Annat tänäkin vuonna kirkolle 200-600 euroa

kerroppa syy

Miksi?

24

66

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kädetön ja rahaton

Koska olen lapsena kastettu, ja pienestä pitäen kusetettu.

• Kerronpa syyn...

Eipä pidä paikkaansa. Suuri osa helluntaiseurakuntalaisista, vapaaseurakuntalaisista, babtisteista jne antaa 5-20% tuloistaan.

Kerronpa syyn: vapaaehtoisesti laitamme kolehtiin tai tilille. Koska haluamme, että meillä on oma paimen, nuorisopappi, nuorisotyöntekijä ja lähetti jne! Ja jäsenmäärä alle 200 henkeä!

Seurakunta toimii ja kustantaa jäsenistönsä rahoilla mm partiotoimintaa, Jumalanpalvelukset, pyhäkoulut, poikakerhot, rukouskokoukset, lähetyskokoukset jne. Ylläpidettävänä iso kirkkorakennus, leirikeskus, partikämppä jne.

Siinä syytä, miksi haluan tukea kirkkoani, jotta se mahdollistaa mm. evankeliumin viemisen koti- ja ulkomaan kohteisiin ja minä voin käydä ja viedä ystäviäni seurakuntaan sanan kuuloon!

Kaikki siis vapaaehtoisesti tuemme, ei pakolla vaan vapaasti jokainen antaa mitä haluaa. Ja rahat on riittänyt!

• Mirka ...

Kirkon aivopesu on ainakin sinuun tehonnut. PUAAAAAHHHHH ... HEH HEH HEH ...

Onneksi en ole uskis.

• "sara"

Näinhän luterilaisetkin, ja vielä tekevät diakonia toimintaa, käyvät vanhusten ja sairaiden kuolevien ym...luona. Todella ainoat oli jotka kävivät tervehtimässä vanhoja veteraaneja yli 90v , kotonaan. Ja KAIKKI vapaaehtoisesti.

• Kiitti tämä riitti

Minulle kävi niin, että maksoin tosiaan 18-vuotiasta lähtien palkkatuloistani kirkolle sen osuuden. En oikein tajunnutkaan että sehän on jäsenmaksu, ja että ei minulta ollut kysytty halusinko olla kirkon jäsen....

En käynyt kirkossa muutoin kuin perhejuhlissa, sillä kasvatukseni oli herätyskristillinen eikä kirkon oppia pidetty kotona oikeana.

Vasta keski-iässä aloin kiinnostua kirkon asioista. Hämmästyin kun havaitsin seuraavat asiat:

- kirkossa ei noudateta ihmisoikeuksia: naisten syrjintä on yhä tavallista ja kesti muuten tosi kauan että naiseille saatiin sama oikeus papin virkaan kuin miehillä
      - kirkossa syrjitään yhä sukupuolivähemmistöihin kuuluvia! he eivät ole itse voiineet valita mikä suuntautuminen sikiönkehityksessä sattuu tulemaan, kuten emme mekään heterot. On todella törkeää syrjiä heitä, ja vielä kirkossa, jonka pitäisi edustaa rakkautta ja suvaitsevaisuutta
      - kirkon budjetista käytetään vain pieni osa vähäosaisten auttamiseen. Kirkon nettisivulta voi tutustua varojen käyttöön. Valtaosa rahoista käytetään sananjulistustyöhön, eli saarnaamiseen, rippikouluun, lapsi- ja nuorisotyöhön että saadaan kasvatetuksi uusia veronmaksajia kirkkoon.
      - Havaitsin myös että kirkon piispat salivat naisten alistamisen kirkon suurimmassa herätysliikkeessä vanhoillislestadiolaisuudessa. Naisilta on ehkäisy kielletty ja liikkeessä harjoitetaan painostamista ja uhkailua toisinajattelijoita kohtaan. Lestadiolaiset naiset eivät teolgian opintojen jälkeen saa ottaa papin virkaa, vaan heidän täytyy tyytyä opettajan tai muun ei-papillisen työn hoitamiseen. Piispat sallivat kaiken tämän.

Tämä kaikki riitti minulle että erosin kirkosta. Annan saman summan mikä menisi kirkon jäsenmaksuun, nykyisin lastensuojeluun eri järjestöille.

• EL.a . K:IM

kerroppa syy

Mä olen niin köyhä, ettei multa ainakaan tollaisia rahoja ole luvassa.

• <>

Rippikoulu on maksullinen,osallistujan huoltaja maksaa.

• Hei, olen kirkon työtekijä, joten olen tietysti jäävi vastaamaan tähän. Toisaalta, maksanhan minäkin kirkollisveroa ja olen sitä jostain syystä maksanut silloinkin, kun en vielä kirkossa töissä ollut.

Minut on kastettu, mutta kirkon jäsenyys ei silti ole ollut minulle mikään automaattinen valinta. Olen elänyt sellaisenkin kauden, että harkitsin kirkosta eroamista ja toisaalta sitten myöhemmin on pitänyt tehdä jollain tasolla sekin harkinta, onko juuri luterilainen kirkko se kristillinen kirkko johon haluan kuulua. Näiden erilaisten etsikkoaikojen myötä minulle juuri tämä oma kirkko on muodostunut hyvin rakkaaksi ja tärkeäksi, erottamattomaksi osaksi elämää, josta en mistään syystä tahtoisi luopua. Maksan kirkollisveroa, jotta kirkon toiminta on mahdollista. Verovaroilla pidetään yllä kirkon toimipaikat, hautausmaat, kirkot ja kappelit, seurakuntatalot ja kerhohuoneet. Verovaroin maksetaan työntekijöiden palkat.

Kirkossa minulla on yhteisö, joka on olemassa minua varten aina, onpa minulla sitten iloa tai surua. Minun ei tarvitse koskaan jäädä yksin, koska seurakunta on olemassa. Seurakunta tarjoaa jäsenilleen valtavasti hienoja asioita: lasten kerhot, perhekahvilat, äiti-lapsi ja isä-poika yms. leirit, perheleirit, nuorten illat, avoimet ovet, nuorten leirit, kouluikäisten kerhot ja leirit, vanhusten piirit, kotikäynnit, ystävän tuvat, raamattupiirit, esirukoukset, diakonin vastaanotot, rahallista apua ja ruokaa, mahdollisuuksia kokoontua yhteen ilmaiselle aterialle, jumalanpalvelukset, kuorot ja bändit, konsertit ja toimitukset. Jos menetän läheiseni, kirkko auttaa minua, kun avioidun, kirkko iloitsee ja rukoilee kanssani, kastaa lapseni jne. Llista tuntuu lähes loputtomalta.
      Jokaisessa elämänvaiheessani seurakunta tarjoaa minulle jotakin, missä voin kokea iloa ja yhteyttä toisten ihmisten ja Jumalan kanssa. Tällä hetkellä minulle itselleni on tärkeintä ovat oikeastaan jumalanpalvelukset, mutta maksan veroa, jotta kaikki muukin on mahdollista. Diakoniatyötä arvostan erityisesti, se kun auttaa ihmistä silloinkin, kun mistään muualta ei apua enää saa. Ja myös papin kanssa tiedän voivani mennä puhumaan milloin vain. Pidän tärkeänä myös sitä, miten kirkkomme osallistuu yhteiskunnalliseen keskusteluun ja että se pitää yllä tasa-arvon ja suvaitsevaisuuden ja lähimmäisen rakkauden arvoja ja elää niitä todeksi. Tässä joitakin syitä, mutta kokonaisuudessaan maksan ilolla kaikesta siitä mitä kirkko saa noilla rahoilla aikaiseksi.

Kuulun kirkkoon koska olen kristitty, olen Jeesuksen perheen jäsen, olen oksa puussa ja Jumalan oma. Maksan veroa, jotta kirkko voi toimia kaikkien ihmisten ja koko maailman hyväksi ja julistaa ilosanomaa armosta ja rakkaudesta eteenpäin.

Sanna Husso, pappi

• Hei Sanna

Sinulla ei ole mitään moraalia kun pystyt tuputtamaan satuja herkkäuskoisille ihmisille.

• Etpä olisi kirkon työntekijä enää, jos et olisi kirkon jäsen. Eikö sekin ole eräs sellainen syrjintä eli rikkoo yhdenvertaisuuslakia, jossa otetaan töihin vain tietyin ehdoin?!

• "sara"

Kiitos Sanna, samoin pitäs meidän kaikkien tehdä, vaikkei oltas virallisia työntekijöitä, "Minkä te olette tehneet. sen te olette tehneet minulle" se on suurinta jumalanpalvelusta,, sanotaan sanassa. Tajusin tämän kongreettisesti isäni kuoleman jälkeen, sana tuli niin voimakkaana, olinhan itsekin omaishoitajana sen jälkeenkin.

• 32

Kirkolta olen saanut lahjaksi uskon. Kuulun kirkkoon siksi, että evankeliumin lahja saisi kulkea eteenpäin ja elää vielä senkin jälkeen, kun minusta aika jättää.

• Kiitti mulle riitti

Kiitän vastauksista.

Sen ymmärrän minäkin hyvin että kun todella uskoo hengellisessä mielessä jumaliin ja kkuoleman jälkeiseen ikuiseen elämään, niin silloin haluaa olla kirkon jäsen.

Mutta minulla ei ol emitään jumalauskoa. En tarvitse semmoista, sillä maailmankatsomuikseni perustuu tieteellisen tutkimuksen tuottamiin tietoihin. Niiden mukaan jumalilla ei ole elämäämme todellist avaikutusta. ne ovat ihmisen oman kulttuurin tuotteita, siis itse keksimiämme. Toki uskonnot ovat mielenkiintoisia.

Kirkon tarjoama yhteisöllisyys josta Sanna Husso kirjoitti tuossa kauniisti, on itsessään arvokasta varmaan monelle, riippumatta siitä uskooko ihminen yliluonnollisiin asioihin.

Itse en ole löytänyt kirkon piiristä itselle sopivaa "yhteisöä" enkä porukkaa. POäin vastoin, kirkon tarjoamat yhteoisökuviot tuntuvat hyvin vierailta. minulla on ystäviä joiden kanssa harrastan asioita, ja uskonnolliset harrastukset eivät kuulu meidän juttuihin.

Mitä hautausmaahan tulee, valtiohon kyllä maksaa siitä kirkolle että kirkko hoitaa kaikki kansalaiset yhdenvertaisesti hautaan. Siitä minun ei tarvitse olla huolissani vaikak en jäsenmaksua kirkolle maksakaan.

Kirkon piispoilla on ihan hyviäkin kannaottoja yhteiskunnallisiin kysymyksiin. Mutta kirkossa on yhä paljon ihmisoikeusongelmia, joten mieluumin minä tuen muita organisaatioita.

• Kiitti mulle riitti
        Kiitti mulle riitti kirjoitti:

Kiitän vastauksista.

Sen ymmärrän minäkin hyvin että kun todella uskoo hengellisessä mielessä jumaliin ja kkuoleman jälkeiseen ikuiseen elämään, niin silloin haluaa olla kirkon jäsen.

Mutta minulla ei ol emitään jumalauskoa. En tarvitse semmoista, sillä maailmankatsomuikseni perustuu tieteellisen tutkimuksen tuottamiin tietoihin. Niiden mukaan jumalilla ei ole elämäämme todellist avaikutusta. ne ovat ihmisen oman kulttuurin tuotteita, siis itse keksimiämme. Toki uskonnot ovat mielenkiintoisia.

Kirkon tarjoama yhteisöllisyys josta Sanna Husso kirjoitti tuossa kauniisti, on itsessään arvokasta varmaan monelle, riippumatta siitä uskooko ihminen yliluonnollisiin asioihin.

Itse en ole löytänyt kirkon piiristä itselle sopivaa "yhteisöä" enkä porukkaa. POäin vastoin, kirkon tarjoamat yhteoisökuviot tuntuvat hyvin vierailta. minulla on ystäviä joiden kanssa harrastan asioita, ja uskonnolliset harrastukset eivät kuulu meidän juttuihin.

Mitä hautausmaahan tulee, valtiohon kyllä maksaa siitä kirkolle että kirkko hoitaa kaikki kansalaiset yhdenvertaisesti hautaan. Siitä minun ei tarvitse olla huolissani vaikak en jäsenmaksua kirkolle maksakaan.

Kirkon piispoilla on ihan hyviäkin kannaottoja yhteiskunnallisiin kysymyksiin. Mutta kirkossa on yhä paljon ihmisoikeusongelmia, joten mieluumin minä tuen muita organisaatioita.

Lisään vieä, että rukoilut toisten puolesta eivät tutkitusti edistä rukoilun kohteen hyvinvointia. Rukoilijalle rukoilu voi antaa mielenrauhaa ja lisätä hyvinvointia, ja silloinhan se on ok.

Itse en tarvitse kirkossa puolestani lausuttuja rukouksia, sillä voin mietiskellä ja rauhoittua muuallakin. Kirkot ovat toisaalta usein hyviin kauniita tiloja ja käyn mielelläni kirkossa konserteissa ja kutsuttuna perhejuhlissa.

• oikee lutsku

koska se on huonoista vaihtoehdoista paras ja vähiten syrjivin. ja vähiten kiihkouskovaisin.

lisäks esim hyvää mummotyötä.

• Mummo68

Mitä on kirkon "mummotyö"? En ole koskaan kuullutkaan. Olisi kiva tietää, olisiko siitä itselle jotain piristystä.

• Hei "kiitti mulle riitti", hienoa, että voidaan näin peilailla ajatuksiamme tästä aiheesta. Minusta on tietysti harmillista, että et ole löytänyt omalta tuntuvaa yhteisöllisyyttä seurakunnasta, mutta toisaalta, se ei taida sinua juurikaan haitata, kuten sanoit, sinulla on muuten sosiaaliset kuviot kunnossa. Hyvä niin, niinhän sitä kaikilla toivoisi olevan. Enkä tiedä tietenkään tarkalleen mitä ihmisoikeusongelmia kirkossa tuossa tarkoitat, mutta omasta kokemuksestani voin vakuuttaa, että kyllä meillä kovasti koetetaan ongelmia myös ratkoa ja asioita muuttaa koko ajan parempaan suuntaan. Mukavaa lukea perusteltuja ja harkittuja mietteitäsi, kaikkea hyvää sinulle!

Sanna Husso, pappi

• kirkko = fan-club

Mä en tiedä, onko Jumalaa olemassa. Se lienee kuitenkin historiallinen fakta, että Jeesus on ainakin ihmisenä elänyt. Sitten se, mitä Jeesuksesta kerrotaan (vaikka vain maallisessa mielessä) koskettaa minua. Olen lähtemättömästi lätkässä. Kuulun kirkkoon, koska olen fani, Jeesus-fani.

• Ei-teisti

Tosiasiassa Raamatun Jeesusta koskevat kertomukset ovat jälkeenpäin rakennettuja, eri tapahtumista ja eri ihmisten kertomuksista yhteen koostettuja. Niistä osa voi oall tottakin mutta eivät välttämättä kerra yhdestä ja samasta henkilöstä.

Ei kai se mitään haittaa, sillä sankaritarut ovat aina kiehtovia, ja onhan Jeesuksen sanomaksi laitetuissa puheissa paljon elämänviisautta ja hyviä neuvoja.

Sinänsä pidän perusteluasi hieman outona että katsot olevasi kristitty vaikka et pidä varmana sitä onko kristinuskon jumalaa olemassakaan. sellaista katsomusta kannattavasta käytetään yleensä nimitystä agnostikko. Mutta kyllähän kristittyihin mahtuu monenlaisia, ateistejakin kai. Tai ainakin kirkon jäsenissä on paljon ateisteja ja agnostikkoja.

Hyvää jatkoa sinulle ja kaikkea hyvää.

• Ei-teisti kirjoitti:

Tosiasiassa Raamatun Jeesusta koskevat kertomukset ovat jälkeenpäin rakennettuja, eri tapahtumista ja eri ihmisten kertomuksista yhteen koostettuja. Niistä osa voi oall tottakin mutta eivät välttämättä kerra yhdestä ja samasta henkilöstä.

Ei kai se mitään haittaa, sillä sankaritarut ovat aina kiehtovia, ja onhan Jeesuksen sanomaksi laitetuissa puheissa paljon elämänviisautta ja hyviä neuvoja.

Sinänsä pidän perusteluasi hieman outona että katsot olevasi kristitty vaikka et pidä varmana sitä onko kristinuskon jumalaa olemassakaan. sellaista katsomusta kannattavasta käytetään yleensä nimitystä agnostikko. Mutta kyllähän kristittyihin mahtuu monenlaisia, ateistejakin kai. Tai ainakin kirkon jäsenissä on paljon ateisteja ja agnostikkoja.

Hyvää jatkoa sinulle ja kaikkea hyvää.

Eikö kirkolliskokouksissa ole vielä hieman muunneltu tuota alkuperäistä Raamattua? Itse en käsitä sitäkään, minkä vuoksi lapsille on tehty oma Raamattu...eikö lapselle tulisi kertoa ne raaemmatkin kohdat, jotta he ymmärtäisivät Raamatun rakenteen oikein, jossa tapetaan ihmiset jollei he toimi tietyllä kaavalla elämässään? Näin ollen lapsilla olisi paremmat mahdollisuudet suojautua uskonnoilta ja näin ollen kyseenalaistaminen asioita kohtaan voimistuisi...tietysti vain niillä lapsilla, jotka omaavat sen oman ajattelukyvyn hyvin varhaisiässä!!

• "Se lienee kuitenkin historiallinen fakta, että Jeesus on ainakin ihmisenä elänyt."

Sinun kannattaa erotella uskonto historiasta. Ne ovat koulussakin eri oppiaineet. Historiassa on tietyt faktat esitetty ja sitä voidaan todistaa. Olen tullut siihen tulokseen, ettei Jeesusta ole ollut olemassa sen koommin kuin ei Jumalaakaan. Toista on Napoleon ja Aleksanteri Suuri. Yksi perusteista on se, ettei Jeesuksesta ole muuta lähdettä kuin Raamattu, joka on erehtynyt monissa muissakin asioissa.

Jeesuksen lisäksi ei ole ollut Matteusta, Markusta, Luukasta, Johannesta, Moosesta, Paavalia jne. Ei ole ollut Taru Sormusten Herrastakaan olleita henkilöitä. Silmarillion on Tolkienin kirjoittama teos, jossa on n. 100 sivua pelkkiä henkilökuvauksia, joten se teos on eräänä hyvänä esimerkkinä kuinka yksi ihminen voi keksiä niin monta henkilöä ja tehdä heistä henkilökuvauksia.

Minusta on mielenvikaista väittää että Jeesus olisi ollut olemassa, koska siitä ei ole mitään näyttöä, kuten esim. hautaa jossa ihmiset kävisivät Jeesusta muistelemassa ja sen olemassa olosta kertoo vain yksi lähde (ym. Raamattu).

• Jumala on.
        ateisti1982 kirjoitti:

"Se lienee kuitenkin historiallinen fakta, että Jeesus on ainakin ihmisenä elänyt."

Sinun kannattaa erotella uskonto historiasta. Ne ovat koulussakin eri oppiaineet. Historiassa on tietyt faktat esitetty ja sitä voidaan todistaa. Olen tullut siihen tulokseen, ettei Jeesusta ole ollut olemassa sen koommin kuin ei Jumalaakaan. Toista on Napoleon ja Aleksanteri Suuri. Yksi perusteista on se, ettei Jeesuksesta ole muuta lähdettä kuin Raamattu, joka on erehtynyt monissa muissakin asioissa.

Jeesuksen lisäksi ei ole ollut Matteusta, Markusta, Luukasta, Johannesta, Moosesta, Paavalia jne. Ei ole ollut Taru Sormusten Herrastakaan olleita henkilöitä. Silmarillion on Tolkienin kirjoittama teos, jossa on n. 100 sivua pelkkiä henkilökuvauksia, joten se teos on eräänä hyvänä esimerkkinä kuinka yksi ihminen voi keksiä niin monta henkilöä ja tehdä heistä henkilökuvauksia.

Minusta on mielenvikaista väittää että Jeesus olisi ollut olemassa, koska siitä ei ole mitään näyttöä, kuten esim. hautaa jossa ihmiset kävisivät Jeesusta muistelemassa ja sen olemassa olosta kertoo vain yksi lähde (ym. Raamattu).

Milloin suakin atte viiraa mistäkin;
        Maitokauppojen aukioloajat ja patojen väärin käyttö jne.......

Yrität täällä monin eri aloituksin dissata Jumalan, sekä Raamatun totuuksia, niihin kuitenkaan pystymättä, mutta nehän ovatkin vain yhden mielenvikaisen ihmisen tyhjiä sanoja.

• näin ja näin

Ei kirkko uskoa lahjoita vaan Jumala.

Iso osa kirkon hyvästä työstä on vapaaehtoisten tekemää. Vapaaehtoiset ulkoiluttavat mummoja jne.

Kirkko kerää aneet.

• en maksa

En maksa.

En halua kustantaa naisten ja seksuaalistem vähemmistöjen syrjintää enkä 2000 vuotta vanhojen perättömien uskomusten opettamista lapsille.

Ratkaisu löytyy osoitteesta www.eroakirkosta.fi.

Kannattaa erota jo tänään niin asia ei vahingossa unohdu.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      12
      2323
    2. Jännitän sinua J mies

Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.
      Ikävä
      122
      1237
    3. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      1185
    4. Kuinka kauan kesti että ihastuit

Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi
      Ikävä
      51
      1003
    5. Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa

"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli
      Maailman menoa
      240
      998
    6. Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti

Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk
      Ikävä
      63
      914
    7. Tunneälyä testaamaan!

Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/125
      Lesbot
      3
      796
    8. Vaikutat tosi mielenkiintoiselta ja

paksulta. 😂 m - n
      Ikävä
      84
      786
    9. solmussa solmussa

Tilanne solmussa. Umpisommussa🫢
      Ikävä
      35
      709
    10. Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?

En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?
      Ikävä
      46
      709
    Aihe