Mitä tässä tilanteessa voi enää tehdä? Tuntuu, että elämä on ohi.
Olen 24-vuotias, lukion hyvillä papereilla suorittanut. Valitettavasti täysikäisyyden kynnyksellä en ollut kovin fiksu tai vastuullinen ihminen. Tarvitsin vain yhden pikavipin sinä iltana, kun piti päästä juhlimaan.
Sitten oli helvetti irti. Elokuusta 2007 tammikuuhun 2009 elin käytännössä pikavipeillä. Olin vakituisessa työssä, ja jokainen tilipäiväni oli virallinen pikavippipäivä, kas kun ei lippuja salkoon nostettu. Laskuista maksoin kaikki mihin tili riitti, ja lopuksi sitten tilasin uudet vipit joilla maksoin kuukauden ruuat ja muut menot. Jos vain olisin silloin nuorempana ymmärtänyt...
No sitten pitikin jo vielä tyhmempänä ottaa isompaa pankkilainaa, jotta saisi maksamattomia vippejä maksettua. Luulin, että selviydyin, mutta en. Kolme vuotta sitten olin niin rikki ja väsynyt, etten jaksanut enää välittää. Jätin kaiken maksamatta enkä avannut yhtäkään kirjekuorta, joka postiluukusta tipahti.
Jätin kaiken. Irtisanouduin työstäni ja muutin kauas pois. Ikään kuin olisin päässyt aloittamaan elämäni alusta, vaikka tiesinkin etten pääse menneisyyttäni karkuun mihinkään. Olin kauan työttömänä, koska ajattelin, että on turhaa käydä töissä, kun palkkaa jää käteen kuitenkin saman verran kuin tukia. Olisinpa vain nekin pari vuotta tehnyt töitä, niin olisi nyt paljon vähemmän velkoja maksettavana.
Nyt olen yli vuoden ollut töissä ja palkkaani on ulosmitattu koko ajan 300-500e/kk. Olen vain osa-aikatöissä, joten tulotkin ovat pienet. Olen unelmoinut opiskelusta. Haluaisin hakea ammattikorkeakouluun, mutta se unelma on tainnut jo romuttua. Olen nyt 24v, ja velkaa 18 000 euroa. Menee varmaan viitisen vuotta, että olen nuo saanut makseltua pois. Amk:sta valmistuminen kestäisi suunnilleen 4 vuotta, jolloin olisin jo 33v.
Itken paljon, koska tulevaisuus pelottaa. On masentavaa ajatella, että parhaat vuodet elämästäni kuluvat tässä velkahelvetissä, enkä ikinä saa itselleni hankittua oikeaa ammattia. Monet sanovat, että minulla on lahjoja monellekin alalle (sosiaalisuus, taiteellisuus, matemaattisuus), mutta taidan jäädä loppuelämäkseni kassalle. Turha kuitenkaan valittaa, koska tämä on valintojen maailma, ja minä tein omat valintani. Tyhmästä päästä kärsii.
Minulla ei näytä enää olevan kovinkaan paljon toivoa nuoruuteni suhteen. Toivon siis, että muut olisivat fiksuja ja opiskelisivat, ja että jonain kauniina päivänä nuo oksettavat pikavippifirmat saataisiin laittomiksi ja niiden kuvottava toiminta kiellettäisiin kokonaan.
Pikavippi tuhosi elämäni
17
1359
Vastaukset
- Jahhvetti
Olet toisaan oikein mallioppilas siitä miten, niin kuin itsekkin totesit, tyhmästä päästä kärsii. On jopa säälittävää syyttää "oksettavia pikavippifirmoja" siitä että olet IHAN ITSE tuhonnut elämäsi, eivät pikavipit. Helpointa on aina syyttää jotain muuta omasta epäonnistumisestaan kun vastuuta itsesta ei haluta ottaa. Kun otit ison lainan ja maksoit vipit pois ja hetken päästä on taas vippejä... voi hyvää päivää! Minulta et ainakaan kannustavia sanoja saa, suuren myötähäpeän kyllä. Olen käyttänyt säännöllisen epäsäännöllisesti vippejä nyt 4 - 5 vuotta. Ovat erittäin toimivia ja halpoja lainoja tosi tarpeeseen. Miksi ottaisin pankista 2000 lainan josta maksan vähintään 500 korkoja jos en tarvitse kuin 100 euroa? 100 euroa ja muutaman viikon päästä tilistä maksan 125 - 133 euroa takaisin, simppeliä eikä ollankaan vaikea ymmärtää.
- thadaaa
"Minulta et ainakaan kannustavia sanoja saa..."
Kannattaisiko kuitenkin suhtautua hieman rakentavammin ja ymmärtää, että nuori ihminen voi mennä pahasti harhaan? Ei tämä elämä ole pelkkää "se on itsestä kiinni"-hommaa, kun on tällainen rahan ja kilpailun varaan rakennettu systeemi meistä piittaamatta saatu aikaan.
Vähän niin kuin sanoisi raskaaksi pamahtaneelle teinitytölle, että oma moka, syytä itseäsi kaikista seuraamuksista.
Kovin on herkkää elämä hyvinvointiyhteiskunnassa, jos virheistä joutuu maksamaan kaiken ikäänsä. Yksilöllä on vastuuta, mutta niin on sillä systeemilläkin, jonka ehdoilla ihmiset mokailevat.
On todella surullista, että ihmiset eivät tajua asioiden koko kuvaa, vaan keskittyvät syynäämään sitä, miten yksittäinen ihminen on toiminut. Asioissa on monta puolta, ei pelkästään se, että joku on tehnyt harkitsemattomia tekoja.
- elämäpilalla
Juurihan kirjoitin, että tämä on valintojen maailma ja minä olen omat valintani aikoinani tehnyt. Tein vain väärät valinnat. 18-vuotiaana olin vastuuton ja tyhmä, eiköhän suurin osa ihmisistä ole nuorena hölmöillyt. Sitä tässä nyt hainkin takaa, että en olisi tässä tilanteessa, mikäli edes ikärajat pikavippeihin olisi esimerkiksi 20v. Käsittääkseni monet luottokortitkin ovat 20v ikärajalla. En minä koita syyllistää tilanteestani ketään/mitään muuta kuin itseäni, mutta omat hölmöilyni eivät olisi olleet mahdollisia, jos pikavippejä ei olisi saatavilla!
Oma mielipiteeni nyt sattuu vain olemaan se, että pikavipit on nimenomaan markkinoitu nuorille ja heille, joilla ei ole todellisuudessa varaa sellaisia kustantaa. Keskustelin ulosottomiehen kanssa asiasta, ja hän oli myös sitä mieltä, että pikavippejä tilaa pääasiassa ne, joilla ei ole niihin varaa ja ne, joilla olisi, eivät niitä tarvitse.
Ihmiset kypsyvät ja muuttuvat iän myötä, ja niin on myös minulle tapahtunut. Nyt elän 800 eurolla kuussa, välillä allekin, ja maksan itse asumiseni, ruokani, vaatteeni ja muut menoni. Vuokran jälkeen käteeni jäisi enemmän rahaa, jos olisin työtön tai hakisin toimeentulotukea, mutta olen päättänyt selviytyä omillani ja niin olen myös tehnyt nyt yli vuoden ajan. Miksi sinun pitää aukoa päätäsi, kun koitan vaan selvittää asioitani?
En kaipaa myötätuntoa tai mitään muutakaan, keneltäkään. Häpeän hölmöilyjäni, enkä ole kertonut veloistani kenellekään. Haluaisin tietää, mitä muut tekisivät tilanteessani. Toisin sanoen, mitä muita mahdollisuuksia minulla olisi kuin vain olla ja katsoa, kun uo vie kolmasosan tilistäni joka kuukausi. - 11+9
Ainoa fiksu veto on olla ja katsoa kun uo vie tulostasi kolmasosan, näin opit sitä vastuullisuutta ja kannat vastuun teoistasi. Hyvä että olet saanut ulosottomieheltä vahvistuksen teoriaasi että vippejä ottavat juuri nuoret ja ne joilla siihen ei ole varaa. Ulosottomiehelläkö on paras kuva kaikista vipin ottajista?
"eiköhän suurin osa ihmisistä ole nuorena hölmöillyt" on melko huolellinen yleistys. Kaikki nuoret varmaanki haluavat hölmöillä mutta ei välttämättä taloutensa kustannuksella. Esim .Linnanmäki on oiva paikka vähän hölmöillä.
Pikavippi on varmaan edesauttanut velkaantumista mutta onkohan se kuitenkaan perimmäinen syy? Lisääkö holhoamista haluat? Hanki itsellesi edunvalvoja niin hän hoitaa sinulle liian hankalat raha-asiat sinun puolestasi.
Monet vippifirmat eivät lainaa ollenkaan 18-vuotiaille mikä varmaan johtuu siitä että eihän vippifirmankaan ole järkeä lainata sellaiselle joka ei maksa takaisin. Itse en perinnästä mitään tiedä koska omat vippini eivät ole menneet perintään koskaan. Lienee kuitenkin niin että perintäkuluista hyötyy perintäfirma, ei vippifirma. Olen kyllä lukenut että osalla vippifirmoista on oma perintätoimisto. Sitä en tavallaan hyväksy mutta toisaalta lakia on kaikkien noudatettava ja perintäkulut tulevat kuitenkin laista joten ei kai siinäkään suurta ongelmaa ole. Perintäkulut ovat kuitenkin samat siitä riippumatta mikä lasku perintään menee (puhelinlasku, vippilasku, sähkölasku jne).
Vippien kieltäminen on juuri sitä varsinaista holhoamista jota vihaan yli kaiken. Miksi muutamien hölmöjen takia pitäisi kaikilta kieltää vippaaminen. Samalla logiikalla meillä ei olisi alkoholia, tupakkaa, rahapelejä, sokeria jne. - Mahdoton unelma..
Vai että 4 vuodessa ajattelit valmistua amk:sta, kun et pärjää edes normaalielämässä?
Avausviestistä päätellen olet sen verran nero, että pääsykokeisiin valmistautumisessa ei kannata vuosia säätellä.
Insinöörin palkalla ja vanhempien nurkissa maksaisit velkasi 6 kuukaudessa!!! - 12424c
elämä ei ole ohi..käy töissä ja maksele hissukseen. sinä ainakana kasvat henkiseesti..näin aion itse tehdä - samassa tilanteessa. Tosin koulut käytynä
- tiepvib
ei voi kun ruppasta,kun elo on nykyään niin kuppasta =)
en ole todellakaan iloinen että asiasi ovat heikosti,täs elämäs se ei oikeesti vaadi paljoa et saattaa kellä vaan mennä päin vittua.
mut muistan aina kun 18v useat kaverini alko pistää raha asioitaan systemaattisesti päin helvettiä seurasin tuskalla vierestä ku jättivät laskunsa maksamatta ja tilasivat tavaroita mihin ei todellakaan varaa,sanoin heille ilman sen kummempia äijäilyjä et miten niille tulee käymään jos ne jättää laskut maksamatta....muuten fiksuja ukkoja mutta vielä 10 vuoden jälkeen maksavat niitä aikanaan avattuja kännykkä liittymiä.koskaan en vaan kyennyt ymmärtämään sitä välinpitämättömyyttä.
mies 28 - 12 + 11
Tilanne voi näyttää toivottomalta nyt, mutta kyllä se siitä pikkuhiljaa paranee, usko tai älä. 18 000 euroa ei ole kuitenkaan ihan ylivoimainen summa, olethan vielä nuori. Ystäväni on velkajärjestelyssä yli 30 000 euron vuoksi, ja hän on paljon vanhempi kuin sinä, ja lisäksi työkyvyttömyyseläkkeellä.
Ihan hyvä, että käyt kuitenkin töissä ja makselet velkoja pois osa-aikatyön palkasta, vaikkei siitä tosiaan voi paljon enää käteen jäädä. Voi olla, että pääset vielä kokoaikatyöhön, jolloin velanmaksusi vauhdittuu huomattavasti.
Mielestäni opiskeluhaaveita ei kannata kuitenkaan unohtaa velkojen vuoksi. Velat kyllä odottavat, joskin tietysti kasvavat korkoa myös. Jos mahdollista, voisit opiskeluaikana yrittää maksaa vain velkojen korkoja, eikä pääomaa. Tai voisit pitää maksuvapaita kuukausia silloin tällöin. Tästä pitäisi tietysti neuvotella velkojien ja ulosoton kanssa. Kouluttautuminen on siinäkin mielessä järkevää, että sinulla on mahdollisuus päästä parempipalkkaiseen työhön tulevaisuudessa, ja maksaa velat nopeammin pois. Ja neljän vuoden opiskelu ei ole mikään tolkuttoman pitkä aika kuitenkaan.
Toivotan tsemppiä jatkoon! - 3+7
En ymmärrä, mikset voisi nyt mahdollisimman nopeasti aloittaa amk-opintoja ja sitten vasta valmistuttuasi maksella velkojasi.
- 3+7
Tää olikin negrotettu ketju. Sori.
- Ehkä ensi elämässä.
Parhaimmat onnittelut. Kaava meni minulla lähes samaan tapaan. Ikää tosin 39 ja velkaa 41000 enkä ole enää työelämässä. Kiitosta ja kuulemiin.
- SuomiPoika1
Hah hah. Minä 49 v. Velkaa ei ole lanttiakaan, sen sijaan kolme asuntoa ja pari vuotta sitten tehty konkurssi. Vaikkei ole luottohäiriöitä, niin konkka näkyy ja luotonsaanti on hankalaa (muttei mahdotonta). Mutta on mukava olla velaton, ajella uudehkolla landcruiserilla, ja iltaisin isolla HD:llä. Olen lisäksi työtön ja vapaa-aikaa riittää. Elämä on ihanaa, kotona hirmu määrä lapsia, pienin 2 v. Isien pitääkin viettää aikaa lasten kanssa. Ja kun tulee nälkä tai haluttaa matkustaa, otetaan sukanvarresta ja annetaan palaa. Meidän kaksivuotiaskin on matkustellut jo ympäri maailman, mm. Thaikkulassa, Kanarialla, Turkissa, Euroopan pääkaupunkeja jne.
- 5+18
"Meidän kaksivuotiaskin on matkustellut jo ympäri maailman, mm. Thaikkulassa, Kanarialla, Turkissa, Euroopan pääkaupunkeja jne."
Isän rehellisyys on lapselle tärkeämpää kuin se että hän pääsee isänsä kanssa matkustelemaan pitkin maailmoja.
- AdrSEV
Heti joku katkera valittaja kimpussa.
Yritys ja oma omaisuus ovat voineet olla erillään, onnea vain onnistuneen yrityksen alasajon johdosta.
Nyky lamalla saattaa tulla paljon köyhempiä alasajoja.
Itsekkin olen hyppäämässä pois aktiivi duunista noin 3 vuoden kuluttua, 52 vuotiaana.
Sitten on aikaa perheelle ja lapsenlapsille.
Empähän ole viellä päättänyt etten iltatähtöstä hankkisi, nykyisin on olemassa parisuhteessa se vaara että kumppani haluaisi lapsen myöskin. - 8+9
Kaikki vipit on kiellettävä..!!
- Tsemppiä
Tilanteesi ei ole mitenkään toivoton. 18 000 € voi tuntua suurelta summalta, mutta ei se sitä loppujen lopuksi ole. Kituuttelet vaan nyt muutaman vuoden ja sitten se on ohi, velka maksettu. Oletko ikinä harkinnut ilta-opiskelua? Eli suoritat tutkinnon samalla kuin olet töissä? Minulla muutamakin työkaveri ollut kokopäiväisesti töissä ja samalla suorittaneet amk-tutkinnon. Eli voit jatkaa velkojen lyhentämista ja samalla opiskella.
- l0l0l0l0
Persettä myymällä maksat velan nopeammin pois.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 30411676
- 1447146
- 1045962
Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa425319- 534399
Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta304299On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na323621- 623618
- 833238
Nyt peukut pystyyn
Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru223145