Aloittelevalle apuja

OY

Hei olen ajatellut alkamaan tuoda maahan energiajuomia, mutta ongelmia riittä:olen 16v ja tämä varmaankin tulee vaikeuttamaan lainan saantia, kuinka vaikeaa on tehdä sopimuksia esim S ketjun kanssa ja ehhkä suurin ongelmani verot, mitä veroja minun täytyisi maksaa kun yritys olisi OY. Toivottavasti ymmärsitte ja voisitte vastata ja voi sanoa suoraan jos minun pitäisi haudata tämä idea

24

290

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Keskusliikeopit ens

>> kuinka vaikeaa on tehdä sopimuksia esim S ketjun kanssa >>

Siiskö ideanasi että sinä tuot energiajuomia maahan, saat ne S-ketjun myynti- ja jakeluorganisaatioon sisään, ja energiajuomien kauppa alkaa käydä.

Mikäli tämä on liikeideasi, niin tässä lyhyt vinkki: FORGET IT!

Keskusliikkeisiin sisäänpääsy edes vakiintuneillakin tavaramerkeillä on erittäin vaikeaa, kilpailu on kivenkovaa. Usein vuosien tarjouskierrosten ja työn tuloksena saattaa päästä sisälle. Sinä et pääse noista lähtökohdistasi mitenkään. Sellaista ja niin erikoista energiajuomaa ei yksinkertaisesti maailmassa ole, että sillä käveltäisiin mihinkään keskusliilleeseen sisään.

>>ja ehhkä suurin ongelmani verot, mitä veroja minun täytyisi maksaa kun yritys olisi OY.>>

Tämä on normaalia sisälukutaitoa, joka tosin ottaa useamman illan tai viikonkin aikaa, ennen kuin asiat alkavat päässä selvitä.
      http://www.vero.fi/fi-FI/Yritys_ja_yhteisoasiakkaat/Yrityksen_perustaminen
      http://uusyrityskeskukset.fi/sites/uusyrityskeskus.molentum.fi/files/perustamisopas_2011_uyk.pdf
      http://www.ely-keskus.fi/fi/ELYkeskukset/KeskiSuomenELY/Yritystoimintateknologiajainnovaatiot/aloittavan_yrittajan_neuvonta/Sivut/default.aspx

>> Toivottavasti ymmärsitte ja voisitte vastata ja voi sanoa suoraan jos minun pitäisi haudata tämä idea >>

Mikäli idea on myydä kamojasi keskusliikkeiden kautta, niin voit kyllä unohtaa asian.

Mene ensin töihin, työpaikkaan jossa asioidaan keskusliikkeiden kanssa, opettele ja vakoile siellä 2-3 vuotta perusasioita, ja koeta hankkia suhteita keskusliikkeisiin. Kun olet oppinut, niin ala sitten harkitsemaan uudelleen tuota omaa yritystäsi ja ideaasi.

• OY

Siis enemmänkin ajattelin saada tuotteeni myyntiin esim Tokmannille johon olisi varmaan paljon helpompi päästä sisään. S ketju oli vain ainoa ketju joka tuli mieleen väsymyksen johdosta. Toinen mahdollinen valinta OlLISI K kaupat tai siis, jos yksittäisillä kauppialla olisi mahdollisuus itse valita Toutteita.

Kiitos muuten vastauksestasi!

• Junnuyrittäjä

Ei se ikä este ole, googlaa alaikäinen yrittäjä, pitäisi löytyä tietoa. Vaikka olisit alaikäinen, niin sopimuksethan tekee oy, joka on oma juridinen yksikkö. Oy:n perustamiseen menee noin 500€, lainaa voi olla hankala saada ellet saa takaajaa/vakuuksia jostain. Tämä ei ole iästä kiinni vaan koskee kaikkia uusia yrityksiä. Koita lähteä pienellä liikkeelle; laitat oy:n, tilaat minimierän näytteitä, teet fiksut esitteet ja otat niistä digitulosteet jne. Tuo keskusliikemafia kannattaa tosiaan unohtaa.

• lkjhgfdfghj

Osakeyhtiöön pitää sijoittaa vähintään 2500 euroa muut maksut, muutama satanen. Jonkin elintarvikkeen tuominen markkinoille ei ole noin yksinkertaista, saati sellaisen saaminen markkinoille, ohi liikkeiden omien ostajien.

Yritteliäs asenne ehkä joskus tuottaa tulosta, mutta tämä idea kannattaa unohtaa.

