Hoi saarnaajat!

teiniäidiksikutsuttu

Olen itse 19-vuotias puolivuotiaan TEINIÄITI, joka on seuraillut tätä palstaa ahkerasti, toistaiseksi sivustakatsojana. Tunteita tämä ainakin herättää laidasta laitaan, ja vaikka ihmiset suosittelevatkin jättämään tällaiset lannistavat palstat lukematta tai ainakin omaan arvoonsa, olen monet naurut ja mielenpahoituksetkin täältä saanut.

Minä ja perheeni (mieheni ja lapsi) voimme oikein hyvin. Rakastan heitä yli kaiken ja olen joka ikinen päivä onnellinen, vaikka osaahan se elämä olla välillä raskastakin.

Sukumme on suuri sekä minun, että mieheni puolelta. Lapsellani löytyy kolme isoisoisoäitiä ja yksi isoisoisoisäkin (eli minulla ja miehelläni on vielä isoisovanhempia elossa) ja mummoja ja pappoja ja kaikkea mahdollista..... Sukumme ovat siis täynnä näitä "teinivanhempia", eikä juuri kukaan ole lapsestamme järkyttynyt tai vihainen. Sen sijaan kannustaminen on se "juttu".

Kellään sukulaisistamme ei ole eikä ole ollut huonoa elämäntilannetta. Monet ovat sen sijaan saavuttaneet paljon elämässään ja rikastuneetkin -todistaneet, että lapsen saaminen ei pysäytä elämää.

Kukaan ei ole uskaltanut suoraan sanoa mitään pahaa elämästäni minulle suoraan. Joten nyt annan teille tilaisuuden täällä purkaa suuren ahdistuksenne ja vihanne elämääni kohtaan! :) Haluan (ah) kuulla kauhuskenaarionne ja kuvitella kaikki ne silmien pyörittelyt ja halveksivat ilmeet. Ehkä kehittyä ja kasvaa vielä paremmaksi äitinä.

Joka tapauksessa toivon, että kukaan ei kymmenen vuoden kuluttua tajua minun olleen joskus teiniäiti ja että voin näyttää pärjääväni, tuli vastaan mitä tahansa.

ps. Minulle elämä lapsen kanssa ei ole elämän loppumista. Te, jotka väitätte että se on, voitte katsahtaa sinne peiliin :)

26

648

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lue

      Siinä on taas yksi hätähousu, joka luuli, että elämä loppuu kun täyttää 18v. saa niitä kiljukauloja vääntää vielä myöhemminkin tollo!

    • voivoi lapsiparka

      "Joka tapauksessa toivon, että kukaan ei kymmenen vuoden kuluttua tajua minun olleen joskus teiniäiti ja että voin näyttää pärjääväni, tuli vastaan mitä tahansa"...

      hävettääkö noin paljon se teiniäitiytesi.
      kelle oikein yrität todistella että olet ns."hyvä äiti" ja "kaikki sujuu hyvin"..varmaankin itsellesi, vaikka todellisuus on muuta.

      toivottavasti kukaan pikku pissaliisa ei ota mallia sinusta, on ihan tarpeeksi noita itseään jakavia teinihoroäitejä, vastuuta saatika moraalia ei päästä löydy, mutta sahajauhoa sitäkin enemmän ja "minäminulleminunminähaluan"-aatetta...

      • teiniäidiksikutsuttu

        hmmm.. no tuota itseasiassaa todistelen kaikille MUILLE paitsi itselleni. Ja siis täällä tämän yhden kirjoituksen verran, ei kuulu tapoihin huudella omaa erinomaisuuttaan.

        Teiniäitiydessä itse en näe mitään pahaa (huonossa äitydessä sen sijaan näen). Kuitenkin tiedän, että monet paheksuvat sitä, enkä halua kenenkään luulevan että olisin (muka) nuoren ikäni takia vastuuton lapsestani.

        Ja tosissaan älkööt pissaliisat tai perusliisat ottako minusta mallia, just live your own life, please! Hommatkaa lapsia sitten kun koette pärjäävänne ja elämän olevan hyvällä mallilla.

        On niitä kaiken ikäisiä ja kokoisia ja näköisiä äitejä, horojakin. Oletan ettet tarkoittanut minua kuitenkaan :) (´cause I´m not)


    • Asiallista

      Olen jo pitkään miettinyt keitä ovat nämä ihmiset joilla tämä palsta aina täyttyy? miten olette löytäneet tänne? missä elämäntilanteessa itse olette kun on varaa arvostella? - Ymmärrän että tänne eksyvät nimenomaan teiniäidit, mutta mitä te muut täälä teette?

      Luuletteko että siinävaiheessa kun joku teini on jo saanut lapsensa ja elää elämäänsä lapsensa kanssa, että teidän lannistuksilla on positiivista vaikutusta elämään, mihin te pyritte? saamaan kyseiset äidit tuntemaan itsensä entistä huonommaksi, kun ovat varmasti enemmän tai vähemmän teiniäitiyttään jo miettineet? - Toivon että kukaan äiti täälä ei ole niin herkkä että antaa näiden kirjoitusten vaikuttaa omaan ja lapsensa elämään. Ja miksi te lannistajat haluatte sitä? Haluatteko antaa viattomalle lapselle huonomman elämän masentamalla nuorta äitiä jolla on varmasti muutenkin mietittävää lapsensa kanssa.

      Älkää olko itsekkäitä. Tukea täällä tarvitaan, se oikeasti vaikuttaa joihinkin lukijoihin ja sitä kautta heijastuu varmasti heidän lapsiinsa !

    • asiallista

      Olen jo pitkään miettinyt keitä ovat nämä ihmiset joilla tämä palsta aina täyttyy? miten olette löytäneet tänne? missä elämäntilanteessa itse olette kun on varaa arvostella? - Ymmärrän että tänne eksyvät nimenomaan teiniäidit, mutta mitä te muut täälä teette?

      Luuletteko että siinävaiheessa kun joku teini on jo saanut lapsensa ja elää elämäänsä lapsensa kanssa, että teidän lannistuksilla on positiivista vaikutusta elämään, mihin te pyritte? saamaan kyseiset äidit tuntemaan itsensä entistä huonommaksi, kun ovat varmasti enemmän tai vähemmän teiniäitiyttään jo miettineet? - Toivon että kukaan äiti täälä ei ole niin herkkä että antaa näiden kirjoitusten vaikuttaa omaan ja lapsensa elämään. Ja miksi te lannistajat haluatte sitä? Haluatteko antaa viattomalle lapselle huonomman elämän masentamalla nuorta äitiä jolla on varmasti muutenkin mietittävää lapsensa kanssa.

      Älkää olko itsekkäitä. Tukea täällä tarvitaan, se oikeasti vaikuttaa joihinkin lukijoihin ja sitä kautta heijastuu varmasti heidän lapsiinsa !

    • Nuori, ei teini.

      Mikä vitun TEINIÄITI? En tajuu teitä 19v NUORIA NAISIA, joilla on joku pakkomielle kuulua nimen teiniäiti alle. HALOO, oot lain silmissä aikuinen. Et tiedä millasta on olla teiniäiti. Sulla riittää ikä kaikkeen. Todellisilla teinivanhemmilla on enemmän "ongelmia" kun ei ikä riitä omalle lapselle säästötilin avaamiseen, oman lapsen kanssa edes ruotsiin tai viroon matkustamiseen (16v saa yksin matkustaa vanhempien luvalla), puhumattakaan vuokrasopimuksen allekirjoittamiseen ymsymsymsyms. 15v ja 19v on niin eritasolla jo henkisessäkin kehityksessä, vaikkei 4v ikäero vanhemmalla iällä tunnu enää missään.

      • teiniäidiksikutsuttu

        HEI olen aivan samaa mieltä!! olen aikuinen ihminen, en mikään pikkulikka, ja ikäisiäni ei vielä 20 vuotta sitten todellakaan pidetty teineinä. Itse en siis koe olevani mikään teiniäiti, mutta tällä palstalla tunnutaan haukkuvan kaikki alle kaksvitoset lapsellisiksi teineiksi. :)

        ...siis sry jos kuulosti siltä että HALUAISIN olla teini tai pitäisin itseäni sellaisena :D

        jajaja TARKKANA pitää kyllä olla sanavalinnoissaan, kun aina joku keksii jonkun termn johon takertua ja ymmärtää väärin :o :)


      • joku

        19=nineTEEN
        teen=teini
        teenmom=teiniäiti

        ole hyvä.


      • käsitteeet
        joku kirjoitti:

        19=nineTEEN
        teen=teini
        teenmom=teiniäiti

        ole hyvä.

        "19=nineTEEN
        teen=teini
        teenmom=teiniäiti

        ole hyvä. "

        Niii,paitsi kun puhutaan teiniäideistä ni ne on just yleensä 14v-17v,ei 19v.


    • äitis

      Kasva aikuiseksi rimppakinttu

    • eisesaarnaaja

      Pakko kommentoida hieman, vaikka itselläni ei lapsia olekaan enkä ole enää teini.

      Tilanteestasi voisi sanoa, että sulla on käynyt säkä. Sulla on tukiverkkoa, olette mahdollisesti jopa suunnitelleet lapsen tuloa elämäänne? Teitä kannustetaan ja lastenhoitoapuakin löytyy tarpeen tullen. Rikkauksiakin vissiin löytyy suvusta..? Ja tosiaan, olet jo aikuinen, vaikka teiniäidiksi itsesi luokitteletkin. En millään muotoa väitä, että ratkaisusi on väärä ja typerä, koska se ei ilmiselvästikään sitä ole. Miksi haluat ratkaisujasi niin kovasti vakuutella?

      Mutta, ota huomioon, että kaikilla teiniäideillä eivät ole asiat noin ruusuisesti. Jos tulee raskaaksi 15-vuotiaana, niin hyvin usein kyseessä on vahinko. Me "moraalisaarnaajat" yritetään vaan muistuttaa, että teini-iässä ei normaalisti ole niitä valmiuksia hoitaa pientä vauvaa, kun itselläkin on vielä elämä ihan kesken. Vaikka vauvaa rakastaakin, pitää olla myös rahaa elättää se ja jonkinlainen turvaverkko ja elämän palikat muutenkin mallillaan, jotta lapsella on hyvä olla.

      Toivotan onnea ja iloa omalle pienelle perheellesi, mutta yritä ymmärtää myös muiden mielipiteitä asiaan, vaikka ne joskus huonosti esitetäänkin :)

      • teiniäidiksikutsuttu

        Itseasiassa hyvin pitkälti olemme omillamme pärjänneet, emme siis hyöri mummojen lompakoilla ja tunge lastamme päivittäin hoitoon, mutta tarpeen tullessa tosiaan tiedämme, että apu löytyy läheltä.

        Kirjoitus olikin tarkoitettu niille överimmille saarnaajille, joille "vakuuttelin", ettei teiniäiti-tarinat ole aina tai edes kovin useinkaan surkeita kärsimysnäytelmiä ja lapsi voi saada hyvän alun elämälleen vanhempien iästä huolimatta. On tärkeää muistuttaa perhe-elämän haasteista ja raskaaksitulemisen riskeistä nuorille. Säästää heitä ja yrittää takoa järkeä päähän, se on totta!

        Saarnaajat, joille tämän suuntasin, ovat ne, jotka haukkuvat jo raskaana olevia tai äidiksi/isäksi tulleita nuoria, loukaten usein erittäin epäkypsillä sanoilla. Tosin uskon, että jotkut käyvät täällä ihan vain huvin vuoksi trollaamassa aivan typerillä kommenteillaan (jotka on suoraan ku 8-v kauhuriiviön suusta).

        Anyways, kirjoitukseni voi jättää omaan arvoonsa, jos se ärsyttää jotain, mutta lähinnä toivon, että teini-äitien haukkujat voisivat käsittää, ettei asiat nuorilla perheillä ole aina niin huonosti. Ja tietysti tsempata nuoria odottajia ja äitejä; teillä ON mahdollisuus pärjätä! :)

        ps. "äitis" tunnen olevani jo ikäisekseni harvinaisen tylsäksi mummoutunu mamma. sry.


    • ddääsddd

      No se että sinä olet pärjännyt ei tarkoita sitä että jokainen muu ikäisesi pärjäisisi
      Ja et ole mikään esimerkki. Minä en halua että lapseni sinun kaltaisen valinnan tekisi.
      Pärjäsit, muttta kuule, entäs sitten? Jokaisen lapsen saavan on pärjäävättävä ja se että tulet toimeen ei tee sinusta minkäänlaista pyhimystä

    • teiniäitejäymmärtävä

      Antaisitte asian olla. Jokainen äiti on juuri sopiva ja rakastavainen omaa lastansa kohtaan eikä sitä kukaan täällä palstalla voi toiseksi muuttaa, en ymmärrä tätä ihmisten solvaamista kuinka joku on huono äiti lastansa kohtaan, itse olen sitä mieltä että peruskoulu olisi hyvä olla suoritettu lapsen tullessa, koska muut opiskelut voidaan ''normaalisti'' myös hoitaa. Mutta ketään en tuomitse vaikka olisikin nuorempi. Ja valittajat , mitä ihmettä se teidän elämäänne koskee jos jollain ihmisellä on lapsi? oli hän sitten nuori tai vanha Ja onhan niitä aikuisiakin joilla on elämä samassa jamassa kuin vaikka 16v nuorilla jotka eivät ole lähteneet jatko-opiskelemaan.

      En vain käsitä...

    • ylpeä teiniäiti

      Asiallista nimellä kirjoittaja on mielestäni aivan oikeassa. Itse olen 17-vuotias ja minulla on reilu 9kk tytär jota rakastamme poikaystäväni kanssa enemmän kuin mitään muuta. Olin 16 kun sain tietää olevani raskaana. vietin monia unettomia öitä miettiessäni mitä lapsen kanssa teen. Päätimme kuitenkin lapsen pitää (olimme tuolloin olleet jo reilu 2 vuotta yhdessä). Kerroin ensin isälleni asiasta ja hän ei suhrautunut siihen ollenkaan hyvin mutta kun kuuli mitä olimme asiasta puhunneet ja miettineet eteenpäin hänkin uskoi että pärjään. Äitini tuki minua koko ajan koska hänen miesystävänsä tytär sai itse minun ikäisenäni lapsen. Muutimme pian poikäystäväni kanssa yhteen tai minä muutin hänen luokseen. Myös sukulaisemme ottivat asian hyvin. Itseäni kanssa välillä harmittaa kun täällä sanotaan että kaikki teiniäidit ovat huonoja äitejä. Mutta mielestäni hyvä äiti voi olla ikään katsomatta niin 16 kuin 30 vuotiaskin, niinkuin juonokin äiti. Jos yksi teiniäiti ei pärjää lapsensa kanssa niin se ei taroita ettei muut teiniäidit voisi pärjätä.

      • -_-

        "olimme tuolloin olleet jo reilu 2 vuotta yhdessä"

        Sehän onkin teinien mielestä jo hurjan kauan. Mutta todellisuudessa ihmiset ovat olleet kauan yhdessä vasta silloin, kun on oltu yhdessä vähintään 10 vuotta. Eikä sellainenkaan takaa vielä mitään. Tässä vajaa vuosi sitten eräs tuntemani pari erosi lähes 40 yhteisen avioliittovuoden jälkeen.

        "Jos yksi teiniäiti ei pärjää lapsensa kanssa niin se ei taroita ettei muut teiniäidit voisi pärjätä."

        Mutta kun asiat ovat tilastojen valossa juurikin päinvastoin kun miten mainitsit. Totuus on se, että joukosta teiniäitejä yksi teiniäiti pärjää lapsensa kanssa ja muut eivät pärjää.


      • kylsentietääkutuntee
        -_- kirjoitti:

        "olimme tuolloin olleet jo reilu 2 vuotta yhdessä"

        Sehän onkin teinien mielestä jo hurjan kauan. Mutta todellisuudessa ihmiset ovat olleet kauan yhdessä vasta silloin, kun on oltu yhdessä vähintään 10 vuotta. Eikä sellainenkaan takaa vielä mitään. Tässä vajaa vuosi sitten eräs tuntemani pari erosi lähes 40 yhteisen avioliittovuoden jälkeen.

        "Jos yksi teiniäiti ei pärjää lapsensa kanssa niin se ei taroita ettei muut teiniäidit voisi pärjätä."

        Mutta kun asiat ovat tilastojen valossa juurikin päinvastoin kun miten mainitsit. Totuus on se, että joukosta teiniäitejä yksi teiniäiti pärjää lapsensa kanssa ja muut eivät pärjää.

        no koska on oltu tarpeeksi kauan yhdessä lasta varten? 40 vuotta jos odottaa niin ei paljo lapsia taida enää saaha..... todellisuudessa ihminen oppii tuntemaan toisen vuodessa, näin minun mielestäni. Ihmiset muuttuu ja ero voi tulla ja erilleenkasvamista sattua, ihan kuinka monen vuoden päästä tahansa. isovanhempani erosivat myöskin 40 vuoden jälkeen. onneks oli jo lapset ehtiny kasvaa isoks :P vai oisko pitäny jättää kokonaan tekemättä, kun eivät vissiin kunnolla tunteneetkaan toisiaan? ;)


    • jönssäni

      Aloittaja: "Joka tapauksessa toivon, että kukaan ei kymmenen vuoden kuluttua tajua minun olleen joskus teiniäiti ja että voin näyttää pärjääväni, tuli vastaan mitä tahansa." Ensin kehut, miten olet ylpeä siitä että olet nuori äiti jne, sitten yhtäkkiä hävettääkin koko asia? Eiköhän ne kaikki myöhemminkin tajua, että olet teiniäiti ollut, kun olet niin nuori yhä mutta lapset kuitenkin melko isoja..

      "Antaisitte asian olla. Jokainen äiti on juuri sopiva ja rakastavainen omaa lastansa kohtaan"
      Juu, tuo näkyy hyvin siinä kuinka moni loppuunpalanut äiti vahingoittaa tai jopa surmaa lapsensa, ja kuinka paljon huostaanottoja Suomessakin tulee vuoden aikana. Äitihän se tietää aina lapsensa parhaan, ei todellakaan ole asia noin. Ihmisellä ei enää ole tarpeeksi vaistot "hereillä" tässä nykymaailmassa, että lapsenhoito sujuisi pelkällä viettien ja vaistojen pohjalla.

      " itse olen sitä mieltä että peruskoulu olisi hyvä olla suoritettu lapsen tullessa, koska muut opiskelut voidaan ''normaalisti'' myös hoitaa."

    • YksiNuoriÄiti

      Aloitus vaikuttaa provolta, tulee mieleen joku 17-vuotias odottaja. Ei kuulosta yhtään 19-vuotiaan nuoren naisen kirjoittamalta tekstiltä, joten uskoisin, että kyseessä on provo =) Joka tapauksessa, itselläni on aikalailla samanlainen tilanne. Mutta ei ole kyse tuurista ei, kyse on yrittämisestä. Olen paljolti kirjoitellut aiemmin palstalle, mutta mielipiteeni on että on typerää taistella tästä, kuka on hyvä äiti ja kuka ei. HYVÄT IHMISET: Vanhemmaksi kasvetaan. Kukaan ei ole seppä syntyessään. Vaikka olisi kuinka hoitanut pikkusisaruksiaan tai ollut kaksikymmentä vuotta lastenhoitajana, oma lapsi on aina eri asia ja yhtä uusi juttu.

      • teiniäidiksikutsuttu

        EN provoile täällä ja kirjoittamani teksti oli 19-vuotiaan nuoren naisen tuottamaa. 17 vuotiaan ja 19 vuotiaan teksteillä on varmasti jokin suuri ero.. Mutta kiva kuulla etten osaa kirjottaa, lupaa hyvää näin ylppäreiden kannalta :s jei


    • yksinuoriäiti

      No onhan siinä eroa, mutta tunnekuohun vallassa olet varmasti kirjoittanut, joka saa tekstisi kuulostamaan 17-vuotiaan kirjoittamalta. Onnea vaan ylppäreihin, ei ollut tarkoitus loukata =)

    • Onnittelen

      Hienoa,
      sinulla ja miehelläsi on varmasti koulutus, hyvä ammatti, vahva tukiverkosto lähipiirissä ja ette elä yhteiskunnan ( =veronmaksajien kustannuksella).
      Mielestäni 19-v on jo täysi-ikäinen, joka pystyy itse hoitamaan asiansa, eikö niin?
      Jos vielä keskityt lapseesi, etkä nettipalstojen seuraamiseen, kaikki hyvin.

    • sossun luukulla

      Onks e ainut onni kun sytytää vaan alapäästä !

      • mitä sait?

        Ai kävit sitten luukulla?


    • ENSILAINA

      Mielestäni 19 ei kyllä enään ole mikään teini. Teini on 13-17v. Itse tein ensimmäisen lapseni 17v vuonna -76 eikä silloin kukaan höpöttänyt teiniäitiydestä. Lapsi tehtiin ja hoidettiin koulut on käyty ja ammati saatu. Eikä ollut yhteiskunta taikka mummut apuna. Että kyllä 19v on ihan aikuinen ihminen.

    • jampppsi

      "Mielestäni 19 ei kyllä enään ole mikään teini. Teini on 13-17v. Itse tein ensimmäisen lapseni 17v vuonna -76 eikä silloin kukaan höpöttänyt teiniäitiydestä. Lapsi tehtiin ja hoidettiin koulut on käyty ja ammati saatu. Eikä ollut yhteiskunta taikka mummut apuna. Että kyllä 19v on ihan aikuinen ihminen."

      englantia: thirteen, fourteen, fifteen, sixteen, seventeen, eighteen, nineteen, twenty. eli TEEN. teini-ikä: 13-19v. ja kyllä 19v on LAIN edessä aikuinen jne, mutta kuitenkin vielä monet on sen ikäisenä ihan täys kakaroita vielä, joidenkin taas ollessa hyvinkin fiksuja.

      lisäksi hyvin harva sen ikäinen elää _TÄYSIN_ omin voimin, omilla rahoilla jne saamatta esim vanhemmilta tukea ja monet asuu vielä vanhempienkin kanssa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      129
      4880
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3076
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1787
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1750
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1601
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1471
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      18
      1228
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1213
    9. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1177
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1177
    Aihe