laturi oikosulussa?

SL

Toissapäivänä laturista hajosi laakerit.

Ensin syttyi motarilla latauksen merkkivalo mittaristoon, sitten n. 100 metrin päästä alkoi haista todella voimakkaasti palanut elektroniikka ja kun pysähdyin niin konetilasta alkoi kuulua kovaa rohinaa.
Konepelti auki ja selvis että laturin laakerit siellä rohisee, eikun hihna pois ja ajamalla kotipihalle.

Irroitin laturin autosta ja avasin sen, laturin päässä olevan metallisen suojakopan sisällä oli paljon laakerin palasia ja ne olivat rikkoneet myös hiilet.

Irroitin kaikki osat laturista ja vaihdoin kummankin laakerin ja hiisillan. Kokosin laturin ja laitoin kiinni autoon ja auto käyntiin, ei ylimääräisiä ääniä laturista ja merkkivalokaan ei palanut mittarissa.

Luulin laturin toimivan kunnolla joten en jaksanut mitata latausjännitettä vaan lähdin samantien töihin onnellisena.. Mutta sitten töistä kotiin lähdettäessäni yritin käynnistää autoa mutta turhaan, akku tyhjä!

Mittasin akun jännitteen ja se näytti 8.3V ja jännite laski muutaman sekunnin välein sadasosa voltin. Koitin kädellä laturia ja se oli tulikuuma, vaikka auton moottori oli jo ehtinyt kylmetä kokonaan.

Irroitin akusta miinusjohdon ja kaikki laturiin menevät johdot, ja laitoin akun piuhan takaisin, akku näytti 10.9V. Varovasti laitoin laturin johdon kiinni ja jännite laski taas 8.2 volttiin.
No otin taas laturin johdot irti ja teippasin ne umpeen ettei se saisi kosketusta runkoon. Ilman laturia auto ei silti jaksanut pyörittää starttia vaikka akussa oli 10.9v joten hinattiin se takaisin kotiin ja laturi taas irti ja tutkailemaan.

Hiilet ovat kunnossa, jännitteensäätimestä ei mitään tietoa onko kunnossa, mutta diodisillasta ainakin yksi diodi palanut, se on tainnut palaa jo silloin kun laturista pamahti laakerit, ja aiheutti sen palaneen käryn?

Mittasin diodisillasta diodit bilteman yleismittarilla staattorin johtojen ollessa irti diodisillasta:

http://s14.postimage.org/4an2iyxv3/2011_12_29_23_40_57.jpg
http://s14.postimage.org/51fsor08f/2011_12_29_23_41_27.jpg
http://s14.postimage.org/64zx0pkvj/2011_12_29_23_41_47.jpg
http://s14.postimage.org/xuwi1n9pr/2011_12_29_23_42_02.jpg

Ja kuten kuvista näkyy yksi näyttää tyhjää, ja juuri siltä kohdalta on tuo diodi palanut. (Onko muuten edes oikea mittaustapa ja näyttääkö muiden diodien arvot ok:lta?)

Uusi diodisilta maksaa motonetissä 27 euroa ja uusiolaturi panttilaturia vastaan 159.9e joten näin aluksi ostan tuon diodisillan ja koitan että toimiiko pelkästään sen vaihdolla.

Onkohan laturissa jotain muuta rikki?
Pitääkö laturista mennä yleismittarin "piipparilla" mitatessa mennä sähkö läpi laturin ollessa pöydällä johtojen ollessa irti. Mittarin - johto laturin rungossa ja mittarin johto laturin plus navassa yleismittari piippaa.

http://s16.postimage.org/homd9s0eb/2011_12_30_00_14_49.jpg




Ja onko roottorin hiilien liukupinnat yhtä puuta? Itse luulen että kuuluu olla, ja piipparilla mitatessa yleismittarikin piippaa.
http://s18.postimage.org/6jf15j95j/2011_12_30_00_24_31.jpg

Tai entä sitten roottorin liukupinnat ja laturin runko, onko ne ehjässä laturissa yhteydessä toisiinsa eli meneekö niistäkin virta läpi?
http://s18.postimage.org/4g4lxv9cn/2011_12_30_00_25_43.jpg


Selviänkö pelkällä diodisillan vaihdolla vai onkohan jotain muutakin pielessä?

6

5051

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pimeys pois

      Kyllä selviää diodisillan vaihdolla. Olet suorittanut oikeita tutkimuksia.

    • Anonyymi

      Kyllä näin

    • Anonyymi

      Olisiko ollut helpompi ostaa heti vaihtolaturi, ja antaa vanha kunnostettavaksi/romutettavaksi. Ei ne kuitenkaan kovin kalliita ole kun vanhastakin saa pantin pois.

      • Anonyymi

        Ei välttämättä.

        Itse olen hankkinut kaksi vaihtolaturia ja kumpikaan ei ollut hyvä ratkaisu. Ensimmäinen vinkui heti ensimetreiltä lähtien, toinen kesti 2000 km ajon ja lopetti lataamasta.

        Ilmeisesti nuo "korjautetaan" jossakin Intiassa lapsityövoimalla ja sekundaosilla.

        Paremmaksi ratkaisuksi olen huomannut sen, että korjauttaa laturin ammattilaisen toimesta. Maksaa muutaman euron enemmän mutta toimii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei välttämättä.

        Itse olen hankkinut kaksi vaihtolaturia ja kumpikaan ei ollut hyvä ratkaisu. Ensimmäinen vinkui heti ensimetreiltä lähtien, toinen kesti 2000 km ajon ja lopetti lataamasta.

        Ilmeisesti nuo "korjautetaan" jossakin Intiassa lapsityövoimalla ja sekundaosilla.

        Paremmaksi ratkaisuksi olen huomannut sen, että korjauttaa laturin ammattilaisen toimesta. Maksaa muutaman euron enemmän mutta toimii.

        Tanskan nyrkkipajassa värkkäävät vinkuvia latureita urakalla!!


    • Anonyymi

      Mietin vain, mikä noissa uudempien latureissa on mennyt pieleen. Polttoaineensäästö on johtanut huonoihin ratkaisuihin. Perheen uutena 2014 ostetusta kakkosautosta hajosi sekä laturi että akku tien päällä. Pakkasella. Merkkivalo syttyi ja pian oli akkukin tyhjä. Asssitance-palvelu oli voimassa ja korjasi romun pois. Autolla oli ikää nelisen vuotta. Korjaamo totesi sekä akun että laturin hajonneen. Aiemmasta myös uutena 2011 ostetusta hajosi start/stop-laturin hihnapyöränpyörän laakeri ajossa. Määräaikaishuollosta oli kulunut pari kuukautta. Autolla oli ikää kolme vuotta ja takuu oli juuri loppunut. Lavetti korjasi senkin yksilön talteen. Kummassakin noissa oli "taloudellinen" start-stop- järjestelmä. Aiemmassa myös mikrohybridi.

      Samoihin aikoihin ajelin itse iäkkäällä autolla. Akkuja toki oli useampi uusittu. Kun luovuin autosta, sillä oli ikää 21 vuotta. Auto oli omistuksessani kaikkiaan 18 vuotta. Laturi laakereineen oli yhä alkuperäinen. Auto oli päivittäin ajossa. Autossa oli CAN-väylä, ilmastointi, luistonesto, ajotietokone, autom.vaihteisto ja ns. kaikki muut mausteet, mitä tuohon aikaan varusteeksi sai joten elektroniikan määrä ei suoraan tuota kestävyyttä selvitä. Start--stop- järjestelmä onneksi puuttui. 2000-luvun autot olivat kestäviä. Nykyisissä uudemmissakin pitää varautua ongelmiin. Tiepalveluvakuutus on välttämätön lisävaruste. Toki joillakin merkeillä on parempi maine kuin toisilla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 121
      2803
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      73
      2576
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2121
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1747
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1489
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1449
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1413
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe