MS-tautia? Mitä mieltä olette?

snyggtjej

Olen 19v tyttö ja todella peloissani. Olisin kiitollinen, jos jaksaisitte antaa mielipiteitä!

Mulla on nyt viimesen kuukauden ajan ollu kaikennäköisiä oireita, jotka eivät kaikki liity ms:ään (ihon kutina kaulalla, ruokahaluttomuus, väsymys, päivän kestävä ummetus ja muutaman päivän vatsan turvottelu). Kädet ja jalkaterät ovat aika kylmät kokoajan..

Mutta viikko sitten yläselän hermo tuntui kipeälle ja oikeaan rintaan pisti, lisäksi oikea käsi tuntuu heikolle..no, kävin päivystyksessä, koska rintakipu haittasi jo istumista! Sain lähetteen fysioterapeutille, jossa kävin..fysioterapeutin käsittely auttoi: selkähermon kipu lakkasi ja rintakipu hävisi. Minulla oli kuulemma selkä aivan totaalisesti jumissa erittäin monesta kohdin !

MUTTA käden heikkous ei ole lähtenyt :( puristusvoimaa kyllä löytyy, mutta se tuntuu heikolle.. Onko teillä antaa minulle ohjeita / neuvoa mitä tehdä? Käden heikkous kyllä tuli samaan aikaan kuin tuo selkähermon ja rinnan kipu..siksi ihmettelenkin, miksi se ei ole lähtenyt..?

9

3088

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • snyggtjej

      niin, ja unohtui sanoa. kutinan takia olen epäillyt imusolmukesyöpää ja muita syöpiä.. käden heikkous pisti minut ajattelemaan ms:ää. Olen kuullut, että symmetrisestä heikkoudesta/puutumisesta ei tarvitse huolestua, mutta minullahan se on vain toisessa kädessä.

      LISÄKSI olen kärsinyt yli 3kk päkijäkivusta! röntgen otettu, ei löytynyt mitään.. Kutinan ja muiden oireiden takia olen käynyt ylä-ja alavatsan ultrassa sekä keuhkoröntgenissä. on otettu erilaisia verikokeita: valkosolut, senkka, CRP, hb, maksa-arvot, laaja verenkuva.. Kaikki tulokset normaalit..

      • all-in-one 123

        en löydä mitään yhteneväisyyttä MS-tautiin enkä myöskään syöpään. Ainut mikä tulisi mieleen kun sulla tuota päkiäkipua, että onko sulta katottu reuma-tekijät? esim. sjögreenin syndroomaan kuuluu päkiäkipu, kutina kun kuivaa iho yms.
        Ja päivän kestävä ummetus ei ole ummetusta, ihmisen suoli ei toimi kellolleen ja jopa 2-3 päivän taukoja voi joskus olla.


    • snyggtjej

      Ei ole otettu reumakokeita.. Kysyin kyllä sisätautilääkäriltä, että voisiko olla nivelreumaa tms.? Sanoi heti, että ei. En tajua lääkärin kommenttia, olen nimittäin itsekin katsellut tuota Sjögrenin syndroomaa ja sen oireita. 10pv tätä kuuta on aika yksityiselle sisätautilääkärille.. saa nähdä, mitä mulle sanotaan ja tehdään..

      kiitos vastauksesta..:) olisiko muilla mitään tietoja?

      • Mintturouta

        Hei snyggtjej

        Oletko käynyt psykologin vastaanotolla?
        Tuo kuulostaa enemmänkin sille, että mitä enemmän luet lääkärikirjaa nimeltä google, sitä enemmän löydät itsestäsi vakavia sairauksia.

        Haluatko olla vakavasti sairas tai haluatko, että sinun epäiltäisiin olevan vakavasti sairas?
        Tulee mieleen, että et saa omasta mielestäsi riittävästi huomiota ympäriltäsi ja alitajunnassasi kehittelet erilaisia sairauksia, jotta joku läheinen tai kuka tahansa huolestuisi sinun voinnistasi ja oli huolissaan sinusta. Eli saisit huomiota ja sääliä??


    • snyggtjej

      vielä tuosta sjögrenin syndroomasta, minullahan kutina tuli kaulalle ihon ollessa aivan terve.se ei ollut lainkaan kuiva. Vasta raapimisen jälkeen iho alkaa kuivamaan ja hilseilemään...

    • Ei paniikkia

      Nuo oireet eivät kuulosta MS-taudilta. Mutta MS-taudin mahdollisuuden voi selvittää menemällä aivojen magneettikuvaukseen. Tosin lääkärit eivät välttämättä kovin helposti kuvauksiin lähetä, jos oireet eivät vaikuta sopivilta. Jos on rahaa voi toki mennä kuvauksiin myös yksityiselle.

      • Ms Mary

        Minäkin kyselen MS-taudin mahdollisuudesta. Minulla on diagnosoitu servikaalinen dystonia. Liittyykö MS-tautiin kohtauksittaista vapinaa.? Vapinaa on koko kehossa, ja se on sellaisia puistatuksia, ei mitään tasaista vapinaa. Eivätkös dystonian oireet pitäisi olla minulla vain kaulalla, vai voivatko ne olla muuallakin ja kohtausmaisia?

        Mittasin verensokerin, se oli normaali. Verenpaine oli ehkä hiukan koholla (joskus ollut alapaine 110 tällaisessa kohtauksessa). Hengitysrytmi 9-10/min. Pulssi nousi sitten lopulta 140 asti, yleensä se ei erityisemmin nouse. Ei ole mitään pelkotilaa. Kohtauksia on joskus, useimmiten amupäivisin. Tänään jo noustuani ylös oli vapinaa, mutta se menii joksikin aikaa pois tullakseen karkeampana takaisin.

        Niskan lihakset ovat koko ajan kipeät, ja niistä menee voima, jos istun pitkään. Voisiko minulla olla myös MS-tauti?


    • ruokavalio
    • Ms Mary

      Mulla on ollut myös virtsausvaikeutta ajoittain useita vuosia. Häijyä oloa on silmientakana ollut puoli vuotta sitten ja yksi periodi tänä vuonna. Se on ikäänkuin etomista, mutta on silmien takana eikä mahassa. Vuosi sitten näko meni pikseliseksi puutarhassa työskennellessäni n. minuutiksi. Yksi silmälääkäri sanoi kerran, että tuo silmäluomi voitaisiin leikata. En itse maininnut mitään sen roikkumisesta.

      ENMG on otettu vuosia sitten lihasheikkouden vuoksi, mutta siinä ei ollut myasteniaan tms. viittaavaa. Pää ei pysy istuessani pystyssä ellen tue kädellä . Tämä alkoi viime vuonna vasemman käden ja niskan voimattomuudella ja säryllä. Nyt ei ole enää särkyjä.

      Nuo vapinakohtaukset ovat kummallisia. Eivät ole hypoglykemiasta, mutta ovat aika samanlaisia, usein karkeita puistatuksia. Ei ole hyperventilatiota vaan päin vastoin hengitys tänään 8/min. Pulssikin menee joskus lähes viiteenkymmeneen. Joskus kohtauksen jälkeen voi olla käsien palelua.

      Vuosia sitten on tehty muistiongelmien vuoksi magneettikuvaus päästä. Yksi valkean aineen pilkku oli.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      87
      4698
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      134
      4223
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      36
      2795
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      213
      1835
    5. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      37
      1367
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      25
      1339
    7. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1316
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      67
      1278
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1243
    10. Seiska: Konsta Hietanen ja Aami-rakas iltamenoissa - Salkkareista Aami täräyttää: "Sarja oli..."

      Konsta Hietanen jätti Salatut elämät -draamasarjan tänä syksynä. Konstaa kyllä kaivataan vieläkin Salkkareissa! Lue li
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1222
    Aihe