Moi,
Mastostani hajosi mastovalo-kansivalo -kombo noston yhteydessä, joten uutta hankkimassa. Jokos decklight/mastlight comboista saa LED-versiota?
Vanhan kansivalo oli Hellan 12v/50w. Ehkä riittävän tehokkaita ledejä tähän käyttöön ei vielä ole, etenkään noita pyöreän mallisia.
J
Kansivalo Ledinä?
14
1626
Vastaukset
- 15+11=?
Siis tarkoitat yhdistettyä tricolor / ankkurivaloa? Saa Hellalta Marinelta Navilec Trion. Hinta Suomen maahantuojallla, Maritimilla on 426 EUR.
- Led there be light
Hellan Naviled trio maksaa veneilijän verkkokaupassa 343 euroa. Ostin sellaisen viime kesänä. Asiallisen tuntuinen peli, mutta ei se mikään kansivalo ole.
- Joakim_
Tuossa Hellan kansivalossa on H3-polttimo, joita saa LEDinä 10-15 € hintaan. En tiedä ovatko tarpeeksi kirkkaita, koska lumen-arvoja ei niille annettu. Yksi kuitenkin oli 3,8 W, joten se tuskin on yhtä hyvin valaiseva kuin tavallinen H3. Ehkä kuitenkin tarpeeksi valaiseva?
- Jupe R
Hyvä kommentti, kiitos kokeilen tuota. Luulisi että valaisisi kannen riittävästi.
- 10
Hellalla näkyy olevan myös mastovalo GX5.3 kannalla. Siihen saattaa saada tehokkaamman ledi korvauspolttimon.
- Huyeu
Ostin stecktronicsilta tuollaisen custom made -mallin. Kauden alussa sitten selviää kuinka hyvä se on.
- mutta miksi??
LED-valo on ylivoimainen niissä valoissa, joissa alhaisella virrankulutuksella on merkitystä: kulkuvalot purjehtiessa (topin tricolor), ankkurivalo ja sisävalot. Koneajovalot voivat hyvin olla hehkulamppuja, koska virrankulutuksella ei ole samaa merkitystä. Hehkulamppu-kulkuvalot ovat halvempia kuin LEDit.
Kansivalon (flood light) tärkein tehtävä on antaa hyvä työvalaistus kannelle myös huonoissa olosuhteissa (esim. rankkasateessa pimeänä yönä). Eikö vain? Ne, joille kansivalon käyttö on pääasiassa satama- tms "huvi"käyttö ja paloaika pitkä, LED voi olla perusteltu.
Kansivalo ei ole päällä pitkiä aikoja. Siksi sen virrankulutuksella ei ole läheskään samaa merkitystä kuin kulku- tai ankkurivaloilla.
LED-kansivalon luettelohinnat näyttävät olevan selvästi korkeammat kuin halogeeni-kansivalojen. LED-kansivalon valaistustehosta ei tunnu olevan faktatietoa.
Miksi siis pitäisi valita kansivaloksi LED? Jos Hellan kansivalosta on hajonnut pelkkä umpio, uuden 50W halogeeniumpion hinta näyttää olevan 16.90e (Svb). Sen valoteho kyllä riittää kaikissa olosuhteissa.- korjausmenossa
Itse ajattelin laittaa led-työvalon uudeksi kansivaloksi, kattaa hyvin kannen ja vähän yli, mutta ei siitä rantautumisvaloksi ole, mutta ei se sinne ole suunnattukkaan. Hinta n. 39e-49e, alumiinikuoressa, rosterijalalla, työkaluliikkeestä.
- tarve ratkaisee!
korjausmenossa kirjoitti:
Itse ajattelin laittaa led-työvalon uudeksi kansivaloksi, kattaa hyvin kannen ja vähän yli, mutta ei siitä rantautumisvaloksi ole, mutta ei se sinne ole suunnattukkaan. Hinta n. 39e-49e, alumiinikuoressa, rosterijalalla, työkaluliikkeestä.
Ei kai kansivalo mikään rantautumisvalo olekaan! Rantautumista varten kannattaa hankkia erillinen valonheittäjä tai muu tehokas käsivalaisin.
Kansivalon tarkoitus on valaista kansi. Ainakaan omaan veneeseeni en asentaisi työkaluliikkeen heikkotehoista led-työvaloa, vaan mieluummin 50W halogeenin.
Kansivaloa tarvitaan esim. yöllisissä purjemanöövereissä (spinnujiipit ym. ja vaikkapa myrskyfokan kiinnittämisessä välistaagiin) sekä ankkuroidessa (keula-ankkuria laskiessa on vaikea nähdä ketjun syvyysmerkkejä, jos valo on huono). Heikkotehoisen kansivalon voi tietysti korvata otsalampuilla, mutta kansityöskentely tuikkujen kanssa ei ole yhtä turvallista kuin kirkkaan kansivalon valaisemalla kannella.
Kansivalolle asetettavat vaatimukset tietysti riippuvat siitä, minkälaisissa olosuhteissa venettään käyttää. Jollekin riittää pienitehoinen valo, jollekin ei. Ehkä on hyvä miettiä, mihin tilanteisiin yöpurjehduksillaan joutuu. - rtkkmm
tarve ratkaisee! kirjoitti:
Ei kai kansivalo mikään rantautumisvalo olekaan! Rantautumista varten kannattaa hankkia erillinen valonheittäjä tai muu tehokas käsivalaisin.
Kansivalon tarkoitus on valaista kansi. Ainakaan omaan veneeseeni en asentaisi työkaluliikkeen heikkotehoista led-työvaloa, vaan mieluummin 50W halogeenin.
Kansivaloa tarvitaan esim. yöllisissä purjemanöövereissä (spinnujiipit ym. ja vaikkapa myrskyfokan kiinnittämisessä välistaagiin) sekä ankkuroidessa (keula-ankkuria laskiessa on vaikea nähdä ketjun syvyysmerkkejä, jos valo on huono). Heikkotehoisen kansivalon voi tietysti korvata otsalampuilla, mutta kansityöskentely tuikkujen kanssa ei ole yhtä turvallista kuin kirkkaan kansivalon valaisemalla kannella.
Kansivalolle asetettavat vaatimukset tietysti riippuvat siitä, minkälaisissa olosuhteissa venettään käyttää. Jollekin riittää pienitehoinen valo, jollekin ei. Ehkä on hyvä miettiä, mihin tilanteisiin yöpurjehduksillaan joutuu.Kyllä se on niin, notta ainakin minulla tämmöinen tarvikeliikkeestä ostamani 45 euron led lyhty päihittää vanhan hellan halogeenivalaisimen mennen tullen ja sähkönkulutus on kolmannes jos sitäkään.
- thirsty traveller
Kansivalolla ei ole kokonaiskulutuksen kannalta mitään merkitysta, se on päällä vain muutaman minuutin. LED investointi ei koskaan maksa itseään. Eri asia on, jos pidät kansivaloa päällä satamassa, mutta silloin on yleensä maasähköä saatavilla.
- s/y Proaina
Olen kunnostamassa venettäni pidempää matkaa silmälläpitäen ja silloin on myäs kansivalon osuus tärkeä, niin valotehon osalta kuin myös virran kulutuksen osalta. Yksi ratkaisu olisi kaksi valoa, erittäin tehokas ja led-valo, molemmat siis kansi valoksi, rantautumiseen minulla on tehokas käsivalaisin, kun kiinteälle en vielä keksinyt paikkaa. Ei kai hinnalla niin ole väliä, kunhan se ei nyt maksa ihan älyttömiä ja veneilystä nyt ei koskaan saa kuluja pois, harrastus mikä harrastus, niin rahaa se vaatii.
laitoin blogilleni muutamia linkkejä tarvikehankintapaikoista jos kiinnostaa katsella hintoja muualtakin kuin kotimaan kamaralta. http://proaina.blogspot.com/
ja jos jollain on myydä joitain romppeita, joita etsin, niin lista loytyy blogilta. - Miten liittää?
