Voiko vajis aiheuttaa päänahan häiriöitä ?

auttakaa sekoan

Hei! Mulla on epäilys vajiksesta, vaikkakin arvot olivat "normaaleissa".
Olen kärsinyt massiivisesta hiustenlähdöstä ja nyt sanotaanko puol vuotta on ollut sellasta että päänahka kutiaa aivan järjettömästi ja on täynnä punaisia näppylöitä(?) hiukset myös rasvottuu sairaan nopeasti ja kesällä alko ihan tajuton hiustenlähtö.

Päänahka siis kutiaa ja punoittaa ja jos sitä raapii paljon niin alkaa tulla verta.
Ketokonatsoli -shampoolla pesu auttaa hetkeksi, mutta sitten taas alkaa.
Olen pessyt kolme viikkoa sillä ja ei ole auttanut

Olen asian tiimoilta käynyt ihotautilääkärillä, ja en tullut hullua hurskaammaksi... mainitsi sekä karvatupentulehduksen että taliköhnän että en nyt sitten tiedä laisinkaan mistä kyse.

Mulla on siis seuraavanlaisia oireita:
-jalat ja kädet useimmiten jääkylmät (vaihtoehtoisesti jalat saattavat joskus olla punoittavat ja tulikuumat)
-jatkuva alilämpö (aamumittaukset 35 ja risat - 36.1
-nilkat jotenkin jäykän tuntuset ja mun mielestä jalkaterän yläpuoli (nilkan alta) turvoksissa ja jotenkin eriväriset ?
- silmät tuntuu yläluomesta varsinkin vähän turvonneilta, silmät usein hieman punoittavat
-hiustenlähtö (parin vuoden aikana ohentui huomattavasti) ja nyt kesän aikana lähti suihkussa aina valehtelematta about 1000 hiusta, ja pitkin päivää niitä irtoili mulla oli lattiat täynnä irtohiuksia. lähinnä sellasia pitkiä eli ei katkenneita
-päänahka kutiaa, polttelee, punoittaa ja täynnä näppylöitä
-ummetus, ruoansulatushäiriöt (keliakia testattu, arvojen mukaan ei ole)
-tuntuu että ripsiä ja kulmakarvojakin irtoaa entistä enemmän

14

11094

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vajjaalla

Kyllä vain, päänahan vaivat on yleisiä. Mullaki oli vuos ennen vajaatoiminnan toteamista tosi pahaa aikaa, jolloin hiuksia lähti ja päänahka kutisi. Erityisesti talvi oli hankala. Kannattaa kokeilla vaikkapa acon kuivan päänahan liuosta, helpottaa ainaki hieman :) tsemppiä ja hyvää uuttavuotta!

• asdfdddaaaaaa

joo olen kyllä tutustunut oireisiin jne mutta haluan kuulla että onko toisilla ollut tällaista

• ULofdgjk

On. Vajaatoiminnan tunnistaa usein kulmakarvoista. Mullakin hävisi kulmakarvoista 2/3 pois. Aloitin tyroksiinin elokuussa ja nyt ne ovat kasvaneet takaisin ja ripsien tippuminen ja kutina on loppunut. Päänahassa on vielä kuivaa karstaa, mutta sekin on osittain parantunut. Oireet ihan samat kuin sinulla. Nyt kahden noston jälkeen (25-50-75 mikrogrammaa) myös ummetus, palelu ja nivelkivut ovat loppuneet. Mullekin kaksi ihotautilääkäriä veikkasi taliköhnää.

• dermatologist = assh
        ULofdgjk kirjoitti:

On. Vajaatoiminnan tunnistaa usein kulmakarvoista. Mullakin hävisi kulmakarvoista 2/3 pois. Aloitin tyroksiinin elokuussa ja nyt ne ovat kasvaneet takaisin ja ripsien tippuminen ja kutina on loppunut. Päänahassa on vielä kuivaa karstaa, mutta sekin on osittain parantunut. Oireet ihan samat kuin sinulla. Nyt kahden noston jälkeen (25-50-75 mikrogrammaa) myös ummetus, palelu ja nivelkivut ovat loppuneet. Mullekin kaksi ihotautilääkäriä veikkasi taliköhnää.

Kiitos vastauksesta!

Joo tosiaan ihan sairasta miten on hiukset kärsineet ja päänahka muutenkin tosi huonossa kunnossa.. siis tarkoittaako että päänahka on kuiva ? vaikka se on rasvoittuu tosi nopeesti silti kuiva ?

samaten näin talven tullen oon huomannut että otsa hilseilee, tai siis että kuivaa nahkaa otsassa, silmien välissä ja hiusrajan alapuolella.. siihen olen kiinnittänyt huomiota vuosia

ens viikolla aika endokrinologille, toivon hartaasti saavani apua.

ihotautilääkärille ei olis ees pitänyt mennä, sinne meni yli 80e ihan hukkaan.

• jauza jauza
        ULofdgjk kirjoitti:

kasvoiko hiukset takaisin ?

• ULofdgjk
        dermatologist = assh kirjoitti:

Kiitos vastauksesta!

Joo tosiaan ihan sairasta miten on hiukset kärsineet ja päänahka muutenkin tosi huonossa kunnossa.. siis tarkoittaako että päänahka on kuiva ? vaikka se on rasvoittuu tosi nopeesti silti kuiva ?

samaten näin talven tullen oon huomannut että otsa hilseilee, tai siis että kuivaa nahkaa otsassa, silmien välissä ja hiusrajan alapuolella.. siihen olen kiinnittänyt huomiota vuosia

ens viikolla aika endokrinologille, toivon hartaasti saavani apua.

ihotautilääkärille ei olis ees pitänyt mennä, sinne meni yli 80e ihan hukkaan.

Päänahka on oikeasti rasvainen mutta tuntuu kuivalta kun tali on kiteytynyttä. Tuntuu sormiin kuin päänahassa olisi suolaa. Samaa oli myös ripsien juurissa ja kulmakarvoissa. Hiusjuuret ovat kuivat ja hiukset lähtee irti helposti. Minulla hiustenlähtö on loppunut ja uutta karvaa on alkanut kasvaa tilalle. Päälaella törröttää pari senttiä pitkää karvaa. Päänahassa ei tunnu enää arkoja kohtia kuten ennen. Jokaisen noston jälkeen päänahka "puhdistuu" lisää.

• sivusta kysyjä
        ULofdgjk kirjoitti:

Päänahka on oikeasti rasvainen mutta tuntuu kuivalta kun tali on kiteytynyttä. Tuntuu sormiin kuin päänahassa olisi suolaa. Samaa oli myös ripsien juurissa ja kulmakarvoissa. Hiusjuuret ovat kuivat ja hiukset lähtee irti helposti. Minulla hiustenlähtö on loppunut ja uutta karvaa on alkanut kasvaa tilalle. Päälaella törröttää pari senttiä pitkää karvaa. Päänahassa ei tunnu enää arkoja kohtia kuten ennen. Jokaisen noston jälkeen päänahka "puhdistuu" lisää.

Päälaella törröttää pari senttiä pitkää karvaa ? tarkoitatko siis että sulla päälaki paistoi ? että hiukset kasvoi muualta enemmän mutta päälaelta ei takaisin ennen kuin nyt sitten vasta ? kauan oli sillain ?

• ULofdgjk
        sivusta kysyjä kirjoitti:

Päälaella törröttää pari senttiä pitkää karvaa ? tarkoitatko siis että sulla päälaki paistoi ? että hiukset kasvoi muualta enemmän mutta päälaelta ei takaisin ennen kuin nyt sitten vasta ? kauan oli sillain ?

Hiukset harvenivat tasaisesti. Hiuksettomia laikkuja ei ollut. Nyt on tullut uusia hiuksia entisten sekaan ja nämä uudet hiukset on pari senttiä pitkiä. Hiukset ovat luonnonkiharat ja ne oli aiemmin kuivat ja elottomat, Nyt mieheni huomasi yhtenä päivänä että ne kiiltelee.

• viljaton.

Viljat aiheutti minulle päänahkaoireita.

Jätin viljat.

• Herlokki Sjolmunen

Jos kilpirauhasen vajaatoiminta on aiheuttanut rasvaisen päänahan, jonka seurauksena hiukset pudonneet eikä kasva niihin paikkoihin takaisin, kun lääkitys saadaan kohdilleen niin eikö silloin pitäisi päänahankin parantua ?

• Tautologi

Varsinaisesti kilpirauhasen vajaatoiminta ei rasvoita hiuksia, joten pitäisi tutkia onko kyseessä silti tali-ihottuma, joka ei anna hiusten kasvaa.

Endokrinologinen eli hormonalinen syy tiputtaa hiukset enimmäkseen ohimoilta ja eihän se ole se rasvoittuvin kohta hiuksista...

Mutta joo, oli syy kumpi vaan, niin hiukset pitäisi takaisin saada.

• tapan itseni.
        Tautologi kirjoitti:

Varsinaisesti kilpirauhasen vajaatoiminta ei rasvoita hiuksia, joten pitäisi tutkia onko kyseessä silti tali-ihottuma, joka ei anna hiusten kasvaa.

Endokrinologinen eli hormonalinen syy tiputtaa hiukset enimmäkseen ohimoilta ja eihän se ole se rasvoittuvin kohta hiuksista...

NO vastahan nyt sitten - miten tali-ihottumaa (eli seborrheic dermatitis) suomeksi vitun taliköhnä - miten sitä hoidetaan ? no kerro nyt ?

Reseptit sain Dalacin-liuos ja Bemetson-liuos. nämä voin käydä lunastamassa. en vain ymmärrä että näitä pitäisi levittää päänahkaan niin johan sitä pitäisi vittu jossain ämpärissä päätään uittaa, koska koko vitun päänahkahan tässä kärsii.

eikö sustakin, arvoisa iho-ekspertti, olisi jokin shampoo parempi hoitoon ? esimerkiksi sellainen System 4 -sarjan shampooo - oletko koskaan kuullut ?

• Mistä erottaa
        Tautologi kirjoitti:

Niin siis ettäkö myös kilpirauhasen vajaatoimintaan liittyvä hormonaalinen syy tiputtaa hiukset ensisijaisesti justiinsa ohimoilta? Mistä erottaa sp-hormoneista johtuvan hiustenlähdön eli sellaisen "miestyyppisen" ja vajaatoiminnasta johtuvan? Itselläni kun ongelma on nimenomaan ohimoilla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      71
      3115
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2885
    3. Kosiako meinasit?

Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2115
    4. Mietin että

Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1575
    5. Oot ilkee paha noita

Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1349
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      5
      1338
    7. Aaamu on täällä taas!

Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1301
    8. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      18
      1280
    9. Tajusin vaan...

Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      13
      1273
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1232
    Aihe