Mitä jokaisen KTM:n tulisi osata?

Kauppakorkeaan 2050

Olkoon pääaine mikä tahansa markkinoinnin ja kansantaloustieteen väliltä, mitä jokaisen kauppatieteiden maisterin tulisi osata valmistuttuaan? Antakaa jotain esimerkkejä?

10

972

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kpppo

Todella hyvää englannin kielen hallintaa ja esimerkiksi laskentatoimen perusteita (tase, tuloslaskelma ja niiden ymmärrys esimerkiksi).

• äidinkieli

Myös suomen kielen oikeaoppinen kirjoittaminen olisi suotavaa. Nykyään näkee jopa valtakunnallisissa viestimissä sellaisia virheitä, että kielioppipoliisia meinaa oksettaa

• Risma

Pitää osata antaa tarvittaessa.

• kymin murre piisaa

Ei se englannin taito ole tärkeimpiä, kyllä niitä ekonomille riittää hommia Suomessa ja suomalaisten kanssa ihan tarpeeksi!

• 15 vuotiaana töihin

Antaa arvo sellaiselle itsenäiselle yrittäjälle joka on 40v yrittäjyydestä selvinnyt eläkkeelle ilman konkurssia vaikka ei ole käynyt kuin vajaan kansakoulun(7 luokkaa).Eli älä ylpisty vasta käytäntö opettaa sinua.Tartu joka työhön vaikka se ei vastaisi opintojasi,älä heti ajattele että sinusta tulee sijoitusneuvoja.Mene vaikka varastotöihin,niin sieltä se pitkä ketju alkaa ylöspäin ja olet itseesi tyytyväinen.Olet valmistuttuasi vielä aivan vihreä tähän kovaan bisnesmaailmaan.

• kyltrrrri

Sijoitusneuvoja on loppupeleissä vain myyjän hommaa, jota voi käytännössä tehdä vaikka suoraan lukion/merkonomin papereilla. Eli siis ei todellakaan mikään kauppislaisen unelmaduuni.

• Riikka85

Alalla kun alalla, yliopisto antaa pohjatietoja ja opettaa oppimiseen ja ajatteluun, tiedon soveltamiseen yms. Kukaan ei oleta, että vastavalmistunut KTM on joku megatalousnero. Työ tekijäänsä opettaa, tutkinto antaa valmiudet siihen oppimiseen ja kertoo jotain myös ihmisen luonteesta, kun on saanut tutkinnon tehtyä.

Kuvittelisin, että tärkeitä yleisiä asioita on just laskentatoimen perusteet (ja se logiikka, miten homma toimii), kansantalouden pohjatiedot ja yleiskuva rahamarkkinoiden toiminnasta. Tähän päälle johtamisen teoreettista pohjaa varmaan odotetaan.

• ..

Kiinnostaisi venäjän kielen rooli KTM:n kohdalla, minkäköhän verran hyötyä on sujuvasta venäjän osaamisesta työmarkkinoilla?

• bobrikov

Kaikkinainen kielitaito on eduksi työmarkkinoilla, ainakin jos kieltä puhutaan edelleen (ei siis jotain muinoin puhuttuja kieliä) eikä kyseessä ole marginaalikieli. Ylipäätään Suomea väkiluvultaan isompien maiden ja varsinkin Suomen kannalta merkittävien kauppakumppaneiden kielen osaaminen on pelkkää etua. Venäjä on tälläinen.

• CAPM

CAPM

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      281
      2926
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      52
      2313
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      348
      1997
    4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      115
      1733
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      108
      1675
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      212
      1375
    7. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1317
    8. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      68
      1253
    9. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      58
      1232
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      77
      1181
    Aihe