• Junnuyrittäjä
        lkjhgfdfghj kirjoitti:

Osakeyhtiöön pitää sijoittaa vähintään 2500 euroa muut maksut, muutama satanen. Jonkin elintarvikkeen tuominen markkinoille ei ole noin yksinkertaista, saati sellaisen saaminen markkinoille, ohi liikkeiden omien ostajien.

Yritteliäs asenne ehkä joskus tuottaa tulosta, mutta tämä idea kannattaa unohtaa.

Osakeyhtiöön sijoitettavat 2500€ on heti käytettävissä kuluihin, jos on sniidu budjetti niin tuon voi vaikka lainata ja maksaa heti takaisin kun oy on perustettu.

Laita vaan se oy ja rupea yrittämään. Jos ensimmäinen tuote ei natsaa niin koita toisella. Itseasiassa kannattaisi olla ehkä muutama tuote samaa aikaa, ehkä eri sektoreilta?

Itse tein oman alani palkkatöitä 2 vuotta, sen jälkeen yrittäjäksi. Ensimmäisen markkamiljoonan tekemiseen meni kolmisen vuotta. Älä lannistu noista negatiivisista kommenteista, tosin koulutus kannattaa aina, vaikka tradenomi tms. Se sopii myyntihommia tekevälle yrittäjälle.

• s|o|b

Jatka vaan liikeideasi kehittelyä. Jo pelkästään idean kehittelemisellä opit paljon. Asenne pitää olla: Miten tämä onnistuu ? eikä suinkaan Miksi tämä ei onnistu ?

On totta, että valtakunnalliseen keskusliikejakeluun pääseminen on hankalaa, jos a) tuote ei tarjoa mitään todellista kuluttajalisäarvoa b) hinta ei ole olennaisesti kilpailijoita edullisempi tai c) sinulla ei ole merkittävää mediabudjettia (=TV-mainonta) lanseerauksen tueksi.
      Kuitenkin K-puolella myymäläkohtaiset valikoimat muodostuvat ketjukohtaisista valikoimista ja myymäläkohtaisesti päätettävistä. Mitä isompaan ketjuun mennään sitä suurempi osuus on myymäläkohtaisesti päätettävissä. Eli sittarit ja supparit voivat toimia vapaammin kuin esimerkiksi K-marketit.

Kuitenkin sinun tapauksessasi suosittelisin miettimään myös muita jakelukanavia, vaikkapa halpahalleja joita itsekin pohdit, mutta lisäksi vaikka suoramyyntiä, kuntosaleja, elokuvateattereita jne. Avainasia sinun tapauksessasi on selvästikin oikean jakelutien löytäminen. Käytä siis aikaasi asian perusteelliseen pohtimiseen.

Mutta älä hylkää ideaa. Jos jonkun ajan päästä tulet siihen tulokseen, että tässä hommassa ei panos/tuotos -suhde ei ollut kohdallaan, niin keksi uusi idea.

Lainatakseni Pentti-Oskari Kangasta:

"Asenne ratkaisee. Aina"

• podff

Siis tuomani energiajuoman vetävyys olisi se halpa hinta eikä mikään tunnttu brändi. Ja jos tämä ei toteudu niin ainakin olen oppinut paljon. Minulla on vain se ongelma tai en tiedä nyt ongelma, että kun saan jonkun idean joka minua kiinostaa niin kaikki muu unohtuu en ole nukkunut nyt n.48h, kun olen etsinyt tietoa sun muuta.

• juppihippipunkkari78

Tässä maassa verotus pitää huolen siitä että mikään halpis ulkomailla ei ole enää halpa täällä, tässäkin kohdassa tulee vielä useamman portaan marginaalit, varastoinnit ja logistiikka kustannukset päälle joten voipi herkästi käydä niin että tulee kallista. Muista että aina kun puhutaan halpiksesta on sen tyyppisten tuotteiden yhteinen nimittäjä ylivertainen jakeluverkosto ( keskusliikkeet ) ja tätä kautta saadaan yksikkökohtaiset käsittelykustannukset minimoitua.

Mun vinkki, etsi mielummin jotain uniikkia maailmalta jota ei myydä hinnalla vaan juurikin jollain ainutlaatuisella ominaisuudella, tällöin voit keskittyä paljon paremmin hallitsemaan pienempää jakelukanavaa johon ns. "ikenet" riittää, jokainen taho saa paremman katteen ja pieni itsesi työllistävä bisnes ei ensin aja sua henkisesti ja taloudellisesti loppuun ja sen jälkeen ulos pakkaseen.

