, heiluta käsiäsi sano ahdistuksillesi painukaa helv...
        Vain ahdistus tekee teologin sanoi viisas mies ja miten jaikal voi olla tai tulla viisaaksi ellei itse luovu riivaajien viisaudesta.
        Kyllä minä masennun jo pelkästään Mikon puolesta jolle ei jaikalin eikä savuporon rakkaus riitä ei edes hyppysellistäkään.

>>>Tokihan ne masentavat mutta niiden tarkoitus on viedä meidän Hänen luo joka tahtoo masentuneita auttaa.Eikä Kristuksen tykö pyrkivien voimaa masennus vie eikä johda syntiin koska ahdistukset ovat ajaneen oikeaan kohteeseen Jeesuksen luo.

• eenokki 12
        savonarola kirjoitti:

Jatka sinä vaan valittamaan sun synneistä sun kurjassa lihassa joka ei ole otollinen Jumallalle koskaan,, mutta muista että sun tuli tehdä parannus ja tulla Pyhä sisällä ennenkuin kuolet. Muuten käy huonosti Valkoiset vaatteet saat tässä ajassa eikä tulevissa. Sama viestitän Jaikalille vaatteista...

Vastaan lyhyesti että ei Mikko eikä eenokki ole lihansapyhittäjiä vaan me elämme anteeksiantamuksessa emmekä lihan tappamisessa.Ei Jumala katso sinuun kun puret lihaasi ja kuitenkin suutelet käsiäsi.
        Niin tekivät hengenheimolaisesi vähemmän pyhät farisealaisetkin.

• jaikal kirjoitti:

Paavalin Jeesukselta saatu, ei ihmisten mukainen evankeliumi jatkuu luvussa 3.

1. Oi te älyttömät galatalaiset! Kuka on lumonnut teidät, joiden silmäin eteen Jeesus Kristus oli kuvattu ristiinnaulittuna?
        2. Tämän vain tahdon saada teiltä tietää: lain teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta?
        3. Niinkö älyttömiä olette? Te alotitte Hengessä, lihassako nyt lopetatte?
        4. Niin paljonko olette turhaan kärsineet? - jos se on turhaa ollut.
        5. Joka siis antaa teille Hengen ja tekee voimallisia tekoja teidän keskuudessanne, saako hän sen aikaan lain tekojen vai uskossa kuulemisen kautta,
        6. samalla tavalla kuin "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi"?
        7. Tietäkää siis, että ne, jotka uskoon perustautuvat, ovat Aabrahamin lapsia.
        8. Ja koska Raamattu edeltäpäin näki, että Jumala vanhurskauttaa pakanat uskosta, julisti se Aabrahamille edeltäpäin tämän hyvän sanoman: "Sinussa kaikki kansat tulevat siunatuiksi".
        9. Niinmuodoin ne, jotka perustautuvat uskoon, siunataan uskovan Aabrahamin kanssa.
        10. Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä kirjoitettu on: "Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee".
        11. Ja selvää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta, koska "vanhurskas on elävä uskosta".
        12. Mutta laki ei perustaudu uskoon, vaan: "Joka ne täyttää, on niistä elävä".
        13. Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme - sillä kirjoitettu on: "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu" -
        14. että Aabrahamin siunaus tulisi Jeesuksessa Kristuksessa pakanain osaksi ja me niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen.
        15. Veljet, minä puhun ihmisten tavalla. Eihän kukaan voi kumota ihmisenkään vahvistettua testamenttia eikä siihen mitään lisätä.
        16. Mutta nyt lausuttiin lupaukset Aabrahamille ja hänen siemenelleen. Hän ei sano: "Ja siemenille", ikäänkuin monesta, vaan ikäänkuin yhdestä: "Ja sinun siemenellesi", joka on Kristus.
        17. Minä tarkoitan tätä: Jumalan ennen vahvistamaa testamenttia ei neljänsadan kolmenkymmenen vuoden perästä tullut laki voi kumota, niin että se tekisi lupauksen mitättömäksi.
        18. Sillä jos perintö tulisi laista, niin se ei enää tulisikaan lupauksesta. Mutta Aabrahamille Jumala on sen lahjoittanut lupauksen kautta.
        19. Mitä varten sitten on laki? Se on rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty olemaan siihen asti, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä.
        20. Välimies taas ei ole yhtä varten; mutta Jumala on yksi.
        21. Onko sitten laki vastoin Jumalan lupauksia? Pois se! Sillä jos olisi annettu laki, joka voisi eläväksi tehdä, niin vanhurskaus todella tulisi laista.
        22. Mutta Raamattu on sulkenut kaikki synnin alle, että se, mikä luvattu oli, annettaisiin uskosta Jeesukseen Kristukseen niille, jotka uskovat.
        23. Mutta ennenkuin usko tuli, vartioitiin meitä lain alle suljettuina uskoa varten, joka oli vastedes ilmestyvä.
        24. Niinmuodoin on laista tullut meille kasvattaja Kristukseen, että me uskosta vanhurskaiksi tulisimme.
        25. Mutta uskon tultua me emme enää ole kasvattajan alaisia.
        26. Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.
        27. Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.
        28. Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa.
        29. Mutta jos te olette Kristuksen omat, niin te siis olette Aabrahamin siementä,

Sorry vaan mutta et voi puolustaa sun opetus tuolla tavalla mitäsinä tuossa kosiskelit Mikkoa--> Jos uskova Jumalan lapsi sattuisi ylöstempauksen hetkellä olevan lankeemuksessa ja synnin tekemisessä, siihen jäisivät syntitouhut.

Mukava hänellä on kuulla että voi huolettomasti ja suruttomasti jatkaa synnintekoa koska jaikal niin sanoo.

Mutta Raamattu sanoo elikä Jeesuxen Henki että Joka syntiä tekee on kuoltava.
        Minä sanon samoin --->
        1. Kor. 15:50

Mutta tämän minä sanon, veljet, ettei liha ja veri voi periä Jumalan valtakuntaa, eikä katoavaisuus peri katoamattomuutta.

Gal. 5:21

kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa.

• Mikko.
        eenokki 12 kirjoitti:

Vastaan lyhyesti että ei Mikko eikä eenokki ole lihansapyhittäjiä vaan me elämme anteeksiantamuksessa emmekä lihan tappamisessa.Ei Jumala katso sinuun kun puret lihaasi ja kuitenkin suutelet käsiäsi.

Terve eenokki 12.

Mukavalta tuntuu nuo viestisi, näi syvän kaamoksen kourissa. Joo, pysytään me vain matalalla, oikeestaan kyyryssä. Lennelkyy nuo vahvat ja viishat yläilemoissa. Lupasha se Jeesus sitten osiakin vaihella, jää sitten nähtäväksi.

• eenokki 12 kirjoitti:

Eläätte antexiantamuxessa??nElikä se tarkoittaa siis että te vapaasti saatte tehdä syntiä ja saatte antexi siitä eikä välitä yhtään mitä raamattu sanoo ja siitä ja miten meidän tulis pyrkiä kuolettamaan lihan.
        Tässä sulle antexiantamuus ---> 1. Joh. 1:9

Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.

Silloin voit sanoa Mikon kanssa -->
        Tit. 3:3

Olimmehan mekin ennen ymmärtämättömiä, tottelemattomia, eksyksissä, moninaisten himojen ja hekumain orjia, elimme pahuudessa ja kateudessa, olimme inhottavia ja vihasimme toisiamme.

• eenokki 12
        Mikko. kirjoitti:

Terve eenokki 12.

Mukavalta tuntuu nuo viestisi, näi syvän kaamoksen kourissa. Joo, pysytään me vain matalalla, oikeestaan kyyryssä. Lennelkyy nuo vahvat ja viishat yläilemoissa. Lupasha se Jeesus sitten osiakin vaihella, jää sitten nähtäväksi.

Terve Mikko. Kaamoksella on kovat kourat mutta ei yhtä jäätävän kylmät kuin jaikalilla ja sanonhorolla.
        Kyykyä sitä on menty valittaen ja ruikuttaen ainakin sisäisesti etten teeskentelisi .
        Kyllä ne ilmassa liitelevät vaan pian osat vaihtuvat ja saamme armonlipulla Kristuksen veren hinnalla pääsyn taivaan paratiisiin.
        Siellä on muitakin vaivaisia ja heikkohermoja...kahjoja jos en uskalla sitä sanoa Lutherista.
        Jumala ei katso hyvällä silmällä vahvoja ensin pitää tulla heikoksi sitten Herra nostaa ja antaa voimaa köyhän pesään että tuntuu.

• eenokki 12
        savonarola kirjoitti:

Eläätte antexiantamuxessa??nElikä se tarkoittaa siis että te vapaasti saatte tehdä syntiä ja saatte antexi siitä eikä välitä yhtään mitä raamattu sanoo ja siitä ja miten meidän tulis pyrkiä kuolettamaan lihan.
        Tässä sulle antexiantamuus ---> 1. Joh. 1:9

Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.

Silloin voit sanoa Mikon kanssa -->
        Tit. 3:3

Olimmehan mekin ennen ymmärtämättömiä, tottelemattomia, eksyksissä, moninaisten himojen ja hekumain orjia, elimme pahuudessa ja kateudessa, olimme inhottavia ja vihasimme toisiamme.

Enhän minä ja tuskin Mikkokaan tahallisesti syntiä tee vaan heikkoudessamme saatamme sortua syntiin.
        Minua jailkal sanoi lakiihmiseksi ja on sanottu ennenkin kun olen julkisyntisiä nuhdellu jopa kirkon pappejakin.Kyllä niitä per....on niissä kirkon ns. uskovaisissa ..
        Joka vapaalla tahdollaan synneissä liehuu ei sellaisella ole armoa Jumalan edessä.
        Joo kiitos Raamatunsanoista, muistan paremmin.

• eenokki 12 kirjoitti:

Enhän minä ja tuskin Mikkokaan tahallisesti syntiä tee vaan heikkoudessamme saatamme sortua syntiin.
        Minua jailkal sanoi lakiihmiseksi ja on sanottu ennenkin kun olen julkisyntisiä nuhdellu jopa kirkon pappejakin.Kyllä niitä per....on niissä kirkon ns. uskovaisissa ..
        Joka vapaalla tahdollaan synneissä liehuu ei sellaisella ole armoa Jumalan edessä.
        Joo kiitos Raamatunsanoista, muistan paremmin.

Minä arvostan ja kunnioitan sellaista mieli joka nuhtelee syntiä niinkuin sinä olet tehnyt . : )

• savonarola kirjoitti:

Sorry vaan mutta et voi puolustaa sun opetus tuolla tavalla mitäsinä tuossa kosiskelit Mikkoa--> Jos uskova Jumalan lapsi sattuisi ylöstempauksen hetkellä olevan lankeemuksessa ja synnin tekemisessä, siihen jäisivät syntitouhut.

Mukava hänellä on kuulla että voi huolettomasti ja suruttomasti jatkaa synnintekoa koska jaikal niin sanoo.

Mutta Raamattu sanoo elikä Jeesuxen Henki että Joka syntiä tekee on kuoltava.
        Minä sanon samoin --->
        1. Kor. 15:50

Mutta tämän minä sanon, veljet, ettei liha ja veri voi periä Jumalan valtakuntaa, eikä katoavaisuus peri katoamattomuutta.

Gal. 5:21

kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa.

>>>Mutta Raamattu sanoo elikä Jeesuxen Henki että Joka syntiä tekee on kuoltava.

• Mikko. kirjoitti:

Terve eenokki 12.

>>>Lupasha se Jeesus sitten osiakin vaihella, jää sitten nähtäväksi

• jt
        jaikal kirjoitti:

Tahallista synnintekemistä ei armo koske. Sinä teet tyhjäksi tämän raamatunkohdan Hebr.10:26-29:

Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin EI ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
        27. vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat.
        28. Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:
        29. kuinka paljoa ankaramman rangaistuksen luulettekaan sen ansaitsevan, joka tallaa jalkoihinsa Jumalan Pojan ja pitää epäpyhänä liiton veren, jossa hänet on pyhitetty, ja pilkkaa armon Henkeä!

• jaikal.se
        jt kirjoitti:

Tahallista synnintekemistä ei armo koske. Sinä teet tyhjäksi tämän raamatunkohdan Hebr.10:26-29:

Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin EI ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
        27. vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat.
        28. Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:
        29. kuinka paljoa ankaramman rangaistuksen luulettekaan sen ansaitsevan, joka tallaa jalkoihinsa Jumalan Pojan ja pitää epäpyhänä liiton veren, jossa hänet on pyhitetty, ja pilkkaa armon Henkeä!

Tuossa Heb10. luvussa on kysymys Pyhän Hengen pilkasta.
        Siinä ei ole kysymys sellaisesta tahallisesta synnistä kuin mitä useimmiten kuulee väitettävän ja mitä sinäkin kerrot. Mistä siinä on kysymys, lue!

http://www.jaikal.se/48683132

• jt
        jaikal.se kirjoitti:

Siinä ei ole kysymys sellaisesta tahallisesta synnistä kuin mitä useimmiten kuulee väitettävän ja mitä sinäkin kerrot. Mistä siinä on kysymys, lue!

En ole vielä lukenut tekstiäsi, mutta kirjoitit näin aiemmassa viestissäsi:

"Jos uskova Jumalan lapsi sattuisi ylöstempauksen hetkellä olevan lankeemuksessa ja synnin tekemisessä, siihen jäisivät syntitouhut. Tulisi nopea lähtö yläilmoihin."

Kuinka kauan uskova saa olla lankeemuksessa, tunnin, päivän, viikon, vuoden ennenkuin Pyhä Henki murheellisena väistyy pois? Kyseessä on siis uskova, jolla on Pyhä Henki. Silloin uskova tietää tekevänsä syntiä, koska Pyhä Henki näyttää synnin ja kyseessä on tahallinen synti. Eli kysymys on, missä vaiheessa uskovaan voidaan alkaa mielestäsi soveltamaan tuota Hebr. 10 kohtaa?

• Mikko.
        jaikal.se kirjoitti:

>>Siinä ei ole kysymys sellaisesta tahallisesta synnistä kuin mitä useimmiten kuulee väitettävän ja mitä sinäkin kerrot.>>

Miten muka ei ole? Siinähän lukee selvästi "Sillä jos me tahallamme teemme syntiä".
        Jaikal syyllistyit nyt kyllä selvään valhetteluun.

• jaikal.se
        jt kirjoitti:

"Jos uskova Jumalan lapsi sattuisi ylöstempauksen hetkellä olevan lankeemuksessa ja synnin tekemisessä, siihen jäisivät syntitouhut. Tulisi nopea lähtö yläilmoihin."

Kuinka kauan uskova saa olla lankeemuksessa, tunnin, päivän, viikon, vuoden ennenkuin Pyhä Henki murheellisena väistyy pois? Kyseessä on siis uskova, jolla on Pyhä Henki. Silloin uskova tietää tekevänsä syntiä, koska Pyhä Henki näyttää synnin ja kyseessä on tahallinen synti. Eli kysymys on, missä vaiheessa uskovaan voidaan alkaa mielestäsi soveltamaan tuota Hebr. 10 kohtaa?

Kunka kauan sinä makaat maassa jos lankeat?
        Raamattu todistaa jo VT:n, se on VANHAN LIITON aikana:
        "Seitsemästi vanhurskas lankeaa ja nousee jälleen."
        Kuka lankesi? Kuka nousi? Vanhurskas lankesi ja VANHURSKAS nousee? Eikö niin!

Uskovasta ei siis tule syntistä heti kun hän lankeaa syntiin. Ja tämä oppi löytyy jo VT:n puolelta.
        Oletko lukenut Daavidin lankeemuksesta ja hänen synnin tunnustustaan joka tapahtui n. vuoden lankeemuksesta? Ja sekin VT:n aikana. Ja sinä opetat täällä että jos ja kun uskova lankeaa syntiin, Jumalan käsi nousee kostamaan heti. Miksi Jumala ei kostanut Daavidille heti? Miksi Jumala odotti vuoden Daavidin nöyrtymistä ja parannuksen tekoa. Puhun Daavidin vakavasta synnistä kun hän yhtyi Batsebaan ja tapatti Batseban aviomiehen. Lueppas Daavidin synnin tunnustaminen kun Naatan oli käynyt tuomassa Jumalan Sanan hänelle.

Seuraavasa viestissä kerron tästä

• jaikal.se
        jaikal.se kirjoitti:

Uskovasta ei siis tule syntistä heti kun hän lankeaa syntiin. Ja tämä oppi löytyy jo VT:n puolelta.
        Oletko lukenut Daavidin lankeemuksesta ja hänen synnin tunnustustaan joka tapahtui n. vuoden lankeemuksesta? Ja sekin VT:n aikana. Ja sinä opetat täällä että jos ja kun uskova lankeaa syntiin, Jumalan käsi nousee kostamaan heti. Miksi Jumala ei kostanut Daavidille heti? Miksi Jumala odotti vuoden Daavidin nöyrtymistä ja parannuksen tekoa. Puhun Daavidin vakavasta synnistä kun hän yhtyi Batsebaan ja tapatti Batseban aviomiehen. Lueppas Daavidin synnin tunnustaminen kun Naatan oli käynyt tuomassa Jumalan Sanan hänelle.

Pyhä Henki on uskovan toinen Puolustaja. Hän on uskovan kanssa täällä maan päällä.

”Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti, totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä; mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva” (32).

Pyhä Henki ei ole sellainen ”arka lintu” joksi Häntä joskus kuulee sanottavan jos tällä tarkoitetaan sitä että Hän jättää uskovan heti kun syntiinlankeemus on tapahtunut. ”Hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva”.

Pyhä Henki tiesi jo silloin kun Hän tuli sinuun, että sinä et pysty elämään synnittömästi. Hän käsitteli syntisi lopullisesti Jeesuksessa Kristuksessa Golgatalla. Puolustajalla Pyhällä Hengellä on paljon kärsivällisyyttä.

Otetaan asiaa valaiseva esimerkki Raamatusta. Kuningas Daavid oli tehnyt vakavia syntejä. Noin vuoden tämän jälkeen Jumala lähetti profeetta Naatanin Daavidin luokse paljastamaan hänelle hänen syntinsä. Silloin Daavid rukoilee Herraa:

”Älä heitä minua pois kasvojesi edestä, äläkä ota minulta pois Pyhää Henkeäsi. Anna minulle jälleen autuutesi ilo, ja tue minua alttiuden hengellä” (33).

Tässä on merkille pantava muutama asia. Ensinnäkin Daavid oli vielä Herran kasvojen edessä koska Daavid pyysi ettei Herra heittäisi häntä pois Hänen kasvojensa edestä. Toiseksi Daavidissa oli vielä Pyhä Henki koska hän rukoili ettei Herra ottaisi häneltä pois Pyhää Henkeä. Mutta, Daavid oli menettänyt autuuden ilon syntinsä tähden. Siitä huolimatta hänessä oli vielä Pyhä Henki ja hän oli vielä Herran kasvojen edessä. Meidän tulee huomioida vielä yksi asia; Daavid eli vanhan liiton aikana jolloin synnit olivat vielä sovittamatta. Me olemme uuden liiton kansaa jolloin lopullinen ja täydellinen syntiuhri, Jeesus Kristus Jumalan Poika on sovittanut kaikki syntimme.

• jaikal.se
        jt kirjoitti:

Opetuksesi on epävarmuutta ja pelkoa herättävää.
        Opetuksesi seurauksena jotkut voivat kyseenalaistaa omaa jumalasuhdettaan ja pelastustaan koska Saa..na on mestarisyyttäjä. Hän käyttää jokaista mahdollista tilannetta vilpittömien Jumalan lasten syyttämiseen ja lannistamiseen.
        Jokaisesta Jumalan lapsesta löytyy aihetta syyttämiseen.
        Mutta Pyhä Henki ei ole uskovien syyttäjä. Se virka on jollakin toisella.

Opetuksesi vaarallisuus son siinä että se voi aiheuttaa väsymystä ja uskosta luopumista tyyyliin "En jaksa enää olla uskossa ja kilvoitella. Jumala on niin vaativa minua kohtaan. En kykene elämään tarpeeksi hyvin."

• jaikal.se
        Mikko. kirjoitti:

>>Siinä ei ole kysymys sellaisesta tahallisesta synnistä kuin mitä useimmiten kuulee väitettävän ja mitä sinäkin kerrot.>>

Miten muka ei ole? Siinähän lukee selvästi "Sillä jos me tahallamme teemme syntiä".
        Jaikal syyllistyit nyt kyllä selvään valhetteluun.

Siinä lukee myös: "joka tallaa jalkoihinsa Jumala Pojan veren ja pitää epäpyhänä liiton veren, jossa hänet on pyhitetty, ja pilkkaa armon Henkeä"

Tiedätkö mitä tämä tarkoittaa? Jos sinulla ei ole varmaa tietoa ja ymmärrystä niin että voit opetta toisia, ota vastaan opetusta.

• jaikal.se
        jt kirjoitti:

>>>"Jos uskova Jumalan lapsi sattuisi ylöstempauksen hetkellä olevan lankeemuksessa ja synnin tekemisessä, siihen jäisivät syntitouhut. Tulisi nopea lähtö yläilmoihin."

• Mikko.
        jaikal.se kirjoitti:

Siinä lukee myös: "joka tallaa jalkoihinsa Jumala Pojan veren ja pitää epäpyhänä liiton veren, jossa hänet on pyhitetty, ja pilkkaa armon Henkeä"

Tiedätkö mitä tämä tarkoittaa? Jos sinulla ei ole varmaa tietoa ja ymmärrystä niin että voit opetta toisia, ota vastaan opetusta.

jaikal.se

Minä en muuta väitä mitä lukee, mutta siinä lukee näiN, niin sinä lukee ja suomeksi lukee selvästi näin; >Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin EI ole enää uhria meidän syntiemme edestä,<
        Uhrillahan tarkoitetaan Jeesuksen armoa, on siinä Paavalilla selittelemistä Jeesukselle kun menee laukomaan lööperiä vimmassaan.

• jt
        jaikal.se kirjoitti:

Jumala on pitkämielinen ja armollinen, mutta ei kannata leikkiä tämmöisillä asioilla ja kirjoittaa tämmöistä:

• jt
        jaikal.se kirjoitti:

Daavid oli Jumalan mielen mukainen ja teki parannuksen ja sai anteeksi. Mutta joutui kärsimään kovat rangaistukset synnistään, lapsi kuoli ja toinen poika nousi kapinaan ja kuoli. Toisenlainen esimerkki on kuningas Saul, jonka Jumala hylkäsi. Saul on varoittava esimerkki tottelemattomuudesta.

Sam.15:22-23

Silloin Samuel sanoi: "Haluaako Herra polttouhreja ja teurasuhreja yhtä hyvin kuin kuuliaisuutta Herran äänelle? Katso, kuuliaisuus on parempi kuin uhri ja tottelevaisuus parempi kuin oinasten rasva.
        23. Sillä tottelemattomuus on taikuuden syntiä, ja niskoittelu on valhetta ja kuin kotijumalain palvelusta. Koska sinä olet hyljännyt Herran sanan, on myös hän hyljännyt sinut, etkä sinä enää saa olla kuninkaana."

1.Sam 18:10

Seuraavana päivänä Jumalan lähettämä paha henki valtasi Saulin, niin että hän raivosi kotonansa; mutta Daavid soitteli, niinkuin muulloinkin joka päivä, ja Saulilla oli kädessänsä keihäs.

• Mikko. kirjoitti:

jaikal.se

Minä en muuta väitä mitä lukee, mutta siinä lukee näiN, niin sinä lukee ja suomeksi lukee selvästi näin; >Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin EI ole enää uhria meidän syntiemme edestä,<
        Uhrillahan tarkoitetaan Jeesuksen armoa, on siinä Paavalilla selittelemistä Jeesukselle kun menee laukomaan lööperiä vimmassaan.

>>>Paavalilla selittelemistä Jeesukselle kun menee laukomaan lööperiä vimmassaan.

• Mikko.
        jaikal kirjoitti:

>>>Paavalilla selittelemistä Jeesukselle kun menee laukomaan lööperiä vimmassaan.

Äläs nyt, Paavali kirjoitteli ihan kuin sinäkin ja minäkin, näin on uskomukseni.

• Mikko. kirjoitti:

Äläs nyt, Paavali kirjoitteli ihan kuin sinäkin ja minäkin, näin on uskomukseni.

>>>Äläs nyt, Paavali kirjoitteli ihan kuin sinäkin ja minäkin, näin on uskomukseni.

• ihminen rikkoo

ajatuksissaan ja sydämessään koko ajan, kuinka moni täällä pystyy hallitsemaan mielensä ja sydämensä?

onko tämä ees mahdollista hallita mielensä ja sydämensä, niin ettei pahoja ajatuksia tule mieleen?

eikö tätä varten meillä ole armo ja tätä varten Kristus kuollut meidän puolesta?

kuinka moni täällä noudattaa tätä kohtaa? ja kuinka moni täällä tekee näin?
      onko täällä ketään kuka on tehnyt näin kuin Jeesus sanoo?

sanotaahan raamatussa näin!

Matteuksen evankeliumista

Luku 5:27-30

27. Te olette kuulleet sanotuksi: Älä tee huorin.

28. Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista himoiten häntä, on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssaan.

29. jos sinun oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se irti ja heitä pois.
      parempi on sinulle, että yksi jäsenistäsi joutuu hukkaan, kuin että koko ruumis joutuu helvettiin.

30. Jos sinun oikea kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä pois.
      Parempi on sinulle menettää yksi jäsenistäsi, kuin että koko ruumiisi joutuu helvettiin.

15:11, 18 ja 19

11. ihmistä ei saastuta se, mikä menee suusta sisään, vaan se mikä käy suusta ulos, se saastuttaa ihmisen.

18. Mikä taas käy suusta ulos, tulee sydämestä, ja se saastuttaa ihmisen.

19. sydämestä lähtevät pahat ajatukset, murhat, aviorikokset, haureudet, varkaudet, väärät todistukset, jumalanpilkkaamiset.

Jaakobin kirjeestä

Luku 3:1 ja 6-8

1. Veljen, älkööt aivan monet teistä pyrkikö opettajiksi, sillä te tiedätte, etä me saamme sitä kovemman tuomion.

6. Myös kieli on tuli, vääryyden maailma. Meidän jäsenistämme kieli tahraa koko ruumiin, sytyttää tuleen elämän pyöran, itse syttyen helvetissä.

7. Kaikenlaisten luonnon, sekä petojen että lintujen, niin matelijain kuin merieläintenkin, ihminen kesyttää ja onkin kesyttänyt.

8. Mutta kieltä kukaan ihminen ei voi kesyttää.
      Se on levoton paha, täynnä kuolettavaa myrkkyä

Luku 12:31-37

31. Sen tähden minä sanon teille: jokainen synti ja pilkka annetaan ihmisille anteeksi, mutta Hengen pilkkaamista ei anneta anteeksi.

32. Jos joku sanoo jotakin Ihmisen Poikaa vastaan, se annetan hänelle anteeksi, mutta joka puhuu Pyhää Hengeä vastaan, sitä ei anneta hänelle anteeksi tässä maailmassa eikä tulevassa.

33. Joko tehkää puu hyväksi ja sen hedelmä hyväksi, tai tehkää puu huonoksi ja sen hedelmä huonoksi.
      Hedelmistään puu tunnetaan.

34. te kyykärmeiden sikiöt, kuinka te voisitte puhua hyvää, kuin itse olette pahoja?
      Mitä sydän on täynnä, sitä suu puhuu.

35. Hyvä ihminen tuo hyvytensä varastosta hyvää, ja paha ihminen tuo pahuutensa varastosta esille pahaa.

36. Minä sanon teille: jokaisesta puhumastaan turhasta sanasta ihmisten on tehtävä tili tuomiopäivänä.

37. Sanoistasi sinut julistetaan syyttömäksi, ja sanoistasi sinut tuomitaan syylliseksi.

Jaakobin kirjeestä

luku 1:19-21

19. Te tiedätte sen, rakkaat veljeni. Mutta olkoon kukin ihminen herkkä kuulemaan mutta hidas puhumaan, hidas vihaan.

20. Miehen viha ei näet tee sitä, mikä on oikeaa Jumalan edessä.

21. Pankaa siksi pois kaikki saastaisuus ja kaikkinainen pahuus ja omaksukaa sävyisin mielin sana, mikä on teihin istutettu, ja joka voi teidät pelastaa.

Sananlaskuista

luku 10:19

19. Missä on paljon sanoja, siinä ei puuti syntiä, mutta huulensa hillitsevä on viisas.

• Kysyt --> onko tämä ees mahdollista hallita mielensä ja sydämensä, niin ettei pahoja ajatuksia tule mieleen?

Vastaan sulle että Jumalalle on kaikki mahdollista myös luoda Jeesuxen joka on uusi mieli sulle.. Mix sä katsot ihmisten mahdollisuus tai sun oma ????

Ei se ole armo tai armollista pysyä synnissä tai sun omassa mielissä ja lihassa...

• ymmärrättekö tämän?
        savonarola kirjoitti:

Kysyt --> onko tämä ees mahdollista hallita mielensä ja sydämensä, niin ettei pahoja ajatuksia tule mieleen?

Vastaan sulle että Jumalalle on kaikki mahdollista myös luoda Jeesuxen joka on uusi mieli sulle.. Mix sä katsot ihmisten mahdollisuus tai sun oma ????

Ei se ole armo tai armollista pysyä synnissä tai sun omassa mielissä ja lihassa...

ymmärsittekö ede ton ylemmän viestini?

luitteko edes sitä? vai luitteko vaan minun kysymykseni?
        kyllä minä tiedän omiin kysymyksiini vastauksen,
        mutta kysynkin kysymykset teidän takia.

ei sitä aina aseta kysymyksiä sen tähden etteikö ite tietäisi vastauksia vaan lukioiden tähden, ymmärrättekö?

Paavalin kirjeestä roomalaisille

Luku 6:1,2,6,16 ja 16

1. Mitä me siis sanomme?
        onko meidän pysyttävä synnissä, että armo suurenisi?

2. Eihän toki! kuinka me synnistä pois kuolleet edelleen eläisimme siinä?

6. Tiedämmehän sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, jotta meissä olevan synnin turmelus menetäisi valtansa, niin ettemme enää eläisi synnin orijina.

15. kuinka siis on? Saammeko tehdä syntiä, koska emme ole laina alla, vaan armon alla? eihän toki!

16. Ettekö tiedä, että kenen orjiksi, ketä tottelemaan, te antaudutte, te olette sen orjia, jota te tottelette, joko synnin orjia kuolemaksi, tai kuuliaisuuden palvelijoita vanhurskaudeksi.

Luku 4:13-16

13. lupaus, että Aabraham oli perivä maailman, ei tullut hänelle ja hänen jälkeläisille lakia noudattamalla, vaan olemalla uskon kautta vanhurskautettuja.

14. Jos näet lakiin pitäytyvät ovat perillisiä, usko on tehty turhaksi ja lupaus mennyt mitättömäksi.

Luku 7: 1,7, 22-25

1. puhun nyt lain tunteville: Ettekö tiedä, veljet, että laki vallitsee ihmistä niin kauan kuin hän elää?

7. mitä siis sanomme? Onko laki syntiä? ei suinkaan!
        Mutta minä en olisi tullut synnintuntoon muuten kuin lain kautta. En näet olisi tiennyt, että himo on syntiä, ellei laki olisi sanonut: älä himoitse.

22. Sisällisen ihmisen puolesta minä kyllä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,

23. mutta ihmisluonnossani minä tunnen toisen lain, joka sotii mieleni lakia vastaan ja pitää minua luonnossani olevan synnin lain vankina.

24. Minä kurja ihminen! Kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?

25. Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmösenäni palvelen [uudistuneella] mielellä Jumalan lakia, mutta turmeltuneella luonnolla synnin lakia.

Luku 8:13

13. Jos te elätte turmeltuneen luontonne mukaan, teidän on kuoltava.
        Mutta jos te Hengellä kuoletatte turmeltuneen luontonne teot, te saatte elää.

Paavalin kirjeestä Galatalaisille

Luku 3:2,5-13 ja 21

2. Vain tämän tahdon teiltä tietää: lain teoistako te saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta?

5. Hän, joka antaa teille Hengen ja vaikuttaa keskuudessanne voimatöitä, saako hän sen aikaan lain tekojen vai [evankeliumin] uskossa kuulemisen kautta

6. Kuten Aabraham uskoi Jumalaan, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi?

7. Tietäkää siis, että uskon tietä kulkevat ovat Aabrahamin lapsia.

8. Koska raamattu tiesi etukäteen, että Jumala vanhurskauttaa kansoihin kuuluvat uskosta, se julisti Aabrahamille etukäteen tämän sanoman: sinussa kaikki kansat tulevat siunatuiksi.

9. Uskon tietä kulkevat saavat täten siunauksen uskovan Aabrahamin kanssa.

10. Ne taas jotka luottavat lain noudattamiseen, ovat kirouksen alaisia, kuten on kirjoitettu: kirottu olkoon jokainen, joka ei pidä kaikkea, mitä on kirjoitettu lain kirjassa, niin että hän niitä noudattaa.

11. selvää on, ettei kukaan tule vanhurskautetuksi Jumalan edessä lakia noudattamalla, koska vanhurskaus on elävä uskosta.

12. mutta laki ei opeta uskon tietä, vaan: joka ne täyttää, on niistä elävä.

13. Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta tulemalla kiroukseksi meidän sijastamme- kuten on kirjoitettu: kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu.

21. Onko siis laki ristiriidassa Jumalan lupausten kanssa? Ei suinkaan! Jos olisi annettu laki, joka voisi tehdä eläväksi, vanhurskaus tulisi todella laista

Luku 5:13,17,24 ja 25

13. Te olette kutsutut vapauteen, veljet. Älkää salliko vapauden olla ylllykkeeksi turmeltuneelle luonnolle, vaan palvelkaa toisianne rakkaudessa.

17. Sillä turmeltunut luonto himoitsee Henkeä vastaan ja Henki turmeltunutta luontoa vastaa. Nämä ovat toisiaan vastaan, ettette tekisi mitä tahtoisitte.

24. Kristuksen Jeesuksen omat ovat ristiinnaulinneet turmeltuneen luontonsa himoineen ja haluineen.

25. Jos me elämme Hengessä, niin myös vaeltakaamme Hengessä.

• jatkoa 2
        ymmärrättekö tämän? kirjoitti:

ymmärsittekö ede ton ylemmän viestini?

luitteko edes sitä? vai luitteko vaan minun kysymykseni?
        kyllä minä tiedän omiin kysymyksiini vastauksen,
        mutta kysynkin kysymykset teidän takia.

ei sitä aina aseta kysymyksiä sen tähden etteikö ite tietäisi vastauksia vaan lukioiden tähden, ymmärrättekö?

Luku 6:1,2,6,16 ja 16

1. Mitä me siis sanomme?
        onko meidän pysyttävä synnissä, että armo suurenisi?

2. Eihän toki! kuinka me synnistä pois kuolleet edelleen eläisimme siinä?

6. Tiedämmehän sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, jotta meissä olevan synnin turmelus menetäisi valtansa, niin ettemme enää eläisi synnin orijina.

15. kuinka siis on? Saammeko tehdä syntiä, koska emme ole laina alla, vaan armon alla? eihän toki!

16. Ettekö tiedä, että kenen orjiksi, ketä tottelemaan, te antaudutte, te olette sen orjia, jota te tottelette, joko synnin orjia kuolemaksi, tai kuuliaisuuden palvelijoita vanhurskaudeksi.

Luku 4:13-16

13. lupaus, että Aabraham oli perivä maailman, ei tullut hänelle ja hänen jälkeläisille lakia noudattamalla, vaan olemalla uskon kautta vanhurskautettuja.

14. Jos näet lakiin pitäytyvät ovat perillisiä, usko on tehty turhaksi ja lupaus mennyt mitättömäksi.

Luku 7: 1,7, 22-25

1. puhun nyt lain tunteville: Ettekö tiedä, veljet, että laki vallitsee ihmistä niin kauan kuin hän elää?

7. mitä siis sanomme? Onko laki syntiä? ei suinkaan!
        Mutta minä en olisi tullut synnintuntoon muuten kuin lain kautta. En näet olisi tiennyt, että himo on syntiä, ellei laki olisi sanonut: älä himoitse.

22. Sisällisen ihmisen puolesta minä kyllä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,

23. mutta ihmisluonnossani minä tunnen toisen lain, joka sotii mieleni lakia vastaan ja pitää minua luonnossani olevan synnin lain vankina.

24. Minä kurja ihminen! Kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?

25. Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmösenäni palvelen [uudistuneella] mielellä Jumalan lakia, mutta turmeltuneella luonnolla synnin lakia.

Luku 8:13

13. Jos te elätte turmeltuneen luontonne mukaan, teidän on kuoltava.
        Mutta jos te Hengellä kuoletatte turmeltuneen luontonne teot, te saatte elää.

Luku 3:2,5-13 ja 21

2. Vain tämän tahdon teiltä tietää: lain teoistako te saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta?

5. Hän, joka antaa teille Hengen ja vaikuttaa keskuudessanne voimatöitä, saako hän sen aikaan lain tekojen vai [evankeliumin] uskossa kuulemisen kautta

6. Kuten Aabraham uskoi Jumalaan, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi?

7. Tietäkää siis, että uskon tietä kulkevat ovat Aabrahamin lapsia.

8. Koska raamattu tiesi etukäteen, että Jumala vanhurskauttaa kansoihin kuuluvat uskosta, se julisti Aabrahamille etukäteen tämän sanoman: sinussa kaikki kansat tulevat siunatuiksi.

9. Uskon tietä kulkevat saavat täten siunauksen uskovan Aabrahamin kanssa.

10. Ne taas jotka luottavat lain noudattamiseen, ovat kirouksen alaisia, kuten on kirjoitettu: kirottu olkoon jokainen, joka ei pidä kaikkea, mitä on kirjoitettu lain kirjassa, niin että hän niitä noudattaa.

11. selvää on, ettei kukaan tule vanhurskautetuksi Jumalan edessä lakia noudattamalla, koska vanhurskaus on elävä uskosta.

12. mutta laki ei opeta uskon tietä, vaan: joka ne täyttää, on niistä elävä.

13. Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta tulemalla kiroukseksi meidän sijastamme- kuten on kirjoitettu: kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu.

21. Onko siis laki ristiriidassa Jumalan lupausten kanssa? Ei suinkaan! Jos olisi annettu laki, joka voisi tehdä eläväksi, vanhurskaus tulisi todella laista

Luku 5:13,17,24 ja 25

13. Te olette kutsutut vapauteen, veljet. Älkää salliko vapauden olla ylllykkeeksi turmeltuneelle luonnolle, vaan palvelkaa toisianne rakkaudessa.

17. Sillä turmeltunut luonto himoitsee Henkeä vastaan ja Henki turmeltunutta luontoa vastaa. Nämä ovat toisiaan vastaan, ettette tekisi mitä tahtoisitte.

24. Kristuksen Jeesuksen omat ovat ristiinnaulinneet turmeltuneen luontonsa himoineen ja haluineen.

25. Jos me elämme Hengessä, niin myös vaeltakaamme Hengessä.

Paavalin kirjeestä efesolaisille

Luku 2:8 ja 9

8. Armosta te olette pelastetut uskon kautta. Se ei ole teidän oma aikaan saannoksenne, vaan se on Jumalan lahja,

9. Eikä se ole teoista, ettei kukaan kerskaisi.

Luku 4:22-24

22. teidän tulee oanna pois vanha ihmisenne, jonka mukaan te ennen vaelsitte, turmellen itseänne petollisia himoja seuraten.

23. Mieleltänne ja hengeltänne uudistuen

24. pukekaa yllenne uusi ihminen, joka on luotu totuuden vanhurskauteen ja pyhyyteen.

Johanneksen 1 kirjeestä

luku 2:15-17

15. Älkää rakastako maailmaa älkääkä sitä, mikä on maailmassa. jos joku rakastaa maailmaa, Isän rakkaus ei ole hänessä.

16. Kaikki, mikä on maailmassa, lihan himo, silmäin pyyntö ja elämän korskeus, se ei ole Isästä vaan maailmasta.

17. Maailma katoaa himoineen, mutta Jumalan tahdon noudattaja pysyy iäti.

Paavalin 1 kirjeestä korinttolaisille

Luku 10:21

21. Te ette voi juoda sekä Herran maljasta että riivaajien maljasta, ettekä voi olla osallisia sekä herran pöydästä että riivaajien pöydästä.

Pietarin 1 kirjeestä

Luku 4:1-4

1. Kun siis Kristus on kärsinyt ihmisenä, olkaa tekin valmiit samaan, sillä joka kärsii ihmisenä, lakkaa synnistä.

2. Älkää siis enää eläkö tätä ihmisenä vietettävää aikaa ihmisten himoja seuraten, vaan Jumalan tahdon mukaan.

3. Riittäähän, että te olette menneenä aikana täyttäneet maailman ihmisten tahtoa vaeltaessanne irstaudessa, himoissa, juoppoudessa, mässäyksissä, juomingeissa ja kauheassa epäjumalien palvelemisessa.

4. siksi he oudoksuvat sitä, että te ette juokse heidän mukanaan samaan riettauden lätäkköön ja herjaavat.

Luku 1:6,7 ja 14

6. Sen tähden te riemuitsette, vaikka te nyt, jos se on tarpeellista, vähän aikaa kärsittekin murhetta moninaisissa kiusauksissa ja koettelemuksissa.

7. näin siksi, että teidän uskonne aitous ja kestävyys havaittaisiin paljoa kallisarvoisemmaksi kuin katoava kulta, joka kuitenkin tulessa koetellaan, ja koituisi kiitokseksi, ylistykseksi ja kunniaksi Jeesuksen Kristuksen ilmestyessä.

14. kuten kuuliaisten lasten tulee, älkää mukautuko niiden himojen mukaan, joissa te ennen tietämättömyyttenne aikana elitte

Luku 2:19-21

19. Sehän on armoa, että joku omatunnon tähden Jumalan edessä kestää vaivoja, syyttömästi kärsien.

20. mitäpä kiitettävää siinä on, jos olette kärsivällisiä, kun teitä väärintekojenne tähden kuritetaan?
        mutta jos te olette kärsivällisiä saadessanne kärsiä hyvien tekojenne tähden, se on Jumalan armoa.

21. Siihen te olette kutsuttukkin. Kärsihän myös Kristus teidän puolestanne, jättäen teille esikuvan, että te seuraisitte hänen jälkiään.

Luku 4:12 ja 13

12. Rakkaat ystävät: Älkää oudoksuko sitä hellettä jossa olette ja joka on teille koetukseksi, aivan kuin teille tapahtuisi jotakin outoa.

13. Ilotkaa päivastoin sitä enemmän, mitä enemmän olette osallisia Kristuksen kärsimyksistä, että saisitte iloita ja riemuita myös hänen kirkkautensa ilmestyessä.

Luku 5:8 ja 9

8. Olkaa raittiit, valvokaa. Teidän vastustajanne, Perkele, käy ympäri kuin ärjyvä leijona ja etsii, kenet voisi niellä.

9. Vastustakaa häntä lujina tietäen että samat kärsimykset teidän veljiennekin on maailmassa kestettävä.

Pietarin 2 kirjeestä

luku 2:20-22

20. Jos he Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen tuntemisen kautta ovat päässeetkin maailman saastutuksia pakoon, mutta niihin taas kietoutuvat ja tulevat voitetuiksi, niin viimeinen on tullut heille ensimmäistä pahemmaksi.

21. Parempi olisi heille ollut, etteivät olisi tulleet tuntemaan vanhurskauden tietä, kuin että he, opittuaan sen tuntemaan, kääntyvät pois heille annetusta pyhästä käskystä.

22. Heille on tapahtunut, mitä tosi sananparsi sanoo: Koira palaa oksennukselleen, ja pesty sika rypee rapakossa.

Lopuksi

Markuksen evankeliumista

luku 1:15

15. Hän sanoi: aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle.
        Tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi.

Johanneksen evankeliumista

luku 8:10 ja 11

10. Kun Jeesus ojentautuessaan ei nähnyt ketään muuta kuin naisen, hän kysyi: Nainen missä on sinun syyttäjäsi?
        Eikö kukaan ole sinua tuominnut?

