Leopardigekko minulle?

Odottelen vaikka vuoden

Olen 13.v tyttö ja olen lukenut koko kesäloman leopardigekoista. Olen allerginen joten en saa jyrsiää. En valinnut leopardigekkoa näön takia vaan hoidon ja koon. Eikös se ole hyvä juttu? Koska olen katsonut kauhuleffoja liikaa mm. Kauna1, kauna2,paranormal, ring2 yms. Minua pelottaa illalla kun olen huoneessani joten lisko toisi turvallisuutta. Ruokkisin leopardigekkoa jauhomadoilla ja sirkoilla. Riittääkö jauhomadot ja kuivatutsirkat? Aikuista ruokkisin parikertaa viikossa. Eikös terraarion pohjalle voikkin laittaa kivilaattoja kivikaupasta? Sopisiko se leopardigekko 13 .v:lle lemmikiksi? Se on kyllä hyvin yksilöllistä, mutta olisi kiva tietää suurinpiirtein. Hankimme sen kesällä koska nythän ne on horroksessa.

16

2442

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Leopardigekkorakas<3

      Itse olen 15 vuotias tyttö ja minulla on kaksi leopardigekkoa ja sain ne viime vuonna (eri aikaan) toisen sain kaveriltani ja toisen ostin sille kaveriksi (tyttö ja poika). Leopardigekko on siitä kiva kun sit tarvii ruokkia vain kerran viikossa 10 jauhomadolla...meidän liskot EIVÄT tykkää kuivatuista sirkoista ja ne oksentavat ne jos syövät niitä, Leopardigekko EI ole horroksessa paitsi jos terraariossa on liian kylmä. Epäilen että ne sopisivat sinulle hyvin lemmikiksi jos olet allerginen (: Ja terraarion pohjalle on hyvä laittaa ISOHKOJA kiviä sillä jos laitat kynnenkokoisia kiviä...niin gekot syövät niitä ja tulevat muodottomiksi. Gekoilla kannattaa olla terraariossa "kiipeily" seinä tar joku kaarna pystyssä jotta ne saavat kiipeillä, iso vesiastia jonka vesi vaihetaan ainakin joka toinenpäivä, lämpökivi olisi hyväksi ja "pesäkolo". kysy jos tulee jotain kysyttävää (:

      • Odottelen...

        Kiitos :) Eikös kaksi tyttöä voi laittaa samaan terraarioon? :)


      • Leopardigekkorakas<3
        Odottelen... kirjoitti:

        Kiitos :) Eikös kaksi tyttöä voi laittaa samaan terraarioon? :)

        Kyllä mutta kannattaa eka varmuuden varalta olla vaikka joku lasi välissä jotta liskot tottuvat toistensa näköön...tai on vahtimassa kokoajan n.1-2h ajan mitä ne tekevät....paitsi jos on sisarukset kyseessä nii siitä vaa samaan terraan (:


      • ADATO

        1O JAUHOMATOA VIIKOSSA ei riitä,Eli lienevät kuolleet nälkään jo. Tuo määrä riittää vain ihan pienille poikasille. Aikusilla gekoilla voi pitää jauhiksia aina saatavilla (astiassa terrassa) tai sitten syöttö 2 kertaa viikossa. Myöskään eivät pärjää pelkillä jauhiksilla vaan tarvitsevat mm sirkkoja, torakoita tms. Elävät tai pakastetut sirkat kelpaavat yleensä todella hyvin, sensijaan purkkisirkat ei.

        Jos gekot ovat melko isoja, 40 grammaisia tai isompia, saa sirkatkin olla isoja. Hiiren pinkit (eli pakastatetut ja sitten kuumassa vedessä sulatetut) on myös hyvä ratkaisu, samoin esim vahakoisan toukat. (Vahakoisan toukat on siis eläviä. ÄLÄ päästä niitä karkuun, saavat pahaa jälkeä aikaan asunnossasi.)

        1 naaras ja 1 uros samassa terrassa EI OLE HYVÄ SUHDELUKU, koska kun uros on aktiivine se tulee naaraalle aivan liian raskaaksi. Uros nimittäin voi haluta paritella TODELLA usein. Tämäntakia mieluummin 2 naarasta tai sitten 2 naarasta ja yksi uros. Itselläni on ollut mm 5-6 naarasta ja yksi uros (vaatii tosi ison terran), silloin kun vielä kasvatimme gekkoja.


      • ADATO
        Odottelen... kirjoitti:

        Kiitos :) Eikös kaksi tyttöä voi laittaa samaan terraarioon? :)

        AINA ennenkuin laitat 2 gekkoa samaan terraan, katso etteivät ole molemmat uroksia ja mikä miltei vielä tärkeänpää, jos ovat ostetut eripaikoista ja/tai eri aikaan niin toinen gekko KARANTEENIIN noin kuukaudeksi. Gekolla voi olla loisia ja olisi todella ikävää jos molemmat gekot sairastuisivat. Eli jos et osta niitä samaan aikaan samasta paikasta niin pidä ne erillään ainakin kuukausi. Tarkkaile että syövät hyvin, että paino ei putoa rajusti (jos gekko painaa ostettaessa n 50grammainen voi paino tippua muuttostressistä vähän, mutta ei alle 40grammaiseksi. Tarkkaile myös että nahanluonti onnistuu ja että uloste näyttää normaalilta.
        Loiset on yleensä ns sisäloisia, eli et näe niitä. Mutta on syytä epäillä loisia jos paino putoaa rajusti, eläin liikkuu todella vähän, ruoka ei maita tai se oksentaa ruokansa, silmien "loiste" sammuu.


      • Anonyymi

        Tiedätkö ku siis hankin muutama pv sitte leobardigegon ja lu otan sen käteen ni sen on mun mielestä aika viileä ei ny kylmä eikä lähelläkää kylmää eikä mikään hirveen viilee. Terraariossa on 25astetta ja lämpö puolel joki 34 mut se ei oo ollu hirveesti nyt lämpämatolla siellä sen omassa luolassa ja oon tarkastanu asteen ja sen et se matto on lämmin . Vai onks se normaalia et se on vähä viilee tai nii


    • matelijavelhu

      En suosittelisi laittamaan leopardigekkoja samaan terraan. Jos kuitenkin haluat laittaa useita gekkoja samaan terraan pidä huolta, että terra on tarpeeksi iso ja liskot tulevat toimeen keskenään. Yksi uros voi sopia vähän suuremman lauman (2 tai enemmän naarasta) kanssa samaan terraan. Urokset harvemmin tulevat toimeen keskenään.
      Leopardigekot ovat mielenkiintoisia ja helppohoitoisia lemmikkejä. Kannattaa perehtyä liskojen hoitoon huolella ennen liskojen hankintaa. Esimerkiksi Herppi.netistä ja Matelijat.info sivustoilta löytyy tietoa leopardigekoista.

      • odottelen...

        Joo siis oon lukenu ties kuinka kauan. Ja ainakun luen niin se on sitä samaa tietoo. Oon lukenu niin paljon että mulle vois vaikka pitää kokeen leopardigekosta... No mut voisin ehkä kerrata tietoo, mut se vaan on niin tylsää kun tiedän ne jutut mitä noissa sivuissa sanotaan.


    • Pieneläinhoitaja 18v

      Se on helppohoitoinen lemmikki mutta siihenkin kuuluu omat monimutkaisuutensa. Uroksia ei koskaan keskenään, koska ne eivät tule toimeen. Jos haluat enemmän kuin yhden suosittelen naaraita tai yksi uros ja pari naarasta että uros ei ahdistelisi koko ajan vain yhtä. Uroksen jatkuva parittelu halu stressaa pidemmän päälle naarasta. Yhdelle gekolle terran minimikooksi sanoisin n. 70x50x50. Itse en pienempää laittaisi. Jos poikasesta kyse niin pieni smartti laatikko 30l käy hyvin. Ruokinta on yksilöllistä mutta aikuista leogekkoa ruokitaan 1-2 krt viikossa ELÄVILLÄ RUOKAELÄIMILLÄ esim. sirkkoja, vahakointoukkia, jauhiksia, torakoita yms. (jos kerää luonnosta on oltava varma ettei ole myrkyllinen) muista monipuolisuus. Ruokaeläinten määrää ruokintakerralla en osaa sanoa kun riippuu niin paljon liskosta. Kalkkikippo oltava aina terrassa ja vitamiini lisää on annettava ruuanyhteydessä (D3 vit lähde. auttaa kalkin imeytymisessä.). Vitamiinin antomäärä riippuu ihan vitamiinista(ota selvää).. Veden vaihto JOKA PÄIVÄ. Terran lämmitys on tärkeä osa. Pitää olla viielä pää missä 20-25C ja ainakin 2 piiloa. Ja sitten lämmittely paikka eli spottivalo tai lämpömatto jonka kohdalla olisi n. 32-38 piilopaikkoja. WETBOXI tulee aina olla koska se auttaa nahanluonnissa. Sen voi sijoittaa viileään päähän tai lämpimään päähän. (makunsa kullakin) Pohjamateriaaliksi EI HIEKKAA, koska lisko voi syödä sitä (luulee kalkiksi) ja saada suolistotukoksen. Tosin mustaa hiekkaakin on, mutta laatoitusta suosittelen. Laatta näemmä kopioi parhainten leobardigekon luontaista elinympäristöä. Kalliotausta, kiipeily paikkoja ja piiloja on oltava, sillä sekin on luontokappale eikä koriste/lelu. Piilot luo turvaa ja stressi lievenee. Oikeat lämpötila erot saavat eläimen voimaan paremmin. Kalkin ja D3 vit tarjoaminen takaa vahvan luuston. Valaistukseksi riittää perus loisteputki, mutta muista että jos gekkosi värimuoto sisältää ALBIINO geenin älä laita UVB putkea. UVC valo jota myydään yleensä rautakaupoissa yms on hengenvaarallinen liskolle sillä sen säteily käristää sen elävältä. Ruoki maltillisesti ettei lisko liho liikaa. Se syö hyviä elinvuosia pois. Liskoilla nykypäivänä yleinen on rasvamaksa mikä esiintyy liikalihavilla liskoilla. Käsittelyä VÄHÄN sillä lisko ei ole koira. Se ei ymmärrä jos menet silittelmään että tarkoitat vain hyvää. Se ajattelee vain että on saalis. Kädelle kannattaa totuttaa mutta hyvin rauhallisesti ja liskon ehdoilla eli ei mennä väkisin repimään terrasta jos se ei itse halua. Ohjeita olisi vaikka lampaille syöttäs, mutta en kaikkea pysty tähän listaamaan. Ota selvää herppi.net tai muilta sivuilta missä neuvotaan hoidosta.

      • ADATO

        POIKASILLE pohjamateriaaliksi sopivin on talouspaperi. Se on sikälikinn helppo, koska se on helppo sitten vaihtaa melko usein. Paperi kaksinkerroin laatikon pohjalle.
        ISOMMILLE käy hiekka yleensä ihan hyvin. Itselläni on ollut yhteensä noin 100 "leoa" ja vain yksi oli hiekan syöjä. Käytimme yleensä joko vaaleaa (lähes valkoista) tai mustaa hiekkaa...värit mieltymyksen mukaan ;) Jos sinulla on vain yksi leo, on helppo seurata syökö se hiekkaa, sen näkee kyllä ulosteesta. Muutoin en näe mittään haittaa hiekankäytöstä ja yleensä hiekkapohja on helpompi pitää puhtaana . Eli esim lusikalla poistaa hiekasta ne kohdat joihin leot tekee jätökset. Kivilaatat on vaikeanpi puhdistaa ja terra alkaa helposti haista.
        Hiekan toki vaihdetaan välillä kokonaan, mutta kelpaa pitkään jos viitsii korjata jätökset pois.
        WET BOXin paikkaa voi kokeilla, jotkut tykkää kuumasta ja jotkut viileämmästä. Meillä yleensä lämpimän puolen boxi oli usein tyhjä kun kaikki tunkivat sinne viileämpään boxiin ;) Itsellä oli siis yleensä n 6-7 leo /terra ja terra oli ISO!
        Älä tartu liskkoon päältäpäin vaan laita mieluummin käsi terran "pohjalle" ja odota että kiipeää kämmen elle. Päältäpäin tarttuva käsi voi lemmikkisi mielestä tuntua uhkaavalta ja se voi pudottaa häntänsä. Tosin voi tulla tilanteita että sinun on napattava leosi nopeasti kiinni (esim vahingossa oletkin laittanut 2 urosta samaan terraan ja syntyy tappelu) niin silloin vain nopasti toinen pois. Eli tilanteen mukaan ;)


    • Minä ja Gekkoni

      Olen 10 vuotias ja minulla on yksi leopardigekko. Sain sen viikko ennen joulua. Olin hankkinut kaikki tavarat ja ruuat, kuten pitääkin. Hyvin gekkoni on pärjäillyt tähän asti. =) Hoidan gekkoani oikeastaan itse, iskä kyllä auttaa terran sähkö laitteiden kaa. ; ) Luin tiedon aina netistä, yleensä Mateliat.info.n sivuilta ja luen edellen jos tulee ongelmia. Luulisin että sinäkin voit ottaa leopardigekon. =)
      Mutta kannattaa käydä katsomassa ja lukemassa tietoa sivulta:
      Mateliat.info :: Leopardigekko

    • kyl sä voit sen ottaa. jos tulee jtn ongelmia sen kanssa ni voithan sä aina kattoo netist ja tällei?(: itte aattelin kans hommaa, oon kans lukenu aika paljon tietoo. minul ois muute pari kysymyst, riittääks yhelle gekolle 75x30x40 akvaario? ko minul oli enne kaloi ni aattelin et ei tarttes ostaa terraa? jaja sit tartteeks ne semmoo lamppuu, mitä on niiko akvaariokaloil? ko minul ois semmoo lamppu mut en tiie tartteeks sitä? KIITOS!

      • ketjun aloittajata

        Kiitos :) Akvaario käy hyvin ja mitatkin on hyvät.


    • Anonyymi

      Tuleeko Madagaskarin päivägekot toimeen leopardigekon kanssa?
      Mietin vain kun en osaa valita kumman ottaisin

    • Anonyymi

      Minulla ei vielä ole gekkoa mutta mietin että ottaisin Madagaskarin päivägekon poikasia ja aikuisen leopardigekkonaaraan niin tuleeko ne toimeen keskenään?

    • Anonyymi

      Suosittelen ruokkimaan leobardigeggoa myös torakoilla

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      189
      7566
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4362
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2145
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2069
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1899
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      37
      1708
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1706
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1649
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1613
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1438
    Aihe