Usein tiedusteltu asia on se, että miksi sinusta tuli uskova?
Tämä tarkoittaa kaikkia niitä termejä, joita uskova käyttää eli uskoo Jumalaan, Jeesukseen, Allahiin tai muuhun jumalolentoon henkilökohtaisella tasolla. Henkilö on siis uskova/uskossa/uskomassa omasta vapaasta tahdostaan.
En ole kiinnostunut siitä, että henkilö on uskova tavan vuoksi, koska hänet on lapsena liitetty uskonyhteisöön eikä hän ole sen jälkeen tullut ajatelleeksi asiaa tai muusta syystä ei ole halunnut erota.
Mieleen tulee erilaisia syitä. Onko taustalla jokin henkilökohtainen trauma? Rankka menneisyys? Läheisen kuolema? Vakava sairaus? Oman kuoleman pelko? Joku muu?
Tai sitten oma halu kuulua samaan yhteisöön kuin lähimmät ystävät tai sukulaiset?
Joku muu henkilökohtainen syy, joka nyt ei tule mieleen?
Kerrotko oman tarinasi?
Miksi sinä olet uskova?
36
98
Vastaukset
- lue tuosta
Tässä pitkä tarina, mutta ihan hyvä sellanen joka kertoo sinulle vastauksia.
http://www.gospeloffaith.com/index.php?option=com_content&view=article&id=72:todistus-uskoontulostani&catid=18:salvation&Itemid=38&lang=fi - mummo ja Jumala
Oisko mummon vika. Mummo oli semmonen uskovainen ihminen ja joskus kun oltiin huithapelimpia, niin tuntu et se mummon Jumala vaan ei päästä irti. Se vaan se mummon Jumala aina milloin missäkin tilanteessa tuntui putkahtelevan esille. Olin sitten sellanen parikymppinen, kun tapahtuikin yksi aika vakava asia, jossa olis voinu käydä pahasti. Ja sillon siinä hädän hetkellä taas näin ( siis aivan oikeasti näin ) silmissäni mummon, joka rukoilee. Silloin oikeasti koin, että joku ihmeen mummon rukousten voima tässä täytyy olla. Siitä alkoi joku prosessi, jonka jälkeen sitten annoin perix mummon kummittelevalle Jumalalle ja täs sitä nyt sitten ollaan. Eli ei mulla mitään sen kummempaa tarinaa ole, mutta olen sanonut Jumalalle, et niin hyvin kun pystyn, niin yritän ottaa huomioon hänenkin näkökohtansa. Ja aikas hyvin tää on tähän asti sujunu.
Kristiina Komulainen on tästä hyvä esimerkki, kuinka ihminen aikuisena voi kyseenalaistaa perheensä tai lähimmäistensä uskonnon ja eristäytyä siitä. Komulaisen vanhemmat olisivat Jehovan todistajia ja hän erosi Jehovista tullessaan aikuiseksi.
On tietysti niitä aikuisia, jotka valitsevat uskossa vanhempiensa tien eikä opi kyseenalaistamaan asioita kun vaarana tai suurena pelkona voi olla vanhempien tai läheisten hylkääminen. Rohkeat ihmiset tekevät kuitenkin oman ratkaisunsa näistä riskeistä huolimatta. Uskossa olevilla on tärkeintä tuo yhteisöllisyys ja muiden asioihin sekaantuminen, mutta ateistina kykenee huomaamaan ettei sellainen yhteisöllisyys ole elämässään se kaikkein tärkein asia. Itsekin olen vanhempieni kanssa yhteydessä n. kerran kuukaudessa ja joskus vielä harvemmin. Se oli minun toivomukseni, koska haluan tulla toimeen hyvin itsenäisesti ilman muiden ihmisten apua. Se kasvattaa ihmistä eniten. Naurettavinta on se, että jotkut tapaavat vanhempansa vain jouluisin, mutta eivät muulloin. Siis en ymmärrä, että vain jouluna tavataan, mutta kesällä ei olla tuntevinaankaan toisiaan. Miksi tällöin pitäisi tavata edes jouluna?- Kerro sinä
ateisti1982 kirjoitti:
Kristiina Komulainen on tästä hyvä esimerkki, kuinka ihminen aikuisena voi kyseenalaistaa perheensä tai lähimmäistensä uskonnon ja eristäytyä siitä. Komulaisen vanhemmat olisivat Jehovan todistajia ja hän erosi Jehovista tullessaan aikuiseksi.
On tietysti niitä aikuisia, jotka valitsevat uskossa vanhempiensa tien eikä opi kyseenalaistamaan asioita kun vaarana tai suurena pelkona voi olla vanhempien tai läheisten hylkääminen. Rohkeat ihmiset tekevät kuitenkin oman ratkaisunsa näistä riskeistä huolimatta. Uskossa olevilla on tärkeintä tuo yhteisöllisyys ja muiden asioihin sekaantuminen, mutta ateistina kykenee huomaamaan ettei sellainen yhteisöllisyys ole elämässään se kaikkein tärkein asia. Itsekin olen vanhempieni kanssa yhteydessä n. kerran kuukaudessa ja joskus vielä harvemmin. Se oli minun toivomukseni, koska haluan tulla toimeen hyvin itsenäisesti ilman muiden ihmisten apua. Se kasvattaa ihmistä eniten. Naurettavinta on se, että jotkut tapaavat vanhempansa vain jouluisin, mutta eivät muulloin. Siis en ymmärrä, että vain jouluna tavataan, mutta kesällä ei olla tuntevinaankaan toisiaan. Miksi tällöin pitäisi tavata edes jouluna?"hyvä esimerkki, kuinka ihminen aikuisena voi kyseenalaistaa perheensä tai lähimmäistensä uskonnon ja eristäytyä siitä."
Ovatko sinun vanhempasi ateisteja? Kerro sinä kirjoitti:
"hyvä esimerkki, kuinka ihminen aikuisena voi kyseenalaistaa perheensä tai lähimmäistensä uskonnon ja eristäytyä siitä."
Ovatko sinun vanhempasi ateisteja?Kirkosta eronneita uskonnottomia
- Miten siis
ateisti1982 kirjoitti:
Kirkosta eronneita uskonnottomia
Ennen syntymääsi eronneita vai jälkeen? Kuinka vanha olit heidän erotessa?
- Säynävä
Kiitos Jumalalle rukoilevista mummoista! Kertomasi antaa uutta puhtia tämän "mummon" rukouksiin!
Miten siis kirjoitti:
Ennen syntymääsi eronneita vai jälkeen? Kuinka vanha olit heidän erotessa?
Isä erosi kun minua ei ollut ja äiti vasta kun olin itse eronnut! :)
- on aika herätä
Lukemalla Raamatu ja huomaalla kuinka tarkasti profetiat ovat toteutuneet. Tutustumalla matemaattisiin laskukaavoihin, jotka laskevat todennäköisyyksiä sille, että profetiat olisivat toteutuneet sattumalta. Rukouksen aikana kokemani Pyhän Hengen kosketus, omakohtaista kokemusta ei voita kyllä mikään uskon varmistajana. Usko muuttui sinä hetkenä tiedoksi. Uskon Jeesukseen eki ei se uskoakaan vienyt, mutta tiedän Hänen olevan olemassa.
Jokainen tulee aikanaan kyllä uskomaan ja tietämään Jeesuksen olevan olemassa ja moni katuu ankarasti, etteivät ottaneet uskoakseen syystä tai toisesta vaikka vähintäänkin aihetta oli ajatella, että ei savua ilman tulta ja lukemattomien ihmisten todistukset Jeesuksesta kaikuivat kuuroille korville.
Eli kyllä tämä meni omalla kohdallani siihen "joku muu henkilökohtainen syy" laatikkoon. Kaikki kirjoittamani on totta. Jos joku sitä epäilee niin kehoitan tekemään kuin minä itse silloin kun epäilin että kummin päin mahtaa olla ja tunti järjenvastaiselta uskoa sitä kaikkea, mitä Raamattu kertoo. Sehän on liian hyvää ollakseen totta, ajattelin epäilyaikoinani.
Kertomieni ja kertomatta jättämienikin kokemusteni jälkeen voin todeta, että se on liian hyvää mutta se on kuin onkin totta. Vaikka olen nämä kertomani ja kertomatta jättämäni asiat kokenut niin siitäkin huolimatta sen merkityksen ymmärtäminen, millainen tulevaisuus on taivaassa, on järisyttävän kutkuttavaa.
Ehdottomasti suosittelen jokaista epäilevää etsimään Jeesukseen kontaktia. Raamattuun tutustumalla, ajattelemalla itse, rukoilemalla (itselläni rukoilu oli tosi vähissä etsintäaikanani minkä nyt ymmärrän mokaksi, se olisi nopeuttanut löytämistäni, koska se, mitä Raamattu kertoo rukouksesta on totta niin uskomattomalta kuin epäilevän korviin kuulostaakin, tiedän )
Mutta toivon, että mahdollisimman moni näkee vaivan tällä hengellisellä saralla löytää Jeesus elämäänsä. Lupaan, että on etsimisen arvoinen. Profetiat on ymmärtääkseni käytännönläheisin tapa tajuta Raamatun olemassaolo.
Mulla on yksi aavistus ja siihen liittyvä tieto Raamatusta, josta epäuskoinenkin voi tietää Raamatun olevan totta. Raamatussa kerrotaan profetia Damaskoksen tuhoutumisesta. Aavistelen, että kun Damaskos tuhoutuu tai ennen sitä, morsius-srk temmataan Jeesusta vastaan yläilmoihin. Se on kuitenkin varmaa, että Damaskos tuhoutuu aikanaan. Siellä ne Damaskoksessa elelevät, miljoonakaupungissa ilmeisesti tajuamatta., mitä sille kaupungille tapahtuu, islamilaisia kun ovat niin luotto allahiin on tietty kova.
Jos muutamia lauseista menee edes yhden aivoihin niin, että luettuaan tämän kirjoitukseni ajattelee, että jaa, tuskin totta mutta kovasti koittaa vakuuttaa, joten josko tekisin niitä asioita, joita hän ehdotteli. Jos voisin jättää pojilleni vain yhden perinnön täältä lähdettyäni niin se olisi se, että pojilla olisi uskonvarmuus Jumalaan ja mieluiten kokemalla Pyhän Hengen kosketuksen henkilökohtaisesti. Sitä ilon ja hyvänolonkylvyn tunetta ei voita tässä maailmassa mikään.
Terveisin 41v mies, joka koki Pyhän Hengen kosketuksen 39vuotiaana ja uskoon tulin 21 vuotiaana, mutta elin uskonelämässä aika lailla heppoisesti kunnes onneksi ja tavallaan pettymyksekseni vasta Pyhän Hengen kokemus sai uskomaan tosissaan ilman epäilyjä....kiitos Jumalalle, että saan elää elämäni loppuun ilman epäilyjä. Oli ihmissuhteitakin paljon, jotka tukivat skeptisyyttä uskonasioihin ja menin siihen mukaan ja elin maailmallisen ajatus ja viihdemallin mukaan monia vuosia muistellen kyllä säännöllisen epäsäännöllisesti sitä, miksi tulin uskoon 21vuotiaana vaikka ei ollut tarkoitusta. Mutta se on se kertomatta jäävä syyni uskoa Jumalaan.
Jumala on olemassa. Rukoile mielellään paljon ja lue Raamattua. Nauti Raamatunlukemisesta. Lue ajatuksen kanssa ja pyydä ennen Raamatunlukua ymmärrystä Pyhältä Hengeltä ymmärtää lukemaasi. Hyvää jatkoa jokaiselle olitpa uskossa tai unessa. - siin alux
Tuollahan noita on tarinoita
http://www.koemuutos.fi/
Mulla on niin mutkikas tarina, etten nyt vielä jaksaa ruveta kertomaan. - rautalangasta
Tuossa aloituksessa on sellainen pieni ongelma, että sinä suljet nyt siinä aika ison osan uskovista ulkopuolelle. Sillä kyllä niitä uskovia aivan oikeasti silläkin tavalla tulee, että ne vain hiljalleen kasvaa siihen uskoon sisälle. Suurin osa ev.lut kirkon uskovista taitaa ola sellaisia. Sitten on niitä maata järisyttäviä kaiken muuttavia love-storyja. :)
Minä olen kai sieltä jostain keskivaiheilta. En oikeastaan kotoa niin kovin paljon mitään uskon mallia saanut. Tai kyllähän meillä nyt aivan peruskristinuskon arvoja varmasti arvostettiin ja elettinkin suht niiden mukaan.
Minua vain aina on kiinnostanut kaikki yliluonnollinen ja Jumala.
Varsinaisen oivalluksen uskosta tai ehkä jostakin kristinuskon ideasta sain joskus murkkuikäisenä, kun lueskelin Narnian Velhoa ja leijonaa. Sieltä minä mielestäni oivalsin Jeesuksen roolin kristinuskossa.
Siitä asti minusta vain tuntuu olen aina uskonut.
Sitten tuli tietysti aika pitkiä aikoja etten ollut kovin aktiivisesti missään kristillisissä kuvioissa. Aina kuitenkin rukoilin kun oli jotain oleellista. Sillai itsekseni.
Opiskeluaikoina sitten tutsutuin muutamiin hyvin radikaleihin uskoviin porukoihin ja siitä alkoivat minun "villit vuoteni uskovana". Niinä vuosina tuli nähtyä paljon kaikenlaista. Opittuakin. Tosin sekä hyvää että huonoakin.
Niistä ajoista on sitten jo rauhoituttu. Tullut vähän muita kuvioita elämään.
Mutta yksi vain on säilynyt. Usko Jumalaan-
Ei siinä oikeastaan ole minulla mitään sen kummallisempaa.
Aika paljon on nähty ja koettu. Tätä kristillisyyttäkin aika monelta kantilta. Paljon opittu ja paljon turhaa krääsää jo jätetty matkan varrelle.
Jumala vain pysyy.- rautalangasta
Oikeastaan tuo tarina nyt ei kerro varsinaista syytä, miksi siis olen uskova. Olen uskova, koska ensinnäkin uskon, että Jumala on.
Mutta toiseksi minua kiehtoo koko tämä homma. Niinkuin alussa sanoin, olen aina ollut kiinnostunut Jumalasta. Ja olen edelleen. Minusta elämä ilman Jumalaa olisi aika töks töks ;)
Jumalan kanssa elämä on suurempi seikkailu, koska asioilla on erilainen merkitys ja tarkoitus. Logiikka ja jopa tietynlainen jännite.
- Mirka ...
Kaikkien uskoon tulleiden takaa löytyy johdattelua, manipulointia ja aivopesua.
Mitä sanotte uskovaisista jotka rypevät lehmän ulosteissa tai räjäyttävät itsensä ja kaikki tämä paikkakohtaisen uskontonsa takia?
Kaikki uskonnot pitäisi kriminalisoida. Kaikki uskonnot samaa pa_kaa, eri paketissa.- Vastaa sinä
Mirka, uskotko sinä että maailmankaikkeuden olemus on ateistinen?
- EL.a . K:IM
TH
Mä synnyin tällai vajaavaiseksi.
Rukoilin ekoja kertoja niin että muistan sen vielä, ennen kuin kukaan oli mulle edes kertonut Jumalasta.
En ole syntynyt kovin uskonnolliseen perheeseen. - Mirka ...
""Rukoilin ekoja kertoja niin että muistan sen vielä, ennen kuin kukaan oli mulle edes kertonut Jumalasta.""
Aivan naurettava väite. HEH HEH HEH ... Tätä se on kun vauvaiästä lähtien tuputetaan jumalasatuja totena ja siksi moni väittää olleensa aina uskossa paikalliseen uskontoon.
Kaikkien uskoon tulleiden takaa löytyy johdattelua, manipulointia ja aivopesua.- EL.a . K:IM
Mirka ...
Tossa on joka sana totta.
Mä katselin pikkuisena vaan piirrettyjä, ja uutisia.
Ei niissä Jumalasta puhuttu mitään. - EL.a . K:IM
Mirka ...
Sen voisin lisätä, että monet tahot ovat koettaneet antaa myöhemmin mulle kuvan siitä minkalainen Jumala on.
Elikkä juuri sitä pakkosyöttöä.
"Mieleen tulee erilaisia syitä. Onko taustalla jokin henkilökohtainen trauma? Rankka menneisyys? Läheisen kuolema? Vakava sairaus? Oman kuoleman pelko? Joku muu?"
Kyllä varmasti jokainen ateistikin on kokenut elämässään läheistensä menetyksiä tms., eikä silti ole alkanut hakemaan lohdutusta jostakin uskonnoista, alkoholista tai huumeista ja alkanut uskomaan. Heikot ihmiset alkavat vain uskomaan ja sortuvat ryyppäämään. Ateisti on näyttöä vahvasta ja määrätietoisesta ihmisestä!!- Vastaa tähän
Uskotko sinä, että maailmankaikkeus on olemukseltaan ateistinen?
Vastaa tähän kirjoitti:
Uskotko sinä, että maailmankaikkeus on olemukseltaan ateistinen?
Määrittele se osuus maailmankaikkeudesta, jota pidät teistisena todisteineen ja se miten tämä liittyi siihen, ettei ateisti tule uskoon vaikka on kokenut elämässään läheistensä menetyksiä?
- EL.a .K:IM
ateisti1982 kirjoitti:
Määrittele se osuus maailmankaikkeudesta, jota pidät teistisena todisteineen ja se miten tämä liittyi siihen, ettei ateisti tule uskoon vaikka on kokenut elämässään läheistensä menetyksiä?
http://mina.suomi24.fi/ateisti1982
Ateisti helposti haluaa syyttää jotain traumaattisesta tapahtumasta.
Mikäs sen parempi kuin syyttää Jumalaa. - Minne katosivat
ateisti1982 kirjoitti:
"ettei ateisti tule uskoon vaikka on kokenut elämässään läheistensä menetyksiä?"
Ei tämä liity siihen mitenkään. Esitän vaan uudestaan kysymyksen, johon et välittänyt vastata kun aiemmin kysyin sitä toisessa ketjussa.
"Määrittele se osuus maailmankaikkeudesta, jota pidät teistisena todisteineen"
Etkö sinä osaa vastata kysymyksiin omasta maailmankuvastasi, ilman että sinulle todistetaan Jumala :-) Mihin sinun vahvuutesi ja määrätietoisuutesi yht'äkkiä katosivat? Varmaan samaan paikkaan, kuin ateistin ylivertainen älysi. EL.a .K:IM kirjoitti:
Mikäs sen parempi kuin syyttää Jumalaa."Mikäs sen parempi kuin syyttää Jumalaa. "
Minä en syytä ketään läheisteni kuolemisista tai sairastumisista, sillä kuolema on hyvin luonnollinen osa ihmisen elämää siinä missä syntyminenkin!Minne katosivat kirjoitti:
"ettei ateisti tule uskoon vaikka on kokenut elämässään läheistensä menetyksiä?"
Ei tämä liity siihen mitenkään. Esitän vaan uudestaan kysymyksen, johon et välittänyt vastata kun aiemmin kysyin sitä toisessa ketjussa.
"Määrittele se osuus maailmankaikkeudesta, jota pidät teistisena todisteineen"
Etkö sinä osaa vastata kysymyksiin omasta maailmankuvastasi, ilman että sinulle todistetaan Jumala :-) Mihin sinun vahvuutesi ja määrätietoisuutesi yht'äkkiä katosivat? Varmaan samaan paikkaan, kuin ateistin ylivertainen älysi."Esitän vaan uudestaan kysymyksen, johon et välittänyt vastata kun aiemmin kysyin sitä toisessa ketjussa."
Esität kysymyksesi näin ollen väärässä ketjussa, joten en vastaa kysymykseesi!- En ajatellutkaan
ateisti1982 kirjoitti:
"Esitän vaan uudestaan kysymyksen, johon et välittänyt vastata kun aiemmin kysyin sitä toisessa ketjussa."
Esität kysymyksesi näin ollen väärässä ketjussa, joten en vastaa kysymykseesi!"Esität kysymyksesi näin ollen väärässä ketjussa, joten en vastaa kysymykseesi!"
En uskonutkaan sinun uskaltavan tai osaavan siihen vastata. Mutta älä huolehdi, jatkan kyllä sinun muistuttamistasi tuosta kysymyksestä.
Niin, ja mikään ei estä sinua menemästä sinne alkuperäiseen ketjuun vastaamaan kysymykseeni :-) Et taida vaan sinne palata, koska pelkäät tuota kysymystä. En ajatellutkaan kirjoitti:
"Esität kysymyksesi näin ollen väärässä ketjussa, joten en vastaa kysymykseesi!"
En uskonutkaan sinun uskaltavan tai osaavan siihen vastata. Mutta älä huolehdi, jatkan kyllä sinun muistuttamistasi tuosta kysymyksestä.
Niin, ja mikään ei estä sinua menemästä sinne alkuperäiseen ketjuun vastaamaan kysymykseeni :-) Et taida vaan sinne palata, koska pelkäät tuota kysymystä.Minulla on oikeus olla vastaamatta kysymykseen, joka ei kuulu keskusteluun? Saan myöskin valita kenen kusipää uskovaisen kysymykseen vastaan ja kenen kusipää uskovaisen kysymykseen en vastaa, eikö?
Opettele ihmisoikeudelliset perusasiat!!- 22
EL.a .K:IM kirjoitti:
Mikäs sen parempi kuin syyttää Jumalaa."Ateisti helposti haluaa syyttää jotain traumaattisesta tapahtumasta.
Mikäs sen parempi kuin syyttää Jumalaa."
Minun mielestäni ateistin on mahdotonta syyttää Jumalaa yhtään mistään. Jos 'ateisti' näin tekee, niin hän ei ole ateisti.
Syytätkö sinä Thoria ukonilmasta ja Ahtia huonosta pilkkisaaliista? - Älä huolestu
ateisti1982 kirjoitti:
Minulla on oikeus olla vastaamatta kysymykseen, joka ei kuulu keskusteluun? Saan myöskin valita kenen kusipää uskovaisen kysymykseen vastaan ja kenen kusipää uskovaisen kysymykseen en vastaa, eikö?
Opettele ihmisoikeudelliset perusasiat!!Älä huolehdi. Olen jo opettanut sinulle mitä Vapaa-ajattelijoiden liitto ajattelee Raamattujen mainostamisesta busseissa. Olen myös opettanut sinulle tänään suhteellisuudentajua mitä tulee juhlapyhiin ja arvonlisäverokertymään. Olen myös tahtomattasi opettanut sinulle, että maailmankuvasi on uskoperustainen. Sinä puolestasi olet opettanut minulle, että patoja saa käyttää vain yhdellä tavalla.
Ymmärrän toki, ettet uskalla enää kanssani keskustella. En kuitenkaan käytä vakinikkiä, joten päädyt aina väliin tietämättäsi vastailemaan kysymyksiini. Ja sehän se on kivaa... - ELa .K:IM
ateisti1982 kirjoitti:
"Mikäs sen parempi kuin syyttää Jumalaa. "
Minä en syytä ketään läheisteni kuolemisista tai sairastumisista, sillä kuolema on hyvin luonnollinen osa ihmisen elämää siinä missä syntyminenkin!http://mina.suomi24.fi/ateisti1982
No löytyhän se.
Mä olinkin ihan vakuuttunut, että ollaan jostain asiasta edes samaa mieltä.
Mun tuttavapiirini kuitenkin on suurimmalta osin ateisteja. - EL.a .K:IM
22 kirjoitti:
"Ateisti helposti haluaa syyttää jotain traumaattisesta tapahtumasta.
Minun mielestäni ateistin on mahdotonta syyttää Jumalaa yhtään mistään. Jos 'ateisti' näin tekee, niin hän ei ole ateisti.
Syytätkö sinä Thoria ukonilmasta ja Ahtia huonosta pilkkisaaliista?22
Hyvä pointti.
Mun moka. - ateistialkeellinen
22 kirjoitti:
"Ateisti helposti haluaa syyttää jotain traumaattisesta tapahtumasta.
Syytätkö sinä Thoria ukonilmasta ja Ahtia huonosta pilkkisaaliista?Toisinaan ateistit kyllä syyttävät ja "järkeilevät" maailman pahuutta niin ettei maailma voi olla paha jos Hän olisi olemassa. Kummallinen logiikka, Raamattu lisäksi kertoo selkeästi mistä maailman pahuus johtuu. Ateistit ovat tämän mieluummin ymmärtämättä ja pysyvät mieluummin omassa alkeellisessa "järkeilyssään".
- tosi kuin vesi
Minä olen uskova, koska kun lukee ateistien viestejä, niin en halua ainakaan ikinä tulla sellaiseksi.
Minä en voi taas mitenkään olla uskova, koska silloin ei olisi uskovalla itsellään tiedollista olemassa oloa vaan ainoastaan uskonnollinen olemassa olo (vrt. Jumala)!!
- evlu
Olen koko ikäni ollut uskova. Vanhemmat olivat uskovia.
- Rauha sydämeen
Kun tulee uskoon, saa rauhan sydämeensä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei91732- 891175
Jännitän sinua J mies
Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.1181166Kuinka kauan kesti että ihastuit
Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi51973Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti
Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk63874Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa
"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli209844Tunneälyä testaamaan!
Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/1253756- 81753
- 35699
Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?
En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?42653