Olen aloteluut lukemaan hyvissä ajoin kevään yo-kirjoituksiin ja olen myös kehitellyt jotain lukusuunitelmiakain, mutta en ollenkaan tiedä, että miten voi lukea/ kannattaa kerrata kieleten ylppäreihin (A-englanti ja B-ruotsi) Pystyiskö joku vähä antaa vinkkejä? :)
Miten lukea kielten yo-kirjoituksiin?
8
1569
Vastaukset
- zzmm
Lukeminen periaatteessa samoin kuin muihinkin kielten kokeisiin - kuunteluja unohtamatta - luku-urakka vain on suurempi...
- 00000000000
Kannattaa kerrata kielioppi hyvin läpi. Ainakin sellaiset perusrakenteet, ettet tee mokia aineessa. Jos tavoitteet ovat korkealla, niin myös niitä yksittäisiä tärppejä (usein poikkeuksia), joita saattaa tulla rakennemonivalintoihin. Epäsäännöllisiä verbejä kysytään myös lähes poikkeuksetta ainakin yksi.
Aihepiirisanastoja voi olla myös ihan hyvä kerrata, sillä ajatuksella, että sattuisit vaikka kirjoittamaan jonkun aineen niistä, ja auttavathan ne myös luetunymmärtämisessä. Kannattaa myös miettiä ja listata joillekin perussanoille useampia synonyymejä esim. ystävä (a friend, a mate, a fellow..) ja nuori (a young person, a youngster, a teen..). Tai miettiä hyviä adjektiiveja, muita kuin ne ihan perus esim. good (-> brilliant, positive..) tai big (-> huge, vast, major..). Näillä saa jo "ilmaiseksi" lisää pisteitä aineeseen, kun ei käytä pelkästään sitä "3.luokkalaisen kieltä".
Olipa vinkkini nyt aika aine painotteisia. Mutta se on osio, johon tavallaan pystyy minusta eniten valmistautumaan. Muutenhan koe on aika pääasiassa monivalintoja, ja se on sitten osin tuurista kiinni.
Kuuntelua ei kannata toki myöskään unohtaa! Kuuntele radiosta/netistä/tv:stä jotain BBC:tä tai Yle Vegaa. Siitä voi saada vähän tuntumaa.
Tsemppiä! Itse kirjoitin onneksi kielet jo syksyllä. :) - Grammar!
Kuten edellinen kirjoittaja totesi, kielioppia KANNATTAA kerrata vaikka kokisitkin jo hallitsevasi kielen hyvin. Itse luin sekä ruotsista että enkusta kielioppikirjan aika tarkkaan läpi (vaikka homma tuntuikin osin tylsältä) ja huomasin itse asiassa unohtaneeni monet tärkeätkin asiat! Kielten kirjotukset olis menneet sekä monivalintojen että kirjotelmien osalta paljon huonommin jos en olis kertaillu kielioppiasioita.
Jos tuntuu ettet millään jaksaisi lueskella, niin mieti miten suuri hyöty muutaman päivän lukemisesta voi olla tulevaisuudessa! Tiedän että tämä on kulunut sanonta, mutta kyllä ahkeruus yleensä palkitaan ;) - Yo
Kiitos oikein paljon vinkesitänne näitä tulen hyödyntämään :)
- :)(:
Kielioppikirjan tehtäviä.. Paaaaaljon. Niitä ei voi tehdä koskaan liikaa ja niissä menee kokeessa niin helposti sekaisin.
- vinkki_vaan
Viihdekirjojen lukeminen tai sarjojen tai elokuvien katsominen sillä kielellä, jonka kirjoittaa, on tehokasta ja vähän miellyttävämpää.
- tiidgd
Osaisitteko suositella hyvää ruotsin kielioppikirjaa?
- epocas
Suomenna netistä jokainen aikasempi yo koe. E tulee varmana
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1472455
- 1761694
- 921578
- 691533
- 79914
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k6875- 68851
- 59825
- 61798
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes152745