Tekniikan Maailma 17/2011
ABS-JARRUTUS JÄÄLLÄ
- kitkarengas sijalla 5, jarrutusmatka 14% parhaaseen verrattuna
- nastarenkaista 60% hävisi parhaalle kitkarenkaalle
- huonoin nastarengas 19% parhaaseen kitkaan verrattuna
---> 6,8%:n nopeudenpudotuksella kitkalla sama jarrutusmatka kuin parhaalla nastalla JÄÄLLÄ!!!!
AJETTAVUUS JÄÄLLÄ
- paras kitkarengas jätti taakseen 5 nastarengasta eli puolet niistä
KIIHDYTYS JÄÄLLÄ
- paras kitkarengas jätti taakseen 2 nastarengasta
KIIHDYTYS LUMELLA
- 6 renkaalla sama kärkitulos, näistä 2 kpl kitkarenkaita
- seuraavalla jaetulla sijalla 3 rengasta, näistä 2 kpl kitkarenkaita, ero kärkeen 2%
VÄISTÖKOE LUMELLA
- kitkarenkaat sijalla 2 ja 3, ero voittajaan 1,4 ja 1,7%
Ajettavuus lumella
- jaetulla kakkossijalla 2 kitkarengasta, kiitettävä arvosana
ABS-JARRUTUS MÄRÄLLÄ ASVALTILLA
- kitkarengas sijalla 3. ero voittajaan 9%
- taakse jäi 80% nastarenkaista
VÄISTÖKOE MÄRÄLLÄ ASVALTILLA
- kitkarengas sijalla 3, ero voittajaan 5%
- taakse jäi 80% nastarenkaista
VÄISTÖKOE KUIVALLA ASVALTILLA
- kitkarengas sijalla 3, ero voittajaan 3,8%
- taakse jäi 80% nastarenkaista
AJETTAVUUS KUIVALLA ASVALTILLA
- jaetulla kärkisijalla 2 kitkarengasta
MELU
- kitkarenkaat veivät kärkisijat arvosanoilla 8-10
- nastarenkaat saivat arvosanoja 5-7
- Michelinin kitkalle täysi 10
- 6 kpl kitkarenkaita sai arvosanan 9
- kitkarenkaista 80% sai kiitettävän arvosanan, nastarenkaista ei yksikään
SUMMA SUMMARUM:
Aika hurjasti ovat kitkarenkaat kehittyneet.Varsinkin kahden viime vuoden aikana tuli hurja hyppy. Nyt alkavat pelottavasti lähestymään parhaita nastarenkaita myös jäällä. Kukapa olisi vielä muutama vuosi sitten uskonut, että kitkarenkaan helppoa ajettavuutta jääradalla hehkutetaan?
Erikoista, että joskus Tekniikan Maailmassa väitettin, ettei parhaiden nastarenkaiden nastojen ropina edes kuulu. Miksi sitten noin huonot arvosanat nastarenkaille melusta?
Nastaa pidetään jäällä ihan ylivoimaisena välineenä, mutta miten ihmeessä monet nastarenkaat ovat silti jäällä liukkaampia?
Nastojen suurin vaikutus tulee esiin paljaalla asvaltilla ja sen nimi on melu. Ainakin Tekniikan Maailman mittauksien mukaan.
"Kitkarenkaat jo pelottavan hyviä"
68
6543
Vastaukset
- The mousetrap
Joku voi uskoa kirjoituksesi, mutta Tekniikan Maailmaan testillä ei ole sen kanssa paljoakaan tekemistä, sen verran olet pistänyt tulokset "uusiksi".
"ABS-JARRUTUS JÄÄLLÄ
- kitkarengas sijalla 5, jarrutusmatka 14% parhaaseen verrattuna
- nastarenkaista 60% hävisi parhaalle kitkarenkaalle
- huonoin nastarengas 19% parhaaseen kitkaan verrattuna
---> 6,8%:n nopeudenpudotuksella kitkalla sama jarrutusmatka kuin parhaalla nastalla JÄÄLLÄ!!!!"
- Paras kitka sijallla 13, taakse jäivät nastoista Insa Turbo ja Cordiant.
"KIIHDYTYS JÄÄLLÄ
- paras kitkarengas jätti taakseen 2 nastarengasta"
- Paras kitkarengas sijalla 15. Kaikki testissä olleet uudet nastarenkaat olivat parempia. Ne kaksi taakse jäänyttä olivat kuluneet nastrenkaat 3mm ja 6mm pinnalla.
"AJETTAVUUS JÄÄLLÄ
- paras kitkarengas jätti taakseen 5 nastarengasta eli puolet niistä"
- Paras kitka sijalla 10. Taakse jäivät nastoista Sava, Yokohama, Cordiant, Hankook, Insa Turbo.
Jossakin kohtaa huippumerkki kitkarenkaasta voittaa halpisnastan, mutta tuo tulosten vääristely on jo aika härskisti tehty. Muita kohtia en edes viitsi verrata. Taitaa olla varasto täynnä kitkarenkaita hehkutuksesta päätellen. - vjmvkimb
Ja vielä pelottavammaksi tekee se asia että kuluneet nasta häviää kitkoille kakilla osa alueilla(ja vielä enempi pelotta et tuo testi tehtii pari vuotta sitten ja verokki renkaa siis ainakin 3v,jotenn edistyneet kitkat hakkais vielä selvemmin nastat).Nytkin on moni pyöristäny nastansa loka-tammi välillä paljaal asfaltilla ajaes.Niin ja tuo testattiin pari vuotta sitten että n 5.5-6mm renkais kitka vei nastaa.Eikä tuossa ollut edes nastoja hukas
- The mousetrap
Mitähän testiä olet lukenut? Jos viittaat TM:n testiin, niin aikamoinen väite tuo käytetyn kitkan ylivertaisuus. Tulokset 6mm pinnalla ovat hyvin tasavahvoja, nasta jossain parempi kitka jossain, erot pieniä.
Kitkarenkaat olivat 2 vuotta vanhat ja nastarenkaat 4 vuotta. Ei ihan tasaväkinen vertailu iän puolesta.
Siis kaksi vuotta vanha kitka on lähes yhtä hyvä kuin 4 vuotta vanha nasta. Ei ihan turha tieto tuokaan niille jotka renkaansa itse ostavat. - Testitulokset tässä:
Teknikens Värld-lehti testasi pari vuotta sitten nasta-kitkarenkaat ja myös kuluneet sellaiset. Paljastui että jo jonkin verran kuluneissa nastarenkaissa jääpito selkeästi vastaavasti käytettyä kitkarengasta huonompi!
http://www.teknikensvarld.se/2010/10/15/11259/gamla-dubbdack-ar-farliga/
mitäs sanovat nastafanaatikot? Kannattaiskos jo kokeilla nastatonta hyvää rengasta? - Anonyymi
Testitulokset tässä: kirjoitti:
Teknikens Värld-lehti testasi pari vuotta sitten nasta-kitkarenkaat ja myös kuluneet sellaiset. Paljastui että jo jonkin verran kuluneissa nastarenkaissa jääpito selkeästi vastaavasti käytettyä kitkarengasta huonompi!
http://www.teknikensvarld.se/2010/10/15/11259/gamla-dubbdack-ar-farliga/
mitäs sanovat nastafanaatikot? Kannattaiskos jo kokeilla nastatonta hyvää rengasta?Koska tänä talvena voi saa laillisesti laittaa nastat alle joko tänään ?
On + 4 ja sataa vettä ja renkaat
mökillä himoksen kupeessa!
- viherkommari
Ei kitkarengas ole ylivertainen. Se on testin mukaan riittävän hyvä jotta voi olla ostamatta nastarenkaat ellei tarvitse (mutkaisten jäisten teiden) vuoksi parasta suorituskykyä.
Melun lisäksi nastarenkaat kuluttavat tienpintaa. Saksassa nastarenkaat ovat kiellettyjä.- Kitkarengas, tappaja
Kitkarenkaat tulee lailla kieltää, Ne ovat hengenvaaralliset. Ei oikeesti mitään pitoa talvella jollon just tarviis pitoo. Ja märällä ei pidä mitään.
Nastarengas on ainoo oikee talvi rengas!
terv. Mr Nasta - NaisetSinuaParempia
Kitkarengas, tappaja kirjoitti:
Kitkarenkaat tulee lailla kieltää, Ne ovat hengenvaaralliset. Ei oikeesti mitään pitoa talvella jollon just tarviis pitoo. Ja märällä ei pidä mitään.
Nastarengas on ainoo oikee talvi rengas!
terv. Mr NastaLaadukkaissa kitkarenkaissa on pitoa aivan riittävästi ja jopa sen yli. Eivät juurikaan eroa nastarenkaista, joiden "ylivoimaisuutta" varsin usein liioitellaan. Kitkoilla pärjää missä vaan.
Naisetkin ajelevat kitkoilla. Miten on mahdollista, että naiset pärjäävät kitkoilla, mutta sinä et? Oletko epävarma ja heikko neitimies? - Rampe7
NaisetSinuaParempia kirjoitti:
Laadukkaissa kitkarenkaissa on pitoa aivan riittävästi ja jopa sen yli. Eivät juurikaan eroa nastarenkaista, joiden "ylivoimaisuutta" varsin usein liioitellaan. Kitkoilla pärjää missä vaan.
Naisetkin ajelevat kitkoilla. Miten on mahdollista, että naiset pärjäävät kitkoilla, mutta sinä et? Oletko epävarma ja heikko neitimies?Autokoulun opettajani jo aikoinaan puhui mieleenpainuvasti taitavan ja hyvän kuljettajan eroista. Taitava kuljettaja saattaa selvitä sellaisesta läheltäpititilanteesta, johon hyvä kuljettaja ei koskaan edes joudu.
Kitkarenkaat ovat näitä hyvien kuljettajien renkaita. Taitavasti edellä ajavan puskurissa roikkuville Mr Nastoille niitä ei voikaan suositella. - Nastakaaharit...
Rampe7 kirjoitti:
Autokoulun opettajani jo aikoinaan puhui mieleenpainuvasti taitavan ja hyvän kuljettajan eroista. Taitava kuljettaja saattaa selvitä sellaisesta läheltäpititilanteesta, johon hyvä kuljettaja ei koskaan edes joudu.
Kitkarenkaat ovat näitä hyvien kuljettajien renkaita. Taitavasti edellä ajavan puskurissa roikkuville Mr Nastoille niitä ei voikaan suositella.Rengasliikkeeseen tuli asennusvuoroani odottaessani ostoksille Audi A5-kuski joka halusi nastarenkaat, kun kuulemma pito riittää kovemmassakin ajotavassa. Ja tuli nimittäin lujaa firman pihaankin.
