Meillä on ihana 1v 9kk vanha poika. Pojan ensimmäiset kuukaudet olimme molemmat kotona mieheni kanssa ja isälle ja lapselle on muodostunut alusta asti tiiviit välit. Aina on poika pitänyt isästään ja esimerkiksi ihan pienenäkään ei ole huudellut minun perään, kun olen lähtenyt jossain käymään- oli joka kerta niin haltioissaan kun isä tuli kotiin.
Nyt tämä ilmiö on kuitenkin käynyt jo todella rasittavaksi. Olen siis itse kotona pojan kanssa ja mies käy töissä ja harrastaa monta kertaa viikossa. Poika ikävöi isäänsä ja saa aina hepulit kun isä lähtee. Päivät menee hyvin kaksistaan, eikä hirveästi kiukuttelekaan minulle, Pussailee ja halailee ja on muutenkin herttainen, mutta sitten kun isä tulee kotiin lapsi ei piittaa minusta ollenkaan. Samoin jos ollaan kolmestaan jossain kaupassa tmv minua ei suostu ottamaan kädestä kiinni. Suuttuu jos otan syliin, sillä vain isi kelpaa. Minä en saa edes nostaa lasta autosta ulos vaan poika huutaa Isi isi isi, niin kauan että isi tulee hakemaan pojan. Sitten ollaan tyytyväisiä. Ei suostu tekemään minun kanssa mitään kun isi on paikalla. Työntää vaan pois. Isille kiukuttelee ja osoittaa mieltä jos ei saa heti haluaamaansa tai isi ei ehdi heti leikkimään. Isi ei saa olla kotona hetkeäkään rauhassa kun poika roikkuu puntissa kiinni eikä tule minun kanssa tekemään mitään. Jos minä lähden käymään jossain hyvä jos edes huomaa.
Aluksi ajattelin, että varmaan ihan normaalia ja että poika kaipaa isäänsä ja haluaa olla tämän kanssa kun se kerran on mahdollista. Poika ehkä pitää minua niin itsestään selvänä kun olen aina "saatavilla". Minusta on myös ihanaa, että poika pitää isistä niin kovin, enkä ole mitenkään mustasukkainen. Siltikin välillä tuntuu pahalta kun lapsi ei tunnu piitttaavan minusta ollenkaan ja isi on paras. Olen myös ruvennut miettimään olenko tehnyt jotain väärin? Olenko epäonnistunut jollain tapaa äitinä, kun en ole lapselle se tärkein, vaikka minä olen se joka hänet on hoitanut kotona? Missä olen mennyt pieleen?
Isä ja pieni poika
131
7326
Vastaukset
- ap
Olen ajatellut, että pojalle on tärkeää äidin läsnäolo pienenä ja siksi olen halunnut jäädä pienen kanssa kotiin. Olen luullut, että se on tärkeää ja arvokasta, mutta nyt harkitsen jopa töihin paluuta, kun minun läsnäolo tuntuukin tyhjänpäiväiseltä. Miksi yrittää väkisin, kun poika ei ehkä kärsikään tai edes piittaisi jossei saisi enää olla minun kanssani kotona.
- Äiti ja isä rules!
Olettte molemmat tärkeitä lapselle - ei hän erottele tärkeyttänne.
Lapsi ei määrää, mitä kukakin perheessä tekee, se on teidän tehtävänne. Jos otat pojan syliin kaupassa tai otat kädestä häntä, niin teet niin, vaikka hän kuinka kiukuttelisia. Mieti - lapsesi on vajaat kaksi vuotta - jos hän saa jo nyt pomputella teitä, mitä tapahtuu tulevina vuosina. Lapsi, jolla ei ole rajoja ja jolla ei ole turvallisia vanhempia (jotka siis uskaltavat ottaa aikuisen roolin) ei ole onnellinen vaan hätääntynyt ja turvaton laps, joka ei tiedä rooliaan perheessä (olenko lapsi vai aikuinen?) - voi voi voi.
Äiti ja isä rules! kirjoitti:
Lapsi ei määrää, mitä kukakin perheessä tekee, se on teidän tehtävänne. Jos otat pojan syliin kaupassa tai otat kädestä häntä, niin teet niin, vaikka hän kuinka kiukuttelisia. Mieti - lapsesi on vajaat kaksi vuotta - jos hän saa jo nyt pomputella teitä, mitä tapahtuu tulevina vuosina. Lapsi, jolla ei ole rajoja ja jolla ei ole turvallisia vanhempia (jotka siis uskaltavat ottaa aikuisen roolin) ei ole onnellinen vaan hätääntynyt ja turvaton laps, joka ei tiedä rooliaan perheessä (olenko lapsi vai aikuinen?)Aloittaja on tehnyt tosi väärin - synnyttänyt poikansa. Olisi jättänyt väliin yhden varvin
- yyyyy
voi voi voi. kirjoitti:
Aloittaja on tehnyt tosi väärin - synnyttänyt poikansa. Olisi jättänyt väliin yhden varvin
No olipa kypsä kommentti, meeppä takas hiekkalaatikolles siitä.
- tuota.
Äiti ja isä rules! kirjoitti:
Lapsi ei määrää, mitä kukakin perheessä tekee, se on teidän tehtävänne. Jos otat pojan syliin kaupassa tai otat kädestä häntä, niin teet niin, vaikka hän kuinka kiukuttelisia. Mieti - lapsesi on vajaat kaksi vuotta - jos hän saa jo nyt pomputella teitä, mitä tapahtuu tulevina vuosina. Lapsi, jolla ei ole rajoja ja jolla ei ole turvallisia vanhempia (jotka siis uskaltavat ottaa aikuisen roolin) ei ole onnellinen vaan hätääntynyt ja turvaton laps, joka ei tiedä rooliaan perheessä (olenko lapsi vai aikuinen?)Hyvä varmaan rajoja olla siis jotain. Mutta aika erikoinen kommentti että väkisin kädestä ja syliin..
Lapsella on oikeus päättää kenestä pitää ja miksi. Ehkä osaa sanoa myöhemmin miksi. Aikuinen ei voi kostaa lapselle pitämättömyydestä tai jos se näyttää siltä vain, koska on itse tehnyt lapset. Ei ole olemassa sellaista lakia että lapset syntyessään pitävät automaattisesti vanhemmistaan. Edes aikuisenakaan. Se ei ole koskaan varmaa, kuten ei ole varmaa että joku komea mies pitää häntä ihailevasta naisesta tai toisinpäin. Voi lapsi pitää vanhemmista, mutta voi kuulua ikäkauteen tai saavuttamattomuuteen että isä on tärkeä. Ehkä hän kokee isän voimakkaana hahmona joka on kiva. Palstalla lienee jokin selitys asiaan tai kirjoissa joissa kerrotaan ikäkausista. Tai psykologiasta. Voi aikuinen kuitenkin pitää lapsestaan vaikka lapsi ei osaa näyttää omaa välittämistään. Eihän kovin pienet osaakaan ellei kerro että miten ilmaistaan välittämistä. Sitä en tiedä onko sukupuolella merkitystä, ymmärtääkö isä enemmän poikien juttuja ja leluja. - tuota.
tuota. kirjoitti:
Hyvä varmaan rajoja olla siis jotain. Mutta aika erikoinen kommentti että väkisin kädestä ja syliin..
Lapsella on oikeus päättää kenestä pitää ja miksi. Ehkä osaa sanoa myöhemmin miksi. Aikuinen ei voi kostaa lapselle pitämättömyydestä tai jos se näyttää siltä vain, koska on itse tehnyt lapset. Ei ole olemassa sellaista lakia että lapset syntyessään pitävät automaattisesti vanhemmistaan. Edes aikuisenakaan. Se ei ole koskaan varmaa, kuten ei ole varmaa että joku komea mies pitää häntä ihailevasta naisesta tai toisinpäin. Voi lapsi pitää vanhemmista, mutta voi kuulua ikäkauteen tai saavuttamattomuuteen että isä on tärkeä. Ehkä hän kokee isän voimakkaana hahmona joka on kiva. Palstalla lienee jokin selitys asiaan tai kirjoissa joissa kerrotaan ikäkausista. Tai psykologiasta. Voi aikuinen kuitenkin pitää lapsestaan vaikka lapsi ei osaa näyttää omaa välittämistään. Eihän kovin pienet osaakaan ellei kerro että miten ilmaistaan välittämistä. Sitä en tiedä onko sukupuolella merkitystä, ymmärtääkö isä enemmän poikien juttuja ja leluja.Voihan olla sekin että jos on aina saatavilla. Mutta saavuttamattomuus olisi huono myös. Tiedä sitten.
- Priima
Ymmärrän, jos sulla on tollasia ajatuksia, mutta oikeesti, aikuisen tehtävänä ei ole odottaa lapselta rakkaudenosoituksia vaan antaa sitä hoivaa ja turvaa ihan, koska se nyt vaan kuuluu asiaan. Turha odottaa palkkiota siitä.
Välillä tulee varmasti turhauttaviakin kausia, mutta toikin on ohimenevää. Kun sä pistät lapsesi etusijalle häntä ajatellen, (ei mitenkään marttyyrimaisesti tms.) niin kyllä se tulee kantamaan hyvää hedelmää tulevaisuudessa.
Sitä paitsi kyllä musta kuulostaa siltä, kuten itsekin sanoit, että hän kaipaa isältään 100% huomiota kun tämä on paikalla, kun silloin sitä huomiota on edes mahdollista pyytää. Kyllä lapsikin huomaa, jos jotkin asiat, harrastukset tai muut, menevät hänen edelleen.
Sulla pitää nyt vaan olla hyvä itsetunto ja keskittyä omaan osuuteesi kaikesta huolimatta. Jos mä olisin teidän asemassa, pyrkisin varmaan antamaan lapselle mitä hän selkeesti kaipaa, eli aikaa isän kanssa ja erityistä huomiota myös häneltä. Sinullehan hän on jo silmäterä. - WS8
Ensimmäisen kirjoituksesi kun luin, niin ymmärsin jopa sinua, mutta tästä jälkimmäisestä ei voi sanoa muuta kuin että, ei olekaan epäilystä missä mikä vika on.. Mesoat varmaan kotona ja huudat haista paskaa, niin ihmekös se jos poika pitää enemmän isistä, mietippä sitä.
- Haju tuntuu
Jaha. Olisi todella tärkeää, että isä olisi enemmän kotona.
- 2
tuota. kirjoitti:
Hyvä varmaan rajoja olla siis jotain. Mutta aika erikoinen kommentti että väkisin kädestä ja syliin..
Lapsella on oikeus päättää kenestä pitää ja miksi. Ehkä osaa sanoa myöhemmin miksi. Aikuinen ei voi kostaa lapselle pitämättömyydestä tai jos se näyttää siltä vain, koska on itse tehnyt lapset. Ei ole olemassa sellaista lakia että lapset syntyessään pitävät automaattisesti vanhemmistaan. Edes aikuisenakaan. Se ei ole koskaan varmaa, kuten ei ole varmaa että joku komea mies pitää häntä ihailevasta naisesta tai toisinpäin. Voi lapsi pitää vanhemmista, mutta voi kuulua ikäkauteen tai saavuttamattomuuteen että isä on tärkeä. Ehkä hän kokee isän voimakkaana hahmona joka on kiva. Palstalla lienee jokin selitys asiaan tai kirjoissa joissa kerrotaan ikäkausista. Tai psykologiasta. Voi aikuinen kuitenkin pitää lapsestaan vaikka lapsi ei osaa näyttää omaa välittämistään. Eihän kovin pienet osaakaan ellei kerro että miten ilmaistaan välittämistä. Sitä en tiedä onko sukupuolella merkitystä, ymmärtääkö isä enemmän poikien juttuja ja leluja.Se, että lapsi ei aina halua tulla syliin tai pitää kädestä kiinni juuri silloin kun aikuinen haluaa, ei tarkoita sitä, että hän ei välittäisi. Äiti ja isä ovat pienelle lapselle maailman tärkeimpiä ihmisiä, mutta häneltä ei voi odottaa kiintymyksen osoittamista tai suorittamista. Anna lapsesi tulla spontaanisti syliin tai päästä hänet lähellesi esim. kahdenkeskisissä kirjanlukutilanteissa. Et varmaan itsekään pitäisi siitä, jos joku rakastamasi henkilö päättäisi yksipuolisesti siitä koska halataan mahdollisesti keskeyttäen jotakin muuta mitä olet juuri tekemässä.
Jos lapsen isä on harvemmin paikalla, anna heille silloin yhteistä aikaa ja nauti silloin sekä siitä, että heillä on hyvä suhde että siitä, että saat silloin enemmän aikaa itsellesi/pääset helpommalla. Hyväksy lapsesi kiintymys sellaisena kun se ilmenee. Yritä huomata se sellaisena kun se on. Älä odota suoritettuja kiintymyksen odotuksia etenkään tilanteissa, joissa lapsesi keskittyy johonkin muuhun. - äiti äidimpi äitein
Pitäsikö pojan sitten jotenkin kärsiä mielestäsi? Mene töihin ellet osaa itse arvostaa tekemääsi työtä kodissa. Et voi vaatia alle 2-vuotiaalta että se kehuisi äitiään kun nyt olet uhrautunut ja jäänyt kotiin hoitamaan häntä. Oi että olet ihmeellinen ja ihana äiti, näinkö lapsesi pitäsi äiutiään kehua. Oletko joku narsisti-äiti? Ei noin pienen lapsen kuulu osata sellaista asiaa. Kasva ap aikuiseksi. jos kärsit jotenkin et siirrä kärsimistä lapseesi. Mikä mustasukkainen inhottava äiti oletkaan.
- Sahlom
yyyyy kirjoitti:
No olipa kypsä kommentti, meeppä takas hiekkalaatikolles siitä.
Parempi siis yksin juutalaisena hiekkalaatikollakin kuin käydä onnenvarkaana kamelinsa kanssa erämaassa.
- onpa kaikki koettu
äiti äidimpi äitein kirjoitti:
Pitäsikö pojan sitten jotenkin kärsiä mielestäsi? Mene töihin ellet osaa itse arvostaa tekemääsi työtä kodissa. Et voi vaatia alle 2-vuotiaalta että se kehuisi äitiään kun nyt olet uhrautunut ja jäänyt kotiin hoitamaan häntä. Oi että olet ihmeellinen ja ihana äiti, näinkö lapsesi pitäsi äiutiään kehua. Oletko joku narsisti-äiti? Ei noin pienen lapsen kuulu osata sellaista asiaa. Kasva ap aikuiseksi. jos kärsit jotenkin et siirrä kärsimistä lapseesi. Mikä mustasukkainen inhottava äiti oletkaan.
Onpa ihana lukea tuonlaista juttua, yleensä nämä jutut on että valitetaan että lapsi ei tunne isäänsä.Olen itsekkii äiti nyt lapset maailmalla,olin kotona kolmen kanssa, ja kyllä riemu syntyi kun isä tuli kotiin töistä pienin oli noin 2v. kun telkkarista tuli joku ohjelma niin se jäi kesken katsomisen kun isä tuli kotiin.Älä ole turhautunut mene harrastuksien pariin , ja isä hoitaa ja leikkii lapsen kanssa.Kun tulee lisää lapsia niin pian osat vaihtuvat olet tärkeä lapsellesi nytkin mutta ei tämän ikäinen osaa viellä ilmaista.Pojat on poikia.Nyt kun ajattelen elämääni takaisin päin kyllä isä kuljetti jääkiekko harkkoihin minä myös.Nyt kun lapset on aukuisia ,niin kun tulevat käymään niin kysyvät missä isä jos auto ei ole pihassa.Kuulema kysyvät kun minäkin olen poissa.Sinä olet nyt hieman mustasukkanen vaikka väität toisin.Kyllä olet viellä tärkeä vaikka sitten kun tulet mummoksi.
