Kohta 17 ja huone kuin atomipommin jäljiltä

Toivoton

Hei täällä vielä 16 vuotta oleva opiskeleva nuori joka haluaisi pitää huoneensa siistinä. Ongelma vaan on ettei se pysy millään siistinä vaan tavarat kasaantuu ja astioita on joka paikassa. Olisiko jollakin neuvoa tai vinkkiä millä huoneen siisteys pysyisi hyvänä??

9

457

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • young lady

      Minulla on ihan sama ongelma ja olen 18-, kohta 19-vuotias.
      Hieman tämä helpottui kesällä kun sain kokonaan uudet kalusteet huoneeseeni, missä ratkaisevana tekijänä oli looginen säilytystila (vaikka sanoinkin tarvitsevani vielä yhden niin ei kuunneltu joten vieläkin saavat valittaa tietyistä asioista..)

      Toisin sanoen:
      - yritä saada hankittua enemmän säilytystilaa tavaroille ja säilytyspaikat aiheittain (päivittäiset asiat työpöydän läheisyyteen, harvemmin tarvitut kaapistoon.)
      - Jos huoneeseesi ei mahdu perinteistä (kirja)hyllykköä, hanki seinään kiinnitettävä! Sellaisetkin auttaa paljon!
      - Laita tavara aina käytettyäsi paikalleen. Itselläni on suurin ongelma tämä. "kyllä mä sen laitan" "ei toi tossa mitään haittaa" .. ja viikon loputtua siinä on pieni keko "laitan sen paikalleen ajallaan" tavaroita.

      Itse pidän nykyään perjantaisin siivouspäivän jolloin viimeistään tavarat katoavat paikallensa ja huone on taas - ainakin hetken - siisti.

    • Tsemiä & järjestystä

      Turhat lehdet ja paperit paperinkeräykseen suht usein.

      Vaatteet : katso vuosittain läpi mitä tarvitset ja turhat kirpputorille / kierrätykseen.

      Hanki kunnollinen suuri ja korkea laatikosto, tai useitakin ( ei avohyllyjä, jotka keräävät pölyä ja näyttävät tavaroineen sotkuisilta. )

      Älä hanki mitään, mitä et tarvitse ja turhat kamat kiertoon.

      Laita tavarat käytön jälkeen mihin ne kuuluvat.

      ( Neuvon antaja yli 40 v nainen, joka yrittää epätoivoisesti saada kotinsa pysymään kunnossa. )

    • uudelleen ja uudelle

      Hienoa, että sinulla on halu saada ympäristösi pysymään siistinä ja järjestyksessä. Olet jo aimo harppauksen edellä monia, joilla silmä ei ole vielä alkanut sanomaan, ettei kaatopaikan tunnelma sovi kotiin. Järjestys ja siisteys ei pysy vaivatta: eihän maailma olisi tulvillaan kaiken maailman siivousaine, -laite, -rätti ym. markkinoita, jos näin olisi. Siivous ja järjestyksenpito kuuluu elämisen perustoimintoihin.

      Vinkkinä ehkä se, että kerää astiat pois huoneestasi, tiskaa tai laita tiskikoneeseen, mikä systeemi teillä nyt onkaan. Keittiöstä takaisin tullessasi tuo roskapussi mukanasi, ja kerää siihen kaikki roska. Vie roskapussi heti roskikseen saakka, muuten systeemi ei tule toimimaan.

      Ehkä ehdottomin vinkki on ymmärtää, että ympäristöllä on vapaassa olossa pyrkimys kaaokseen. Sen takia näitä ja muitakin ideoita joutuu toteuttamaan jatkuvasti. Heti ja vielä kun nautit ajatuksesta, että olet saanut siivottua, pitää jotain paikkaa kohentaa jo uudelleen.
      Sitä se on, aikuista vastuuta.

    • fjdksla

      Vähennä tavaramäärää. Huone on paljon siistimmän näköinen kun se on "askeettinen".

      Eli turhat rojut ja koriste-esineet ym. pois.

    • minä törkymöykky

      Kaksi perusohjetta parantaa tilannettasi jo huimasti. Petaa sänky joka ikinen aamu, siis JOKA AAMU. Ja toiseksi; vie aina huoneesta poistuessasi vähintain yksi astia keittiöön.
      Ja "fjdksla" neuvoo hyvin, vähennä tavaramäärää, koriste-esineitä ym.
      Ja mitä vähemmän sinulla on vaatteita, sitä vähemmän niitä joutaa lojumaan lattioilla, kun osa on aina päällä ja osa pesussa...

      • hiljaa hyva tulee

        Yksi hyva vanha perussaanto on vie mennessas tuo tullessas. Jos aina kulkiessaan nappaa jotain kateensa ja vie sen paikalleen, Jo kummasti auttaa. Ja joka paiva voi tehda vartin siivouksen. Laita Kello mittaamaan aikaa ja kokeile paljonko saat siistittya huonetta siina ajassa. Se on yllattavan paljon. Pysy myos positiovisena. Ala ajattele: minun pitaa, vaan laita hyvaa musaa soimaan ja siivoa vaikka muutaman lempikappaleen ajan jokapaiva.


    • Toivoa on

      Kun astia tyhjenee, vie se tiskikoneeseen tai -altaaseen.
      Laita tavarat paikoilleen.
      Likaiset vaatteet viet pyykkikoriin saman tien, puolipitoiset tuuletat ja laitat naulakkoon.

      Itse petaan sängyn aina aamuisin ja se saa jo huoneen näyttämään paljon siistimmältä.

      Muista epäsiisti ympäristö aiheuttaa masennusta.

    • Foi fiddu!

    • sotkukas

      - Älä osta mitään "turhaa".
      - Katso tavarasi ja vaatteesi läpi. (se mitä et ole käyttänyt vuoteen, on turha)
      - Sanoisin, että vie astiat heti pois (mutta tietäen kuinka vaikee tuon on) laita pöydällesi tarjotin/laatikko, mihin jätät astian. Silloin kun päätät viedä ne niin ei tarvitse keräillä niitä ympäri huonetta.
      - Minulla on myös vaatekaapissani (henkari kohdassa) pyykkikori, koska olen laiska viikkaamaan vaatteita kaappiin, ja jos sullon ne hyllyille ei ovi mene kiinni.

      Itse siis 24-vuotias nainen, joka myöntää olevansa innokas lattioiden pesijä, mutta huono järjestyksen pitäjä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2032
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      54
      1917
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1885
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1588
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1388
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1330
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1316
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1301
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe