tilitidot

velat maksimissa op

Onko pankeilla oikeus seurata asiakkaansa rahojen käyttöä selaamalla tilitietoja.
Kävimme jonkin aikaa sitten lainaneuvotteluja ja pankissa ihmeteltiin paria tiliotteen kohtaa, heidän mielestään turhaa menoa kun koski harrastuksia. Lainojen lyhennykset ja korot välillä myöhässä mutta kuitenkin maksettuna.
Mulla paloi päreet ja nyt on suunnitelmissa laittaa käyttötili toiseen pankkiin.

12

4458

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 124c

mulla ne vilkaisi kanssa siinä hakuvaiheessa..."että täältähän löytyy tämmöstä ja tämmöstä"...

• tietoinen81

Kyllä niillä on oikeus katsoa tietoja ennen kuin tekevät päätöksen lainan myöntämisestä

• sdjlfkdjsl

Nän on. Pankki esimerkiksi kiinnittää huomiota rahoituslaitoksilta/lle saatuihin/maksettuihin suorituksiin eli pikavippeihin ja muihin lainoihin.

Tiliotteesta selviää mm. asiakkaan palkka ja palkan maksaja, jotka nekin ovat pankin kannalta oleellista tietoa, kun lainaa ollaan harkitsemassa.

Tarkastelun tarkoituksena on saada realistinen kuva asiakkaan kyvystä hoitaa lainaansa ja raha-asioitaan yleensä. Siitä selviävät myös ne velkasitoumusket, jotka asiakas mahdollisesti "unohti" mainita.

Ihan outo tuo teidän ajatus, että pankki ei saisi katsella tilitapahtumia.

• sodiufosiu

On tietysti.

Jos sulla on lainojen lyhennykset ja korot välillä myöhässä ja päreet palaa noin helposti, niin ei ole mikään ihme, että pankki tutustuu tilitapahtumiisi harkitessaan uutta luottoa.

Usko pois, pankit katselevat lainaa hakevien asiakkaiden tilitiedot ihan osana normaalia toimintaa.

• Jäsen X

Ompa ap:lla palanu pinna herkästi ja luulis sen itsekkin tienneen, ettei ole hoitanut asiaa nii ettei ole ansainut kommenttta.

Se on käsitykseni, että pankilla ei asiakkaan läsnäolon ulkopuolelle ole oikeutta käydä tsekkaileen miten asioita on hoidettu. Mutta varmaa pankilla on sellaiset palveluikkunat joissa tulee alertia, jos asiakas on käyttäynyt maksuvälineitä päin punaista tai asioita on hoitamatta.

Näistä asioista lähtee automaattisesti postia sähköiseen postitusjärjestelmään, mutta tieto menee myös niin, että pankista soitetaan asiakkaalle ja kerrotaa, että olis "asiaa".

Ja niinhän se pitää ollakin.

Ja nämä asiat käytännöt on näin varmaa myös terveydenhuollossa että ei ole oikeutta, mutta on järjestelmä, joka korostaa asioita joilla on merkitystä.

• ...

On vissiin ihan oikeus, Eri asia kuka sitä käyttäään siellä väärin hyväkseen, Katsovat myös mistä palkka tullut, minkälaisessa tössä olet (ihan normaalia toimintaa) ja omalta kohdaltani voin sanoa, että katselevat jopa jos jossain ravintolassa on käyty ja ostettu jotain tai jos kortilla on Alkosta viinaksia osteltu. Hyvin herkästi alkavat epäilemään alkikseksi jos vaikka muutaman on ostanut ravintolasta.. Joten kaikki ravintolakäynnit ja alkon ostokset kandee tehdä käteisellä. Samoin jos vaikka ostat palveluja maksulliselta deittipalvelulta tai maksat aikuisviihteestä jne.

Vissiin myös kaikki palvelut, joissa on pankin tunnistamispalvelu jää aivan saletisti pankille tietoon..

Myös poliisilla on oikeus saada tilitietoja jos epäillään jotain vakavampaa..

• eerikki uskomaton

Mutta jos pankkiin menee foliohattu päässä niin sitten he eivät näekään tilitietojasi kun olet suojautunut! Kannattaa kokeilla!

• siitä vaan

Ei ei ei, foliohattu ei riitä, muista myös tummat aurinkolasit, tekoviikset ja peruukki. Kyllä onnistuu.

• jäsen X

nickille siitä vaan. Kannattaa muistaa foliohatun, aurinkolasien ja tekoviiksien lisäksi myös sukupuolenvaihtoleikkaus ettei ne saa kiinni.

Mutta siis asiallisesti. Siis tuo tulanne missä pankki saa katsoa tilinhaltijan tietoja. Aina kun menee konttoriin, nii siinä o joku tapahtuma, tai vapaa kuvaus, jonka virkailija joutuu tekemään.

Eli siis tilille pano tahi nosto. tai joku kysymys... ja aina jopa tutussakin pankissakin asiaan liittyy henkilötodistuksen esittäminen josta tulee maininta. Enkä edes tiedä miten muuten joku virkailija pääsee jonkin asiakkaan tietoihin, ellei ole tilinumeroa tahi henkilötunnusta. Ja jos henkilö ei ole virkailijan erityisenhyvä tuttu, nii tuskin sitä hetua on päässy tsekkaan...

Mutta tuo yleinen ALERT. Eli siis pankissa on aina virkailioita muussakin työssä kuin siinä palvelupisteessä ja muissakin toimipisteissä kuin siinä omassa konttorissa. Nämä muualla kuin siinä asiakaspisteessä olevat kyllä varmasti saavat tietyllä ehdolla annettuja ajoja asiakkaiden tilanteista. Varmaan siis nyt lähinnä tarkoitan sitä, että joku ajaa pankkikortin kanssa päinpunaista. Tämä siis tarkoittaa muita kuin electroneja...... ja kun niitä tulee tarpeeksi niin sitten tulee se kutsu juttelemaan ja palauttamaan kortti.

Tämä asiakkaan lokikirja kaikkine käytäytymisineen sitten kyllä tulee sen palveluneuvojan silmiin tiivistettynä, kun asiakas menee vaikka juttelemaan luotoista.

Ja voinm muute takuulla sanoo, että toi ALERT screen on aika aktiivisessa käytössä nykyään.... ku porukalla on velkaa ja uutta pyydetään kokoajan. Ja silti pankit on aika sinisilmäisiä joskin tiukkojakin.

I THINK SOU!

• jslkjf

Niinmpä. Alerttia pukkaa.

Kun asiakas hakee lainaa ja sanoo että muita lainoja ei ole ja asiakkaan tililtä on kuitenkin maksettu pikavippifirmalle vippejä takaisin, niin pankki haluaa selitystä.
      Kun asiakas sanoo että on töissä siellä ja siellä ja saa niin paljon palkkaa, mutta ko. suorituksia ei näy tilitiedoissa, niin pankki haluaa selitystä.
      Kun asiakas hakee lainaa ja sanoo että on kaikki muut lainat hoitanut aina asiallisesti ja jos lainaa on kuitenkin lyhennetty miten sattuu, niiin pankki haluaa lisätietoja.

Kun se asiakkaan tili on siellä pankissa kuitenkin niin tottahan toki pankilla on oikeus katsella tilitietoja, jos siihen on perusteltu syy. Lainan hakeminen on.

• Jasen X

Itse muistan reilun 10v takaa tilanteen kun olin ottanut osarilla yhden jutun ja sitten tuli muuta tarvetta lainalle. Omassa pankissa heti sanottiin, että tottakai saan lainan, kun oli takaaja.

Sitten siinä mutten käytiin asioita läpi, ja kerroin tuosta osarista, nii ne sano suoraa, että ottaa sen verran sitä lainaa samalla, että lunastaa sen osarinkin pois.

Siis kaikki vastuut yhteen kerralla. Mutta siis joskus 2000 luvun alussa ei ollut pikavippejä. Ja mitä tulee tuohon alertiin, niin se varmasti siis päällä kokoajan. Ollut jo kauan ja se kokoaa pankin vapaavuorossa olevien toimihenkilöiten työscreeniin listaa siitä kuinka asiakkaat käyttää maksuvälineitä ja sitä miten ongelmissa olevan raha-asiat yleisesti on. siis ei se mitää kettuilua ole.

Ja tietty kun asiakas tulee pankkiin lainaa hakemaan, nii se asiakkaan historia on siinä näkymässä sit ku sitä history bottomia painetaan.

Mutta yleisesti. tottakai jokupikavippijuttu on kertomus asiakkaan kyvystä. ja niinkuin alissa kirjoitin, niin velkojen kasaamisella koetaan saada asiakkaan asioiden hoito yksiinkäriin ja on siinä sekin pointi, että se helpottaa niin asiakkaan päivittäistä asioittenhoitoa ja pankinkin näkemystä.

Keskittämissä on järkeä, vaikkei se järkevää olekaan

Mut varmaa nykypäivä saa kaikki varpaileen, ja epäileen kaikkia. ei tässä yksityisnen ihminenkään usko enäää naapuriaan. Omat asiat ei oo omia ennenkuin tilillä on miljoonia

• oma kokemus..

Tulee tässä mieleeni vuosituhannen alkupuolella kun Sampo oli vielä posti pankki. Olin silloin aika hyväpalkkaisessa työssä jenkkifirmassa ja jatkuvaa reissaamista ulkomailla. Olin avannut erillisen tilin Ruotsista saapuvuen lisätulojen seurantaan.
        Koska vanhanaikaisena en vielä silloin omannut nettipankkiyhteyksiä niin kävin kerran kuukaudessa siirtämässä ne rahat pankkitiskillä. Joka kerta virkailija mainitsi että pitäisi varata aika heidän sijoitusneuvontaan ja saada varallisuusneuvojan palveluja. Yhtenä kertana totesin virjailijalle että eiköhän se tavallisen Suomalaisen sijoitus ole se asunto ja muuhun ei ole varaa kuten minulla persaukisena asuntovelallisena. No minulle sanottiin että kyllä tilitietojeni mukaan olen todella hyvätuloinen. No olihan minulla silloin 65-70,000 euron vuosipalkka mutta firman matkalaskut ja kulut kierrätettiin henilökihtaisilla korteilla ja minulla noin 40,000 euroa vuodessa joka tuli tililleni.Lisäksi lisätuloja 10-15,000 vuodessa konsultointipallkioita. Kerroin että tuo 40,000 on korvamerkittynä lluottokorttiyhtiöille eikä suinkaan minun rahoja vaikka tililleni tuleekin. Sen jälkeen jäi keskustelut siihen. Eli Kyllä pankit seuraavat asiakkaiden tilitietoja. Niin hyvässä kuin pahassa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      71
      3095
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2865
    3. Kosiako meinasit?

Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2105
    4. Mietin että

Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1565
    5. Oot ilkee paha noita

Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1349
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      5
      1328
    7. Aaamu on täällä taas!

Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1301
    8. Tajusin vaan...

Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      13
      1273
    9. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      18
      1250
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1232
    Aihe