11. Hän vastasi: Herra ei kukaan.
        Niin Jeesus sanoi hänelle: En minäkään sinua tuomitse.
        Mene äläkä tästedes syntiä enää tee.

Apostolien teoista

luku 17:30

30. Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on suvainnut, mutta nyt hän tekee tietäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus.

Pietarin toisesta kirjeestä

luku 4:17-19

17. Aika on tuomion alkaa Jumalan huoneesta. Jos se alkaa ensiksi meistä, mikä onkaan niiden loppu, jotka eivät usko evankeliumia ja ole sille kuuliaisia.

18. Jos vanhurskas vaivoin pelastuu, mihin joutuukaan Jumalaton ja syntinen?

19. Jumalan tahdon mukaan kärsivät uskokoot siksi elämänsä uskolliselle Luojalle tehden sitä mikä on hyvää.

ymmärrättekö tämän?

• jatkoa 3
        jatkoa 2 kirjoitti:

8. Armosta te olette pelastetut uskon kautta. Se ei ole teidän oma aikaan saannoksenne, vaan se on Jumalan lahja,

Luku 4:22-24

22. teidän tulee oanna pois vanha ihmisenne, jonka mukaan te ennen vaelsitte, turmellen itseänne petollisia himoja seuraten.

23. Mieleltänne ja hengeltänne uudistuen

24. pukekaa yllenne uusi ihminen, joka on luotu totuuden vanhurskauteen ja pyhyyteen.

Johanneksen 1 kirjeestä

luku 2:15-17

15. Älkää rakastako maailmaa älkääkä sitä, mikä on maailmassa. jos joku rakastaa maailmaa, Isän rakkaus ei ole hänessä.

16. Kaikki, mikä on maailmassa, lihan himo, silmäin pyyntö ja elämän korskeus, se ei ole Isästä vaan maailmasta.

17. Maailma katoaa himoineen, mutta Jumalan tahdon noudattaja pysyy iäti.

Luku 10:21

21. Te ette voi juoda sekä Herran maljasta että riivaajien maljasta, ettekä voi olla osallisia sekä herran pöydästä että riivaajien pöydästä.

Pietarin 1 kirjeestä

Luku 4:1-4

1. Kun siis Kristus on kärsinyt ihmisenä, olkaa tekin valmiit samaan, sillä joka kärsii ihmisenä, lakkaa synnistä.

2. Älkää siis enää eläkö tätä ihmisenä vietettävää aikaa ihmisten himoja seuraten, vaan Jumalan tahdon mukaan.

3. Riittäähän, että te olette menneenä aikana täyttäneet maailman ihmisten tahtoa vaeltaessanne irstaudessa, himoissa, juoppoudessa, mässäyksissä, juomingeissa ja kauheassa epäjumalien palvelemisessa.

4. siksi he oudoksuvat sitä, että te ette juokse heidän mukanaan samaan riettauden lätäkköön ja herjaavat.

Luku 1:6,7 ja 14

6. Sen tähden te riemuitsette, vaikka te nyt, jos se on tarpeellista, vähän aikaa kärsittekin murhetta moninaisissa kiusauksissa ja koettelemuksissa.

7. näin siksi, että teidän uskonne aitous ja kestävyys havaittaisiin paljoa kallisarvoisemmaksi kuin katoava kulta, joka kuitenkin tulessa koetellaan, ja koituisi kiitokseksi, ylistykseksi ja kunniaksi Jeesuksen Kristuksen ilmestyessä.

14. kuten kuuliaisten lasten tulee, älkää mukautuko niiden himojen mukaan, joissa te ennen tietämättömyyttenne aikana elitte

Luku 2:19-21

19. Sehän on armoa, että joku omatunnon tähden Jumalan edessä kestää vaivoja, syyttömästi kärsien.

20. mitäpä kiitettävää siinä on, jos olette kärsivällisiä, kun teitä väärintekojenne tähden kuritetaan?
        mutta jos te olette kärsivällisiä saadessanne kärsiä hyvien tekojenne tähden, se on Jumalan armoa.

21. Siihen te olette kutsuttukkin. Kärsihän myös Kristus teidän puolestanne, jättäen teille esikuvan, että te seuraisitte hänen jälkiään.

Luku 4:12 ja 13

12. Rakkaat ystävät: Älkää oudoksuko sitä hellettä jossa olette ja joka on teille koetukseksi, aivan kuin teille tapahtuisi jotakin outoa.

13. Ilotkaa päivastoin sitä enemmän, mitä enemmän olette osallisia Kristuksen kärsimyksistä, että saisitte iloita ja riemuita myös hänen kirkkautensa ilmestyessä.

Luku 5:8 ja 9

8. Olkaa raittiit, valvokaa. Teidän vastustajanne, Perkele, käy ympäri kuin ärjyvä leijona ja etsii, kenet voisi niellä.

9. Vastustakaa häntä lujina tietäen että samat kärsimykset teidän veljiennekin on maailmassa kestettävä.

Pietarin 2 kirjeestä

luku 2:20-22

20. Jos he Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen tuntemisen kautta ovat päässeetkin maailman saastutuksia pakoon, mutta niihin taas kietoutuvat ja tulevat voitetuiksi, niin viimeinen on tullut heille ensimmäistä pahemmaksi.

21. Parempi olisi heille ollut, etteivät olisi tulleet tuntemaan vanhurskauden tietä, kuin että he, opittuaan sen tuntemaan, kääntyvät pois heille annetusta pyhästä käskystä.

22. Heille on tapahtunut, mitä tosi sananparsi sanoo: Koira palaa oksennukselleen, ja pesty sika rypee rapakossa.

Lopuksi

Markuksen evankeliumista

10. Kun Jeesus ojentautuessaan ei nähnyt ketään muuta kuin naisen, hän kysyi: Nainen missä on sinun syyttäjäsi?

Apostolien teoista

30. Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on suvainnut, mutta nyt hän tekee tietäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus.

Pietarin toisesta kirjeestä

luku 4:17-19

17. Aika on tuomion alkaa Jumalan huoneesta. Jos se alkaa ensiksi meistä, mikä onkaan niiden loppu, jotka eivät usko evankeliumia ja ole sille kuuliaisia.

18. Jos vanhurskas vaivoin pelastuu, mihin joutuukaan Jumalaton ja syntinen?

19. Jumalan tahdon mukaan kärsivät uskokoot siksi elämänsä uskolliselle Luojalle tehden sitä mikä on hyvää.

ymmärrättekö tämän?

luku 7:13,14 ja 20-23

13. Menkää ahtaasta portista sisälle. sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monta on, jotka menevät siitä sisälle.

14. mutta se portti on ahdas ja tie kaita joka vie elämään ja harvat sen löytävät.

20. Hedelmistä te siis tunnette heidät.

21. Ei jokainen, joka sanoo minulle Herra, Herra!, pääse taivasten valtakuntaan vaan se joka tekee Isäni tahdon.

22. Moni sanoo minulle sinä päivänä Herra, Herra, emmekö me sinun nimessäsi ennustaneet, sinun nimessäsi ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimessäsi tehneet monta voimatekoa?

23. Silloin minä julistan heille: En ole koskaan teitä tuntenut. Menkää pois minun luotani te laittomuuden tekijät.

Paavalin kirjeestä filippiläisille

Luku 3:18 ja 19

18. kuten olen teille usein sanonut ja nyt aivan itkienkin sanon, monet vaeltavat Kristuksen ristin vihollisina.

19. Heidän loppunsa on kadotus, vatsa on heidän jumalansa, heidän kunnianaan on heidän häpeänsä, ja maallisiin on heidän mielensä.

Paavalin 2 kirjeestä tessalonikalaisille

luku 2:11 ja 12

11. Sen tähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen,

12. että kaikki ne tuomittaisiin, jotka eivät ole uskoneet totuutta, vaan ovat mielistyneet vääryyteen.

luku 13:1-5 ja 24

1. Siihen aikaan Jeesuksen luo tuli ihmisiä, jotka kertoivat pilatuksen surmauttaneen galilealaisia, niin että heidän verensä oli sekoittunut heidän uhrieläintensä vereen.

2. Jeesus sanoi heille: Luuletteko, että he olivat syntisempiä kuin kaikki muut galilealaiset, koska he joutuivat kärsimään tämän?

3. Eivät olleet, sanon teille. Mutta ellette tee parannusta, te kaikki samoin olette tuhon omia.

4. Tai ne kahdeksantoista, jotka saivat surmansa kun torni Siloassa kaatui heidän päälleen. Luuletteko heidänä syyllistyneen johonkin pahempaan kuin kaikki muut Jerusalemin asukkaat?

5. Eivät olleet, mutta ellette te tee parannusta, te kaikki olette tuhon omia.

24. Pyrkikää päästäksenne ahtaasta ovesta sisälle.
        Minä sanon teille, että monet koettavat päästä sisälle, mutta eivät voi.

• jatkoa 4
        jatkoa 3 kirjoitti:

luku 7:13,14 ja 20-23

13. Menkää ahtaasta portista sisälle. sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monta on, jotka menevät siitä sisälle.

14. mutta se portti on ahdas ja tie kaita joka vie elämään ja harvat sen löytävät.

20. Hedelmistä te siis tunnette heidät.

21. Ei jokainen, joka sanoo minulle Herra, Herra!, pääse taivasten valtakuntaan vaan se joka tekee Isäni tahdon.

22. Moni sanoo minulle sinä päivänä Herra, Herra, emmekö me sinun nimessäsi ennustaneet, sinun nimessäsi ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimessäsi tehneet monta voimatekoa?

23. Silloin minä julistan heille: En ole koskaan teitä tuntenut. Menkää pois minun luotani te laittomuuden tekijät.

Paavalin kirjeestä filippiläisille

Luku 3:18 ja 19

18. kuten olen teille usein sanonut ja nyt aivan itkienkin sanon, monet vaeltavat Kristuksen ristin vihollisina.

19. Heidän loppunsa on kadotus, vatsa on heidän jumalansa, heidän kunnianaan on heidän häpeänsä, ja maallisiin on heidän mielensä.

Paavalin 2 kirjeestä tessalonikalaisille

luku 2:11 ja 12

11. Sen tähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen,

12. että kaikki ne tuomittaisiin, jotka eivät ole uskoneet totuutta, vaan ovat mielistyneet vääryyteen.

1. Siihen aikaan Jeesuksen luo tuli ihmisiä, jotka kertoivat pilatuksen surmauttaneen galilealaisia, niin että heidän verensä oli sekoittunut heidän uhrieläintensä vereen.

2. Jeesus sanoi heille: Luuletteko, että he olivat syntisempiä kuin kaikki muut galilealaiset, koska he joutuivat kärsimään tämän?

3. Eivät olleet, sanon teille. Mutta ellette tee parannusta, te kaikki samoin olette tuhon omia.

4. Tai ne kahdeksantoista, jotka saivat surmansa kun torni Siloassa kaatui heidän päälleen. Luuletteko heidänä syyllistyneen johonkin pahempaan kuin kaikki muut Jerusalemin asukkaat?

Luukkaan Evankeliumista

luku 14:15-24

15. Tämän kuullessaan eräs pöytävieraista sanoi: Jeesukselle. Autuas se joka saa olla aterialla Jumalan valtakunnassa.

16. Jeesus sanoi hänelle: Eräs mies laittoi suuret illaliset ja kutsui monta.

17. Illallisajan tullessa hän lähetti palvelijansa sanomaan kutsutuille: Tulkaa, sillä kaikki on valmiina.

18. he kaikki rupesivat kuitenkin esittämään verukkeita. Eräs sanoi: Olen ostanut pellon, ja minun täytyy lähteä sitä katsomaan.
        Pyydän sinua pidä minut estettynä.

19. Toinen sanoi: ostin viisi paria härkiä ja menen niitä koettelemaan.
        Pyydän sinua, pidä minut estettynä.

20. Muuan sanoi: Olen juuri mennyt naimisiin, ja siksi en voi tulla.

21. Palvelija tuli takaisin ja kertoi tämän herralleen. Silloin isäntä vihastui ja sanoi palvelijalleen: Mene kiiruusti kaupungin kaduille ja kujille ja tuo tänne köyhiä, raajarikkoja, sokeita, rampoja.

22. Palvelija tuli sanomaan Herra, se on tehty, mitä käskit, ja vielä on tilaa.

23. Herra sanoi palvelijalle: mene teille ja aitovierille ja vaadi heitä tulemaan sisälle, että taloni täyttyisi.

24. Minä sanon teille: kukaan niistä miehistä, jotka oli kutsuttu, ei ole maistava minun illallisinia.

Luku 25:1-13

1. Taivasten valtakunta on silloin oleva kuin kymmenen mosrsiusneitoa, jotka ottivat soihtunsa ja lähtivät ylkää vastaan.

2. Mutta viisi heistä oli tyhmää ja viisi ymmärtävää

3. Tyhmät ottivat soihtunsa, mutta eivät ottaneet öljyä mukaansa.

4. Ymmärtävät ottivat öljyä astioihin ja soihtuihinsa.

5. yljän viipyessä heille kaikille tuli uni, ja he nukkuivat.

6. Yäsydäntä kuului huuto: Ylkä tulee!
        Menkää häntä vastaan.

7. Silloin kaikki nämä morsiusneidot nousivat ja laittoivat soihtunsa kuntoon.,

8. Tyhmät sanoivat ymmärtäville: Antakaa meille öljyänne, sillä soihtumme sammuvat.

9. Ynnärtävät vastasivat: emme voi, se ei riitä meille ja teille,
        menkää ennemmin myyjäin luo ostamaan itsellenne.

10. Heidän lähdettyään ostamaan ylkä tuli. ne jotka olivat valmiit,
        menivät hänen kanssaan häihin, ja ovi suljettiin

11. Myöhemmin toisetkin morsiusneidot tulivat ja sanoivat Herra, Herra, avaa meille.

12. Mutta hän vastasi: totisesti minä en tunne teitä.

13. valvokaa siis, sillä ette tiedä päivää, ettekä hetkeä.

Matteuksen Evankeliumista

Luku 24:3-13, 23,24 ja 26

3. Kun Jeesus istui öljymäellä, ja vain opetuslapsia oli hänen luonaan, nämä kysyivät häneltä: Sano meille, milloin se tapahtuu, ja mikä on merkkinä sinun tulostasi ja [tämän] maailman[kauden] lopusta?

4. Jeesus vastasi: Varokaa, ettei kukaan teitä harhauta.

5. Monia on esiintyvä minun nimelläni sanoen: Minä olen Kristus, ja he eksyttävät monia.

6. Te saatte kuulla sotien melskeistä ja sanomista sodista. Varokaa, ettette pelästy. Niin täytyy tapahtua, mutta loppu ei ole vielä käsillä.

7. Kansa nousee kansaa vastaan ja valtakunta valtakuntaa vastaan, ja monin paikoin on nälänhätää ja maanjäristyksiä.

8. Tämä kaikki on vasta synnystys tuskien alkua.

9. teitä annetaan vaivaan, teitä tapetaan, ja te juodutte kaikkien kansojen vihaamiksi minun nimeni tähden.

10. Silloin monet luopuvat uskosta sekä kavaltavat ja vihaavat toisiaam.

11. Monia vääriä profeettoja nousee ja he eksyttävät monia.

12. Laittomuuden päästessä valtaan useimpien rakkaus kylmenee.

13. Mutta joka kestää loppuun asti pelastuu.

23. Jos silloin joku sanoo teille: Täällä on Kristus, tai tuolla [hän] on, älkää uskoko.

24. Vääriä Kristuksia ja vääriä profettoja näet nousee. He tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos ,mahdollista, valitutkin.

26. Jos siis teille sanotaan: Hän on erämaassa, älkää menkö sinne, tai, Hän on sisällä talossa, älkää uskoko.

ymmärrättekö tämän?

• jatkoa 5
        jatkoa 4 kirjoitti:

Luukkaan Evankeliumista

luku 14:15-24

15. Tämän kuullessaan eräs pöytävieraista sanoi: Jeesukselle. Autuas se joka saa olla aterialla Jumalan valtakunnassa.

16. Jeesus sanoi hänelle: Eräs mies laittoi suuret illaliset ja kutsui monta.

17. Illallisajan tullessa hän lähetti palvelijansa sanomaan kutsutuille: Tulkaa, sillä kaikki on valmiina.

18. he kaikki rupesivat kuitenkin esittämään verukkeita. Eräs sanoi: Olen ostanut pellon, ja minun täytyy lähteä sitä katsomaan.
        Pyydän sinua pidä minut estettynä.

19. Toinen sanoi: ostin viisi paria härkiä ja menen niitä koettelemaan.
        Pyydän sinua, pidä minut estettynä.

20. Muuan sanoi: Olen juuri mennyt naimisiin, ja siksi en voi tulla.

21. Palvelija tuli takaisin ja kertoi tämän herralleen. Silloin isäntä vihastui ja sanoi palvelijalleen: Mene kiiruusti kaupungin kaduille ja kujille ja tuo tänne köyhiä, raajarikkoja, sokeita, rampoja.

22. Palvelija tuli sanomaan Herra, se on tehty, mitä käskit, ja vielä on tilaa.

23. Herra sanoi palvelijalle: mene teille ja aitovierille ja vaadi heitä tulemaan sisälle, että taloni täyttyisi.

24. Minä sanon teille: kukaan niistä miehistä, jotka oli kutsuttu, ei ole maistava minun illallisinia.

Luku 25:1-13

1. Taivasten valtakunta on silloin oleva kuin kymmenen mosrsiusneitoa, jotka ottivat soihtunsa ja lähtivät ylkää vastaan.

2. Mutta viisi heistä oli tyhmää ja viisi ymmärtävää

3. Tyhmät ottivat soihtunsa, mutta eivät ottaneet öljyä mukaansa.

4. Ymmärtävät ottivat öljyä astioihin ja soihtuihinsa.

5. yljän viipyessä heille kaikille tuli uni, ja he nukkuivat.

6. Yäsydäntä kuului huuto: Ylkä tulee!
        Menkää häntä vastaan.

7. Silloin kaikki nämä morsiusneidot nousivat ja laittoivat soihtunsa kuntoon.,

8. Tyhmät sanoivat ymmärtäville: Antakaa meille öljyänne, sillä soihtumme sammuvat.

9. Ynnärtävät vastasivat: emme voi, se ei riitä meille ja teille,
        menkää ennemmin myyjäin luo ostamaan itsellenne.

10. Heidän lähdettyään ostamaan ylkä tuli. ne jotka olivat valmiit,
        menivät hänen kanssaan häihin, ja ovi suljettiin

11. Myöhemmin toisetkin morsiusneidot tulivat ja sanoivat Herra, Herra, avaa meille.

12. Mutta hän vastasi: totisesti minä en tunne teitä.

13. valvokaa siis, sillä ette tiedä päivää, ettekä hetkeä.

Matteuksen Evankeliumista

Luku 24:3-13, 23,24 ja 26

3. Kun Jeesus istui öljymäellä, ja vain opetuslapsia oli hänen luonaan, nämä kysyivät häneltä: Sano meille, milloin se tapahtuu, ja mikä on merkkinä sinun tulostasi ja [tämän] maailman[kauden] lopusta?

4. Jeesus vastasi: Varokaa, ettei kukaan teitä harhauta.

5. Monia on esiintyvä minun nimelläni sanoen: Minä olen Kristus, ja he eksyttävät monia.

6. Te saatte kuulla sotien melskeistä ja sanomista sodista. Varokaa, ettette pelästy. Niin täytyy tapahtua, mutta loppu ei ole vielä käsillä.

7. Kansa nousee kansaa vastaan ja valtakunta valtakuntaa vastaan, ja monin paikoin on nälänhätää ja maanjäristyksiä.

8. Tämä kaikki on vasta synnystys tuskien alkua.

9. teitä annetaan vaivaan, teitä tapetaan, ja te juodutte kaikkien kansojen vihaamiksi minun nimeni tähden.

10. Silloin monet luopuvat uskosta sekä kavaltavat ja vihaavat toisiaam.

11. Monia vääriä profeettoja nousee ja he eksyttävät monia.

12. Laittomuuden päästessä valtaan useimpien rakkaus kylmenee.

13. Mutta joka kestää loppuun asti pelastuu.

23. Jos silloin joku sanoo teille: Täällä on Kristus, tai tuolla [hän] on, älkää uskoko.

24. Vääriä Kristuksia ja vääriä profettoja näet nousee. He tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos ,mahdollista, valitutkin.

26. Jos siis teille sanotaan: Hän on erämaassa, älkää menkö sinne, tai, Hän on sisällä talossa, älkää uskoko.

ymmärrättekö tämän?

Luku 5:20

20 Minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljon suurempi ja parempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, te ette pääse taivasten valtakuntaan.

Markuksen evankeliumista

Luku 10:15

15. Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niin kuin lapsi, hän ei pääse sinne sisälle.

Luku 11:6 ja 25-27

6. Autuas se, joka ei loukkaannu minuun.

25. Siihen aikaan Jeeus johtui puhumaan ja sanoi: Minä ylistän sinua Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä [omasta mielestään] viisailta ja järkeviltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille.

26. Näin sinä, Isä, olet nähnyt hyväksi.

27. Kaiken Isä on antanut minun haltuuni. kukaan muu ei tunne poikaa kuin Isä, eikä Isää tunne muu kuin Poika ja se jolle Poika tahtoo tehdä hänet tunnetuksi.

luku 3:27

27. Johannes vastasi: Ei ihminen voi ottaa mitään, ellei sitä anneta hänelle taivaasta.

Luku 6:44

44. Ei kukaan voi tulla minun luokseni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, vedä häntä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.

Luku 12:44,47 ja 48

44. Jeesus huusi ja sanoi: Joka uskoo minuun, ei usko minuun, vaan lähettäjääni.

47. Jos joku kuulee minun sanani eikä noudata niitä, minä en tuomitse häntä.
        Sillä minä en ole tullut tuomitsemaan maailmaa, vaan pelastamaan maailman.

48. Joka halveksii minua eikä ota vastaan sanojani, hänellä on tuomitsijana: se sana, minkä olen puhunut, on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.

ymmärrättekö tämän?

• jatkoa....
        jatkoa 5 kirjoitti:

Luku 5:20

20 Minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljon suurempi ja parempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, te ette pääse taivasten valtakuntaan.

Markuksen evankeliumista

Luku 10:15

15. Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niin kuin lapsi, hän ei pääse sinne sisälle.

Luku 11:6 ja 25-27

6. Autuas se, joka ei loukkaannu minuun.

25. Siihen aikaan Jeeus johtui puhumaan ja sanoi: Minä ylistän sinua Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä [omasta mielestään] viisailta ja järkeviltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille.

26. Näin sinä, Isä, olet nähnyt hyväksi.

27. Kaiken Isä on antanut minun haltuuni. kukaan muu ei tunne poikaa kuin Isä, eikä Isää tunne muu kuin Poika ja se jolle Poika tahtoo tehdä hänet tunnetuksi.

27. Johannes vastasi: Ei ihminen voi ottaa mitään, ellei sitä anneta hänelle taivaasta.

44. Ei kukaan voi tulla minun luokseni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, vedä häntä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.

Luku 12:44,47 ja 48

44. Jeesus huusi ja sanoi: Joka uskoo minuun, ei usko minuun, vaan lähettäjääni.

47. Jos joku kuulee minun sanani eikä noudata niitä, minä en tuomitse häntä.
        Sillä minä en ole tullut tuomitsemaan maailmaa, vaan pelastamaan maailman.

48. Joka halveksii minua eikä ota vastaan sanojani, hänellä on tuomitsijana: se sana, minkä olen puhunut, on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.

ymmärrättekö tämän?

Luku 6:1

1. Veljet, jos joku tavataan jostakin rikkomuksesta, ojentakaa te hengelliset häntä sävyisyyden hengessä.
        Ole itsekkin varuillasi, ettet joutuisi kiusaukseen.

Kirjeestä Hebrealaisille

Luku 3:12,13 ja 15

12. Varokaa, veljet, ettei vain kenelläkään teistä ole paha, epäuskoinen sydän, niin että hän luopuu elävästä Jumalasta.

13. kehottakaa toisianne joka päivä niin, kaun kuin sanotaan: "tänä päivänä",
        ettei teistä kukaan synnin pettämänä paatuisi.

15. Sanotaahan: Tänä päivänä, jos te kuulette hänen äänensä, älkää paaduttako sydämiänne, kuten teitte kapinoidessanne.

Johanneksen 1 kirjeestä

Luku 5:16-18

16. Jos joku näkee veljensä tekevän syntiä, mikä ei ole kuolemaksi, niin rukoilkoon, ja Hän on antava tälle elämän, nimittäin niille jotka eivät tee syntiä kuolemaksi.
        On syntiä joka on kuolemaksi ja sellaisen synnin vuoksi en kehota rukoilemaan.

17. Kaikki vääryys on syntiä.
        on syntiä joka ei ole kuolemaksi.

18. Me tiedämme, ettei kukaan Jumalasta syntynyt elä synnissä, vaan Jumalasta syntynyt valvoo itseään, ekä se paha saa otetta häneen.

Luku 15:6-9

6. Näin te olette säädöksillänne tehneet tyhjäksi Jumalan sanan.

7. Te ulkokullatut, Jesaja profetoi teistä oikein, kun hän sanoi:

8. Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana.

9. Turhaan he palvelevat minua opettaen oppeja, jotka ovat ihmiskäskyjä.

Luukkaan evankeliumista

Luku 6:41,42 ja 46

41. Kuinka näet rikan veljesi silmässä etkä huomaa malkaa omassa silmässäsi?

42. Miten saatat sanoa veljellesi: Veljeni annas, minä otan pois rikan silmästäsi, sinä joka et näe malkaa omassa silmässäsi?
        sinä ulkokullattu, ota ensin malka omasta silmästäsi, vasta sitten näet ottaa pois rikan veljesi silmästä.

46. Miksi te huudatte minulle: Herra, Herra! ettekä tee, mitä minä sanon?

Paavalin kirjeestä korinttolaisille

Luku 3:3,4

3. olettehan vielä turmeltuneen luontonne hallinnassa.
        Kun teillä on kateutta ja riitaa, silloinhan vanha luontonne vallitsee teitä ja te elätte kuin maailman ihmiset ainakin.

4. Kun joku sanoo: Minä olen Paavalin puolta, toinen taas: Minä apolloksen,
        ettekö käyttäydy [maailman] ihmisten tavoin?

Luku 2:13

13. Eiväthän lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan sen noudattajat tunnustetaan vanhurskaiksi

Jaakobin kirjeestä

Luku 1:22

22. Olkaa sanan noudattajia eikä vain sen kuulijoita, pettäen itseänne.

Luku 2:10

10. Sillä joka noudattaa koko lakia, mutta rikkoo yhtä kohtaa vastaan, on tullut syylliseksi kaikkeen.

Paavalin kirjeestä kolossalaisille

luku 1:14

14. Hänessä meillä on lunastus, syntien anteeksiantamus.

luku 2:11

11. Hänessä te olette saaneet ympäri leikkauksen, joka ei ole käsin tehty, Kristuksen ympärileikkauksen, syntiturmeluksen pois riisumisen.

Paavalin 2 kirjeestä timoteukselle

Luku 4:3 ja 4

3. Tulee aika, jolloin he eivät suvaitse tervettä oppia, vaan omien halujensa mukaan haalivat korvasyyhyynsä itselleen opettajia.

4. He kääntävät korvansa pois totuudesta ja eksyvät taruihin.

• jatkoa.....
        jatkoa.... kirjoitti:

Luku 6:1

1. Veljet, jos joku tavataan jostakin rikkomuksesta, ojentakaa te hengelliset häntä sävyisyyden hengessä.
        Ole itsekkin varuillasi, ettet joutuisi kiusaukseen.

Kirjeestä Hebrealaisille

Luku 3:12,13 ja 15

12. Varokaa, veljet, ettei vain kenelläkään teistä ole paha, epäuskoinen sydän, niin että hän luopuu elävästä Jumalasta.

13. kehottakaa toisianne joka päivä niin, kaun kuin sanotaan: "tänä päivänä",
        ettei teistä kukaan synnin pettämänä paatuisi.

15. Sanotaahan: Tänä päivänä, jos te kuulette hänen äänensä, älkää paaduttako sydämiänne, kuten teitte kapinoidessanne.

Johanneksen 1 kirjeestä

Luku 5:16-18

16. Jos joku näkee veljensä tekevän syntiä, mikä ei ole kuolemaksi, niin rukoilkoon, ja Hän on antava tälle elämän, nimittäin niille jotka eivät tee syntiä kuolemaksi.
        On syntiä joka on kuolemaksi ja sellaisen synnin vuoksi en kehota rukoilemaan.

17. Kaikki vääryys on syntiä.
        on syntiä joka ei ole kuolemaksi.

18. Me tiedämme, ettei kukaan Jumalasta syntynyt elä synnissä, vaan Jumalasta syntynyt valvoo itseään, ekä se paha saa otetta häneen.

Luku 15:6-9

6. Näin te olette säädöksillänne tehneet tyhjäksi Jumalan sanan.

7. Te ulkokullatut, Jesaja profetoi teistä oikein, kun hän sanoi:

8. Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana.

9. Turhaan he palvelevat minua opettaen oppeja, jotka ovat ihmiskäskyjä.

Luukkaan evankeliumista

Luku 6:41,42 ja 46

41. Kuinka näet rikan veljesi silmässä etkä huomaa malkaa omassa silmässäsi?

42. Miten saatat sanoa veljellesi: Veljeni annas, minä otan pois rikan silmästäsi, sinä joka et näe malkaa omassa silmässäsi?
        sinä ulkokullattu, ota ensin malka omasta silmästäsi, vasta sitten näet ottaa pois rikan veljesi silmästä.

46. Miksi te huudatte minulle: Herra, Herra! ettekä tee, mitä minä sanon?

Paavalin kirjeestä korinttolaisille

Luku 3:3,4

3. olettehan vielä turmeltuneen luontonne hallinnassa.
        Kun teillä on kateutta ja riitaa, silloinhan vanha luontonne vallitsee teitä ja te elätte kuin maailman ihmiset ainakin.

4. Kun joku sanoo: Minä olen Paavalin puolta, toinen taas: Minä apolloksen,
        ettekö käyttäydy [maailman] ihmisten tavoin?

Luku 2:13

13. Eiväthän lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan sen noudattajat tunnustetaan vanhurskaiksi

Jaakobin kirjeestä

Luku 1:22

22. Olkaa sanan noudattajia eikä vain sen kuulijoita, pettäen itseänne.

Luku 2:10

10. Sillä joka noudattaa koko lakia, mutta rikkoo yhtä kohtaa vastaan, on tullut syylliseksi kaikkeen.

Paavalin kirjeestä kolossalaisille

luku 1:14

14. Hänessä meillä on lunastus, syntien anteeksiantamus.

luku 2:11

11. Hänessä te olette saaneet ympäri leikkauksen, joka ei ole käsin tehty, Kristuksen ympärileikkauksen, syntiturmeluksen pois riisumisen.

Luku 4:3 ja 4

3. Tulee aika, jolloin he eivät suvaitse tervettä oppia, vaan omien halujensa mukaan haalivat korvasyyhyynsä itselleen opettajia.

4. He kääntävät korvansa pois totuudesta ja eksyvät taruihin.

Johanneksen ilmestyksestä

Luku 3:16-19

16. Mutta koska olet penseä, etkä ole palava etkä kylmä, minä oksennan sinut suustani ulos.

17. Sinähän sanot: Minä olen rikas, olen rikastunut enkä mitään tarvitse, etkä tiedä että juuri sinä olet viheliäinen, kurja, köyhä, sokea, ja ryysyihin puettu.

18. Minä neuvon sinua ostamaan minulta tulessa puhdistettua kultaa, että rikastuisit, valkoiset vaatteet, että niihin pukeutuisit eikä ryysyisyytesi häpeä näkyisi, ja silmävoidetta voidellaksesi silmäsi, että näkisit.

19. kaikkia, joita minä pidän rakkaina minä nuhtelen ja kuritan.
        ahkeroi siis ja tee parannus.

5 Mooseksen kirja

Luku 31:24-30

24. Kun Mooses oli kirjoittanut kirjaan tämän lait sanat, alusta loppuun

25. hän antoi Herran liiton arkkia kantaville Leeviläisille käskyn.

26. Ottakaa tämä lain kirja ja pankaa se Herran ,teidän Jumalanne, liitonarkin sivulle, olemaan siellä todistajana sinua vastaan.

27. Minä tunnen sinun tottelemattomuutesi ja uppiniskaisuutesi.
        Minun vielä eläessäni teidän kanssanne te olette niskoitelleet Herraa vasttaan, saati sitten minun kuoltua.

28. Kootkaa minun luokseni kaikki heimokuntienne vanhimmat ja johtajanne,
        että minä heidän kuultensa puhuisin nämä sanat ja ottaisin taivaan ja maan todistajiksi teitä vastaan.

29. Minä näet tiedän, että minun kuoltuani te vaellatte kelvottomasti ja poikkeatte siltä tieltä, jota minä käskin teidän vaeltaa.
        Sen tähden onnettomuus on kohtaava teitä AIKOJEN LOPUSSA, kun teette sitä, mikä on pahaa Herran silmissä, ja vihoitatte hänet kättenne teoilla.

30. Moose lausui koko israelin seurakunnan kuullen tämän virren sanan,
        alusta loppuun asti:

Paavalin ensimmäisestä kirjeestä korinttolaisille

Luku 10:1-12

1. Veljet, en tahdo pitää teitä tietämättöminä siitä, että isämme KAIKKI olivat pilven alla, kulkivat kaikki meren läpi,

2. saivat kaikki kasteen Mooseksen pivelssä ja meressä,

3. söivät kaikki samaa hengellistä ruokaa

4. ja joivat kaikki samaa hengellistä juomaa.
        He näet joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi. Se kallio oli Kristus.

5. useimpii heistä ei Jumala mielistynyt, koskapa he tuhoutuivat erämaassa.

6. Näin heistä tuli varoittavia esimerkkejä meille, ettemme pahaa himoitsisi, kuten he himoitsivat.

7. Älkää myöskään ruvetko palvelemaan epäjumalia, kuten jotkut heistä palvelivat, kuten on kirjoitettu: Kansa istui syömään ja juomaan ja he nousivat tanssimaan.

8. Älkäämme harjoittako haureutta, kuten muutamat heistä harjoittivat haureutta, ja heitä kaatui yhtenä päivänä 23.000

9. Älkäämme myöskään kiusatko Herraa, kuten jotkut heistä kiusasivat ja saivat surmansa käärmeiltä.

10. Älkää napisko, kuten muutamat heistä napisivat ja saivat surmansa tuhoojalta.

11. Tämä heille tapahtunut on esikuvallista ja on kirjoitettu varoitukseksi meille, joille maailman aikojen loppuvaiheet ovat tulleet.

12 SEN TÄHDEN, JOKA LUULEE SEISOVANSA KATSOKOON ETTEI LANKEA.

Juudan kirjeestä

5. vaikka te sen tiedättekin, haluan kuitenkin muistuttaa teitä siitä, että Herra joka oli pelastanut kansan Egyptistä, toisella kertaa tuhosi ne jotka eivät tulleet USKOVIKSI.

ymmärrättekö tämän?

• jatkoa......
        jatkoa..... kirjoitti:

Johanneksen ilmestyksestä

Luku 3:16-19

16. Mutta koska olet penseä, etkä ole palava etkä kylmä, minä oksennan sinut suustani ulos.

17. Sinähän sanot: Minä olen rikas, olen rikastunut enkä mitään tarvitse, etkä tiedä että juuri sinä olet viheliäinen, kurja, köyhä, sokea, ja ryysyihin puettu.

18. Minä neuvon sinua ostamaan minulta tulessa puhdistettua kultaa, että rikastuisit, valkoiset vaatteet, että niihin pukeutuisit eikä ryysyisyytesi häpeä näkyisi, ja silmävoidetta voidellaksesi silmäsi, että näkisit.

19. kaikkia, joita minä pidän rakkaina minä nuhtelen ja kuritan.
        ahkeroi siis ja tee parannus.

5 Mooseksen kirja

Luku 31:24-30

24. Kun Mooses oli kirjoittanut kirjaan tämän lait sanat, alusta loppuun

25. hän antoi Herran liiton arkkia kantaville Leeviläisille käskyn.

26. Ottakaa tämä lain kirja ja pankaa se Herran ,teidän Jumalanne, liitonarkin sivulle, olemaan siellä todistajana sinua vastaan.

27. Minä tunnen sinun tottelemattomuutesi ja uppiniskaisuutesi.
        Minun vielä eläessäni teidän kanssanne te olette niskoitelleet Herraa vasttaan, saati sitten minun kuoltua.

28. Kootkaa minun luokseni kaikki heimokuntienne vanhimmat ja johtajanne,
        että minä heidän kuultensa puhuisin nämä sanat ja ottaisin taivaan ja maan todistajiksi teitä vastaan.

29. Minä näet tiedän, että minun kuoltuani te vaellatte kelvottomasti ja poikkeatte siltä tieltä, jota minä käskin teidän vaeltaa.
        Sen tähden onnettomuus on kohtaava teitä AIKOJEN LOPUSSA, kun teette sitä, mikä on pahaa Herran silmissä, ja vihoitatte hänet kättenne teoilla.

30. Moose lausui koko israelin seurakunnan kuullen tämän virren sanan,
        alusta loppuun asti:

Paavalin ensimmäisestä kirjeestä korinttolaisille

Luku 10:1-12

1. Veljet, en tahdo pitää teitä tietämättöminä siitä, että isämme KAIKKI olivat pilven alla, kulkivat kaikki meren läpi,

2. saivat kaikki kasteen Mooseksen pivelssä ja meressä,

3. söivät kaikki samaa hengellistä ruokaa

4. ja joivat kaikki samaa hengellistä juomaa.
        He näet joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi. Se kallio oli Kristus.

5. useimpii heistä ei Jumala mielistynyt, koskapa he tuhoutuivat erämaassa.

6. Näin heistä tuli varoittavia esimerkkejä meille, ettemme pahaa himoitsisi, kuten he himoitsivat.

7. Älkää myöskään ruvetko palvelemaan epäjumalia, kuten jotkut heistä palvelivat, kuten on kirjoitettu: Kansa istui syömään ja juomaan ja he nousivat tanssimaan.

8. Älkäämme harjoittako haureutta, kuten muutamat heistä harjoittivat haureutta, ja heitä kaatui yhtenä päivänä 23.000

9. Älkäämme myöskään kiusatko Herraa, kuten jotkut heistä kiusasivat ja saivat surmansa käärmeiltä.

10. Älkää napisko, kuten muutamat heistä napisivat ja saivat surmansa tuhoojalta.

11. Tämä heille tapahtunut on esikuvallista ja on kirjoitettu varoitukseksi meille, joille maailman aikojen loppuvaiheet ovat tulleet.

12 SEN TÄHDEN, JOKA LUULEE SEISOVANSA KATSOKOON ETTEI LANKEA.

Juudan kirjeestä

5. vaikka te sen tiedättekin, haluan kuitenkin muistuttaa teitä siitä, että Herra joka oli pelastanut kansan Egyptistä, toisella kertaa tuhosi ne jotka eivät tulleet USKOVIKSI.

ymmärrättekö tämän?

luku 13:24-30

24. Jeesus puhui heille toisen vertauksen: Taivasten valtakunta on verrattavissa mieheen, joka kylvi hyvän siemenen peltoonsa.

25. Ihmisten nukkuessa tuli hänen vihamiehensä, kylvi lustetta vehnän sekaan ja meni pois.

26. Laihon kasvaessa ja tehdessä tähkää lustekkin tuli näkyviin.

27. Niin isännän palvelijat tulivat ja sanoivat hänelle: Herra etkö sinä kylvänyt hyvää siementä peltoosi? miten siihen sitten on tullut lustetta?

28. Hän: vastasi: Sen on vihamies tehnyt. Niin palvelijat sanoivat hänelle:
        tahdotko, että menemme ja kitkemme sen pois?

29. Hän vastasi: En, ettette lustetta kootessanne nyhtäisi sen mukana vehnääkin.

30. antakaa molempien kasvaa yhdessä elonkorjuuseen asti
        Sen aikana minä sanon korjuuväelle: kootkaa ensin luste ja sitkokaa se kimppuihin, mutta vehnä korjatkaa aitaani.

Luukkaan evankeliumista

Luku 8:11-15

11. Vertaus on tämä: Siemen on Jumalan sana.

12. Tien oheen pudonnut siemen tarkoittaa ihmisiä, jotka kuulevat, mutta sitten Perkele tulee ja ottaa sanan pois heidän sydämistään,
        etteivät he USKOISI ja PELASTUISI.

13. Kalliolle pudonnut siemen tarkoittaa niitä, jotka kuullessaan sanan ottavat sen ilolla vastaan, mutta joilla ei ole juurta.
        He USKOVAT vain hetken aikaa, ja KIUSAUKSEN hetkellä he luopuvat

14. Orjantappuroihin pudonnut siemen tarkoittaa niitä, jotka kuulevat sanan mutta vaeltaessaan TUKEHTUVAT TÄMÄN MAAILMAN ELÄMÄN HUOLIIN, RIKKAUTEEN JA NAUTINTOIHIN, eivätkä tuota kypsää satoa.

15. Hyvään maahan pudonnut siemen tarkoittaa niitä, jotka sanan kuultuaan säilyttävät sen puhtain ja ehyin sydämin ja kestävinä tuottavat satoa.

ymmärrättekö tämän?

• Johanneksen
        jatkoa...... kirjoitti:

luku 13:24-30

24. Jeesus puhui heille toisen vertauksen: Taivasten valtakunta on verrattavissa mieheen, joka kylvi hyvän siemenen peltoonsa.

25. Ihmisten nukkuessa tuli hänen vihamiehensä, kylvi lustetta vehnän sekaan ja meni pois.

26. Laihon kasvaessa ja tehdessä tähkää lustekkin tuli näkyviin.

27. Niin isännän palvelijat tulivat ja sanoivat hänelle: Herra etkö sinä kylvänyt hyvää siementä peltoosi? miten siihen sitten on tullut lustetta?

28. Hän: vastasi: Sen on vihamies tehnyt. Niin palvelijat sanoivat hänelle:
        tahdotko, että menemme ja kitkemme sen pois?

29. Hän vastasi: En, ettette lustetta kootessanne nyhtäisi sen mukana vehnääkin.

30. antakaa molempien kasvaa yhdessä elonkorjuuseen asti
        Sen aikana minä sanon korjuuväelle: kootkaa ensin luste ja sitkokaa se kimppuihin, mutta vehnä korjatkaa aitaani.

Luukkaan evankeliumista

Luku 8:11-15

11. Vertaus on tämä: Siemen on Jumalan sana.

12. Tien oheen pudonnut siemen tarkoittaa ihmisiä, jotka kuulevat, mutta sitten Perkele tulee ja ottaa sanan pois heidän sydämistään,
        etteivät he USKOISI ja PELASTUISI.

13. Kalliolle pudonnut siemen tarkoittaa niitä, jotka kuullessaan sanan ottavat sen ilolla vastaan, mutta joilla ei ole juurta.
        He USKOVAT vain hetken aikaa, ja KIUSAUKSEN hetkellä he luopuvat

14. Orjantappuroihin pudonnut siemen tarkoittaa niitä, jotka kuulevat sanan mutta vaeltaessaan TUKEHTUVAT TÄMÄN MAAILMAN ELÄMÄN HUOLIIN, RIKKAUTEEN JA NAUTINTOIHIN, eivätkä tuota kypsää satoa.

15. Hyvään maahan pudonnut siemen tarkoittaa niitä, jotka sanan kuultuaan säilyttävät sen puhtain ja ehyin sydämin ja kestävinä tuottavat satoa.

ymmärrättekö tämän?

evankeliumista

Luku 6:60, 61, 63-67

60. Kuultuaan tämän monet hänen opetuslapsistaan sanoivat: Tämä on KOVAA puhetta, kuka sitä voi kuulla?

61. Jeesus tiesi mielessään, että hänen opetuslapsensa nurisivat siitä.
        Hän sanoi heille: LOUKKAAKO tämän teitä?

63. Henki yksin tekee eläväksi. Liha ei hyödytä mitään. Ne sanat, mitkä minä olen teille puhunut, ovat Henki ja elämä.

64. Teidän joukossanne on muutamia, jotka eivät USKO.
        Jeesus näet tiesi, ketkä ne olivat, jotka eivät uskoneet, ja kuka oli kavaltava hänet.