• voi,voi

mee lapsi kouluun, ja hommaa ensin itsellesi kunnon ammatti ja tee töitä muutama vuosi ja sitte vasta alat yrittäjäksi.

• OY

Kiitos rakentavista vastauksista. Olettekos te vastanneet yrittäjiä ja jos olette niin millä alalla? "mee lapsi kouluun, ja hommaa ensin itsellesi kunnon ammatti ja tee töitä muutama vuosi ja sitte vasta alat yrittäjäksi." Miksi? Ei paljon houkutelle mennä "kunnon" töihin, kun suomessa ei vaan yksinkertaisesti voi rikastua muun kuin yrittäjyyden avulla tai perimällä ja miksen voisi alkaa yrittäjäksi nyt, kun halua löytyy.

• mietintää..

Yrittäminen on kovan työn lisäksi riskialtista peliä, on varmasti satakertainen määrä köyhtyneitä yrittäjiä, suhteessa rikastuneisiin. Yrittäjän on oltava alansa parhaimmistoa, pärjätäkseen jo markinoilla oleville, käytännössä tehtävä palkkarenkinä ensin töitä ja haettava oppia kantapäänkautta.

Miten hemmetissä olet aikonut tehdä hitin energiajuomasta, joita on jo valtava määrä tarjolla ja niiden mainostamiseen käytetään satojatuhansia. Kannattaa pohtia sitäkin, miksi vastaava tuote ei ole kauppojen hyllyillä ja miksi kauppiaat tilaisivat sitä juuri sinun kautta, eivätkä ohitsesi. Asioita kannattaa miettiä monelta kantilta. Kun nuorena näitä pyörittelet mielessä ja kehittelet, saatat tuolla asenteella pärjätä myöhemmin.

Vaikka kyseessä on Oy, niin sen lainoille tarvitaan vakuudet, kuka laittaa omaisuutensa likoon sinun puolesta? Itse lähdin yrittäjäksi, kun oli riittävästi omia varoja toiminnan käynnistämiseen ja tulorahoituksella hiljalleen kasvattamalla. En kadehdi niitä, joilla on oma, tai tuttavien asunto lainojen vakuutena, epävarmalle liiketoiminnalle. Kova stressi ja paine taloushuolista syö ihmisen aika nopeasti.

• Onnee!!!!

Kuinka nuo energiajuomien tuote vastuut? Eli missä ja mistä tehty, pitää varmaan elintarvikeviraston tarkistaa tuote? Luulisin?

Mietippä jotakin muuta bisnestä vaikka noita energiajuomia kakarat kittaa,
        eiköhän niillä ole jo markkinat täytetty?

Ihan hyvä että on intoo mutta älä kuvittele heti rikastuvasi varsinkaan kouluja käymättömän on vaikea sukkuloida laki ja pyrokratia viidakoissa!

T: 30 vuotta yrittäjänä

• vinnova

Hyvä koulutus on sun pääomaa, sun kantsii suorittaa lukio ja sitte joku kaupallinen ammattikoulutus, niin pärjäät paremmin ja jos menee perseelleen, niin sulla ainakin ammatti niin työmahdollisuudet paranee.

• OY

No ei se mainostaminen tee suosituksi esim es ja megaforce eivät ole varmaan senttiäkään laittaneet markkinointiin ja ovat myydyimpiä energia juomia hintansa takia.

• Yksinmyyntiä ei ole

>>Kannattaa pohtia sitäkin, miksi vastaava tuote ei ole kauppojen hyllyillä ja miksi kauppiaat tilaisivat sitä juuri sinun kautta, eivätkä ohitsesi.>>

Alkuperäinen "16-vuotias", tai kuka siellä todellisuudessa sitten lieneekään, ei millään lailla kommentoinut tuota yllä esitettyä ilmeistä kysymystä.

Samoja energiajuomamerkkejä saa tosiaan ostettua tukkuhinnoin monesta, monesta muustakin paikasta kuin vain yhdeltä 16-vuotiaalta maahantuojalta.

Saksassa ja jopa Virossa on usein ihan kiinnostavia hintatasoja melkein tuotteelle kuin tuotteelle. Yksinmyyntiä esim. Suomeen ei ole mahdollista saada. Avointa EU-kauppa-aluetta kun kaikki ollaan, tavaroita ei saa kahlita rajoilla.