- bdhshfdd
"mammy1489540000"..Ei sinussa mitään vikaa ole äitinä, isi nyt tuntuu olevan pojalle jotain erityistä sen takia että on niin paljon poissa. Poika kaipaa isäänsä ja on sitten ihan isin poika kun saa siihen mahdollisuude.
Jos teillä menee hyvin päivät pojan kanssa niin missä on ongelma?
Itselläni on 4 poikaa ja kun he oli pieniä olisin ollut yli onnellinen jos edes joku heistä olis ollu noin kova isin perään eikä olis kaikki ollu kokoajan äiti sitä ja äiti tätä, äiti äiti äiti :) Rakastan jokaista lastani yli kaiken vaikka olikin joskus rankkaa kun isistä ei ollut niin paljon apua silloin kun hän oli kotona...johtuen siitä että hän ei jaksanut tuolleen antaa aikaa lapsille eikä leikkiä heidän kanssaan. Olet onnekas kun sinulla on mies joka on vapaa ajalla niin paljon lapsen kanssa :)
Vai toivoisitko että lapsi olisi kokoajan sinun perässäsi, vai mitä??
Poika lapsille isi on roolimalli ja esikuva. Kaikki pojat yleensä tahtovat olla kuin isi, ja tytöt sit enemmän matkii äitiä. Nauti siitä ajasta minkä poika mielellään viettää isin kanssa niin sinulla on aikaa itsellesi kun isi on kotona :) 2 kirjoitti:
Se, että lapsi ei aina halua tulla syliin tai pitää kädestä kiinni juuri silloin kun aikuinen haluaa, ei tarkoita sitä, että hän ei välittäisi. Äiti ja isä ovat pienelle lapselle maailman tärkeimpiä ihmisiä, mutta häneltä ei voi odottaa kiintymyksen osoittamista tai suorittamista. Anna lapsesi tulla spontaanisti syliin tai päästä hänet lähellesi esim. kahdenkeskisissä kirjanlukutilanteissa. Et varmaan itsekään pitäisi siitä, jos joku rakastamasi henkilö päättäisi yksipuolisesti siitä koska halataan mahdollisesti keskeyttäen jotakin muuta mitä olet juuri tekemässä.
Jos lapsen isä on harvemmin paikalla, anna heille silloin yhteistä aikaa ja nauti silloin sekä siitä, että heillä on hyvä suhde että siitä, että saat silloin enemmän aikaa itsellesi/pääset helpommalla. Hyväksy lapsesi kiintymys sellaisena kun se ilmenee. Yritä huomata se sellaisena kun se on. Älä odota suoritettuja kiintymyksen odotuksia etenkään tilanteissa, joissa lapsesi keskittyy johonkin muuhun.Aivan samaa mieltä 2:n kanssa!!
Niin usein kuin äidit valittavat ja narisevat kuinka vähän isät on lapsen/lasten kanssa - olisit tyytyväinen!!
- Isin tytön äiti
Meillä on vähän samaa, isin tyttö 1v 8kk. Isä on kausittain todella tiiviisti töissä ja minä kotiäitinä huolehdin päivittäiset rutiinit, luen sadut, puhallan pipit, vien puistoon, metsään, uimaan ja kirjastoon, istun lattialla leikkimässä ja keksin hauskoja tapoja tehdä yhdessä koti- ja pihatöitä... Mies on kyllä kotona ollessaan hyvä, läsnäoleva ja omistautuva isä ja olen onnellinen siitä, että isällä ja lapsella on niin hyvä keskinäinen suhde. Mutta kyllähän se välillä kirvelee, kun lapsi isän kotona ollessa työntää äitiä pois ja vain isin kanssa touhuamisessa olisi jotain hohtoa. Toisaalta sen ymmärtää, tokihan lapsi kaipaa myös toista vanhempaansa ja isin kanssa touhutaan ja leikitään eri tavalla kuin äidin kanssa, mikä on varmasti mukavaa vaihtelua. Pakostikin silti miettii, onko tehnyt jotain väärin ja ollut huono äiti, kun lapsi ei meilläkään koskaan esim. itke minun perääni tai tunnu mitenkään kaipaavan vaikka olisin pois pidemmänkin pätkän.
- 14
Voisko tuo mitenkään johtua siitä, että lapsi jo tietää ja luottaa siihen, että vaikka äiti hetkeksi katoaisikin näköpiiristä, niin se kyllä tulee kohtuullisessa ajassa takaisinkin. Isästä taas ei koskaan tiedä, kuinka kauan se on pois kun lähtee! Pienelle lapselle jo työpäivän mittainenkin poissaolo on käsittämättömän pitkä aika. Ei äiti varmasti ole tehnyt mitään väärin, jos on kotona lapsen kanssa. Enemmän olisin huolestunut, jos lapsi ripustautuisi tämän häntä kotona hoitavan äidin jalkaan, kun isä tulisi kotiin, ja äiti haluaisi lähteä johonkin. Kertoisiko tämä siitä, että kotona ollut äiti ei olekaan huomioinut lasta riittävästi päivän mittaan, tai sitten siitä, että isän kanssa kahdestaan ei olekaan ihan hyvä olla kotona? Eli olkaa TODELLA tyytyväisiä vallitsevaan tilanteeseen! On itsestään selvää, että lapsi ikävöi näkyvämmin sitä vanhempaa, joka on enemmän poissa. Tämä ei todellakaan tarkoita, etteikö hoiotava vanhempi olisi rakas ja tärkeä!
- zaazzzooon
Nauttikaa hyvät naiset! Olkaa onnellisia että saatte olla rauhassa kun isi tulee kotiin, harrastakaa ja tehkää omia juttuja! Ei tarvitse olla edes huono omatunto kun on kotoa pois kun lapsi haluaa olla isän kanssa. Paljon rasittavampaa on se että vain äiti kelpaa koska silloin on tuplasti töitä. Teillä on asiat hyvin! Ja lupaan että kun itse olette enemmän pois kotoa, alkaa lapsi myös ikävöidä äitiä!
- ()()()()()()()
Meinasin just sanoa samaa kuin edellinen, eli nauttikaa!!! Meillä tyttö oli samassa iässä aivan mahdoton MUN perääni, isä ei kelvannut mihinkään. Isällä oli paha mieli asiasta pitkään, ja vasta joskus 2,5-vuotiaana isäkin alkoi kelpaamaan ja nyt 4-vuotiaana isä on tosi tosi tärkeä ja rakas. Mutta niin olen minäkin. Eli nykyään kelpaavat molemmat. Mä olisin nauttinut niin siitä että tyttö olisi roikkunut isässäänkin välillä, eikä aina mun puntissa. Jos mä olin pois kotoa, isä kelpasi kyllä mutta jos molemmat oltiin paikalla niin se oli sitä että "äitiäitiäiti"...
- En nyt tiedä
onko "järkevää" sanoa että nauttikaa,eihän sinunkaan miehesi nauttinut kun häntä ei lapsi huomioinut.
- zazzzzoooon
On järkevää koska äiti on kyllä tärkeä koko päivän ennenkuin isä tulee kotiin.
- k.k.k
Isänsä poika.Mitä se sulla tekee riipputissinen eukko.
- neitinyrppänen
Eli kirjoitat ettet ole mitenkään mustasukkainen ja seuraavassa lauseessa kerrot että kuitenkin se tuntuu pahalta kun lapsi vaikuttaa tykkäävän enemmän isästään. voi pieksut sentään.
Sinä olet mustasukkainen ja se on sinun oma ongelmasi. Pelkäät että olet tehnyt jotain väärin tai oletjko epäonnistunut koska se olisi sinulle epäedullista ja "tappiollista". Olet täydellisen itsekäs tuollaisessa ajattelussa. Kaikki keskittyy vain siihen mitä sinä olet, olet tehnyt tai jää saamatta sinulta.
Oletko väsynyt äitinä oloon? Koita keksiä jotain muutakin tekemistä kuin kotiympyröissä roikkuminen. Jos lapsi kerran muka viihtyy isänsä kanssa enemmän niin sinähän voisit ottaa vähän omaa aikaa esim. ystävien kanssa joiden seurassa voit olla niin lapsellinen kuin huvittaa hetken aikaa ettei sitten suhteessa lapseen tarvitse ruveta lapsellisesti ( itsekkäästi) ajattelemaan.
Onneksi en ruvennut terapeutiksi, sillä nää ihmisten yksinkertaset ongelmat todella ärsyttää. Tulisi varmaan haukuttua vähintään joka toinen potilas. :)- myy10
Sun nmimerkkis jo kertoo aika paljon susta...
- nyrpyttääkö?
Oli tosiaan onni, että et ryhtynyt terapeutiksi. Olisit huono työssäsi.
- Daniel1000
myy10 kirjoitti:
Sama juttu sinullakin
- ,,,,,
- nmimerkkis
ja vielä kirjoitusvirhe!!
nmimerkkis
- Dean Cassidy
"Olenko epäonnistunut jollain tapaa äitinä, kun en ole lapselle se tärkein, vaikka minä olen se joka hänet on hoitanut kotona? Missä olen mennyt pieleen?"
Et missään. Koet vain sen, mitä useimmat isät kokevat äidin omiessa lapsen itselleen luonnollisena oikeutenaan. Välillä näinkin päin.- Priima
Paitsi että harva isä jää kotiin hoitamaan lasta ja pyörittämään arkea sillä välin ku nainen käy töissä ja tyttöjen kanssa tanssitunneilla ja olusilla.
- aad
Loistava kommentti "Dean Cassidy"!!
- kokemus
Kunhan poitsu kasvaa tulee muutos,älä oto ittees!!!
- lastensairaanhoitaja
Hei vaan!
Lapsesi käytös on mielestäni tavallista ja ikäkauteen kuuluvaa. Se miten yhdessä miehesi kanssa asiaan reagoitte vaikuttaa lapsen reagoimiseen. Eli yritätte sivuuttaa/luovia tilanteet yhdessä toimimalla. Ihan rennosti vaan, kyllä tämäkin kausi ohi menee ja uusia tulee.
- psykologi
Vaikuttaa siltä, että olet onnistunut luomaan erittäin tasapainoisen, terveen ja lapsen emotionaalisia tarpeita kohtaavan kiintymyssuhteen lapsesi kanssa, onneksi olkoon! Tämä siksi, että selkeästi turvattomamman vanhemman läsnäolo on äärimmäisen kiehtovaa lapsellesi ja hän uskaltaa heittäytyä siihen täysillä samalla "hyljäten" sinut. Jos lapsesi roikkuisi sinussa isän ollessa paikalla, voitaisiin olettaa hänen sisäisen turvallisuuden tunteen olevan siten hataralla pohjalla, että hänen tulisi ikäänkuin koko ajan varmistaan, että se turvan lähde (äiti) todellakin on siinä ja pysyy. Hänellä on selkeästikin vahva perusturvallisuuden tunne sisäisenä kokemuksena, jolloin maailma on avoinna rohkealle tutkimiselle eikä irrationaaliset uhat pelota. Joku kyseenalaistanee isän määrittelyn "turvattomaksi" vanhemmaksi, mutta fakta on se, että kiintymyssuhdekäyttäytyminen on äidin ja lapsen välillä ja kaikki muut ovat "muukalaisia". Ole siis tyytyväinen siitä, että olet kyennyt vastaamaan lapsesi emotionaalisiin tarpeisiin erittäin sensitiivisesti. Tänä päivänä tämä tuntuu vanhemmilta olevan täysin hukassa, vaikka muista tarpeista osattaisiinkin huolehtia.
- Kotiäiti myöskin
Kiitos tästä asiallisesta vastauksesta! Aloittaja ei ole ainut, jolla on näitä isin perään olevia lapsia :) Vaikka sitä järjellänsä tietää, että on lapselleen tärkeä niin kyllähän sitä on hieman "mustasukkainen" kun lapsi on enemmän isin perään tämän ollessa kotona. Otan sen kuitenkin osana elämää ja yhdyn lapsen riemuun isin tullessa kotiin. Usein menemme yhdessä ovelle vastaanottokomiteaksi :) Mutta toisaalta pitää nauttia tästä kun ei tarvitse kestää mitään hepuleja kun lähtee kotoa.
- likaisen työntekijä?
Samalta, ulkopuoliselta, epävarmalta varmaan tuntuu isistä yleensä- he joutuvat usein ulkopuolelle. Taitaa ihmisen kehitys vain emnnä niin että kykenemme alkuun yhtene kiintymyssuhteeseen ja muut tulee siinä sivusa erilaisin ja iän myötä kiintymyksen kohteen pitäisi vaihuakin jos kaikki hyvin käy. Vanhempienkin voi olla joskus vaikea luopua ja antaa lapsen kasvaa irti ja ei ole helppoa luopua olemasta noin tärkeä! Lienee inhimillistä että joissakin asioissa toinen on enemmän lähellä ja osaavamoi kuin toinen vanhempi. Äideille jää usein niiden ritiinien hoitaminen ja rajojenkin asettaminen, tylsien asioiden vaatiminen ja saamme sen vuoksi myös ikävämmän vanhemman roolin. Äideille lienee turavllisempaa myös kiukutella, saa vastakaikua, fyysisen väkivallan uhka tai henkinen hylkääminen lienee ehkä vähäisempää? tasapuolisen vanhemmuuden aikaan saamiseksi molempien pitäisi pystyä laittamaan rajoja lapselle, eikä vain joustaa ja ollakiva vanhempi. Nyt vaikuttaa että isä antaa lapsen lapsen määräillä kuka tekee ja mitä. Vanhempana olemme vastuussa että molempia sukupuolia ja vanhempia omissa rooleissaan kunnioitetaan eikä toinen ole roskaastia ja palvelija, tai jopa kotiorja, roska-astia
- ryhtiä
Näen kyllä jotain outoa jos isä on saanut suosionsa toteuttamalla pojan pienimmänkin toiveen.
Äiti on jäänyt sivuun kun on valmistanut poikaa kohtaamaan joskus vastoinkäymistäkin.- ryhtiä
Lukematta "likaisentyöntekijän viestiä" onnistuin typistämään sen kahteenlauseeseen.
- Just joo.
Palstalla taas uusavuttomia äiti urveloita vaikka kuin, eivät ymmärrä lastensa psykologisesta käyttäytymisestä höykäsen pölyä. Lapset käyttäytyy, hei.
- lknjhbgv
En usko, että olisit tehnyt sellaista virhettä tai että olisit huono äiti.. Kyse on juurikin siitä, että kun isä on niin paljon töissä, lapsi haluaa käyttää kaiken mahdollisen ajan hänen kanssa - kuin peläten, että kohta isi lähtee taas. Ja niin se on myös, että monesti pojat ihannoivat isiään, mutta kyllä äidillekin pitäisi se paikka löytyä ja olet varmasti hyvin rakas.. Mutta kuten itse totesit, poika pitää sinua "itsestään selvänä". Sinä olet aina leikkimässä ja läsnä - mutta isi vain joskus.
Yhteiset hetket ja puuhailut voisivat auttaa asiaan.. Niin, että tekisitte jotain kolmisin (muutakin kuin kaupassa käyntiä). - Onkos nyt
niin että äiti on sitä arkea jne.. Isi tekee vaan kivat jutut?
- tulevaisuuden isi
Voivoi,toiset vikisee kun isit eivät osallistu lapsen hoitoon ja toiset sitten kun isi kelpaa liian hyvin.Koittakaa päättää!
Ja et ole mustasukkainen?Etpä!Tuollainen"minä en kelpaa" on todella lapsellista ja tarpeetonta.Ole onnellinen että isi todellakin kelpaa,koska näin lapsi voi luoda teihin molempiin läheiset suhteet.
Ja lapsi ei tahalleen halua pitää toista suosikkina,se toimii niinkuin tunne puolella tuntuu.Joten,kyseinen lause jossa toteat että yhtä hyvin voit mennä töihin kun ei kerran kaipaa on jotain sellaista martyyriä ja pentumaista että kysyn vaan,oletko ollut oikeasti valmis äidiksi.Lapsi kaipaa aina äitiä,vaikka ei huutaisi sen perään joka sekuntti. - mulekekero
Jo on vittu ongelma. Hanki elämä. Tai avioero.
- lapsiaisiäjaäitiä
lapset ovat tuollaisia tuossa iässä....ei hätää. Lapsi opettelee ilmaisemaan omaa tahtoa, tekee valintoja. Olen kuullut saman jutun niin usein. Miniällä yksi tytöistä oli isin tyttö ja kun oli jo monta muuta, niin helpotushan se oli, kun joku roikkui isässä eikä kaikki äidissä. Älä murehdi turhia ;))
- Luovutus
Tämähän kertoo van lapsen kasvusta ja napanuoran katkeamisesta äitiinsä. Pikkuhikjaa lapsi tulee itsenäisemmäksi ja tarvii myös muita läheisiä aikuisia elämäänsä, joihin luoda suhteita. Ja nämä juuri alkavat perheen sisältä siirtyäkseen sitten ulospäin. Eteen tulee vain luopumista: mummot , vaarit, tädit , sedät, koulut, ystävät, hellut, armeija jne.
- kahden pojan äitee
Ei hätää, meillä 1v 5 kk pikkupoika rakastaa eniten teini-ikäistä isoveljeään,
pussaa, halaaa ja roikkuu kaulassa kun murkku lähtee kouluun,
itkee perään ja silleen.
Minusta se on suloista, teini on joskus kiusaaantunut, mutta minkäs teet.- Sehän on vaan hyvä
jos teinistä on tullut pikkukundin idoli.
- äitee ks
Mitäs suotta ahdistumaan..Tuo on lapsen normaalia kehitystä..meidänkin lapset ovat olleen vuorin "äitin tyttöjä tai äitin poikia" ja sama toisinkinpäin..Mutta jos olimme vain kaupassa äidin kanssa-äiti sanelee miten homma tehdään..:)
- Heikkoa jäätä
Tuo joku psykologi vastasikin ihan hyvin, mä kerron sulle toisenlaisen tarinan, mikä valaisee ehkä jotain.
Minäkin olin isän tyttö. Rakastin kyllä äitiänikin ja siis tottakai olin äidinkin tyttö, hän vaan ei halunnut jakaa. Minun olisi pitänyt olla isän prinsessa ja äitini kopio. Äiti alkoi lopulta käyttää minua uskottunaan, psykologinaan ja mustamaalaamaan isääni. Hän ei siis ollut mustasukkainen, eihän toki, vaan siis ihan tosiasioita kertoi, kasvatti minua aikuisuuteen ja halusi sen arvostuksen mikä hänelle kuuluu. Isäni kuoli. Me olimme ajautuneet erilleen, varmasti äitini mieliksi. Hän ei koskaan huomioinut minua kun voin pahoin, silloin sain olla kenen lapsi vaan, ja näin kävi isäni kuollessakin. Kuulin kyllä miten hän oli yrittänyt sovitella meidän välejämme ja onneksi hän oli onnistunutkin, että minäkin olin saanut olla isäni kanssa.
Minulla meni vuosia tajuta, miten minua oli viety kuin pässiä narussa, yllättävää miten helppoa se vanhemmille onkaan. Aikuiseksi saakka.
En ole enää ollenkaan äitini kanssa tekemisissä. Kyllästyin olemaan hänen uskottunsa, äitinsä, tyttärensä, kaverinsa, kopionsa, ja kaikkea, mitä milloinkin, että hän olisi "saanut pitää minut itsellään". Ja kun tämä ilmiö pääsee valloilleen, niin hän kilpailee miehistä, sen lisäksi että minun pitäisi olla tarvittaessa ruma, minun pitäisi olla ikuinen nunna, kauhistus olisi jos tulisin onnelliseksi ja hankkisin oman perheen jne. tottakai minun pitää olla kaunis, silloin kun ihmiset kertovat sen periytyvän äidiltään, tai niin voidaan esittää...
En taatusti tajunnut isäni arvoa koskaan hänen eläessään ja äitini arvosta en enää piittaa. Hän tietenkin on aina väittänyt etten ole arvostanut, rakastanut jne. jne. häntä ja miten kamala ja vaativa olenkaan ollut. Selvä, ollaan sitten.
Totuus on se, että minä rakastin aina äitiäni yhtä paljon. Minä siedin häneltä käsittämättömän määrän kaikkea ja minä yritin osoittaa arvostukseni hänelle. Mikään vaan ei riittänyt, ja kun vanhempi alkaa määräämään, koska lapsi saa huutaa ja kumman vanhemman perään, onkin manipulointisuhde valmis.
Arvaapa miltä lapsesta tuntuu, kun täytyy koko ajan varoa vanhempiensa herkkiä tunteita? Kärsin aivan suunnattomasti puolien jaosta, häpesin, pelkäsin ja kaikkein eniten pelkäsin, että rakastaisin toista vanhempaani hetkenkään enempää kuin toista. En saanut haluta koskaan isää, etten vaan loukkaa äitiä ja mitä kaikkea vielä. Se oli yksi vi**n helvetti, ja minulla ei ole ikävä perhe-elämästä mitään.
Perhettä minulla ei tietenkään ole, vaikka miten toitottaisin itselleni, ettei ne kaikki ole samanlaisia. Minulle ne kaikki on.
Ihmissuhteita en osaa rakentaa. En pysty edes asumaan kenenkään kanssa, kun alkaa jo ahdistaa, vaikka tiedän että minua on rakastettu ja rakastetaan, en kykene mihinkään ns. tavanomaiseen suhteeseen. Onneksi osa miehistä tajuaa tämän, minä en oikeasti ole kenenkään vaimo enkä kenenkään nainen koskaan.
Olen niin allerginen mustasukkaisuudelle, etten pysty sietämään sitä missään määrin.
Jne.
Tämä on varoittava esimerkki vain siitä, mitä sille lapselle tehdään ja mitä sille käy, kun vanhemmat eivät anna sen olla oma itsensä ja hyväksy sitä, että joo, kausittain se on äiti ja sitten isä eikä kukaan ole epäonnistunut missään. Kun vanhemmat laskee mustasukkaisina ja huumorintajuttomina omia pisteitään ja ajattelee itsensä egoistista tarvetta tulla "tunnustetuksi" eivätkä piittaa lapsesta.
Minun äitini oli niin ääritapaus, että hänellä ei ole enää tytärtä ollenkaan. Niin kynsinhampain hän yritti sen itselleen omia, että minun puolestani hän saa mennä hautaan ilman lastaan. Koska muuten sinne hautaan menen minä. Ja tiedätkö mikä tässä on sairainta? Se, että minä rakastan edelleen äitiäni. Minä olen kyllä antanut anteeksi, mutta minä olen vain ymmärtänyt, että minulla ei ole koskaan äitiä ollut ja tuon kanssa, minä en voi olla, ellen itse katoa.
Joten käy siellä jossain, missä käytkin, ja lakkaa vaatimasta, että lapsesi pitäisi se aina muka jotenkin huomioida. Huutaa perääsi tai muuta.
Anna hänen roikkua isässään, isäkin voi olla niin tärkeä.
Jos et tajua sitä, että lapsi rakastaa aina vanhempiaan ilman suuria huomionsosoituksia, lyö itseäsi litsarilla pari kertaa poskille ja hauku lapsellisuudesta.
Jos sittenkin kerjäät huomiota vaikka saat sitä pitkin päivää jo, mene hoitoon ajoissa, ennenkuin pilaat lapsesi elämän.
Miksi sinun pitäisi olla tärkein, palkkiona vai? Lapsen ei kuulu ostaa omaa lapsuuttaan sinulta. Pienennä egoasi, vaikka te pidätte kurin ja säännöt, te lopultakin hoidatte ja palvelette lasta eikä hän teitä.
Myönnä että sinä olet mustasukkainen, sinä kerjäät huomiota lapseltasi, ja sinä odotat palkkiota äitiydestä. Muuten et voi parantua.
Lopeta. Nyt vielä mitään ei ole mennyt pieleen, etkä ole tehnyt mitään väärin, mutta jos alat kilpailemaan isän kanssa, tulee kaikki menemään pieleen ja sinä teet asiat totisesti päin per*että!
Noin pienen lapsen kuuluukin saada pitää sinua itsestään selvänä vielä vuosia.- Ulkopuolinen79
Olin isin tyttö pienenä. Yhdessä sahattiin lautoja ja ajettiin traktorilla.
En pitänyt äidistä koska sain sen vaikutelman, että hän teki kaiken, satujen lukemiset ja hiekkalaatikkoleikit, vain velvollisuudesta. Muistan kerran kun äitini piti mennä lääkäriin ja minua vahtimaan tuli neuvolasta lastenvahti. Kun äitini tuli kotiin, hän sanoi, että: " Täällähän on siivottu. Ei olisi tarvinnut" ja lastenvahti vastasi siihen, että: " Ei tästä ollut mitään vaivaa, omaksi ilokseni vain siivoilin". Kun lastenvahti lähti, muistan toivoneeni, että äitini olisi lähtenyt ja lastenvahti olisi jäänyt. Ei äitini koskaan siivonnut "omaksi ilokseen" vaan "taasko minun TÄYTYY ...TEIDÄN takianne".
Sitten syntyi pikkusiskoni ja heti alusta lähtien äitini suosi häntä aivan julkeasti. Ilmeisesti äitini kosti sen, etten ollut äitin tyttö pienenä. Minut hylättiin. Isä teki pitkää päivää töissä eikä hänkään mitenkään tuominnut siskoni suosimista ja minun hyljeksimistäni. Ei sanallakaan. Vasta nyt aikuisena tajuan kuinka uskomattoman yksin olin lapsena. Voi, te ette uskoisi!
Pikkusiskoni sairastui anoreksiaan eikä hänellä ole ketään kavereita koska äitini eristi hänet kaikista muista ihmisistä jotta hänellä ei olisi ketään muita kuin äiti. Hän asuu vieläkin, 26-vuotiaana, kotona.
En ole koskaan pitänyt äidistäni ja vihaan häntä sen takia mitä hän on tehnyt minulle ja pikkusiskolleni. Olen myös katkaissut välit isääni koska hän ei koskaan sanonut, että se mitä äitini tekee on väärin. Olen kärsinyt vuosia vakavasta masennuksesta ja on aivan selvää, etten koskaan hanki lapsia. Tuskinpa koskaan menen naimisiinkaan koska en luota ihmisiin. Minulla ei koskaan ole ollut ketään joka olisi ollut minun tukenani ja minun puolellani. Olen ollut se jonka tavarat saa rikkoa ja jota saa haukkua.
Jokin aika sitten äitini sai aivoverenvuodon mutta toipui siitä ihan hyvin. Olen miettinyt voinko antaa hänellä anteeksi ja voisiko perheemme vielä jotenkin olla onnellinen. En tiedä, en todellakaan tiedä. Ovatko he pahoja ihmisiä? Jos eivät, miksi he eivät ymmärrä mitä he ovat tehneet? - minä vain
Ulkopuolinen79 kirjoitti:
Olin isin tyttö pienenä. Yhdessä sahattiin lautoja ja ajettiin traktorilla.
En pitänyt äidistä koska sain sen vaikutelman, että hän teki kaiken, satujen lukemiset ja hiekkalaatikkoleikit, vain velvollisuudesta. Muistan kerran kun äitini piti mennä lääkäriin ja minua vahtimaan tuli neuvolasta lastenvahti. Kun äitini tuli kotiin, hän sanoi, että: " Täällähän on siivottu. Ei olisi tarvinnut" ja lastenvahti vastasi siihen, että: " Ei tästä ollut mitään vaivaa, omaksi ilokseni vain siivoilin". Kun lastenvahti lähti, muistan toivoneeni, että äitini olisi lähtenyt ja lastenvahti olisi jäänyt. Ei äitini koskaan siivonnut "omaksi ilokseen" vaan "taasko minun TÄYTYY ...TEIDÄN takianne".
Sitten syntyi pikkusiskoni ja heti alusta lähtien äitini suosi häntä aivan julkeasti. Ilmeisesti äitini kosti sen, etten ollut äitin tyttö pienenä. Minut hylättiin. Isä teki pitkää päivää töissä eikä hänkään mitenkään tuominnut siskoni suosimista ja minun hyljeksimistäni. Ei sanallakaan. Vasta nyt aikuisena tajuan kuinka uskomattoman yksin olin lapsena. Voi, te ette uskoisi!
Pikkusiskoni sairastui anoreksiaan eikä hänellä ole ketään kavereita koska äitini eristi hänet kaikista muista ihmisistä jotta hänellä ei olisi ketään muita kuin äiti. Hän asuu vieläkin, 26-vuotiaana, kotona.
En ole koskaan pitänyt äidistäni ja vihaan häntä sen takia mitä hän on tehnyt minulle ja pikkusiskolleni. Olen myös katkaissut välit isääni koska hän ei koskaan sanonut, että se mitä äitini tekee on väärin. Olen kärsinyt vuosia vakavasta masennuksesta ja on aivan selvää, etten koskaan hanki lapsia. Tuskinpa koskaan menen naimisiinkaan koska en luota ihmisiin. Minulla ei koskaan ole ollut ketään joka olisi ollut minun tukenani ja minun puolellani. Olen ollut se jonka tavarat saa rikkoa ja jota saa haukkua.
Jokin aika sitten äitini sai aivoverenvuodon mutta toipui siitä ihan hyvin. Olen miettinyt voinko antaa hänellä anteeksi ja voisiko perheemme vielä jotenkin olla onnellinen. En tiedä, en todellakaan tiedä. Ovatko he pahoja ihmisiä? Jos eivät, miksi he eivät ymmärrä mitä he ovat tehneet?Sinä ulkopuolinen. Et ole ainoa sisarusparvesta joka ajattelee jääneensä paitsioon ja on varmasti jäänytkin. Mutta turha syyttää vanhempiaan kun he ovat tehneet se nmikä heidän älyllään ja tavoillaan on voinut tehdä. Eivät he varmakaan edes tajua sitä kuinka onneton olet ollut. Jätä äitis ja isäsi taaksesi ja jatka elämääsi tästä päivästä.
Ajattele, että ikäänkun nyt syntyisit ja alat itse muodostamaan elämääsi.Vanhemmillesi voit antaa anteeksi, eihän sinun tarvi silti heitä sen kummemmin tavata. Ajattele heitäkin ajatuksella: he eivät tienneet mitä tekivät. Vanhempasi ovat olleet tietämättömiä (niin minunkin) ja tyhmiä, mutta elämäsi on sinun. Älä anna vanhemmillesi tuota valtaa, että vieläkin ajattelet heidän pilanneen sinun elämäsi. Ilman noita kokemuksiasi et olisi sinä.
Ja jos joskus hankkisitkin lapsen, osaat nyt kohdella häntä niin kuin pitää, et varmaankaan kohtelisi häntä kuin sinun vanhempasi ovat sinua kohdelleet. Käännä asiat voitoksesi. Tiedät mitä tarvii tehdä ja mitä ei.
Masennuksellehan ei voi mitään kuin odottaa aikaa että paranee, mutta ominaista masentuneille on kyllä, että pyörivät oman napansa ympärillä ja vain heidän tuntemansa ja kokemansa asiat vaikuttavat. Katsele ympärillesi. Ei kaikilla muillakaaan ole ihanaa elämää ollut lapsuudessa eikä nuoruudessa ja silti yrittävät selvitä päivästä toiseen.
Ei elämä ole helppoa kenelläkään. Ala ajatella vähän laajemmin asioita, se helpottaa. Ja muista että vain sinä itse elät elämääsi, ei toiset, etkä voi ajatella että joku muu tekee elämästäsi siedettävän. Se olet sinä itse. Löydä vain voimavarasi. Ne ovat sinussa itsessäsi.
- Käytä järkeesi
Syntyneelle pojalle jo valmiiksi "mustasukkainen äiti" jolla ei oo muuta tärkeempää telemistä kun se?
Mite lahjakas isi taikka isovanhemmat ovatkaan ?
Muualkin kun mummolassa lopulta? - TERAPEUTTI NEUVOO
KYLLÄ LAPSI TIETÄÄ KENEN SEURASSA ON TURVALLISTA OLLA ITELLÄKIN NELJÄ LASTA KAIKKI ISKÄN KULTII PIENESTÄ LÄHTIEN AINA HUUDETTIIN ISKÄ ISKÄ JOKA OLI HEILLE SE TURVALLISIN VANHEMPI ITSE KERTOIVAT NÄIN KUN AIKUISIKÄ ALKO EI KAIKISTA NAISISTA OLE ÄIDIKSI VAIKKA KUIN YRITTÄVÄT SITÄ LEIKKII KYLLÄ LAPSI VAISTOO SEN ELI KYLLÄ TÄÄLLÄ OLI JÄLLEEN TYPERÄ MUIJA ASIALLA KANNATTAS MENNÄ LAPSI TERAPEUTILLE SIELTÄ HÄN AVIUN SAA
- Äitee 78
tai sitten äiti on niin negatiivinen ja etäinen henkilö, että lapsilla ei ole ollut läheistä suhdetta muihin kuin isäänsä, niin silloinhan siinä voi tosiaan käydä noinkin...ei meillä ole tommosia ongelmia ollut lähipiirissäkään ja niitä läheisiä on kymmenittäin. Eli toimi oman ohjeesi mukaan ja mene terapeutille!
- mamma 84
Sä itse sanoit vastauksen asiaan: isä on töissä päivät ja harrastaa paljon, sinä olet koko ajan saatavilla. Ei lapsesi tarvitse miettiä kuinka tärkeä sinä olet, koska olet aina siinä eli hänen ei ole tarvinnut sinua ikävöidä. Mutta koska isä on niin vähän kotona, hän ikävöi ja reagoi siihen ja tottakai haluaa tehdä kaiken isin kanssa ja viettää sen ajan kun isä on saatavilla hänen kanssaan. Jos teillä tilanne kääntyisi toisinpäin, myös ikävöinti kääntyisi toisin päin. Ihan luonnollista:) Ei pieni lapsi osaa, eikä halua valita vanhempien välillä, kummatkin ovat tärkeitä. Äiti on ehkä enemmän empaattinen henkilö ja ihana tukeutua pipin sattuessa tai jos on paha mieli, mutta isän kanssa touhutaan kaikkea kivaa ja leikitään. Näin myös meillä vuoden ikäisen vauvelin kanssa. Älä huoli, jos olet hyvä lapsellesi hän luo luonnostaan teihin kahteen hyvät ja lämpimätvälit TASAVERTAISESTI:)
- asiar
Kyllä, se on normaallinen tapa kun pojat tarvitsevat iskiä mutta tyttöä äitiä. Mulla samoin oli sellainen tapaus. olin yksinhuoltaja ja kun serkku tulee kylään, mun poika aina hänen kanssa tai naapurien pojan ja isän kanssa, Poijat on pojat, se miehet.
- kaksosten äiskä
Voi kun olisin onnellinen jos meidänkin kaksoset kelpuuttaisivat edes välillä isin, mutta kun EI.
Aina MOLEMPIEN on ehdottomasti tönittävä toisiaan ja kilpailtava minun huomiostani.
Olen niin väsynyt jatkuvaan säärissä roikkumiseen.
Poika on vielä ottanut sellaisen tavan, jos ei muutoin saa huomiota, niin puraisee säärestä tai mistä sattuu milloinkin kiini saamaan.
Mitenhän tuon tavan saisi häneltä pois, voisko joku neuvoa?
Tyttö taas kiskoo armotta kaiken pois pojan käsistä ja sitten jos poika pitää puoliaan ja ottaa takaisin niin tyttö heittäytyy lattialle ja huutaa siinä vaikka kokopäivän, jos en ota sitä tavaraa pojalta ja anna hänelle.
Poika ei onneksi ole niin herkkä itkemään vaan tyytyy usein häviöönsä jos saa muuta tilalle, mutta tämä jatkuva rumba ja erotuomarin homma käy todella hermoille. Rakastan lapsiani mutta olen todella väsynyt.
Olisin onnellinen jos lapset olisivat edes iltaisin isinkin kimpussa, mutta isä on lähinnä vain se joka joutuu torumaan ja laittamaan istumaan jos ei muu tehoa, monesti kyllä tulen sanoneeksi, että kerron illalla isälle, jos ei sana kuulu!
Meidän lapset ovat pian kolme vuotiaita. Olen vasta kolmekymppinen, mutta luulen, että en enää koskaan halua tehdä lisää lapsia, olen niin väsynyt ja "ulalla" näiden kanssa.- habot
Kuria. Netistäkin varmaan löytyy oppaita, kuinka torua lasta vaikuttavasti ja oikein. Lapsille pitää tehdä johdonmukaisesti joka ainoa kerta selväksi, ettei väärillä tavoilla ajeta omia etuja.
Sovi isän kanssa, että käskee aina lapset pois kimpustasi. Luulisi lasten voivan leikkiä omin päin. - kaksosten äiskä
habot kirjoitti:
Kuria. Netistäkin varmaan löytyy oppaita, kuinka torua lasta vaikuttavasti ja oikein. Lapsille pitää tehdä johdonmukaisesti joka ainoa kerta selväksi, ettei väärillä tavoilla ajeta omia etuja.
Sovi isän kanssa, että käskee aina lapset pois kimpustasi. Luulisi lasten voivan leikkiä omin päin.Kiitos kun vastasit "habot" !
Ei isi ole päivisin kotona, vaan töissä, joten on luonnollista että kaksoset päivisin kilpailee suosiostani, mutta illalla olisi minulle helpotus jos lapset roikkuisi enemmän hänessä.
Kyllä lapset leikkivät välillä pitkiäkin aikoja ihan kiltisti, mutta aikamoinen meno on kyllä päällä useimmiten ja se tavaroiden kanssa riitely, että pitää saada aina just se jolla toinen alkaa leikkiä.
Oliskohan asiallista laittaa täysin eri lelulaatikot molemmille ja panna porttikielto toistensa laatikolle? Vai pitäisikö aina kaikkia tavaroita olla parittain? Tätäkin mietin. - koiran tavat
Anna luunappi joka kerta kun puraisee. Varmasti oppii hetkessä ettei purra. Kiellettyähän sekin on, mutta lapsesi käyttäytyy kuin koira. Siskoni teki niin ja asia hoitui siten. Kaksosensa ovat nyt murrosiässä ja ihania lapsia. Ei näy traumoja tulleen muutamasta luunapista.
- kaksosten äiskä
koiran tavat kirjoitti:
Anna luunappi joka kerta kun puraisee. Varmasti oppii hetkessä ettei purra. Kiellettyähän sekin on, mutta lapsesi käyttäytyy kuin koira. Siskoni teki niin ja asia hoitui siten. Kaksosensa ovat nyt murrosiässä ja ihania lapsia. Ei näy traumoja tulleen muutamasta luunapista.
"koiran tavat":lle, Voi sinua!
Pitäisikö minun opettaa lastani satuttamalla?
EI, ehdottamasti EI!
Sitäpaitsi, ONEKSI kaikki lapsen satuttaminen on laissa kieletty.
Jos minä satuttaisin vastaan, niin silloinhan minä olisin hyväksynyt väkivallan käytön vallan aseeksi. En hyväksy pienintäkään väkivaltaa, en edes tukkapöllyä, sillä se on väkivallalla alistamista. - oikein teet
kaksosten äiskä kirjoitti:
"koiran tavat":lle, Voi sinua!
Pitäisikö minun opettaa lastani satuttamalla?
EI, ehdottamasti EI!
Sitäpaitsi, ONEKSI kaikki lapsen satuttaminen on laissa kieletty.
Jos minä satuttaisin vastaan, niin silloinhan minä olisin hyväksynyt väkivallan käytön vallan aseeksi. En hyväksy pienintäkään väkivaltaa, en edes tukkapöllyä, sillä se on väkivallalla alistamista.HIENOA!
Kyllä meillä pitää olla muut keinot kuin kivun käyttö kasvatusmenetelmänä! - 21
kaksosten äiskä kirjoitti:
Kiitos kun vastasit "habot" !
Ei isi ole päivisin kotona, vaan töissä, joten on luonnollista että kaksoset päivisin kilpailee suosiostani, mutta illalla olisi minulle helpotus jos lapset roikkuisi enemmän hänessä.
Kyllä lapset leikkivät välillä pitkiäkin aikoja ihan kiltisti, mutta aikamoinen meno on kyllä päällä useimmiten ja se tavaroiden kanssa riitely, että pitää saada aina just se jolla toinen alkaa leikkiä.
Oliskohan asiallista laittaa täysin eri lelulaatikot molemmille ja panna porttikielto toistensa laatikolle? Vai pitäisikö aina kaikkia tavaroita olla parittain? Tätäkin mietin.Kyllä lapset riitelevät ja kilpailevat kaikesta, vaikka tavaroita olisi tuplatenkin, ja vaikkeivat sisarukset olisikaan kaksosia. Jos tavaroita on kahdet, on jomnpi kumpi kuitenkin aina hukassa, ja sitten riidellään siitä, kummanko tavara oikeasti on.
Mun lähestymistapa asiaan on tämä: A) Koskaan ei saa mitään ottaa keneltäkään ilman lupaa. Ilman lupaa ottanut on automaattisesti väärässä. B) Tavaroista ei riidellä. Riippumatta siitä, kenen tai kenellä tavara alunperin oli, jos siitä riidellään, kun minä saavun paikalle, se otetaan ylimmän auktoriteetin (=minun) toimesta pois, eikä kukaan saa sitä. Kuulostaa ehkä raa'alta, mutta ainakin pelisäännöt ovat selvät, eivätkä suosi erityisemmin kumpaakaan. - 23
koiran tavat kirjoitti:
Ei koiraakaan kouluteta luunapeilla. Jos koira käyttäytyy väärin, se jätetään huomiotta. Aika varmasti lapsikin luovuttaisi, jos huomaisi äidin muuttuvan kovin etäiseksi aina, kun sitä haukataan. Huomion kerjäämistähän se pureminen on.
- menee ohi
Se on vaihe. Menee ohitse ajan myötä. Tuttu juttu.
- entinen yh äiti
Taas joku provo. Nainen saa aina olla ONNELLINEN JOS LAPSI on onnellinen
isästään kuka välittää.- provoPROVOprovo
:) en ole tainnut yhtään ainoaa pitkää keskustelua nähdä, missä joku ei olisi epäillyt aloitusta provoksi... Elämä on yksi suuri provo.
- s
Missään ei ole mennyt pieleen, vaan tämä on aivan normaali kehitysvaihe lapsella. Ei tälläisestä pidä syyllistää ketään, lapsi rakastaa molempia vanhempiaan yhtä paljon ja molemmat ovat todella tärkeitä lapselle. Muistakaa kuitenkin, että vanhemmat ovat perheen pää ja päättävät mitä tehdään yleisesti otttaen, eikä lapsi. Lapselle saa tulla pahamieli joskus, näin oppii sietämään pettymyksiä myös isompana.
- ikodiko
Mielenkiintoinen tilanne... Jutun mukaan isä oli ekat kuukaudet kotona. Runsas yhdessäolo sitouttaa. Ehkä olet epävarma (?) pojan suhteen ja hän aistii sen ja kääntyy isän puoleen. Aika jännä vain olisi seuraus näistä isyysvapaista.
Erään tutkimuksen mukaan lapset saavat luonteensa isältä ja älyn äidiltä. Jos se pitää paikkansa, se voisi tarkoittaa sitä, että varsinkin poika kiintyy runsaan yhdessäolon myötä isäänsä helposti. Tuntuu ainakin loogiselta, että lapset perisivät isän luonteen, jolloin tulevat paremmin toimeen keskenään ja välttyvät paremmin konflikteilta. Lisäksi isäkään, jotka kautta historian ovat olleet enemmän poissa kotoa, ei koe itseään niin ulkopuoliseksi.- jokainen ihminen on
Mimin. ikodiko kuule: En ole koskaan kuullutkaan tuollaisesta tutkimuskesta että luonne tulee isältä ja äly äidistä. Minulla on kolme sisarusta. Isämme oli matikkanero, äiti ei ymmmärtänyt matematiikasta mitään. Kaikki me neljä lasta olemme perineet isämme matemattisen älyn ja se on auttanut meitä opiskelussamme. Luonteesta en osaa sanoa mitää. Ehkä meistä vanhin on eniten isämme kaltainen ja me muut olemme sellaisia milaiseksi olemme sattuneet kasvamaan. yks iyhteinen piire. Kaikki olimme lahjakkaista koulussa, kaikilla on hyvät ammatit, vaikak kotoa ei juuri kannustettu opiskelemaan, koska vanhempamme erosivat ja asuimme äitimme kanssa. Äiti oli taas luovaa sukua. Suvussa hyviä piirtäjiä ja taulujen maalareita. Mutta niin on isämmekin suvussa. Sieltä täältä putkahtaa molempien suvuista esiin luovuttaa. Isän suvun puolelta on enempi koulutettuja ihmisiä ja äitimme suvussa hyviä työntekijäitä eri alalla. Äitimme upeaa lauluääntä emme ole kukaan perineet, emmekä isän soittotaitoa (haitari, kitara, mandoliini, huuliharppu). Mutta taiteellisesti pari meistä on tosi lahjakkaita.
Opiskelujen kannalta olen ollut tyytyväinen että älymme on peräisin isältä. Opiskelut ovat olleet helppoja suorittaa. Ja olen tyytyväinen että käytännöllisyyden olemme perineet äidiltä. Olen itse ollut monenlaisissa ammateissa. Tehnyt ihan sekä fyysistä että psyykkistä työtä. Kaikki työ on tulltu yvin tehtyä ja olen viihtynyt eri ammateissa. Opiskelen edelleen yli 60-vuotiaana jatkuvasti.
Aloittajalle sanoisin että nauti lapsestasi, vaikka näyttäsikin, että on isiin enemmän ihastunut. Vanhempien kuuluu tehdä asiat niin että lapsi on tyytyväinen ja lapsen ei saa antaa pompottaa vanhempiaan. Sinä olet äiti ja käyttäydy aikuisen äidin tavoin. Naurattaa ihan tuollainen lapsellinen mustasukkaisuus. Pieni on sinun maailmasi, jos lapsi isätään tykkää ja äiti on siitä katkera. Kasvaisitko aikuiseksi? Yritä ainakin. Nauti myös omasta itsestäsi ja elämästäsi. Olet myös nainen, rakastajatar miehellesi, ystävä jollekin ihmiselle ja ainutkertainen itsenäinen ihminen, etkä lapsesi jatke, tai lapsesi ei ole sinun jatke. Tuolla aloittajan ajattelutyylillä voin ennustaa että muutaman vuoden päästä on ketjun aloittajalla avioero edessä, ellei henkistä kasvua tapahdu.
- ksajdkjskasdjl
Meillä sekä poika kohta 6 v ja tyttö 4 v olleet aina isin lapsia. Olin 3 päivää kerran poissa töiden takia ja kun tulin takaisin, oli samanlainen vastaanotto kuin yleensäkin kun tulen kotiin oltuani vaikka vain tunnin poissa. Riipaisevaa se on, voin vakuuttaa, mutta tiedän, että kyllä he minua rakastavat. Niinkuin myös oma lapsesi rakastaa sinua.
- MAMMUSTIINA
Hyvä että jaat ajatuksia etkä jää yksin murehtimaan. Meillä vähän samainen tilanne. Tyttö pian pian kaksi vuotta ja kiintymys isään jatkunut kohta puolisen vuotta. Päivät hoidan tyttöä ja isä tekee pitkää päivää. Kaikki aika minkä isä kotona, kelpaa vaan hän. Nyt alkanut kiintymys näkymään myös äitiin. LASTENTARHANOPENA neuvon sinua luottamaan vaan itseesi ja ymmärtämään, että lapsen käyttäytyminen täysin ikätasoon kuuluvaa. Molemmat ootte lapselle tärkeitä, MUISTA!!
- äiti minäkin
Ei ole mennyt missään pieleen. Hyväksyisit asian varmaan, jos olisikin toisin päin. Siis että lapsi itkisi sinun perääsi. Mutta sinähän olet jo aina saatavilla. Olet nyt oudosti mustasukkainen, ettei lapsesi näyttäisi välittävän äidistään niin paljon kuin isästäään. Mene töihin ja vie lapsi hoitoon, niin voihan se alkaa itkemään sinunkin perääri joka aamu. Mikä kuitenkaan ei ole lapsen kannalta se paras vaihtoehto.
On se kumma, että jos isä välittää lapsestaan ja lapsi isästään, n iin se ei ole hyvä. On niin paljon isiä, jotka eivät välitä lapsistaan, eivätkä hoida heitä ja joku ilkeää marmattaa kun isä välittää lapsesta ja lapsi isästä. Nauti tilanteesta ja unohda itsesi. Siis unohda niin että lakkaat olemasta mustasukkainen lapsestasi. Pitäähän lapsen saada rakastaa muitakin kuin äitiään. Ja nyt sitten kostaisit alle kaksivuotiaalle lapselle menemällä töihin, kun lapsi ei välitä äidistään. Joko olet hullu tai aloitus on provo. Eihän kaksivuotias voi olla äitinsä rakastaja!!! Hän on lapsesi ja pitää sinua äitinään, joka on aina läsnä. Turvallinen ihana äiti. Mutta oletko turvallinen ihan äiti itsesi mielestä? Katso peiliin. Huomaat että olet lapsellinen ja mustasukkainen ja kateellinen äiti. Kamala äiti olet ja turhautunut. Ehkä sinun on paras mennä töihin että lapsesi saa olla muidenkin kanssa kuin kahlitsevan äidin. - Tight Pussy
Mitäpä jos nauttisit siitä että ei poika välitä?
Lähet likkaporukalla bilettämään, viina virtaa ja sitä mukaan. :D
Musta tuntuis mahtavalta huomata että synnytyksen jälkeenkin hakua olisi - eiku peppua heiluttamaan sinne kylille!!! - foxylady30
huh siksi en haluakkaan lapsia,ihanaa elää vapaata elämää, matkustaa ja mennä miten huvittaa ja ei tarte kuunella kitinää,riitelyä, itkuja ja parkumista.
Ei kuullosta hyvälle! Ensin odotellaan 9kk paskaa oloa valitetaav näillä palstoilla, oksentelua,painonnousua, seksittömyyttä, ylipainoa, väsymystä...YMYMYMYM
sitten lapsi syntyy ja valitetaan miten raskasta ja blaaa blaaa blaaa aina jotakin, myös teini-ikäkään ei ole kovin ihanaa kun se kakara tekee niinku haluaa ja saa olla kokoajan huolissaan missä se menee ja onko hengissä.
Ja kaikki tuo vaiva miksi?? että joku vanhoina päivinä ehkä saattais tulla sua moikkaa kun istut kiikkustuolissas yksin rupsahtaneena? EHkä myös yötyy mummo palveluista, kun haluu lapsistaan eroon hetkeksi omia juttujaan varte...
Ystäväni ovat mulle katkeria koska ne kaikki ovat jo saaneet kakaroita, eronneet pari kertaa ym..
Mä elän itseäni varten!! Jos se on itsekästä, niin kuinkas itsekästä sitten on hankkia lisää lapsia tähän maalimaan?
Aina kannattaa miettii enneku hankkii lapsia, että se arki ei tulee enää ikinä olemaan mitään ruusuilla tanssimista!!! Haluaako luopua omasta elämästään tuollasen takia?- ,,,
mitä hyötyä sinulle on mainostaa elämäntapaasi, elä elämääsi ja anna muiden elää omaansa. Tunnetko olosi paremmaksi jos saat muutaman naisen luopumaan lapsensaantihaaveista?
- vesku47
No lapsihan oikeesti rakastaa isäänsä.mitä pahaa siinä on?ei se äiti aina ole se oikee ja ainoa,me isät myös ollaan tärkeitä ja rakkaita lasille,koeta kestää jos jäit kakkoseksi!!äiti ei ole korvaamaton
- ........
Meillä ovat kaikki lapset olleet jossain vaiheessa ihan isän poikia tai tyttöjä. Emme tosin ole antaneet sen mennä niin pitkälle, että lapsi on saanut pompotella, vaan jos minä en ole kelvannut silloin kun jotain on oltu vailla, niin sitten on oltu ilman. Tai jos on tarvinnut pitää kädestä kiinni ja minä olen ollut pitämässä, niin sitten olen myös pitänyt. Aika nopeasti ovat oppineet, että toivomuksen voi esittää hoitajasta, mutta lopullisen päätöksen siitä tekevät vanhemmat. Ja toki isä on paljon halunnut lastensa kanssa olla ja hoitoon osallistua silloin kun on kotona ollut.
Joka tapauksessa minusta on ollut ihanaa, että olen saanut ihan rauhassa poistua lenkille tai asioille tai kuntosalille tai kavereille tai mihin vaan, eikä koskaan ole tullut oloa, että pärjätäänköhän kotona tai ole tullut soittoa, että tule jo kotiin, kun lapsi vaan huutaa. Kavereilla ei tunnu useinkaan olevan näin helppoa. Nauti siis nyt oikeasti siitä, että saat olla lapselta rauhassakin. Ehdit kuitenkin olla lapsen kanssa päivisin vaikka kuinka. - MN
Minulla on kaksi lasta. Poika (vanhempi) ihaili minua ja halusi koko ajajn olla sylissä. Tyttö on taas niin isin tyttö kun olla voi, ja kuvio oli (ja on vieläkin, vaikka hän on jo seitsemän) tuollainen. Lähdin töihin kun tyttö oli 8 kk, jouduin heti ylityökierteisiin projektin takia ja mieheni oli hänen kanssaa kotona puoli vuotta. Lapset ovat erilaisia.
- isukkiisukki
Noin itsellenikin kävi kun tulin isäksi 2001. Pian tuli ero koska lasten äiti ei muuten pärjännyt huomiossa. Lasten äiti ryhtyi etäännyttämään minua lapsistamme eromme jälkeen eikä anna tavata lapsia ollenkaan. Lapset ikävöivät ja kärsivät. Viranomaiset eivät tee mitään asialle. Etävanhemmat kertovat suosivan äitejä ja syrjivän isejä ja siltä se myös tuntuu.
Tämä on hyvin tyypillistä että äiti kokee jäävänsä toiseksi. Kuulen hyvin usein että isä on tärkeämpi ja sen että äidit lopulta eroavat ja lähtevät karkuun lasten kanssa koska ei kestä katsoa jäävänsä toiseksi lapsen isälle. Se ärsyttää äitejä ja on sietämätöntä ja huonontaa entisestään heidän heikkoakin heikompaa itsetuntoaan. Etäännyttäminen on äitien kiusaamisväline johon psykologien mukaan vain parantumattomat narsistit kykenevät.
Kyllä se on todettava että kun kuuntelee ihmisiä että naisilla on huono itsetunto. - ...........
kuulostaa hullulta, mutta pojalla saattaa olla turvaton suhde isäänsä. toisin sanoen lapsi rakastaa kumpaakin vanhempaa yhtä paljon, mutta pelkää, että isä lähtee töihin eikä palaakaan enää kotiin. sinuun hän luottaa, koska olet aina kotona. tilanne ei välttämättä tarkoita sitä, että tekisitte jotakin väärin, se johtuu usein lapsen tempperamentista, joka on synnynnäistä.
lastenlääkäri tai perheneuvola voivat antaa ohjeita tilanteen helpottamiseen, jos koette tilanteen sietämättömäksi. muistakaa, lapsenne ei ole hullu tai poikkeava. älkää häpeilkö hakea neuvoja. perheneuvolakäynnit eivät ole koskaan turhia kenellekään.
älä turhaan epäile lapsesi rakkautta sinua kohtaan. :) - Osaasa tyytynyt
Ihan normaaliahan se on. Isän pitäisi vähentää harrastuksiaan, sillä lapsi tarvitsee molemmat vanhempansa.
Pienelle lapselle pois lähtevä isi katoaa ikiajoiksi. Kun hän ihme kyllä tulee takaisin, on osoitettava kaikin keinoin, että hän on tärkeä ja lapsi halua olla hänen kanssaan.
Isän tehtävä ei ole pitää harrastuskaveritaan hyvällä tuulella, vaan hänen tehtävänsä on auttaa äitiä lapsen hoidossa.
Toivottavasti isä osaa antaa arvoa poikansa ihailulle, se ei kestä monta vuotta, jos lapsi joutuu aina pettymään ja tuntemaan itsensä hylätyksi.
Lapsella on erilaisia kehityskausia. Äiti on se arki-ihminen, joka hoitaa vaatteet ja ruuat, mutta isi on ihailun kohde.
Tähän me äidit joudumme tyytymään hyvin usein. Lapsi ei osaa olla diplomaattinen.- Viisivuotiaan isä
"Osaasa tyytynyt 21.1.2012 klo 23.07" haluaisin kommetoida, että isän tehtävä ei suinkaan ole auttaa äitiä lapsen hoidossa. Korvaisin kohdan seuraavasti (pitäisi elää tasa-arvoisessa yhteiskunnassa, jossa myös mies on tasa-arvoinen fyysisesti ja psyykkisesti): isän ja äidin tehtävä on antaa lapselle pyyteetöntä rakkautta riippumatta lapsen "vastarakkaudesta", sekä tehdä koti- ja lastenhoitotyöt tasapuolisesti. Eritisesti isän ja äidin pitäisi olla kasvattajia, samanarvoisina lapsen silmissä, sekä toistensa silmissä.
Eli tässä on lähdetty nyt sille linjalle, että miehen tehtävä on olla äidin palvelija, viis lapsesta (tai siis näin jos lukee tekstiä kuin piru raamattua) tai miehestä - noin kärjistetysti sanottuna. Ehkä kirjoittaja ei kuitenkaan fiksuna ihmisenä tarkoittanut näin, että mies irrotetaan perheen emotianaalisesta kokonaisuudesta työjuhdaksi, jolla ei ole ihmisenä eikä kasvattajan merkitystä, vaan pelkästään robottina??
Kommentti yleisesti kaikille (ei kohdistettuna "Osaasa tyytynyt" -nimimerkille):
lapsen ei tarvitsekaan olla diplomaattinen, vaan vasta kehittyvä ja oppiva ihminen :-) Kyseinen toiminta on normaalia lapselle, että "tänään" isi on kaikki kaikessa, "huomenna" äiti. Jos jompi kumpi vanhempi näyttää ulospäin tärkeämmältä, se ei sitä ole lapselle. Lapselle molemmat ovat yhtä tärkeitä - aina - niin hyvässä kuin pahassa! Monet ihmiset vetävät vaan liian yksioikoisia johtopäätöksi lapsen (tai ihmisen) ulkoisesta käytöksestä, joka ei ilmennä kokonaisuutta juurikaan todellisuudessa. Surullisena esimerkkinä monet turhat avioerot vääristä ulkoisista tulkinnoista johtuen.
Aikuisten on näytettävä mallia miten toisia kohdellaan ja miten kaikista välitetään tasapuolisesti. Lapset oppivat "ulkoisen tavan näyttää välittäminen tasapuolisesti" sitten ajan kanssa, viimeistään aikuisena, kun ne taidot ovat tärkeitä. Lapselta ei pidä vaatia rakkauden osoituksia, mutta aikuiselta voi jo jollain tasolla.
Kaunis vertaus vanhempien rakkaudesta on eräässä kaikkien tuntemassa kirjassa.... Sinuhe Egyptiläinen ajoi vanhempansa itsemurhaan. Vanhemmat olivat jättäneet kirjeen Sinuhelle ennen häkään tukehtumistaan.
Kirjeessä he totesivat jotenkin näin (siten kuten sen nyt 25 v takaa muistan jotenkin, mahd. osittain ajan kultaamana ja muttuneena....), että he eivät tiedä miksi Sinuhe tuhlasi vanhempien hautapaikkaansa varten varatut rahat. Vanhemmat kuitenkin rakastavat poikaansa, jolloin heille on yhdentekevää mitä heille itselleen käy. Vanhemmat uskoivat, että Sinuhe teki kuitenkin parhaan ratkaisun (Egyptissä hautapaikka merkitsi silloisen uskon mukaan ikuista elämää, jonka vanhemmat menettivät. Vanhemmat uskoivat kuolevansa lopullisesti Sinuhen päätöksen takia), että teko oli kuitenkin kaikille parasta ja he eivät tuomitse Sinuhea, vaan kuolevat onnellisina, kun tietävät että Sinuhe saa elää....vanhemmat antoivat pojalleen anteeksi, pyyteettömästi! :-)
Mitä on rakkaus lapseen, sitä sietää miettiä vakavasti, ennenkuin tekee lapsia. Isänä en itsekään pidä kaikesta, mitä 5 v poikani tekee, eikä läheskään aina ole rakastettu olo. Ei tarvitsekaan olla vanhemmilla olo, että lapsi rakastaa yli kaiken (lapsi kuitenkin rakastaa yli kaiken, eikä rakkautta pidä kokeilla/koestaa lapsen kustannuksella). Pääasia on, että lapsi saa kaiken vanhempien rakkauden, riippumatta lapsen vasteesta.
Itse voin todeta omalta puoleltani, että on aivan sama mitä lapseni tekee tai jättää tekemättä, rakkauteni häneen on syvintä ikinä ja näytän sen hänelle joka päivä omalla, ehkä puutteellisellakin tavalla. Näytän kuitenkin niin hyvin kuin osaan! Jätin parisuhdeen käsittelyn tästä pois, koska aihe oli lapsi versus vanhempi, vaikka perhe onkin kokonaisuus.
- mom for 2
Lapsen kehityksessä on erilaisia kausia. On niitä kausia, jolloin ollaan äidin kultaa ja sitten myöhemmin isän kultaa jne. Sellainen on normaalia. Lapsi omaksuu itseensä perheestä niin naisen kuin miehenkin mallia, parisuhdetta, eri sukupuolien roolia, turvallisuutta, kommunikointitaitoja jne.
Pidä huoli, että isä ei ole vain hauskuuttaja, jonka kanssa lapsi tekee kaikkea kivaa. Jollet ole vielä antanut isälle omia velvollisuuksia, niin kokeile, että isän vastuulla olisi esimerkiksi kylvetys, iltasadun lukeminen tms, jotta isäkin joutuu tekemään jotain eikä pelkkää kivaa kuten pulkkamäessä laskemista yms.
Kyllä poikasi tulee ikävöimään vielä sinuakin kun hän kasvaa ja kehittyy tajuten, että hän ei olekaan kiinni sinussa, vaan olette ihan erillisiä henkilöitä ja sinäkin saatat olla ihan yhtälailla erossa kuin isäkin.
Kannattaa kyllä pitää mielessä, että onkohan isällä liikaa niitä harrastuksia? Voisiko jonkun harrastuksen vaihtaa esim. lenkkeilyyn, jota voisi tehdä vaikka sitten, kun poika on mennyt jo nukkumaan tms.
Minulla on poika ja tytär. Kummallakin lapsella on ollut ns isävaihe, jolloin isä oli paras ihminen maailmassa. Vaikka olen eronnut lasteni isästä, olen iloinen, että lapseni rakastavat isäänsä. Erimielisyyksiä on tietenkin milloin minun, milloin isän kanssa, mutta keskustelemalla selvitään aina. Onnea äitiyden ihanalla, mutta vaativalla polulla:-) - Miesssssssssssssssss
En ole koskaan ymmärtänyt ihmisiä jotka ovat mustasukkaisia lapsesta. Se on normaalia että lapsen ja äidin välit ovat kiinteät, en ole valitusta kuullut tästä. Naiset jotenkin on uskomattoman itsekkäitä tässä asiassa. Että se onkin nyt kamalaa jos lapsi onkin enemmän isänsä perään. Käsittämätöntä. Vanhemmalle pitäisi lapsen onnellisuus olla kaikista tärkein asia, ei mikään mustasukkainen juonittelu siitä ketä rakastetaan eniten.
- kokemusta on
Ei mikään ole mennyt pieleen, kun kasvat yhdessä lapsesi kansssa! Pienellä lapsella (ja isommallakin ja meillä aikuisilla myös) on eri kehitysvaiheita. Ja kun kehitymme ihmiseksi ja ihmissuhteissamme, tarvitsemme " oppimatkallemme" vII-
saita opastajia.Toisen kiintymys toiseen, ei ole meiltä pois.Saattaa olla kohta , että
hetken päästä jo taas minun vuoroni...Eli anna lapsen kiintyä. Se on parasta mitä
lapsellesi annat. Kun annat.,saat. - Who is your fav?
Heti tuli mieleen tämä:
http://www.wimp.com/yourfavorite/- Päivän paras ;)
Onneks ei ollu niin vakavassa mielessä :)
- tuulihuminoi
Olet mustasukkainen pienelle lapsellesi. Hän rakastaa äitiään ja isäänsä ihan yhtä paljon!! Ajattele nyt, alle 2 v. lapsi.
- Vastausta
Nimimerkeille isukkiisukki ja Heikkoa jäätä (tässä järjestyksessä):
Minulla on kokemus äidistä, jota nimittäisin lievästi narsistiseksi. Väittäisin että jos tilanne on tuollainen, olisi paras teko mieheltä, jos hän pystyisi ryhdistämään miehisen minänsä ja laittamaan vaimonsa selkä seinää vasten. En tarkoita todellakaan parisuhdeväkivaltaa. Mutta kun on näitä tohvelisankareita, joista ei ole pitämään kiinni omista eduistaan (niin kuin oma isäni). Jälkikäteen on tietysti hyvä sanoa... Ehkä jotakin olisi vielä korjattavissa?
Tuollainen käytös äidiltä on valitettavasti periytyvää. Hän ei ole kokenut saaneensa tarvitsemaansa hyväksyntää ym. omilta vanhemmiltaan, joten käyttäytyy kuin pikkukakara. Täytyisi pystyä pureutumaan niihin tuntoihin, joiden takia nainen toimii kuin narsisti. Onko suomalaisesta miehestä puhumaan naiselle? Molempien osapuolten etu TULEE voida ottaa huomioon. Lapsethan kärsivät tuollaisesta tilanteesta joka tapauksessa.
Heikkoa jäätä: sanot, että olet antanut anteeksi äidillesi (tämän sanotaan olevan tärkeää - itse en kyllä sanoisi sitä aivan niin), mutta tuntuu siltä kuin et olisi ajatellut hänen käytöksensä syitä. Vaikka näytätkin pystyvän nauttimaan elämästäsi, tekstisi kuulostaa katkeralta. En ihmettele, sillä onhan se äidiltä aika paljon pilattu, jos tyttärelle ei ole mahdollista elää normaalissa parisuhteessa. Tuntuisi, että se kuitenkin tekisi sinulle hyvää. Olet varmasti yrittänyt paljon ja laittanut tähän aikaasikin (ei ihan tarpeeksi?), mutta tahtoisin kuitenkin kehottaa sinua kahteen asiaan:
1) Etsi itsellesi lempeä, jämäkkä mies!
2) Ota 3kk loma ja paneudu vain ja ainoastaan tähän asiaan (normaalin itsestä huolehtimisen lomassa). Lue kirjallisuutta. Kävele tai maalaa, niin ajatukset saa tilaa. Käy terapeutilla jos se tuntuu hyvältä. Mieti vielä omia tuntojasi. ...Oliko äitisi lapsuus normaali?
En ole itsekään äitini kanssa tekemisissä. Mielestäni lapsi ei voi sielustaan sairaalle äidille mitään, vaan äidin pitää itse haluta parantaa itsensä. Sinulla on kuitenkin oikeus samanlaiseen tasapainoiseen elämään kuin kenellä tahansa muullakin. Älä anna enää äitisi pilata elämääsi.- Kommunistivaltio-FIN
Puhe ei auttanut lasten äidille eikä viranomaisillekaan. Ei myöskään tuomarille. Lasten äiti riitautti asian ja käyttäytyi hankalasti jo suhteen aikana. Suhteessa käyttäytyi kuin kakara ja juoksi vieraissa tämän tästä.
Kaikelta putosi pohja koska en enää luottanut lasten äitiin. Lapset oli välillä teillä tietymättömissä mutta se on sallittua kun sen tekee äiti. Jos isä sen saman tekisi lapsi otettaisiin heti pois isältä viranomaisten toimesta. Isä on paha ja äiti on enkeli. Äidin tekemät rikokset ovat viranomaisten miestä vain yksittäisiä tapauksia jota tulee kuitenkin vuodessa useita.
Se on viranomaisten tahto että lapset etäännytetään isästä sillä seurauksella että lapsi traumatisoituu, katkeroituu ja tulee vanhemmiten sosiaalijärjestelmän uudeksi pelinappulaksi omien lastensa kanssa. Teoreettinen lastensuojelu on kovaa bisnestä nyt ja tulee olemaan suurta bisnestä jatkossakin josta viranomaiset ja turvakodit ja yhdistykset yhdessä pyörittävät. Korruptio ja byrokratia kukoistaa valtio -ja kunnallisverkostossa.
Kuten lääkäri on lausunnoissaan myös todennut lasteni kohdalla. lapset ovat jo nyt traumatisoituneet mutta viranomaiset eivät lääkärin lausuntoja lue eikä lääkäreitä kuuntele. Se on se surullisen kuuluisa mielivaltainen byrokratia jota tämä kommunistivaltio kaikessa ahneudessaan tuottaa viranomaisten toimesta. Oikeusasiamies ei voi asialle mitään. Kanteluja voit tehdä joka on sama kuin keskustelisi bussikuskin kanssa. Mitään ei oikeusasiamies saa aikaiseksi. Oikeusasiamiehelle on lähetetty tietoa lukuisilla kirjeillä muiden etävanhempien kanssa.
Viranomaiset tekevät suuren rikoksen jo siinä että vain joka kymmenennellä lastensuojeluviranomaisella on lain edellyttämä pätevyys. Sosiaali- ja terveysministeriö on tehnyt ratifioidun sopimuksen EU ja YK kanssa jo viime vuosituhannella lasten oikeuksien turvaamiseksi. Todellisuudessa se on vain paperipala ja teoreettista lastenoikeuksien ajamista viranomaisten taholla. Siihen mielivaltakuvioon kuuluu lastensuojelu, lastenvalvoja, perheneuvola, pelastakaa lapset ry, turvakodit, oikeuslaitos, poliisi, sosiaalitoimisto.
Kun viranomaisten pitäisi tehdä jotain konkreettista lasten hyvinvoinnin ja oikeuksien turvaamiseksi laitetaan lappu luukulle.. "Olemme kahvilla". yhä aina vaan. Entä puhelinpalvelu. Puhelinvaihteemme on ruuhkautunut ole hyvä ja odota hetki ..25vuotta.
Useat etävanhemmat tietävät tämän mielivaltaisen juoksutuskuvion jossa palataan useiden instanssien ja välietappien kautta lähtöruutuun. Mitään ei ole konkreettisesti tapahtunut. Raha kyllä kelpaa lypsää mutta jos puhutaan tapaamisista se ei vain toteudu.
Sosiaali- ja terveysministeriötä ei kiinnosta lasten oikeuksien ajaminen koska se ei heille näytä kuuluvan. Mitään ei ole tapahtunut. Ruotsissa sen sijaan ollaan kehityksessä edellä monessakin suhteessa kun puhutaan lasten oikeuksista ja jotka tapahtuvat konkreettisesti. Suomessa ei toteudu lapsen oikeus jonka moni on sen todennut. Sitten ihmiset vielä ihmettelee miksi lapset ja aikuiset voivat pahoin on aivan käsittämätöntä.
Mielestäni näiden laitosten ja virastojen nimet pitäisi muuttaa toimintaa vastaavaksi.
Lastensuojeluvirasto = Äidinsuojeluvirasto joka tarjoaa etävanhemmille teoreettisia lastensuojelutoimenpiteitä. Äidille lausuntotuki jossa isä etävanhempana leimataan sairaaksi tai kyvyttömäksi. Lisäksi puhutellaan kuin saastaa.
Lastenvalvoja = Huoltajuuskaappaamo ja pakkopaitavirasto. Äiti oikea ja isä väärä huoltaja -virasto
Perheneuvola = Erheneuvola jossa haahuillaan psykologisten analyysien parissa. Lapsen tärkeä kuuleminen muuttuu olemattomaksi kättelyn ja yhteydenottolupauksen jälkeen.
Pelastakaa Lapset = Etäännyttäkää lapset ry. Teoreettista lastensuojelutoimintaa jonka toimintaa rahoittaa tiliepäselvyyksistä tuttu Raha Automaattiyhdistys RAY
Oikeusasiamies = Löysä ja saamaton apumies sanoo yhtä jos toistakin.
Poliisi = Se luulotautinen ja sinisen puhuva tv-tähti, kaikkea epäilevä, sokea, luku- ja kielitaidoton juoksupoika joka sanoo mustan olevan valkoinen. Lisäksi tanssien äitien ja viranomaisten tahdissa vuodesta toiseen uskotellen tuntevansa lasten oikeudet.
Sosiaali- ja Terveysministeriö = Laiska lain uudistaja, teoreettisen lapsensuojelun luoja, siunaaja ja ihmisoikeusrikkomuste keskipiste ja valvomo että näyttämö.
Oikeuslaitos = Teoreettisen lapsen oikeuden toimeenpanija ja isä-etävanhempia syrjivä.
Kaikille listauksessa olevilla instansseilla on yhteinen tekijä.
He eivät tiedä mikä on PAS-Syndroma (koskaan kuulletkaan moisesta), YK ja EU:n ihmisoikeuslaki §, ei erota ranskalaista kirjoitusta suomalaisesta. Jääviys on joka päiväinen avainsana. - heikkoa jäätä
Kiitos vastauksestasi.
Olen ajatellut hänen käytöksensä syitä ja tunnen äitini hyvin. Väittäisin että paremmin kuin hän itsensä. Uskon hyvin että hänellä on syynsä ja ymmärrän ne, tunnen häntä kohtaan sääliä ja myötätuntoa, vaikka joskus olen vieläkin vihainen.
Teksti kuulostaa katkeralta ehkä, mutta se on vain tosiasioita. Surullisia sellaisia. Ei helvetistä voi oikein kirjoittaa kauniisti eikä äidin hylkääminen ole mikään onnellinen asia. En todellakaan olisi etenkään isäni kuoleman takia halunnut tehdä sitä, minulla ei ole enää perhettä. Se on pohjattoman surullista, mutta välttämätöntä.
En kykene normaaliin parisuhteeseen. Olen kasvanut ihan pienestä saakka niin epävakaissa olosuhteissa ja kuoleman pelossa jopa. En oikein osaa selittää tätä, en tarkoita tätä itsesäälillä, vaan tosiasioina, että jopa kehoni on muuttunut. Ei ulkoisesti :) Vaan stressitasoni on normaalina sama, kuin tavallisella ihmisellä stressaavassa tilanteessa. Minun normaali olotilani on siis kriisi. Kun minulle tulee siis kriisi, on se jo "sotatila".
Minä en tunnista normaaleita ihmisiä. Tätä voi olla vaikea käsittää, mutta se mitä minä pidän turvallisena ei ole sitä ja tiedostan tämän, mutta en oikeastaan kykene muuttamaan sitä. Olen kovastikin yrittänyt.
Olen tehnyt paljonkin töitä sen eteen. Olen käynyt psykoterapiassa nyt 7 vuotta ja pätkittäin jo noin 15 vuotta. Olen ikävä kyllä traumatisoitunut pysyvästi (muistakin syistä, siis tämä on yksi iso vyyhti) ja sairastunut kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön.
Se ehkä selittää osansa. Toki apua on ollut huikeasti ja siitä johtuu se, että muuten pystynkin olemaan kohtuu onnellinen. Että ei sillä ollenkaan, on siitä hyötyä ollut. Ja vaikka ne suhteen rakentamiset on olleet mitä ovat olleet, niin kai se yrityskin plussaa on ;)
En tarkoita, että minua pitää sääliä, ei tarvitse, tässä maailmassa on paljon pahempiakin kohtaloita. Tulen monessa asiassa hyvin toimeen ja olen varma, että olet oikeassa. Minulle olisi hyväksi saada elää normaalissa parisuhteessa ja kaikille olisi hyväksi että joku rakastaisi. Olen varma, että olet oikeassa. Ja jos uskoisin että joku lempeä ja jämäkkä mies rakastaisi minua koskaan, niin olen varma, että olet oikeassa siinäkin. Se olisi hyvä asia minulle. Mutta minä olen ikävä kyllä "damaged goods". Ja sääliä tai ei, mutta minä en ikinä parane. Sen vaatiminen on kuin vaatisi jalatonta kävelemään.
Olen kyllä parantunut paljon siis lähtökohdistani kyllä, että ei nämä vuodet hukkaan ole menneet tai toivottomia.
Äitini lapsuus oli kamala, minä tiedän. Minä tiedän, mitä minun olisi pitänyt kyetä täyttämään ja korjaamaan, mutta en koskaan kyennyt ja ikävä kyllä, hänen kohdallaan se on myöhäistä. Monella psykopaatillakin on syynsä, mutta ei heitä enää auttaa voi. Äidilläni ei ole sairauden tuntoa, vika on aina muissa. Hän ei siis kykene myöskään itse auttamaan itseään.