65. Hän jatkoi: Siksi minä sanoinkin teille, ettei KUKAAN voi tulla minun LUOKSENI, ellei Isäni sitä anna.

66. Tämän johdosta monet hänen opetuslapsistaan VETÄYTYIVÄT pois eivätkä enää vaeltaneet hänen kanssaan.

67. Jeesus kysyi niiltä kahdeltatoista: TAHDOTTEKO tekin mennä pois?

ymmärrättekö tämän?

• jatkoa......
        Johanneksen kirjoitti:

evankeliumista

Luku 6:60, 61, 63-67

60. Kuultuaan tämän monet hänen opetuslapsistaan sanoivat: Tämä on KOVAA puhetta, kuka sitä voi kuulla?

61. Jeesus tiesi mielessään, että hänen opetuslapsensa nurisivat siitä.
        Hän sanoi heille: LOUKKAAKO tämän teitä?

63. Henki yksin tekee eläväksi. Liha ei hyödytä mitään. Ne sanat, mitkä minä olen teille puhunut, ovat Henki ja elämä.

64. Teidän joukossanne on muutamia, jotka eivät USKO.
        Jeesus näet tiesi, ketkä ne olivat, jotka eivät uskoneet, ja kuka oli kavaltava hänet.

65. Hän jatkoi: Siksi minä sanoinkin teille, ettei KUKAAN voi tulla minun LUOKSENI, ellei Isäni sitä anna.

66. Tämän johdosta monet hänen opetuslapsistaan VETÄYTYIVÄT pois eivätkä enää vaeltaneet hänen kanssaan.

67. Jeesus kysyi niiltä kahdeltatoista: TAHDOTTEKO tekin mennä pois?

ymmärrättekö tämän?

Luku 5:17

17. Älkää luulko että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan.
        En ole tullut kumoamaan, VAAN TÄYTTÄMÄÄN.

pietarin 2 kirjeestä

luku 3:15-18

15. Pitäkää pelastuksena sitä, että Herramme on kärsivällinen.
        Onhan rakas Paavali hänelle kirjoitetun viisauden mukaan kirjoittanut siitä teille.

16. Hän puhuu siitä kaikissa kirjeissään, joissa hän käsittelee näitä asioita.
        Niissä on tosin yhtä ja toista VAIKEA TAJUISTA, mitä tietämättömät ja vailla varmaa pohjaa olevat ihmiset vääntävät kieroon, kuten muitakin RAAMATUN kirjoituksia, tehden sen omaksi kadotuksekseen.

17. kun siis te rakkaat ystävät, tiedätte tämän etukäteen, niin olkaa varuillanne, ettette rietasten eksymyksen mukaansa tempaamina lankeaisi pois omalta lujalta pohjaltanne.

18. Kasvakaa meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen armossa ja tuntemisessa.
        Hänelle kunnia nyt ja ikuisuuden päivään asti.

Markuksen evakeliumista

luku 16:14 ja 16

14. Jeesus ilmestyi niille yhdelletoista heidän ollessaan aterialla.
        Hän nuhteli heidän epäuskoaan ja heidän sydämensä kovuutta, kun he eivät olleet USKONEET niitä, jotka olivat nähneet hänen ylösnousseena.

16. Uskoon tullut ja kastettu on pelastuva, mutta EPÄUSKOISENA pysynyt tuomitaan kadotukseen.

Luku 3:14-17

14. Pysy sinä siinä, minkä olet oppinut ja mistä olet varma, koska tiedät keiltä olet sen oppinut.

15. Sinähän tunnet jo lapsuudestasi asti pyhät kirjoitukset, jotka voivat tehdä sinut viisaaksi, niin että pelastut uskon kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa.

16. Koko Raamattu on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta ja on hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kasvatuksesksi vanhurskaudessa.

17. että Jumalan ihminen olisi valmistunut kaikkinaisiin hyviin tekoihin kykeneväksi.

luku 13:1-3

1. Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin vain helisevä vaski tai kilisevä kulkunen.

2. Vaikka minulla olisi profetoimisen lahja, vaikka tuntisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon, ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin siirtää vuoria, mutta minulla ei olisi rakkautta, en olisi mitään.

3. Vaikka jakelisin kaiken omaisuuteni nälkäisten ruokkimiseksi, ja vaikka antaisin ruumiini poltettavaksi, mutta minulla ei olisi rakkautta,
        se ei minua hyödyttäisi.

ymmärrättekö tämän?

• jatkoa....
        jatkoa...... kirjoitti:

Luku 5:17

17. Älkää luulko että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan.
        En ole tullut kumoamaan, VAAN TÄYTTÄMÄÄN.

pietarin 2 kirjeestä

luku 3:15-18

15. Pitäkää pelastuksena sitä, että Herramme on kärsivällinen.
        Onhan rakas Paavali hänelle kirjoitetun viisauden mukaan kirjoittanut siitä teille.

16. Hän puhuu siitä kaikissa kirjeissään, joissa hän käsittelee näitä asioita.
        Niissä on tosin yhtä ja toista VAIKEA TAJUISTA, mitä tietämättömät ja vailla varmaa pohjaa olevat ihmiset vääntävät kieroon, kuten muitakin RAAMATUN kirjoituksia, tehden sen omaksi kadotuksekseen.

17. kun siis te rakkaat ystävät, tiedätte tämän etukäteen, niin olkaa varuillanne, ettette rietasten eksymyksen mukaansa tempaamina lankeaisi pois omalta lujalta pohjaltanne.

18. Kasvakaa meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen armossa ja tuntemisessa.
        Hänelle kunnia nyt ja ikuisuuden päivään asti.

Markuksen evakeliumista

luku 16:14 ja 16

14. Jeesus ilmestyi niille yhdelletoista heidän ollessaan aterialla.
        Hän nuhteli heidän epäuskoaan ja heidän sydämensä kovuutta, kun he eivät olleet USKONEET niitä, jotka olivat nähneet hänen ylösnousseena.

16. Uskoon tullut ja kastettu on pelastuva, mutta EPÄUSKOISENA pysynyt tuomitaan kadotukseen.

Luku 3:14-17

14. Pysy sinä siinä, minkä olet oppinut ja mistä olet varma, koska tiedät keiltä olet sen oppinut.

15. Sinähän tunnet jo lapsuudestasi asti pyhät kirjoitukset, jotka voivat tehdä sinut viisaaksi, niin että pelastut uskon kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa.

16. Koko Raamattu on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta ja on hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kasvatuksesksi vanhurskaudessa.

17. että Jumalan ihminen olisi valmistunut kaikkinaisiin hyviin tekoihin kykeneväksi.

luku 13:1-3

1. Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin vain helisevä vaski tai kilisevä kulkunen.

2. Vaikka minulla olisi profetoimisen lahja, vaikka tuntisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon, ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin siirtää vuoria, mutta minulla ei olisi rakkautta, en olisi mitään.

3. Vaikka jakelisin kaiken omaisuuteni nälkäisten ruokkimiseksi, ja vaikka antaisin ruumiini poltettavaksi, mutta minulla ei olisi rakkautta,
        se ei minua hyödyttäisi.

ymmärrättekö tämän?

Apostolien teoista

Luku 2:44 ja 45

44. Kaikki uskovat pysyivät keskinäisessä yhteydessä ja pitivät kaikkea yhteisenä.

45. Myyden maansa ja tavaransa he jakelivat kaikille sen mukaan kuin kukin tarvitsi

luku 19:20-26

20. Nuorukainen sanoi Jeesukselle: Kaikkia näitä minä olen noudattanut.
        Mitä minulta vielä puuttuu?

21. Jeesus vastasi: Jos tahdot olla täydellinen, mene, myy, mitä sinulla on, ja anna köyhille, niin sinulla on oleva aarre taivaissa, ja tule ja seuraa minua.

22. kuullessaan nämä sanat nuorukainen meni pois murheellisena, sillä hänellä oli paljon omaisuutta.

23. Jeesus sanoi opetuslapsilleen: Totisesti minä sanon teille: Rikkaan on vaikea päästä taivaan valtakuntaan.

24. Vielä minä sanon. helpompi on kamelin mennä neulansilmä läpi kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan.

25. Kun opetuslapset kuulivat tämän, he hämmästyivät kovin ja sanoivat:
        kuka sitten voi pelastua?

26. Jeesus katsoi heihin ja sanoi heille: Ihmiselle se on mahdotonta, mutta Jumalalle on kaikki mahdollista.

Luku 6:32 ja 33

32. Tätä kaikkea kansat tavoittelevat.
        Teidän taivaallinen Isänne kyllä tietää teidän kaikkea tätä tarvitsevan.

33. Etsikää yli kaiken Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttaan, niin myös kaikki tämä teille annetaan.

Luku 16:24-26

24. Jeesus sanoi opetuslapsilleen: Jos joku tahtoo kulkea minun jäljessäni, hän kieltäköön itsensä, ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua.

25. Sillä joka haluaa pelastaa elämänsä, kadottaa sen, mutta joka kadottaa elämänsä minun tähteni löytää sen.

26. Mitä se näet hyödyttää ihmistä, vaikka hän voittaisi omakseen koko maailman, mutta saisi sielulleen vahingon?
        tai mitä voi ihminen antaa sielunsa lunnaiksi?

Luukkaan evankeliumista

luku 16:15

15. Jeesus sanoi heille: Te olette olevinanne ihmisten edessä hurskaita,
        mutta Jumala tuntee teidän sydämenne.
        Mikä ihmisten edessä on korkeaa, se on Jumalan edessä inhottavaa.

Luku 14:26,27 ja 33

26. Jos joku tulee minun luokseni eikä ole valmis luopumaan isästään ja äidistään, vaimostaan, lapsistaan, veljistään ja sisaristaan, vieläpä omasta elämästäänkin, hän ei voi olla minun opetuslapseni.

27. Joka ei kanna ristiään ja seuraa minua, ei voi olla minun opetuslapseni.

33. Niin ei teistäkään voi kukaan olla minun opetuslapseni,
        ellei luovu kaikesta, mitä hänellä on.

Luku 9:62

62. Jeesus sanoi hänelle: Ei kukaan joka laskee kätensä auraan ja katsoo taakseen ole sopiva Jumalan valtakuntaan.

ymmärrättekö tämän?

• Jumalan lapsi

Room. 6:5-23.
      5. Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,

6. kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi;

7. sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä.

8. Mutta jos olemme kuolleet Kristuksen kanssa, niin me uskomme myös saavamme elää hänen kanssaan,

9. tietäen, että Kristus, sittenkuin hänet kuolleista herätettiin, ei enää kuole:
      kuolema ei enää häntä hallitse.

10. Sillä minkä hän kuoli, sen hän kertakaikkiaan kuoli pois synnistä: mutta minkä hän elää, sen hän elää Jumalalle.

11. Niin tekin pitäkää itsenne synnille kuolleina, mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa.

12. Älköön siis synti hallitko teidän kuolevaisessa ruummiissanne, niin että olette kuuliaiset sen himolle,

13. älkääkää antako jäseniänne vääryyden aseiksi synnille, vaan antakaa itsenne, kuolleista eläviksi tulleina, Jumalalle, ja jäsenenne vanhurskauden aseiksi Jumalalle.

14. Sillä synnin ei pidä teitä vallitseman, koska ette ole lain alla, vaan armon alla.

15. Kuinka siis on? Saammeko tehdä syntiä, koska emme ole lai alla, vaan armon alla? Pois se!

16. Ettekö tiedä, että kenen palvelijoiksi, ketä tottelemaan, te antaudutte, sen palvelijoita te olette, jota tottelette, joko, synnin palvelijoita, kuolemaksi, tahi kuuliaisuuden, vanhurskaudeksi?

17. Mutta kiitos Jumalalle, että te jotka ennen olitte synnin palvelijoita, nyt olette tulleet sydämestänne kuuliasiksi, sille opin muodolle, jonka johtoon te olette annetut,

18. ja että te synnistä vapautettuina olette tulleet vanhurskauden palvelijoiksi!

19. Minä puhun ihmisten tavalla teidän lihanne heikkouden tähden. Sillä niinkuin te ennen annoitte jäsenenne saastaisuuden ja laittomuuden palvelijoksi laittomuuteen, niin antakaa nyt jäsenenne vanhurskauden palvelijoiksi pyhitykseen.

20. Sillä kun olitte synnin palvelijoita, niin te olitte vapaat vanhurskaudesta.

21. Minkä hedelmän te siitä silloin saitte? Sen, jota te nyt häpeätte. Sillä sen loppu on kuolema.

22. Mutta nyt, kun olette synnistä vapautetut ja Jumalan palvelijoiksi tulleet, on teidän hedelmänne pyhitys, ja sen loppu on iankaikkinen elämä.

23. Sillä synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolhja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa meidän Herrassamme.
      Amen. siunausta

Mietitään jokainen kenen palvelijoita me olemme.

• Aivan palvelemmeko SYNNIIN PALVELIJANA oma liha ja taistelemme sen LIHAN kanssa raivokkaasti PyhäN HENGEN VASTAAN JOKA PYRKI KUOLETTAA LIHAN.. NIINKUIN LUVUSSA TULEE ILMI. AINOSTAAN SE MITÄ MEISTÄ VAADITAAN ON ETTÄ USKOMME MITÄ LUVUSSA KERROTAAN MEILLE..

• tode*

Jaikal kirjoittaa näin:

"Koska uskova kantaa mukanaan entisen syntisen ihmisensä syntiin taipuvaista vanhaa luontoa, hän ei kykene elämään synnittömästi. Siksi Johannes kirjoittaa lohduttavia sanoja Jumalan lapsille

1 Joh 2:1 "Lapsukaiseni, tämän minä kirjoitan teille, ettette syntiä tekisi; mutta jos joku syntiä tekeekin, niin meillä on puolustaja Isän tykönä, Jeesus Kristus, joka on vanhurskas.
      2. Ja hän on meidän syntiemme sovitus; eikä ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman syntien."

Miksi siis taas kysellään, onko pysyttävä synnissä jne.?

• eenokki 12

Koska uskova kantaa mukanaan entisen syntisen ihmisensä syntiin taipuvaista vanhaa luontoa, hän ei kykene elämään synnittömästi.

Jaikal kieltää tässä perisynnin josta luulee itse päässeensä eroon ettei kanna sitä mukanansa.
        Harvoin kuulee näin jumalatonta puhetta.
        Jaikalismi on Jumalalle kauhistus.

• Ymmärrä että uskovien joukossa on monenlaista ihmistä ja ihmiset ymmärtävät asioita niin monella eri tavalla. Jumala on nähnyt hyväksi neuvoa Paavalin Kirjoitusten kautta uskovia miten heidän tulee elää.

Mutta uskovan pyhityselämä ponnístaa Jeesuksen Kristuksen sovitustyön perustalta. Paavali laski tälle pyhitykselle hyvän perustan julistamalla ensin Kristusta. Sitten hän alkoi uskoon tulleista ihmisistä rakentamaan Jumalan seurakuntaa. Näille uskoon tulleille annettiin käytönnön opetusta jotta heillä olisi ollut rakennusaineita. Jumalan Sana on hyvä rakennusaine meidän hengelliselle elämälle. Ajattele tilannetta mikä se olisi Jumalan seurakunnassa ja uskovien keskuudessa jos Raamatussa eiolisi minkäänlaisia neuvoja miten uskovan tulee elää korkeassa kutsumuksessaan ja miten hänen tulee toimia seurakunnassa ja maailmassa. Kyllä Jumala saisi haukkuja jopa uskovien taholta saati sitten uskosta osattomien taholta. Ei mitään neuvoja??????? Miten uskovat silloin eläisivät ja mihin opettajat ja paimenet perustaisivat opetuksensa srk:ssa?
        Jumala toimii ja vaikuttaa Sanassa ja Sanan kautta. Siksi tarvitaan Jumalasta tullutta Sanaa käytännön elämänkin asioissa. Ja Jumala on antanut Sanansa. Tarvitsee vain lukea/kuulla ja uskoa ja totella.

• jaikal kirjoitti:

Ymmärrä että uskovien joukossa on monenlaista ihmistä ja ihmiset ymmärtävät asioita niin monella eri tavalla. Jumala on nähnyt hyväksi neuvoa Paavalin Kirjoitusten kautta uskovia miten heidän tulee elää.

Mutta uskovan pyhityselämä ponnístaa Jeesuksen Kristuksen sovitustyön perustalta. Paavali laski tälle pyhitykselle hyvän perustan julistamalla ensin Kristusta. Sitten hän alkoi uskoon tulleista ihmisistä rakentamaan Jumalan seurakuntaa. Näille uskoon tulleille annettiin käytönnön opetusta jotta heillä olisi ollut rakennusaineita. Jumalan Sana on hyvä rakennusaine meidän hengelliselle elämälle. Ajattele tilannetta mikä se olisi Jumalan seurakunnassa ja uskovien keskuudessa jos Raamatussa eiolisi minkäänlaisia neuvoja miten uskovan tulee elää korkeassa kutsumuksessaan ja miten hänen tulee toimia seurakunnassa ja maailmassa. Kyllä Jumala saisi haukkuja jopa uskovien taholta saati sitten uskosta osattomien taholta. Ei mitään neuvoja??????? Miten uskovat silloin eläisivät ja mihin opettajat ja paimenet perustaisivat opetuksensa srk:ssa?
        Jumala toimii ja vaikuttaa Sanassa ja Sanan kautta. Siksi tarvitaan Jumalasta tullutta Sanaa käytännön elämänkin asioissa. Ja Jumala on antanut Sanansa. Tarvitsee vain lukea/kuulla ja uskoa ja totella.

No mix et sitten usko ja tottele kun siinä lukee Room. 6:1

Mitä siis sanomme? Onko meidän pysyttävä synnissä, että armo suureksi tulisi?
        Synnissä pysyminen on sama kun pysyminen Lihassa opettelee Raoom 6 meille ja Room 8 taas kertoo että se joka ei pääsee eroon lihasta kuolee iankaikkisesti..
        13 Sillä jos te lihan mukaan elätte, pitää teidän kuoleman; mutta jos te Hengellä kuoletatte ruumiin teot, niin saatte elää.

• eenokki 12
        savonarola kirjoitti:

No mix et sitten usko ja tottele kun siinä lukee Room. 6:1

Mitä siis sanomme? Onko meidän pysyttävä synnissä, että armo suureksi tulisi?
        Synnissä pysyminen on sama kun pysyminen Lihassa opettelee Raoom 6 meille ja Room 8 taas kertoo että se joka ei pääsee eroon lihasta kuolee iankaikkisesti..
        13 Sillä jos te lihan mukaan elätte, pitää teidän kuoleman; mutta jos te Hengellä kuoletatte ruumiin teot, niin saatte elää.

Se joka noudattaa itsepintaisesti lihan tahtoa kuolee iankaikkisesti
        Ei joka ei pääse eroon lihasta sillä emme koskaan pyhity niin ettei liha meissä vaikuttaisi.
        Jumalan tahto on että vastustaisimme omaa eli lihan tahtoa silloin Jumalan tahto pääsee vaikuttamaan meissä ja meidän kauttamme.
        Nykyään lihan tahto on noussut Jumalaakin vastaan ja ne jotka saarnaavat lakia epähurskaille sen vuoksi että elävät lihan mukaan saavat kärsiä lihallisista valheuskovaisista ja ovatpa joukolla kimpussamme rakkaus, suvaitsevaisuus ja muut aseet lihallisissa kourissaan.
        Näitä perkkeleitä vastaan olen sotinut iät ajat.
        Sellaisia valheuskovia ei saa voidella armonvoiteilla vaan lain ruoskalla selkään että lihan valta heissä murenisi.

• jaikal.se

Taas saviksella meni metsähallituksen puolelle tuo opettaminen. Samassa luvussa lukee myös näin:

"Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki teissä asuu. Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa" (Room 8:9).

Uskova, jossa asuu Jumalan Henki, ei ole lihan valalassa joka veisi häntä tahalliseen jatkuvaan syntiin ja sen kautta kadotukseen. Uskovaa hallitsee Jumalan Henki joka on armon Henki. Armo vie elämään ja taivaaseen. "Armo hallitsee elämässä"

Room 5:18. Niinpä siis, samoin kuin yhden ihmisen lankeemus on koitunut kaikille ihmisille kadotukseksi, niin myös yhden ihmisen vanhurskauden teko koituu kaikille ihmisille elämän vanhurskauttamiseksi;
      19. sillä niinkuin yhden ihmisen tottelemattomuuden kautta monet ovat joutuneet syntisiksi, niin myös yhden kuuliaisuuden kautta monet tulevat vanhurskaiksi.
      20. Mutta laki tuli väliin, että rikkomus suureksi tulisi; mutta missä synti on suureksi tullut, siinä armo on tullut ylenpalttiseksi,
      21. että niinkuin synti on hallinnut kuolemassa, samoin armokin hallitsisi vanhurskauden kautta iankaikkiseksi elämäksi Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta.

• jaikal.se

Tämä oli vastaus savonarolalle 26.12.2011 23:35

• eenokki 12

Uskova, jossa asuu Jumalan Henki, ei ole lihan valalassa joka veisi häntä tahalliseen jatkuvaan syntiin ja sen kautta kadotukseen. Uskovaa hallitsee Jumalan Henki joka on armon Henki. Armo vie elämään ja taivaaseen. "Armo hallitsee elämässä"

Ei se joka väittää Jumalan Hengen asuvan hänessä todista vielä mistään mutta hedelmistään uskova tunnetaan.Olen nähnyt niitä jotka joukolla elävät julkisynneissään ja kun heitä nuhtelee niin johan se perkkeles heissä herää ja tuppaa silmille hyppimään.
        Mikä henki se uskovaa hallitseekin voidaan nähdä onko se Jumalasta onko se erottautunut Jumalalle vai onko se henki lihan henki joka karismaattisissa lahkoissa kaataa ja kierittelee omiansa lihan lapsia. Ja nämä perkkeleet rohkenevat sanoa heitä hallitsevaa ja vallitsevaa saaatanaa herrakseen?
        Minusta tällainen on huonoa todistusta uskosta jota ei ole.

• Eihän kukaan ole sitä kiistänyt, ettemme olisi tekemisissä synnin kanssa ja joutuisi kilvoittelemaan. Joskus voi käydä niinkin pahasti, että uskovainen peräti kompastuu ja joutuu tekemään parannusta synnistä. Tätä vastaan ei jaikal, tai kukaan ole kirjoittanut, vaan keskustelu on käyty meidän asemastamme Kristuksessa. Ei siitä pitäisi olla mitään epäselvää, että me olemme Kristuksessa pyhiä ja vanhurskaita. Tämä on niin perustavaa laatua oleva asia, että luen sen Kristuksen opin alkeisiin ja varttuneet uskovat eivät yleensä ole tietämättömiä tässä suhteessa. Paavalikin kutsui seurakuntaa pyhäksi, vaikka samalla nuhtelikin seurakuntalaisia. Asema on eri, kun se, mitä olemme itsessämme. Olemme uudestisyntyneitä Jumalan lapsia ja vanha luontomme on kuollut yhdessä Kristuksen kanssa. Hautajaisetkin on tiettävästi pidetty ja uusi on tuullut tilalle jne… tämä on ihan tätä perus settiä ja tuttua meille uskoville. Olemme Jumalan edessä pyhiä ja tämä ei voi tarkoittaa mitään muuta kuin synnittömyyttä. Pyhä pyhittyy ja saastunut saastuu.

Jumalan silmissä ihmiset ovat vain pyhiä, tai saastaisia ja siksi meitä uskovaisia(pyhiä) kehotetaan pyhitykseen. Meidän tulee elää pyhää elämää ja kuolla itsellemme, koska olemme puhtaita. Ne jotka eivät ole Jeesusta vastaanottaneet, ovat puolestaan saastaisia, vaikka eläisivät tarkemmin, kun uskovainen. Vanhurskauttamisessa, josta Raamattu puhuu ei ole kyse meidän omasta puhtaudesta, vaan lahjaksi saadusta pyhyydestä. Eihän Paavali olisi kutsunut vastauskoontulleita alkuseurakunnan pakanoita pyhiksi, elleivät he olisi todella sitä olleet. Erilaisia ongelmia oli niin paljon, että koko homma oli ns. alkutekijöissään, mutta jotain oli kuitenkin tapahtunut. Oli saatu synnit anteeksi ja uusi elämä Jeesuksessa oli saanut alkunsa. Oli syntynyt jotain uutta, jotain joka oli puhdasta, viatonta, tahratonta ja pyhää. Pieni lapsi on syntyessään kokonaan synnitön. Hän ei ole tehnyt yhtään syntiä, eikä kukaan selväjärkinen voi sanoa lasta syntiseksi. Samanlaisesta viattomuudesta on kyse uudestisyntymässä, mutta tässä tapauksessa se on lahjaksi saatua.

Eihän kukaan voi tulla sanomaan, että ihminen joka on syntynyt Jumalan lapseksi, olisi syntinen. Raamattu sanoo ihan selvästi, että Jeesus tehtiin synniksi, ja meistä tuli Jumalan vanhurskaus. Synti on poissa uudesta luomuksesta, joka uudestisyntyy hengessä / Hengestä. Syntien ihminen ei peri Jumalan valtakuntaa, eikä yksikään syntinen ihminen pelastu, vaan joutuu kadotukseen. Taivaassa ei ole yhtään luuseria, vaan pelkästään voittajia. Ansiot kuuluvat Jeesukselle ja siksi jokainen uskova on voittaja, jos vain pysyy taivastiellä. On kilvoiteltava, eikä syntiä saa tehdä tahallaan ja jopa vahingossa tehdyt synnit on hyvä sopia, mutta silti meidän puhtautemme on aina vakio. Välimuotoja ei ole, vaan on ainoastaan pyhiä ja saastaisia. Pyhiä, jotka kilvoittelevat ja taistelevat perille saakka, saastaisia, jotka eivät ole ottaneet Jeesusta vastaan pelastajanaan.

Jos uskovainen lankeaa, niin eikös hän sitten ole syntinen? Ei ole, koska meidän asemamme Kristuksessa ei perustu omaan pyhyyteemme. Asemamme perustuu Kristukseen, joka on pyhä ja siksi me olemme Jumalan vanhurskaus. No mutta kehotetaanhan meitä tulemaan armon valtaistuimen eteen, jos on tullut syntiä tehtyä, joten armoa silloin anotaan uudelleen. Niin kehotetaan, mutta saamme tulla rohkeasti Jumalan eteen. Miksi? Siksi, koska lankeemus ei vienyt sinun asemaasi, jonka olet saanut lahjaksi. Tulet kyllä sopimaan ja teet parannusta, mutta saat tulla siksi, koska sinulla on Jumalan lapsen asema ja lahjaksi saatu vanhurskaus. Tästä asemasta käsin sinulla on rohkeus lähestyä Jumalaa, vaikka olisit mokannut.

Ilman Jumalan lapsen asemaa sinulla ei ole mitään asiaa Jumalan kasvojen eteen. Kaikki parannuken teko ilman Kristusta, on kokonaan turhaa, tarpeetonta, ja Jumala heittää sellaisen tekopyhyyden pois kasvojensa edestä kuin saastaisen vaatteen. Jumalan palveluksemme, kilvoittelumme, parannuksen tekeminen ja pyhityselämä, ponnistavat kaikki täytetyn työn pohjalta, jossa kaikki on jo valmista / lahjaksi saatua. Kun kerran saavumme taivaaseen, me kiitämme pelastuksesta vain ja ainoastaan Jumalaa ja jos menemme kadotukseen, saamme syyttää vain itseämme(paradoksi).

• lankesihan

daavidkin

Toisesta samuelin kirjasta

Luku 12:7-14

7. Silloin naatan sanoi: Daavidille: Sinä olet se mies. Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: Minä olen voidellut sinut Israelin kuninkaaksi ja pelastanut sinut Saulin käsistä.

8. Minä olen antanut sinulle herrasi linnan sekä herrasi vaimot sinun syliisi.
        israelin ja Juudan heimot minä olen antanut sinulle. Jos tämä olisi vähän, niin antaisin sinulle vielä sekä sitä että tätä.

9. Miksi olet pitänyt halpana Herran sanan ja tehnyt sitä,mikä on pahaa hänen silmissään?
        Heettiläisen Uurian sinä olet surmannut miekalla, tappanut hänet ammonialaisten miekalla, ja hänen vaimonsa olet ottanut vaimoksesi.

10. sen tähden miekka ei ole milloinkaan väistyvä sinun suvustasi, koska olet pitänyt halpana minut ja ottanut vaimoksesi heettiläisen Uurian vaimon.

11. Näin sanoo Herra: Minä nostatan sinulle onnettomuuden omasta perheestäsi, ja silmiesi edessä minä otan vaimosi ja annan heidät toiselle, ja hän on makaava vaimojesi kanssa keskellä kirkasta päivää.

12. Sinä olet tehnyt tekosi salassa, mutta minä teen tämän koko Israelin ja auringon nähden.

13. silloin Daavid sanoi naatanille: Minä olen tehnyt syntiä Herraa vastaan.
        Naatan vastasi Daavidille: Niin on myös Herra antanut anteeksi sinun syntisi.
        Sinä et kuole.

14. Mutta koska sinä tällä teolla olet saattanut Herran viholliset pilkkaamaan häntä, niin se poika, joka sinulle on syntynyt on kuoleva.

saarnajasta

luku 7:16 ja 21

16. Kaikkea olen tullut näkemään turhina päivinäni: on hurskaita, jotka tuhoutuvat hurskaudessaan,
        ja on jumalalttomia, jotka elävät kauan pahuudessaan.

21. Maan päällä ei ole niin HURSKASTA IHMISTÄ, että hän tekisi vain HYVÄÄ eikä SYNTIÄ.

ymmärrättekö tämän?

• eenokki 12

Jassoo että Psalmikin tahtoo olla täyspyhä eikä syntinen.Ylpeille pyhille on karvasta myöntää omia syntejään ja myöntää perisynnin vaikuttavaa voimaa.
        Oikea uskovainen löytää syntiä hyvistä töistäänkin, mutta tekopyhät ja luulokristityt vetävät aamuisin omavanhurskauden puhdasta paitaa yllensä.

• Nyt minulle tuli ongelma!

Minä ajattelin kopsata kirjoituksesi pääkohdat joita tahdon erikoisesti painottaa ja huomauttaa eräille mutta, luettuani koko kirjoituksen minulle tuli ongelma. Ei siitä voi kopsata yhtä tai viittä lausetta ja jättää joku toinen lause/luku kopsamatta ja esillen nostamatta.

Koko kirjoituksesi on sitä luokkaa että toivon todella että nämä vänkääjät lukisivat sen jokaisen sanan ja lauseen ja ottaisivat nyt viimeinkin opetuksen sanan vastaan. Niin tyhjentävän selvää opetusta tästä aiheesta kuin tämä Psalmin kirjoitus on, saa hyvin harvoin. Kyllä nyt pitäisi asia selvitä pahimmillekin vänkääjille, niin jos on mielenkiintoa ja tahtoa ymmärtää ja oppia hengellisen elämän alkeita.
        Niin, ja nöyryys on myös hyvä ymmärryksen antaja jos sitä löytyy lukijoissa.

• eenokki 12 kirjoitti:

Jassoo että Psalmikin tahtoo olla täyspyhä eikä syntinen.Ylpeille pyhille on karvasta myöntää omia syntejään ja myöntää perisynnin vaikuttavaa voimaa.
        Oikea uskovainen löytää syntiä hyvistä töistäänkin, mutta tekopyhät ja luulokristityt vetävät aamuisin omavanhurskauden puhdasta paitaa yllensä.

Keille Paavali osoitti kirjeensä, miten luet kirjeiden alkutervehdyksistä?

• jaikal kirjoitti:

Nyt minulle tuli ongelma!

Minä ajattelin kopsata kirjoituksesi pääkohdat joita tahdon erikoisesti painottaa ja huomauttaa eräille mutta, luettuani koko kirjoituksen minulle tuli ongelma. Ei siitä voi kopsata yhtä tai viittä lausetta ja jättää joku toinen lause/luku kopsamatta ja esillen nostamatta.

Koko kirjoituksesi on sitä luokkaa että toivon todella että nämä vänkääjät lukisivat sen jokaisen sanan ja lauseen ja ottaisivat nyt viimeinkin opetuksen sanan vastaan. Niin tyhjentävän selvää opetusta tästä aiheesta kuin tämä Psalmin kirjoitus on, saa hyvin harvoin. Kyllä nyt pitäisi asia selvitä pahimmillekin vänkääjille, niin jos on mielenkiintoa ja tahtoa ymmärtää ja oppia hengellisen elämän alkeita.

Ja sulle sellaisia terveisiä että niin kauan kun rohkaiset ihmisiä pysymään lihassa kertomalla heille ettei siltä pääsee eroon tässä ajassa niin lopettaisit tuon viran ja muuten sun vanhurskasoppi on myöskin harha mitä kannat ja opetat. Mutta eihän sua enää Jumala voi sua auttaa kait koska olet tullut liian ylpeä nähdä totuus tästä..

• savonarola kirjoitti:

Ja sulle sellaisia terveisiä että niin kauan kun rohkaiset ihmisiä pysymään lihassa kertomalla heille ettei siltä pääsee eroon tässä ajassa niin lopettaisit tuon viran ja muuten sun vanhurskasoppi on myöskin harha mitä kannat ja opetat. Mutta eihän sua enää Jumala voi sua auttaa kait koska olet tullut liian ylpeä nähdä totuus tästä..

Mitä minä olen todistanut ko. aiheesta, on kokonaan toista kuin mitä sinä väität minun todistavan. Sinä muutaman muun lakisaarnaajan kanssa käskette uskovia tekemään parannusta ja elämään Jumalan pelossa ja tekemään vanhurskautta. Tämä on tietenkin oikein kehottaa ihmisiä varomaan syntiä ja taistelemaan sitä vastaan. Mutta missä on teidän aseenne?

Minä kirjoitan oikeastaan samasta aiheesta kuin te vanhurskauttamista käsittelevissä kirjoituksissani. Te kyllä ymmärrätte tämän mutta jostakin syystä vänkäätte vastaan ja syyllistätte minua synnin hyväksymisestä.

Minun tapa lähestyä asiaa on toisenlainen. Minä osoitan uskoville heidän asemaansa Kristuksessa ja Jumalan armoa ja rakkautta Jeesuksessa. Tämä on pyrkimykseni. Uskon että uskova joka ymmärtää asemansa Kristuksessa vanhurskaana ja pyhänä Jumalan rakkana lapsen, ei lähde tahalliseen synnin tekemiseen. Uskova ei tee syntiä armon päälle.

Teidän julistukseenne on vaarallinen siitä syystä että se synnyttää heikoissa uskovissa (me kaikki olemme heikkoja joillakin alueilla) pelkoa ja epätoivoa. Kuka kykenee teidän vaatimaan voimalliseen kilvoitteluun teidän antamilla aseilla? Julistuksenne antaa Jumalasta kuvan vaativana kovana ja tuomitsevana Jumalana. Uskova joka uskoo opetustanne luulee että hänen täytyy onnistua elämään synnittömästi jos hän aikoo pelastua. Niin tästäkin viestistäsi johon nyt vastaan saa sellaisen kuvan. Ja sen on vaarallista.

Sinulla on ankara ja tuomitseva uskovia syyttävä jopa vihainen Jumala. Sellaista Jumalaa minä en ole oppinut tuntemaan Jeesuksessa.

Vastauksessa tähän viestiin kirjoitan todistuksen siitä Voimasta mikä vie uskovan voimalliseen ja onnistuneeseen kilvoitteluun. Sinun ja muutaman muun vänkääjän kirjoituksista ei löydy tätä Voimallista asetta syntiä vastaan.
        Eikö taisteluun lähetettävä sotilas tule varustaa Voimallisella aseella?

• jaikal kirjoitti:

Mitä minä olen todistanut ko. aiheesta, on kokonaan toista kuin mitä sinä väität minun todistavan. Sinä muutaman muun lakisaarnaajan kanssa käskette uskovia tekemään parannusta ja elämään Jumalan pelossa ja tekemään vanhurskautta. Tämä on tietenkin oikein kehottaa ihmisiä varomaan syntiä ja taistelemaan sitä vastaan. Mutta missä on teidän aseenne?

Minä kirjoitan oikeastaan samasta aiheesta kuin te vanhurskauttamista käsittelevissä kirjoituksissani. Te kyllä ymmärrätte tämän mutta jostakin syystä vänkäätte vastaan ja syyllistätte minua synnin hyväksymisestä.

Minun tapa lähestyä asiaa on toisenlainen. Minä osoitan uskoville heidän asemaansa Kristuksessa ja Jumalan armoa ja rakkautta Jeesuksessa. Tämä on pyrkimykseni. Uskon että uskova joka ymmärtää asemansa Kristuksessa vanhurskaana ja pyhänä Jumalan rakkana lapsen, ei lähde tahalliseen synnin tekemiseen. Uskova ei tee syntiä armon päälle.

Teidän julistukseenne on vaarallinen siitä syystä että se synnyttää heikoissa uskovissa (me kaikki olemme heikkoja joillakin alueilla) pelkoa ja epätoivoa. Kuka kykenee teidän vaatimaan voimalliseen kilvoitteluun teidän antamilla aseilla? Julistuksenne antaa Jumalasta kuvan vaativana kovana ja tuomitsevana Jumalana. Uskova joka uskoo opetustanne luulee että hänen täytyy onnistua elämään synnittömästi jos hän aikoo pelastua. Niin tästäkin viestistäsi johon nyt vastaan saa sellaisen kuvan. Ja sen on vaarallista.

Sinulla on ankara ja tuomitseva uskovia syyttävä jopa vihainen Jumala. Sellaista Jumalaa minä en ole oppinut tuntemaan Jeesuksessa.

Vastauksessa tähän viestiin kirjoitan todistuksen siitä Voimasta mikä vie uskovan voimalliseen ja onnistuneeseen kilvoitteluun. Sinun ja muutaman muun vänkääjän kirjoituksista ei löydy tätä Voimallista asetta syntiä vastaan.
        Eikö taisteluun lähetettävä sotilas tule varustaa Voimallisella aseella?

PYHÄN HENGEN VOIMA SYNTIÄ VASTAAN.

Uskonelämäni alkuvaiheissa en aina kokenut Herran läsnäoloa. Olin joskus laakson pohjalla. Olin nyt ns. "kylmällä paikalla" ainakin omasta mielestäni. Pyysin Herraa uudistamaan minut ja uskoni Häneen.

Seurakunta piti telttakokouksia. Paikalle oli tullut uskovia läheisiltä paikkakunnilta lähinnä helluntailaisia. Teltta oli täynnä väkeä. Tuossa kokouksessa oli myös erikoinen tavallisuudesta poikkeava Herran läsnäolon tuntu. Minä tulin siunatuksi tavalla jota on vaikea kertoa.

Kun kokouksen lopussa kävelin ulos teltasta, minä olin niin Hengen valtaama että olisin tahtonut pudota polvilleni kiittämään ja ylistämään Jeesusta Kristusta. Suloista oli jälleen kokea Herran hyvyyttä. Maljani vuoti taas yli suloisella tavalla.

Minä en tahtonut polvistua kiitos- ja ylistysrukoukseen koska olin uskovien ympäröimänä ja monet näkisivät minun "hurskastelun". Ajattelin kävellä syrjään yksinäisyyteen ylistämään Jeesusta ihmisten näköpiirin ulottumattomiin. Mutta totesin että se ei ole mahdollista. Ihmisiä oli joka paikassa. Päättelin mielessäni etten pelkää ihmisiä enkä jättäisi polvirukousta johon koin niin suurta vetoa. Totesin että jos olisin yksin, polvistuisin ylistämään Jeesusta. Päätin että en anna ihmisten läsnäolon vaikuttaa minuun. Niin minä ihmisistä välittämättä polvistuin rukoukseen ja kiitokseen ihmisvirran keskelle.

Olin polvillani vain hetken ja näin kuinka minua seurattiin katseilla. Ajattelin olevani fariseus joka rukoilee katujen kulmissa ihmisten nähden. Minä nousin ylös. Istuin autooni ja suunnistin kotia kohden. Ajaessani autolla kotia kohti minä tunsin Herran läsnäolon voimakkaasti. Olin "pumpulissa". Minulle tuli sellainen ajatus että en enää koskaan tahdo murehduttaa Herraa millään synnillä. Kaikki synti kauhistutti minua. Mietin että miten minä voisin tästä lähtien elää ilman syntiä ja säilyttää tämän Herran suloisen läsnäolon elämässäni. Pelkäsin että Herra vetäytyisi pois ja minä menettäisin tämän ihanan tunteen jos nyt tekisin vahingossa pienenkin synnin ja vaikka rikkoisin vain yhtä liikennesääntöä vastaan. Minä päätin että en varmasti ajaisi ylinopeutta enkä rikkoisi mitään liikennesääntöä vastaan. Niin minä ajoin kotia tällä kertaa erikoisen tarkkana ja lainkuuliaisena kansalaisena. En muista miten jatko sujui.

Tämä kokemukseni todistaa minulle Pyhän Hengen vaikutuksesta uskovassa. Pyhässä Hengessä vaeltava ja elävä uskova ei voi tehdä syntiä. Se on mahdottomuus. Sellainen uskova ei saata tehdä syntiä.

Tästä johtuen Pyhän Hengen täyteys ja siinä eläminen on voimakkain ja tehokkain ase taistelussa syntiä vastaan. Pyhä Henki uskovassa kun taistelee uskovan puolesta. Näinhän Raamattu todistaa: "Täyttykää Hengellä..." (Ef 5:18). "Vaeltakaa Hengessä, niin ette lihan himoa täytä. Sillä liha himoitsee Henkeä vastaan, ja Henki lihaa vastaan, nämä ovat nimittäin toisiansa vastaan, niin että te ette tee sitä, mitä tahdotte" (Gal 5:16-17). "...mutta jos te Hengellä kuoletatte ruumiin teot, niin te saatte elää. Sillä kaikki, joita Jumalan Henki kuljettaa, ovat Jumalan lapsia" (Room 8:13-14).

Mutta uskovan ongelma on juuri siinä että harva meistä uskovista on jatkuvasti ja aina täynnä Pyhää Henkeä (ei kukaan). Siksi me lankeilemme ja epäonnistumme. Mutta Pyhän Hengen täyteys on mahdollista kokea ja siinä on mahdollista myös elää ja vaeltaa. Kokemukseni todistaa siitä. Myös Jumalan Sana todistaa että se on mahdollista.
        "Jos me Hengessä elämme, niin myös Hengessä vaeltakaamme" (Gal 5:25).

En usko että olen ainoa uskova jolla on tällaisia kokemuksia Pyhän Hengen syntiä vastaan taistelevasta voimasta. Koska sekä Jumalan Sana että uskovien oma kokemus on yhtäpitävä, tämä ei ole mahdottomuus eikä se ole utopiaa.

Johannes oli ja vaelsi täynnä Pyhää Henkeä (Luuk 1:15-17).
        Jeesus oli ja vaelsi täynnä Pyhää Henkeä (luuk 4:1).
        Pietari oli ja vaelsi täynnä Pyhää Henkeä (Apt 2:1-4, 4:8).
        Stefanus oli ja vaelsi täynnä Pyhää Henkeä (Apt 6:8-10, 7:55).
        Paavali oli ja vaelsi täynnä Pyhää Henkeä (Apt 13:9).

Opetuslapset olivat täynnä Pyhää Henkeä ja heitä täytettiin jatkuvasti Pyhällä Hengellä (Luuk 24:46-49, Apt 1:8, 4:33, 9:31, 13:52).

Vanhan liiton pyhät olivat tavallisia ihmisiä yhtä vajavia kuin sinä ja minä (Jaak 5:17). Eivät siis mitään yli-ihmisiä. Mitä heillä ja heissä oli erikoista? Heillä oli Pyhä Henki. Jeesuksen opetuslapset olivat tavallisia ihmisiä kansan keskeltä. He olivat kalastajia, tullivirkailijoita ja lääkäreitä. Siis ihan tavallisia ihmisiä jotka lähtivät seuraamaan Jeesusta Kristusta. Mutta... he saivat Pyhän Hengen. Pyhä Henki heissä ja heidän kauttaan teki heidän menestyksekkään hengellisen työn ja taistelun syntiä vastaan mahdolliseksi. Niin on meidänkin kohdalla.
        Emmehän ole heitä erikoisempia ihmisiä.

• jaikal kirjoitti:

PYHÄN HENGEN VOIMA SYNTIÄ VASTAAN.

Uskonelämäni alkuvaiheissa en aina kokenut Herran läsnäoloa. Olin joskus laakson pohjalla. Olin nyt ns. "kylmällä paikalla" ainakin omasta mielestäni. Pyysin Herraa uudistamaan minut ja uskoni Häneen.

Seurakunta piti telttakokouksia. Paikalle oli tullut uskovia läheisiltä paikkakunnilta lähinnä helluntailaisia. Teltta oli täynnä väkeä. Tuossa kokouksessa oli myös erikoinen tavallisuudesta poikkeava Herran läsnäolon tuntu. Minä tulin siunatuksi tavalla jota on vaikea kertoa.

Kun kokouksen lopussa kävelin ulos teltasta, minä olin niin Hengen valtaama että olisin tahtonut pudota polvilleni kiittämään ja ylistämään Jeesusta Kristusta. Suloista oli jälleen kokea Herran hyvyyttä. Maljani vuoti taas yli suloisella tavalla.

Minä en tahtonut polvistua kiitos- ja ylistysrukoukseen koska olin uskovien ympäröimänä ja monet näkisivät minun "hurskastelun". Ajattelin kävellä syrjään yksinäisyyteen ylistämään Jeesusta ihmisten näköpiirin ulottumattomiin. Mutta totesin että se ei ole mahdollista. Ihmisiä oli joka paikassa. Päättelin mielessäni etten pelkää ihmisiä enkä jättäisi polvirukousta johon koin niin suurta vetoa. Totesin että jos olisin yksin, polvistuisin ylistämään Jeesusta. Päätin että en anna ihmisten läsnäolon vaikuttaa minuun. Niin minä ihmisistä välittämättä polvistuin rukoukseen ja kiitokseen ihmisvirran keskelle.

Olin polvillani vain hetken ja näin kuinka minua seurattiin katseilla. Ajattelin olevani fariseus joka rukoilee katujen kulmissa ihmisten nähden. Minä nousin ylös. Istuin autooni ja suunnistin kotia kohden. Ajaessani autolla kotia kohti minä tunsin Herran läsnäolon voimakkaasti. Olin "pumpulissa". Minulle tuli sellainen ajatus että en enää koskaan tahdo murehduttaa Herraa millään synnillä. Kaikki synti kauhistutti minua. Mietin että miten minä voisin tästä lähtien elää ilman syntiä ja säilyttää tämän Herran suloisen läsnäolon elämässäni. Pelkäsin että Herra vetäytyisi pois ja minä menettäisin tämän ihanan tunteen jos nyt tekisin vahingossa pienenkin synnin ja vaikka rikkoisin vain yhtä liikennesääntöä vastaan. Minä päätin että en varmasti ajaisi ylinopeutta enkä rikkoisi mitään liikennesääntöä vastaan. Niin minä ajoin kotia tällä kertaa erikoisen tarkkana ja lainkuuliaisena kansalaisena. En muista miten jatko sujui.

Tämä kokemukseni todistaa minulle Pyhän Hengen vaikutuksesta uskovassa. Pyhässä Hengessä vaeltava ja elävä uskova ei voi tehdä syntiä. Se on mahdottomuus. Sellainen uskova ei saata tehdä syntiä.

Tästä johtuen Pyhän Hengen täyteys ja siinä eläminen on voimakkain ja tehokkain ase taistelussa syntiä vastaan. Pyhä Henki uskovassa kun taistelee uskovan puolesta. Näinhän Raamattu todistaa: "Täyttykää Hengellä..." (Ef 5:18). "Vaeltakaa Hengessä, niin ette lihan himoa täytä. Sillä liha himoitsee Henkeä vastaan, ja Henki lihaa vastaan, nämä ovat nimittäin toisiansa vastaan, niin että te ette tee sitä, mitä tahdotte" (Gal 5:16-17). "...mutta jos te Hengellä kuoletatte ruumiin teot, niin te saatte elää. Sillä kaikki, joita Jumalan Henki kuljettaa, ovat Jumalan lapsia" (Room 8:13-14).

Mutta uskovan ongelma on juuri siinä että harva meistä uskovista on jatkuvasti ja aina täynnä Pyhää Henkeä (ei kukaan). Siksi me lankeilemme ja epäonnistumme. Mutta Pyhän Hengen täyteys on mahdollista kokea ja siinä on mahdollista myös elää ja vaeltaa. Kokemukseni todistaa siitä. Myös Jumalan Sana todistaa että se on mahdollista.
        "Jos me Hengessä elämme, niin myös Hengessä vaeltakaamme" (Gal 5:25).

En usko että olen ainoa uskova jolla on tällaisia kokemuksia Pyhän Hengen syntiä vastaan taistelevasta voimasta. Koska sekä Jumalan Sana että uskovien oma kokemus on yhtäpitävä, tämä ei ole mahdottomuus eikä se ole utopiaa.

Johannes oli ja vaelsi täynnä Pyhää Henkeä (Luuk 1:15-17).
        Jeesus oli ja vaelsi täynnä Pyhää Henkeä (luuk 4:1).
        Pietari oli ja vaelsi täynnä Pyhää Henkeä (Apt 2:1-4, 4:8).
        Stefanus oli ja vaelsi täynnä Pyhää Henkeä (Apt 6:8-10, 7:55).
        Paavali oli ja vaelsi täynnä Pyhää Henkeä (Apt 13:9).

Opetuslapset olivat täynnä Pyhää Henkeä ja heitä täytettiin jatkuvasti Pyhällä Hengellä (Luuk 24:46-49, Apt 1:8, 4:33, 9:31, 13:52).

Vanhan liiton pyhät olivat tavallisia ihmisiä yhtä vajavia kuin sinä ja minä (Jaak 5:17). Eivät siis mitään yli-ihmisiä. Mitä heillä ja heissä oli erikoista? Heillä oli Pyhä Henki. Jeesuksen opetuslapset olivat tavallisia ihmisiä kansan keskeltä. He olivat kalastajia, tullivirkailijoita ja lääkäreitä. Siis ihan tavallisia ihmisiä jotka lähtivät seuraamaan Jeesusta Kristusta. Mutta... he saivat Pyhän Hengen. Pyhä Henki heissä ja heidän kauttaan teki heidän menestyksekkään hengellisen työn ja taistelun syntiä vastaan mahdolliseksi. Niin on meidänkin kohdalla.
        Emmehän ole heitä erikoisempia ihmisiä.

Tätä kokemusta Pyhästä Hengestä en saanut lakisaarnojen kautta (Gal 3). Sain Pyhän Hengen armon kautta armosta. Armon kautta saatu Pyhä Henki vie pyhitykseen. Pyhän Hengen täyteys on voimakkain ase taistelussa syntiä vastaan.

• eenokki 12
        jaikal kirjoitti:

Tätä kokemusta Pyhästä Hengestä en saanut lakisaarnojen kautta (Gal 3). Sain Pyhän Hengen armon kautta armosta. Armon kautta saatu Pyhä Henki vie pyhitykseen. Pyhän Hengen täyteys on voimakkain ase taistelussa syntiä vastaan.

Kyllä se on nähty läheltäkin kuinka lain ja ristin hylkääjät tahtovat olla "pumpulissa" ja olla ekstaasissa sen sijaan apostolit Jeesuksen ohella kantoivat ristiänsä joka päivä. Apostoli Paavali taisteli lihansa himoja vastaan ankarasti julistaen lakia kurittomille ja armoa heikoille vaivatuille, mutta jaikalismi johtaa jonkinlaiseen euforiaan. Se taas johtaa siihen amerikkalaiseen sika-kristillisyyteen ja helluntailaisuuteen, joka on Jumalalle kauhistus.
        Jaikalismissa hyljätään risti ja Jumalan teot niissä. Kun joku vähänkin valittaa puutteitaan tai mainitsee sairaudestaan niin jaikalismi sen sijaan että osaisi kertoa mitä Jumala on tekemässä niin jaikal keskeyttää Herran teot omalla jaikalismillaan kertomalla hänen rakkaasta hengestään kuinka suloiselta se tuntuukin.Henki poistaa kaikki ahdistukset ja kruunaa vielä armolla ja rakkaudella pyhittäen sielun joka on "hengen" vaikuttamana saattanut pumpulimaiseen tilaan jossa ei näy synnistä jälkeäkään..

• jaikal
        eenokki 12 kirjoitti:

Kyllä se on nähty läheltäkin kuinka lain ja ristin hylkääjät tahtovat olla "pumpulissa" ja olla ekstaasissa sen sijaan apostolit Jeesuksen ohella kantoivat ristiänsä joka päivä. Apostoli Paavali taisteli lihansa himoja vastaan ankarasti julistaen lakia kurittomille ja armoa heikoille vaivatuille, mutta jaikalismi johtaa jonkinlaiseen euforiaan. Se taas johtaa siihen amerikkalaiseen sika-kristillisyyteen ja helluntailaisuuteen, joka on Jumalalle kauhistus.
        Jaikalismissa hyljätään risti ja Jumalan teot niissä. Kun joku vähänkin valittaa puutteitaan tai mainitsee sairaudestaan niin jaikalismi sen sijaan että osaisi kertoa mitä Jumala on tekemässä niin jaikal keskeyttää Herran teot omalla jaikalismillaan kertomalla hänen rakkaasta hengestään kuinka suloiselta se tuntuukin.Henki poistaa kaikki ahdistukset ja kruunaa vielä armolla ja rakkaudella pyhittäen sielun joka on "hengen" vaikuttamana saattanut pumpulimaiseen tilaan jossa ei näy synnistä jälkeäkään..

Sinä "opetat" tässäkin kirjoituksessasi hyvin uskoville miksi heidän ei tule kertoa mitään hengellisistä kokemuksistaan, Minä kuitenkin olen niin tyhmä että kerron. Ja tyhmyydestä saa sitten kärsiä.

• eenokki 12
        jaikal kirjoitti:

Sinä "opetat" tässäkin kirjoituksessasi hyvin uskoville miksi heidän ei tule kertoa mitään hengellisistä kokemuksistaan, Minä kuitenkin olen niin tyhmä että kerron. Ja tyhmyydestä saa sitten kärsiä.

No en tiedä tyhmyydestäsi mutta koko kristikuntaa vaivaamasta tietämättömyydestä kylläkin ja se johtuu saarnamiesten tietämättömyydestä.
        On hyvä että olet rehellinen se antaa kyllä hyvän kuvan ja uskoa siihen että nämä uskon asiat pikkuhiljaa alkavat selviämään meille kaikille.
        Kokemuksesta kannattaa kertoa onhan se rehellisyyttä.samaten minäkin kerron kokemuksistani vaikkakin olen jättänyt palstalla kertomatta erinäisiä tärkeitä asioita ja niitä kyllä olen tuonut esille pikkuhiljaa.
        Kertarysäyksella ne tuottaisivat ehkä liian suurta vaivaa koskapa on kyse Jumalan "ihmeellisistä" teoista jotka tapahtuvat järjen vastaisissa teoissa.
        En nyt syyttele yhtään.

• jatkoa...
        lankesihan kirjoitti:

daavidkin

Toisesta samuelin kirjasta

Luku 12:7-14

7. Silloin naatan sanoi: Daavidille: Sinä olet se mies. Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: Minä olen voidellut sinut Israelin kuninkaaksi ja pelastanut sinut Saulin käsistä.

8. Minä olen antanut sinulle herrasi linnan sekä herrasi vaimot sinun syliisi.
        israelin ja Juudan heimot minä olen antanut sinulle. Jos tämä olisi vähän, niin antaisin sinulle vielä sekä sitä että tätä.

9. Miksi olet pitänyt halpana Herran sanan ja tehnyt sitä,mikä on pahaa hänen silmissään?
        Heettiläisen Uurian sinä olet surmannut miekalla, tappanut hänet ammonialaisten miekalla, ja hänen vaimonsa olet ottanut vaimoksesi.

10. sen tähden miekka ei ole milloinkaan väistyvä sinun suvustasi, koska olet pitänyt halpana minut ja ottanut vaimoksesi heettiläisen Uurian vaimon.

11. Näin sanoo Herra: Minä nostatan sinulle onnettomuuden omasta perheestäsi, ja silmiesi edessä minä otan vaimosi ja annan heidät toiselle, ja hän on makaava vaimojesi kanssa keskellä kirkasta päivää.

12. Sinä olet tehnyt tekosi salassa, mutta minä teen tämän koko Israelin ja auringon nähden.

13. silloin Daavid sanoi naatanille: Minä olen tehnyt syntiä Herraa vastaan.
        Naatan vastasi Daavidille: Niin on myös Herra antanut anteeksi sinun syntisi.
        Sinä et kuole.

14. Mutta koska sinä tällä teolla olet saattanut Herran viholliset pilkkaamaan häntä, niin se poika, joka sinulle on syntynyt on kuoleva.

saarnajasta

luku 7:16 ja 21

16. Kaikkea olen tullut näkemään turhina päivinäni: on hurskaita, jotka tuhoutuvat hurskaudessaan,
        ja on jumalalttomia, jotka elävät kauan pahuudessaan.

21. Maan päällä ei ole niin HURSKASTA IHMISTÄ, että hän tekisi vain HYVÄÄ eikä SYNTIÄ.

ymmärrättekö tämän?

Jobista

luku 14:1 ja 4

1. Ihminen, vaimosta syntynyt, elää vähän aikaa ja on täynnä levottomuutta.

4. Syntyisikö saastaisesta puhdasta? ei ainoaakaan.

Luku 15:14-16

14. Kuinika voisi ihminen olla puhdas, kuinka vaimosta syntynyt olla vanhurskas!

15. Pyhiinkäänsä hän ei luota, taivaatkaan eivät ole puhtaat hänen silmissään,

16. saati sitten ihminen, inhottava ja kelvoton, joka juo vääryyttä kuin vettä.

Psalmi 51:7

7. Minä olen syntisenä syntynyt, ja syntisenä minä olen siinnyt äitini kohdussa.

Johanneksen 1 kirjeestä

Luku 1:6-10

6. Jos sanomme elävämme hänen yhteydessään, mutta vaellamme pimeässä, me valehtelemme emmekä seuraa totuutta.

7. Mutta jos me vaellamme valossa, nin kuin hän on valossa, meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.

8. Jos sanomme, ettei meissä ole syntiä, me petämme itseämme, ja totuus ei ole meissä.

9. Jos tunnustamme syntimme, Jumala on uskollinen ja vanhurskas, niin että antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.

10. Jos sanomme, ettemme ole tehneet syntiä, me teemme hänestä valehtelijan, eikä hänen sanansa ole meissä.

Luku 2:4-6

4. Joka sanoo: Minä tunnen hänet, mutta ei pidä hänen käskyjään, on valehtelija, eikä totuus ole hänessä.

5. Mutta joka pitää hänen sanansa, hänessä Jumalan rakkaus on totisesti tullut täydelliseksi.
        Siitä me tiedämme olevamme hänessä.

6. Joka sanoo pysyvänsä Hänessä on VELVOLLINEN VAELTAMAAN niin kuin Hän vaelsi.

Markuksen evankeliumista

Apostolien teoista

ymmärrättekö tämän?

• jaikal kirjoitti:

Nyt minulle tuli ongelma!

Psalmin kirjoitus osoittaa, ettei hän ole saanut ymmärrystä siihen asiaan, josta hän kirjoittaa. Kun puhut jaikal 'vänkääjistä', niin sinun tulisi lukea vänkääjiin nimenomaan sekä itsesi että Psalmi50.15.

Kun Psalmi kirjoittaa >>Olemme Jumalan edessä pyhiä ja tämä ei voi tarkoittaa mitään muuta kuin synnittömyyttäTaivaassa ei ole yhtään luuseria, vaan pelkästään voittajia

Psalmin kirjoitus osoittaa, ettei hän ole saanut ymmärrystä siihen asiaan, josta hän kirjoittaa. Kun puhut jaikal 'vänkääjistä', niin sinun tulisi lukea vänkääjiin nimenomaan sekä itsesi että Psalmi50.15.

Kun Psalmi kirjoittaa >>Olemme Jumalan edessä pyhiä ja tämä ei voi tarkoittaa mitään muuta kuin synnittömyyttäTaivaassa ei ole yhtään luuseria, vaan pelkästään voittajia

>>>Psalmin kirjoitus osoittaa, ettei hän ole saanut ymmärrystä siihen asiaan, josta hän kirjoittaa.

• jaikal kirjoitti:

>>>Psalmin kirjoitus osoittaa, ettei hän ole saanut ymmärrystä siihen asiaan, josta hän kirjoittaa.

En ole korottanut itseäni. Miksi tekisin sellaista vastoin Sanan selviä ohjeita? Jos koet minun korottavan muuta kuin Jumalan Sanaa, niin se on sinun oma perusteeton mielipiteesi.

Kirjoitat: >>Sinä Semper et ole ymmärtänyt sovitusta.

• jt
        jaikal kirjoitti:

Luulen(en siis tiedä, mutta aavistan), että sinun ongelmasi on ylpeys. Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille antaa armon. Ylpeys on vakava synti, koska ihminen tekee itsestään epäjumalan.

• jt
        jaikal kirjoitti:

Ja sinun pitää oppia kirjoittamaan lyhyemmin eikä viisastella pitkillä kirjoituksillasi, kirjoitustesi pituus ei tee niistä todellakaan hyviä.

• jaikal.se
        Semper.Fidelis kirjoitti:

En ole korottanut itseäni. Miksi tekisin sellaista vastoin Sanan selviä ohjeita? Jos koet minun korottavan muuta kuin Jumalan Sanaa, niin se on sinun oma perusteeton mielipiteesi.

Kirjoitat: >>Sinä Semper et ole ymmärtänyt sovitusta.

>>>En pidä viisaana ryhtyä sinun yllytyksestäsi kirjoittamaan kilpaa sinun ehdottamistasi aiheista. Ohjatkoon Hyvä Jumala meidän toimiamme palstalla ja varsinkin omassa reaalielämässämme.

• "Koska siis Kristus on kärsinyt lihassa, niin ottakaa tekin aseeksenne sama mieli - sillä joka lihassa kärsii, se lakkaa synnistä -
      ettette enää eläisi tätä lihassa vielä elettävää aikaa ihmisten himojen mukaan, vaan Jumalan tahdon mukaan." 1.Piet.4:1

Psalmin ja jaikalin vastauksissa on hallitsevana piirteenä oman vaelluksen ja uskon kuuliaisuuden väheksyminen. Tämä on ehkä korostetusti sanottu, mutta selvää on se, että heidän 'opissaan' synnin tekeminen ei saa muodostaa päänvaivaa uskovalle.

Helluntaiseurakuntien opetuksessa - puhumattakaan kirkollisesta - varotaan tekemästä syntiasioista kovin suurta numeroa. "Kaikkihan tekevät syntiä, uskovatkin, ei siitä pidä välittää. Kristus hoiti asian puolestamme, olkaamme siis puhtaita ja viattomia - siis ainakin niinku päältäpäin" - tuohon tapaan kulkee helluntaiopetus.

Suurpiirteisyys ja peittely synnin suhteen sai Jeesukselta tuomion: "Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te puhdistatte maljan ja vadin ulkopuolen, mutta sisältä ne ovat täynnä ryöstöä ja hillittömyyttä!"

Ratkaisu oman elämän puhdistamiseen edellyttää Pietarin ohjeen (viestin alussa) ottamista todesta. Ilman kärsimystä, ilman oman tahdon, lihan tahdon, viemistä ristille himoineen ja haluineen asiat eivät muutu parempaan suuntaan. Jos elämme omaa tahtoa ja lihaamme suojellen, pysymme synnin orjina. Paavali opettaa, että Jeesuksen omia ovat ne, jotka "ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen", Gal.5:24.

Jeesuksen seuraaminen on tiellä vaeltamista, jatkuvaa oppimista Hänestä. Hän kärsi ja oli kaikessa kiusattu niinkuin mekin, kuitenkin ilman syntiä. Sentähden "voi Hän kiusattuja auttaa" ja myös armahtaa. Heb.2:18, 4:15.

Lakia saarnaa se, joka kehottaa ihmisiä pysymään synnin orjana. Vapaudesta kirjoittaa se, joka muistuttaa Jeesuksen sanoista: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: jokainen, joka tekee syntiä, on synnin orja. Jos siis Poika tekee teidät vapaiksi, niin te tulette todellisesti vapaiksi". Joh.8:34,36

• Tässä muutama sana Psalmin ja Jaikalin synnittömyysopista.

Psalmin aiemmin sanomaa:
      >>>Emme me väheksy armoa ja voimme sitä pyytää, jos niin hyväksi näemme, mutta Jumala on jo päättänyt armahtaa meidät ja siksi meidän ei tarvitse sitä enää pyytää. >Uskova on yhtä vanhurskas kuin Jeesus oli lihansa päivinä.

• Jatkossa, jos lainailet kirjoituksiani, olisi tietty reilua vaikka linkittää, koska kirjoitus on aina vastaus jollekin toiselle. Siinä käsitellään silloin asiaa juuri siitä näkökulmasta, jolle se on osoitettu ja lisäksi koko kirjoituksen sisältö on aina tärkeä, että voidaan ymmärtää mitä kirjoittaja haluaa sanoa.

• ml213.

Huomenta jonah!
        Lukiessani näitä viestejä, niin väkisinkin tulee mieleeni, että voiko ihminen ....k-o-k-e-a........ todellista JUMALAN armoa ja armahtavaisuutta, jos ei tiedosta itsessään syntiä/syntisyyttä.

Niin, armon kokemisella on rauhoittava ja toista kunnioittava vaikutus ja tämä näkyy juuri ihmisen käyttäytymisessä/ajattelussa toista kohtaan. Tuo Laudekian srk sokeus ja ylpeys lie tämän ajan ongelma kaikissa puolueissa. Laudekialaiset eivät kokeneet syntiä ja mieltäneet syntiä,- vaikka todellisuudessa elivät siinä.Todellisuudessa olivat armosta osattomia. Armon kokemisella ja tuntemisella on puhdistava vaikutus ihmisen sydämeen.

