Putous sarjassa Aku Hirviniemi on esittävinään luterilaisen kirkon pappia.
Menikö yli hyvän maun rajan?
Minusta sen vanhuksen esittäminen ei tuntunut kivalta. Siinä liikuuttiin hyvän maun rajoilla. Mutta nää on mielipidekysymyksiä..
Putous sarja
30
574
Vastaukset
Hyvä aloitus! Minusta karmeinta asennetta kuvasti se Jani-Petteri. Kuusivuotias poika, jolla oli paha puhevika, jolle yleisö nauroi makeasti, ja joka nolosti tunnusti, ettei hänellä ole oikeasti yhtään kaveria, ja yleisö nauroi vielä enemmän! Kamalaa! Kuinka raakoja ihmisiä siellä studiossa istui, ja kuka on voinut tuollaisen hahmon laatia ihmisten pilkattavaksi?
Olin siitä tosi pahoillani, samoin sen vanhushahmon takia.
Pastorin pilkkaaminen ei ole niin paha asia, koska pastori on itse valinnut olla pastori, mutta lapsi tai vanhus ei voi omalle haavoittuvuudelleen yhtään mitään.
Minulta meni maku koko ohjelmaan. Minusta tuollainen raaistaa!- pappiako kyydissä
Kyse on varmaan juurikin siitä, että voi laskea leikkiä jostain, joka voi puolustautua...toisaalta eihän tossa hyökäytty suoraan ketään ihmistä kohtaan, vain karikatyyrejä..
- no jaa..-
Se papin slogani oli aina se "sitähän sää kysyit", kun se vastasi ihan asian vierestä ...
Juontaja kysy kirkon arvokysymyksistä, niin pappi selitti kanttori Arvosta .."ja sitähän sää kysyit ? .heh.. Oisko se ollu myös ehkä homo, en ole varma.
no joo..ei ne putouksen jutut niin hyviä oo ollu..munamies oli sentäs parempi kuin se rivo torttumummo. - WelcomePalstalleAku
En nähnyt, mutta jos se oli semmoinen kuin on kerrottu, elikkäs vastaili vierestä ja oli vastaavinaan kysymykseen, ei olisi enemmän nappiin voinut mennä. Lukeekohan Hirviniemi tätä palstaa?
- suhuäänne
Kyllä ne minusta jo nykyään vastaa enimmäkseen siihen, mitä kysytään. Ennen ne vastaili vastaili paljon enemmän kysymyksen ohi. Niillä oli jokin oma linjansa, mitä ne yritti vetää härkäpäisesti, mutta eihän siitä tullut mitään.
Vai oleko mä itse sokaistunut?
- Mirka ...
"""Putous sarjassa Aku Hirviniemi on esittävinään luterilaisen kirkon pappia.
Menikö yli hyvän maun rajan?"""
Ei tietenkää. Jokaisella on oikeus esiintyä vainoharhaisena uskovaisena. Niinhän ne papitkin tekevät. Tutkimusten mukaan yli 60% papeista on oikeasti ateisteja. - krunts
"Tutkimusten mukaan yli 60% papeista on oikeasti ateisteja. " (Mirka)
Mikähän tutkimus?
Ettei vain olisi Mirkan ikioma väite.- Mirka hukassa
Tutkimus . kirjoitti:
http://newsweek.washingtonpost.com/onfaith/Non-Believing-Clergy.pdf
Mirka on näemmä älyllisessä haaksirikossa, tai sitten hän ei osaa englantia. Ei tuon tutkimuksen ollut tarkoitus tutkia kuinka monia ateistisia pappeja on. Eikä se siihen kysymykseen anna vastausta. Tuo tutkimus esittelee pienen joukon papin tehtävissä toimivia, joista kaikista heistäkään ei voi sanoa että olisivat ateisteja.
Tutkimuksesta:
"Our sample is small and self-selected, and it is not surprising that all of our pastors think that they are the tip of an iceberg, but they are also utterly unable to confirm this belief. They might be deluding themselves, but in any case their isolation from others whom they suspect are in the same boat is a feature they all share, in spite of striking differences in their stories and attitudes."
Mirkan sietäisi miettiä käsityksiään tarkemmin, jos joutuu puolustamaan niitä tuollaisella älyllisellä epärehellisyydellä.
- Putous 2012
Putous 2012 ei ollut yhtä hyvä kuin edelliset kaxi. Akun uskontoihminen saa suosiota vain siksi, että Hirviniemi on muutenkin suosittu (Vedetään hatusta, Putous jne.). Putouksen 3 tuotantokausi oli pohjanooteeraus.
Kaiken huippu oli Jani-Petteri. Luultavasti sadat jo kiusatut koulua käyvät lapset joutuvat pilkan kohteeksi. Miettikäähän vähän, kun jotkut rupeavat vertailemaan hahmoja tavallisiin ihmisiin.
Eipä muuta. Uskovaiset taas polttivat persuuksensa kiukaaseen. Ihan kuin kyse olis tässä jostakin "uskonpilkkaamisesta". Kevään aikana tästäkin ajankohtaista kakkosta vaaditaan pitämään tästä varmaan "pappi-illan"! :D
Minusta on hyvä, että uskovaisia pilkataan ja vähän kolautetaan, etteivät eläisi siinä ajatuksessa, että olisivat joitakin yli-ihmisiä kuvittelemansa Jumalan jälkeen...ei voi olla niin että uskontoa tai uskovaisia ei saisi pilkata ollenkaan. Tehän sitä jatkuvasti toiminnallanne ja asenteellanne kerjäätte. Mitä sille voi!?!- tosiasiassa luulen
Minä kyllä ikäväkseni luulen, että ainakin osa uskovista naureskelee partaansa tuolle pappihahmolle, sillä sehän vastaa suurin piirtein sitä kuvaa, mitä sellaisesta epämieluisasta libupapista halutaan luoda osassa uskovienkin piireissä.
- oppiaikäkaikki
Aku Hirviniemen pappi luotaa uskottavasti papin tapaa viestiä. Pappien kannattaa seurata tarkkaan hänen puhetapaansa sillä siitä saa kuvan miltä heidän puheensa kuulostaa ihmisten korvissa. Voi käydä katsomassa mtv3n nettisivuilta ko. ohjelmaa vielä jonkin aikaa. Lisäksi tämä Hirviniemen pappi on homopappi, joka myös vastaa nykyaikaa kirkon piirissä.
- 0569
Homopappeja on ollut aina kirkon piirissä, joten tämä vastaa myös mennyttä aikaa. Ja on ollut myös homolääkäreitä. ja homo-opettajia. Ja homobussikuskeja.
- kjoilmklokhjujkijh
Tämähän on ihan hassu ketju. Ihan asiallista keskustelua Putouksesta, mutta miksi tämä pitää vääntää väkisin uskovaisuus/pappi/kirkko -keskusteluksi? Siksikö, että tää on kirkon palsta vai siksi että yksi hahmo oli pappi? Onko teurastaja-palstalla samanlainen ketju sen Potkan takia?
Mun mielestä kirkon sanoma heikompien puolestapuhujana toteutuu just näiden esimerkkien kautta, mitä tässäkin on sanottu. Ei kristillinen tai mikään muukaan etiikka, moraali tms tarvitse ympärilleen uskonnollisia termejä, vaan nimenomaan sisimmästä lähteviä aitoja ajatuksia, joita on tässäkin esitetty esim. mummosta tai Jani-Petteristä. Se on kristillistä välittämistä ja lähimmäisenrakastamista, jos mikä. - kansa tietää
Mutta kansahan diggaa.
Iltalehden äänestyksessä asian vierestä änkkäävä homopastori on ehdottomasti suosituin.
puhevikainen vinohampainen kaveriton lapsihahmo kakkonen
Ja rollaattorilla linkkaava vessaa etsiskelevä höperö ja vihainen mummo kolmas.
Eikä kansan ääni voi olla väärässä olla :P
Me toki suvaitsemme kaikkien ryhmien irvailemisen. - ,.,,..,
Aika turha sarja kun jatkuvasti samat naamat voittaa. Vois heivata sarjasta pois hirviniemet ja rikut jotta saatais vaihtelua :D ei samaa voittajaa toiseen kertaan.
- hieno hieno
täytyy sanoa, että niemisen esittämä mummo oli melkoisen aidon oloinen. liikkeet, ilmeet ja puhe oli hyvin autenttista, vaikka tietysti överiksi vedettyjä. fyysinen näyttelijä.
- haihai
Jani-Petterissä kiinnitti huomiota myös se, että se on käytännössä sama hahmo kuin Kuustosen viimevuotinen. Eleet, oleminen ja puhe ihan sama vaikka eri paketissa. Ei ole kamalan muuntautumiskykyinen näyttelijä selkeästi. Kumpikin hahmo on myös ollut hahmona törkeä, joten ei kiva. Munamies oli erityinen juuri positiivisuutensa takia, muille ihmisille nauramalla on helppo tehdä huumoria.
Minä pidän putous sarjan tapaa karrikoida erilaisia ihmishahmoja melko onnistuneena. Ajattelisin, että noiden hahmojen ei ole tarkoitus pilkata ketään tai mitään, vaan esittää ihmishahmoja, jotka saavat meidät nauramaan, mutta kenties myös hieman hämmentymään ja mietiskelemään omia reaktioitamme ja asenteitamme.
Hahmothan ovat aikalailla överiksi vedettyjä, mutta toisaalta niissä on meille ihmisille paljon tuttua ja tunnistettavaa. Yleensä Putouksen tapa esitellä hahmoja on myös melko sympaattisen ystävällinen ja lempeä, vaikka toki hahmoille on tarkoitus nauraakin.
Aina aika ajoin hätkähdetään, kun koetaan, että jossakin sketsissä tehdään pilkkaa jostain tietynlaisesta ihmisestä tai ihmisryhmästä. Mutta mistä me ihmiset sitten voisimme komediaa tehdä, ellemme ihmisyydestä ja myös sen traagisista puolista? Minä ajattelen nauramisen olevan yksi tapa käsitellä esim. sitä, miltä tuntuu olla jotenkin "erilainen" ihminen. Monet vähemmistöryhmien edustajat tai jollain lailla ihan siitä tavallisimmasta valtavirrasta eroavat ihmisethän tekevät usein itse itsestään hyvin roisia pilaa, se on yksi tapa käsitellä asia ja osoittaa että hei, olen ehkä vammainen tms. mutta mitä siitä, olen silti ihminen!
Olen joskus myöskin pohdiskellut, että eikö juuri silloin, kun mikään ei ole liian "pyhää" karrikoitavaksi tai esitettäväksi sketsissä, niin eikö juuri silloin asia käänny niin päin, ettei ketään enää voida pilkata jonkin tietyn ominaisuuden nojalla. Tasapuolinen käsittely tavallaan poistaa todelliselta pilkalta sen tehon?
Tällaisia itse aiheesta pohdiskelen, mutta toki, olen todella pahoillani niiden puolesta, jotka ovat kokeneet ko. sketsien loukkaavan itseään.
Sanna Husso, pappiNe uskovaiset, jotka olen kasvotusten tavannut, olen huomannut, että heiltä puuttuu ainakin osittain huumorintaju. Ns. "paskahuumorille" ei osata nauraa vaan tuijotetaan pitkään jos joku erehtyy nauramaan. Onko huumori sitä "ylimääräistä nautintoa", jota ei uskovat eivät salli itseltään eikä salli muilta?
- Hyvin uskon
ateisti1982 kirjoitti:
Ne uskovaiset, jotka olen kasvotusten tavannut, olen huomannut, että heiltä puuttuu ainakin osittain huumorintaju. Ns. "paskahuumorille" ei osata nauraa vaan tuijotetaan pitkään jos joku erehtyy nauramaan. Onko huumori sitä "ylimääräistä nautintoa", jota ei uskovat eivät salli itseltään eikä salli muilta?
Joo, voin hyvin kuvitella että sinua naurattaa kaikki kakkahuumori.
- luminarsku
ateisti1982 kirjoitti:
Ne uskovaiset, jotka olen kasvotusten tavannut, olen huomannut, että heiltä puuttuu ainakin osittain huumorintaju. Ns. "paskahuumorille" ei osata nauraa vaan tuijotetaan pitkään jos joku erehtyy nauramaan. Onko huumori sitä "ylimääräistä nautintoa", jota ei uskovat eivät salli itseltään eikä salli muilta?
ateisti1982,
Huumorittomuus ei ole samaa kuin 'p-huumorin' skippaaminen, bonjaaks? Uskoontultua huumorikin 'jalostuu' eli alatyyliset jutut ei naurata enää.
Minusta noissa Putouksen hahmoissa pitäisi osata nähdä näyttelijän ammattitaito, miten näyttelijä hahmonsa rakentaa. Hirviniemen pappi ei ole osuva kuvaus papista vaan ohiampuu epäammattimaisesti kaksimielisellä kielenkäytöllä. Eihän papit kaksimielisyyttä harrasta, joten miksi rakentaa hahmo noinkin epärealistisesti. Kun näyttelijät ovat itse tekstinsä improvisoineet, kertonee jotain Hirvinimestä, hänen edellisetkin hahmonsa ovat kaikki alatyylin kieltä harrastaneet. Jos hahmoa ei osaa rakentaa ilman kaksimielisyyksiä, onko se kovinkaan ammattimaista. Ei siis minusta mitenkään tasokasta ilmaisua, kansaanhan se tietenkin puree. Ammattilaisen pitäisi osata erottaa yliampuvuus ohiampuvuudesta. Hahmon selvä viittaus elävään henkilöön on mautonta pilkkaamista. Kyllä papistakin voi hahmon tehdä, mutta se vaatii hienostunutta älykkyyttä, vanhojen suomi-filmien kansanomainen kuva papista voitaisiin jo unohtaa. Älyllinen hiljainen huumori puree minuun enemmän kuin alatyylin röhönauru.
Varamies on rakennettu niukoin vedoin, ei tarvita yliampuvaa näyttelemistä eikä kaksimielisyyksiä ollakseen hyvä hahmo. Erinomainen hahmo, innolla odotan, miten hän jatkossa pätkätyöläisen ongelmia piirtää, itsekin 'varamiehenä' olleena. Riku Niemisen mummo on taas kerran häneltä täysosuma. Minusta siinä ei pilkata vanhuksia vaan Nieminen näyttää huikaisevan ammattitaitonsa; kaksi ääripäätä, elämän alun muna :) ja lopun vanhus, siitä väliltä sitten kapinoiva piimämies Kete Rahkonen. Bravo!
Studioyleisön röhähdyksiä ei kannata pilkkamittarina pitää, ihmisiä naurattaa eri asiat. Eikä nauraminen tarkoita välttämättä pilkkaamista. Onhan monesti niin, että asiat, jotka pelottavat tai ovat itselle vieraita, huumori auttaa niiden käsittelyssä. Minusta Jani-Petteri ei pilkkaa puhevikaisia. Ärrävikainen, yksinäinen pikkupoika voi jopa samaistua Jani-Petteriin, omaa tuskaa voi helpottaa nauraminen niinkin traagiselle asialle.
Saa nähdä mihin hahmot tästä kehittyvät, yhden jakson perusteella ei heitä vielä kannata lopullisesti teilata. Mutta jos toiveen saa esittää, kannattaisi pysytellä ihmiselämän realistisissa hahmoissa, satuhahmot eivät vakuuta, ne on kuin toisella kädellä sutaistuja muotopuolia – ja yleisön aliarvioimista. - kkkekkekkek
Niin totta! Pilkan voi (jos vaan jaksaa) kääntää aina huumorilla päinvastaiseksi. Itse olen jonkin verran ylipainoinen, mutta jos joku siitä huomauttaa, ilmoitan että onneksi sentään jaksan itse kävellä, ja hymyilen päälle. Harvoimpa sen jälkeen huomauttelevat.
Joskus joudun käyttämään keppiä, jolloin työkaverit tervehtivät aamuisin; oih, näytätpä sinä huonolta tänä aamuna. Vastaan yleensä reippaasti, että itsekin näytät hiukan väsyneeltä ja huonovointiselta. Kannattaisiko sinunkin käyttää keppiä?
- optimistirealisti
Suomessa on vieläkin näköjään aika tosikkoa porukkaa. Ei kenenkään pitäisi vetää TV:n viihdeohjelmasta hernettä nenään. Varsinkin jos kyseessä on esimerkiksi sellainen asia kuin uskonto, jota ei missään nimessä tule ottaa liian vakavasti. Avoimin mielin vaan kaikki
- voi sokeus
Yksi kiusattu ja irvailtu eilen sitten taas otti pukon ja puukotti lukiolaisen luokkakaverinsa tyttöystävän. Sen jälkeen kai ajoi päin rekkaa.
Ketäs pitäs syyttää. Poikaa, joka puukotti. Vai yhteiksuntaa, jonka hyvin pitkälle sallii heikompiensa irvailun, naureskelun ja helventamisen.
Että jatka vaan Sanna opettamista, että kaikkea kaikkialla pitää saada pilkata. - Kirkossa minäkin
Ainoa hyväksyttävä ja hauska tyyppi.Vanhus ja lapsihahmot
törkeitä.Kyllä papit tämän kestää,he ovat hyvin huumorintajuista porukkaa.Onhan poliiseista joka sarjassa vähintään hämärä kuva. - miinukset - -
Sannan kommenttia ei saa näköjään millään tavalla arvostella. Kaksi viestiä on jo poistettu. Jos kirjoittaa viestissään, että kaikkia on saatava pilkata, on kestettävä myös itse edes aivan asiallista kritiikkiä.
- Apupapin papupata
Putous- sarjan pappi on siitä hyvä että annetaan realistinen kuva millaiselta pappi kuulostaa käytännön elämässä. Papit ei tätä tiedä muttta Putous- ohjelman kautta voivat saada realistisen kuvan. Voisi vähän auttaa sitä miten papit jatkossa viestivät jotta uskottavuutta tulisi edes osittain.
- EnOleYlilaudasta
http://dl.dropbox.com/u/56162166/PutousBoostVoter.rar
Tällä ohjelmalla voi lähettää kovaa vauhtia ääniä suosikilleen...
Levittäkää linkkiä eteenpäin!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei81672- 891165
Jännitän sinua J mies
Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.1171157Kuinka kauan kesti että ihastuit
Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi51963Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti
Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk63864Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa
"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli193796Tunneälyä testaamaan!
Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/1253746- 81743
- 35689
Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?
En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?42653