Haluan antaa hänelle anteeksi. Koska ymmärrän ja kuten sanoin, rakastan äitiäni silti. Enkä kadehdi hänen osaansa ollenkaan. Mielestäni se on kurjempi kuin minulla. Minä sentään tajuan tilanteeni. Ja olen onneksi sukuni viimeinen. Se onkin ainoa mikä harmittaa oikein kovasti. Ole todella lapsirakas ja olisin halunnut lapsia. Olisin aina halunnut niin kovasti rakastaa jotain. En siksi että se olisi helppoa tai korjaisi jotain, vaan olisin vaan halunnut kokea sen ja kasvattaa aikuisen. Olisin ihan tyytyväinen jos minulla olisi vain ap:n ongelma, että lapseni huutaa isän perään. Olisin onnellinen, jos osaisin valita hyvän isän lapsilleni!
Mutta pelastan lapset itseltäni :) Ehkä on parempi näin.
Eli oikeuteni ovat kyllä, mutta ne eivät ole enää minun käsissäni. Ei äiti sillä tavalla enää elämääni pilaa, teen itse valintani sillä mitä on ja kyllä minä pärjään. Joitain asioita on hieman veemäinen hyväksyä, mutta... No, toisaalta. Voihan se elämä aina yllättää, sovitaan vaikka näin. Pidetään toivo.
Kiitos sinulle kuitenkin vastauksestasi ja kommenteistasi, ja olet täysin oikeassa siinä, ettei lapsi voi parantaa äitiään. Toivotan sinulle rakkautta ja rikkautta elämään :)
- mammy1489540000
vASTAAN NYT KAIKILLE KERRALLA.
AION EROTA MIEHESTÄNI, KOSKA ASIAT OVAT NÄIN HUONOSTI - VIEN MIEHGENIN PUOLET OMAISUUDET, JOLLA ELÄNH JA SAA POIKANIKIN KÄRSIÄ!!!!!!!!!!!!!!!!!!
KIITOSKIA,
T. AVAAJA -mammy1489540000- ObServ
Laita nyt ensin korkki kiinni, joko pullosta tai purkista tai molemmista.
- yök!!!!!!!
Voi Vittu
.Mutta Olet Tosi Sairas tyyppi.
Tukehdu Omaasi, Yököttävään Sairaasta ihmisestä tulleeseesi Oksennukseesi!!! En Voi Mitään Muuta Kuin Inhota TEIDÄNLAISIA PERSEREIKIÄ!!!!!!!!!!!! - Kuinkas ollakaan
Sinä olet hyvä esimerkki mielivaltaisesta äidistä joka pyrkii hallitsemaan tilannetta lapsen avulla kun ei muuhun kykene. Raukkamaista. Todellisuudessa asiat ovat niin että et rakasta lasta. Hän on vain kiristysväline sinulle, ei muuta.
Psykologin listauksessa oli mainittuna sairaan etäännyttäjän yleisimmät toimet.. (99,99% äiti on etäännyttäjä ja kiristäjä)
- äidin rahastus lapsella
- kiristys
- lapsen tarkoituksenmukainen traumatisoiminen
- etäännyttäminen
- ahneus
- narsistisuus (ylipursuava itserakkaus)
- kateus ja atkeruus (lapsen ja isän välisesta yhteydestä)
mammy1489540000 ..Sinä täytät helposti seitsemän kohtaa.
Vaikuttaa siltä että olet vakavasti sairas!. Hanki apua pian.
Minä ja muut voimme autaa sinua vaikka rahallisesti tms. - unikkonilja
Hullu seköpää ja pahasti sairashan sinä olet !
Mene hoitoon ! - aasdafssadasd
Kuinkas ollakaan kirjoitti:
Sinä olet hyvä esimerkki mielivaltaisesta äidistä joka pyrkii hallitsemaan tilannetta lapsen avulla kun ei muuhun kykene. Raukkamaista. Todellisuudessa asiat ovat niin että et rakasta lasta. Hän on vain kiristysväline sinulle, ei muuta.
Psykologin listauksessa oli mainittuna sairaan etäännyttäjän yleisimmät toimet.. (99,99% äiti on etäännyttäjä ja kiristäjä)
- äidin rahastus lapsella
- kiristys
- lapsen tarkoituksenmukainen traumatisoiminen
- etäännyttäminen
- ahneus
- narsistisuus (ylipursuava itserakkaus)
- kateus ja atkeruus (lapsen ja isän välisesta yhteydestä)
mammy1489540000 ..Sinä täytät helposti seitsemän kohtaa.
Vaikuttaa siltä että olet vakavasti sairas!. Hanki apua pian.
Minä ja muut voimme autaa sinua vaikka rahallisesti tms.Tuo viesti johon vastasit ei varmaankaan oikeasti ollut aloittajan. Ihan vaan sinullekin tiedoksi.
- isä30
Olen isä ja samanlainen tilanne on meillä. Poika nyt 1v 4kk. Meidän tilanteesta osaan sanoa, että enemmän olen pojan kanssa aikaa viettänyt kuin äiti... enemmän olen vaippoja vaihtanut kuin äiti... enemmän olen poikaa syöttänyt kuin äiti... ja enemmän olen tehnyt pojan kanssa asioita kuin äiti. Kun äiti on pojan kanssa kotona niin kännykästä selaa facebookia tms. ja samaan aikaan lapsi leikkii omia leikkejä. Itse kun pojan kanssa olen niin ainakin yritän leikeissä olla mukava vaikka kuinka pitkä ja raskas työpäivä olisi takana...
Joten kyllä se lapsi ottaa enemmän kontaktia ihmiseen joka kyseisen lapsen kanssa aikaa viettää. Eli en oikein muuta neuvoa osaa sanoa kuin että ole enemmän läsnä silloin kuin läsnä olet! - riläx piipöl....
ette arvaakkaan kuinka yleistä tämä onkaan nyky päivänä.äidin kateus ja mustasukkaisuus.ensin kerrotaan ettei isät ole tarpeeksi lapsen/lasten kanssa ja sitten kun isi antaa aikaa ja lapsi on isän perään,tullaan kateelisiksi asiasta.olkaa onnellisia että lapsi saa viettää aikaa isänsäkin kanssa.tarinoita on tuhansia,mutta älkää koskaan tulko katkeriksi.
- Doldinger
Olet selvästi epäkypsä kasvattamaan lasta,mutta ei hätää.Suosittelenkin nyt että ostat lähikaupastasi 3kg nauriksia ja hieman lanttusosetta.Lisäät joukkoon sipulit niin resepti menestykseen on valmis!
Eipä kestä!
T-Doldinger - Yli viisikymppinen
Tuolloin,kun lapsemme olivat pieniä ja minulla ja vaimollani oli tuolloin kaksi poikaa,heidän käytöksensä oli juuri saman kaltainen ja minä nautin siitä,että sain olla pojilleni tärkeä.
Toki vaimoni joskus sanoi,että "mitähän ihmiset ajattelevat,kun lapsemme ovat vain sinusta kiinnostuneita"mutta sanon vain,että aikansa kutakin elämän eri vaihetta.
Ei ole vaaraa sinulle siitä,että poikasi pitää isästään ja päinvastoin se vain on ilmeisesti niin,että isän ja pojan suhde on monasti tuon kaltainen.
Liikuttava ja niin itseäni koskettava tapaus sattui tuolloin,kun pojat olivat muutaman vuoden ikäisiä ja leikkivät ulkona palatessani töistä kotia.
Laitoin pyörääni telineeseen jolloin vanhempi pokani juoksi luokseni ja kaverit joita hänellä oli siinä mukana poikani sanaoi lujalla äänellä tarrautuen jalkaani kiinni,että "tää on mun isi" voi miten aitoa ja ihanaa sain kokea tuossa hetkessä ja vaikka tuosta onkin kulunut jo 26 vuotta nin aivan yhtä tuore kuin eilinen päivä.
Lapset ovat ihania. Nauttikaa heistä ja olkaa onnellisia heidän kanssa nyt,kun olemme kahdestaan ja poikamme aikuisia niin ikävöin noita aikoja usein:) - hihhulitar
mammy1489540000 HAISTAN JOS sinä MAISTATHAISTAN JOS sinä MAISTATHAISTAN JOS sinä MAISTATHAISTAN JOS sinä MAISTATHAISTAN JOS sinä MAISTATHAISTAN JOS sinä MAISTATHAISTAN JOS sinä MAISTATHAISTAN JOS sinä MAISTATHAISTAN JOS sinä MAISTATHAISTAN JOS sinä MAISTATHAISTAN JOS sinä MAISTATHAISTAN JOS sinä MAISTATHAISTAN JOS sinä MAISTATHAISTAN JOS sinä MAISTATHAISTAN JOS sinä MAISTATHAISTAN JOS sinä MAISTATHAISTAN JOS sinä MAISTATHAISTAN JOS sinä MAISTATHAISTAN JOS sinä MAISTATHAISTAN JOS sinä MAISTATHAISTAN JOS sinä MAISTATHAISTAN JOS sinä MAISTATHAISTAN JOS sinä MAISTATHAISTAN JOS sinä MAISTATHAISTAN JOS sinä MAISTATHAISTAN JOS sinä MAISTATHAISTAN JOS sinä MAISTATHAISTAN JOS sinä MAISTATHAISTAN JOS sinä MAISTATHAISTAN JOS sinä MAISTATHAISTAN JOS sinä MAISTATHAISTAN JOS sinä MAISTATHAISTAN JOS sinä MAISTATHAISTAN JOS sinä MAISTATHAISTAN JOS sinä MAISTATHAISTAN JOS sinä MAISTATHAISTAN JOS sinä MAISTATHAISTAN JOS sinä MAISTATHAISTAN JOS sinä MAISTATHAISTAN JOS sinä MAISTATHAISTAN JOS sinä MAISTATHAISTAN JOS sinä MAISTATHAISTAN JOS sinä MAISTATHAISTAN JOS sinä MAISTATHAISTAN JOS sinä MAISTATHAISTAN JOS sinä MAISTATHAISTAN JOS sinä MAISTATHAISTAN JOS sinä MAISTATHAISTAN JOS sinä MAISTATHAISTAN JOS sinä MAISTATHAISTAN JOS sinä MAISTATHAISTAN JOS sinä MAISTATHAISTAN JOS sinä MAISTATHAISTAN JOS sinä MAISTATHAISTAN JOS sinä MAISTATHAISTAN JOS sinä MAISTATHAISTAN JOS sinä MAISTATHAISTAN JOS sinä MAISTATHAISTAN JOS sinä MAISTATHAISTAN JOS sinä MAISTATHAISTAN JOS sinä MAISTATHAISTAN JOS sinä MAISTATHAISTAN JOS sinä MAISTATHAISTAN JOS sinä MAISTATHAISTAN JOS sinä MAISTAT MAISTA PASKAT NIIN HAISTAN!!!
- mummapumma
Ei siinä mitään vikaa ole. Aikaansa kutakin. Poikasi on siinä kehitysvaiheessa että kiinnittyy jompaankumpaan, nyt isään. Monesti kaupassa näkee kun pikkuiselle ei kelpaa isä ollenkaan , vaan lapsi huutaa aina äitinsä perään.
Jos sinä olet kotona lapsen kanssa niin hänellä on sinua ihan riittämiin , mutta toinen tärkeä ihminen, isä, on harvoin paikalla, ja häntä tarvitsee silloin, kun on sitten paikalla.
Jos mahdollista, niin tutustuta lapsesi useampaan ihmiseen, ettei ole vain kahta tärkeää ihmistä. Se voisi purkaa tuota painetta, joka kohdistuu nyt isään. Että olisi hyvät yhteydet myös mummoon ja vaariin , kummitätiin ja -setään ja naapureihin ja niin edelleen. - ole onnellinen
Ehkä se on vain tietty kehitysvaihe lapsen kasvaessa. Ei tunnu erityisen huolestuttavalta.
- valitettava totuus
Pojan oikea isä on naapurin setä, joten sinun kannattaa palauttaa poika ja miehesi takaisin maan pinnalle kertomalla totuus syrjähypystäsi.
- Acra-Babba-dabra
Te useat asiattomasti kommentoineet olette juuri todistaneet yksinkertaisuutenne ja kieroutuneen tapanne kuluttaa aikaanne.
Teidän kaltaisenne tuhoavat keskustelupalstat ja nöyryyttävät turhaan yksilöitä, jotka tätä kautta hakevat apuakin tilanteeseensa.
Toisaalta teidän kommentienne jälkeen viestiketjun aloittaja voikin rauhoittua ja todeta, että hänen elämänsä, perheensä ja lapsensa ovat parhainta mitä hänelle on tapahtunut ! - toiveikas
Meillä sekä tyttö että poika palvoo isää,kun äidin raskaus oli hankala,mutta sitkeästi vaan kerromme ettei isä jaksa enää kaikkea tehdä kun on jo vauvakin syntynyt maailmaan...En lyö hanskoja tiskiin sen vuoksi vaan tartun härkää sarvista.
Toisena vaihtoehtona oli hakea perheneuvolasta apua...Se tehosi! - Hyvät sinne !
Tuli vain sellainen ajatus mieleen, jos aloittaja onkin liiaksi kiinnitettynä
kotiaskareisiin ja lapsen kanssa yhdessä riemuitseminen jää vähemmälle
osalle mitä isän kanssa .Hänellä on huolettomampi osa.
Jos isän tullessa kotia vaihtaisittekin työjakoa Vuorostaan saisit näin ollen
vapauden telmiä ja riemuita lapsesta juuri siitä puolesta joka usein jää
kotiäitien osalta vajaammaksi iloksi.Isä jäisikin tekemään kotiaskareita
ja äiti ja lapsi saisivatkin kahdenkeskeistä vapaata.
Tottakai kaikki lapset ihannoivat aikuisia ,joilla on mahdollisuus
viettää huoletonta aikaa lasten kanssa.
Setiä ja tätejäkin suositaan aivan eri tavoin, kun he
keskittyvät lapsen iloihin ja jaksavat kuunnella rajattomasti kun ei ole
kahvi-tai muuta kotipuuhaa kyläilyreissulla.
Vanhemmat jäävät sivummalle ja mielenkiintoiset ihmiset tuovat lasten
elmään virkistävää vaihtelua ja tätä odotetaan innokkaasti kuten aloittajan
perheessä isää kotiin (viihdyttämään lasta )
He saavatkin lasten kanssa nauttia parhaista puolista ja lapsethan nauttivat
kun saavat olla keskipisteinä .
Mummot ja paapat ovatkin tästä syystä.lastenlasten kovassa suosiossa.
Arki painaa päälle lapsiperheissä kaikkine ruoka-ja hoito systeemineen.
Ehdottaisin isän suurempaa osallistumista päivittäisiin arkirutiineihin.
Myöhemmässä vaiheessa kun kotiaskareet on jaettu tasaisemmin
voittekin yhdessä jakaa huolettomammin lapsen kanssa telmimisestä
koko perheen kesken.
Keskustele asiasta miehesi kanssa hän varmaankin ymmärtää vaikeuttasi
jonka päällimmäisenä syyynä näkisin sinun tunnollisuutesi kotiaskareissa
ja arkielämän rutiineissa ,jotka kuluttavat ja syövät kahdenkeskeistä
iloitsemista huolettomammin lapsesi kanssa.
Tavallaan keskittyminen elämisen riemuihin jää kotiäideillä usen velvollisuuksien
alle .Samat ominaisuudet ovat sinullakin mitä lapsen isällä , kunhan ne saadan kaivettu esiin. kotiaskareiden alta. - Se on ohimenevä
vaihe. Tällaiset jutut vaihtelevat. Puolen vuoden päästä olet huolestunut siitä, että poika on vain äitinsä helmoissa...
- qwertyuioiuytgf
Ihan kokemuksesta, uskon, että tuo menee ohi. Pienenä olin ihan samanlainen; jossain vaiheessa huusin aina isiä, äiti ei kelvannut peittelemään illalla, ei leikkiseuraksi, aina sen piti olla isi. Vaikka olen yhä aikas isin tyttö (näin reippaasti yli kaksikymppisenä), jossain vaiheessa kuitenkin tilanne normalisoitui. Parivuotias lapsi on niin pieni, ettei se ajattele tekemisiään, tunteella vain vetää.
- kokeile ja voita
tutustu uuteen suomenkieliseen kasinoon.
luotettavat ja nopeat siirrot
isot jacpotit
ilmaiskierroksia
mahtava ensitalletusbonus
http://sys.vjaffiliates.com/afs/show...728x90&ctgid=1 - pohjaan poika
Lapsille nyt tulee niitä aikoja että äiti tai isä on toista vanhempaa tärkeämpi. Siitä ei kannata ottaa minkäänlaisia psyykkisiä paineita, vaan toimia aivan normaalisti lapsen kanssa ja näyttää lapselle että on olemassa se toinenkin vanhempi, äiti / isä. Nämä äiti / isä ajan jaksot ovat tärkeitä lapsen kehitykselle. Hän oppii tiedostamaan itseään ja muita, hänelle kehittyy ja vahvistuu MINÄ kuva. Nämä ajan jaksot ovat tärkeitä sekä psyykkiselle että sukupuoliselle kehittymiselle. Olisi noloa jos muuten "normaali" poika rupeaisi murrosiässä pukemaan rintaliivejä ja käyttämään terveyssiteitä
- huomionkipeä
Isä vain on kovin paljon muualla ja täyttää oman ikävänsä lasta kohtaan
kun on mahdollisuus iloita vain lapsen hyvistä puolista, sillä aikaa kun
äiti paahtaa kotiaskareitaan.
Äidit saavat yhtä lailla poissa ollessaan enemmän huomiota lapsistaan
mitä kotona ympäri vuorokauden väsyksiin asti hoivatessa -ja huoltaessa
koko perheen taloutta.
Oli kyseessä tyttö-tai poikalapset pikkuiset suuntavat aina mielenkiintonsa
heille aikaansa ja viihdykkeitä tarjoville .Kotiäitinä-ja isinä olevat jäävät
paitsioon kun lapsi kiinnostuu ympäristöstössään olevista aikuisista
joita on pitkään ikävöinyt lähelleen.
Samoin käy aikuisillekin jos mies tai vaimo ovat erossa pitkään toisistaan
tapaamisen laatu on ikävän jälkeen riemullinen vailla arkipäivän
painolasteja.
Näin ollen pitemmän aikaa poissaoleva aikuinen saakin lapselta
enemmän ikävähuomiota mitä aikuinen jonka perään ei tarvitse
ikävöidä.
Äiiti-tai isä kokevatkin usein ulkopuolisuutta kun ovat toisistaan erossa
koko päivän olevat isä-ja poika yrittävät kuroa umpeen eroikäväänsä
tiiviillä yhdessäololla .Lapsen on vaikea päästääkin isästä irti jos hän on
pitkiä aikoja taasen omissa harrastuksissaan ja perheen ulkopuolella.
Tätä lisää vielä isän kotioloissa saama arkiruutiineista vapaampi olotila.
- samatilanne
Hassua kun meillä aivan samanlainen tilanne. Tosin meillä menee vain niin että äiti on ainut joka kelpaa. Tyttömme on 1v6kk vanha ja siis niin äitinsä tyttö kuin olla ja voi. Hän ei kaipaa isäänsä kun hän lähtee töihin, mutta odotas kun minä yritän hakea postin niin tyttömme melkein itkua vääntää. Ja muutenkin kaikki menee juuri niinkuin teillä, mutta se että äiti on vain se paras. Kyllä hän isälleenkin rakkautta osoittaa monesti pusuilla että haleilla, mutta ehkä monet lapset on vain sellasia että valitsee toisen vanhemman joka on ns.parempi. Me ainakin mieheni kanssa olemme asian kanssa aivan sujut ja ymmärrämme että tämä on varmasti vain tälläinen "ennen aikainen uhma ikä" joka menee sitten ohi. Pian meille syntyy toinen lapsi, joten luulisi sen ainakin muuttavan asian.. vaikka ei tämä ole juurikaan haitannu miestäni. Hän laskee aina vain leikiksi että "pääsempäs helpolla kun ei tarvitse syöttää, vaihtaa vaippaa, pukea jne. Minulle tämä tosin on rankempaa ku olen viimesilläni raskaana ja minun pitää tehdä kaikki. Teen myös kaikki kotityöt kun en luota mieheni käden jälkeen, joten ukko pääsee todella helpolla. Eikä se kylläkään edes haittaa.. Raskaus on kumminkin niin lyhyt aika, että nautin vaikka miten tekee kipeää. En näkisi sinullakaan mitään hätää, joten älä turhaan stressaa. :)
- 18+19
"Teen myös kaikki kotityöt kun en luota mieheni käden jälkeen, joten ukko pääsee todella helpolla."
niiiin,miksi et luota,tälläisellä ajattelulla nimittäin poltat itsesi hyvin äkkiä loppuun kun tulee vielä toinenkin lapsi.
Tämä on mielestäni jotenkin myös hyvin päsmäröivää ja toista aliarvioivaa;
"et sä osaa,annas kun minä näytän".Tästä olisin oman kumppanin kohdalla jopa hieman loukaantunut,jos toimisi näin.
Samalla teet lapsillesi ja miehellesi karhunpalveluksen kun lapsi ei joudu olemaan kontaktissa isäänsä muulloinkin kuin hyvinä hetkinä.Molemmilta jää kokematta yhteiset ilot ja surut.Ja se on väärin!Samalla tavalla miehelläsi että lapsella, on niihin oikeus kuin sinullakin,siitäkin huolimatta vaikka mies ottaa rennon asenteen asiaan,mahdollisesti ette ole edes miettineet asiaa tältä kantilta.
Niiin,ja muista sitten 10 vuoden kuluttua,että itse olet valinnut tehdä kaikki työt,et luottanut miehesi käden jälkeen,näin ollen turha kertoa martyyritarinaa kuinka sinä hoidit,pesit,siivosit,kokasit ja pyykkäsit.
- äitiään pelkäävä
ole onnellinen että lapsesi rakastaa isäänsä,minä pelkäsin lapsena äitiäni mutta isäni kanssa tunsin olevani turvassa,jos lapsesi pelkää sinua jos sinussa on jotain pelottavaa niin kun minun äitissä.
- jokuxxxxjokuxx
ei ketäään kiinosta tämä asia
- jokuxxxxjokuxx
ei ketäään kiinosta tämä asia
- komento takaisin
Tekö annatte lapsen pompotella. Jos isä ei ehdi nostamaan, kantamaan tms niin jättäkää se tekemättä tai äiti nostaa sitten vaikka lapsi huutaisikin. lapset osaavat jo pienestä pitäen olla oikeita pikku pirulaisia. Jos alkaa tanssimaan lapsen pillin mukaan, niin sitä saakin sitten tehdä seuraavat 20-30 vuotta.... Ottakaa komento takaisin vanhmpina. Siis että vanhemmat määräävät miten menetellään, ei lapsi. Ja lapsenne on alle kaksivuotias. Tosin luonnollista on, että lapsi kaipaa sitä vanhempaa, joka on poissa ja juonittelee sitten hänelle enemmän.
- Järkikädessä
Pokasi on niin pieni ja nuori vielä, että et millään ole voinut ehtiä häntä pilaamaan. Osuit varmaan ihan oikeaan, että olet itse kokoajan saatavilla ja isi poissa, niin poika valitsee molempien paikalla ollessa isän. Sitä aina halutaan mitä ei saa. Pojat muutenkin tuppaa kallistumaan isiin äiskän sijaan, miehen alkuja kun ovat.
Pari kokeilua voisitte suorittaa. Ole sinä poissa vaikka viikko ja isi hoitaa. Toista voitte kokeilla päivittäin, että isi sanoo jämäkästi ja päättäväisesti, että "Poika, äitisi nostaa sinut nyt autosta, minä kannan nämä ostokset." - Possuäiti
Ihan normaaliahan tuo on ja kuuluu jopa tiettyyn kehitysvaiheeseen pesäeron hakeminen äidistä ja samaistuminen isään (poika lapselle).
Oletteko koskaan kokeilleet, että ette tee niin kuin lapsi tahtoo vaan niin kuin se parhaiten käy. Äiti nostaa pojan autosta, vaikka poika pyytää isää. Äiti leikkii lapsen kanssa vaikka isä on kotona jne. Aluksi varmasti huutaa ja osoittaa mieltään, mutta selittämällä asiat ja toistamalla lapsi oppii. Minusta on hyvä opettaa jo pienenä, että vanhemmat eivät käskystä pomppaa aina lapsen tahdon mukaan, muuten voi tulla vanhempana ongelmia ja varsinkin jos joskus taloon tulee sisaruksia. En missään takoita mitään kovia kasvatus arvoja vaan sitä, että lapsi saa sen mitä pyytää, mutta lapsi ei valitse kuka sen tekee. Toisin sanoen te vanhemmat tasa-arvoistatte itsenne lapsen silmissä yhteisellä päätöksellä ja toimintatavalla.
Ja minusta on lähtökohtaisesti väärin ajatella, että vanhemmus on kilpailu isän ja äidin kesken, että kumpi on parempi ja kummasta lapsi välittää enemmän. On ihanaa, jos lapsella on kaksi hänestä aidosti välittävää vanhempaa, jotka osaavat jakaa vanhemmuuden ja antaa tilaa toistensa vanhemmuudelle. - asdasdaffasadasdads
Kyllä lapset eri ikäisinä pitävät enemmän toisesta vanhemmasta. Itse olen isä ja on ollut aikoja, jolloin toinen lapsi ei halunnut tehdä minun kanssani mitään. Kelpasin kyllä, jos äiti ei ollut saatavilla, mutta hänen läsnäollessaan en.
Vuosien mukana tilanne muuttuu. Välillä lapset ovat joissain tilanteissa myös suosineet minua. Eli varmaan tuo on ihan normaalia. - isin poika
Hienoa,
jos et todellakaan ole mustasukkainen omalle lapsellesi ja miehellesi.
Tuon ikäiselle lapselle voi/ täytyy myös asettaa rajoja; isi ei olekaan aina se ihana, kaiken salliva, myös isi voi kasvattaa, ohjeistaa lasta.
Keskustele asiasta isin kanssa. Hei Mammy!
Ei hätää.Se on ohimenevää.:)Meilläkin välillä oli äiti ykkönen ja taas välillä isä oli se ykkönen.En tiedä syytä miksi näin oli.Se tuntui tosi kurjalta kun ei enää ollutkaan se tärkein.Tilanne muuttui onneksi paremmaksi eli äidistä tuli myös tärkeä.Nyt lapsille on molemmat yhtä tärkeitä.Tilanteesta vain oppi sen miltä toisesta tuntuu jos vain toinen on se tärkein.On tärkeää että molemmat vanhemmat on lapsen kanssa. Aina ei ole näin.Toivon sinulle voimia ja kärsivällisyyttä.Kyllä se teilläkin muuttuu että molemmat ovat yhtä tärkeitä lapselle.Tsemppiä sinulle! :) Terveisin:3lapsen äiti- JK
VAI IIN
- finnalle1
"Olenko epäonnistunut jollain tapaa äitinä, kun en ole lapselle se tärkein, vaikka minä olen se joka hänet on hoitanut kotona?" Ei niin pieni vielä ymmärrä sellaisia asioita, kuin kiitollisuus tai että joku on "uhrautunut" ja hänen vuokseen ja jäänyt kotiin juuri häntä hoitamaan. Eikä lapsi siitä kärsi, että vanhemmat käyvät töissä eivätkä ole kotona, täytyy sitten vain osata olla oikein kotona ja silti kasvattaa kunnolla. Ja tuo käytös johtunee juurikin siitä että olet aina kotona, ja isä on vain harvinaista herkkua jonka kanssa on aina kivaa eikä koskaan mitään tyhmää (esim. iltatoimet?).
- Iina Iina
Oman lapsen hoito on siis uhrautumista. Just joo.
- ....................
pojasta tulee rööri-roopen morsian.
- lapsen isä 28 v.
On sullakin ongelma. Olet kateellinen oman lapsesi kiintymyksestä omaan mieheesi. En edes uskalla ajatella jos sinulle tulee jotain oikeita ongelmia elämässä ja miten reagoit niihin.
- ap
Huhhuh kun on tullut "palautetta". Osa kirjoitukisista asiantuntevia ja fiksuja, kiitos niistä. Mutta kylläpä täällä on osa porukasta lukenut taitavasti rivien välistä olemattomia ja tehnyt räikeitä luonne analyysejä minusta.
Kun minä sanon, että en ole kateellinen, en ole ja sillä hyvä. En myöskään ole manipuloiva tai pelottava kuten joku ehdotteli. En missään nimessä käytä lasta minään pelinappulana. Siksihän lapsella on isäänsä hyvät välit kun en ole koskaan halunnut lasta omia tai pitänyt äitiä ainoana mahdollisena tärkeänä henkilönä lapselle. En ole myöskään poissaoleva tai sellaista. Leikin ja puuhaan lapsen kanssa, mutta toki kotitöitäkin joutuu tekemään.
Tämän kirjoituksen kirjoitin eräs päivä kun mieli oli maassa siitä, ettei poika kelpuuttanut minua mihinkään. Olin ns herkkähetki. Olen tämän asian kanssa sinut, enkä todellakaan katkera ämmä,päinvastoin. Lapsen ei tarvitse minulle ikikuuna olla kiitollinen tai kiitollisuuden velassa, en hae mitään tällaista,mutta ihminen minäkin olen ja joskus pahimpina aikoina kun en ole kelvannut mihinkään isän aikana se on saattanut tuntua pahalta tahattomastikin. Ihan sama vaikkei lapsi mitään tarkoita, mutta en minä sentään tunteeton kone ole, vaikka järki sanoisi mitä.
Suurin murheeni asian suhteen kirjoittaessani ei ollut omat tuntemukset, vaan pelko siitä että olen huomaamattani tehnyt jotain väärin lapsen kanssa ja että lapseni on joutunut kärsimään jotenkin takiani ym. Enhän minä hyvänen aika voi sellaista sulattaa jos olen lapsen kanssa mokannut jotenkin ja en murehdi itseäni vaan lastani jolla on oikeus saada mitä ihanin ja paras lapsuus. Huono äitihän minä olisin jollen murehtisi sitä että teen mikä lapsen kannalta on oikein. Jos tällainen on ihan normaalia ja kuulu kehitykseen olen todella tyytyväinen eikä minulla hätää ole, mutta jollei ole tottakai minä pohdin miksi näin on sitten ja onko se minun syytäni.
En ole hetkeen lukenut koko kirjoitustani, koska meillä on tilanne jo muuttunut huomattavasti leppoisammaksi. Poika tykkää tehdä minunkin kanssa vaikka isi olisikin paikalla ja hakeutuu syliiin ja tulee halailemaan ja pussaamaan, vaikka isin kanssa leikit olisikin kesken. Tämän kaltaista hellyyttä osoittanut minulle aina enemmän kuin isälleen.Todennäköisesti ikään kiittyvää ja täysin nornaalia toisen vanhemman suosiminen tai ihan vaan tykkää enemmän isin kanssa tehdä miesten juttuja leikkiä autoilla ym.
Kyllä se silti pistää miettimään välillä mistä pienen miehen voimakkaat reaktiot ja käytös milloinkin johtuvat...minä menen monesti ensimmäisenä itseeni joka asiassa.Sellaista se on varmaan olla äiti?
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 968489
- 444177
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021936Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html371468- 241450
Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,341179Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia121150Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53877Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31852Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v29817