Menneinä vuosikymmeninä Kesko oli oikein tunnettu siitä, että osti aluksi tavaraa agentuuriliikkeiltä jotka avasivat kauppasuhteita ja hoitivat tuotteen lanseerausta ym.
      Jos tavaralla alkoi olla menekkiä enemmänkin, Kesko teki isoilla ostomäärillään sopimukset suoraan tehtaan kanssa, ja suomalainen pieni agentuuriliike knippaistiin kylmästi pois tieltä syrjään.

• 53t453

Mielestäni sinulle on sanottu kohtuu suoraan että hautaa idea niinkuin aloituksessasi pyysit tekemäänkin jos se on järkevin vaihtoehto. Et kuitenkaan näytä kovin auliisti ottavan tuota vaihtoehtoa vastaan.

Homma on niin että jos nyt hypoteettisesti toimittaisit tavaraa jollekin S-ketjulle niin sulla pitäisi olla aivan julmetunmoiset varastotilat ja alkuerät mitä pistää liikkeelle jatkuvalla syötöllä. Tajuatko mimmoisia volyymejä S-ketjukin jotakin energiajuomaa liikuttelee? Tuommoisen alulle saanti vaatisi varmaan helposti parinsadantonnin alkulainan pankista.

Kerroppa huviksesi mihin hintaan sä sitä juomaasi jostakin saisit/luulet saavasi? Paljollako tarjoaisit seuraavalle portaalle? Paljonko S-kaupalle jäisi katetta sen jälkeen?

Toisekseen joku S-ketjulle myymään alkaminen on jo lähtökohtaisesti melko absurdi ajatus sillä kuten jo todettua kilpailu on aivan liian kovaa että sinne väliin pääsisi joku koulunsa kesken jättänyt 16-vuotias. Loisit epäilemättä vakuuttavan kuvan pitäessäsi seminaaria energiajuomasi kaupallisesta potentiaalisesta S-ketjun johtoportaalle?

Ja sitten kun et pystyisikään vastaamaan kysyntään niin se onkin siinä. Mitä et varmasti pystyisikään tekemään sillä jos taas hypoteettisesti S-ketju ottaisi juomasi hyllyynsä niin ekassa erässä lähtisi varovaisesti arvioiden varmaan muutama merikontillinen tavaraa. Ja seuraava satsi sitten viikon parin sisällä.

Vaikka nyt jostakin syystä olet mielestäni keksinyt keinon rikastua niin usko kokeneempia kun sinulle sanotaan että tämä ei ole se keino. Nykyisin helpoin on lähteä jollakin kohtuu uniikeilla tuotteilla verkkokauppana rakentamaan toimintaa näppärästi kotioloista. Varasto on sen kokoinen mitä pystyy kotona pitämään niin periaatteessa ainoat kulut ovat tavaran hankinta ja mahdollinen markkinointi.

Hivenen liian suuri haukku alkaa harjoittelemaan tuommoisella energiajuomapisneksellä.

• Junnuyrittäjä

Ja höpötihöö. Jos nyt kuvitellaan että S-ryhmä tilaisi tavaraa pari kontillista, niin lainaa ei todellakaan tarvitsisi ottaa yhtään. Tähän on monia mahdollisuuksia, myydään esim S-liikkeelle 7 päivää netto, ja neuvotellaan päämieheltä 30pv maksuaika. Tai käytetään factoringia, jolloin noin 97% alkuperäisen laskun summasta tilitetään omalle yritykselle per heti, jolloin saadaan käteistä maksaa ne juomalitkut.

Tuo "jos se olisi hyvä idea niin se olisi jo keksitty"-itku on niiiiin säälittävää että hävettää teidän puolesta. iPadi oli varmaan huono idea kun sellaista ei vielä ollut...

Kannattaa muuten vähän lueskella noita multimiljonääriyrittäjien biografioita, aika moni on koulunsa kesken jättänyt...

• asdgasg

"Kannattaa muuten vähän lueskella noita multimiljonääriyrittäjien biografioita"

Varmasti, mutta nämä ovatkin ihan yliopistotason kouluja käynyt, ei amiksen autopuolen keskeyttäminen ole aivan sama.

• Junnuyrittäjä
        asdgasg kirjoitti:

"Kannattaa muuten vähän lueskella noita multimiljonääriyrittäjien biografioita"

Varmasti, mutta nämä ovatkin ihan yliopistotason kouluja käynyt, ei amiksen autopuolen keskeyttäminen ole aivan sama.

Mitäs kouluja Richard Branson kävi? Lopetti koulut 16-kesäisenä, nyt net worth 4 miljardia .

• ei pers edell puuhun
        Junnuyrittäjä kirjoitti:

Mitäs kouluja Richard Branson kävi? Lopetti koulut 16-kesäisenä, nyt net worth 4 miljardia .

Tiedän useitakin jotka ovat rikastuneet yrittäjinä kansakoulupohjalta, lisänä ammattikoulu, kaikilla ei sitäkään. He ovat pitkäntien kulkijoita, menneet jollekin alalle sisään harjottelijoina, kun ovat työn oppineet ja todenneet, että itse pyörittäisin firmaa paremmin ja olen liian hyvä toisen palkkalistoille, vasta sitten ryhtyneet yrittäjiksi. Ei käytännössä 16 vuotias rahaton, mistään mitään tietämätön voi rikastua osakeyhtiön avulla, oppi on saatava ensin jostakin.

• OY
        Junnuyrittäjä kirjoitti:

Vastaan tähän viestiin kun ei tällä s2 löytynyt vastaus nappia. Onpa tähän vastattu kiivaasti ja olen jo haudannut tämän idean vaikka aika moni tarvittava asia löytyisi esim varastoa saisin lainata faijalta jolla on parin miljoonan liikevaihtoa tekevä yritys. No, mutta olen päätänyt aloittaa vähän pienemmästä eli laitan verkkokaupan pystyyn ja mahdollisen tuotteenkin olen jo löytänyt. Kiitoksia vaan vastanneille ja ihan vaan tiedoksi lukuaineitteni keskiarvo oli 9,2 ja lukiion ollaa menossa ja sen jälkeen tähtään kauppakorkeesen.

• juppihippipunkkari78

Vai ei lainaa tarvi ottaa yhtään? Ja naama vakavana meinaat rahoittaa bisneksen alkuun toisten rahoilla pelaamalla noitten maksuehtojen kanssa? Mä olen nähny näitä sankareita oman osani ja joka ikinen kerta se on menny perseelleen tolla systeemillä, on sekoitettu omat rahat, laskujen maksuun tarkoitetut rahat ja verottajan rahat, pietty hetki hauskaa ja ostettu bemarit,ipadit, pelit ja pensselit ja alta vuoden tehty kunnon konkurssi ja katottu ku aution hinauspalvelu vie bemaria akr:lle...

Usko minua, et ihan satavarmasti tule saamaan esim. 200k€ tilaukselle 30 päivän maksuehtoa pelkillä kirkkailla silmillä ja vasta perustetulla Oy:llä.

Factoring on rahoitusta siinä missä mikä tahansa muukin, limiittiä ei ihan noinvain avata jokaiselle joka sitä pyytää, lisäksi on aika kallis tapa rahoittaa toimintaa pitkällä tähtäimellä...

• rf3r

Köpötiköö vaan itsellesi.

Saa olla jo melkoiset meriitit alla että sulla on yhtään minkäänlaisia valtuuksia edes alkaa neuvottelemaan tuon kokoisen ketjun kassa jostakin maksuehdoista. Käytännössä se menee niin että he sanovat miten homma toimii ja sä vikiset ja teet niin tai et vikise etkä myöskään tee mitään.

En tiedä luinko kaikkia vastauksia mutta itkikö joku tuota ilmeisesti kopioimaasi(? fraasia? Eipä osunut ainakaan itsellä silmään ja itellä ei käynyt mielessä niin mainita, koska eihän tuossa mitään uutta olla keksimässä. Kaveri vaan on lähdössä semmoiselle tielle että pitää olla hieman päästään sekaisin sitä suositellakseen.

Ei tässä kouluja ole pakko käydäkkään, kuten juuri toiseen ketjuun vastasin että yrittäjyyden hienous on siinä kun kuka vaan voi semmoiseksi alkaa. Kuitenkin tässä tapauksessa pieni kypsyys ja asioiden harjoittelu pienemmässä mittakaavassa ei varmaankaan haittaisi.

Jos tää on susta niin hyvä idea niin lähde toki aloittajan kanssa kimppaan. Siinä kaatuu sitten kerralla kaksi "tekijää". Mutta niinhän sen kuuluu mennäkin. Ei kaikista oo tähän.

• 46y45

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      74
      1933
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1673
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      147
      1217
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      662
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      636
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      54
      557
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe