Olen aloittanut tässä joulukuun aikana xanor-lääkkeideni lopettamisen, ja se on sujunut kohtuullisen hyvin, mutta vinkkejä kuitenkin kaipaisin.
Olen syönyt n. 2 vuotta säännöllisesti arkipäivisin 1,5mg ja vkl 0.5mg xanoria. Nyt pitäisi saada pudotettua 0.5mg arkipäivistä pois.
Olen opiskelija, joten kaikki päivät koulussa eivät ole ruusuilla tanssimista. Väkisinkin tuntuu, että tunnilla tulee ahdistunut olo, kun tietää, että tänä aamuna on ottanut vähemmän lääkettä!!
Joten ihan vinkkejä kaipaisin, miten te olette pienentäneet/lopettaneet lääkkeitä onnistuneesti? Onko hyvä tapa lähteä pudottamaan 0.25mg viikossa, vai kuussa?
Kiitos.
Vinkkejä Xanorin lopettamiseen
10
588
Vastaukset
- alkupalkup
Niin ja minkälaisia annoksia te syötte, onko minun annokseni teidän mielestänne suuri? Oletteko onnistuneet vähentämään lääkitystä, vaikka annos on ollut suuri?
- Xanoristi
Minä syön 3x 0,5mg xanoria päivittäin. En aio vähentää, kun auttaa pitämään paniikin loitolla. Mutta jos haluaisin vähentää, niin puolittaisin yhden tabletin ja kahden viikon päästä puolittaisin toisen jne. Tai sen puolikkaankin voi vielä puolittaa ja vähentää näin vain 1/4 osan tabletista ja sitten 2 viikon kuluttua ottaa vain puolikkaan. Tällä menetelmällä aikoinaan vieroitin itseni kokonaan opamoxista. Eli hiljalleen ja onnistut varmasti. Pidä kirjaa ottamistasi lääkkeistä. Ja aloita vähennys siitä tabletista mitä tarvitset vähiten eli aamu/päivä vai ilta. Toivottavasti tämä auttoi. Kysy, jos selitin epäselvästi. Tsemppiä!
- paniikkihäiriöinen
Ei ahdistus ole aina paniikkihäiriö!
- Xanoristi
Onko joku niin väittänyt. Itsellä 20 vuoden historia masennuksen, ahdistuksen ja paniikkihäiriön kourissa, joten osaan kyllä erottaa ne toisistaan.
- Ekakirjoittaja
Musta tuntuu, että masennus, ahdistus ja paniikki kulkee aina vähän käsi kädessä. Tällainen kokemus minulla on asiasta, mutta haluaisin, että pysytään aiheessa! :)
Kiitos xanoristi, hyviä vinkkejä tuli sinulta!! :) Vähentämään alan sen takia, koska en tarvitse mielestäni niin paljon lääkettä. Mulla on xanorin rinnalla Aurorix-lääkitys, joka on toiminut yllättävän hyvin minulla.
Haluan toimivan, turvallisen tavan vähentää lääkitystä, siten, että kohtauksia tai ahdistus ei tule voimakkaammin ilmi uudelleen.- Xanoristi
Mukavaa jos olin avuksi. Tämä 3x0,5mg on aika pieni annostus, siksi en itse ole vähentämässä. Ainakaan juuri nyt. Olet oikeassa. Tietyllä tavalla ovat yhteydessä toisiinsa. Itse kärsin ensin ahdistuksesta ja sitten tuli sairaalahoitoa vaativa masennus ja tämä pirullisin eli paniikkihäiriö on uusin tuttavuus. Tosin jo 10 vuotta vanha. No näillä mennään.
Yleensä Xanor vaihdetaan miedompaan bentsodiatsepiiniin ja semmoiseen missä on pitempi puoliintumisaika ja juuri Xanorin vieroittamiseen käytetään yleisesti Diapamia.
Lääkärit tietävät tästä varmasti enemmän ja uskon, että saat ns. pudotustaulukon mikäli tavoitteena on lopettaa lääkitys kokonaan.
Suoraan Xanorista vieroituminen voi olla joillekkin mahdotonta ja siihen tarvitsee erittäin kovan psyykkisen kunnon kun tiedetään niistä aiheutuvat vieroitusoireet joten suosittelisin, että et itse omatoimisesti rupea lopettamaan lääkitystä vaan käyt lääkärin luona joka sitten laatii suunnitellun laskun.
2 Vuotta kun olet jo syönyt kyseistä lääkettä niin luultavasti edessä on useiden kuukausien vieroitus.- Xanoristi
1,5 mg vähentäminen 1mg onnistuu kuukaudessa. Jo nyt ap. ottaa viikonloppuisin vain 0,5 mg. Siis määrät ovat todella pieniä.
- Anonyymi
Minä parasta aikaa irrottautumassa ohjeella 1/2 tbl kahden kuukauden välein !!!! Pitkään olleet käytössä ja kyllä oireita tulee...
- Ekakirjoittaja
Lopetin aikanaan xanor depotin n. 2viikossa, yhtäjaksoisesti olin käyttänyt lääkettä 3 vuotta 0.5mg aamuisin ja 0.5mg iltaisin.
Mitään viekkuja ei depotista tullut, uskon, että norm.xanoreistakin selviän ihan ok, tarvitsee aina vain vähän uskonvahvistusta ja vertaistukea, että pääsee aloittamaan prosessin. :)
Ja oma kokemukseni xanorista: ei koukuta, toleranssia ei havaittavissa, helppo olla viikonloput ilmankin, ei mitään haittavaikutuksia ainakaan minun mielestäni. Ehkä tärkein asia on xanoreissa se, että ei käytä tippaakaan alkoholia niiden kanssa, olen itse ollut absolutisti siitä päivästä lähtien, kun minulle paniikkih. lääkkeet määrättiin.
Tosiaan kokemuksia ja vinkkejä haen, vertaistuesta ei kait haittaa ole. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2254117Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1112603Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit382325Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?811416Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te981327- 481159
- 751047
- 59923
- 45906
Emme koskaan keskustelleet kasvotusten syistä välirikollemme
Enkä voisi kertoa perimmäistä rehellistä syytä. Kerroin sinulle pintapuolisen ”paketin” ja otin tavallaan omalle vastuu58901