• Jonah ja Semper! Minä kysyn teiltä kahdelta;

Oletteko te koskaan olleet suuria syntisiä ja HUUTANEET anteeksiantamuksen ja vanhurskauden perään? Oletteko janonneet vanhurskautta? Jeesus sanoi että sellaiset ihmiset jotka isoavat ja janoavat vanhurskautta, heidät ravitaan.
        Janoinen taas juo kun hänelle tarjotaan vettä ja nälkäinen syö kun hänelle tarjotaan ruokaa. Kylläinen jättää syömättä.

Luukas todistaa Jumalasta:

Luukas 1:53 "Nälkäiset hän on täyttänyt hyvyyksillä, ja rikkaat hän on lähettänyt tyhjinä pois."

Olisikohan tässä syy miksi te ette voi hyväksyä ettekä ymmärtää vanhurskauttamista ettekä iloita ja riemuita siitä.
        Tämän käsityksen teidän ja ehkä muutaman muun kirjoituksista saa.

• jaikal kirjoitti:

Jonah ja Semper! Minä kysyn teiltä kahdelta;

Oletteko te koskaan olleet suuria syntisiä ja HUUTANEET anteeksiantamuksen ja vanhurskauden perään? Oletteko janonneet vanhurskautta? Jeesus sanoi että sellaiset ihmiset jotka isoavat ja janoavat vanhurskautta, heidät ravitaan.
        Janoinen taas juo kun hänelle tarjotaan vettä ja nälkäinen syö kun hänelle tarjotaan ruokaa. Kylläinen jättää syömättä.

Luukas 1:53 "Nälkäiset hän on täyttänyt hyvyyksillä, ja rikkaat hän on lähettänyt tyhjinä pois."

Olisikohan tässä syy miksi te ette voi hyväksyä ettekä ymmärtää vanhurskauttamista ettekä iloita ja riemuita siitä.

Joka päivä minä rukoilen Herramme Jeesuksen opettamalla tavalla "anna meille meidän syntimme anteeksi, niin kuin mekin anteeksi annamme niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet".

Ennenkuin sain Jumalan armosta tehdä ratkaisun lähteä seuraamaan Jeesusta, minä olin synnin vallassa, suuri syntinen.

Toisin kuin sinä, jaikal, en minä vieläkään lyö rintoihini ja kerskaa omalla synnittömyydelläni. Ei minulla ole siihen varaa ja mikä vielä tärkeämpää, ei Sanakaan kehota moiseen retosteluun ryhtymään.

Matteuksen evankeliumi:
        5:3 "Autuaita ovat hengellisesti köyhät, sillä heidän on taivasten valtakunta."

• jaikal.se

Joka päivä minä rukoilen Herramme Jeesuksen opettamalla tavalla "anna meille meidän syntimme anteeksi, niin kuin mekin anteeksi annamme niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet".

Ennenkuin sain Jumalan armosta tehdä ratkaisun lähteä seuraamaan Jeesusta, minä olin synnin vallassa, suuri syntinen.

Toisin kuin sinä, jaikal, en minä vieläkään lyö rintoihini ja kerskaa omalla synnittömyydelläni. Ei minulla ole siihen varaa ja mikä vielä tärkeämpää, ei Sanakaan kehota moiseen retosteluun ryhtymään.

Matteuksen evankeliumi:

>>>Toisin kuin sinä, jaikal, en minä vieläkään lyö rintoihini ja kerskaa omalla synnittömyydelläni. Ei minulla ole siihen varaa ja mikä vielä tärkeämpää, ei Sanakaan kehota moiseen retosteluun ryhtymään.

• Paavalin kirjeestä

Matteuksen evankeliumi:

Roomalaisille

luku 3:3-9

3. Entä jos jotkut ovat olleet epäuskoisia? Ei kaiketi heidän epäuskonsa tee tyhjäksi Jumalan uskollisuutta?

4. Ei suinkaan! Jumala on luotettava, vaikka kaikki ihmiset olisivat valheellisia. Onhan kirjoittettu: Että voittaisit sanoissasi ja voittaisit, kun kanssasi käydään oikeutta.

5. Jos siis meidän vääryytemme tuo ilmi Jumalan vanhurskauden, mitä me siihen sanomme?
        ei kaiketi Jumala ole väärä, kun hän rankaisee vihassaan?
        Puhun nyt ihmisten tavalla.

6. Ei suinkaan! kuinka sitten Jumala voisi tuomita maailman?

7. Jos siis Jumalan totuus tulee minun valheeni kautta selvemmin julki hänen kunniakseen, miksi minut silti syntisenä tuomitaan?

8. Miksi emme tekisi, kuten, meitä herjaten, meidän syytetään tekevän, ja kuten jotkut vaittävät meidän sanovan: Tehkäämme pahaa, että siitä tulisi hyvää?
        He saavat oikeutetun tuomion.

9. Miten siis on? olemmeko parempia?
        Emme suinkaan. Mehän olemme edellä osoittaneet, että niin juutalaiset kuin kreikkalaisetkin ovat kaikki synnin vallassa.

luku 4:6-8

6. Daavidkin ylisti autuaaksi ihmistä, jole Jumala lukee vanhurskauden ilman tekoja:

7. Autuaita ne, joiden rikokset on anteksi annettu ja joiden synnit on peitetty!

8. autuas se mies, jolle Herra ei lue syntiä!

ymmärrättekö tämän?

• jaikal kirjoitti:

Jonah ja Semper! Minä kysyn teiltä kahdelta;

Syntisenä ihmisenä rukoilen mm. niinkuin publikaani, Jumala ole minulle syntiselle armollinen.
        Ja kun niin rukoilen, uskon myös että saan armon ja Jumala vapauttaa minut syyllisyydestä.
        Mat 7:8 Sillä jokainen anova saa, ja etsivä löytää, ja kolkuttavalle avataan.

Niinkuin mainitsit, sanassa sanotaan, että autuaita ovat ne, jotka isoavat ja janoavat vanhurskautta, sillä heidät ravitaan. (Mat 5:6)

Janoan vanhurskautta eli oikeamielisyyttä, mitä vanhurskaus myös tarkoittaa. Ja kun janoan niin luen ja tutkin raamattua harva se päivä, ja kallistan korvani Jumalan sanoille. Pro 4:20 Poikani, kuuntele minun puhettani, kallista korvasi minun sanoilleni.

Pro 4:21 Älkööt ne väistykö silmistäsi, kätke ne sydämesi sisimpään;
        Pro 4:22 sillä ne ovat elämä sille, joka ne löytää, ja lääke koko hänen ruumiillensa.

Jumalan sanat ovat ruumiini ravintoa ja lääkettä.
        Jos luulisin jo olevani rikas enkä mitään tarvitsisi, niin en myöskään tutkisi sanaa, enkä rukoilisi ymmärrystä.

Riemuitsen ja iloitsen siitä, että Jeesus on sovittanut minunkin syntini. En minä siitä riemuitse, että olisin synnitön, kun en ole. Vaikka en harjoitakaan syntiä, niin tahattomia syntejä sanoissani ja/tai ajatuksissani teen varmaan joka päivä.

Syntisenä uskovana ja armosta pelastettuna elän koko maallisen elämäni niin kauan kun olen liharuumiissa. Vasta kun olen saanut puhtaan valkoiset vaatteet ja kirkastetun ylösnousemusruumiin, voin sanoa olevani synnitön (=syyttömäksi julistettu), Jumalan armosta Jeesuksen uhrauksen kautta pelastunut.

• Jaikal kirjoittaa minulle --> Sinulla on ankara ja tuomitseva uskovia syyttävä jopa vihainen Jumala. Sellaista Jumalaa minä en ole oppinut tuntemaan Jeesuksessa.

Niin kun sä et ole ollenkaan Rakas Jaikal oppinut tuntemaan Jeesusta ollenkaan joka on hyvin hyvin anakara synnintekijät kohtaan .. Mutta sä olet tainnut hyppiä yli ne kohdat jossa Hän sanoo mene pois synnintekijä mene helvettiin..

Ja myös kun hän nuhteli fariseuxet niin hän ei ollut tuollainen liberaalilässyttäjä kun sinä..
      33 Te käärmeet, te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te pääsisitte helvetin tuomiota pakoon?

Mutta myös kansa hän nuhteli -->Luuk. 3:7

Niin hän sanoi kansalle, joka vaelsi hänen kastettavakseen: "Te kyykäärmeitten sikiöt, kuka on teitä neuvonut pakenemaan tulevaista vihaa?

• Nämä sinun siteeraamasi Raamatun sanat eivät osoitettu vilpittömille Jumalan lapsille. Miksi Jumala sanoisi omilleen tuolla tavalla? Ei, ei hän ole uskoville sanonut niin kuin sinä väität. HUH HUUU savis mitä teet!!!???

Muuten, kirjoita parempaa suomea koska sinä osaat kirjoittaa oikeinkin!

• l-h

10 Ja kun Jeesus ojensi itsensä eikä nähnyt ketään muuta kuin naisen, sanoi hän hänelle: "Nainen, missä ne ovat, sinun syyttäjäsi? Eikö kukaan ole sinua tuominnut?"
      11 Hän vastasi: "Herra, ei kukaan". Niin Jeesus sanoi hänelle: "En minäkään sinua tuomitse; mene, äläkä tästedes enää syntiä tee".
      tuossa kohden ainakin Jeesus oli taynna armoa ja anteeksiantoa-- ei vihaa ja tulikivenkatkua..
      tuollainen Jeesus on minunkin Jeesus EI VIHAA PUHKUVA ja itseaan taynna oleva..

• Tee sitten niinkuin Jeesus sulle käskee äläkä enää syntiä tee ettei sulle tapahtuis jotain kamalaa ! Jos Jeesus on sanonut kerran ettei tulis tehdä syntiä niin silloin se on todella myös mahdollista päästä siihen tilaan missä et enää tee syntiä koska Jumalan kauhe a karmea viha syöstä sut helvettiin muuten !! Älä muunella Raamattu sun mieleen mukaan ja luule että pääset karkuun Jumalan Tuleva Tuomio ja Viha syntiä kohtaan kuin Joona..

• jt
        savonarola kirjoitti:

Tee sitten niinkuin Jeesus sulle käskee äläkä enää syntiä tee ettei sulle tapahtuis jotain kamalaa ! Jos Jeesus on sanonut kerran ettei tulis tehdä syntiä niin silloin se on todella myös mahdollista päästä siihen tilaan missä et enää tee syntiä koska Jumalan kauhe a karmea viha syöstä sut helvettiin muuten !! Älä muunella Raamattu sun mieleen mukaan ja luule että pääset karkuun Jumalan Tuleva Tuomio ja Viha syntiä kohtaan kuin Joona..

Aina tärkeää, kun puhutaan synnintekemisestä, on erottaa tietoinen ja tiedostamaton synti. Se ymmärretään muuten niin väärin, jos sanotaan, että on mahdotonta olla synnitön, tämä koskee vain tietoista syntiä, niin, että ei minulla ole mitään omallatunnollani. TIEDÄN, en siis tunne, silti olevani syntinen Jumalan silmissä ja armon varassa, koska Raamattu niin sanoo. Teen paljon semmoista syntiä, mitä en itse synniksi osaa sanoakaan.

• jt
        jt kirjoitti:

Aina tärkeää, kun puhutaan synnintekemisestä, on erottaa tietoinen ja tiedostamaton synti. Se ymmärretään muuten niin väärin, jos sanotaan, että on mahdotonta olla synnitön, tämä koskee vain tietoista syntiä, niin, että ei minulla ole mitään omallatunnollani. TIEDÄN, en siis tunne, silti olevani syntinen Jumalan silmissä ja armon varassa, koska Raamattu niin sanoo. Teen paljon semmoista syntiä, mitä en itse synniksi osaa sanoakaan.

korjaus:

jos sanotaan, että on MAHDOLLISTA olla synnitön,

• jt
        jt kirjoitti:

Ja toki välillä tulee synnintekoja, missä ns. tekee mitä ei tahdo, eli liha saa vallan, mutta näitä vastaan tulee taistella ja kasvaa taistelussaan ja uskossaan Jumalan mielen mukaiseksi, eikä tuudittautua, että kohta tässä kesken synnintekemisen minut temmataan yläilmoihin, kun Jeesus tulee, kuten tässä ketjussa toisaalla on opetettu.

• jt kirjoitti:

Ja toki välillä tulee synnintekoja, missä ns. tekee mitä ei tahdo, eli liha saa vallan, mutta näitä vastaan tulee taistella ja kasvaa taistelussaan ja uskossaan Jumalan mielen mukaiseksi, eikä tuudittautua, että kohta tässä kesken synnintekemisen minut temmataan yläilmoihin, kun Jeesus tulee, kuten tässä ketjussa toisaalla on opetettu.

Samassa uskon taistelussa ollaan, jt!

SF

• eenokki 12

Kyssäri!!!

Jos Jeesus on sanonut kerran ettei tulis tehdä syntiä niin silloin se on todella myös mahdollista päästä siihen tilaan missä et enää tee syntiä

Onko mahdollista palstan uskoville päästä samaan tilaan savonarolan, jaikalin ja Psalmin kanssa?
      ps. Vastauksen löydätte savonarolan, jaikalin ja Psalmin sydämestä jos teilläkin on hengen valoa ja tietämystä riittävästi Jumalan sanasta?

• HAUSKA OLET TODELLA PIRISTYSTÄ : )

• eenokki 12
        savonarola kirjoitti:

HAUSKA OLET TODELLA PIRISTYSTÄ : )

Täytyy sanoa niin kuin se on eikä jättää sanomatta sillä muuten juna voi mennä ojaan ja lihan huumaamat menevät suoraapäätä tulikuumaan leivinuuniin. (Gehenna)

• eenokki 12 kirjoitti:

Täytyy sanoa niin kuin se on eikä jättää sanomatta sillä muuten juna voi mennä ojaan ja lihan huumaamat menevät suoraapäätä tulikuumaan leivinuuniin. (Gehenna)

Niin se täytyy olla huumaantunut niinkuin huumeista : )

• Erkki Leminen runoelee hienosti aiheesta, johon ainakin minun henkeni hiljaa ja hyväellen yhtyy:

Sinun katseesi edessä, Herra, olen aina tällaisenaan. Syvä murhe mun mieltäni painaa, kun en muuttunut ollenkaan. Sama turmellus, itkun aihe, on minussa yhä vaan. Minut voisit jo hyljätä, Herra, sinä oikein tekisit vain. Olen tuhlannut armosi aina niin paljon kuin sinulta sain. Sanon kuitenkin, laupias Herra "Pidä heikkoja omanain." Mihin luotasi menisin, Herra, mihin yksin joutuisinkaan? Miten kylmä ja tyhjä ja turha, voisi elämä ollakaan? Sinun ikuinen sanasi yksin on toivoni ainiaan. Sinun eteesi haluan, vaikka olen voimaton rukoilemaan. Sinä kiusani, vaivani tunnet, sinun hoitoosi jäädä saan.

Ylhäältä on matka alas ja jälleen nouseminen ylös. Hänen luonaan meillä on silti syntien anteeksiantamus ja kerran iankaikkinen ilo ja kirkkaus. Kunnia Hänelle, jolle se kuuluu. Isälle, Pojalle ja Pyhälle Hengelle.

• jaikal.se

>>>Hänen luonaan meillä on silti syntien anteeksiantamus

• >>>Mitä merkitsee uskovalle syntien anteeksisaaminen?>Miten ja koska päästään Hänen luokseen?

• >>>Minä olen puhdas ja valkia Hänen edessään, puettu vanhurskauden valkeisiin vaatteisiin, Kristuksen vanhurskauteen.

• eenokki 12
        jaikal kirjoitti:

>>>Minä olen puhdas ja valkia Hänen edessään, puettu vanhurskauden valkeisiin vaatteisiin, Kristuksen vanhurskauteen.

Miten jaikal on tullut Jeesuksen luokse? Vastaahan nyt että sen tiedän onko käsityksesi muuttunut pätkääkään.

• raamatusta
        jaikal kirjoitti:

>>>Minä olen puhdas ja valkia Hänen edessään, puettu vanhurskauden valkeisiin vaatteisiin, Kristuksen vanhurskauteen.

Luku 11:27

Luku 6:29 ja 65

29. Jeesus vastasi: Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt.

65. Hän jatkoi: Siksi minä sanoinkin teille, ettei kukaan voi tulla minun luokseni, ellei Isäni sitä anna.

Luku 2:25

25. Hänen tulee sävyisästi ojentaa vastustelijoita. Ehkäpä Jumala antaa heille mielenmuutoksen, niin että he tulevat tuntemaan totuuden.

Luku 23:13 ja 15

13. Voi teitä, te ulkokullatut kirjanoppineet ja fariseukset!
        Te suljette taivasten valtakunnan ihmisiltä.
        Te ette itse mene sisälle, ettekä salli menevien mennä.

15. Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset!
        Te kierrätte meret ja mantereet tehdäksenne yhden käänynnäisen!
        Kun joku on siksi tullut, te teette hänestä helvetin lapsen, kahta vertaa pahemman kuin itse olette!

Jobista

Luku 33:14,17,18,29 ja 30

14. Jumala puhuu tavalla tai toisella.
        sitä ei vain huomata.

17. Kääntääkseen heidät pois pahasta teosta ja varjellakseen miestä ylpeydestä,

18. säästääkseen hänen elämänsä turmiosta ja hänet juoksemasta keihäiden saaliiksi.

29. Kaikkea tätä Jumala tekee kahdesti ja kolmastikin ihmiselle

30. Palauttaakseen hänet turmiosta ja antaakseen hänelle elämän valon.

Luku 3:19 ja 20

19. Tämä on tuomio, että valo on tullut maailmaan, mutta ihmiset rakastivat pimeyttä enenmmän kuin valoa, sillä heidän tekonsa olivat pahoja.

20. Jokainen pahaa tekevä vihaa valoa eikä tule valoon, ettei hänen tekojaan nuhdeltaisi.

ymmärrättekö tämän?

ei ihminen voi sitä itse päättää että nytpä minä tulen uskoon ja uskovaksi vaan Jumala sen päättä koska ihmiselle annetaan etsikko aika ja tällä ajalla on mahdollista tulla uskoon.
        osa ottaa etsikko ajalla kutsun vastaan ja osa ei.

en minäkään sitä itse päättänyt että nytpä minä tulen uskoon ja teen parannuksen.

mistä tämmönen oppi on uskoville tullut että ihminen voi itse päättää sen että koska tulla uskoon ja parannukseen?

ei tämän asia ainakaan minu kohdalla näin mennyt.

johan tämän todistaa nuo tuomani kohdatkin.

osa jopa eksyykin vaelluksensa aikana ja Jumala koittaa tämmösiäkin kutsua takaisin yhteyteensä poikansa kautta.
        mutta se onkin eri asia kuka ottaa vaarin ja kuka ei.

• jaikal.se
        eenokki 12 kirjoitti:

Miten jaikal on tullut Jeesuksen luokse? Vastaahan nyt että sen tiedän onko käsityksesi muuttunut pätkääkään.

http://www.jaikal.se/48683125

>>>Miten jaikal on tullut Jeesuksen luokse? Vastaahan nyt että sen tiedän

• höps

Sarjassamme "älyttömiä helluntailaisia ketjuja", mutta kuitenkin niin tyypillistä.

Ketjun aihe: "Onko joku meistä synnitön?"
      Jo ensimmäinen lause kumoaa itse itsensä:
      "Vastaan, ei varmasti ole ainakaan siinä mielessä, etteikö meillä olisi syntiä.!"

Ja tätä rataa.
      *

• Olen tämän ketjun aloittaja, mutta en helluntailainen. Huomasithan, että aloituksen otsikko sisältää ihan oikean kysymyksen.

Välittömästi kysymyksen (otsikon) jälkeen laitoin Raamatusta vastauksen: Me emme ole synnittömiä, koska Raamattu sanoo, että meillä ON syntiä: "Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä." 1.Joh.1:8.

Nyt taidat jo huomatakin; ketjun alkuasettelu oli se, että otsikkoon pantiin kysymys ja tekstiin heti alussa vastaus - 'ja sitä rataa'...

Älyttömyyttäkö? Ehkä sinun mielestäsi - vaan ei minun :) !

Hauskaa päivän jatkoa sinulle!

SF

• höps

Olen tämän ketjun aloittaja, mutta en helluntailainen. Huomasithan, että aloituksen otsikko sisältää ihan oikean kysymyksen.

Välittömästi kysymyksen (otsikon) jälkeen laitoin Raamatusta vastauksen: Me emme ole synnittömiä, koska Raamattu sanoo, että meillä ON syntiä: "Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä." 1.Joh.1:8.

Nyt taidat jo huomatakin; ketjun alkuasettelu oli se, että otsikkoon pantiin kysymys ja tekstiin heti alussa vastaus - 'ja sitä rataa'...

Älyttömyyttäkö? Ehkä sinun mielestäsi - vaan ei minun :) !

Hauskaa päivän jatkoa sinulle!

SF

Helluntailaisia kuunnellessa ja lukiessa oon tullu neuroottiseksi.

Hellarit osaa käydä aiheesta "pyhä ja / vai syntinen?" tuhatsivuisia keskusteluja, eikä sille tule loppua. Tästä aiheesta on jopa kirja (sisältäen myös muutamia minun luterilaisia ajatelmiani, koottu Netmission-keskusteluista).

Huomaat vielä. Pyydän anteeksi erehdystäni.

t. höps

• ...

...

• näin on!

"Koska siis Kristus on kärsinyt lihassa, niin ottakaa tekin aseeksenne sama mieli - sillä joka lihassa kärsii, se lakkaa synnistä -
      ettette enää eläisi tätä lihassa vielä elettävää aikaa ihmisten himojen mukaan, vaan Jumalan tahdon mukaan." 1.Piet.4:1

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      136
      7669
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1915
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1880
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1623
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      179
      1545
    6. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      104
      978
    7. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      910
    8. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      819
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      810
    10. Muistatko hänen

Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      33
      783
    Aihe