Just tällaiset hätähousukaaharit ja persiissäroikkuja-audistit haluavat nastat alle että voivat hiostaa mielestään "turvallisesti" edellä ajavan puskurissa tietä vaatien tai rampilta eteen vauhdilla kiilaten ja puikkelehtien.
Meille normaaliälyllä varustetuille riittää pohjoismainen kitkarengas mainiosti. - Itse taidat aiheutta
Kitkarengas, tappaja kirjoitti:
Kitkarenkaat tulee lailla kieltää, Ne ovat hengenvaaralliset. Ei oikeesti mitään pitoa talvella jollon just tarviis pitoo. Ja märällä ei pidä mitään.
Nastarengas on ainoo oikee talvi rengas!
terv. Mr NastaNastarenkaat alle jos ei muuten tiellä pysy. Osta joku muu kosla kuin tojota jos tuottaa kitkoilla ajelu hengenvaarallisia tilanteita. Kitkarenkaat ei siellä paina siitä kaasua tai päätä koska jarrutetaan, joten kannattaa etsiä sitä syytä sieltä peilistä.
- Anonyymi
Kitkarengas, tappaja kirjoitti:
Kitkarenkaat tulee lailla kieltää, Ne ovat hengenvaaralliset. Ei oikeesti mitään pitoa talvella jollon just tarviis pitoo. Ja märällä ei pidä mitään.
Nastarengas on ainoo oikee talvi rengas!
terv. Mr NastaÄlykääpiö.
- Anonyymi
Kitkarengas, tappaja kirjoitti:
Kitkarenkaat tulee lailla kieltää, Ne ovat hengenvaaralliset. Ei oikeesti mitään pitoa talvella jollon just tarviis pitoo. Ja märällä ei pidä mitään.
Nastarengas on ainoo oikee talvi rengas!
terv. Mr NastaNastarenkailla kutenkin ajellaan ulos tieltä enemmän ja aiheutetaan vaaraa, miksi niin?
- Anonyymi
NaisetSinuaParempia kirjoitti:
Laadukkaissa kitkarenkaissa on pitoa aivan riittävästi ja jopa sen yli. Eivät juurikaan eroa nastarenkaista, joiden "ylivoimaisuutta" varsin usein liioitellaan. Kitkoilla pärjää missä vaan.
Naisetkin ajelevat kitkoilla. Miten on mahdollista, että naiset pärjäävät kitkoilla, mutta sinä et? Oletko epävarma ja heikko neitimies?Epävarmat ja huonot siis todella heikkotasoiset autot ja osaajat.
siis ne jumijarit toyotillaan ajaelee nastoilla
jopa meidän ruovakin osaa jo monta talvea ajella id4 sellaan kitkoillaan . - Anonyymi
Rampe7 kirjoitti:
Autokoulun opettajani jo aikoinaan puhui mieleenpainuvasti taitavan ja hyvän kuljettajan eroista. Taitava kuljettaja saattaa selvitä sellaisesta läheltäpititilanteesta, johon hyvä kuljettaja ei koskaan edes joudu.
Kitkarenkaat ovat näitä hyvien kuljettajien renkaita. Taitavasti edellä ajavan puskurissa roikkuville Mr Nastoille niitä ei voikaan suositella.Sellaisia on paljon takapuskurissa kiinni kun aamulla ajelen töihin mittarissa n 83-85 km/ h mutta nämä persekärpäset jarruttavat kameratolpan kohdalla jäävät siinä jälkeen jostain syystä,
vaikka ajelen volkkarilla sitä oikeaa nopeutta sallittua ja tietenkin kitkarenkailla kun jo 2010 vuodesta olen tavannut tehdä ja kun paljon ajaa ei kehtaa kuten nytkään ajella kohti Vaasaa kun tie on vain märkä kuten aina liukasta on harvoin.
- aina nastat
MTV3 sivuilta:
"Kun lämpötila on nollan tietämissä, vallitsee jäisillä teillä ongelmakeli, jonka aiheuttaa lähinnä jään päällä oleva ohut vesikerros. Juuri tämän kelityypin vuoksi nastarengas pärjää kaikissa vertailuissa paremmin kuin kitkarengas.
– Nastan tehtävänä on tasata kelivaihteluita. Nasta pystyy rikkomaan jään pinnan ja ikään kuin tarraamaan siihen kiinni, jopa ohuen vesikerroksen läpi. Samaan ei mikään kitkarengas pysty.
Usein risteysalueella tiiviiksi pakkautunut lumi aiheuttaa saman ilmiön kuin jää, eli tuolloinkaan ei kitkarenkaan pito ole niin hyvä kuin nastarenkaan." - Mr Kitka
Nastarenkaat tulee lailla kieltää. Ne ovat hengenvaaralliset. Ei oikeesti mitään pitoa talvella, jolloin just tarviis pitoa. Ja märällä ei pidä mitään.
kitkarengas on ainoo oikea talvirengas !
terv Mr Kitka- kitkat ja nastat on ok
Olen ajanut nyt 8 talvea kitkoilla ja muutamia kertoja myös peräkärryn kanssa ja yhden kerran ollut vaikeuksissa kun valoristeys oli ylämäessä ja peräkärrissä kuormaa.
Kyllä kitkojen kanssa täytyy rauhoittaa ajotyyliä kitkoihin nähden mutta mielestäni ei niin että olisi tien tukkona vaan reipasta nopeutta kaikilla rajoitus alueilla. Pitää muistaa että kitkalla musta jää jyrkissä kaarteissa on se pahin mahdollinen, ei jarrutukset kun sitä ei tehdä osaamattomasti viime tippaan niin että auto keinuu jousituksen varassa kun tehdään lukojarrutus. Vielä sen verran että sopivassa suhteessa kitkoilla ja nastoilla ajavia on hyvä yhdistelmä sillä jos kaikki ajaisi kitkoilla kuten minä, niin tiet olisivat tosi liukkaita ilman nsstarenkaiden tuomaa karhennusta.
- tähän se johtaisi
Mikäli nastarenkaat kiellettäisiin se synnyttäisi aika paljon ongelmia, monet ajaisivat ympäri vuoden kitkarenkailla, eivätkä enää koskaan ostaisi autoonsa kesärenkaita, tunnen jo nyt muutaman kitkakaverin jotka tekevät juuri näin. Talvella on sitten kuluneet kitkat ja kesällä alla heikommin pitävät ja enemmän bensaa kuluttavat renkaat.
- jrogtrte
muuten meni ehkä oiken, mutta kitkarenkaiden vierintävastus on kesärenkaita pienempi. Ajoin itse kitkat loppuun kesällä ja kun laiton kesärenkaat alle niin polttoaineen kulutus pomppasi n. 0,3 l/100km. renkaat samaa kokoa.
- Kitka voitti AB:ssä
Uusimmassa Auto Bild-lehdessä Continental CVC5 kitkarengas voitti kaikki testin renkaat,myös parhaan nastarenkaan eli Continental Ice Contactin. Kokonaispisteet 108 kun nastaveljelleen 107.
Ajettavuutta jäälläkin kehuttiin, ja kokonaisuus todella tasapainoinen.
Miksi narskuttaa asfaltti ja nastat pilalle ja tuudittautua petolliseen erheeseen kuluneidenkin nastojen pidosta?- olet nolo
Liikenneturva suosittelee edelleen nastarenkaita, sillä vain ne pitävät jäisillä teillämme. TM mainitsi myös, että nastarengas on aina parempi vaihtoehto joka olosuteessa. Olet autoPiltin kusetettu.
- vai Liikenne"turva"?
hah, Liikenneturva-järjestössä on töissä vasemmistovihreitä liikennepsykologeja ja muita kukkahattusetiä ja -tätejä, joita pelottaa jo kesällä auton ajaminen. Heillä on tyypillisesti alla joku Tojota jolla körötetään rystyset valkoisina tien tukkona ettei vaan rysähdä. Ja tyhmä kansanosa kuuntelee jotakin Liikenneturvan kukkahattutätiä joka meuhkaa piikkijyrsimien puolesta.
Minulla sattuu olemaan alla nuo testivoittajat, Continental CVC5 nastattomat ja ovat aivan huippurenkaat. Viime talven vaativissa oloissa eteläisessä osassa maata erinomaiset; myös uskomattoman hyvä jääpito. Kehottaisin kokeilemaan tällaista kunnollista pohjoismaihin suunniteltua nastatonta, saattaisi kannat muuttua... On sinulla syytäkin pelkoon, jos noihin hatusta vetämiisi "testituloksiin" uskot. Kitkaspedet ilmaantuvat näin syksyn tullen kuin kärpäset paskaläjään laukomaan totuuksiaan, joille ei juuri voi kuin huvittuneena naureskella.
Nastarengas on ainoa oikea talvirengas Suomen oloissa; sitä ei voi kiistää millään tutkimuksilla tai testeillä. Pitävä kitkarengas on vain myytti, jota ei ole koskaan näytetty toteen.- saksais
haistajomppeli pitkä ajat ainoastaan muutaman tonnnin vuodessa ja tuut tänne totuuden torveksi ainoa oikea ollaan jätkien kans twstattu kitkaa ja nastaa nasta voittaa jäällä 0-max 6 metriä tai jopa häviää kaikki kaikki muut osa alueet kitka voittaa mitä teidän päässä liikkuu? herran jumala kun nastat ääntää syö muutaman desin-litran enemmän ainettta hajottaa maalipinnan tuulilasit saksassa ovat kielletyt niin mitä teidän nastan puolestsa puhujien päässä liikku saksassa asuu"hieman " ihmisia haloo
- Celica Four
Neliveto ja yli 300Hp niin talvi on voitettu. Skodat jää jälkeen testivoittaja renkaillaan.
- Taxi mies
olen ajanut muutaman miljoonan,autolla ja minulla on ollut kitkat kaikissa autoissani eikä ole sattunut vahinkoja kitkoillakaan eikä läheltäpiti tapauksia,mutta ei kaikilla autoilijoilla riitä taito talvella vaikka olisi jääketit alla!kyllähän kitkat ovat parantuneet 15 vuodessa paljon,yksi syy kitkojen pitämiseen on ajo mukavuuvs sekä rengasmelu,joillakin autoilla ajan tai ajatan kitkoilla ympäri vuoden! olen laittanut liikenneministeriöön ehdotuksen,että nastarenkaista perittäissin 200 euron nastarengasvero joka kattaisi vähän tienkorjauskuluja! koittakaa arkalan pojat laittaa kitkat vaan alle!
- mummi55
Moikka! Vanha mummi on täällä päästellyt kitkoilla ja sai työautoonsakin kitkat,ajaa pikku-bussia ja hyvin on vielä mennyt! Taitaa olla ajotyylissä vika jos ei kitkoilla pärjää.Valtatiet on aina sulat suolan ansiosta ja sivuteillä ei voi kovin ajaakkaan kun ovat mutkasia! Olen samaa mieltä kuin Taxi mies !!! NO se varmaan johtuu siitä kun ei kuulu se kahina kun sulalla asfaltilla ajelee,,,,,, ja olisko myös siitä ajotaidosta kyse...
- Pohjoisen mies
Ihan silkkaa itsepetosta kirtkarenkaiden paremmuus, jos on pakko joka päivä ajaa.
- ehdottelijalle...
"olen laittanut liikenneministeriöön ehdotuksen,että nastarenkaista perittäissin 200 euron nastarengasvero joka kattaisi vähän tienkorjauskuluja! "
Olen laittanurt vakuutusyhdistykseen ehdotuksen että kitkarengas autoihin 80 nopeusrajoitus ja nelinkertaiset vakuutusmaksut talvikaudelta. - Sopasoopaa
ehdottelijalle... kirjoitti:
"olen laittanut liikenneministeriöön ehdotuksen,että nastarenkaista perittäissin 200 euron nastarengasvero joka kattaisi vähän tienkorjauskuluja! "
Olen laittanurt vakuutusyhdistykseen ehdotuksen että kitkarengas autoihin 80 nopeusrajoitus ja nelinkertaiset vakuutusmaksut talvikaudelta.Heh heh ... luuletko että ne rahat menisivät tienkorjaukseen ja että kitkarenkaat ei kuluta tietä.... nastoilla ajetaan vain n. 3kk vuodessa ja suurelta osin lumisilla/jäisillä teillä, eli se siitä kuluttamisesta. Suurin syy tieverko rapautumiseen on se, että tiet tehdään niin halvalla kuin mahdollista, että se ei kestä normaaleja liikennemääriä millään renkailla ajettaessa.
- lepuuttaja
Sopasoopaa kirjoitti:
Heh heh ... luuletko että ne rahat menisivät tienkorjaukseen ja että kitkarenkaat ei kuluta tietä.... nastoilla ajetaan vain n. 3kk vuodessa ja suurelta osin lumisilla/jäisillä teillä, eli se siitä kuluttamisesta. Suurin syy tieverko rapautumiseen on se, että tiet tehdään niin halvalla kuin mahdollista, että se ei kestä normaaleja liikennemääriä millään renkailla ajettaessa.
KYllä se kuule on nastarenkaitten käyttökausi jotain aivan muuta kuin 3 kk.
Hätäisimmät vaihtaa piikit alle jo jo lokakuussa ja ajaa vappuun asti. Puoli vuotta ei ole 3 kk!
- Tulos oli
Vertailutapa tuokin, vertailla parhaimpia ja kalliimpia kirtkarenkaita p*skimpiin halpis nastarenkaisiin...
- Kokeilun tuloksia
Minulla on mahdollisuus testata kitkaa ja nastaa, tosin eri autoilla. Renkaat yhtä uusia. Käytetty nasta on huonompi kuin käytetty kitka. Jopa jäällä. Testattu. Tuskin auton vaihtokaan muuttaa tilannetta ainakaan radikaalisti, molemmat kiesit uudehkoja pirssejä. Tulokset 5 jarrutuksen keskiarvoja GPS-nopeudesta 40 km/h. Kitkalla n. 3m metriä lyhyempi jarrutusmatka. Tulos oli yllätys itsellenikin.
Pelottavaa kitkarenkaissa on se, että joku kitkaspede luulee niiden olevan jonkinsorttiset talvirenkaat ja koheltaa niillä yleisessä liikenteessä.
Ei luulisi sellaista tupauunoa olevankaan, joka luulee että metallinen piikki pitää jäällä tai lumella huonommin kuin joku siloinen kumi.
Ei hyvää päivää...- Kokeilun tuloksia
Harmi vaan kun näin vaan juuri oli, ainakin minun hyvin ei-tieteellisessä testissä.
Hyvää päivää vaan! - K.Naskali
Kokeilun tuloksia kirjoitti:
Harmi vaan kun näin vaan juuri oli, ainakin minun hyvin ei-tieteellisessä testissä.
Hyvää päivää vaan!Itse kokeilemalla löytää aina parhaat! Minäkin olen käynyt jo syyskuun lopusta asti pilkillä. Heikolla jäilläkin uskaltaa liikkua, kun on turvana vanhoista roiskeläpistä tehdyt kumiset naskalit.
- uuttahyvääaikaa
Tuo pilkkimisvertaus on jo aika vanha. Fysiikan lait ei muutu, mutta tietämys ja osaaminen muuttuu. Jos ei vaan halua hyväksyä teknistä edistystä, niin tuo pilkkiminen on oiva harrastus. Siinä ei sitä nimittäin vaadita. Fiksu jopa välttää avantoon uppoamisenkin.
- Rengasfakta
Mr. Nasta vain todistaa ettei ole koskaan kitkoja kokeillut. Muutama vuosi on nyt mennyt kitkoilla ja ihan oikeasti ; nasta renkaita ei normaali henkilöauto liikenteessä tarvitse, ellet vedä painavaa kärryä usein perässäsi. Mutta ei ne mitään kesärenkaita ole, vaikka onkin puolta hiljaisempia ja pienemmät vierintä vastukset. V70 D5 kulutus pieneni 0,8l kesärenkaisiin nähden.
- RSkitka
Ajaako joku urpo vielä nastarenkailla?
- NäitähänRiittää
Pelokkaat nastaidiootit, Ja vielä paljalla asfaltilla.....
- kitkapelleille
Onneksi ovat jo huomanneet virheen testissä. Kitkat kielletään lailla liian vaarallisina.
- polemik
kitkarenkaat ok talvella,ehkä nastoilla enemmän pitoa jäällä,mutta ajotapa tasaa eroja,ja tieltä pääsee ulos millä renkailla tahansa.kun kitkat ovat tarpeeksi kuluneet,niillä ei kannata ajaa ei talvella,eikä varsinkaan kesällä,sillä märällä ne eivät pidä yhtään,ja yli 10 asteen lämmössä kuluvat tosi nopeasti.Eli talvella nastat tai kitkat.Kesällä kesäkumit.
- 325323
"Pelottavan hyviä" he he
Mitä nyt yli 40% pidempi jarrutusmatka jäisellä tiellä paras kitka vs paras nasta (TM 2016) - Gestapolis
Joka ei kitkoilla tule toimeen, niin kävele tai pysy kotona vähä-älynen. Olet autokoulun käynyt ja pitäis tietää mitä tarkoittaa oikea tilannenopeus, valitettavasti tämän toteuttaminen on joillekin ylivoimainen tehtävä ja näiden nastapellejen takia suomen tien korjaukset maksavat joka vuosi miljoonia ja silti meillä on euroopan surkeimmat tiet. Ei järjeä.
- srsrsr4
Pärjäähän sitä vaikka kesärenkailla jos on oikea tilannenopeus. Kysymys on että miksi ihmeessä valitsisi ne paljon heikompipitoiset renkaat joilla saa madella hitaasti verrattuna nastoihin joilla ajaa sujuvasti ja vauhdikkaasti talvellakin. Kitkakuskit voisi pysyä kotona ja olla tukimatta sujuvaa liikennettä.
- JulkisetSinulle
No sinä et taatusti pärjää, vaikka sinulla olisi jääratarenkaat alla. Sepustuksesi paljastaa sen. Mene vaan edelleen julkisilla, kuten tähänkin asti.
- kitkoissaan2000
Senkun ajatte nastoillanne korvat soiden, kivipölyä irrottaen ylivertaisissa turvallisuus tunteisanne ja kitkarenkailla ajavia halveksien tiet ruville mutta miksi sitä on mentävä samoissa jäljissä kaikkien jolloin tiet kuluu juurikin niille vaarallisille urille joista sitten kärsitään kesät talvet kaikki kulkijat.
ja maksetaan niistä kaikin vaikka toiset raapii niitä enemmän.
Jos ei nykykitkoilla pääse eikä osaa , ei ehkä ole oikeutettu edes nastoillakaan kulkemaan, on se vaan yksinkertaisempaa jäädä kotiin kun se eroa ei ole suurikaan kun kuskinpaikka on kuitenkin se tärkein oli nastat tai kitkat.
Tähän mennessäkään ei ole tässä talvessa nastoja kaivannut kuin ennen oli ennen, kun DX corollalla ei vaan päässyt mihinkään kun takavetoisena, siis aivan kamalista kamalin talviauto aina sutimassa ja peräheittelemässä muttatilanne parani jo hurjasti etuvetoisella jolla jo pääsee ihan eritavalla eteenpäin ilman turhaa luistelua ja sladia.- VoiKyynelTaas
"Senkun ajatte nastoillanne"
No niin ajamme, me 90% enemmistö, eli itke sinä vain siellä kesät talvet. :D
Muut höpinäsihän kulumisista ja kivipölyistä on Trafi ja VTT kumonnut joten ne höpinäsi jääköön omaan olemattomaan arvoonsa. - Anonyymi
Ei korvat soi nykyautoilla.
- nastaton
Ajoin, kun kortin sain, vanhoilla kitkoilla Ford Sierralla. Jäällä jossa oli vettä päällä pysyi auto hallinnassa.
Olen ajanut jopa kesärenkailla talvella ilman ongelmia. Se on se ratin ja penkin väli tärkein. Jos se tiellä pysyminen on renkaista kiinni niin kannattaa kulkea jollakin muulla kuin omalla autolla.
Nastoillakin olen joutunut ajamaan ja niitä ei omaan autooni tule.- KeksiUuttaVälillä
Olet jonkin verran tyhmä ja yksinkertainen, en kerro mistä tiedän, mutta oikeassa olen.
- 234324342
Nasta ei enää tänä päivänä takaa että rengas olisi hyvin pitävä jäällä. Parhaat kitkat kehittyneet paljon ja markkinoille tullut paljon kiinan ja itäeuroopan rengasmerkkejä joiden nastarenkaat voivat olla täyttä kuraa.
Joten se entisaikojen oletus että rengas pitä kunhan siinä nastat, ei päde enää.
Toki jos hinta on ratkaiseva tekijä niin halpisnasta pitää paremmin kuin halpiskitka. Mutta on väärin ajatella että "ostanpa halpisnastan niin säästän ja saan kitkoja paremman pidon", laadukas kitka kuitenkin usein pitää nykyään paremmin jäälläkin kuin halpisnasta. - Anonyymi
Ainakin paljon hehkutetuissa Hakkapeliitta 10:ssä kuuluu nastojen melu autoon sisälle. Aivan väärän kuvan antaa nuo autolehdet nykynastarenkaiden "äänettömyydestä". Ihan kuin olisi palannut jonnekin 80-luvulle. Onneksi itse ajan kitkarenkailla.
- Anonyymi
Vielä kun noissa testeissä olisi kaarreajo jäällä.
Itse ajan pääosan kilometreistä kitkoilla, mutta tiukassa kaarteessa toivoisin hetkeksi nastoja alle. Ajonvakautuksella on kaikki 8 kättä ratissa kiinni ja silti homma meinaa lähteä lapasesta. Testivoittaja kitkoilla...
Toisessa kotterossani, eli kauppakassissa on nastarenkaat. Vieläpä eripariset eri akseleilla. Eikä lähelläkään testiykkösen pallia käyneet. Mutta silti voin ajaa jäisessä kaarteessa ilman ajonvakautusta noin 10 km/h nopeampaa tahtia ja renkaat varoittavat hyvissä ajoin pidon rajoilla olosta, muuttuvalla äänimaailmalla. Ei ole lähtenyt lapasesta ilman ajonvakautustakaan.
Kitkoilla ei ehdi kissaa sanoa kun ajonvakautuskin on jo menettämässä peliä. Onneksi tyypillisessä motarin rampissa on varaa luistella muutama sivumetrikin, kun kitkat päättävät pistää kuskin ja ajonvakautuksen koetukselle...täysin ilman varoitusta. - Anonyymi
Vuorikiipeilyssä viimeinen trendi on korvata jäähakku kitkakumihansikkailla, vähentää merkittävästi tunnetusti katoamassa olevien vuoristojäätiköiden kulumista, tosin lisää hieman roskaamista alempana rinteessä.
- Anonyymi
Samainen trendi lienee tulossa jäällä liikkumisen suositeltuun varustukseen eli jäänaskalit tulisi korvata näppylähanskoilla. Jäänaskali kun on ikävän äänekäs käytössä, mutta näppylähanskat ovat hiljaisia.
Ja näppylähanskat opettaa ennakointia varmasti paremmin, fiksuimmat jättävät menemättä jäille kokonaan. Saahan kalaa kaupan tiskiltäkin ja hiihtää voi pelloilla ja metsissä.
- Anonyymi
Pari talvea ajettu kitka ei pidä mitään mutta nastoilla vielä pärjää.
- Anonyymi
Joko poliisiautossa ja ambulansseissa on kitkat talvipyörinä kun ne ovat niin mahtavan hyvät?
- Anonyymi
Minulla on nykyiseen autoon sekä kitkat ja nastat. Täytyy myöntää, että kyllä ero nastojen hyväksi on jäisellä kelillä kuin yöllä ja päivällä. Kitkat ovat Contit ja nastat Misukat, molemmilla ajettu noin 10-12 tkm.
- Anonyymi
https://yle.fi/a/3-12665617
Nastoilla ajetaan suhteessa enemmän kolareita. Ovat yliedustettuina kolaritilastoissa. Jos haluaa pienemmällä todennäköisyydellä joutua kolariin, kannattaa ostaa kitkarenkaat.- Anonyymi
Kitkat eivät ole aloittelijalle sopivat renkaat. Pitää olla kokemusta "lukea" tienpinnan liukkautta ennen kuin valitsee kitkat jokapäiväiseen ajoon.
- Anonyymi
Mä uskon tietysti näitä Suomi24:n nastatietäjien kirjoituksia paljon enemmän kuin Tekniikan Maailman insinöörien tekemiä, kalibroituja mittalaitteita käyttäen tehtyjä tarkkoja mittauksia. :D
- Anonyymi
Ei kai kukaan väitä kitkojen pitävän paremmin, kuin 250 nastaa per rengas olevat nastarenkaat. Kysymys on puhtaasti siitä pitääkö yhteiskunnan varoilla ylläpidetty tieinfra jyrsiä joka talvi nastoilla piloille. 90 % autoilijoista varmasti pärjää kitkoilla. Otetaan oppia vaikka Ruotsista ja Norjasta.
Ja turha vedota nastojen turvallisuuteen – kitkoilla ajetaan TUTKITUSTI suhteelllisesti vähemmän kolareita kuin nastoilla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kai kukaan väitä kitkojen pitävän paremmin, kuin 250 nastaa per rengas olevat nastarenkaat. Kysymys on puhtaasti siitä pitääkö yhteiskunnan varoilla ylläpidetty tieinfra jyrsiä joka talvi nastoilla piloille. 90 % autoilijoista varmasti pärjää kitkoilla. Otetaan oppia vaikka Ruotsista ja Norjasta.
Ja turha vedota nastojen turvallisuuteen – kitkoilla ajetaan TUTKITUSTI suhteelllisesti vähemmän kolareita kuin nastoilla.Kolareita ajat kuljettajat, eivät renkaat. Nastarenkaat ovat liukkaalla kelillä ylivoimaisesti pitokyvyltään paremmat, siitä ei kai kenelläkään ole epäilystäkään. Sehän on osoitettu jokaisessa vuosittaisessa talvirengastestissä niin kauan kuin niitä testejä on tehty. Tilastot eivät tätä faktaa tietenkään voi kumota.
Jos johonkin tilastoon vetoaa renkaiden turvallisuuden osalta, niin kovasti heikoilla ollaan.
Hyviä kysymyksiä, joita kannattaa miettiä tässä yhteydessä:
- millaiset ovat kitka-ja nastarengaskuljettajien profiili, kokemus, ikä, tottumus talviajassa, jne
- millaiset ovat ajoneuvojen profiilit, ikä, lastu jne kitka- ja nastarenkaiden suhteessa
-miten jakautuu maantiede- jatalviolosuhteiden kitka- ja nastarengasajojen osalta, sulat tai sulatetut vai jäiset olosuhteet
Noita kysymyksiä on runsaasti lisääkin ja olen melkoisen varma, että noissa em kysymyksissä löytyy todella merkittäviä eroja, joilla on suurikin merkitys tilastollisiin vertailuihin.
Noista tilastoista on kyllä mahdotonta vetää johtopäätöksiä renkaiden turvallisuudesta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kolareita ajat kuljettajat, eivät renkaat. Nastarenkaat ovat liukkaalla kelillä ylivoimaisesti pitokyvyltään paremmat, siitä ei kai kenelläkään ole epäilystäkään. Sehän on osoitettu jokaisessa vuosittaisessa talvirengastestissä niin kauan kuin niitä testejä on tehty. Tilastot eivät tätä faktaa tietenkään voi kumota.
Jos johonkin tilastoon vetoaa renkaiden turvallisuuden osalta, niin kovasti heikoilla ollaan.
Hyviä kysymyksiä, joita kannattaa miettiä tässä yhteydessä:
- millaiset ovat kitka-ja nastarengaskuljettajien profiili, kokemus, ikä, tottumus talviajassa, jne
- millaiset ovat ajoneuvojen profiilit, ikä, lastu jne kitka- ja nastarenkaiden suhteessa
-miten jakautuu maantiede- jatalviolosuhteiden kitka- ja nastarengasajojen osalta, sulat tai sulatetut vai jäiset olosuhteet
Noita kysymyksiä on runsaasti lisääkin ja olen melkoisen varma, että noissa em kysymyksissä löytyy todella merkittäviä eroja, joilla on suurikin merkitys tilastollisiin vertailuihin.
Noista tilastoista on kyllä mahdotonta vetää johtopäätöksiä renkaiden turvallisuudesta.Juurikin…
Jos nuo tilastot osoittaisivat renkaiden turvallisuuden, niin sittenhän turvallisuuden parantaminen olisi helppoa.
Kaikista nyt nastarenkailla ajavista kokemattomat , talviliikenteessä tottumattomat, muuten vähemmän taitavat, vanhukset, nuoret, huonokuntoisten ja vanhojen autoilla ajavat, syrjemmällä liukkauden torjunnan ulkopuolella asuvien jne, jne pakottaminen kitkarenkaisiin, niin hetkessä heistä tulisi niitä keskimääräistä selvästi taitavampia kuljettajia ja kolaritilastot suorastaan romahtaisi.
Sitten tietysti vielä ammattiliikenne, hälytysajoneuvot, ambulanssi, poliisit yms sama juttu ja heistäkin ykskaks tulisi samoin selvästi keskimääräistä taitavampia kuljettajia, kun siirtyvät kitkarenkaisiin.
Kas, kun tuota ei viranomaiset ole keksineet… - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kolareita ajat kuljettajat, eivät renkaat. Nastarenkaat ovat liukkaalla kelillä ylivoimaisesti pitokyvyltään paremmat, siitä ei kai kenelläkään ole epäilystäkään. Sehän on osoitettu jokaisessa vuosittaisessa talvirengastestissä niin kauan kuin niitä testejä on tehty. Tilastot eivät tätä faktaa tietenkään voi kumota.
Jos johonkin tilastoon vetoaa renkaiden turvallisuuden osalta, niin kovasti heikoilla ollaan.
Hyviä kysymyksiä, joita kannattaa miettiä tässä yhteydessä:
- millaiset ovat kitka-ja nastarengaskuljettajien profiili, kokemus, ikä, tottumus talviajassa, jne
- millaiset ovat ajoneuvojen profiilit, ikä, lastu jne kitka- ja nastarenkaiden suhteessa
-miten jakautuu maantiede- jatalviolosuhteiden kitka- ja nastarengasajojen osalta, sulat tai sulatetut vai jäiset olosuhteet
Noita kysymyksiä on runsaasti lisääkin ja olen melkoisen varma, että noissa em kysymyksissä löytyy todella merkittäviä eroja, joilla on suurikin merkitys tilastollisiin vertailuihin.
Noista tilastoista on kyllä mahdotonta vetää johtopäätöksiä renkaiden turvallisuudesta.Niin ja edelleen nastarenkailijoiden mielestä on hyväksyttävää, ellei suorastaan pakollista jyrsiä yhteinen omaisuutemme piloille joka talvi. Voi hyvää päivää ja TURVALLISTA matkaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin ja edelleen nastarenkailijoiden mielestä on hyväksyttävää, ellei suorastaan pakollista jyrsiä yhteinen omaisuutemme piloille joka talvi. Voi hyvää päivää ja TURVALLISTA matkaa.
Ei ne nastat tee kesäkeliä, vaikka moni niin luulee. Minä ajelen pitkää täysperävaunua ja siinä ei tietenkään ole mitään nastarenkaita. Ajan joka kerta kelloa vastaan. Perillä on oltava tietyllä kellonajalla oli keli mikä tahansa. On opittava ennakoimaan. Rekka ei pysähdy heti paikkaansa, kuten henkilöautot. Monasti ne nastapellet ei tunnu ymmärtävän pitää riittävää etäisyyttä edellä ajavaan. Moni kuvittelee likoja niistä nastojen pidosta. Ne ei auta tippaakaan mustalla jäällä. Kokemusta minulla on noin 5milj kilometriä. Se ei tietysti ole paljon, vaikka harva ajaa yhtä paljon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.72498- 1161709
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill371449Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1221318Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1641272- 1461240
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1511209- 521178
- 571103
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.47995