Sähköyliasentajan tutkinto

sähkäri_xXx

Kysellääs täältä kun, täällä on sähköasentajia,yliasentajia, teknikkoja ja vaikka mitä, aina vastailemassa tyhmiin kysymyksiin.

Onko kukaan suorittanut tota tutkintoa ja onko siitä ollut muuta hyötyä kuin TES,in erikoisammattitutkinto lisä.. Onko johonkin työpaikkaan ollut hyötyä tuosta tutkinnosta??

Ittellä nyt pohjalla amis ammattittutkinto ja rakennuksilla työkokemusta 8 vuotta.
Tekisi mieli tehä jotain muutakin kuin perus asentajan hommia ja tuosta tutkinnosta voisi kai olla hyötyäkin ?? Tuon tutkinnon saisi suoritettua nyt aika hyvin työn ohella
Ainakin ammattitutkinnosta oli paljon hyötyä: oppi lisää ja S2 tuli suoritettua, sekä hurja TESsin ammattitutkintolisä.

8

7361

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tavallinen asentaja

Meillä ainakaan yliasentajia harvemmin tungetaan kaivoihin ns paskahommiin, joten on siitä jotain hyötyä.

• Ent. sähkötöidenjoht

Ainakin parikymmentä vuotta sitten arvostin yliasentajatutkinnon korkealle. Olen kuullut. että vaatimustaso olisi nykyään laskenu. Onko näin? Tutkinnon suorittanut sai vaativimpia hommia ja sen mukaiset työkohtaisuuslisät. Onko järjestelmä vielä käytössä? Kuitenkin, ainakin silloin, olivat urakkatyöstä saatavat ansiot paljon parenpia, kuin mihin aikatöissä pääsi. Tämän johdosta halusivat yliasentajat usein urakkatöihin. Näissä tapauksissa oli nokkamiehen paikka taattu. Osin olen yliasentajia käyttänyt myös työnjohdossa ja työ- ja loppupiirustusten teossa. Toki, kun tunsi asentajan suorituskyvyn, saattoi joku "pitkän linjan" asentajakin olla yhtä pätevä, kuin yliasentajatutkinnon suorittanut ja pätevälle piti maksaa sen mukaista palkkaa. Koulutus kannattaa kuitenki aina.

• Pökö-Sähläri

Voi olla tulevaisuudessa hyötyäkin. Raa`asta työnteostahan ei ainakaan talotekniikka puolella haluta enää maksaa mitään. Vedä kaapelia vaikka sata kilsaa päivässä, niin työnantajan mielestä 25€/h on liikaa. Kusetukseksi on mennyt urakat, joten parempi voi olla päivittää osaamistaan. Ehkä ammattitaidosta maksetaan jokupäivä, kun joutuu idän ihmeiden jälkiä korjaamaan..?

• sähkäri_xXx

Niimpä, olisi edes semmoisia urakoita joissa olisi mahdollisuus laskea keikkoja, mutta kun keikat menee työnjohdon ja rakennusliikkeiden säheltämisen puolesta jo pieleen, vaikka parhaasi tekisit...
        Mun lyhyellä työuralla on jo tapahtunut niin paljon muutosta tuossa urakkatyön kannattavuudessa, että ei oikeen kiinnostaisi tehdä vielä kymmeniä vuosia tuota työtä tuolla palkalla, kun saman rahan saisi paljon helpommalla monessa muussa hommassa..

• ..00o3o3445

Amissähkäri:"Tietoa on, mutta mitä se sinua auttaa?"

Josko se lisäkoulutus antaisi neuvot vastata miten diskopallo kytketään. Toisaalta jonkun elfalogicin ohjelmointikin voi olla amissähkäreille liian vaikeaa, joten eipä ihme, ettei vastausta yksinkertaisiin kysymyksiin täällä saa amissähkäreiden taholta.

• etukahveli

Tutkinnon suoritusperusteet muuttuivat 2010 alusta. Nykyään aivan eri tutkinto kuin joskus aikaisemmin. Kaikista osioista (5) 8h näyttö ja lisäksi työssä joutuu tekemään vastaavan työn käytännössä ja siitä vielä kirjallinen tuotos. Aina on joku projektityö kotona menossa, mutta olen huomannut että asiat on pakko opiskella hyvin jos meinaa näytöistä päästä läpi. Vaativa koulutus nykyisin. Lähinnä työnantajien vaatimuksesta on tasoa nostettu kaikissa tutkinnoissa. Valittivat että töihin tulee ammattitutkinnon suorittaneita mutta käytännön osaaminen todella heikkoa. Esimerkiksi sähköasentajan ammattitutkinnon sähköasennustekniikan näyttö muuttui 8h 16h näytöksi.

• Yliasentaja

Kyllä se kannattaa. Paljon laajempi alainen koulutus kuin AT. Vaatimus taso on tänä päivänä hyvin korkea. Koulutus sisältää todella paljon tietokoneella tehtävää suunnittelua ja tarjouslaskentaa. Ja jos itsellä kiinnostusta riittää pystyy tällä koulutuksella "haastamaan" itsensä ja opettelemaan ST600 säädöksiä ja miettimään asioita. Nautin itse henkilökohtaisesti kun 13-vuoden työnteon jälkeen aloitin EAT-koulutuksen ja joutuu oikeesti miettimään asioita ja tulee uusia asioita eteen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      191
      1294
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1128
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      854
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      850
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      780
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      725
    7. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      692
    8. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      60