Ledejä perustellaan yleensä vain virrankulutuksella, vaikka Suomen suvessa sillä ei lyhyiden öiden vuoksi ole useimmille purjehtijoille suurempaa merkitystä. Me siirrymme kuitenkin alkavalla kaudella lediaikaan lähinnä siksi, että ledien toimintavarmuus on parempi. Veneessämme on tehdasasenteiset asialliset Hellan perinteiset kulkuvalot, joiden kanssa on jatkuva epätietoisuus niiden toiminnasta. Välillä on lamppu palanut, välillä kontaktihäiriö korjaantuu lyhtyä koputtelemalla. Varsinkin kulkuvalon osalta tuntuu turhauttavalta vinssata vaimoa puosuntuolissa tällaisen asian takia. Erityisesti epätietoisuus häiritsee, sillä koskaan ei tiedä mahtavatko lamput toimia.
Tähän liittyen vielä kysymys sähköliitoksesta, vaikka hiukan meneekin otsikkoaiheesta ohi. Uusien ledivalojen virtakaapelilla on mukavasti pituutta, mutta sen saaminen kaiteiden sisäpuolelta veneen sisälle ei taida onnistua. Niinpä joudun ilmeisesti liittämään veneessä valmiina olevat kaapelit valaisimen takana olevassa vähäisessä tilassa ledivalaisimen kaapeliin. Johtimien pinta-alat ovat eri kaliiperia eli 0,75 mm2 valaisimessa ja silmämääräisesti arvioiden 2,5 mm2 veneessä. Juotos kutistesukka ja liitoksen hyvä tuenta, vai onko parempia vaihtoehtoja?- miksi kaikki ledeiks
"Varsinkin kulkuvalon osalta tuntuu turhauttavalta vinssata vaimoa puosuntuolissa tällaisen asian takia. Erityisesti epätietoisuus häiritsee, sillä koskaan ei tiedä mahtavatko lamput toimia"
En täysin pystynyt seuraamaan ajatuksenjuoksuasi. Ymmärrän kyllä, että maston topin tricolorin lamppua on kurja vaihtaa purjehdusreissun aikana ja siksi sen korvaaminen ledillä on perusteltua. Valkoista valoa näyttävä koneajovalo on onneksi alempana, joten vaimosi tai sinun ei tarvitse vinssata montaa metriä.
Jos kannen kulkuvalosi oikuttelevat huonon kontaktin takia, sinun varmaan kannattaisi huoltaa kaikkien lanternojesi kontaktipinnat kaapeleiden liitokset ja vaihtaa uudet hehkulamput niihin (keula- ja peräkaiteessa oleviin). Eihän niiden lampunvaihtoon sitä paitsi tarvita puosuntuolia ja vinssaamista, vaikka joutuisit vaihtamaan lamppuja pitkän purjehdusreissusi aikana. Hehkulamput kyllä kestävät ainakin vuoden kestoisen purjehdusretken. Koneajoakin taitaa purjehtijoille tulla aika vähän ja purjehtiessa riittää se topin tricolor.
Kannen kulkuvalojen vaihto kalliisiin led-valoihin ei tunnu kovin fiksulta pelkästään niiden pitemmän kestoiän takia. Eikö pelkkä maston valojen (topin tricolor ja koneajovalo) vaihto ledeiksi riitä, jos syysi vaihtamiseen on mastoon vinssaamiselta välttyminen?
Jos haluat vaihtaa kulkuvalojen kaapelit uusiin, käytä vanhoja johtoja uusien vetämiseen.
Led-valojen johdoiksi riittää pienikaliberisempi, koska virranvoimakkuudet ovat pieniä verrattuna hehkulamppuihin.
Kun itse vaihdoin topin tricolorin ankkurivalon tilalle Lopolightin, tein liitoksen vanhaan mastokaapeliin juuri kuvaamallasi tavalla. Hyvin on toiminut ainakin ensimmäiset viisi vuotta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1292228
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261848Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121419Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121277Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701221- 931038
- 17927
- 87890
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17790Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks114731