Häpeän sinua

Häpeän sinua sateinen taivas,
itket kuin ikuinen lapsi.
Viisas on vetensä juonut,
välkkyy hopeaa tuo harmajahapsi.

Miksi tuulena liehut vihoinesi,
tättärä tuittupää.
Joka taidolla tanssii on
kultainen poutasää.

Murheillasi rienaat,
myrskyin vaahtoat vainen.
Keinuva lantio laineen on kaunis,
aivan erilainen.

Missä mahtisi raja ja
tuhannen tulimmaista.
Meidän onnemme maja
on leudon satumainen.

10

218

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sataa ja sataa.

      Kaunis ja osuva runo. Olemme säiden armoilla. Näin oikullista ei ole ollut pitkään aikaan.

      • Oikuttelija

        Vihmot tuulias oikuttelevainen,
        parjaava panettelija.
        Vai itketkö maailman tähden,
        ainainen villi vaeltaja.

        Tulit soimaten sotkuinesi,
        viritit voimalla jäntehen.
        Paras olisi voimiansa säästää,
        kuljit itään tai läntehen.

        Taipaleesi tuskia täynnä,
        toit vedet ja huolet sen.
        Kunnian kentille jäivät,
        sanat joita toivonut en.


      • sataa ja sataa
        paimen_poika kirjoitti:

        Oikuttelija

        Vihmot tuulias oikuttelevainen,
        parjaava panettelija.
        Vai itketkö maailman tähden,
        ainainen villi vaeltaja.

        Tulit soimaten sotkuinesi,
        viritit voimalla jäntehen.
        Paras olisi voimiansa säästää,
        kuljit itään tai läntehen.

        Taipaleesi tuskia täynnä,
        toit vedet ja huolet sen.
        Kunnian kentille jäivät,
        sanat joita toivonut en.

        Jos villi vaeltaja itkee itsensä tähden, peittää tuskansa oikuillaan. Ei itsekkään huomaa miten viskoo tuskissaan tuulia taivaalla, yksinään oikuttelee. Mulle tuli mieleen kansanrunot hienoista runoistasi. :)


      • sataa ja sataa kirjoitti:

        Jos villi vaeltaja itkee itsensä tähden, peittää tuskansa oikuillaan. Ei itsekkään huomaa miten viskoo tuskissaan tuulia taivaalla, yksinään oikuttelee. Mulle tuli mieleen kansanrunot hienoista runoistasi. :)

        Puhui

        Puhui puissa myrskytuuli,
        valui vedet virtanansa.
        Väki apua jo pyysi,
        pelon taakka harteillansa.

        Viima virstansa kävi,
        huuhtoi kasvoja, löi selkää.
        Moni voimat sen näki,
        nyt tulevaa jo pelkää.

        Kaamoksen kansaa
        on vitsat lyöneet,
        karun kavalan hallan
        edessä pettua syöneet.

        Vaikka kouraisi kovin
        taas elon mahtava käsi,
        tiedät varmaan sen
        kuka oltava aina ystäväsi.


    • katajainen*

      Hienosti ja osuvasti riimitelty runo....kaunis.
      Lukija koki, kuin kirjoittaja olisi itse ollut voimakkaan tunteen vallassa kirjoittaessaan runoaan. Kenties myrskyn mahti on tarttunut runoilijaankin ))).
      Luonnolla on ihmeellinen voima, sen vaikutus ihmismieleen on valtava....ainakin omalla kohdallani.
      Kiitos runostasi.

      • Muista vaan

        Tulit mahtavin tahtoinesi
        kuin mikäkin voimamies.
        Korjaa tuomia vaivojasi
        väki vanttera otsansa hies.

        Teit monelle tummaksi tuvan,
        ikikuusetkin kumartaa.
        Kun tänne tulla taas mielit
        voisit tapojasi parantaa.

        Et muistanut juhlamieltä
        mikä syntymää juhlistaa.
        Se on muistona siitä
        joka meitä johdattaa.


    • *MURUKULTA*

      Hei p_p ! :•)

      Ihania nämä otsikot! :) huh ja hih... runolla kaksi puolta..?..mut..

      Kyllä nyt joku on joutunut tiukasti pöydän ääreen kuuntelemaan kunniansa! :D
      Ja näyttää että saarna on mennyt perille sillä vedestä ei ole tietoakaan vaan kauniiiiista valkeasta lumesta, jolla on kiireenvilkkaan koristeltu jokainen puu ja pensas -
      Ja hiljaa nyt sitten jossain kyyhöttää,,, kuin häpeissään.... se jokin.. joka riehua taisi... ;)

      • Yön yli mietittyä

        Silloin silmäsi harmaat
        vuodatti vettä,
        tunsit tunteen jolloin
        ei voi olla kyynelettä.

        Sieluasi varmaan tämä
        kaivertain koski,
        kun aamussa armaan
        hymyili puuteriposki.

        Tiesit kai silloin
        miten hetkesi lyö,
        kaiken paremmaksi muuttaa
        voi yksikin yö.


    • Runosi on hyvin kirjoitettu loppuun asti :). Ei tullut tunnetta, että sanoja olisi liikaa.

      • Vähän sanoja

        Niin vaikenin ma
        monta vuotta,
        ei itkua, ei yhtään
        sanaa suotta.

        Jos vaikeneminen
        on kulta,
        sitä ei koskaan
        puutu multa.

        Vain tuulissa
        se huminoi,
        sanaton sävel
        siinäkin soi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      109
      1185
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1004
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      94
      761
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      286
      713
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      641
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe