Presidenttiehdokas Sauli Niinistö (kok.) nimeää väestön ikääntymisen polttavimmaksi ongelmaksi suomalaisessa terveydenhuollossa – mutta ei siksi, että vanhuus olisi sairaus, vaan siksi, että harmaantuminen vääristää ihmisten huoltosuhdetta: pienempi osa väestöstä rahoittaa työllään eläkeläisten, lasten ja itsensä tarvitsemat palvelut.
-Ikäihmisten tarpeita on mietittävä myös uusista näkökulmista – vanhuus ei sinänsä ole laitoshoitoa vaativa sairaus, vaikka ikääntymisen myötä voi sairauksia ja erilaisia vaivoja tulla, tarkentaa Niinistö.
-Laitosten sijaan ikäihmisten on voitava asua omassa kodissaan niin pitkään, kuin se on mahdollista. Tässä apuna on myös teknologian kehittyminen, jonka avulla voidaan toteuttaa kevyempiä palveluratkaisuja.
”Yritän tarkkailla syömisiäni”
Mutta entäpä ehdokas itse? Miten kiireinen Niinistö pitää huolta siitä, ettei hän itse vanhene ennen aikojaan vaan pysyy kunnossa?
-Liikun säännöllisesti ja yritän tarkkailla syömisiäni.
Niinistön mielestä presidentti voi jonkin verran vaikuttaa esimerkillään kansalaisten terveys- ja liikuntatottumuksiin.
-Aikanaan sain paljon ikäisiäni innostumaan rullaluistelusta.
Ylipäänsä presidentin mahdollisuudet vaikuttaa valtakunnan terveys- ja hyvinvointipolitiikkaan ovat välillisiä. Lähinnä vaikuttaa voi asenteisiin ja arvoihin.
-Tärkeää on korostaa ihmisarvoa, jokaisen ihmisen arvoa. Se on hyvä muistutus meille kaikille.
Kaikille edellytykset aktiiviseen elämään
Niinistö muistuttaa, että jokainen meistä käyttää jossain elämänsä vaiheessa joitakin yhteisesti järjestettyjä palveluja.
-Hyvinvointiyhteiskunnan antama tuki luo vakaata yhteiskuntaa, jossa kaikilla tulee olla edellytykset elää aktiivista ja onnellista elämää.
-Suomalainen hyvinvointiyhteiskunta on mielestäni varsin hyvin onnistunut takaamaan kaikille esimerkiksi terveidenhuollon laadukkaat palvelut.
-Myös koulutusjärjestelmällä on suuri rooli lasten ja nuorten kasvattamisessa itsestään huolehtiviksi kansalaisiksi. Siksi on tärkeää, että kouluympäristö kannustaa liikkumaan ja nuorten liikkuminen mahdollistetaan matalan kynnyksen liikuntapalveluilla kaikilla koulutusasteilla.
Mutta mikään järjestelmä ei ole niin hyvä, etteikö kehitettävää olisi. Niinistön mukaan palveluiden laatu, toimivuus ja joustavuus on asetettava etusijalle ennen hallintoa ja tuotantomuotoja.
-Laajempi valinnanvapaus tuo liikkumavaraa niin palvelun käyttäjälle kuin järjestelmäänkin. Yksityiset palvelut ja kolmas sektori täydentävät julkisia hyvinvointipalveluja.
Kiinnitä huomiosi tuohon viimeiseen kappaleeseen. Kolmas sektori tekee terveydenhoitotyötä ilmaiseksi ja yksityinen puoli kerää voitot veroparatiiseihin. Valtio ja kunnat säästävät terveydenhoitomenoissaan , joten kaikki ovat tyytyväisiä. Vai ovatko köyhät ja sairaat sittenkään tyytyväisiä?
Niinistö korostaa yksityisiä terveyspalveluita
0
65
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1492852Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3652030- 401757
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii351698Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321401Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em941213- 541173
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul327949Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles110938Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53782